Beste mensen,
Wij willen graag van het gas af en dan zijn natuurlijk ook zonnepanelen aan de orde. Dat is uiteraard naast isolatiemaatregelen en het plaatsen van een L/W-warmtepomp. Helaas is de overdrachtsdatum van de nieuwe woning pas op 1 April en hebben wij nu nog even geen toegang tot het dak om alles goed te meten. Volgend jaar kan het wel, maar voor de verbouwingsspecificatie heb ik een inschatting nodig van de kosten en het vermogen van de installatie.
Zuidelijk dakdeel:
- helling van 33.3°
- diepte 3,5 meter (schatting; 10 dakpannen * gemiddelde lengte 420mm, min wat overlap?)
- geen obstacles
Noordelijk dakdeel:
- helling van 33.2°
- diepte 6,2 meter (schatting; diepte = √(hoogste-punt-dak² + afstand-tot-buitenmuur²))
- drie afvoerpijpen, gebruik onbekend, een zeker CV ketel en die kan eruit want gasloos
:strip_exif()/f/image/nK4LA7Nu48T2E0rchzePHcYj.png?f=user_large)
-------
Op zonatlas.nl kan ik wel een installatie van ruim 8000 KwH kwijt op het dak, maar ik denk dat ze gewoon niet rekening houden met het lagere rendement op de noordzijde (55%?). En qua kosten zitten er vermoedelijk ook niet de juiste omvormers in. En natuurlijk is zonatlas niet zo nauwkeurig als Sunny Design, maar daar moet ik mij eerst nog goed in verdiepen..
Ik ben benieuwd wat jullie denken. Het blijft natuurlijk maar een inschatting, maar hoeveel KwH zijn realistisch met dit dak en een budget van ruim de 10k exclusief btw?
Bij voorbaat dank!
Met hartelijke groet,
Benedikt
Wij willen graag van het gas af en dan zijn natuurlijk ook zonnepanelen aan de orde. Dat is uiteraard naast isolatiemaatregelen en het plaatsen van een L/W-warmtepomp. Helaas is de overdrachtsdatum van de nieuwe woning pas op 1 April en hebben wij nu nog even geen toegang tot het dak om alles goed te meten. Volgend jaar kan het wel, maar voor de verbouwingsspecificatie heb ik een inschatting nodig van de kosten en het vermogen van de installatie.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte beide dakdelen: 4,81 meterZuidelijk dakdeel:
- helling van 33.3°
- diepte 3,5 meter (schatting; 10 dakpannen * gemiddelde lengte 420mm, min wat overlap?)
- geen obstacles
Noordelijk dakdeel:
- helling van 33.2°
- diepte 6,2 meter (schatting; diepte = √(hoogste-punt-dak² + afstand-tot-buitenmuur²))
- drie afvoerpijpen, gebruik onbekend, een zeker CV ketel en die kan eruit want gasloos
Schaduw
Er valt geen schaduw op het dak. De zuidzijde ligt hoger dan de boom, en bij de noordzijde staan geen bomen.:strip_exif()/f/image/nK4LA7Nu48T2E0rchzePHcYj.png?f=user_large)
Jaarverbruik
Wij wonen nog niet in dit huis. Met z'n tweeën verbruiken wij in ons appartementje momenteel rond 2200KwH per jaar (CV ketel uit 2017). Wat nog aan zit te komen:- L/W-warmtepomp: 3000 KwH?
- inductiekookplaat: 175 KwH
- 2 kinderen: 2000 KwH?
Huidige elektriciteitsaansluiting
Onbekend, maar zover ik weet geen 3-fase. Wij laten hem aanpassen naar 3x 25A met krachtstroom.Budget en doel
Ons budget is €10.000 excl btw. Wij willen het liefst naar nul op de meter, als het kan. Dus zo veel mogelijk panelen op ons dak. Als wij te veel opwekken dan kunnen wij het gewoon terugleveren, anders betalen wij bij.Wie gaat het project uitvoeren
Wij willen de installatie door een installatiebedrijf laten uitvoeren.Bijhouden van data
Kan leuk zijn, maar maakt mij niet erg veel uit. Wat wel mooi zou zijn is om bij te houden wanneer de installatie af moet worden geschakeld vanwege het stroomnet.Reeds verkregen offertes
Niet van toepassing, omdat wij er nu eerst met een verbouwingsspecificatie moeten komen voor de taxateur en de hypotheekverstrekker. En dat moet helaas best snel (te snel voor de installateurs ;-)).Regio
Groningen.-------
![]() | ![]() |
Op zonatlas.nl kan ik wel een installatie van ruim 8000 KwH kwijt op het dak, maar ik denk dat ze gewoon niet rekening houden met het lagere rendement op de noordzijde (55%?). En qua kosten zitten er vermoedelijk ook niet de juiste omvormers in. En natuurlijk is zonatlas niet zo nauwkeurig als Sunny Design, maar daar moet ik mij eerst nog goed in verdiepen..
Ik ben benieuwd wat jullie denken. Het blijft natuurlijk maar een inschatting, maar hoeveel KwH zijn realistisch met dit dak en een budget van ruim de 10k exclusief btw?
Bij voorbaat dank!
Met hartelijke groet,
Benedikt
[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 15-12-2021 10:11 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.