Automatische afsluiting waterleiding: alternatief SenseGuard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-01 23:19
Zijn er mensen die ervaring hebben met smart automatische afsluiters voor de waterleiding?
De 2 die ik ken zijn:
- Grohe Sense Guard (https://www.grohe.be/nl_b...grohe-sense-22502LN0.html) en de
- Hansgrohe Pontos (https://www.hansgrohe.com/smart-living/pontos)

Beide zijn systemen die bij een abnormaal waterverbruik automatisch de hoofdleiding afsluiten om verdere schade te voorkomen bij bv, een lekkage. Of door middel van externe sensoren die een lek opmerken en dit dan doorgeven aan de hoofdunit/afsluitklep.

Maar beide zijn ook nogal prijzig 8)7 En zoals het een tweaker betaamt, moeten we dan toch op zoek gaan naar een alternatief dat (al dan niet) mits wat getweak hetzelfde doet, maar aan een betaalbare prijs _/-\o_

Spijtig genoeg is de tijd en kennis er niet om dit met behulp van servomotortjes aangestuurd door bv. een Pi of iets dergelijks te doen. Ik zou dus wel iets willen dat grotendeels plug en play is.

Zelf vind ik niet direct alternatieven, spijtig genoeg, maar misschien is er wel iemand hier die me wel de juiste richting in kan sturen!

Alle reacties

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:09

Klippy

Still Game

Er zijn afsluiters die "normally closed" zijn, dus alleen water door laten als er spanning op staat. Bijvoorbeeld https://dugoshop.nl/elektrische-waterklep-230-volt

Dat kan je combineren met een slimme stekker op bijvoorbeeld zigbee (Hue) of z-wave
pricewatch: Philips Hue smart plug - EU

Het meest lastige is dan nog de aansturing, maar wellicht niet zo lastig als je denkt als je bijvoorbeeld kijkt in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 (er zijn meerdere oplossingen natuurlijk voor home automatisering en je hebt altijd nog iets van hardware nodig of iets als pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway).

Combineer dat met een paar van deze pricewatch: Aqara Water Leak Sensor en je bent relatief goedkoop klaar.

Geen idee of bovenstaande klep geschikt is voor je hoofdleiding en of je dat verstandig is, want geen stroom is ook geen water, maar je kan een parallelle leiding maken met een kraan als je het echt tweaking wil doen of een iets duurdere "normally open" versie kopen natuurlijk....

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klippy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:24:
of een iets duurdere "normally open" versie kopen natuurlijk....
Dat zal schelen qua energieverbruik (een magneetventiel 24/7 voeden ga je merken) en voorkomt dat je bij een stroomstoring ook meteen geen water meer hebt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ja achteraf gezien is dat de meest logische variant inderdaad :P

[ Voor 3% gewijzigd door Klippy op 24-12-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Combineer dat met een paar van deze pricewatch: Aqara Water Leak Sensor en je bent relatief goedkoop klaar.
Maar dat is nog niet op basis van abnormaal verbruik, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Nee, maar op de linkjes zag ik vooral die lek detectors, dit is vergelijkbaar daarmee.
Voor het verbruik zal je dan ook weer een eigen trigger moeten maken.
Als je geen slimme watermeter hebt zijn er ook losse sensoren die ze kunnen uitlezen (Is deze watermeter uitleesbaar?)
Het is een beetje inherent aan de vraag van TS, als je geen kant en klare oplossing wil dan moet je een hoop zaken gaan combineren om tot hetzelfde resultaat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Wat voor een risicoafweging heb je hier gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:48:
[...]

Maar dat is nog niet op basis van abnormaal verbruik, toch?
Klopt dat deze dan niet op basis van abnormaal verbruik zou afsluiten, maar dan ga je de 'waarneming' van het potentiele probleem (waterlek of dergelijke) verschuiven naar de sensoren die je dan uiteraard op elke kritieke plaats gaat moeten zetten.
Het mooie aan het Grohe systeem is dan weer dat het kan werken zonder extra sensoren, en ook zal reageren wanneer er een probleem is dat niet wordt gecommuniceerd door een externe sensor. Waarbij een externe sensor toch een iets grotere point of failure kan zijn natuurlijk....
Er zijn afsluiters die "normally closed" zijn, dus alleen water door laten als er spanning op staat. Bijvoorbeeld https://dugoshop.nl/elektrische-waterklep-230-volt

Dat kan je combineren met een slimme stekker op bijvoorbeeld zigbee (Hue) of z-wave
pricewatch: Philips Hue smart plug - EU

Het meest lastige is dan nog de aansturing, maar wellicht niet zo lastig als je denkt als je bijvoorbeeld kijkt in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 (er zijn meerdere oplossingen natuurlijk voor home automatisering en je hebt altijd nog iets van hardware nodig of iets als pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway).

Geen idee of bovenstaande klep geschikt is voor je hoofdleiding en of je dat verstandig is, want geen stroom is ook geen water, maar je kan een parallelle leiding maken met een kraan als je het echt tweaking wil doen of een iets duurdere "normally open" versie kopen natuurlijk....
Bedankt voor het mee helpen nadenken, al zeker wat informatie waar ik me verder in kan verdiepen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:04:
Wat voor een risicoafweging heb je hier gemaakt?
Hoe vaak zijn zo'n dingen echt gedaan om de risicoafweging? Is de kans zeer groot dat er een plotse lek is? Misschien niet...
Maar is het leuk om de mogelijkheid te hebben om bij dergelijke sensoren de data te kunnen uitlezen? Om informatie te kunnen vergaren over verbruik en dergelijke? Om wanneer je weg bent op vakantie in de winter, en de verwarming uitvalt (waar je met een smart thermostaat dan toch ook een melding van krijgt) en zo vanop afstand desnoods de waterleiding toe te kunnen zetten?
Smart home gaat soms meer om hobby, luxe of gewoon for the fun of it, dan wat anders. Omdat het kan :Y (Maar da's uiteraard gewoon mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:48
Er bestaan ook afsluiters die in de eindstand geen energie verbruiken : https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html
Daarnaast is het zeer eenvoudig om abnormaal waterverbruik te detecteren in een huishoudelijke installatie : als er gedurende langere tijd een constante afname wordt gezien, is er waarschijnlijk een lek. Ik monitor al enkele jaren mijn watermeter, en dit systeem triggert alleen als er iemand langdurig gaat douchen... Met nog wat extra intelligentie is hier zeker een automatische afsluiting mogelijk. Klassieke lekkages :
  • Toilletten die blijven lopen/lekken
  • Overdrukventielen van boilers die blijven lekken
  • Boilers die zelf beginnen te lekken (versleten anode + roesten
  • Tuinslangen die barsten
  • Slangen van (af)wasmachines die barsten
Deze voorbeelden heb ik allemaal zelf in mijn eigen huis zien passeren, behalve de slangen van de (af)wasmachines....
Pagina: 1