Bodemwarmtepomp in slecht toegankelijke tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-06 08:33
Hallo mensen,

Gisteren is ons bod op een mooi koophuis geaccepteerd. Omdat wij extra willen lenen om ons huis energieneutraal te maken heeft de bank en de taxateur een lijst nodig met de geplande verbouwingen. Ik wil het liefst een verticale bodemwarmtepomp plaatsen in onze tuin, maar die is helaas niet goed toegankelijk. Hij heeft wel een achterom maar heel breed is ie niet. Een boorwagen zou er dus nooit door kunnen. Hier een luchtfoto (straten in rood, achterom in groen, kruis is onze tuin):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YabiomrwQrFdWTDOBkMmUIjLrOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eHXqhgM4D5DwsTFA7btudqa2.png?f=fotoalbum_large

Over het huis tillen lijkt mij ook lastig, omdat de boormachine best zwaar is vermoed ik ;-) Is het hier iemand al gelukt om in een tuin als deze een bodemwarmtepomp te laten plaatsten? Die tuintegels worden uiteraard verwijderd. Als alternatief zat ik te denken aan een lucht-water warmtepomp, maar echt als het helemaal niet lukt met de bodem versie (of hij uiteindelijk ontzettend duur wordt). Ik dacht dan aan een plaatsing bij het schuurtje, met een dempende "hoes" erom. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9bhkRHpz0JENNhe7mfSbAABI1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6Sv4TIAlkR7UwdW5GkbYlgh.png?f=fotoalbum_large

Mijn excuses dat ik nog niet met meer informatie kan komen. Het gaat mij nu vooral erom wat ik in de verbouwingsspecificaties moet begroten voor een warmtepomp. Het lijkt mij inmiddels wel erop dat het een lucht-water warmtepomp gaat worden. Dan houden wij van de duurzaamheidshypotheek ook nog wat over om de isolatie van te betalen (uitvoeren doen wij dat sowieso, maar leuk als wij geen "eigen geld" hoeven te gebruiken).

Ik ben benieuwd wat jullie denken. Bij voorbaat dank!

Met hartelijke groet,
Benedikt

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:10
Ik snap het niet helemaal: je wil een grond-water-warmtepomp, en alleen als dat écht niet kan een lucht-water-warmtepomp, maar aan het eind geef je al aan dat die laatste het waarschijnlijk gaat worden? Dus toch een L/W-WP?

Ik heb geen ervaring met één van de twee, maar ik vermoed dat het plaatsen van een grond-water-warmtepomp wel eens veel duurder kan uitvallen, áls het al kan. Er zullen tenslotte proefboringen moeten plaatsvinden en je wil niet in aanraking komen met elektra of riolering dat daar misschien in de grond zit.

Van wat ik lees op dit forum moet je voor een L/W-WP zo'n 10-15k begroten, als je compleet van het gas af wil, benodigde isolatie daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25
Ze kunnen volgens mij prima een hijskraan gebruiken om over je huis heen te komen. Kost alleen wel wat, maar het is prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26

Exigence

dnkroz

Ik denk dat je het jezelf onnodig complex en duur maakt met een grond-water warmtepomp.

Maar in principe is alles mogelijk, waarschijnlijk zijn er vast partijen die, zoals @Arunia al zegt, met een hijskraan de boorinstallatie over je huis in je tuin kunnen krijgen. Of ze het willen is nog maar de vraag... Laat staan wat het gaat kosten...

Daar valt dus heel weinig over te zeggen, en zou je alleen achter kunnen komen door even wat rond te bellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Gramser schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:18:
Ik snap het niet helemaal: je wil een grond-water-warmtepomp, en alleen als dat écht niet kan een lucht-water-warmtepomp, maar aan het eind geef je al aan dat die laatste het waarschijnlijk gaat worden? Dus toch een L/W-WP?
Bedankt voor je reactie. Ja klopt, inderdaad verwarrend geformuleerd, mijn excuses. Ik wil het liefst een grond-water-warmtepomp maar ik vrees dat een L/W-WP gewoon waarschijnlijker is (omdat ik er stiekem al vanuit ging dat er niet kan worden geboord, vanwege de toegang tot de tuin).
Gramser schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:18: Ik heb geen ervaring met één van de twee, maar ik vermoed dat het plaatsen van een grond-water-warmtepomp wel eens veel duurder kan uitvallen, áls het al kan. Er zullen tenslotte proefboringen moeten plaatsvinden en je wil niet in aanraking komen met elektra of riolering dat daar misschien in de grond zit.

