Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03 14:28

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hi!

Vandaag is bij ons een monteur langsgeweest om een slimme thermostaat te plaatsen. Deze monteur gaf echter ook aan dat de installatie momenteel brandgevaarlijk is en zelfs een probleem voor de verzekering kan zijn.

Zie onderstaande foto, is er iemand die weet of dit een acuut probleem is? We gaan zowieso op zoek naar een elektricien om de boel opnieuw in te richten, maar ze zijn tot nu toe allemaal de rest van december volgeboekt.. Dus maak me wel een beetje zorgen.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNxGMxcgUWfhZHMyagYNKYRavgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kUODflk7vPHGgKU6DGDwKoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kun je wat specifieker zijn? Wat is de reden dat de kast brandgevaarlijk zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Sorry, ja ik zal het toelichten. De monteur gaf aan dat hij de kabels te lang zijn en daarom bij elkaar gepropt zijn boven de stoppen. Volgens hem zou dat teveel warmte kunnen geven waardoor kortsluiting & brand.

Dat ging me allemaal wat snel, maar zo’n monteur heeft er natuurlijk wel kennis van. Dus ik vroeg me af in hoeverre ik als de pleuris een monteur moet zoeken om de boel opnieuw te ordenen. Of dat ik me niet teveel zorgen moet maken en volgend jaar eens iemand naar kan laten kijken. 😅

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:48
als jij al jaren het zo hebt zitten... wat is dan de kans dat het nu ineens in de fik vliegt..

Ik zou me er niet direct druk om maken, en rustig een afspraak maken voor de eerste mogelijkheid om het op te lossen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:01
De kabels zijn wel aan de langere kant. Mede door de knikjes die er soms in lijken te zitten kan dit wel extra warmte veroorzaken en ja als iets te warm wordt kun je brand krijgen.

Zie je ergens schroei/ smelt plekken?
Zo niet dan zou ik het wel op de agenda zetten maar gewoon opletten met de belasting die je erop zet (opletten dus dat je niet 2 wasmachines op 2 groepen naast elkaar gebruikt bijvoorbeeld dat vinden de draadjes wat minder prettig).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Kan verder niet zo veel kwaad, warmte zal het zeker niet geven mits de schroeven op de installatieautomaten gewoon vast zitten.
Was de monteur er om een slimme meter te plaatsen of echt een slimme thermostaat?
In ieder geval is het misschien beter dat hij het dan daarbij houdt en geen verkeerd advies geeft en je onterecht bang maakt ;)

Oh die lasklemmen aan de onderkant van je foto te zien zijn mogen eigenlijk niet, volgens mij wanneer ze met een houder op de rails geklikt worden weer wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorn op 14-12-2021 17:09 ]

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:56
Ramquin schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:04:
Sorry, ja ik zal het toelichten. De monteur gaf aan dat hij de kabels te lang zijn en daarom bij elkaar gepropt zijn boven de stoppen. Volgens hem zou dat teveel warmte kunnen geven waardoor kortsluiting & brand.
Als dat de redenatie is dan zou ik in de tussentijd ervoor zorgen dat je de groepen niet maximaal belast. Dan kan je dit vast wel veilig uitzingen. Maar ik ben geen expert...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij constateert brandgevaar maar heeft geen tijd voor je? Apart...

Ik ben geen elektricien, maar heb weleens met kroonsteentjes gewerkt ;) Kan me niet voorstellen dat die kabels brandgevaar gaan opleveren. Het gaat echt om de zichtbare kabels op de foto? Zo zit het bij wijze van standaard in elke doos in de muur opgefropt, nog erger zelfs. Ok, wel minder vermogen totaal gezien, maar toch.

Er komt vast een erkende elektricien langs zo in dit topic die duidelijkheid kan bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Thanks guys! Goeie tips, ik zal erop letten. We krijgen morgen onze wasmachine en droger bezorgd, en dat zijn beide nieuwe apparaten. Dus ook vrij zuinig met de energie. Ik ga erop letten dat die niet op de groep naast de keuken oid komen.

