Gevaarlijke installatie laadpaal EVservice - en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.347 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Goedemorgen mede-tweakers!

Onlangs heeft EVservice een laadpaal bij mij geïnstalleerd. Het heeft ze vier dagdelen gekost om de installatie in orde te krijgen, waarbij ik nog vele uren zelf mee heb geholpen.

Een samenvatting van de werkzaamheden:
- bij de aanleg van de tuin had ik al een mantelbuis met laad- en netwerkkabel getrokken. De overlengte had ik in de meterkast, zodat ik niet in de tuin naar de kabel hoefde te kijken. Dit bleek een fout, want de kabel is toch bekneld komen te zitten na het grondwerk helaas. Hierdoor moest de kabel verlengd worden door middel van een gietmof. Uiteraard mijn fout.
- na installatie had ik 's avonds de auto van de buurman geprobeerd op te laden, maar ik kreeg een foutmelding. Tevens gaven de CT-metingen niet de juiste waarden door. EVservice kwam terug en heeft geprobeerd dit op te lossen, maar zonder succes. Overigens zaten de verkeerde aders aangesloten op de verkeerde fase.
- ik ben zelf op onderzoek uit gegaan, en heb de netwerkkabel doorgemeten. Niet alle aders bleken te werken. Waarschijnlijk in de gietmof...
- EVservice is voor de derde keer terug gekomen. Helaas kwam er iemand alleen, wat natuurlijk geen doen is met de betonnen sokkel verplaatsen. Overigens was ik er ook redelijk klaar mee, dus ik heb hem maar geholpen. Deze werknemer wilde de gietmof open maken om te kijken waar de fout zat. Ik gaf aan dat dit weinig zin had, want die zat volgegoten met hars. Hij wilde hem toch open maken, en daar kwam een hele lelijke aap uit de mouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg4o0VRBPLlNvPOyMQ9n6jD9ycw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2SSW3Yzs87aUiozdSElKXio.jpg?f=fotoalbum_large
De gietmof was niet dicht gegoten!! Er stond zelfs al een beetje water in de mof.

Tevens waren de aders van de fasen veel te ver gestript. De kabel was zo strak onder de sokkel getrokken, dat er geen overlengte was om hem opnieuw aan te sluiten. De laadpaal moest dus van zijn plek en opnieuw bedraad worden....
So far so good. Later kon de paal weer aangesloten worden en bleek één klem om de fasedraden aan te sluiten in de paal niet te werken. Ik doe de aanname dat deze in de eerste plaats ook nooit gewerkt heeft. In ieder geval bleek deze niet te repareren, en moest er een vierde afspraak gemaakt worden.
- Nieuwe afspraak, nieuwe laadpaal. Nadat deze was geïnstalleerd heb ik gevraagd of deze man de installatie in de meterkast ook na wilde kijken. Hier bleek dat de aarde niet was aangesloten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3qeRxzRY6syjVCaxjC4GTUTJOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ic6inoDof79N7C1vOBGISBKU.jpg?f=fotoalbum_large

De aarde kwam letterlijk uit de groepenkast gevallen toen deze werd geopend. Ook hier waren de aders veel te ver gestript en waren kabels niet samengeknepen.

Conclusie: er stond een laadpaal die niet geaard was, en waarbij de gietmof niet was volgegoten. Ik weet niet wat er allemaal had kunnen gebeuren, maar dit is natuurlijk levensgevaarlijk elektrawerk. Ik ben zelf vier dagen thuis moeten blijven, en ben zeker tien uur bezig geweest met helpen, eigen onderzoek en controleren van de installateur.

Ik vond dit natuurlijk schandalig, en heb contact opgenomen over een schadevergoeding. Er werd prima contact onderhouden, maar later werd toch gezegd dat ik nergens recht op heb, omdat de laadpaal nu werkt.

- "we zijn verzekerd voor brand" vind ik geen argument als er nog niks fout was gegaan. Dit was wachten tot het fout ging, maar omdat ik toevallig nog geen elektrische auto had en het nog niet echt had geregend is het bij de constatering gebleven.
- "we hebben je niet gevraagd om te helpen" vind ik ook geen argument, want er worden incapabele mensen gestuurd, soms zelfs alleen.

Ik heb gezocht of er een inspectie bestond waar ik dit kon melden, om te voorkomen dat de eerste elektricien nergens meer mag werken. Dit blijkt niet te bestaan.
Ik vind dat ik en mijn gezin reëel gevaar hebben gelopen, en dat dit geen €2200 waard was. Ik heb voorgesteld om de installatiekosten van €585 vergoed te krijgen, maar hier ging EVservice niet in mee, ook geen middeling. Wat kan ik nu nog doen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heb je uiteindelijk gekregen waarvoor je hebt betaald; werkende laadpaal?

Wat wil je nu eigenlijk; berisping electricien? Geld?
Is evs aangesloten bij een keurmerk?

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 09-12-2021 04:38 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik heb inderdaad - uiteindelijk - een werkende laadpaal.

Enerzijds wil ik compensatie voor het gevaar wat ik gelopen heb, en anderzijds wil ik graag voorkomen dat deze installateur (niet per se het bedrijf dus) dagelijks nieuwe gevaarlijke installaties oplevert.

Keurmerk durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 05:58:
Enerzijds wil ik compensatie voor het gevaar wat ik gelopen heb
In Nederland doen we niet aan dit soort vergoedingen. Als je een schadevergoeding wil dan zul je schade aan moeten tonen. Je hebt geen schade.
, en anderzijds wil ik graag voorkomen dat deze installateur (niet per se het bedrijf dus) dagelijks nieuwe gevaarlijke installaties oplevert.
Die vindt ik absoluut terecht. Ik heb geen idee of er een certificeringsbedrijf is voor electriciens maar dan zou je het daar kunnen melden.

Ik heb een vergelijkbaar scenario met een hypotheek adviseur. Heeft een volledig geflaterde aanvraag gedaan waardoor de koop niet door zou hebben kunnen gaan. Ik heb het op tijd gezien en daardoor is het hersteld. Anders had ik een halve ton schade gehad. Vergoeding voor dat hele verhaal is niet mogelijk aangezien er geen echte schade is, wel kan ik een klacht indienen om te proberen te zorgen dat hij dit niet flikt met iemand die het níet van te voren ziet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:07
Het is wel broddelwerk en afkeur.

