Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De vorm, rond en rechthoekig…mno schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:31:
[...]
Weet jij wat het verschil is tussen de EP965 en EP975?
Beste koop ooit. Dempt geluid en houdt de kou super goed buiten.burnoutpc schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:40:
Zelf de AMI bestelt. Wel slecht te leveren en weinig winkels die hem leveren. Kijken of die inderdaad zijn geld waard is. Ik heb nu een klep (die naar binnen open gaat....) en een borstel met klep aan de binnenkant. 1 groot tochtgat.
Ik vermoed dat ik deze week een AMI ga bestellen.Bedankt voor uw interesse in de Homebox.
Wij hebben als fabrikant van de Homebox momenteel geen actie lopen.
Het kan zijn dat één van onze wederverkopers wel een actie heeft lopen.
Prima ding, ben er nog steeds erg tevreden meemfpieters schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:04:
Ik vermoed dat ik deze week een AMI ga bestellen.
Als het wat kouder is zal ik wat warmtefoto's van mijn AMI maken voor dit topic. Dan neem ik meteen de deur van de buren mee die nog een ouderwetse enkelvoudige heatsink klep hebben om het verschil te duiden.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Update: Ik ben er erg tevreden over, er komt totaal geen wind door deze brievenbus. De buitenklep sluit goed af en de binnenklep zorgt nog voor extra isolatie.
[ Voor 62% gewijzigd door mno op 09-10-2022 08:53 ]
Gewoon rösti
Ik heb deze hangen. Erg tevreden mee. Geen tocht meer omdat ie goed afsluit. Alles voelt solide en montage was makkelijk.jaco32 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:26:
Ik wil ook mijn brievenbus vervangen voor een geïsoleerde brievenbus. Alleen zijn die van ami en homebox niet in het zwart verkrijgbaar. Ben bang dat grijs / aluminium een beetje misstaat op een zwarte deur. Nu kwam ik er 1 tegen van AXA, ook met schacht en 2 kleppen. AXA briefplaat. Zal dit hetzelfde/even goed werken of heeft iemand ervaring met dit model?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Sluit inderdaad goed af.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Das een uitstekend minimum.mr_evil08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:17:Sluit inderdaad goed af.
Maar stel je hebt een redelijk goed isolerende deur wat is dan het temperatuur verschil daarvan met deze brievenbus, bijv de binnenklep daarvan, waarvoor je dus een gleuf in de deur moet maken? Is daar iets over bekend? Maw hoe goed isleert ie dan en geeft dat anders geen koudebrug?
Ik neig er naar nl om mijn oude slechte deurbrievenbus dicht te maken en een stevige buitenbrievenbus aan te schaffen, die vast niet goedkoop zal zijn.
In moderne deuren zit een buiten en binnen unit. Die aan elkaar gekoppeld zijn dmv een bus.mr_evil08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:17:
Ik heb hem nu ook, enige nadeel is je mag 9mm joekels van gaten dwars door de deur boren dat vind ik dus een gemis, er was niets mis mee met schroeven aan beide kanten als montage.
Sluit inderdaad goed af.
Dat gat zit er vaak dus al. Althans hier nieuwbouw woning 2015 en de woning van mijn broertje 40km verderop en de woning van mijn ouders 30km verderop.
A Soldiers manual and a pair of boots.
De brievenbus is kunstof, dat kan wel koud aanvoelen, maar transporteerd geen warmte of kou. Binnen in de brievenbus staat de lucht stil. Stilstaande lucht isoleerd.route99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:28:
[...]
Das een uitstekend minimum.
Maar stel je hebt een redelijk goed isolerende deur wat is dan het temperatuur verschil daarvan met deze brievenbus, bijv de binnenklep daarvan, waarvoor je dus een gleuf in de deur moet maken? Is daar iets over bekend? Maw hoe goed isleert ie dan en geeft dat anders geen koudebrug?