Ik voelde me inderdaad wel een klein beetje bang gemaakt. 😅

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:26
Cave_Boy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:07:
Mede door de knikjes die er soms in lijken te zitten kan dit wel extra warmte veroorzaken
Excuse me ??? Is de weerstand van recht koper anders dan van krom koper?

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik moet hem gelijk geven dat het een beetje een spaghetti is :-) dat kan wel wat netter..

de lasdoppen tjah die horen eigenlijk niet in de kast thuis maar kan ook niet ontcijferen waarom ze er zitten..
het lijken 2 afgedopte draden?
Communicon schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:15:

Daarnaast valt er opdat de koppel kam geen bescherm kap heeft, daarvan ben ik niet op de hoogte of dit wel of niet mag.
Dat vroeg ik me ook al af.. en er zijn ook gewoon kammen die gecoat ( ter isolatie )
en waarneer voldoet de isolatie eventueel wel / niet ?

je kan bij wijze een blanke kam natuurlijk gewoon intapen met bruin / blauwe tape.. maar of dat de bedoeling is?

[ Voor 51% gewijzigd door SMSfreakie op 14-12-2021 17:17 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Communicon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12-2024
Een aantal dingen vallen op welke verbeterd kunnen worden:

- Kabels aan lange kant waardoor er beperkte ruimte is, dit zou niet direct een probleem moeten vormen omdat bij belasting normaal gesproken de automaat uit zou moeten slaan vs brand.

Daarnaast valt er op dat er gelast is in de Meterkast en dat mag absoluut niet:
NEN-EN-IEC 61439 wil je dit doen kan je gebruik maken van een WAGO welke je op de DIN rail plaatst en de lasdoppen daarin klemt.

https://www.elektramat.nl...je-per-10-stuks-2273-500/

Daarnaast valt er opdat de koppel kam geen bescherm kap heeft, daarvan ben ik niet op de hoogte of dit wel of niet mag.

Het is geen nette installatie, maar zou hem niet direct ondeugdelijk durven benoemen, zonder verdere fotos.

[ Voor 7% gewijzigd door Communicon op 14-12-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Een aantal dingen vallen op welke verbeterd kunnen worden:

- Kabels aan lange kant waardoor er beperkte ruimte is, dit zou niet direct een probleem moeten vormen omdat bij belasting normaal gesproken de automaat uit zou moeten slaan vs brand.

Daarnaast valt er op dat er gelast is in de Meterkast en dat mag absoluut niet:
NEN-EN-IEC 61439 wil je dit doen kan je gebruik maken van een WAGO welke je op de DIN rail plaatst en de lasdoppen daarin klemt.

https://www.elektramat.nl...je-per-10-stuks-2273-500/

Het is geen nette installatie, maar zou hem niet direct ondeugdelijk durven benoemen, zonder verdere fotos.
Dank voor je antwoord! Zijn de lasklemmen die dingen rechts onderin? Die zijn namelijk zojuist door de betreffende monteur geplaatst 😅😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Communicon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12-2024
Inderdaad dat zijn de lasklemmen/doppen welke niet op deze manier in de meterkast mogen worden geplaatst.

Lasklemmen in nieuwe meterkast, mag dat?

Hier verdere info omtrent mogelijkheden.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:29
Ik zie wel wat dingen die niet horen:
- Minimaal 5 groepen achter een 30mA aardlekschakelaar, dat mogen er maar 4 zijn
- Wellicht zelfs 8 groepen achter die aardlekschakelaar?? Ik kan op zo'n wazige foto niet zien waar die 3 middelste automaten zijn aangesloten.
- Wellicht die 3 groepen zelfs zonder aardlekbeveiliging???
- Inderdaad die lasklemmen los in de groepenkast.

