• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Helaas geld dit voor iedereen, ik ga van 95 euro p.m. naar ruim 206.02 euro p.m.(!). Dit is voor een verlengaanbod van Greenchoice, waarvan ik nu spijt heb dat ik nog even heb afgewacht wat de prijzen deden.

Momenteel zit ik in een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik probeer al te bezuiningen, maar weet niet zo goed of ik het nu moet accepteren of niet.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb gelezen dat er een regeling komt voor mensen onder een bepaald inkomen(?) en dat sommige enkel aan de telefoon nieuwe aannemen of wellicht een ander bod doen?

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus ben ook in paniek wat ik moet doen.

Bedankt alvast. :)

[Voor 0% gewijzigd door t_captain op 01-01-2022 21:35. Reden: Fix MO]

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Je kan bij je gemeente informeren, ik dacht dat het een extra 200 euro was wat je kan krijgen in 2022.

Vattenfal/Powerpeers hebben nog redelijke prijzen. Wat is je huidige verbruik?

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• HollowGamer
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:50:
Je kan bij je gemeente informeren, ik dacht dat het een extra 200 euro was wat je kan krijgen in 2022.

Vattenfal/Powerpeers hebben nog redelijke prijzen. Wat is je huidige verbruik?
Bij Vattenfal kom ik nog duurder uit: 240 euro p.m.
Dat is helaas niet echt een optie.

Volgens GS:
Deze schatting is gebaseerd op het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres van 2.424 kWh stroom en 708 m³ gas.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 22:52
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:53:
[...]

Volgens GS:

[...]
Het verbruik valt mee. Je zou eens hier kunnen kijken: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat voor een verleng aanbod is dat? Voor 1 jaar?
De laatste adviezen die ik heb meegekregen is om óf tijdelijk over te gaan op variabele tarieven óf voor een jaar een contract af te sluiten. Hoewel niemand in zijn glazen bol kan kijken is de verwachting dat langere contracten op den duur nadelig zijn.
Tot wanneer loopt je huidige contract?

Life is not about specs, it is about joy!

• HollowGamer
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:05:
De laatste adviezen die ik heb meegekregen is om óf tijdelijk over te gaan op variabele tarieven óf voor een jaar een contract af te sluiten. Hoewel niemand in zijn glazen bol kan kijken is de verwachting dat langere contracten op den duur nadelig zijn.
Ja, is voor één jaar. Contract loopt volgende maand af, denk dat ik het daarom wel maar moet accepteren.

Ik zie niet zo snel nog nieuwe aanbieders, de populaire vergelijkers geven aan geen enkele opties meer te kunnen bieden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:07:
[...]

Ja, is voor één jaar. Contract loopt volgende maand af, denk dat ik het daarom wel maar moet accepteren.
Nee hoor. Dat "moet" niet.
Je kunt zoals gezegd ook kiezen voor variabele tarieven. Zoek die eens op en stap daar naar over. Het gemiddelde advies is ook dat overschakelen naar variabel waarschijnlijk goedkoper uitpakt, de komende tijd.

Maar de prijs die je had, zal je voorlopig niet meer krijgen. Wat je ook zoekt of kiest.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Twee truien aantrekken,er een kleedje op de bank zitten, wandelen in plaats van tv kijken of gamen, etc. Je zal moeten kijken hoe je energie kan besparen. Een dag de kachel aan kost je bij wijze van minima 5 euro aan gas, terwijl je voor 0 euro aan gas kosten bij je ouders de dag kan doorbrengen..

• HollowGamer
  • Niet online
President schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:56:
Twee truien aantrekken,er een kleedje op de bank zitten, wandelen in plaats van tv kijken of gamen, etc. Je zal moeten kijken hoe je energie kan besparen. Een dag de kachel aan kost je bij wijze van minima 5 euro aan gas, terwijl je voor 0 euro aan gas kosten bij je ouders de dag kan doorbrengen..
Zo simpel is het helaas niet, wat denk je van al het thuiswerken tegenwoordig?

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:21
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:06:
[...]

Klein verwarmingselementje kopen, tussen je benen zetten, twee truien aan en af en toe wat koffie en het is prima te doen (heb een tijdje in koud Zweden gewerkt, thuiswerken is daar al jaren de norm en iedereen werkt zo daar, al helemaal omdat energieprijzen daar al jaren hoog zijn).

Denk dat het beste advies is om minder te gaan verbruiken. Nu weet ik niet of je alleen woont, met een gezin en in een vrijstaand huis/appartement, maar met jouw verbruik leefde ik met twee kinderen en werkten zowel mijn vrouw als ik volledig vanuit huis.

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15
Historisch gezien dalen de prijzen richting de zomer. Je kunt wellicht nu tijdelijk variabel nemen en dan een jaarcontract in mei/juni nemen. Uiteraard geen zekerheid maar je wilt gewoon ervan af dat je contract voor energie afloopt in het midden van de winter.

Waar vui zit, zit geen glans!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:09:
[...]