Kroonsteentjes zijn echt niet geschikt om een las te maken. Dat moet echt anders, dat gaat geheid voor problemen zorgen en/of gevaarlijke situaties.

Ook de draden boven de automaat lijken te dun. Ziet eruit als 2,5mm2, zou 6mm2 moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door tux-87 op 09-12-2021 10:00 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik schrik serieus van dit werk, kroonsteentjes wtf 8)7

En een aarddraad die zwart getaped is?

En er komen draden naaa/vanuit je groepenkast maar er gaan ook draden naar/vanuit een bovenliggend zwart kastje? Hoe zit dat?

En is die aardlek wel van het juiste type B of zit er al een DC beveiliging in je laadpaal?

Sowieso, waar kijk ik naar? Aardlek op aardlek?

Bovenin staat B16, op het onderdeel eronder B20.

Die blauwe kabel is al beschadigd op de overgang van de twee witte kastjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 09-12-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe diep zit het eigenlijk in de grond? Afaik moet dat op 60cm liggen, maar het lijkt hier veel dichter bij de oppervlakte te zijn. Al weet ik niet precies of die regels anders zijn als het in een mantelbuis zit (de YMVK-as in mijn achtertuin zit iig op 60cm diep).

@Wolly Waarom zouden kroonsteentjes eigenlijk niet mogen? Die zijn toch prima voor kabels met solide kern? Of bedoel je wat anders? Welk probleem zouden lasdoppen/lasklemmen hier oplossen als het eenmaal vol is gegoten met hars? (Oprechte vraag, ik leer graag bij ;))

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Wolly schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:13:
En er komen draden naaa/vanuit je groepenkast maar er gaan ook draden naar/vanuit een bovenliggend zwart kastje? Hoe zit dat?
Zo te zien komt de voeding van links, onderin de bovenste alamat en doorgelust naar de onderkant van de onderste alamat.

Maar eerlijk is eerlijk, dit is gewoon beunhazerij van de bovenste plank.

Als ik zo even kijk:
  • Aarde is niet aangesloten, is ook helemaal geen voorziening voor gemaakt
    Die ingetapete litze zou ik netter gedaan hebben en sowieso niet in het zwart. Dat moet groen-geel zijn. Netjes in een klem en vanaf daar door naar de aardrail
  • draden zijn te ver gestript bovenaan de automaat. Niet onoverkomelijk, wel een extra indicatie van slordig werken.
  • de kabel zit niet goed in die gietmof. Deze moet er verder in zodat de wartel afdicht op de mantel. Dat wordt nooit waterdicht op de aardlitze, bovendien komt er dan vocht in de kabel.
    kroonsteentjes op deze manier in deze toepassing vind ik ook zeer slordig. Je kan er nooit meer bij om te controleren of de klemkracht nog goed is, maar gaat er wel een berg stroom doorheen gooien. Dat zal vast en zeker gaan smelten over tijd (helemaal als er overal gietmassa tussen gepropt zit.
    Zeker voor zo'n lompe gebruiker zou ik overwegen (weet niet hoe moeilijk het is) om de kabel gewoon te vervangen en aan 1 stuk te leggen. Dan kan het ook niet kapot gaan.
  • Die netwerkkabel mag helemaal niet in die gietmof zitten bij die kabel. Daarnaast verleng je geen netwerkkabel met kroonsteentjes. Dat is beunhazerij en garantie op storing.
  • officieel moeten die stukjes draad tussen de meterkasten in een buis of mantel zitten. Nu kun je bij de losse aderen (als je je vinger er tussen krijgt). Maar dat is wel een beetje mierenneuken, al vind ik het wel een extra indicator van hun onkunde/slordige werkwijze.
  • En dan nog alle dingen die we op deze foto's niet kunnen zien.
Dat ze tig keer langskomen en onnodig tijd kosten, is vervelend. Maar ik weet niet of je daar veel mee kan.

Ik zou wel eisen dat alles fatsoenlijk geïnstalleerd wordt, en desnoods op hun kosten wordt rechtgezet door een andere partij (maar dan moeten ze eerst de kans hebben gehad om het zelf op te lossen)./
tux-87 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:58:
Ook de draden boven de automaat lijken te dun. Ziet eruit als 2,5mm2, zou 6mm2 moeten zijn.
bovenkant van de automaat is in dit geval de kabel naar de laadpaal. 2.5mm2 is toegestaan voor 20A tot een bepaalde lengte (weet zo niet welke). Al had ik er zelf 4 in gelegd. Kleine moeite als je toch bezig bent en dan is het voor "altijd" goed

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 09-12-2021 10:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:39:
Hoe diep zit het eigenlijk in de grond? Afaik moet dat op 60cm liggen, maar het lijkt hier veel dichter bij de oppervlakte te zijn. Al weet ik niet precies of die regels anders zijn als het in een mantelbuis zit (de YMVK-as in mijn achtertuin zit iig op 60cm diep).

@Wolly Waarom zouden kroonsteentjes eigenlijk niet mogen? Die zijn toch prima voor kabels met solide kern? Of bedoel je wat anders? Welk probleem zouden lasdoppen/lasklemmen hier oplossen als het eenmaal vol is gegoten met hars? (Oprechte vraag, ik leer graag bij ;))
Kroonsteentjes zijn prima om een lamp te verbinden, niet voor een laadpaal die urenlang 11kW verstookt. De overgangsweerstand is hoger dan een fatsoenlijke lasklem (en dan is het nog te hopen dat de schroeven fatsoenlijk zijn aangedraaid).

En met weerstand krijg je warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan nog mooier hoor:

Sinds wanneer schroeven we 2 draden in een automaat (bovenste) waarvan 1 met een adereind huls :?
Dan lijkt het er idd op dat de kabel naar buiten best dun is, maar die heeft TS zelf getrokken (zonder zich af te vragen wat de belasting zal zijn).
Een beschadigde blauwe draad tussen de automaten lijkt me geen fijn idee, heeft hij klem gezeten?