Maar ik zou niet eens hebben bedacht om iets te roepen over die draden bovenin... Daar gebeurt echt niets mee. Ga het ook alsjeblieft niet inkorten, daar baal je van als je ooit de kast wilt vervangen of de fase-verdeling zou willen aanpassen en het blijkt te kort...

Brandgevaar? Ik zie het niet. Ja... mogelijk mijn 3e punt als dat van toepassing zou zijn maar dat valt op deze foto niet te beoordelen.

WTF doet een thermostaat-monteur in de groepenkast?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xander schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:23:

Veiligheidskeuringen doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie ook nog 2 aders die te ver gestript zijn, een blauwe links en een bruine rechts van de aardlek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02

bert pit

asdasd

Ja, het kan netter, echter electriciens en veel andere uitvoerende technici hebben vaak mateloos kritiek op het werk van anderen.

Als er niets veranderd is en dit zit er al jaren dan kun je gerust gaan slapen.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 14-12-2021 17:30 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Xander schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:23:
Ik zie wel wat dingen die niet horen:
- Minimaal 5 groepen achter een 30mA aardlekschakelaar, dat mogen er maar 4 zijn
- Wellicht zelfs 8 groepen achter die aardlekschakelaar?? Ik kan op zo'n wazige foto niet zien waar die 3 middelste automaten zijn aangesloten.
- Wellicht die 3 groepen zelfs zonder aardlekbeveiliging???
- Inderdaad die lasklemmen los in de groepenkast.

Maar ik zou niet eens hebben bedacht om iets te roepen over die draden bovenin... Daar gebeurt echt niets mee. Ga het ook alsjeblieft niet inkorten, daar baal je van als je ooit de kast wilt vervangen of de fase-verdeling zou willen aanpassen en het blijkt te kort...

Brandgevaar? Ik zie het niet. Ja... mogelijk mijn 3e punt als dat van toepassing zou zijn maar dat valt op deze foto niet te beoordelen.

Wat me nog het meeste zorgen baart is de onjuist gemonteerde railkam. Vraag me af hoeveel ruimte er zit tussen de spanningvoerende geleiders.

Maar verder wat anderen zeggen, als het werkt voor nu zo laten en op niet al te lange termijn laten fatsoeneren!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNHZN3G_pFqxHmQoAwd6QV-OL2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zMb6lAIzDpbkPqoDfB2y6q1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:01
Valentino-46 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:14:
[...]

Een verlengsnoer mag je ook nooit vol belasten als deze is opgerold. Dit komt omdat de warmte minder goed afgegeven kan worden. Daarom staat op een verlengsnoer vaak de Max belasting opgerold en .uitgerold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is misschien wel de oplossing om dat aan te vragen.
Daarna mag hij terugkomen voor zijn lasklemmen.
Dan is zijn baas ook op de hoogte van zijn kunnen.

Eigenlijk wilde hij je waarschijnlijk vertellen:
Het zit te vol en ik kan mijn draadjes niet kwijt op een snelle en makkelijke manier.
Vervolgens "lost" hij het zo maar op met lasklemmen.
Het "afraffelwerk" is weer geweldig tegenwoordig.
Doet me wel een beetje hier aan denken: Gevaarlijke installatie laadpaal EVservice - en nu?

//einde aanname

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2021 06:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cave_Boy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 04:34:
[...]

Een verlengsnoer mag je ook nooit vol belasten als deze is opgerold. Dit komt omdat de warmte minder goed afgegeven kan worden. Daarom staat op een verlengsnoer vaak de Max belasting opgerold en .uitgerold
Nee, dat komt omdat een rol als een spoel gaat werken.

