Realistisch vermogen PV-installatie op koophuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Beste mensen,

Wij willen graag van het gas af en dan zijn natuurlijk ook zonnepanelen aan de orde. Dat is uiteraard naast isolatiemaatregelen en het plaatsen van een L/W-warmtepomp. Helaas is de overdrachtsdatum van de nieuwe woning pas op 1 April en hebben wij nu nog even geen toegang tot het dak om alles goed te meten. Volgend jaar kan het wel, maar voor de verbouwingsspecificatie heb ik een inschatting nodig van de kosten en het vermogen van de installatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3LuaybSjohw8D_3FfIOkxu9K9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eUEWYosBp1VwxH0Z1DypAkjg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPGBZE7Yq5OnxMKLvRr58OL80Cc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aZCl45VfdxPbTBwbCT6CQCyJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6KIxeTGTlSakEj5ebua0cy6qMw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1apWx6mY1iNRIw4aFN0rW4cT.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaxa37DCE5u8cirCRe3j6z_FXuA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hvZAE89GK8A9i3Zl4GYlFz0a.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte beide dakdelen: 4,81 meter

Zuidelijk dakdeel:
- helling van 33.3°
- diepte 3,5 meter (schatting; 10 dakpannen * gemiddelde lengte 420mm, min wat overlap?)
- geen obstacles

Noordelijk dakdeel:
- helling van 33.2°
- diepte 6,2 meter (schatting; diepte = √(hoogste-punt-dak² + afstand-tot-buitenmuur²))
- drie afvoerpijpen, gebruik onbekend, een zeker CV ketel en die kan eruit want gasloos
Schaduw
Er valt geen schaduw op het dak. De zuidzijde ligt hoger dan de boom, en bij de noordzijde staan geen bomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6leIXe5QYa1bRO6g-84yvPbmdnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nK4LA7Nu48T2E0rchzePHcYj.png?f=user_large
Jaarverbruik
Wij wonen nog niet in dit huis. Met z'n tweeën verbruiken wij in ons appartementje momenteel rond 2200KwH per jaar (CV ketel uit 2017). Wat nog aan zit te komen:
  • L/W-warmtepomp: 3000 KwH?
  • inductiekookplaat: 175 KwH
  • 2 kinderen: 2000 KwH?
==> 7500 KwH? Wellicht zelfs nog meer. Long story short: wij willen dus eigenlijk zo veel mogelijk zonnepanelen plaatsen op het dak. Ook op de noordzijde.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Onbekend, maar zover ik weet geen 3-fase. Wij laten hem aanpassen naar 3x 25A met krachtstroom.
Budget en doel
Ons budget is €10.000 excl btw. Wij willen het liefst naar nul op de meter, als het kan. Dus zo veel mogelijk panelen op ons dak. Als wij te veel opwekken dan kunnen wij het gewoon terugleveren, anders betalen wij bij.
Wie gaat het project uitvoeren
Wij willen de installatie door een installatiebedrijf laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Kan leuk zijn, maar maakt mij niet erg veel uit. Wat wel mooi zou zijn is om bij te houden wanneer de installatie af moet worden geschakeld vanwege het stroomnet.
Reeds verkregen offertes
Niet van toepassing, omdat wij er nu eerst met een verbouwingsspecificatie moeten komen voor de taxateur en de hypotheekverstrekker. En dat moet helaas best snel (te snel voor de installateurs ;-)).
Regio
Groningen.

-------

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJTk8E2cYl6zC3OAQIE7RLe8SEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZWIkozm7bq7yEkrxkmejSbgc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6nARS6Y8VnJIvfuQsT-Y-89Gy4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CoTMHRBYhamlwO7NnmfhGWpj.png?f=fotoalbum_tile

Op zonatlas.nl kan ik wel een installatie van ruim 8000 KwH kwijt op het dak, maar ik denk dat ze gewoon niet rekening houden met het lagere rendement op de noordzijde (55%?). En qua kosten zitten er vermoedelijk ook niet de juiste omvormers in. En natuurlijk is zonatlas niet zo nauwkeurig als Sunny Design, maar daar moet ik mij eerst nog goed in verdiepen..

Ik ben benieuwd wat jullie denken. Het blijft natuurlijk maar een inschatting, maar hoeveel KwH zijn realistisch met dit dak en een budget van ruim de 10k exclusief btw?