De lasdoos buiten ziet er afgebroken uit aan de bovenkant, die krijg je niet waterdicht en kroonsteentjes daar kan natuurlijk niet afgezien van de ontbrekende trekontlasting.
Met een goede las wordt de ader rondom geperst, nu heb je alleen de druk van een schroefje op alle aders.

EVservice beweert dat ze met 'gecertificeerde' monteurs werken, echter nergens is te vinden aan welke normen ze zeggen te voldoen.
Het kan zelfs een eenvoudige Vca zijn :')

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De voeding van de aarlekautomaten komt zo te zien ergens uit de linkerkast. Lijkt me ook wel fraaier gezien het vermogen dat er langdurig doorheen gaat om de aarlekautomaat direct aan te sluiten op de busbar in de groepenkast.

De netwerkkabel wordt zo te gebruikt gebruik voor de CT's. Geen netwerkcommunicatie dus maar zoiets moet je wel fraaier kunnen aansluiten in de groepenkast dan via los bungelende kroonsteentjes.

Dit werk kan nooit door een vakbekwaam persoon zijn geleverd of het moet iemand zijn die volledig onverschillig is over het resultaat dat ie levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:11:
In Nederland doen we niet aan dit soort vergoedingen. Als je een schadevergoeding wil dan zul je schade aan moeten tonen. Je hebt geen schade.
Logische uitleg, wel jammer... Zo komen ze er wel mee weg namelijk.
tux-87 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:58:
Kroonsteentjes zijn echt niet geschikt om een las te maken. Dat moet echt anders, dat gaat geheid voor problemen zorgen en/of gevaarlijke situaties.

Kun je het uitleggen van de kroonsteentjes? Hoe verbind je anders de aders?

De bovenste witte automaat is van de PV-panelen, aan die bovenkant is inderdaad 2,5mm2. Aan de onderkant van de bovenste automaat gaan de fasen erin, en die zijn (nu goed) verbonden om naar de onderste witte automaat van de laadpaal te gaan. Daar gaan ze aan de onderkant erin, en aan de bovenkant is deze verbonden met de kabel (6mm2) naar de laadpaal.
Ik schrik serieus van dit werk, kroonsteentjes wtf 8)7

En een aarddraad die zwart getaped is?

En is die aardlek wel van het juiste type B of zit er al een DC beveiliging in je laadpaal?

Bovenin staat B16, op het onderdeel eronder B20.

Die blauwe kabel is al beschadigd op de overgang van de twee witte kastjes.
De uitleg van de automaten staat in het antwoord hierboven (en de kabels van de bovenste witte automaat gaan inderdaad via dat zwarte kastje verder omhoog naar de omvormer op zolder). De laadpaal heeft een eigen aardlekautomaat.
sOid schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:39:
De gietmof ligt op denk 30-40cm, wel onder bestrating. De kabel zelf onder de tuin ligt een stuk dieper, de tuin verspringt namelijk 30cm een klein stukje verderop.

@timberleek Een deel van je punten is inderdaad opgelost. De gietmof heb ik zelf netjes aangesloten, waterdicht. Dus de gehele huls van de kabel erin. Wel gebruik gemaakt van kroonsteentjes. Hoe kan dit anders?
Speedy-Andre schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
Het kan nog mooier hoor:

Sinds wanneer schroeven we 2 draden in een automaat (bovenste) waarvan 1 met een adereind huls :?
Dan lijkt het er idd op dat de kabel naar buiten best dun is, maar die heeft TS zelf getrokken (zonder zich af te vragen wat de belasting zal zijn).
Een beschadigde blauwe draad tussen de automaten lijkt me geen fijn idee, heeft hij klem gezeten?

De lasdoos buiten ziet er afgebroken uit aan de bovenkant, die krijg je niet waterdicht en kroonsteentjes daar kan natuurlijk niet afgezien van de ontbrekende trekontlasting.
Met een goede las wordt de ader rondom geperst, nu heb je alleen de druk van een schroefje op alle aders.

EVservice beweert dat ze met 'gecertificeerde' monteurs werken, echter nergens is te vinden aan welke normen ze zeggen te voldoen.
Het kan zelfs een eenvoudige Vca zijn :')
Dit is de foto van vóór het herstel. Nu zijn de kabels in de automaat netjes samengeperst, zoals het hoort.
De laadkabel is 6mm2.

De gietmof heb ik volledig opnieuw aangesloten, dus met een nieuwe mof.
Ik heb een van de monteurs gevraagd wat voor opleiding ze hebben gevolgd. Het bleek een basisopleiding (/cursus?!) elektrotechniek. Dus nee, ik durf ze geen elektricien te noemen. Kwalijke zaak met dit soort vermogens.

Met deze uitleg trouwens. Klopt het inderdaad dat ik geen aanspraak kan maken op een schadevergoeding, of dat ik een instantie/inspectie kan tippen over dit prutswerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakyTwat
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Ik zou minimaal een hele uitgebreide review via Google schrijven, vergezeld van de foto die je hierboven deelt. Nieuwe klanten verdienen het om van dit soort wanpraktijken op de hoogte te zijn.

En ze kunnen er strikt juridisch wel mee wegkomen, maar als ze een beetje redelijkheid nastreven gaan ze je hier zeker tegemoet komen (op welke manier dan ook). Bij dit soort broddelwerk legt een beetje fatsoenlijke organisatie graag nog geld toe om verdere reputatieschade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:57:
[...]

De uitleg van de automaten staat in het antwoord hierboven (en de kabels van de bovenste witte automaat gaan inderdaad via dat zwarte kastje verder omhoog naar de omvormer op zolder). De laadpaal heeft een eigen aardlekautomaat.

Als ik jou was zou ik even alle genoemde punten samenvatten in een lijstje zodat je een goed verhaal hebt richting de installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met bijvoorbeeld lasklemmen: Wikipedia: Lasklem
Daar steek je de draden in. Makkelijker en veiliger dan een kroonsteen.
Of een lasdop, dat kan ook.

Wat een verhaal zeg... ik zit het met schrik te lezen. Dit is niet netjes en die doos zo begraven is puur gepruts. Geen gietmof gebruiken en kroonstenen gebruiken voor een dergelijke verbinding is not done.