Maar je opmerking over een knik in de kabel, als je daarmee bedoeld dat de kabel beschadigd is/kan zijn, ja dan kan er wellicht minder vermogen veilig door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:01
Ik ben geen professional ofzo, maar het lijkt me redelijk onzinnig.
Zelf heb ik 12 groepen die ieder max 16A kunnen trekken.
Als ik (in theorie) alle groepen maximaal belast, zou er wellicht warmte opbouw kunnen optreden bovenin de meterkast.
Maar ja, 12*16 = 192A

Ik heb een enkele fase aansluting met een 35A of 40A hoofdstop (weet niet precies)
Oftewel: in werkelijkheid kan ik hooguit 3 groepen volledig belasten voor de hoofdstop het opgeeft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Aikon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:05:
[...]

Dat is een hardnekkig fabel. Er komt geen noemenswaardige inductie uit zo'n opgerold snoer. Daarnaast liggen de heen en teruggaande geleider bij elkaar. Dus ze heffen elkaars veld ook nog eens op. Het enige dat het dan nog zou doen is common-mode onderdrukking.

De issue is dat je een bult kabel op elkaar propt waardoor het zijn warmte niet meer kwijt kan en opwarmt.
De draden die binnen in de bundel liggen kunnen hierbij dusdanig heet worden dat de isolatie smelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Aikon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:05:
[...]

...
nee nee NEE. Heeft er NIETS mee te maken. Dit is hier al vaker rond gegaan.
ALS de indictie van een kabelrol er al iets toe zou doen bij 50Hz (wat niet het geval is) dan zal er slechts een fase verschuiving optreden.

Het probleem bijeen kabelrol is dat de kabels dicht op elkaar zitten en hun warmte niet kwijt kunnen.
Dat is dus op geen enkele manier relevant voor deze meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29

Septillion

@Cave_Boy Op een haspel heb je kabel (ipv draden), zit het echt direct op elkaar en vaak <2,5qmm. Daar is hitte echt sneller een probleem dan die paar knikjes hier. Ja, de draden zitten aardig gepropt maar lengte lijkt me niet echt overdreven. Als je het netjes zou doen ipv domweg proppen is die lengte geen issue.

@Aikon De spoelvorming is echt wel minimaal, het is puur de warmte in vaak relatief dunne kabels die volledig ingesloten zijn.

Qua installatie zie ik dus in de wat langere draden geen probleem. Maar zie wel genoeg andere punten van aandacht onder andere wat de installateur schijnbaar zelf heeft aangebracht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Nogmaals: wat doet een installateur van een slimme thermostaat in je groepenkast :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
Cave_Boy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:07:
De kabels zijn wel aan de langere kant. Mede door de knikjes die er soms in lijken te zitten kan dit wel extra warmte veroorzaken en ja als iets te warm wordt kun je brand krijgen.
Vliegen de elektronen dan uit de bocht ofzo dat de draad daar warmer wordt :?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:15
ybos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:47:
[...]

Vliegen de elektronen dan uit de bocht ofzo dat de draad daar warmer wordt :?
Nee ze moeten remmen om de bocht te halen en bij remmen ontstaat warmte :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zal wel een monteur voor een slimme meter geweest zijn. Die is dan ingehuurd door de netbeheerder en heeft enkel opdracht om "handeling 384-43-A" uit te voeren en niet meer dan dat.

Hier stuurde PWM onlangs ook een monteur om de watermeter te vervangen. De derde afspraak kon het eindelijk doorgaan:
1e afspraak: dochtertje en vrouw niet lekker, COVID test gepland, dus kon niet doorgaan.
2e afspraak: hele dag iemand thuis geweest, niemand gezien en volgens de monteur was er niemand thuis.
3e afspraak: monteur kon de voordeur vinden! Kijkt 1 keer naar de meter, laat het zijn collega zien en zegt dan "Deze meter is maar met 1x draad gekoppeld, die mogen en kunnen wij niet vervangen. Dit is niet goed hoor!" En ze vertrekken weer.

Waarschijnlijk komt er nu weer een keer een monteur die opdracht heeft om "handeling 384-48-C" uit te voeren... Maarja, wie weet wat die dan weer gaat ontdekken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:39
1: Die lasklemmen in de groepenkast zijn niet toegestaan. Bij brand kan de aanwezigheid van die lasklemmen inderdaad een reden zijn voor de verzekering om geen schadevergoeding uit te keren.