Klein verwarmingselementje kopen, tussen je benen zetten, twee truien aan en af en toe wat koffie en het is prima te doen (heb een tijdje in koud Zweden gewerkt, thuiswerken is daar al jaren de norm en iedereen werkt zo daar, al helemaal omdat energieprijzen daar al jaren hoog zijn).

Denk dat het beste advies is om minder te gaan verbruiken. Nu weet ik niet of je alleen woont, met een gezin en in een vrijstaand huis/appartement, maar met jouw verbruik leefde ik met twee kinderen en werkten zowel mijn vrouw als ik volledig vanuit huis.
Ik vind de gemakzucht waarmee dit soort adviezen om de energie-armoede te omarmen en verder niet te klagen nogal gemakkelijk gegeven wordt. Er mag wel even bij stil gestaan worden dat zoiets simpels als een warm huis anno 2021 blijkbaar een luxe is voor de lagere inkomens. Dat is volstrekt bizar.

• Orangelights23
MarcoC schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:15:
[...]
Ik vind de gemakzucht waarmee dit soort adviezen om de energie-armoede te omarmen en verder niet te klagen nogal gemakkelijk gegeven wordt. Er mag wel even bij stil gestaan worden dat zoiets simpels als een warm huis anno 2021 blijkbaar een luxe is voor de lagere inkomens. Dat is volstrekt bizar.
Bizar vreemde opmerking, je weet helemaal niets over onze achtergrond, inkomens, spaartegoeden en leven, dus het feit dat je zo’n conclusie trekt op een advies (beste is gewoon minder verbruiken), zegt genoeg. Ik heb jaren in een appartement gewoond waar het in de winter maximaal 10 graden binnen was en de wc bevroren was, weet perfect waar ik over praat. Bedankt ook dat je je me hieraan herinnert ;)

Er zijn duizenden dingen te bedenken om het warmer te krijgen in huis en daar denken we graag over mee. Feit blijft dat energieprijzen hoog zijn en de makkelijkste meters gemaakt kunnen worden door minder te verbruiken :)

Wat is jouw advies trouwens?

[Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 26-12-2021 13:19]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:05
[...]
Maar het zijn wel adviezen die TS kunnen helpen. Ja hij kan ook klagen, en dat kan naast de adviezen gewoon gedaan worden, maar daarmee worden zijn problemen niet minder.

Overigens over bizar gesproken: Ik zat bij Vattenfall voor een jaar, en gezien dat ik te laat was met overstappen voor de tarieven omhoog schoten, ben ik maar bij hun variabele tarief gebleven. Die is voor volgend jaar 24 cent per kWh voor stroom (ruwe tarief stuk hoger, maar belasting lager). Voor nieuwe klanten is het 63 cent per kWh...

• MarcoC
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:17:
[...]

Bizar vreemde opmerking, je weet helemaal niets over onze achtergrond, inkomens, spaartegoeden en leven, dus het feit dat je zo’n conclusie trekt op een advies (beste is gewoon minder verbruiken), zegt genoeg. Ik heb jaren in een appartement gewoond waar het in de winter maximaal 10 graden binnen was en de wc bevroren was, weet perfect waar ik over praat. Bedankt ook dat je je me hieraan herinnert ;)

Er zijn duizenden dingen te bedenken om het warmer te krijgen in huis en daar denken we graag over mee. Feit blijft dat energieprijzen hoog zijn en de makkelijkste meters gemaakt kunnen worden door minder te verbruiken :)

Wat is jouw advies trouwens?
Je redeneert sterk vanuit jezelf en toont weinig inlevingsvermogen ("toen ik in Zweden woonde..."). Je betrekt het zelfs zoveel op jezelf dat je niet doorhebt dat ik met "lagere inkomens" refereerde naar TS die zelf aangeeft in deze inkomenscategorie te zitten en dat een hoge energierekening voor hem heel zwaar aantikt.

• MarcoC
Dibbuz schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:09:
Historisch gezien dalen de prijzen richting de zomer. Je kunt wellicht nu tijdelijk variabel nemen en dan een jaarcontract in mei/juni nemen. Uiteraard geen zekerheid maar je wilt gewoon ervan af dat je contract voor energie afloopt in het midden van de winter.
Dit is overigens veel nuttiger advies dan doen alsof het normaal is in een koud huis te leven in de winter.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 10:13
Mocht je overstappen, zet je tarief niet te hoog als je naar een kleine partij overstapt. Bij een Vattenfall, Eneco e.d. zit je wel redelijk veilig, maar die kleine partijtjes vallen bij bosjes om en als je dan pech hebt, ben je je voorschot kwijt en moet je maar zien dat je het terugkrijgt. Immers, je komt als particulier achteraan in de rij.