Van wat ik lees op dit forum moet je voor een L/W-WP zo'n 10-15k begroten, als je compleet van het gas af wil, benodigde isolatie daargelaten.
Dank hiervoor, dan ben ik met mijn 15k voor een G/W-WP echt heel optimistisch geweest. Ik heb inmiddels ook al een mailtje gestuurd aan een installateur met dezelfde vraag. Wellicht hebben zij er al ervaring mee.
Arunia schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:18:
Ze kunnen volgens mij prima een hijskraan gebruiken om over je huis heen te komen. Kost alleen wel wat, maar het is prima te doen.
Goed punt, het kán waarschijnlijk wel, maar hoeveel kost het dan.. Zoals @Exigence net zei zal ik even met meer installateurs contact opnemen. Wellicht is een L/W-WP ook gewoon de betere keuze. Ik wil alleen niet voor overlast zorgen, maar ik denk dat als ik de buitenunit naast de uitbouw (bijkeuken) plaats het wel gaat meevallen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ben2513 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:26:

[...]

Dank hiervoor, dan ben ik met mijn 15k voor een G/W-WP echt heel optimistisch geweest. Ik heb inmiddels ook al een mailtje gestuurd aan een installateur met dezelfde vraag. Wellicht hebben zij er al ervaring mee.
Een "normale" situatie G/W-WP gaat al voor tussen de 15-25K. Ik denk dat je in jouw geval zeker rekening moet houden met het maximum uit de "normale" situatie (nieuwbouw, alles goed toegankelijk) en daar nog eens 5-10K bij bovenop mag tellen. En denk ook aan de situatie voor de buren. Hoe gaan ze al die afvalproducten (aarde) wegkrijgen bij jou uit de tuin? Dat wordt ook weer meerkosten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29
ik zag laatste dat ze dit bij iemand in de voortuin hebben geplaatst, ok..nu zie je er niets meer van. Is dat wellicht een optie dan? Volgens mij hebben ze niet heel veel ruimte nodig voor het boren.

[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 14-12-2021 10:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:18:
Jep, ik heb hier in de buurt ook al zware apparatuur getild zien worden naar slecht toegankelijke tuinen. De kinderen vonden het prachtig om naar te kijken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je al met https://wkotool.nl/ gechecked of je überhaupt kan en mag boren voor een grondgebonden installatie? Dan kun je gelijk zien of er meer installaties in de buurt zijn en wat die aan vermogen leveren, dan heb je een indicatie (in combinatie met je warmteverliesberekeningen en energiebehoefte) hoeveel boringen je nodig hebt. Reken (gewone prijs, zonder kraantrucjes) 8-9k per boring. Bij jouw woning zul je er, bij energieneutraalheidsgerichte isolatie, één of twee nodig hebben, plus dan de pomp en overige installatiezaken. De pomp met de bronnen zal je dus ergens tussen de 15-30k kosten, exclusief de extra kosten voor de kraan.

Heb je vloerverwarming of LT-radiatoren? Zo nee, reken dan nog een 6-10k voor LT-radiatoren of, afhankelijk van je vloeren, 10-20k voor vloerverwarming en nieuwe bekleding.

[ Voor 90% gewijzigd door pagani op 14-12-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik heb contact gehad met een bedrijf en mijn achtertuin zit alleen een garage voor, en de voortuin is aan voetpad... waar een loeder van een bouwkraan opgezet kon worden... maar ze lijken er geen brood in te zien...

Dus als iemand ervaring heeft met een bedrijf wat ook met minder makkelijke situaties wil werken, dan hoor ik het graag (eventueel PM)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
pagani schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:44:
Heb je al met https://wkotool.nl/ gechecked of je überhaupt kan en mag boren voor een grondgebonden installatie? (...)