2: Ik zie op verschillende plekken draden die over te grote lengte gestript zijn of niet ver genoeg in de automaat zijn gestoken.

3: De spaghetti bovenin de kast verdient geen schoonheidsprijs, maar is op zich verder geen issue.

4: Er is maar één aardlekschakelaar zichtbaar voor 8 groepen. Zit er nog ergens anders een aardlekschakelaar? Zo nee, dan is dit een aandachtspunt. Er mogen maximaal 4 groepen op één aardlekschakelaar aangesloten worden. En het is ook al weer een hele tijd zo dat de lichtgroepen in een pand met verblijfsfunctie over minimaal twee aardlekschakelaars verdeeld moeten worden, ook wanneer het totale aantal groepen niet direct aanleiding geeft tot het plaatsen van een tweede aardlekschakelaar.

Dus ja, er zijn zeker aandachtspunten. Maar nee, er is geen direct brandgevaarlijke situatie. Hoewel niet toegestaan, zorgen die 2 zichtbare lasklemmen echt niet meteen voor gevaar. Dat je niet zomaar lasklemmen in een groepenkast mag plaatsen is ten eerste om het overzichtelijk te houden en ten tweede om te voorkomen dat de hele kast maar volgepropt wordt met draad en lasklemmen. Met klemmen op DIN-rail heb je als resultaat dat wanneer er veel verbindingen nodig zijn en dus veel draad is, er vanzelf een grotere kast nodig zal zijn. Ook wordt het met alle verbindingen netjes op een rijtje allemaal overzichtelijker dan allemaal 'zwevende' lasklemmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:35
Ivow85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:32:
1: Die lasklemmen in de groepenkast zijn niet toegestaan. Bij brand kan de aanwezigheid van die lasklemmen inderdaad een reden zijn voor de verzekering om geen schadevergoeding uit te keren.
Verzekeringen die niet uitkeren omdat de boel niet NEN-conform is is een groot fabeltje. Soms staat in de voorwaarden van bedrijfsverzekeringen dat als uitzondering, maar bij particulieren komt dat eigenlijk niet voor. Pak de voorwaarden van je eigen verzekering er maar eens bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
Valt wel mee met blote kammen 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e80iSNpAtIN6nQnwCvdo_XWw2Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFrxImSRH0MRjbN38qlTqI2T.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend open getrokken omdat ik naar 3*25A wil wegens 18 zonnepanelen volgend jaar.
Heb gelijk maar nieuwe kast besteld (Hager VKG444M) 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 08:51
Tom-Z schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:09:
[...]

Verzekeringen die niet uitkeren omdat de boel niet NEN-conform is is een groot fabeltje. Soms staat in de voorwaarden van bedrijfsverzekeringen dat als uitzondering, maar bij particulieren komt dat eigenlijk niet voor. Pak de voorwaarden van je eigen verzekering er maar eens bij.
Ik denk dat we ook een eigen verwachte standaard willen hanteren en als we dan iets schrijven "mag niet", help de TS dan met een verwijzing naar waar dat staat.
Ivow85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:32:
1: Die lasklemmen in de groepenkast zijn niet toegestaan...
Waar staat dit dus? Ik zou het nooit zelf doen. Heb ze dus ook niet in mijn meterkast, maar zo'n statement zou met feiten moeten worden toegelicht. Dan help je de TS om ergens mee te schermen. Nu eindigt dit met "ja dat zeggen mensen op een technisch forum".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Volgens mij laat je hier maar 1/3e deel van je groepenkast zien..??

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mgizmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat we ook een eigen verwachte standaard willen hanteren en als we dan iets schrijven "mag niet", help de TS dan met een verwijzing naar waar dat staat.

[...]

Waar staat dit dus? .
in de NEN-EN-IEC 61439 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 08:51
Dat 400 euro kost om na te lezen (en daarmee met feiten te onderbouwen).

