Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:57
Goedemorgen allen,

Ook ik kom me hier even melden, omdat we zonnepanelen willen plaatsen vanwege de aanschaf van een nieuwe woning. Als dit niet het goede topic is en ik beter een los topic kan aanmaken, hoor ik het ook graag :)

De achtertuin is op (W)ZW en daar staat een dubbele vrijstaande garage met berging van ongeveer 50 m2 totaal met plat dak. Qua schaduw staan er geen bomen in de buurt van de garage en het dak van de woning. Enkel de bebouwing ten opzichte van de stand van de zon zorgt voor schaduw op beide daken. Voor de mogelijkheid voor meer panelen en meer opbrengst (en evt. in de toekomst een elektrische auto te kunnen laden in de garage) leek het mij goed om te onderzoeken wat er allemaal moet gebeuren om dit werkend te krijgen.

De situatie van boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTF9q7R_zSjYrpYnmlV9kkr7s-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qSrgOUGTg1ubsvmzokhWO7C9.png?f=user_large
Blauwe lijn is het perceel, groene vak is dak garages en berging, lichtblauwe vak is het dak van de woning aan de achterzijde en de oranje stip is de locatie van de meterkast

Als ik het goed begrepen heb, moet er het volgende gebeuren voor plaatsing van de panelen op de garage:
- Omvormer in de garage/berging
- Nieuwe kabel die minimaal 60 cm onder de grond moet liggen en door de kruipruimte* naar de meterkast loopt
- Aparte groep in de meterkast

* Kruipruimte gaan we a.s. zaterdag goed bekijken m.b.t. mogelijkheden kabeldoorvoer en mate van isolatie/toegankelijkheid.

Dit betekent dat we flink zouden moeten graven. Er ligt wel standaard bekabeling naar de garages/berging, ik weet echter (nog) niet of dit al een aparte groep is in de huidige situatie. Hoe zien jullie dit en zien jullie evt. nog andere mogelijkheden om met weinig extra inspanning de panelen op de garage te plaatsen?

Of is het gewoon de meest verstandige keuze om de panelen op het schuine dak van de woning te leggen?

Daarnaast de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met een combinatie van sedum dakbedekking en zonnepanelen?

Topic warning is duidelijk, dit hoort in een eigen topic. Voor aanvulling zie graag Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 15-12-2021 13:14 ]

Komoot

Beste antwoord (via MaSw85 op 18-02-2022 21:01)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MaSw85 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
Ik verwacht medio Q2 2024 een elektrische auto te kunnen leasen. Daar zit plaatsing van een thuislader bij in.
Let op, vaak krijg je vanuit werkgever/leasemaatschappij dan een (100%) vergoeding voor de afgenomen stroom, je declareert gewoon je stroomprijs. Voor jou maakt het dan dus niet uit of je dat wel of niet met zonnepanelen kunt 'dekken'. Het is dan niet jouw stroomverbruik, maar dat van de werkgever/leasemaatschappij, via jouw aansluiting.
Dan kan het vast uit. Advies was dus om nog niet het dak vol te leggen.
Dat is dan een slecht advies geweest. Ik zou de adviezen hier volgen. Hier is meer kennis aanwezig.
Zit nu bij Vattenfall, die geven 7 cent per kWh. Klopt het dat ik dan (pak 'm beet) 4250 kWh (dus €300) jaarlijks extra terug krijg? De investering kan ongetwijfeld uit en er is ook ruimte in het energiedepot dus daar zit het probleem niet.
Dat klopt, maar je moet gelijk je contract open breken en desnoods de boete betalen en naar Engie of Eneco overstappen. Dan krijg je al snel 5 of 6 x zoveel per kWh.

Ter info: Ik ben mijn zonnepanelen momenteel aan het uitbreiden van 7200 naar 18000 Wp en ik krijg bij Eneco 45 cent per kWh terug. Mijn totale energierekening komt dit jaar, ondanks warmtepomp en E-auto, uit ergens tussen de -4000 en -5000 euro. Zwaar negatief dus. 2022 is hét jaar voor zonnepanelen. Ik verdien het binnen 2 jaar terug.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-02-2022 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
Als je garage nu is aangesloten op een kabel die rechtstreeks zonder aftakking van de meterkast naar de garage gaat kun je in de garage een klein meterkastje maken en daar alles op aansluiten.
Om er achter te komen of er geen aftakking is doe je de groep van de garage uit in de meterkast en controleer je of alle stopcontacten en lampen (behalve die in de garage) het nog doen.

Die bestaande kabel is waarschijnlijk een 3 x 2.5 mm2 XmVk of gelijksoortig. Als je de groep in de meterkast op de huidige 16A laat mag daar 3860 W door. Onder voorwaarden kan die groep misschien ook aangepast worden naar 20A maar dat weet ik niet precies.

Maar goed, op die 16A groep kan dus maximaal een 3680 W omvormer. Met alle panelen richting ZZO en bijvoorbeeld 10 graden helling kan daar ongeveer 3680 W / 0.8=4600 Wp op zonder dat het veel aftopt. (op goede dagen ga je wel verlies merken, maar op jaarbasis stelt dat niet zoveel voor)
Als je kiest voor oostwest is bijvoorbeeld 3680 W / 0.65 = 5700 Wp prima mogelijk zonder dat het veel aftopt.

Kun je de afmetingen van de daken goed meten en duidelijk intekenen? En je favoriete legplan tekenen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MaSw85
busscherski schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:21:
Kun je de afmetingen van de daken goed meten en duidelijk intekenen? En je favoriete legplan tekenen?
Dank voor je reactie! De plattegrond van de garages en berging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqh4_pc1QVHAHHqDDiW5zJGEV_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVj1xyT4e42ItHWRipyh4Xx0.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit ook een overkapping boven het stuk rechts van de berging trouwens. Zaterdag gaan we e.e.a. opmeten en bekijken, dus dan zal ik goed kijken of dat ook gebruikt kan worden. Dan gaat namelijk de oppervlakte van 51 naar ongeveer 55 m2.

Dank voor de overige tips, wordt (na) zaterdag vervolgd.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Gisteren dus geweest op e.e.a. nader te bekijken, waaronder de mogelijkheden voor zonnepanelen op de garage. De huidige bewoner heeft al een meterkastje in de garage hangen met drie groepen (vanwege o.a. de twee elektrische garagedeuren) en daar is ruimte voor meer groepen. Het dak van de rechter garage is afgelopen jaar geplaatst, want dat was eerst een carport. Ook even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X686nfN_KdFnKQsBeIJlLVPpQCI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HEepO5VJ86iH10s5lXe8HfaV.gif?f=fotoalbum_large
Het dak van de rechter garage loopt dus door tot de overkapping, wat betekent dat er bijna 57 m2 aan dak is om panelen te plaatsen. Twee achterburen hebben beide twaalf panelen op de garage liggen.

Zoals @busscherski al aangaf is er dus een maximum van 4600 Wp op kan, fijn! Dat houdt dus in dat er met 12 panelen zo'n 380-385 Wp per paneel qua opbrengst geplaatst kunnen worden. Is het verstandig om meer te plaatsen of ruimte te houden voor meer panelen voor een evt. laadpaal (die niet eerder dan in 2024 nodig is i.v.m. contract leaseauto?

Zijn er Tweakers die de combi van panelen met sedum hebben? Eerder linkte ik al naar deze aanbieder, denk dat ik met hen ga contacten voor de mogelijkheden.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het lijkt erop dat het dak geen of erg weinig afschot heeft. als je sedum en/of panelen gaat toevoegen zal het nog minder afwateren. dat is imho wel iets om naar te kijken voordat je zoveel gewicht gaat toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
Nog wel even kijken of die kabel naar de garage misschien niet toch stiekem 5 x 2.5 mm2 is. (krachtstroom kabel, daar kan een 11 kW omvormer op)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Een update omtrent de zonnepanelen:

- Sedum heb ik laten varen.
- De kabel in de berging is dik genoeg, maar wordt in de kruipruimte verdeeld en gaat dan met een (te) dunne kabel naar de meterkast.

In de zoektocht naar een PV installatiebedrijf kwam ik Zonnepanelen Noord uit Gieten tegen, waarbij een adviseur langs is gekomen en er een uiteindelijke offerte is uitgekomen. De vele (zeer) positieve reviews hebben bijgedragen aan het selecteren van dit bedrijf en het bezoek van de adviseur was zeer prettig.

Uiteindelijk op zijn advies in gegaan om de helft van het platte dak te benutten voor 10 panelen met zo'n 3500 Wp opbrengst in een opstelling van 2x 5 panelen. Zo blijft er ruimte over voor nog 2x 5 panelen in de toekomst. De omvormer komt dicht bij de panelen in de berging/garage te hangen.

Voor de toekomstplannen (elektrische auto medio 2024, evt. van het gas af) dient er wel een nieuwe kabel tussen de meterkast en de berging getrokken te worden. We gaan dus de achtertuin open halen zodat er een mantelbuis (trek er direct ook UTP door :) ) komt te liggen met de benodigde diameter voor de huidige en toekomstige plannen. Daarnaast gaan zij ook de stoppenkast vervangen. Totale kosten voor nu zijn ongeveer €5100,-. Naar verwachting wordt alles over ongeveer zes weken geïnstalleerd.

Qua afwatering was er geen probleem aldus de adviseur, er komt nog wel iemand naar het oude garagedak kijken omdat daar van alles op ligt. Evt. moeten we daar nog mee aan de slag.

Details:
10x JA Solar 370WP full black
Goodwe GW3600D-NS omvormer
Flatfix Fusion portrait plat dak opstelling met zwarte zij en achterkappen

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 11-02-2022 11:37 ]

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Is dat advies gebaseerd op het stroomprijsniveau van 2020? Toen teruglevering van bewust teveel gelegde panelen niet rendabel was?

We leven nu in 2022. Teveel leggen is enorm rendabel. Later uitbreiden kost je zo 1000 euro meer... en dat is als de installateur tzt aan je bestaande installatie wil zitten... vaak niet... Dan kost het je nog een extra omvorme rook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:38:
Is dat advies gebaseerd op het stroomprijsniveau van 2020? Toen teruglevering van bewust teveel gelegde panelen niet rendabel was?

We leven nu in 2022. Teveel leggen is enorm rendabel. Later uitbreiden kost je zo 1000 euro meer... en dat is als de installateur tzt aan je bestaande installatie wil zitten... vaak niet... Dan kost het je nog een extra omvorme rook.
Er ligt met 3500 WP ook teveel. Gebruiken zelf zo'n 2700-2800 naar verwachting. Maar jij zegt dus eigenlijk: Leg er direct 20 panelen en 7000 WP op? Dat lijkt me wel overkill :+

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:34

_Apache_

For life.

Lijkt mij een alleredelijke plan. Je wilt immers nog wat ruimte hebben als het PV virus toeslaat. Je gaat geheid nog een keer meer neerleggen, de vraag is wanneer. :+
Mijn dak ligt helaas nog vol, wellicht op een tuinhuisje nog 2/3 panelen maar het dak lijkt niet stevig genoeg. Maar dat zou echt het laatste zijn wat ik kwijt zou kunnen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MaSw85 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Er ligt met 3500 WP ook teveel. Gebruiken zelf zo'n 2700-2800 naar verwachting. Maar jij zegt dus eigenlijk: Leg er direct 20 panelen en 7000 WP op? Dat lijkt me wel overkill :+
Had er iemand al "dak vol" gezegd?
Zo nee, ja, leg er 20 panelen en 7000Wp op :Y