Ik neig er naar nl om mijn oude slechte deurbrievenbus dicht te maken en een stevige buitenbrievenbus aan te schaffen, die vast niet goedkoop zal zijn.
Er zit al een gat in je deur, je hoeft daarvoor geen gleuf in je deur te maken deze zit er al
Kunstof geleid geen warmte, daarnaast bestaat de unit uit twee delen die overelkaar schuiven. Deze raken elkaar amper. Waardoor koude buiten bus geen kou doorgeeft aan de binnen bus.
Gezien de lucht in de brievenbus stilstaat. Zorgt ook deze ervoor dat kou buiten blijft en er geen kou naar binnen lekt.
Na een jaar. Geen spijt van. Tochtende klep ben ik vanaf en binnen blijft het zeker op de gang een aantal graden warmer. Een buitenhuis zal meer schelen.
Maar deze brievenbus houd al bijna al de kou van de oude bus tegen.
Ik ben aan het kijken naar een flir ook voor wat andere zaken ivm koude lek bij de dakkapel.
Duidelijk, 1 nadeel blijft maar dat hebben ze allemaal en dat is als de postbode de brieven niet doordouwt dan blijft er weer een tochtgat open staan..To_Tall schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:02:
[...]
In moderne deuren zit een buiten en binnen unit. Die aan elkaar gekoppeld zijn dmv een bus.
Dat gat zit er vaak dus al. Althans hier nieuwbouw woning 2015 en de woning van mijn broertje 40km verderop en de woning van mijn ouders 30km verderop.
De brievenbus hier is iets beter geisolleerd dan de deur.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-12-2022 22:23 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als klap op de vuurpijl, hier een woning uit 2020, Waar de postbode de krant en folders oprolt en half in de brievenbus laat steken en daardoor heel de dag de wind naar binnen blaast..mr_evil08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:22:
[...]
Duidelijk, 1 nadeel blijft maar dat hebben ze allemaal en dat is als de postbode de brieven niet doordouwt dan blijft er weer een tochtgat open staan..
Tot op heden blijven alleen een enkele postkaart soms alleen hangen in de binnen bus. Er zit best wel wat druk kracht op de buiten bus die brieven naar binnen drukt de binnen bus heeft een zwakkere veer die deze brieven er doorheen duwt. De sleuf zelf is van kunstof dat vrij glad is waardoor post makkelijker door de bus heen glijd.mr_evil08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:22:
[...]
Duidelijk, 1 nadeel blijft maar dat hebben ze allemaal en dat is als de postbode de brieven niet doordouwt dan blijft er weer een tochtgat open staan..
De brievenbus hier is iets beter geisolleerd dan de deur.
Mede doordat de sleuf naar de binnen bus geen opstaande randen heeft, vind ik de post alleen nog op de deurmat en niet meer half hangend en verfrommeld in de brievenbus snor.
Het is zeker geen perfecte brievenbus die alles beter maakt.
Mijn ervaring is dat ik sowieso geen tocht meer hebt vanuit de brievenbus. En mijn hal en vloer warmer is dan de jaren zonder deze bus.
Half opgerolde krant zal er zeker in blijven hangen. Gelukkig doet onze krantenjongen dat niet. Maar zwaardere brievenbus pakketjes, zooi reclame folders, standaard post en grotere post stukken. Gaan er allemaal prima doorheen. Een heel licht kaartje of een A4tje gevouwen wil wel eens blijven hangen.
Aanspreken, hier een paar jaar geleden een kranten bezorger van de streek krant die maandag het krantje van donderdag ging bezorgen om 23:00. Aan gesproken. Geen verbetering dan een klacht naar het streekblad. Sindsdien wordt krantje om 20:00 bezorgd op donderdag avond.Luuk013 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:40:
[...]
Als klap op de vuurpijl, hier een woning uit 2020, Waar de postbode de krant en folders oprolt en half in de brievenbus laat steken en daardoor heel de dag de wind naar binnen blaast..