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 15-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mgizmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:04:
[...]

Dat 400 euro kost om na te lezen (en daarmee aan te tonen).
vandaar de knipoog
Maar je hoeft niet naar de rechtbank, laten weten waar het staat is doorgaans zat, een beetje instalateur heeft prima toegang tot de betrefende nen normen en zo niet dan weet je direct waarom het niet helemaal klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:57

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Dat is iets wat ik nog nooit hebt gesnapt.
Je stelt regels/normen op waar iedereen zich aan moet houden maar vraagt daar vervolgens een berg geld voor om ze te laten lezen...

Dat je het in gedrukte boekvorm niet weggeeft snap ik maar online laten inzien lijkt mij wel verstandig.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Punkrocker schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:09:
[...]

Dat is iets wat ik nog nooit hebt gesnapt.
Je stelt regels/normen op waar iedereen zich aan moet houden maar vraagt daar vervolgens een berg geld voor om ze te laten lezen...

Dat je het in gedrukte boekvorm niet weggeeft snap ik maar online laten inzien lijkt mij wel verstandig.
ik heb wel eens geluiden gehoord dat de paywall juist partikulieren kan beschermen.
een rechter zal het een onredelijke eis vinden om te moeten voldoen aan iets wat achter een hele dikke paywall zit.
Wellicht dat daarom, helemaal niemand echt iemand kent waar de verzekeraar daadwerkelijk problemen heeft gemaakt met het niet voldoen aan nen normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
[...]

das nog een koopje zeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 511810 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:59:
[...]

nee nee NEE. Heeft er NIETS mee te maken. Dit is hier al vaker rond gegaan.
ALS de indictie van een kabelrol er al iets toe zou doen bij 50Hz (wat niet het geval is) dan zal er slechts een fase verschuiving optreden.

Het probleem bijeen kabelrol is dat de kabels dicht op elkaar zitten en hun warmte niet kwijt kunnen.
Dat is dus op geen enkele manier relevant voor deze meterkast.
Dus ik heb elke keer voor jan lul mn hele kaspel zitten uitrollen als ik 3 lasjes moest leggen? -O-
Nja weet ik dat voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

mark-k schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:08:
[...]

Dus ik heb elke keer voor jan lul mn hele kaspel zitten uitrollen als ik 3 lasjes moest leggen? -O-
Nja weet ik dat voor de toekomst.
\Nee, dat ok niet, alleen de reden heeft niets met 'spoelvorming' te maken, maar met meestal dunne draadjes die uitgerold al meerdere gradenopwarmen en opgerold lekker warm naast elkaar echt heet worden, puur omdat er geen ventilatie is.
Blijven uitrollen dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Elke automaat verliest ongeveer 3,6 watt bij maximale belasting.
Het stukje draad dat er boven zit ongeveer 0,25 watt. (uitgaande van 16A en 2,5mm2 en ongeveer 2x10cm)

Stel dat je het weet in te korten tot de halve lengte dan heb je dus 0,125 watt warmte besparing per automaat.
Dat gaat dus geen enkel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 16:40

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 511810 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:15:
[...]

\Nee, dat ok niet, alleen de reden heeft niets met 'spoelvorming' te maken, maar met meestal dunne draadjes die uitgerold al meerdere gradenopwarmen en opgerold lekker warm naast elkaar echt heet worden, puur omdat er geen ventilatie is.
Blijven uitrollen dus!
Ook als dat apparaat dus maar 3x 10s aan gaat? Lijkt me niet dat ze dan opeens veel te warm worden.
Als t n uur staat te pompen lijkt t me wel verstandig ja, maar nu is soms het uit en oprollen dat langer duurt dan het werk zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
madbwr schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:10:
Valt wel mee met blote kammen 🙈
[Afbeelding]

Van het weekend open getrokken omdat ik naar 3*25A wil wegens 18 zonnepanelen volgend jaar.
Heb gelijk maar nieuwe kast besteld (Hager VKG444M) 😱
Dat is wel een mooi stukje antiek geloof ik zo?? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Laatst online: 10-05 14:59
Ook als dat apparaat dus maar 3x 10s aan gaat? Lijkt me niet dat ze dan opeens veel te warm worden.
Als t n uur staat te pompen lijkt t me wel verstandig ja, maar nu is soms het uit en oprollen dat langer duurt dan het werk zelf.
Beetje fatsoenlijke haspel (2,5^2) zou ik dan prima aandurven. Al zou er 10A verlies in die haspel gaan (2000w = waterkoker), dan nog doet het niets op die massa. En dat is 50% verlies in je haspel, in werkelijkheid is het veeel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Taghorn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:50:
[...]

Beetje fatsoenlijke haspel (2,5^2) zou ik dan prima aandurven. Al zou er 10A verlies in die haspel gaan (2000w = waterkoker), dan nog doet het niets op die massa. En dat is 50% verlies in je haspel, in werkelijkheid is het veeel minder.
Als je 10A verliest in je haspel dan treedt daar een aardige weerstand op. Dan heb je écht wel een warmtebron denk ik.

P=U*I -> 230*10=2300W aan verwarming in je haspel. Nee, dat gaat je haspel niet leuk vinden. Je collega's op de koude bouw wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:32
sypie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:25:
[...]

Als je 10A verliest in je haspel dan treedt daar een aardige weerstand op. Dan heb je écht wel een warmtebron denk ik.

P=U*I -> 230*10=2300W aan verwarming in je haspel. Nee, dat gaat je haspel niet leuk vinden. Je collega's op de koude bouw wel...
OT :
offtopic:
2300 W x 10 seconden = 23000 J.
10 meter kabel, 2,5 mm kabel, 3 aders :
V = 3000 cm x Pi x (0,125)^2 = 147 cm3 koper
M = 147 cm3 x 8,96 gr/cm3 = 1,319 kg koper in de kabel
specifieke warmte koper = 380 J/kgK
Ofwel om een kg koper één graad om te warmen heb je 380 J nodig.
Met 23000 Joules kan je het koper ((23000/380)/1,319) = 45 graden opwarmen

Mits je de massa van het kunststof niet meerekent en mits er geen warmteverliezen zijn...
Risico lijkt me te overzien met 3 x 10 seconden als er even rust is tussen die periodes van 10 sec...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Klein misverstandje uit de weg ruimen: die automaten zijn geen brandvoorkomende automatische wonderschakelaars.
Het zijn overbelastingsbeveiligingen die garanderen dat je gezonde en correct geinstalleerde installatie bekabeling bij kortsluiting (of te hoge belasting, langere tijd >16A) niet overbelast raakt, heet wordt, gaat smelten en in de brand vliegen.
Lees bovenstaande niet als brand beveiliging. Want bij een eventueel slecht contact ergens bij een schroef, lasdop of net niet gebroken koperdraad kan je bijvoorbeeld bij een verbruik van 10A (of lager zelfs) je huis al prima laten afbranden, zonder dat de 16A automaat er een probleem in ziet, want je gaat niet over die 16A heen terwijl er ondertussen toch ergens een flinke warmtebron aan het uitgroeien is tot brand.

@ts: je groepenkast is niet de netste, sommige dingen kunnen beter. Maar accuut brandgevaar zie ik er niet in (voor wat ik kan zien). Het grootste risico loop je bij loszittende schroeven of andere belabberde verbindingen. Met de juiste voorzorgsmaatregelen kan je die zelf allemaal goed vastzetten / draaien.
Als je blijft twijfelen is een expert inzetten het beste idee.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 15-12-2021 21:33 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 19:07
Valentino-46 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:14:
[...]

Op de plek van een knik zou de doorsnede kleiner kunnen worden en daarmee de weerstand per meter inderdaad hoger.
Pagina: 1