Mijn vrouw heeft mij wel eens verweten dat ik er ten tijde van de installatie van de laadpaal bij ons teveel "bovenop" stond. Ik heb ook meegeholpen met de installatie hier. Dit is de reden dan ik meekijk zodra er iemand aan het werk gaat, want dan pik je dit soort dingen op.

Succes met de afhandeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 09-12-2021 11:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Je zou nog wel; geld kunnen claimen vanwege de tijd die je kwijt bent, maar reken je niet rijk. Dat zal eerder iets van E17,50,- per uur zijn.
Lasdoppen of lasklemmen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
Het kan nog mooier hoor:

De grap is eigenlijk dat de laadpaal man dus wel adereindhulzen heeft gebruikt maar zijn vingers niet wilde branden aan het werk van de zonnepanelen man die geen hulzen bij zich had.

Een extra stukje kabel om de laadpaal automaat direct aan te sluiten op de hoofdschakelaar in de groepenkast was blijkbaar ook teveel gevraagd, resulterend in nog meer overgangsweerstanden.

Beter was het om een paar aansluitblokken te klemmen in de linker groepenkast en die te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/218648169.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Wederom dank voor jullie reacties.

@TweakyTwat Dit is eerlijk gezegd ook wat ik had verwacht. Ze hadden een slechte review kunnen “afkopen”.

@Wolly Dit ga ik navragen, hier kan ik geen antwoord op geven. De Zappi zelf heeft zover ik weet ook eigen beveiligingen.

@Ultraman Zijn de kroonsteentjes aantoonbaar niet in orde dan? Ze worden namelijk wel verkocht tot 6 mm2. Anders zou ik kunnen vragen of ze nog eens terug komen (joepie…). Meekijken doe ik inderdaad ook graag, maar ik ben natuurlijk geen elektricien. Wat basisprincipes begrijp ik natuurlijk, en als het er niet goed uitziet, ziet iedereen dat. Maar specifieke dingen die hier genoemd worden weet ik zelf niet. Waarvoor dank!
Wolly schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:13:
[...]

De grap is eigenlijk dat de laadpaal man dus wel adereindhulzen heeft gebruikt maar zijn vingers niet wilde branden aan het werk van de zonnepanelen man die geen hulzen bij zich had.

Een extra stukje kabel om de laadpaal automaat direct aan te sluiten op de hoofdschakelaar in de groepenkast was blijkbaar ook teveel gevraagd, resulterend in nog meer overgangsweerstanden.

Beter was het om een paar aansluitblokken te klemmen in de linker groepenkast en die te gebruiken.
[Afbeelding]
De hulzen waren van de zonnepaneelman. De laadpaalman dacht ze er gewoon bij te steken…
Over het aansluitblok: is zoiets vereist, of meer een nice to have?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 15:12
Tja je kunt natuurlijk ook pech hebben is geen excuus uiteraard, misschien door de drukte een nog onbekende externe partij ingeschakeld voor de installatie.

Ik zou zelf niet hebben geholpen met de installatie, nu kunnen ze naar jouw wijzen omdat je zelf ook het een en ander heb aangepast.

Zelf had ik gebeld met het bedrijf dat de automaat 3 x per dag afschakelt, en dat je niet tevreden bent, en dat je graag wilt zien dat alles op korte termijn word opgelost en dat er weinig vertrouwen is in de geleverde kwaliteit.

En dan hopen dat er wel een erkende installateur op de stoep staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 12:37
[...]

Een 1-ster Google review met sappige uitleg en foto's plaatsen bij het bedrijf wil al wel eens wat teweeg brengen, heeft bij mij al meermaals geholpen om vergoeding of herstelling te forceren. Achteraf wel met de vraag de review te verwijderen of aan te passen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 09-12-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
ethan..1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:33:
Ik zou zelf niet hebben geholpen met de installatie, nu kunnen ze naar jouw wijzen omdat je zelf ook het een en ander heb aangepast.
Ik heb bewust laten controleren wat ik heb gedaan, om de verantwoordelijkheid op de juiste plek te laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Je vergeet nog het belangrijkste probleem te benoemen: kroonsteentjes! En dat in 2021. Dat het buiten is maakt het nog 100x erger. Lasklemmen zijn een ding mensen. Ze kosten rond de €0,10 per stuk (minder als je er veel koopt).

En idd kabel ook niet goed in de wartel, gaat nooit waterdicht zijn.

Dit is absoluut schandalig prutswerk van de onderste klasse.

Tja, behalve een review plaatsen over het geleverde prutswerk, zou ik het niet weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Doe jezelf een lol en huur een lokale electricien in die beide automaten in een nieuwe kast plaatst op een normale manier. Deze witte kastjes beschadigen je kabels, zie blauwe nuldraad en ook de bruine fasedraad richting je zonnepanelen.

Met aansluitblokken, aardrail, groen/gele tape en die nieuwe kast kom je al een heel eind.

Dan nog dat kastje onder de grond fatsoenlijk maken dmv lasklemmen en de netwerkdraad in een ander doosje stoppen. Beide volharsen.

En goed controleren welke aardlek er nodig is voor die laadpaal ivm DC beveiliging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat een pruts werk. Kroon steentjes in een lasdoos zou direct ontslag moeten betekenen.

Naast de kroonsteentjes zou ik de netwerk kabel ook in een aparte doos verlengen. Je wilt geen 230V op je netwerk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:06:
[...]
4.1.6 Heeft de ZAPPI een aardlekbeveiliging nodig?
Nee. De ZAPPI 2 heeft een A-Type AC aardlekbeveiliging 30mA en een 6mA DC aardlekbeveiliging ingebouwd, dus u heeft geen extra aardlekbeveiliging nodig.

Bron: Zappi

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:22:
Zijn de kroonsteentjes aantoonbaar niet in orde dan? Ze worden namelijk wel verkocht tot 6 mm2.
Kroonsteentjes zijn voor tijdelijke aansluitingen. Aangezien die niet echt een tijdelijke aansluiting is ga je hier gewoon geen kroonsteentjes toepassen. Punt.