Dat zal wrs wel meest sterke punt zijn.To_Tall schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:11:
[...]
De brievenbus is kunstof, dat kan wel koud aanvoelen, maar transporteerd geen warmte of kou. Binnen in de brievenbus staat de lucht stil. Stilstaande lucht isoleerd. .....
Niet mee eens, wel veel minder dan metalen. Zag ergens dat de kunststof van dit type ABS is, en dan zeggen de tabellen van Joost dat de λ-waarde 0,2 W/(m.K) is. Das dus ca 9x zo slecht per mm of cm dan bijvoorbeeld PIR en ca 6x minder dan glas-/steenwol. De grootste bijdrage voor deze brievenbus isolatie die jullie al gebruiken lijkt me idd van die stilstaande lucht te komen.Kunstof geleid geen warmte,
Slim gedaan om zo die stilstaande lucht te krijgen.daarnaast bestaat de unit uit twee delen die overelkaar schuiven. Deze raken elkaar amper. Waardoor koude buiten bus geen kou doorgeeft aan de binnen bus. Gezien de lucht in de brievenbus stilstaat. Zorgt ook deze ervoor dat kou buiten blijft en er geen kou naar binnen lekt.
Na een jaar. Geen spijt van. Tochtende klep ben ik vanaf en binnen blijft het zeker op de gang een aantal graden warmer. Een buitenhuis zal meer schelen.
Zal ook eens rondvragen of iemand bij onze wijkenergie groep zo'n brievenbus al "op camera" heeft staan, kan het me niet herinneren.Ik ben aan het kijken naar een flir ook voor wat andere zaken ivm koude lek bij de dakkapel.
Tnx, ook de andere reageerders die het topic levend houden.
Ik ga er verder over nadenken, heb er nl 2 nodig (ivm een rolluik, dat wordt dus ca 2x ca 70 euro, ipv 1x ) en mocht ik een solide buitenbus willen neem ik er maar 1. Te overwegen valt om degene die achter het rolluik verdwijnt op te heffen door het gas met isolatiemateriaal dicht te maken en het klepje echt vast te zetten, maar daar heeft mijn eega ook vast een mening over...
Zit verder geen isolatie in dus je krijgt wel koudeval.
https://www.axasecurity.c...plaattochtklep-curve-plus
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2023 09:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die ami biedt net zoveel (weinig) isolatie volgens mij.route99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:18:
@Sport_LifeWaarom deze keuze boven de "Ami Briefplaat EP975" die in dezelfde prijsklasse zit en wel enige isolatie biedt?
Het ging mij met name om de tocht en die is afwezig omdat de plaat overal goed sluit. Buitenplaat is ook zwaar dus valt goed dicht.
Verder heb ik dezelfde kleur AXA deurbeslag dus is het mooi 1 geheel.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Iig heel veel slechter dan de AMI, voor hetzelfde geld?
Het is dus geen geïsoleerde brievenbus, past deze input dus eigenlijk niet bij de titel van dit topic, lijkt me?
Geïsoleerde brievenbus.
Waar jezelf dan voor kiest, ga je uiteaard zelf over : Mooi boven duurzaamheid.
Info is eenvoudig te vinden:Verder heb ik dezelfde kleur AXA deurbeslag dus is het mooi 1 geheel.
Ami ca 70 euro. U=1,88 W/m²K (test van SHR 2021)
Homebox ca 150 euro, U=1,23 W/m²K. (test van Peutz 2016)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Er is wel een uitvoeringsverschil, bij het bakje is de kans groter dat er geen klepje aan de binnenkant open blijt staat als het ontwerp goed is.
Bij de AXA en ook de AMI en de Homebox kan de brievenbus open blijven als de post er niet compleet doorheen gedrukt wordt, in de open gleuf blijft steken.
Als een bakje wel geïsoleerd is... .das beter, maar heb je er een gevonden die zo is? Bestaat het en is er een markt voor?