Heb je vloerverwarming of LT-radiatoren? Zo nee, reken dan nog een 6-10k voor LT-radiatoren of, afhankelijk van je vloeren, 10-20k voor vloerverwarming en nieuwe bekleding.
Nee, die kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Ik heb even nagekeken. Boren mag en zo duur is het ook niet eens (geen idee of de website rekening houdt met eventueel gestegen prijzen, jij geeft namelijk wel aan dat het duurder zou moeten zijn zo'n boring):
  • Warmtepomp van 7.3 kW: €8,030
  • Bodembron met 1 U-lus van ongeveer 140 meter diepte: €5,700
Het huis heeft geen vloerverwarming en ik ga ervan uit dat de radiatoren ook niet LT-radiatoren zijn. Maar met dat kostenplaatje heb ik gelukkig al rekening gehouden :) (ook met de andere isolatiemaatregelen)
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:35:
ik zag laatste dat ze dit bij iemand in de voortuin hebben geplaatst, ok..nu zie je er niets meer van. Is dat wellicht een optie dan? Volgens mij hebben ze niet heel veel ruimte nodig voor het boren.
Helaas is dit geen optie, want geen voortuin. Maar een goed idee indd! Dank je.
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:05:
Ik heb contact gehad met een bedrijf en mijn achtertuin zit alleen een garage voor, en de voortuin is aan voetpad... waar een loeder van een bouwkraan opgezet kon worden... maar ze lijken er geen brood in te zien...
Bedankt! Wat jammer... hopelijk lukt het je wel nog iemand te vinden. Ik ben uiteraard ook geïnteresseerd ;-)

Ik denk dat ik wel goed zit als ik een warmtepomp met 15k begroot, zonder aan te geven of het om een L/W of G/W gaat. Daar heb ik het dan even met de taxateur over, en de bank uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
Mijn advies voor nu zou zijn om te gaan voor een lucht-water warmtepomp
Een water-water warmtepomp is mooier ben ik met je eens maar dat zou een leuke upgrade in de toekomst zijn als je met de gehele wijk overgaat. Dan kan je de kosten van de apparatuur over meerdere woningen uitsmeren.

Kijk ook eens in het plan voor je gemeente om van het gas aftegaan wat er voor jouw wijk als optie wordt opgenoemd en in welk jaar dat gepland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Probleem met een lucht/water op die plek is wel het geluid, ik betwijfel of je zo dicht op de erfgrens de geluidsdruk kunt beperken tot onder de nieuwe maxima. Én je hebt natuurlijk dat geluid dan ook in je tuin, ook als je in de zomer op je terras zit.

En nog een vraag: Er zit niet toevallig een infiltratiekrat in je tuin? Daar wil je niet doorheen boren ;)

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 14-12-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
ik zou echt even goed rondshoppen voor een mooie L/W WP. Hier een bodembron boren is echt wel een uitdaging en gaat je sowieso goed geld kosten. Je hebt toch al een lage temperatuur afgifte systeem nodig voor beide types pompen, de verschillen zijn dan vooral:

1. iets hogere COP bij een bodem WP (denk aan SCOP van 5 ipv 4 bijv.). Dat scheelt op jaarbasis bij een beetje geisoleleerd huis bijv. 500 kWh elektriciteit. Best veel, maar in geld ook weer niet zo heel heftig veel.

2. minder/geen geluid in je tuin. Kan fijn zijn, maar met een omkasting etc. is er echt wel een situatie te creeren waarin een L/W niet te veel herrie maakt.

@Anoniem: 130307 Nee je hebt dat geluid in de zomer helemaal niet, want dan verwarm je je huis toch niet? Als je ook warm tapwater maakt dan heb je wel een uurtje per dag geluid, maar je kunt zelf instellen wanneer (dus bijv. sochtends als de zon er nog niet is of rond etenstijd of ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:38
2j geleden heb ik zelf ook een soortgelijke afweging gemaakt.

Na een enkele offerte voor een grondboring, en de notitie dat het enkel de boring betreft en niet het afvoeren van de grond en/of hijsen van de apparatuur heb ik voor een L/W WP gekozen...
Het prijsverschil zat namelijk ruim boven de 10k in mijn situatie..