Hoeveel gebruik je? 95 p/m klinkt mij al redelijk hoog in de oren voor een alleenstaande. Ik woon in een slecht geïsoleerd huis (ben hard bezig de isolatie te verbeteren, maar dat gaat nou eenmaal niet zo snel) en had een maandtarief van onder de 70 euro. Ik heb mijn thermostaat in een redelijk strak programma staan, overal thermostaatknoppen maar alleen in de woonkamer/bijkeuken staan ze echt open. De slaapkamer staat iets boven vorstbeveiligingstand om een klein beetje warmte daar te krijgen, de andere kamers staan gewoon op vorstbeveiligingstand. Mijn thermostaat gaat als ik niet thuis ben omlaag (bij een goed geïsoleerd huis is het beter om de temperatuur constant te houden, bij een slecht geïsoleerd huis is minder stoken als je niet thuis bent beter) en pas laat op de avond naar 19 graden. Als ik thuis kom staat ie op 17,5 of 18 en daar gaat ie pas naartoe stoken als ik al thuis ben.

edit:
Ik zie nu dat je het volgende verbruik had opgegeven:
[quote]Deze schatting is gebaseerd op het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres van 2.424 kWh stroom en 708 m³ gas.[/quote]Qua gas liggen wij niet ver uit elkaar, ik zit op 657 kuub. Daar zeg ik wel bij dat ik, door mijn stroomoverschot, ook deels elektrisch verwarm. Gas gebruik ik verder echt alleen voor de CV.

Voor een alleenstaande zit je ca. 500 kWh hoger dan gemiddeld en 1100 kwh hoger dan ik zit. Goed, ik zal nog wel iets meer gebruikt hebben, maar dat gebruikte ik dan terwijl het opgewekt werd. Echter, de meeste stroom gebruik ik in de winter en dan wek ik het minste op. Ik heb deze jaaropgave ca. 1325 kWh gebruikt. Vorig jaar zat ik op 1525 kWh, maar toen moest ik een deel van de tijd 100% op elektra mijn huis verwarmen omdat de CV nog niet draaide en er van alles moest drogen. Daarin zou voor jou dus een winstpunt moeten zitten, vooral omdat je ook bovengemiddeld t.o.v. het landelijke verbruik zit.

Want alhoewel @Orangelights23 het nogal bot brengt, heeft hij in essentie wel gelijk. De makkelijkste manier voor jou om nu te besparen, is je verbruik omlaag krijgen. Dat is namelijk het enige waar je directe invloed op hebt.

Nou is mijn casus, ondanks slecht geïsoleerd huis, niet te vergelijken met de jouwe. Ik heb zonnepanelen met een overschot, dus ik heb, ten einde teruggave te beperken, elektrische kachels draaien. Ik kreeg ca. 45% van mijn jaarrekening teruggestort omdat ik al mijn elektra zelf heb opgewekt. En dan had ik nog de afrekening voor ca. 100 kWh die ik niet zelf gebruikt heb (en dat wordt pas sinds mei gemeten).
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:06:
Ben jij verplicht thuis te werken? Ik ben vorig jaar ook tijden wél naar mijn werk gegaan omdat ik niet/nauwelijks thuis kon werken. Ik kon toen niet mijn huidige huis in en zat dus bij mijn ouders, maar de rest van de familie moest ook thuiswerken dus dat was gewoon een drama qua internetverbruik en op elkaars lip zitten.
Als jij wel op je werk mag komen, scheelt het je een hoop kosten thuis: De kachel kan lager, je computer gebruikt geen stroom, je gaat niet 3-4x per dag naar het toilet, je drinkt geen koffie.
MarcoC schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:47:
[...]

Dit is overigens veel nuttiger advies dan doen alsof het normaal is in een koud huis te leven in de winter.
Het is niet normaal, maar wij hebben geen invloed op de energieprijzen noch op hoe onze minima door de overheid behandeld worden. Althans, op dat laatste niet direct. En verkiezingen zijn er net geweest. Ik ben met je eens dat Guitar het erg lomp brengt, maar in de basis slaat hij wel de spijker op de kop: verbruik omlaag brengen is het meest belangrijke dat TS nu moet doen, want dat is het enige waar hij direct invloed op heeft en op korte termijn al merkbaar is.

[Voor 24% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-12-2021 14:29]

• Orangelights23
MarcoC schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:46:
[...]
Je redeneert sterk vanuit jezelf en toont weinig inlevingsvermogen ("toen ik in Zweden woonde..."). Je betrekt het zelfs zoveel op jezelf dat je niet doorhebt dat ik met "lagere inkomens" refereerde naar TS die zelf aangeeft in deze inkomenscategorie te zitten en dat een hoge energierekening voor hem heel zwaar aantikt.
Graag even een cursus begrijpend lezen volgen, je denkt namelijk heel erg zwart en wit. Vreemd dat je dat zelf niet doorhebt… ik probeer mee te denken en te reageren op anderen ;)

Hoe dan ook, zoals geschreven had ik het vroeger ook niet breed en weet precies waar TS doorheen gaat nu.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:43
Bezuinigen op energie is natuurlijk voordehandliggend, maar helpt niet op korte termijn.
De maandbedragen voor het nieuwe contract zijn gebaseerd op het verbruik in het verleden, dus daar zit je de komende tijd aan vast.
Of zijn er energieboeren, waar je kan betalen voor je actuele verbruik? Met een slimme meter zou dat nu goed mogelijk kunnen zijn, alleen betaal je dan in de winterperiode een nog hoger bedrag. Dus dat schiet ook niet op.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Himalaya
  • Laatst online: 00:13
[...]