Ja, kost geld, maar later uitbreiden is naar verhouding duurder. En je hebt meteen de optie om met je overschot verder te kijken vwb verwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 11-02-2022 11:49 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ik verwacht medio Q2 2024 een elektrische auto te kunnen leasen. Daar zit plaatsing van een thuislader bij in. Dan kan het vast uit. Advies was dus om nog niet het dak vol te leggen. Zit nu bij Vattenfall, die geven 7 cent per kWh. Klopt het dat ik dan (pak 'm beet) 4250 kWh (dus €300) jaarlijks extra terug krijg? De investering kan ongetwijfeld uit en er is ook ruimte in het energiedepot dus daar zit het probleem niet.

Kortom: Ik ben op zoek naar een simpele rekensom waarmee ik de vrouw kan overtuigen :+

Edit: Qua verwarming heb ik toevallig net vragen gesteld in dit door mij geopende topic. Een (hybride) warmtepomp is voor nu nog niet rendabel.

[ Voor 17% gewijzigd door MaSw85 op 11-02-2022 11:53 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@MaSw85 Dat is precies wat ik gedaan heb. Ik heb een nog iets lager verbruik (zonder WP dan, die ik voor de komende winter wil hebben staan)... En heb 7000Wp liggen.

Met de netto verkoop van stroom betaal ik nu bijna al mijn gas. Mijn contract loopt nog een paar maanden; maar door de hoge teruglever tarieven zou mijn energie rekening omlaag gaan.

Ik vang bij Powerpeers 11ct, en er worden nu contracten met heel veel meer aangeboden. Het loont dus anders te shoppen voor energie als je producent bent :D

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 11-02-2022 11:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
@MaSw85 Dat is precies wat ik gedaan heb. Ik heb een nog iets lager verbruik (zonder WP dan, die ik voor de komende winter wil hebben staan)... En heb 7000Wp liggen.

Met de netto verkoop van stroom betaal ik nu bijna al mijn gas. Mijn contract loopt nog een paar maanden; maar door de hoge teruglever tarieven zou mijn energie rekening omlaag gaan.

Ik vang bij Powerpeers 11ct, en er worden nu contracten met heel veel meer aangeboden. Het loont dus anders te shoppen voor energie als je producent bent :D
Ja, ik heb voor nu een variabel contract afgesloten dus kan makkelijk overstappen.

Heb de adviseur maar even een bericht gestuurd wat de kosten zijn van 20 panelen :)

Komoot

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MaSw85 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
Ik verwacht medio Q2 2024 een elektrische auto te kunnen leasen. Daar zit plaatsing van een thuislader bij in.
Let op, vaak krijg je vanuit werkgever/leasemaatschappij dan een (100%) vergoeding voor de afgenomen stroom, je declareert gewoon je stroomprijs. Voor jou maakt het dan dus niet uit of je dat wel of niet met zonnepanelen kunt 'dekken'. Het is dan niet jouw stroomverbruik, maar dat van de werkgever/leasemaatschappij, via jouw aansluiting.
Dan kan het vast uit. Advies was dus om nog niet het dak vol te leggen.
Dat is dan een slecht advies geweest. Ik zou de adviezen hier volgen. Hier is meer kennis aanwezig.
Zit nu bij Vattenfall, die geven 7 cent per kWh. Klopt het dat ik dan (pak 'm beet) 4250 kWh (dus €300) jaarlijks extra terug krijg? De investering kan ongetwijfeld uit en er is ook ruimte in het energiedepot dus daar zit het probleem niet.
Dat klopt, maar je moet gelijk je contract open breken en desnoods de boete betalen en naar Engie of Eneco overstappen. Dan krijg je al snel 5 of 6 x zoveel per kWh.

Ter info: Ik ben mijn zonnepanelen momenteel aan het uitbreiden van 7200 naar 18000 Wp en ik krijg bij Eneco 45 cent per kWh terug. Mijn totale energierekening komt dit jaar, ondanks warmtepomp en E-auto, uit ergens tussen de -4000 en -5000 euro. Zwaar negatief dus. 2022 is hét jaar voor zonnepanelen. Ik verdien het binnen 2 jaar terug.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Apache_ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:
Lijkt mij een alleredelijke plan. Je wilt immers nog wat ruimte hebben als het PV virus toeslaat. Je gaat geheid nog een keer meer neerleggen, de vraag is wanneer. :+
is dit nu cynisch of niet? :)
Want bewust niet maximaal leggen is natuurlijk geen goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:34

_Apache_

For life.

de Peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:02:
[...]
is dit nu cynisch of niet? :)
Want bewust niet maximaal leggen is natuurlijk geen goed advies.
Nee hoor, is niet cynisch. Je kunt immers niet in iemands portemonnee kijken of die persoon nu die extra paar duizend euro kan missen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Apache_ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Nee hoor, is niet cynisch. Je kunt immers niet in iemands portemonnee kijken of die persoon nu die extra paar duizend euro kan missen.
Ah op die fiets.
Dan is er altijd nog de SVN duurzaamheidslening.

in 2 x leggen ben je veel duurder uit. dus beter nu in 1 x, en ook gewoon maximaal btw voordeel zonder gedoe.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 11-02-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
de Peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:09:
[...]

Ah op die fiets.
Dan is er altijd nog de SVN duurzaamheidslening.
Zoals aangegeven is er bij ons genoeg ruimte in het energiedepot :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_Apache_ Op die manier genuanceerd was je advies prima geweest; maar alleenstaand zoals je het neerzette was het gewoon niet echt handig, want dan kun je net iemand op het verkeerde been zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn goedbedoelde advies:
Lees jezelf in, doe kennis op. De installateurs die hier echt kennis van hebben zijn schaars en van de doorsnee installateur kan je niet van op aan voor echt maatwerkadvies.

Aanvullend:
Als een installateur je aanraadt om nu een paar panelen te leggen, en over 1,5 jaar nog een keer betaal je dus twee keer de overhead, plus waarschijnlijk een andere omvormer.

Gooi alles vol. Met het geld wat je bespaart leg je een isolatiefonds aan en laat je je huis naisoleren, met het geld wat je dan bespaart koop je een warmtepomp. Die kan je dan goed uitkiezen, want je hebt dan je gebruiksdata; mindergas.nl is je vriend.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@teacher Die post mag je in elk Zonnepaneel topic automatisch doen :D Daar komt het namelijk gewoon keihard op neer.

Er was een reden dat ik schreef dat de installateur nog in 2020 leeft... De situatie wat betreft overproductie is in heel hoog tempo 180 graden anders geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Dank voor alle hulp! Inmiddels contact gehad met de adviseur, de offerte op basis van 20 panelen komt vandaag of morgen. Dat gaat het worden, na overleg thuis. Indicatie is €7800, dus voor €2700 meer in één keer klaar. Wordt dan ruim 7000 WP. Binnenkort maar op zoek naar een gunstig energiecontract.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 14-02-2022 10:56 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MaSw85 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:54:
Binnenkort maar op zoek naar een gunstig energiecontract.
Of nu alvast. Kans is aanwezig dat er straks een stuk lagere teruglevertarieven zijn.
Ik heb ook in Januari afgesloten, wetende dat ik een paar weken later mijn zonnepanelen fors zou gaan uitbreiden.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 14-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
de Peer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Of nu alvast. Kans is aanwezig dat er straks een stuk lagere teruglevertarieven zijn.
Ik heb ook in Januari afgesloten, wetende dat ik een paar weken later mijn zonnepanelen fors zou gaan uitbreiden.
Gisteren inderdaad al Eneco afgesloten, met hun 58 cent teruglevertarief in het modelcontract. Gas wel elders gehouden, want dat was zo'n 22 cent goedkoper per m2. Laat het maar gauw 11 april zijn 8)

Dank voor alle hulp en adviezen!

Komoot

Pagina: 1