Bij voorbaat dank!

Met hartelijke groet,
Benedikt

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 15-12-2021 10:11 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:21
Maak zelf een account aan op de Solar Edge Designer, dat kan gewoon.

Gezien jouw wensen is het misschien handig om te gaan kijken naar panelen met zo'n hoog mogelijke Wp aangezien het dakoppervlak ietwat beperkt is. Misschien ook mogelijkheid om de schoorsteenpijpen te verwijderen/verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
mathijshooi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:15:
Maak zelf een account aan op de Solar Edge Designer, dat kan gewoon.
Leuk, wist ik niet, dat doe ik vanavond meteen. Dank je!
mathijshooi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:15:Gezien jouw wensen is het misschien handig om te gaan kijken naar panelen met zo'n hoog mogelijke Wp aangezien het dakoppervlak ietwat beperkt is. Misschien ook mogelijkheid om de schoorsteenpijpen te verwijderen/verplaatsen?
Pijpen verplaatsen of zelfs verwijderen lijkt mij geen probleem. Goed punt indd.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:24

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Hey @ben2513 ,

Wij zijn installateurs uit Zuidhorn/Groningen. Wij doen ook Warmtepompen L/W en uiteraard PV. Ook heb ik ervaring met het leggen op daken met noordelijke oriëntatie, de dakhelling is sterk van invloed op je opbrengst.

<knip> Commercieel is niet de bedoeling

Verder heb je een realistische berekening gemaakt en denk ik dat je een heel eind kunt komen als je beide dakvlakken vol legt. Het is inderdaad zo dat je installatie "duur" aan voelt doordat je opbrengst op noord natuurlijk weinig zal zijn. Je moet er wat voor over hebben om van het gas af te gaan ;-).

Als ik het zo zie, 8x op zuid á ~3000 kWh, noord 10x á ~2300 kWh (Dit is even uit de losse pols)

Even in de designer zetten..

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 15-12-2021 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:24

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Zou je (hopelijk) 8 op het zuiden kwijt kunnen, dan kun je ook kijken naar @mathijshooi zijn tip.
Door all-electric ben je straks de ketel doorvoer kwijt en kun je de ontluchting? verplaatsen.

Dan zou je er 12 op het noorden kwijt kunnen. Pak je grote panelen om zo het dak zo vol mogelijk te krijgen. Dan kom je uit op ~3000kWh op noord en ~3000 kWh op Zuid.

Netto investering zou dan rond de ~8000e liggen. 1,- per Wp.

Dan dek je in elk geval het grootste gedeelte van je eigen verbruik en zal je een klein beetje bij moeten betalen.

• ben2513
Dank je wel, @PJNo.

Waar ik nog aan zat te denken was om een vergunning aan te vragen om de panelen op het noorden niet op de hellingshoek van het dak te plaatsen (33) maar op bijvoorbeeld 10 graden. Volgens mij moet de opbrengst dan bijna 80% zijn i.p.v. 55%, maar dan krijg je wel last van schaduwvorming denk ik.. en het is extra gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou het simpeler houden:

pijpjes laten verdwijnen. Dak tot aan de rand toe volplempen.
Panelen zijn doorgaans een meter breed, en 60 cells zijn 1,65 en 72 cells 2 meter.

6 meter breed huis? Dus dan 12 60 cells panelen op zuid, 18 72 cells panelen op noord.
Extra dakhaken, niet alleen haken aan de pannen, maar vastschroeven aan spanten.

Ik zou ze niet op een hoek op het dak leggen, das gedoe, zeker met je windbelasting.
Ga je voor solaredge, kies dan de 3 fasen short string variant.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 16-12-2021 10:43 ]