Ik zie niet zo snel nog nieuwe aanbieders, de populaire vergelijkers geven aan geen enkele opties meer te kunnen bieden.
Een contract van een jaar zorgt er voor dat je volgend jaar in dezelfde situatie terecht komt als je contract verloopt, weer in een periode dat de kans op hoge prijzen aanwezig is. Beter nu een paar maanden variabel nemen en de prijzen in de gaten houden en weer een jaarcontract afsluiten als de prijzen weer wat gedaald zijn. Voorjaar/zomer kan het er zomaar weer heel anders uitzien.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Pizza_Boom
JukeboxBill schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:29:
Bezuinigen op energie is natuurlijk voordehandliggend, maar helpt niet op korte termijn.
De maandbedragen voor het nieuwe contract zijn gebaseerd op het verbruik in het verleden, dus daar zit je de komende tijd aan vast.
Of zijn er energieboeren, waar je kan betalen voor je actuele verbruik? Met een slimme meter zou dat nu goed mogelijk kunnen zijn, alleen betaal je dan in de winterperiode een nog hoger bedrag. Dus dat schiet ook niet op.
Je kan, bij Vattenfall iig, gewoon je eigen maandtarief samenstellen. Zij doen een voorstel. Ik heb flink elektra teruggeleverd (en de netbeheerder had iets fout gedaan waardoor de afgelopen anderhalf jaar niet geregistreerd waren, dit heb ik in het voorjaar in 1x uitbetaald gekregen). Vattenfall had bedacht mijn verbruik terug te zetten naar 17 euro per maand. Ik heb, vanaf het voorjaar tot nu, zo'n 100 kWh teveel opgewekt, dus ergens snap ik ze wel. Maar met 17 euro per maand kom ik niet aan 480 euro gas per jaar, zeker niet met de stijgende prijzen. Ik heb hem dus zelf weer omhoog geschroefd. Vorig jaar heb ik mijn maandbedrag meerdere keren bijgesteld. Ik ga er vanuit dat je dat bij GreenChoice ook gewoon zelf mag bepalen.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:29:
Je kunt prima je voorschot naar beneden bijstellen als je weet dat je minder gaat verbruiken.
Ook kun je bij veel leveranciers op basis van de meterdata zien hoe het er voor staat.
Maar ja, als je je voorschot te laag zet en eind van het jaar enorm moet bijbetalen, moet je ook zorgen dat je dat in de loop van het jaar apart hebt gezet. En dat is vaak de reden dat het voorschot hoog staat, zodat men geld terugkrijgt (totdat de leverancier omvalt...)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:53:
[...]

Volgens GS:

Deze schatting is gebaseerd op het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres van 2.424 kWh stroom en 708 m³ gas.
Op zich is een verbruik van 700 kuub gas niet erg hoog. Voor een 1-persoonshuishouden is 2400 kWh vrij hoog, maar als je met z'n tweeën bent (of je hebt regelmatig bezoek) dan valt dit ook wel mee.

Voor nu is gewoon het beste om een prijsvergelijker te gebruiken en te kijken welke leverancier goedkoper is. Maar soms (zoals bij mijzelf) is het goedkoper om het huidige variabele contract te houden en dan in de zomer verder te kijken naar een andere leverancier.
Sowieso zijn de prijzen flink gestegen, dus het maandbedrag zal vrijwel nergens zo laag uit komen. Dus zoals hierboven aangegeven, informeer bij de gemeente voor extra mogelijkheden.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
De voordeligste contracten op dit moment zijn voor 3 jaar vast. Je wilt natuurlijk niet zo lang vast zitten, maar dat hoeft ook niet. Er staan boetes op voortijdig opzeggen, maar die zijn aan een heel schappelijk wettelijk maximum gebonden, afhankelijk van de resterende looptijd van het contract. Het kost je maximaal 125 euro per product (gas en elektriciteit), in jouw geval dus 250 euro.

Dat betekent dat als jij nu een contract afsluit dat 100 euro per maand goedkoper is dan variabele tarieven, dan heb je die boete na 3 maanden al terugverdiend.

Maak dus eerst even een goede berekening voor je hier de adviezen opvolgt die aanraden om te kiezen voor torenhoge variabele tarieven. Dat is in de huidige situatie vrijwel per definitie niet de beste optie.

(Maar lees vooral het eerder gelinkte topic over overstappen naar een andere leverancier - daar weten ze hier veel meer over)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

bartvl schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:05:
Ik ben anders blij met mijn 3-jarige contact bij GC via de Consumentenbond. Met de huidige prijzen kan ik me niet voorstellen. Dat ik slechter af ben. Mijn contract bij Eneco liep ik februari 2022 af. Ik zie de prijzen voorlopig niet zakken. Is dat eind 2022 of begin 2023 WEL het geval koop ik het contract bij GC af, dat kost ook de wereld niet.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

[...]
Prima manier om de energietransitie vorm te geven. Die transitie is namelijk niet alleen overstappen op andere bronnen maar ook minderen. Meer dan 1000m3 gas gebruiken in een normale enigzins geïsoleerde woning (zeg: Max 160m2, minimaal jaren 80 bouwjaar) totaal onnodig en overbodige luxe.