Zelf heb ik de L/W WP in de tuin geplaatst, ca 10 meter achter de achtergevel (zodat ik eventueel in de toekomst er nog iets kan uitbouwen).

Zelf hoor ik hem pas als ik op 2-3m afstand sta... Behalve als hij echt hard werkt, dan ook op 4-5m afstand, maar dan moet je wel goed luisteren...

Qua geluid in de zomer, ja ik kan er mee koelen, maar omwille van die verdomde natuurkunde is koelen met de vloer niet zo handig (condens, koude voeten, onaangenaam). Hiervoor gebruik ik airco's die aan de gevel hangen (uiteraard als last resort als de zonwering niet meer voldoende is).

Dus geluid in de zomer? Ik verwarm niet zo vaak in de zomer :).

En bij koelen zal je WP waarschijnlijk op een laag pitje draaien (je wilt je vloer immer niet te koud hebben) dus ook daar verwacht ik geen problemen.

Naar mijn idee een goede opstellocatie een goede manier om geluidsproblemen uit te sluiten :) (denk: niet op platte daken, niet dicht bij slaapkamers/huis, op een stabiel fundament(je), eventueel een haag achter de WP(0,5-1m erfafscheiding?), Daarnaast zorgt begroeiing ook voor een effectieve demping van het geluid (dus geen schutting maar een haag) harde oppervlakken reflecteren het geluid, zachte oppervlakken absorberen het geluid...)

Maar, het is aannemelijk dat je airco monteur die sleuven niet (wil) gaan graven en dat je zelf de schop in de grond moet gaan steken en de leidingen (in een buis) in de grond moet gaan leggen als je dat wilt.

Betreffende een kast.. ik zou er rekening (ruimte) voor vrijhouden maar initieel niet plaatsen in jouw situatie..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
D-dark schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:18:Kijk ook eens in het plan voor je gemeente om van het gas aftegaan wat er voor jouw wijk als optie wordt opgenoemd en in welk jaar dat gepland is.
Het plan voor mijn wijk is het gebruik van hybride luchtwarmtepompen. Blijkbaar denken ze dat "groen" gas ook echt groen is. Maar, dat betekent natuurlijk wel dat zij denken dat de buurt geschikt moet zijn voor het plaatsen van L/W-WP bij elk huis (EDIT: nou, in de winter draait de cv ketel bij hybride pompen natuurlijk ook, dus minder lawaai). En de hele buurt ziet er eigenlijk uit als op de luchtfoto, dus ergens zit je altijd met buren (naast je, maar ook achter je).
pagani schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:22:En nog een vraag: Er zit niet toevallig een infiltratiekrat in je tuin? Daar wil je niet doorheen boren ;)
Goed punt, maar nee, enkel een gesaneerde hbo-tank. Maar er is wel voldoende ruimte om te boren gelukkig.
Fr33z schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:44:@Anoniem: 130307 Nee je hebt dat geluid in de zomer helemaal niet, want dan verwarm je je huis toch niet? Als je ook warm tapwater maakt dan heb je wel een uurtje per dag geluid, maar je kunt zelf instellen wanneer (dus bijv. sochtends als de zon er nog niet is of rond etenstijd of ...)
BjornHero schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:51:Zelf hoor ik hem pas als ik op 2-3m afstand sta... Behalve als hij echt hard werkt, dan ook op 4-5m afstand, maar dan moet je wel goed luisteren...
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Als je hem al op 2-3m afstand hoort, zou ik nooit stilte hebben in de tuin. Tenminste niet in dat gedeelde waar in de zomer ook de zon schijnt.. Lastig.