Wise enough to play the fool

• ben2513
teacher schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:41:
Ik zou het simpeler houden:

pijpjes laten verdwijnen. Dak tot aan de rand toe volplempen.
Panelen zijn doorgaans een meter breed, en 60 cells zijn 1,65 en 72 cells 2 meter.
Dank voor je reactie! Een van onze toekomstige buren heeft ook het hele zuidelijke dak volgeplempt met panelen. Leuk om het verschil te zien tussen links en rechts. Links echt het hele dak vol, rechts wat conservatiever. Ik zal bij de buren vragen hoeveel ze opwekken en met wat (kan natuurlijk al ouder zijn). Maar dat kan pas volgend jaar, want vakantie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CYENofTa8YieQDdtoVbE5Oqnns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8yN4f5uzMityGXQL7y2XI9lP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 14:16
Ik heb zelf erg positieve ervaringen met Enphase micro omvormers. Nee, ik ben geen aandeelhouder, hier het korte verhaal van een eigenaar:

Micro omvormers zijn duurder dan 1 string omvormer, en je hebt nog een Envoy nodig bij de meterkast. De kosten zijn initieel wat meer, maar het biedt ook zeker meerwaarde.

Je hebt monitoring per paneel (boeit jou niet), maar ze gaan vooral langer mee (25 jaar garantie) en ze zijn veiliger. Reken eens uit wat de Total Cost of Ownership zijn als je de string omvormer na 12 jaar moet vervangen, of in het geval van Solaredge zelfs de omvormer en optimizers.

Micro omvormers gaan ook het beste om met schaduw, paneel degradatie, viezigheid en verschillende dakhoeken. Presteert 1 paneel minder, dan heeft dat geen invloed op de rest van je set. Omdat je aangeeft dat je een zuid- en noord dak hebt, moet je al naar 2 string omvormers gaan, of 1 Solaredge + optimizers. Of je legt dus overal micro's.

Ze hebben een geweldige app, mogelijkheid tot een thuisbatterij, en met de IQ8 kun je zelfs off-grid gaan bij een eventuele stroomstoring.

Waarschijnlijk zijn het een hoop dingen die je niet (meteen) denkt te gaan gebruiken, maar ik raad je aan het in ieder geval te overwegen. Ik ben er in ieder geval enorm blij mee.

Nog een andere tip: kijk naar grote panelen van >2x1 meter. Als je micro's legt wil je zo groot mogelijke panelen, zodat je zo min mogelijk omvormers nodig hebt. Zo dalen de kosten per watt piek. Het is uiteraard even puzzelen wat het beste op jouw dak past, maar door te spelen met portrait en landscape, is er een hoop mogelijk.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Wat hebben we aan deze jubelpost vol onzin?
robin15243 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:36:
Ik heb zelf erg positieve ervaringen met Enphase micro omvormers. Nee, ik ben geen aandeelhouder, hier het korte verhaal van een eigenaar:
99,8% heeft positieve ervaringen met het systeem wat op het dak ligt... Want het werkt. En ook Enphase gaat heel soms gewoon mis.
Micro omvormers zijn duurder dan 1 string omvormer, en je hebt nog een Envoy nodig bij de meterkast. De kosten zijn initieel wat meer, maar het biedt ook zeker meerwaarde.
Het aandeel omvormer kosten zijn bij Enphase 2 tot 4x zo hoog als bij Een Goodwe/Growatt/Solis. Dat is niet 'wat' meer...
Je hebt monitoring per paneel (boeit jou niet), maar ze gaan vooral langer mee (25 jaar garantie) en ze zijn veiliger. Reken eens uit wat de Total Cost of Ownership zijn als je de string omvormer na 12 jaar moet vervangen, of in het geval van Solaredge zelfs de omvormer en optimizers.
Nee het is niet veiliger. Dat is een mythe die ze dolgraag vanuit Enphase aanhangers verspreiden. In sommige delen van de wereld hebben ze anti-micro regels, en sommige anti-string regels... Dat zegt wel genoeg.

Enphase zelf heeft een mooie video over vlambogen... En beweren met droge ogen dat die zelfdovend zijn bij Enphase. Dit demonstreren ze dan door er een te maken... En je ziet hem verdwijnen.... Terwijl ze de brug dichtdrukken... :r
Serieomvormers hebben hiervoor vlamboogdetectie.