/FreakNL tikt dit vanaf de bank in de woonkamer. Kachel staat uit maar een dekentje helpt. Temperatuur is momenteel 19 graden. Huis uit 91 zonder verdere isolatiemaatregelen.

[Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 26-12-2021 15:23]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
[...]
Ik vind het nogal makkelijk om te praten over energie-armoede, zonder onderbouwing. Wie weet staat TS wel elke dag 30 minuten onder een warme douche.... Dan is 3x per week maar 10 minuten douchen al een leuke besparing!

Wie weet zit TS 12 uur per dag op een X-box te gamen op een 65 inch scherm, dan is dat verminderen maar 2 uur en een andere (gratis) tijdsbesteding vinden (zoals een boek lezen, wandelen, etc) ook een behoorlijke besparing..

Het is zo makkelijk om het over energie-armoede te hebben als we niet eens weten waar het verbruik van TS precies op gebaseerd is. Aan de stijgende prijzen valt weinig te doen. En onder een kleedje 's avonds op de bank zitten beschouw ik niet als armoe hoor. Het is alleen verspilling als je je huis tot het moment dat je naar bed gaat op 21 graden stookt...

Als ik elk stukje met de auto rijd in plaats van op de fiets, moet ik dan klagen over de benzine prijzen of dat stukje van 2 kilometer naar mijn ouders voortaan maar fietsen? Brandstof armoede? En als elke dag een biefstuk eet bij het avondeten en dan klaag over hoeveel geld mij dat op maandbasis kost, moeten we het dan 'voedsel armoede' noemen? En tabak armoede omdat tabaksproducten te duur zijn, alcohol armoede omdat bier duurder is dan kraanwater en zo kan ik nog lang doorgaan...

[Voor 16% gewijzigd door President op 26-12-2021 16:30]

• m4ikel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-03 04:14
1: Eigenlijk het enige zinvolle advies is om gasverbruik te vermijden, je zou bijvoorbeeld een andere bron van verwarming kunnen overwegen of één specifieke (kleine) ruimte te stoken i.c.m. draadloze thermostaat in die specifieke kamer.

2: Butaangas kun je vaak goedkoop(er) (over de grens?) kopen, een mobiele gaskachel is dus misschien een oplossing.

3: Daarbij, een ruimte verliest de meeste warmte door kieren en glas. Je zou de werkruimte kunnen isoleren door het glas tijdelijk dicht te maken (b.v. isolatiemateriaal piepschuim), verlichting (LED) is natuurlijk geen natuurlijk daglicht, maar het is niet anders.

4: Verder, kennissen gaan elke ochtend lekker zwemmen, en douchen in het zwembad (abonnement). Naja zo een paar andere tips.

Zo een aantal 'crisis' oplossingen.. het is al bizar dat we hierover na moeten denken.

[Voor 5% gewijzigd door m4ikel op 26-12-2021 16:26]

• strikercrew
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Ik zit ook bij Greenchoice, wel met een variabel contract.. In welke maand krijg je de jaarafrekening?
Als deze nog komt voor de zomer maanden dan ja,dan is een hoger voorschot een uitkomst. Ook geeft Greenchoice je de optie om niet in te stemmen met de verhoging van het maandelijks voorschot. Dit kan je dan bijstellen tot een bedrag wat je wel kan missen. Ze doen niet moeilijk om een regeling te treffen bij een jaarafrekening en die kan je dan uitspreiden over 12 maanden. Dit geeft je voldoende tijd om te kijken wat de compensatie zal zijn van de overheid en gemeente. Overstappen naar een andere maatschappij is niet wenselijk en raad ik je af, want een eindafrekening krijgen midden in de wintermaanden is duur!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik zit ook bij Greenchoice, variabel, ons maandbedrag gaat van 330 euro naar 480 euro 8)7

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:00
Twee weken terug bericht van Greenchoice: variabel tarief dat per 1-1-22 wordt aangepast. Mijn voorschot gaat van 110 naar 155. Huis uit 89, 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik heb wel zonnepanelen, maar verder geen bijzonder goede isolatie.

Advies aan TS: overstappen gaat niet helpen, de hele markt stijgt nu. Dus tijd voor grote bespaaroperatie. Zet je warmteverbruik en het energieverbruik van je apparaten eens goed op een rij. Dan weet je waar winst te halen valt. Milieucentraal heeft veel goede bespaartips. Succes.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 10:22
Het maandbedrag is een voorschot gebaseerd op een schatting wat je aan het einde van de periode moet betalen. Een verhoging van het maandbedrag is natuurlijk schrikken maar wat je uiteindelijk moet betalen hangt af van je verbruik, vast/variabel, het weer en natuurlijk de energieprijzen zelf.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Ik zie dit hele gebeuren gewoon als een financiële tegenvaller van €700 (over een jaar). Een auto reparatie zou dat ook zo hebben gekost. Vervelend, maar daarvoor zijn financiële buffers.