Daar komt nog bij dat een lasdoosje géén gietmof is! Zo'n lasdoosje is bedoeld voor in de tuin, voor je buitenverlichting of iets dergelijks. Dit is een gietmof, kwaliteit die je met zekerheid onder de grond wilt hebben. Koppelbussen met 2 schroefverbindingen per kant etc. Bovendien is de UTP-kabel maar door een zelfgeboord gaatje geprutst zonder waterdicht te maken. Daarvoor zijn wartels bedoeld.

UTP verlengen kan wel maar dan op een degelijke manier. Ook in een gietmof met bij voorkeur soldeerverbindingen er in (Twist behouden!) of een keystone waar beide kabels op zijn aangesloten. Uiteraard testen voor het volgieten.

Dit soort bedrijven moet je niet een slechte review laten afkopen. Dit soort bedrijven moet je hun werk tot uit den treure laten herstellen (zorg wel dat je beslagen ten ijs komt door bijvoorbeeld hier te informeren). De review die je schrijft moet laten zien dat je ze 10 keer terug hebt laten komen voordat het werk klaar was en voldeed aan de eisen. Elektro is geen speelgoed, zeker niet wanneer er een flink vermogen getrokken wordt in de vorm van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-07 11:53
Dit is haast crimineel, kun je geen aangifte doen voor sabotage oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 14:08
disclaimer: ik ben van België en dus mogelijks niet 100% op de hoogte van jullie wetgeving op het gebied van de NEN.

Sinds wanneer mag een afscherming van een kabel gebruikt worden als aarding??? Een afscherming dient om storingen in het signaal tegen te gaan en moet idd aan de aarding gelegd worden, maar dit is in geen enkel geval bedoeld om als aarding zelf gebruikt te worden. En al zeker niet bij de vermogens van een zappi waar toch serieuze kortsluitstromen kunnen lopen. Dus volgens mij ligt er al een verkeerde kabel (zonder aarding) naar buiten.

Verder is de foto van de verbindingsmof uiteraard om te huilen.

Ik zou vragen of ik hier een elektrische keuring voor mag vragen en of zij de kosten dragen indien afgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
metteko schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:09:
disclaimer: ik ben van België en dus mogelijks niet 100% op de hoogte van jullie wetgeving op het gebied van de NEN.

Sinds wanneer mag een afscherming van een kabel gebruikt worden als aarding??? Een afscherming dient om storingen in het signaal tegen te gaan en moet idd aan de aarding gelegd worden, maar dit is in geen enkel geval bedoeld om als aarding zelf gebruikt te worden. En al zeker niet bij de vermogens van een zappi waar toch serieuze kortsluitstromen kunnen lopen. Dus volgens mij ligt er al een verkeerde kabel (zonder aarding) naar buiten.
Zo doen wij dat :+
De reden dat veel mensen niet bekend zijn met een aardlitze is omdat je deze enkel tegenkomt in een grondkabel. Een grondkabel heeft namelijk geen standaard aardedraad, maar een gevlochten draad die zich onder de ijzeren mantel bevindt. Deze draad wordt een aardlitze genoemd en functioneert als aarde. Ga jij een grondkabel aarde aansluiten dan doe je dit dus via de aardlitze. Ben je van plan om buiten elektra aan te leggen? Lees alles over buiten elektra in het artikel: Buiten elektra aanleggen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/Grondkabel.jpg
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aardlitze-aansluiten/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
sypie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:58:
Daar komt nog bij dat een lasdoosje géén gietmof is! Zo'n lasdoosje is bedoeld voor in de tuin, voor je buitenverlichting of iets dergelijks. Dit is een gietmof, kwaliteit die je met zekerheid onder de grond wilt hebben.
Het is gewoon een gietmof...

https://www.attema.com/nl...054/ak1-m25-gietmofpakket

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
my bad. Hier nog nooit gezien. Het AREI scheelt hierin blijkbaar van de NEN. Hebben we ook iets geleerd.
En moeten jullie dan geen verplichte keuring doen na een dergelijke aanpassing? Bij ons moet je dit aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 22:17
metteko schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:32:
[...]

my bad. Hier nog nooit gezien. Het AREI scheelt hierin blijkbaar van de NEN. Hebben we ook iets geleerd.
En moeten jullie dan geen verplichte keuring doen na een dergelijke aanpassing? Bij ons moet je dit aanvragen.
In Nederland kun je klussen wat je wilt, er is geen keuring verplicht of iets dergelijks.

Als je brand of andere ongelukken krijgt dan heb je wel kans dat de verzekering niets dekt als blijkt dat er geprutst is en de spullenboel niet voldoet aan de normeringen.

Een cheapass gietmof, kroonsteentjes, verkeerd gekleurde (en niet aangesloten) aardlitze, veel te ver gestripte en gekneusde draden; hier zal de verzekering flink steigeren en waarschijnlijk niet betalen als er brand uit breekt en ze komen dit tegen.

Daarbij wil je natuurlijk sowieso geen brand en gewoon goed afgeleverd werk, als je voor een vakman of bedrijf betaald mag je ook wat verwachten.

[ Voor 24% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-12-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22

OmeJoyo

This is me

Als je denkt dat je alles al gezien hebt...

Ik denk dat de gemiddelde schoonmaker dit nog beter zou kunnen afleveren dan deze "elektriciens"

Die UTP mag niet in dezelfde doos als de netspanning zitten, om veiligheid en vanwege storing.

Verder zit alles echt gewoon als prutswerk aangesloten. Ja die kroonsteen mag helaas wel, maar dat is iets anders als wenselijk.

En ja, dan zo budget gietmof, past wel in het plaatje. Ik zou het iig niet in mijn huis of tuin willen.

Kun je foto's plaatsen hoe het nu zit on de meterkast? Met en zonder kappen?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@OmeJoyo dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2nMlix2Y4iqi5QDvxH7m5Owtdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6lce66B2LjDhBzHwMJc1gPt.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste witte automaat is de omvormer PV, onderste de laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1YrYRAG2FPOiwXUw8sR9eCvqFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz0FGn3X254ZUtJdQXfWFctk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de nieuwe gietmof, voor het dichtgieten. Deze heb ik zelf aangesloten, en is gecontroleerd door de laatste installateur die hier was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsTWl8WNDVCEhTdbSgIYy_9n_lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQvK0LdG6ApCr9KIKo5PTPtj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook advies gevraagd aan een elektricien die hier onlangs een klus in huis heeft gedaan. Allen hartelijk dank voor jullie adviezen. Afhankelijk van zijn antwoord ga ik nadenken of ik EVservice in gebreke ga stellen, met name vanwege de kroonstenen. Ik twijfel alleen of ik er vertrouwen in heb dat zij het nog goed kunnen maken, en ik niet beter eieren voor mijn geld kan kiezen en een andere partij het goed op kan laten lossen.