Wellicht op het schuine dak? Maar dan krijg je weer te maken met trillingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Maar dat is toch helemaal niet lastig? Je warmtepomp staat vooral aan vanaf half oktober tot maart. Dan zit je toch niet in de tuin ? Ik heb mijn WP in de voortuin staan en tot nu toe is het ongeveer zo:

50% van de tijd is de WP uit, dus geen geluid
45% van de tijd dat de WP aan is draait die op 20-30Hz (de compressor, die maakt het meeste geluid) van de max 90 Hz ofzo. ik moet dan altijd ff goed kijken en luisteren of de WP uberhaupt aan is
5% van de tijd is mijn WP warm water aan het maken en hoor je hem echt wel, dit is ongeveer 30-40 min per dag.

ik zou zeker niet overwegen hem op het dak te prutsen als je zo'n prima tuin hebt waar je het mooi in weg kan zetten. Je WP doet het vooral in de koude maanden wanneer je dus niet in de tuin bent, dus waarom mensen zo met dat geluid zitten snap ik niet zo. En ook een groot deel van de koudere maanden is slechts 30-40% van het vermogen nodig en draait je WP dus heel zachtjes ;-)

edit: ik woon in Utreg, mocht je willen luisteren kom gerust langs :+

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 14-12-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:52
ben2513 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:21:
[...]

Het plan voor mijn wijk is het gebruik van hybride luchtwarmtepompen. Blijkbaar denken ze dat "groen" gas ook echt groen is. Maar, dat betekent natuurlijk wel dat zij denken dat de buurt geschikt moet zijn voor het plaatsen van L/W-WP bij elk huis (EDIT: nou, in de winter draait de cv ketel bij hybride pompen natuurlijk ook, dus minder lawaai). En de hele buurt ziet er eigenlijk uit als op de luchtfoto, dus ergens zit je altijd met buren (naast je, maar ook achter je).

[...]

[...]

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Als je hem al op 2-3m afstand hoort, zou ik nooit stilte hebben in de tuin. Tenminste niet in dat gedeelde waar in de zomer ook de zon schijnt.. Lastig.

Wellicht op het schuine dak? Maar dan krijg je weer te maken met trillingen etc.
Dan zou ik als ik naar jullie woning kijk bekijken wat de opties zijn voor een schuin dak warmtepomp
https://www.bouwtotaal.nl...armtepomp-kan-het-dak-op/
https://www.stonecold.nl/...rmtepomp_buiten-unit.html
https://www.nibe.eu/nl-nl...-lucht-water-warmtepompen

Doe je dat op de kant waar geen zonnepanelen komen dan moet je weinig last hebben.

Maar ik vind helaas niet echt al links naar kant en klaar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:38
ben2513 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:21:

Ik denk dat de volgende nuancering ontbreekt:

Zelf heb ik een (erg) goed gehoor en ben jaren werkzaam geweest in de nvh-engineering (akoestiek).

Ik hoor de wp op 2-3 meter afstand indien ik ervoor sta (in de luchtstroom zeg maar).

Maar horen in de zin van "als ik er echt naar luister hoor ik hem".

Mocht je een keer willen komen luisteren ben je van harte welkom (zuid Limburg)

De WP op het dak plaatsen zou ik indien mogelijk zo veel mogelijk vermijden.
(Je warmtepomp-compressor trilt een beetje, als dit net een resonantie veroorzaakt hoor je het binnen, en in de winter, wanneer de wp draait ben je veelal binnen)

En als je geschakelde woning hebt, en echt pech hebt, horen je buren het ook... En dan heb je een groter probleem dan wanneer dat ding in de tuin staat... (Waar je eventueel ook nog een kast omheen kan bouwen)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Fr33z schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:46:
Maar dat is toch helemaal niet lastig? Je warmtepomp staat vooral aan vanaf half oktober tot maart. Dan zit je toch niet in de tuin ? (...) edit: ik woon in Utreg, mocht je willen luisteren kom gerust langs :+
BjornHero schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:28:Mocht je een keer willen komen luisteren ben je van harte welkom (zuid Limburg)
Bedankt voor het aanbod :) Ik zal even de buurt langslopen om te verkennen of er iemand al een L/W-WP heeft staan en hoe hij bevalt. Anders kom ik wel graag eens langs! De overdrachtsdatum is op z'n vroegst 1 April, dus het heeft nog even de tijd.