• Pizza_Boom
kamerplant schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:01:
Ik zie dit hele gebeuren gewoon als een financiële tegenvaller van €700 (over een jaar). Een auto reparatie zou dat ook zo hebben gekost. Vervelend, maar daarvoor zijn financiële buffers.
Maar jij bent geen minima. Ik kan het ook prima hebben en als de winkels straks weer open zijn, koop ik een extra elektrische radiator. Ik heb bij mijn badkamer vorig jaar al elektrische vloerverwarming laten leggen. Ik heb het budget om in 1x 4k op te hoesten voor een zooi panelen op mijn dak. Ik heb het budget om 1x de gehele achtergevel aan te pakken en alle kozijnen met enkelglas te laten vervangen door mooi nieuw thermophaneglas met folie. TS heeft een uitkering, zit mogelijk vast aan een woningbouw, al dan niet in een flat met veel te dure oude blokverarming en heeft op zulks minder invloed. Daar komen ook dit soort klappen harder aan.
Ik kwam een rotte balk tegen in de vloer. Jammer, helaas, uithuilen en doorgaan. Ik eet er geen droog brood minder om. Jij zo te lezen ook niet. TS mogelijk wel.

Ik ben voor mijn vorige werk ook in projecten geweest waar bijvoorbeeld blokverarming zat. Daar zaten minima met winterjassen aan in huis, omdat ze een keer een aanslag hadden gehad die veel te hoog was. Die durfden de kachel niet meer aan te zetten uit angst voor vele maanden op een houtje bijten. Dat is energiearmoede in Nederland.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18
Orangelights23 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:09:
[...]

Ik heb gekeken naar verwarmde verwarmde bureaumatten, maar was niet zo gerust op de 230V die onder een dun laagje leer zit. Stoelverwarming bestaat ook los op 230V. Met een combinatie van die 2 zit je voor 1 kWh de hele dag warm.
Bij 200 euro als alleenstaande zou ik het wel aan de verbruikskant gaan zoeken. We hebben nou eenmaal 2 generaties gehad die de aardgasbaten hebben verbrast i.p.v. te voorzien in een vervangende betaalbare energiebron voor de volgende generaties. Het heet niet voor niets de Dutch disease.

• ybos
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik zou Greenchoice bellen, verhaal uitleggen en of ze je kunnen matsen met een aanbieding zoals die gold eind november. Dat was een goeie aanbieding. Wellicht komen ze over de brug.
(ik meen 27cent per kwh en rond de 85 cent voor gas)

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:10
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:48:
Helaas geld dit voor iedereen, ik ga van 95 euro p.m. naar ruim 206.02 euro p.m.(!). Dit is voor een verlengaanbod van Greenchoice, waarvan ik nu spijt heb dat ik nog even heb afgewacht wat de prijzen deden.
Hoe ziet je woning eruit vraag ik me dan af en op hoeveel graden zet je de verwarming ? 95 euro lijkt me best veel voor 1 persoon.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@HollowGamer Welke tarieven bieden ze aan per kuub gas en kwh stroom, maandbedrag zegt niet zoveel.

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-03 16:22
sniper20 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:09:
[...]

Hoe ziet je woning eruit vraag ik me dan af en op hoeveel graden zet je de verwarming ? 95 euro lijkt me best veel voor 1 persoon.
Denk stadsverwarming ik zit op 120 en heb een klein nieuwbouw appartement van 55m2 met zeer goede isolatie.
Gaat volgend jaar naar 230

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:05
SBTweaker schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:42:
[...]

Denk stadsverwarming ik zit op 120 en heb een klein nieuwbouw appartement van 55m2 met zeer goede isolatie.
Dat vind ik dan wel behoorlijk veel, maar goed, stadsverwarming.

Voor een verder niet gespecificeerde woning vind ik de 700 kuub van TS waarbij de bewoner hele dag thuis is niks schokkends qua gas.

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-03 16:22
Sissors schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:49:
[...]

Dat vind ik dan wel behoorlijk veel, maar goed, stadsverwarming.

Voor een verder niet gespecificeerde woning vind ik de 700 kuub van TS waarbij de bewoner hele dag thuis is niks schokkends qua gas.
Is belachelijk veel, ze rekenen standaard het hoogste tarief de klanten hebben toch geen optie om te wisselen aangezien het verplicht is. Zelfs bij 0 verbruik moet ik ongeveer 80€ aan aansluitkosten betalen.

[Voor 7% gewijzigd door SBTweaker op 26-12-2021 19:52]

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:55
SBTweaker schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:42:
[...]

Ik heb een nieuwbouw appartement uit 2018 van 80 M2 en ik betaal nu €75 per maand aan energie kosten. Het advies van Eneco is om dat te verlagen naar €24. Op het ogenblik sta ik op een tussenstand dat ik €275 terug ga krijgen. Het kan dus nog wel goedkoper 😁

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:29
ybos schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:49:
[...]