Concrete vraag: kunnen de kroonstenen en het samenvoegen van de laad- en netwerkkabel in één gietmof gevaarlijk zijn? Of is het vooral dat het beter anders had kunnen zijn, maar dat ik het beter zo kan laten?

[ Voor 3% gewijzigd door TKroon op 09-12-2021 19:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22

OmeJoyo

This is me

TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:14:

Dit was de nieuwe gietmof, voor het dichtgieten. Deze heb ik zelf aangesloten, en is gecontroleerd door de laatste installateur die hier was.

[URL

Concrete vraag: kunnen de kroonstenen en het samenvoegen van de laad- en netwerkkabel in één gietmof gevaarlijk zijn? Of is het vooral dat het beter anders had kunnen zijn, maar dat ik het beter zo kan laten?
Als er nu perongeluk toch water bijkomt, of die kroonstenen warmte gaan genereren door slecht contact dan komt er sluiting van de netspanning op je netwerkkabel. Dat is een recept voor minimaal rook, maar waarschijnlijk voor vuur.

Ja, de aardlek zou eruit moeten gaan, maar een gevaarlijke situatie aanleggen met als argument : "er is een veiligheid" is hetzelfde als zeggen: "ik heb ESP en winterbanden, dus ik hoef niet meer langzaam aan te doen met slecht weer.

Ik ga zo nog even uitgebreid naar de foto's kijken, even de kids op bed :D

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58
OmeJoyo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:32:
Als je denkt dat je alles al gezien hebt...

Ik denk dat de gemiddelde schoonmaker dit nog beter zou kunnen afleveren dan deze "elektriciens"

Die UTP mag niet in dezelfde doos als de netspanning zitten, om veiligheid en vanwege storing.

Verder zit alles echt gewoon als prutswerk aangesloten. Ja die kroonsteen mag helaas wel, maar dat is iets anders als wenselijk.

En ja, dan zo budget gietmof, past wel in het plaatje. Ik zou het iig niet in mijn huis of tuin willen.

Kun je foto's plaatsen hoe het nu zit on de meterkast? Met en zonder kappen?
Wat is er budget aan deze gietmoffen? Worden overal gebruikt, en zijn ruim voldoende voor dit soort toepassingen. Ja die andere staat misschien wat mooier, maar het is echt niet nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:10
UTP kabel met kroonsteentjes? Heb je de verbinding ook getest? Nu hoeft een laadpaal geen gbit door te voeren, maar betwijfel of dit stabiel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:26:
UTP kabel met kroonsteentjes? Heb je de verbinding ook getest? Nu hoeft een laadpaal geen gbit door te voeren, maar betwijfel of dit stabiel werkt...
Ja, dit werkt. Hoe stel je voor om deze te verlengen? Binnenshuis weet ik het wel, met een keystone, patchkabel en weer een keystone. Maar hoe doe je dit buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:33:
[...]

Ja, dit werkt. Hoe stel je voor om deze te verlengen? Binnenshuis weet ik het wel, met een keystone, patchkabel en weer een keystone. Maar hoe doe je dit buiten?
Gewoon 1 lengte, utp kost geen drol. tevens data+stroom in een enkele buis? Als het nu werkt kan je het laten zitten, maar als je random disconnects merkt, dan weet je iig waar je pijnpunt is.

[ Voor 13% gewijzigd door torretje2012 op 09-12-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@torretje2012 ze liggen in twee verschillende buizen, maar uiteraard komen ze bij elkaar bij de laadpaal. Beide kabels zaten vast in hun eigen mantelbuizen na aanleg van de tuin. Als het kon had ik uiteraard gewoon één nieuwe lange kabel erdoorheen getrokken. Dit is simpelweg geen optie. Ja, ik heb in de schuur in de buurt nog UTP liggen, maar als deze kabel werkt heeft dat natuurlijk de voorkeur.

De UTP-kabel wordt ook niet als netwerkverbinding gebruikt, maar ze geven via de CT-klemmen om de fases in de meterkast een signaal door (wat uit het magnetisch veld komt) naar de laadpaal. Het is dus geen data, maar meer een signaal wat er doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De behuizing kun je er inderdaad prima voor gebruiken. Moet je hem alleen wel volgieten met giethars... :+
Die behuizing heb ik ook in de tuin hangen en zit degelijk in elkaar. Ik heb ze bovengronds, dus niet vol met giethars. Keurig schoon van binnen nog, als je ze heel laat. Deze behuizing is een gat in gerost om de netwerkkabel door te krijgen, die is zeker niet meer waterdicht. Tenzij je hem dus vol giet met de hars.

Doordat ze de stroomkabel zo gemonteerd gaat de buitenmantel van de kabel corroderen. Jammer en dat wil je niet. Hij moet incluus isolatiemateraal in de wartel van de mof geschoven worden. En ik gok dat ze het zo gedaan hebben omdat het niet past: kabel te dik voor de wartel? Dan is het dus een te kleine lasdoos/mof voor de kabel... Kan het zo op de foto wat moeilijk beoordelen.
torretje2012 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:44:

Gewoon 1 lengte, utp kost geen drol. tevens data+stroom in een enkele buis? Als het nu werkt kan je het laten zitten, maar als je random disconnects merkt, dan weet je iig waar je pijnpunt is.
Dat gaat prima hoor. Hier liggen stroom en data ook in een (ruime) buis door de garage heen. :)

Wel laat je ze beter niet op deze manier in dezelfde mof bij elkaar komen. Kroonstenen van de stroom en datakabel komen behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt. Volgegoten met giethard zit het wel dicht... maar het staat zo slordig :P
Als de kabeleinden netjes in een coupler zouden gaan dan zou het al een stukje netter zijn. Maar als het zo ook werkt dan giethars er in, dicht en niet meer over nadenken wellicht.
[...]