Intussen heb ik een eerste inschatting (uiteraard op basis van het bovenstaande verhaal) ontvangen van een installateur. Ie zegt, excl subsidie: €6k hybride (dat wordt hem niet, omdat ik van het gas af wil), €13k L/W-WP, minimum €22k voor de G/W-WP vanwege ligging tuin. Ik wacht nog op reacties van andere installateurs maar ik denk wel dat het gewoon een L/W-WP wordt. De installateur moet dan maar de juiste plek uitzoeken :)

[ Voor 5% gewijzigd door ben2513 op 15-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ik heb zitten zoeken, maar kan het niet meer terugvinden. Ik heb ooit online een grondboring gezien die ze met een hele kleine machine geboord hebben. Formaatje mini-mini graver, volgens mij zelfs door een brandgang..

Dus onmogelijk lijkt het me niet, zeer moeilijk te vinden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik werk als elektromonteur bij een project van 13 woningen, elke woning heeft/ krijgt en Nibe w/w wp (met ingebouwde 180 liter boiler voor SWW).
Het plaatsen van die wp kost 1 dag, leidingwerk naar de vloerverwarming-verdelers niet inbegrepen.
Een bron gaat heel lang mee, die investering kun je wel bij de waarde van het huis optellen.

Het ombouwen van oudere huizen van gas cv + radiatoren naar WP + vloerverwarming/ Jaga is en blijft zeer kostbaar!

Een split l/w wp heeft de compressor binnen in huis, die maakt buiten minder geluid, maar is fors duurder.

Boring in achtertuin; er zijn minikraantjes die door de voordeur passen, dus een grondboor machine via de voordeur moet ook kunnen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 10:10
Zelfde probleem hier.
Ik zie diverse mensen reageren met 'er zijn boren formaat minikraantjes'
maar ik heb ze nog nergens kunnen vinden.

Heeft er iemand een bedrijf gevonden wat daadwerkelijk die dingen heeft en boringen doet?

Ik heb diverse bedrijven benaderd maar ze zijn allemaal behoorlijk arrogant en bijvoorbaat hebben ze geen zin om uberhaubt meer te doen dan even via google maps te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
eggiebirdie schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:47:
Zelfde probleem hier.

Heeft er iemand een bedrijf gevonden wat daadwerkelijk die dingen heeft en boringen doet?

Ik heb diverse bedrijven benaderd maar ze zijn allemaal behoorlijk arrogant en bijvoorbaat hebben ze geen zin om uberhaubt meer te doen dan even via google maps te kijken.
Dit was ook mijn ervaring in de regio Groningen. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een Vaillant aroTherm plus lucht/water-warmtepomp en dat bevalt prima. Geluid is helemaal geen probleem, en dat bij een rijtjeshuis!

Succes met het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon simpele L/W machine achterin de tuin gooien (die kost 4,5k) en een warmtepompboiler op de zolder (2k) en klaar ermee. is ff weekeinde graven om de leidingen je huis in te krijgen maar is stuk goedkoper dan grondboringen en aaverwante oplossingen, hybride is helemaal een lachertje als je vastrecht meerekent.

subsidies zou ik niet blind op staren en overwegen om zelf te doen. laten doen kost letterlijk 10 ruggen extra momenteel en de 2700+750 euro subiside helpt daar niet in, dan zit je nog voor 7k+ in het gat ten opzichte van het gewoon zelf regelen.

en voor de efficientie hoef je het ook niet te laten wat die is grofweg hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-04-2023 22:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Bespaar je de moeite. L/W is het meest logisch (bij bestaande bouw)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
eggiebirdie schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:47:
Zelfde probleem hier.

Regio Leiden hier, precies dezelfde ervaringen. Bedrijf in Katwijk die in het verleden zelfs in binnentuinen en in een woning een bodemlus hebben geplaatst hadden geen zin om in mijn achtertuin te boren die vanaf de straat bereikbaar is. Ze doen het liefste gewoon voortuinen, waarschijnlijk minder risico en easy money. Overigens is de boormachine zelf niet het probleem, maar de containers met het boorvloeistof. Deze nemen veel ruimte in.

Uiteindelijk gegaan voor een l/w warmtepomp, geen spijt van gehad. Deel van het geld wat ik gespaard heb gebruikt om een hoger segment model te kopen. Is harstikke stil en ook bij koud weer een goede COP. Kortom wel de voordelen van een bodem warmtepomp, maar niet de narigheid.
Pagina: 1