Ik zou Greenchoice bellen, verhaal uitleggen en of ze je kunnen matsen met een aanbieding zoals die gold eind november. Dat was een goeie aanbieding. Wellicht komen ze over de brug.
(ik meen 27cent per kwh en rond de 85 cent voor gas)
Dit meen je serieus?

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-03 08:02
Mijn contract is ook verlopen en ik krijg per 1-1 ook nieuwe prijzen. Maar ik ga nu nog niet overstappen. Ik ga wachten tot de lente. Dan verwacht ik dat de prijzen gaan dalen.
Er is nu veel vraag naar gas, omdat het kouder wordt/is. Het is dus niet logisch om nu je contract vast te zetten.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik zou niet nu vastzetten, maar in het voorjaar. Anders zit je aan deze hoge prijzen vast.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Dabbel schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:27:
Mijn contract is ook verlopen en ik krijg per 1-1 ook nieuwe prijzen. Maar ik ga nu nog niet overstappen. Ik ga wachten tot de lente. Dan verwacht ik dat de prijzen gaan dalen.
Er is nu veel vraag naar gas, omdat het kouder wordt/is. Het is dus niet logisch om nu je contract vast te zetten.
De overstap boetes zijn meestal helemaal niet zo hoog, vooral met de huidige gastarieven. Het kan zich snel terugverdienen.

Ik raad TS aan om ook even hier te kijken - er zijn aanbiedingen die je niet terug gaat vinden bij de prijsvergelijkers: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

• NimRod1337
sniper20 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:09:
[...]

Heel normale prijs.

• NimRod1337
Oon schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:42:
Ik zit ook bij Greenchoice, variabel, ons maandbedrag gaat van 330 euro naar 480 euro 8)7
Het was al 330 euro? Dat is dan wel weer bovengemiddeld..

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
NimRod1337 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:32:
[...]

Het was al 330 euro? Dat is dan wel weer bovengemiddeld..
Ja, huizen die in de jaren 50-60 heel goedkoop gebouwd zijn, alle kozijnen zijn rot en geen isolatie (niet in de muren en niet in het dak), overal enkel glas en dan ook meteen van die ramen van 110x130cm.

Daarbij zitten we gemiddeld op zo'n 25kWh per dag, dus dat tikt ook flink aan

• NimRod1337
kamerplant schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:01:
Voor sommigen komt er echter 2500 euro bij in een jaar tijd. Minima in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning dus ook bv. En de energiebelasting en BTW stijgt mee mee met de gasprijs.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Helaas geld dit voor iedereen, ik ga van 95 euro p.m. naar ruim 206.02 euro p.m.(!).
Je hebt het over “ik”, is dat in de gezinssamenstelling? Dat maakt voor de verbruiken misschien nog wel wat uit.

• Pizza_Boom
Zapp-it schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb een nieuwbouw appartement uit 2018 van 80 M2 en ik betaal nu €75 per maand aan energie kosten. Het advies van Eneco is om dat te verlagen naar €24. Op het ogenblik sta ik op een tussenstand dat ik €275 terug ga krijgen. Het kan dus nog wel goedkoper 😁
Ik heb een huis uit de jaren 60 en zat op 67, kreeg het advies te verlagen naar 17 8)7 8)7

• ybos
  • Laatst online: 19:56
Ja, waarom zou ik niet serieus zijn :? Ik ben tijdens 1 van de laatste dagen van de actie naar ze overgestapt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NimRod1337 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:36:
[...]

Voor sommigen komt er echter 2500 euro bij in een jaar tijd. Minima in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning dus ook bv. En de energiebelasting en BTW stijgt mee mee met de gasprijs.
Daar hoef je geen slecht geïsoleerd huis voor te hebben. Sprak laatst met iemand met groot huis en warmtepomp, die zat op 350 stroom per maand... dat wordt dus gewoon 800.

Vraag me alleen af hoe je 350 euro aan stroom kan stoken in een op en top geïsoleerd nieuwbouw huis... iets met warmtepompen en installatiebedrijven die niet snappen hoe zoiets afgesteld moet worden.

• NimRod1337
_JGC_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:37:
[...]

Daar hoef je geen slecht geïsoleerd huis voor te hebben. Sprak laatst met iemand met groot huis en warmtepomp, die zat op 350 stroom per maand... dat wordt dus gewoon 800.

Vraag me alleen af hoe je 350 euro aan stroom kan stoken in een op en top geïsoleerd nieuwbouw huis... iets met warmtepompen en installatiebedrijven die niet snappen hoe zoiets afgesteld moet worden.
Maar dat is gewoon niet te behappen met een normaal salaris..

Ik heb onlangs CV tuning laten doen, was ook nog 150 euro subsidie bij toen, hopelijk scheelt het.. Afstelling is alles.