Met een CAT5e Coupler met LSA stroken: https://www.netwerkkabelshop.nl/cat5e-sftp-lsa-koppelstuk
Daar gaat aan beide kanten de kabel in en dan druk je elke ader met een LSA tool in de juiste strook.
Met de tie-wrap aan de uiteinden kan zelfs worden voorzien in een trekontlasting.

Al zal voor een verbinding als deze kroonstenen mogelijk wel werken. Punt is dat de twist zorgt voor de kwaliteit van het signaal en door de twist ongedaan te maken en de kroonstenen er tussen te zetten maak je het geheel een stuk vatbaarder voor interferentie. Gelukkig is de datarate op die verbinding tamelijk laag.
Trekontlasting heb je met de kroonstenen helemaal niet... Al gaat een gietmof volgegoten met giethars daar ook wel voor zorgen. ;)
OmeJoyo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:32:
Dat is geen budget gietmof hoor. Is een prima ding van Attema, AK1 kabeldoos. Zitten degelijk in elkaar en zijn IP65 qua waterdichtheid. Heb er twee van in de tuin hangen en die zijn twee jaar na ophangdata nog steeds keurig schoon van binnen. :)
Mja.. ik ben er ook over gevallen. Vooral de verkeerde keuze hier. Als ze maar ergens niet goed vast zitten krijg je een overgangsweerstand. Dit zijn verbindingen waar je, per fase, 3.7kW (230V x 16A) doorheen gaat jagen, dat is een behoorlijke stroom. Extra weerstand geeft je meer warmteontwikkeling. En tig van die kleine rotschroefjes vast zetten moet je A. niet willen en B. goed controleren.
Wat je wilt is een betrouwbare verbinding waar je jaren van op aan kan.
Een kroonsteen is daarom zeker hier niet de juiste keuze, maar je wilt naar een lasklem of een lasdop.
Lasklemm zijn enorm makkelijk in het gebruik, makkelijker dan een kroonsteen, sneller in elkaar te zetten dan een kroonsteen, betrouwbaarder dan een kroonsteen... wat wil je nog meer? Oh ja, ze hebben vaak een handige testopening voor je multimeter, je kunt ze in hersluitbare varianten krijgen, en ze zien er ook nog eens toffer ;)

En als je het mooi netjes wilt doen hebben ze bij Wago daar ook iets moois voor voor in een mof: Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/medias/stage-221-oem-ex-1280?context=bWFzdGVyfGltYWdlc3w2NTkyNXxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9oMGEvaGU5LzEwNDMxODc2MDM4Njg2LmpwZ3wyNjIyYzc1NmEzOWFmNGYxZGNjMmU3MmI3MDhhNTEwYTBjY2JjZGE2ZDU5MjUyY2RiNGY2OTAxMDJhOGVhOWNh

Lasklemvoet waarin je meerdere Wago 221 3-draads klemmen netjes kwijt kunt. In zo'n klem kun je ook prima een bij elkaar gedraaide aardlitze kwijt alsof het een installatiedraad is.
Zo'n voetje is overkill in een gietmof me dunkt. Maar in plaats van kroonstenen een aantal 3-draads lasklemmen (Wago 773) zou een stuk beter zijn. Aangezien het een gietmof wordt zou ik voor de simpele steek-lasklemmen gaan voor de installatiedraden en enkel voor de aardlitze een lasklem met hevel pakken (zo'n hersluitbare) want dan krijg je die gevlochten draad fijn in de opening en dan zet je hem vast met het hendeltje.
, verkeerd gekleurde (en niet aangesloten) aardlitze
Ja, bah... was de geelgroene tape op? Och ik pak de zwarte wel. Nee gap, dan heb je vooraf je gereedschap niet gecontroleerd en was je dus niet klaar om richting je klant te vertrekken. Niet direct gevaarlijk, maar wel slordig. Plus je kunt van buiten niet meer in één oogopslag zien wat het is.
veel te ver gestripte en gekneusde draden;
Yup, niet netjes en slecht voor de veiligheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 09-12-2021 22:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:14:
@OmeJoyo dit is de huidige situatie:

[Afbeelding]

Bovenste witte automaat is de omvormer PV, onderste de laadpaal:
[Afbeelding]
Die losse lasklem bij de laadpaal-alamat is ook niet de bedoeling. En de aarde is nog steeds niet geel/groen gemarkeerd, terwijl dat in de lasdoos in de grond wel zo is, dus de tape was er wel.

Wat zit er trouwens in dat kleine ABB kastje voor automaat? Voor je kookplaat? op hoeveel fasen zit die?

Jammer trouwens van zo'n mooie nieuwe installatie dat er dan gelijk zo'n allegaartje van kastjes naastgehangen wordt. Is er links niet voldoende ruimte om een exact dezelfde ABB kast er naast te hangen? (ja dan moet je kabelgoot aan de kant) Kunnen gelijk alle overgangen verminderd worden en het komt de overzichtelijkheid ten goede.
De huidige kast wat opschuiven kan natuurlijk ook, hangt ie alleen niet meer recht boven de meter, maar dat triggert minder OCD dan deze situatie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
Ultraman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:15:
[...]

De behuizing kun je er inderdaad prima voor gebruiken. Moet je hem alleen wel volgieten met giethars... :+
Die behuizing heb ik ook in de tuin hangen en zit degelijk in elkaar.
Uhh ja dat spreekt voor zich dacht ik. ;) Dat geldt natuurlijk voor iedere grondmof.