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 23-01-2023 10:07 ]
Ik heb zojuist voor €133,95 de Homebox aangeschaft en ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen. Ervaring zal later volgen.
• goed uiterlijk
• tochtdicht
• geen geklepper bij wind
• blijft in praktijk niet open staan
• niet geisoleerd / koudebrug (lucht tussen 2 metalen platen isoleert nauwelijks, andere koudebrug in deur is het slot)
Op zich prima tevreden mee.
Mijn grote stap is om de deur rondom tochtvrij te maken. Valdorpel is reeds gemonteerd. Nu nog rubbers rondom de deur te vervangen en bovenaan inkepingen vullen zodat rubber strak kan aansluiten.
[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2023 11:57 ]
Heeft wat gekost dat ding, maar was het geld wel waard.
Nu nog de paneeltjes van de deur zelf...
Wat er nog moet gebeuren is de deur opnieuw verven. Mag wel na 5 jaar. Maar de brievenbus komt gewoon terug.
Gaat de binnenklep van de AMI gemakkelijk open zodat de post niet (half) buiten blijft hangen?
Deze AMI is wel een stuk goedkoper dan de Homebox, maar die Homebox biedt ook warmte--isolatie, en die AMI is goedkomer dan die Homebox maar nog steeds te duur als het effect hetzelfde is als een 'borstel-met-klep" voor 10 euro. Hoe zie jij dit?
(Ping de bezitters van AMI: @Zuluman @EcoR @burnoutpc @Buzzfeed @Jlampie @Gizz @mno @route99 @_JGC_ )
De warmte isolatie is aanwezig op twee manieren, een stuk isolatie aan de binnenkant van de buitenste klep, de andere isolator is de stilstaande lucht.traders schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:23:
Vraagje: Biedt die AMI EP965 / EP975 enige vorm van warmte isolatie of hoef ik hier niks extra te verwachten boven een plastic klep met borstel? Kortom: is deze AMI plaat vooral voor tochtafdichting of ook warmteisolatie?
Gaat de binnenklep van de AMI gemakkelijk open zodat de post niet (half) buiten blijft hangen?
Deze AMI is wel een stuk goedkoper dan de Homebox, maar die Homebox biedt ook warmte--isolatie, en die AMI is goedkomer dan die Homebox maar nog steeds te duur als het effect hetzelfde is als een 'borstel-met-klep" voor 10 euro. Hoe zie jij dit?
(Ping de bezitters van AMI: @Zuluman @EcoR @burnoutpc @Buzzfeed @Jlampie @Gizz @mno @route99 @_JGC_ )
Mijn deur op het noorden waar de wind nu opstaat is er geen tocht, geen condens aan de binnenste klep, en voelt de binnenste klep niet heel koud aan. En er is absoluut geen wind/tocht voelbaar.
Mijn inziens werkt deze brievenbus meer dan goed en de post komt er ook goed doorheen.
Er zit inderdaad aan de binnenkant van de klep een stuk schuimrubber die zowel tochtafdichting biedt als (iets) isolatie. Daarnaast is de gehele casette dubbel geïsoleerd door de in elkaar schuivende delen plus aan de binnenzijde ook weer een klep om een luchtkamer in stand te houden. Ik merk helemaal niets meer van koude bij de voordeur, maar heb toen meteen ook dubbelglas in de voordeur laten zetten dus dat scheelt uiteraard ook enorm.traders schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:23:
Vraagje: Biedt die AMI EP965 / EP975 enige vorm van warmte isolatie of hoef ik hier niks extra te verwachten boven een plastic klep met borstel? Kortom: is deze AMI plaat vooral voor tochtafdichting of ook warmteisolatie?
De binnenklep gaat heel soepel, enige wat nog wel eens blijft hangen zijn de maximaal formaat brievenbuspakjes, gewone post (voor zover we dat nog krijgen) en tijdschriften gaan er gewoon doorheen en vallen op de grond.
Hiervoor hadden we een gewone klep met borstel, maar daar merkte je toch altijd wel tocht/koude als je bij de voordeur stond in de winter, dus ik ben er tevreden mee voor wat het heeft gekost. Niet specifiek aan gemeten verder of het daadwerkelijk beter werkt, maar het is sowieso een verbetering bij ons geweest.
De meeste winst zit in de geveerde buitenklep die met isolerend schuimrubber is uitgevoerd.
Voor die €70 een heel goed ding. De prijzen bij AMI zijn wel een beetje raar, want de bijpassende deurbelknop heb ik nergens voor minder dan €35 kunnen vinden, terwijl dat een ding van niks is (5cm diamater, enkele grammen aluminium) vergeleken met de brievenbus

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 04-12-2023 09:37 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik ben er ontzettend tevreden over.
De krant of bundel met folders die vervolgens op de grond valt geeft meer lawaai iig.
Het openen en sluiten van de brievenbus maakt iig niet dat goedkope geluid dat mijn vorige tochtklep gaf.
Maar dat gezegd hebbende 🙂;
Onze brievenbus tocht ook dus daar ga ik wat aan doen, vooral dankzij dit topic. En daarnaast de kieren afdichten en de enkele plaat hout isoleren!
Ik merk hier al een duidelijk verschil mee te opzichte van niet geïsoleerd, de gang is een halve graad warmer dan voorheen.
Nu wachten tot de postbode de geïsoleerde brievenbus brengt.
--------------------
Inmiddels 2 weken later en de Homebox is afgeleverd en dit weekend ook geplaatst.
Natuurlijk kwamen de gaten niet overeen, en was ook de oude gleuf te groot in de kunststof deur.
Omdat de nieuwe bevestigingsgaten erg dicht langs de gleuf kwamen aan beide kanten een stukje 9mm HPL ingelijmt met polyplamuur en gladgestreken. Hier zie je na de montage niks meer van.
Nieuwe 6mm gat door de deur gemaakt voor de bout, en daarna aan beide kanten vergroot tot 11mm. Even passen en het past, maar tussen de kast van de homebox en de deur zit nog ruime speling, tussen de 3mm en 6mm. Dit is natuurlijk zonde, isoleer je de brievenbus, maar laat je een gat eromheen zitten.
Na een kop koffie terwijl ik de klusspullen en restanten heb bekeken heb ik de volgende opties overwogen:
- helemaal vullen met hout en nieuw gleuf zagen
- pur
- kit
- compriband
- 80mm pir, dunner maken, passend maken en daar de gleuf in maken.
Kit en pur vielen af wegens een permanente bevestiging
Hout omdat ik dat niet voldoende aansluitend kan krijgen.
Pir omdat het dunner maken en aansluitend te krijgen erg prutswerk wordt met hele dunne pirplaatjes van 3-6 mm.
Mijn oplossing is dus geweest om eerst te meten hoe ver de buitenbox in de binnenbox gaat en dit af te tekenen. Daarna de binnengleuf te plaatsen met 2 randen compriband eromheen. En hierna de buitenbox met compriband te bekleden en deze te monteren. Boutjes er doorheen en klaar.
Eerste indruk ->
- geluid is veel stiller
- geen voelbare tocht
- nu al beter dan de diy radiatorfolie beplakking van de bestaande bus
[ Voor 70% gewijzigd door mjjveldt op 18-12-2023 09:48 . Reden: aanvulling montage ]
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Ik heb met wind nog al eens last van geklapper, en ben dat nu helemaal zat. Komt volgens mij ook de nodige kou door naar binnen, want ik heb alleen simple borstel aan de binnen kant. Huis van 2004, dus verder goed geïsoleerd.
Homebox is echt prachtig, maar nadeel is, dat ik nieuwe gaten in mijn deur moet boren. Daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten.
Huidige gaten zitten op +- 31cm van elkaar.
Eindelijk valt deze hierom af.
AXA Curve, mooi om te zien, maar curve aan de buitenkant en momenteel is mijn brievenbus vierkant, dus dat zou betekenen dat ik opnieuw moet gaan verven, en daar heb ik nog even geen zin in.
En dan is er AMI
Briefplaat Climate Comfort EP961 + EP 991 met schacht, volgens mij is dit de beste, zou ook precies moeten passen, als ik nauwkeurig genoeg kan opmeten.
Of misschien toch gewoon de zilveren....
Alternatief zou de EP960 en EP990 zijn. Zonder de schacht, maar volgens mij is dat juist de isolatie? Levert wel een iets grotere brievenbus mogelijkheid.
Mijn belangrijkste zou zijn... Geen geklapper meer. Betere isolatie is natuurlijk altijd goed.
Iemand advies?
Heb met een multitool de opening in de deur enkele millimeters moeten vergroten. De bijgeleverde M5 schroeven vervangen voor kortere.
Als het heel koud is buiten, merk je wel wat condens aan de foamzijde van de buitenkant, die kan goed nat worden.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 26-04-2024 10:38 ]
Ik overweeg ook hetzij de Ami, hetzij de Homebox en zit met hetzelfde probleem, maar dan in een houten deur: een 'uit de losse pols' gezaagde opening die gemiddeld ook te groot is. Dus, dank voor je vooronderzoekmjjveldt schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:01:
Inmiddels 2 weken later en de Homebox is afgeleverd en dit weekend ook geplaatst.
Natuurlijk kwamen de gaten niet overeen, en was ook de oude gleuf te groot in de kunststof deur.
Hoe is de ervaring bijna een jaar later? Werkt de compriband oplossing nog steeds goed? Heb je wellicht foto's van tijdens de montage?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

[ Voor 83% gewijzigd door Wuursj op 02-10-2024 12:29 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
De verkeerde gaten gedicht met polyesterplamuur. Nieuwe gaten geboord. Compriband plakken, en vastschroeven.
Het compriband gebruiken ging heel makkelijk. Aan 1 kant plakt het, en die op de homebox geplakt. Op de buitengleuf direct bij de deur en aan het eind (midden van de deur), en de binnengleuf aa de binnenkant. Dus 3 strips compriband om de homebox heen geplakt.
Tip: leg het compriband in de koelkast vooraf, als het kouder is heb je meer verwerkingstijd.
Nkg seeds geen tocht etc voelbaar. In het voorjaar met een warmtebeeldcamera gekeken, en daaruit bleek dat er geen verschil te zien was tussen deur en brievenbus meer. De compriband werkt nog steeds goed dus. Zit in een beschermde omgeving dus verwacht dat het nog wel 10 jaar minimaal zijn werk blijft doen.
Enige verbeterpunt hier is de nieuwe postbode even koffie aanbieden en vragen of hij de post door de bus wil duwen ipv half binnen half buiten laten hangen.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Ik zie dat de Homebox een U-waarde van 1.23 heeft, wat volgens mij best goed is. De AMI en Axa zijn een stuk minder goed toch?
Hoe zijn de ervaringen hier na paar jaar gebruik? Ik heb niet het idee dat er alternatieven bij zijn gekomen, of significante veranderingen zijn gedaan aan de Homebox, maar als het goed is, is het goed toch?
Na al wat jaren bevalt de Homebox nog steeds goed. Voor mijn gevoel is het echt warmer in de hal, maar dat kan bias zijn. In een deur is de best brievenbus natuurlijk géén brievenbus, dus daar geef ik de leverancier wel gelijk. Maar als je er wel één inwil, dan maar de Homebox.Barryvdh schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:27:
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe houten voordeur (54mm dik, W-waarde 0,95). Het liefst zou ik een brievenbus hebben in de deur, maar de deurleverancier gaf aan dat dat nogal zonde was mbt de isolatie.
Ik zie dat de Homebox een U-waarde van 1.23 heeft, wat volgens mij best goed is. De AMI en Axa zijn een stuk minder goed toch?
Hoe zijn de ervaringen hier na paar jaar gebruik? Ik heb niet het idee dat er alternatieven bij zijn gekomen, of significante veranderingen zijn gedaan aan de Homebox, maar als het goed is, is het goed toch?
Een nadeel is dat de veren nogal sterk zijn, dus met name de ochtendkrant wil nog weleens er half doorheen steken wat ervoor zorgt dat de brievenbus open staat. Maar dat betekent dat ik dan op moet staan
Klein wedervraagje: neem je alleen een nieuwe deur of een heel nieuw kozijn+deur?
Volgens mij is mijn houten kozijn nog prima (geen rot oid), dus zou een nieuw kozijn niet perse toegevoegde waarde hebben (aangezien we toch houten deur/kozijn willen). Wel hebben we nu 39mm deur, de 54mm deur zou dan over de drempel heen moeten vallen zodat hij er niet onder door kan tochten (als ik het goed begrijp).Sir Bacon schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:12:
[...]
Na al wat jaren bevalt de Homebox nog steeds goed. Voor mijn gevoel is het echt warmer in de hal, maar dat kan bias zijn. In een deur is de best brievenbus natuurlijk géén brievenbus, dus daar geef ik de leverancier wel gelijk. Maar als je er wel één inwil, dan maar de Homebox.
Een nadeel is dat de veren nogal sterk zijn, dus met name de ochtendkrant wil nog weleens er half doorheen steken wat ervoor zorgt dat de brievenbus open staat. Maar dat betekent dat ik dan op moet staan.
Klein wedervraagje: neem je alleen een nieuwe deur of een heel nieuw kozijn+deur?
Of vanwaar de vraag?
Ik heb dezelfde situatie, kozijn is prima, maar deur zou wel verbeterd kunnen worden. Ook van ~40 mm naar een maat dikker. Wat ik begreep is dat die dan naar buiten toe dikker wordt om de scharnierlijn op dezelfde plaats te houden.Barryvdh schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:45:
[...]
Volgens mij is mijn houten kozijn nog prima (geen rot oid), dus zou een nieuw kozijn niet perse toegevoegde waarde hebben (aangezien we toch houten deur/kozijn willen). Wel hebben we nu 39mm deur, de 54mm deur zou dan over de drempel heen moeten vallen zodat hij er niet onder door kan tochten (als ik het goed begrijp).
Of vanwaar de vraag?
Ten opzichte van een compleet nieuw kozijn mis je dan 1 extra tochtprofiel (nieuwe kozijnen hebben er meestal 2), maar de extra kosten zijn natuurlijk wel veel lager bij 'alleen' een nieuwe deur. Afhankelijk van je configuratie kun je misschien nog wel een valdorpel aan de onderkant toepassen.
Ja optie voor automatisch valdorpel is 75 euro extra, maar is 'tip bij standaard deurdikte'. Ik dacht dat niet helemaal veel toegevoegde waarde had bij die 54mm maar weet niet precies.Sir Bacon schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:11:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, kozijn is prima, maar deur zou wel verbeterd kunnen worden. Ook van ~40 mm naar een maat dikker. Wat ik begreep is dat die dan naar buiten toe dikker wordt om de scharnierlijn op dezelfde plaats te houden.
Ten opzichte van een compleet nieuw kozijn mis je dan 1 extra tochtprofiel (nieuwe kozijnen hebben er meestal 2), maar de extra kosten zijn natuurlijk wel veel lager bij 'alleen' een nieuwe deur. Afhankelijk van je configuratie kun je misschien nog wel een valdorpel aan de onderkant toepassen.
Maargoed deurleverancier gevraagd of Homebox beetje werkt, en geeft aan dat dat inderdaad kan, alleen natuurlijk wel afbreuk doet aan isolatie (aangezien die 0.95 U-waarde heeft).
Alternatief is natuurlijk gewoon buiten een brievenbus tegen de muur..