• HollowGamer
  • Niet online
Ik heb de contractverlenging van GC, maar geaccepteerd. Denk dat er momenteel niet veel andere opties zijn en mocht ik niet tevreden zijn, dan neem ik aan dat ik het kan cancelen binnen 14 dagen?

Het is nogal schrikken, een buffer heb je wel, maar als je financieel niet veel kan/mag, dan zijn die buffers niet zo groot. Gelukkig heb ik geen andere kostenposten (auto, kids, etc.), anders kom je toch snel in de problemen.

Voor mij is het nu dus wel geld opzij zetten en hopen dat de prijzen zullen zakken. Stel die zakken, dan zou je toch een gedeelte ervan terug moeten krijgen?

Thanks voor de hulp zover. :)

• NimRod1337
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:38:
Ik heb de contractverlenging van GC, maar geaccepteerd. Denk dat er momenteel niet veel andere opties zijn en mocht ik niet tevreden zijn, dan neem ik aan dat ik het kan cancelen binnen 14 dagen?

Het is nogal schrikken, een buffer heb je wel, maar als je financieel niet veel kan/mag, dan zijn die buffers niet zo groot. Gelukkig heb ik geen andere kostenposten (auto, kids, etc.), anders kom je toch snel in de problemen.

Voor mij is het nu dus wel geld opzij zetten en hopen dat de prijzen zullen zakken. Stel die zakken, dan zou je toch een gedeelte ervan terug moeten krijgen?

Thanks voor de hulp zover. :)
Echt niet slim, maar ieder moet dat voor zich weten. Nu zit je aan de hoge prijs vast. De prijs gaat richting het voorjaar meestal niet verder stijgen, eerder dalen. Ga je met dit contract nu minder betalen dan? Zo nee, waarom dan niet gewoon afwachten tot juni? Nu ga je in de zomer hetzelfde tarief betalen als nu.

• NimRod1337
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus ben ook in paniek wat ik moet doen.
Slechte raadgever.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
@HollowGamer
Het was hier al eerder gezegd, maar je kunt toch ook gewoon niks doen? Dan ga je automatisch over op het variabele tarief van Greenchoice.

Je hebt nog niet gepost wat de tarieven van beide opties zijn. Ik heb begin december een offerte bij Greenchoice voor een jaarcontract opgevraagd, en deze was duurder dan de nieuwe variabele tarieven voor bestaande klanten per 01-01-2022 die later bekend werden gemaakt.

• NimRod1337
[...]

Je moet helemaal niets.. Wacht gewoon af wat er komen gaat komende half jaar.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
HollowGamer schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:38:
Ik heb de contractverlenging van GC, maar geaccepteerd. Denk dat er momenteel niet veel andere opties zijn
Zoals gezegd is dit waarschijnlijk een slecht idee! Je kunt er gewoon voor kiezen om geen vast contract te nemen en de variabele tarieven te gaan betalen. Momenteel is dit gunstiger.
Nee, jij zit nu dus voor een jaar vast aan de tarieven die je nu geaccepteerd hebt.

De variabele tarieven van Greenchoice per 1 januari vind je hier: https://www.greenchoice.n...en-vrij-wind-en-zon_1.pdf

Met jouw verbruik komt dat neer op:

2424kWh * € 0,32284 = € 782,56 levering elektriciteit p/j
365 d * € 0,20822 = € 76,00 vaste leveringskosten p/j
365 d * € -2,25965 = € -824,77 vermindering energiebelasting p/j
365 d * € 0,65637 = € 239,58 netbeheerkosten p/j

708m³ * € 1,43968 = € 1019,29 leverings gas p/j
365 d * € 0,20822 = € 76,00 vaste leveringskosten p/j
365 d * € 0,48694 = € 177,73 netbeheerkosten p/j

Totaal € 1546,39 per jaar oftewel €128,78 per maand.

(Bedragen in rood, de netbeheerkosten, zijn nog niet bekend voor 2022 (toch?) dus ik heb bedragen van 2021 gepakt)

Als je geen nieuw vast contract accepteert ga je per januari dus zo'n €130 per maand betalen. Inderdaad fors meer dan de €95 nu, maar lang geen €206.

(Maarja, mochten de tarieven in de nabije toekomst nog verder blijven stijgen, dán ben jij misschien blij met je vaste tarieven! ;) Niemand kan de toekomst voorspellen maar de verwachting is juist dat de tarieven dalen volgens mij...)

Het blijft een beetje gokken natuurlijk maar ik zou deze contractverlenging ongedaan maken als dat nog kan...

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-12-2021 23:22]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:51
Zou proberen de verlenging ongedaan te maken en de variabele tarieven van Greenchoice te pakken. Die mogen ze in de nieuwe contractvoorwaarden ook per direct/per kwartaal wijzigen dus zal me niks verbazen dat dat ook gaat gebeuren in het voorjaar. Vervolgens dan kijken of er betere langdurige contracten zijn. (Of variabel aanhouden)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Energie-prijzen en besparings-discussies horen in een ander topic, Wonen, hier vind je er genoeg. Daarom nu een slotje.

No good deed goes unpunished.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee