Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 16:22
We hebben twee weken geleden de sleutel gekregen van onze tussenwoning uit 1975. He thuis heeft energielabel B door o.a. vanaf de bouw 3 cm dakisolatie, daarnaast is de vloer geïsoleerd). De woonkamer beneden heeft vloerverwarming en wordt bijverwarmd door één radiator. Daarnaast wordt er in de bijkeuken, badkamer en op de slaapkamers (drie op de eerste verdieping en één op zolder) verwarmd met radiatoren. De CV is een Remeha Avanta 28C uit 2012.

Een (hybride) warmtepomp komt er (nog) niet, wel 10 zonnepanelen (opbrengst 3500 WP) met mogelijke verdubbeling van het aantal panelen op termijn.

We willen graag een (Tado) thermostaat met slimme thermostaatkranen gebruiken (o.a. vanwege thuiswerken en op termijn gezinsuitbreiding) zodat je ruimtes afzonderlijk kan verwarmen. De radiatoren op de slaapkamers hebben we er uit gehaald, dit waren hele dunne enkele panelen van een paar cm dik. De (dikke) leidingen zorgden voor een dubbele zijaansluiting voor aan- en afvoer. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2YaGbtopwKdHU8lk9-kExeBT-0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/cUS7Wiz9ge1lcku9oKpbilQf.gif?f=fotoalbum_large

Daarnaast hebben we ook de erg dikke radiator uit de bijkeuken (bijna 5 m2) verwijderd, daar willen we een dunnere radiator omdat de oude enigszins voor de buitendeur uit stak.

Nu was ik aan het oriënteren, en kwam ook LTV radiatoren tegen. Ik weet niet in hoeverre dat handig/slim/makkelijk te doen is en over de meerprijs t.o.v. reguliere radiatoren. Ben wel gecharmeerd van de Jaga Tempo Wand radiator, maar is dat de meerprijs waard en nog belangrijker, is dat makkelijk aan te sluiten op de huidige leidingen omdat volgens mij de aansluitingen van de Tempo aan de onderzijde zitten.

De installatie wordt na plaatsing (laten we doen) ook direct waterzijdig ingeregeld.

Daarnaast volgde ik ook al het Tado topic en las iets over geen zoneklep plaatsen en werken met de regeling van de temperatuur via een thermostaatknop in de woonkamer.

Kortom: Advies is nodig rondom LTV radiatoren ja/nee vanwege o.a. de meerprijs en wat te doen met de Tado wens :)

Komoot

Beste antwoord (via MaSw85 op 18-02-2022 21:03)

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Als je tussen nu en 5-10 jaar geen concrete plannen hebt voor een warmtepomp, lekker goedkope radiatoren halen, T22 of T33 en gaan met die banaan.

Wil je nu serieus aan de slag, neem dan een warmtepomp, LTV units, vloerverwarming waar mogelijk een isoleren waar mogelijk.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik zou voor nieuwe radiatoren voor LTV gaan. Die kosten nieuw wat meer (Even online zoeken en het valt nog enigszins mee!) maar als je de tijd hebt heb je soms mazzel via marktplaats en kun je ze voor best weinig vinden.

Wel berekenen wat je aan capaciteit nodig hebt! (Radson tools bijvoorbeeld)
Met de Jaga selectiontool kun je dan de geschikte modellen kiezen.

Ik zou uitrekenen op 35/30/20 met DBE - dan ben je maximaal toekomstgericht bezig. DBE is vanuit Jaga van zottenum duur, maar eenvoudig zelf te maken (is topic voor)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 05:52
Ik weet niet of je wat met de vloeren gaat doen, maar ik heb op mijn 1e etage volledig vloerverwarming (opbouw) gelegd. Ben hier erg tevreden mee en geen ruimte verlies meer door radiatoren. Afhankelijk van hoeveel radiatoren je moet vervangen, hoeft het verschil in kosten niet zo groot te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
Als je tussen nu en 5-10 jaar geen concrete plannen hebt voor een warmtepomp, lekker goedkope radiatoren halen, T22 of T33 en gaan met die banaan.

Wil je nu serieus aan de slag, neem dan een warmtepomp, LTV units, vloerverwarming waar mogelijk een isoleren waar mogelijk.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Gieliovd520 Installeren is voor de meesten verre van gratis. Installatiekosten maken een traditionele radiator verre van goedkoop.

Een Jaga Tempo is net zo makkelijk aan te sluiten als elk ander.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:03:
@Gieliovd520 Installeren is voor de meesten verre van gratis. Installatiekosten maken een traditionele radiator verre van goedkoop.

Qua prijs kom ik met die Tempo's op zo'n 750€, enkel voor de radiatoren. Dat is te doen. Het klopt dat we het laten installeren/aansluiten, dus die kosten zijn er voor beide alternatieven.

Zit nog wel met de aansluitbaarheid van de Tempo's, want ik zie dat daar de aansluiting aan de onderkant zit, terwijl bij ons de leidingen uit de wand vanaf de zijkant komen met aanvoer boven en afvoer onder met zo'n 50 cm ertussen...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
We komen aan van het moment plaatsjes zeggen meer dan 1000 woorden ;-)

Maar een leiding kan natuurlijk voorzien worden van een bochtje naar beneden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:38:
We komen aan van het moment plaatsjes zeggen meer dan 1000 woorden ;-)

Maar een leiding kan natuurlijk voorzien worden van een bochtje naar beneden :-)
Ja, daarom ook de foto eerder :+ Ik snap dat er bochten in kunnen, maar er is onder zo'n radiator mogelijk niet zoveel ruimte om twee leidingen naar beneden én naar opzij te maken zonder veel bochten, maar goed. Ik ben geen loodgieter natuurlijk :X

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:23
De warmtepomp komt er <nog> niet, maar zal er vrijwel zeker in de toekomst wel komen. Ongetwijfeld komt de warmtepomp in beeld als over 5-10 jaar de huidige ketel aan vervanging toe raakt, zeker in combinatie met de mogelijkheden voor zonnepanelen die je noemt.

En ook met een cv-ketel + vloerverwarming zorgt de aanvullende LTV verwarming er voor dat de aanvoertemperatuur van je cv-ketel naar 35 a 40 graden kan, waardoor je het maximale rendement uit je ketel kunt halen.

De huidige radiatoren zijn waarschijnlijk de originele radiatoren uit 1975. Grote kans dat de woning toen met enkel glas op de slaapkamers is opgeleverd, want dat was tot begin jaren '80 de standaard. Dus ook grote kans dat de capaciteit van die radiatoren is berekend op ramen met enkel glas. Als je nu dubbel glas hebt, of zelfs HR+(+) glas, dan was de capaciteit van de oude radiatoren al flink overbemeten. En mogelijk is de woning ooit opgeleverd zonder spouw isolatie, maar zit dat er nu wel in.
Een warmteverliesberekening kan uitkomst bieden bij het bepalen van de benodigde capaciteit per kamer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:03:

Goed punt daar was ik even aan voorbij gegaan.

Beter dan al klaar voor de toekomst inderdaad een alvast voor convectoren gaan.

Heb ik boven nu ook allemaal hangen, best prima dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bij de meeste jaga convectoren zitten beide aansluiten aan dezelfde kant, door het kiezen van een bepaalde aansluitset heb je keuze voor je leidingen.

Op de meeste foto’s zie je dan de leidingen aan de onderkant naar de vloer lopen, soms lopen ze direct naar de muur. Je kan ze ook ‘gewoon’ aansluiten op een meer traditionele manier waarbij de leidingen aan de onderzijde horizontaal aan komen. Dit kan geloof ik niet met een jaga aansluitset, echter kan je prima meer traditionele aansluit materialen gebruiken op de jaga convector.

Ik gebruik hierboven bewust de naam convector, zo is een jaga tempo wand radiator niet meer dan een convector met een bepaalde behuizing.

In alle gevallen, overleg met je installateur. Er zal meer mogelijk zijn dan wat je nu denkt, zeker als je een goede installateur hebt gevonden.

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1