SolarEdge optimizers hebben 25 jaar garantie. Ook in australie... Enphase niet
Micro omvormers gaan ook het beste om met schaduw, paneel degradatie, viezigheid en verschillende dakhoeken. Presteert 1 paneel minder, dan heeft dat geen invloed op de rest van je set. Omdat je aangeeft dat je een zuid- en noord dak hebt, moet je al naar 2 string omvormers gaan, of 1 Solaredge + optimizers. Of je legt dus overal micro's.
Klinkklare onzin. Elke serieomvormer met 2 mppt kan gewoon het Noord en Zuid dak aan. Met een maar 10-20% zwaardere omvormer. Dat is een verschil van 50-200 euro. De kosten van ~1 micro omvormer....
Ze hebben een geweldige app, mogelijkheid tot een thuisbatterij, en met de IQ8 kun je zelfs off-grid gaan bij een eventuele stroomstoring.
Een accu kan geheel losstaand van de PV uitgevoerd worden. En bij Enphase is dit min of meer per definitie zo. Enphase kan immers nooit DC-DC laden. Iets wat SolarEdge en andere merken wel kunnen.

En off grid... je woont in Nederland? Als je daar geld gaat uitgeven voor die anderhalve stroomstoring ben je echt raar bezig.
Waarschijnlijk zijn het een hoop dingen die je niet (meteen) denkt te gaan gebruiken, maar ik raad je aan het in ieder geval te overwegen. Ik ben er in ieder geval enorm blij mee.
Gefeliciteerd...
Nog een andere tip: kijk naar grote panelen van >2x1 meter. Als je micro's legt wil je zo groot mogelijke panelen, zodat je zo min mogelijk omvormers nodig hebt. Zo dalen de kosten per watt piek. Het is uiteraard even puzzelen wat het beste op jouw dak past, maar door te spelen met portrait en landscape, is er een hoop mogelijk.

Succes!
Voor die 400+W panelen wil je dan weer naar IQ7A. En die is bovenop de 120 euro van IQ7+ nog eens 40 euro per stuk duurder. En minder efficiënt... Volgens Enphase zelf. Let op: deze test wordt uitgevoerd in het snikhete Asutralie, waar panelen dus in de zomer bij lange na hun Wp niet halen. In het koelere Nederland topt IQ7+ meer af.

Tot zover de nuttige bijdrage van een zeer gelukkige eigenaar die graag zijn hele dure systeem promoot.

Ik ben verder zeker geen tegenstander van micro omvormers, in complexe situaties is het de beste keuze. In veel gevallen is dan alsnog SolarEdge de minder dure keuze.

Voor het dak van @ben2513 is zowel Enphase als SolarEdge een compleet overbodige kostenpost die geen Wh meer productie gaat geven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Bedankt iedereen!

Ik ben inmiddels bij de archieven van de gemeente geweest om de bouwtekening van het huis op te zoeken. Nu heb ik gelukkig ook de juiste afmetingen.

Lengtes
Noordzijde: 7,289m
Zuidzijde: 3,461m

33,3 helling

Breedte huis: 5,1m

---

Mijn idee is het volgende:
  • Noordzijde: 15x 445WP Jinko Mono-Crystalline Half Cell ==> 6675 WP * 0,65 rendement => 4338WP
  • Zuidzijde: 6x 480WP Hyundai Mono-Chrystalline ==> 2880WP
  • Zuidzijde alternatief: 10x 395WP Trina Solar ==> 3950WP (maar... dan is er echt geen afstand meer tussen panelen en einde dak bij dakgoot)
  • Omvormer: Growatt MOD7000TL3-X (twee strings, voor elk dakdeel een?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0E5B5Slts58IfBCgdzE3FZCBcY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HBx6m6j9gzPXZyghKYKUIjJH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MviAmgw0DREutFJ_8iTUaO-dkJ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9utcFL7nuaVX3SOLQIX4n29f.png?f=fotoalbum_tile

Het ziet er wellicht niet leuk uit.. maar dat geeft niks. :9

[ Voor 65% gewijzigd door ben2513 op 01-02-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Even ter informatie: wij zijn gegaan voor 30x JA SOLAR 345WP panelen waarvan er precies tien op zuiden en twintig op noorden pasten.

EDIT: geen optimisers of zoiets. Gewoon een simpele installatie met een 7kw omvormer en twee strings (een voor elke dakzijde).

Een jaar verder en wij zitten nu op 8000 kWh jaaropbrengst. Ik vind dit enorm leuk en ik kan echt iedereen aanraden om ook panelen op noorden te leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door ben2513 op 07-08-2023 19:18 ]

Pagina: 1