Deze grondmof van Attema is trouwens wel degelijk anders dan de standaard AK1 doos:
- M25 uitbreekpoorten i.p.v. M20 schroefdraad.
- Geen openingen voor schroefgaten.
- Gaatje met dopje in het deksel zodat je hem nog dicht krijgt als hij tot de rand vol met hars zit (lucht kan weg).
Deze behuizing is een gat in gerost om de netwerkkabel door te krijgen, die is zeker niet meer waterdicht. Tenzij je hem dus vol giet met de hars.
Als je het voor elkaar krijgt dat de hars niet wegloopt is het goed, eenmaal hard is dat prima dicht.
Met een CAT5e Coupler met LSA stroken:
Daar gaat aan beide kanten de kabel in en dan druk je elke ader met een LSA tool in de juiste strook.
Met de tie-wrap aan de uiteinden kan zelfs worden voorzien in een trekontlasting.
Die kun je natuurlijk niet zomaar ondergronds gebruiken. Maar zoiets in een gietmof zou mijn keuze zijn. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:26:
Ik heb het wel eens voor nood toegepast , werkt prima! Alleen dan trokken we een week later wel een nieuwe kabel.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Femme schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:53:
[...]
Die werk kan nooit door een vakbekwaam persoon zijn geleverd of het moet iemand zijn die volledig onverschillig is over het resultaat dat ie levert.
welkom in de wereld waar geen controle is en er meer werk is dan er handjes zijn.

hedendaagse "monteur" (losse term) is onverschillig aangeboren. helemaal als ze bij grote tokos werken. doorgaans heb je meer aan een (duurdere) zzper die het moet hebben van mond op mond reclame of de wat kleinere bedrijfjes die een paar man in dienst hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 00:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ultraman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:06:
[...]
Mijn vrouw heeft mij wel eens verweten dat ik er ten tijde van de installatie van de laadpaal bij ons teveel "bovenop" stond. Ik heb ook meegeholpen met de installatie hier. Dit is de reden dan ik meekijk zodra er iemand aan het werk gaat, want dan pik je dit soort dingen op.
Het is helaas de realiteit geworden blijkbaar, dat je als particier een professional inschakelt, maar dat je vervolgens die output van die persoon tot in den treure moet controleren, alsof je de juf bent van een klas 8 jarige gasten.
Ik ben ook zo, sinds bij mij de installatie van de cv ketel door een professional niet in orde was en hij o.a. het verschil écht niet wist tussen analoog modulerend en opentherm.
Sindsdien sta ik ook bij elke professional de irritante betweter uit te hangen. Het is bloed irritant voor ze, ik zeg ze dit ook vooraf maar; het helpt! Als mensen het idee hebben dat ze goed worden gecontroleerd, werken ze blijkbaar aanzienlijk beter.
Laat mij dan maar die irritante betweter zijn voor die paar uur. Ik heb daarna jaren plezier van een correct geinstalleerd product.

Voor TS: die installatie is een drama. Bel ze op en vertel ze dat je van plan bent een 3e partij in te schakelen voor keuring van het hele systeem, alle kosten die daar uit komen zijn voor de installateur. Maar geef ze nadat je dat hebt gezegd de kans om te reageren en het goed op te lossen volgens hedendaagse standaarden. Zonder dat jij meehelpt. Maar meekijken wel natuurlijk. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:28
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:14:
@torretje2012 z Als het kon had ik uiteraard gewoon één nieuwe lange kabel erdoorheen getrokken. Dit is simpelweg geen optie.
Natuurlijk wel, die kapotte mantelbuis opgraven, beide kabels nieuw en in voldoende lengte en dikte neerleggen en het dan netjes aansluiten. Maar dat is erg veel werk maar wel een optie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Het liefste had je 2 losse buizen gehad, met elk kabels tot het einde zonder moffen, netjes afgedekt met een afdekband er op, ach als je binnenkort een keer storing krijgt is dat alsnog het overwegen waard :) voor nu iig overbodige kosten.

Als laatste punt, is er ook doorgegeven waar de kabel ligt zodat bij een klic melding deze ook daadwerkelijk word weergegeven?

[ Voor 21% gewijzigd door torretje2012 op 10-12-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Aiolos schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:06:
[...]

Die losse lasklem bij de laadpaal-alamat is ook niet de bedoeling. En de aarde is nog steeds niet geel/groen gemarkeerd, terwijl dat in de lasdoos in de grond wel zo is, dus de tape was er wel.

Wat zit er trouwens in dat kleine ABB kastje voor automaat? Voor je kookplaat? op hoeveel fasen zit die?

Jammer trouwens van zo'n mooie nieuwe installatie dat er dan gelijk zo'n allegaartje van kastjes naastgehangen wordt. Is er links niet voldoende ruimte om een exact dezelfde ABB kast er naast te hangen? (ja dan moet je kabelgoot aan de kant) Kunnen gelijk alle overgangen verminderd worden en het komt de overzichtelijkheid ten goede.
De huidige kast wat opschuiven kan natuurlijk ook, hangt ie alleen niet meer recht boven de meter, maar dat triggert minder OCD dan deze situatie.
De aarde is de bestaande zwarte tape zo gelaten, en via de lasklem gaat hij volgens mij over in normale VD-draad in de geelgroene kleur.

In het kleine ABB-kastje zit inderdaad de kookgroep, op twee fasen... Bedankt nieuwbouw.

En links is.. uhm.. niet zoveel plaats :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq9oqvswI7NfCO2U2LxLJzqP024=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdfH1hLpni4ZAr99wcPl0iEo.jpg?f=fotoalbum_large
No Hands schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:22:
[...]
Natuurlijk wel, die kapotte mantelbuis opgraven, beide kabels nieuw en in voldoende lengte en dikte neerleggen en het dan netjes aansluiten. Maar dat is erg veel werk maar wel een optie.
Door 15 meter tuin open te halen, waarvan deels 80x80 keramische tegels met 4cm beton eronder? Liever niet haha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25

Rmg

[...]

Inline couplers, in allerlei soorten, maten en smaken verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc3xEL6aStA0ueS51GXKg9LSgc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/muOUvqxUoKaf6WU65NFVUdtq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbf0F3mQRNpzMqyh1W5FZCaQl78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YF6bFS0F8Jtej7LNC1CL7Y98.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o8tZQvpYE7sytouQcekne1ehxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yhD78t5OB8P5rCbP8rKGUodU.png?f=fotoalbum_large

Het zal nu wel dichtgegoten zijn en het werkt. Maar als alles toch weer open moet, voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Rmg dat ziet er inderdaad netjes uit. Goed om te weten, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
TKroon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:50:
[...]

Juist wel. Daar kan met gemak een 2e ABB kast hangen. (ik snap dat dat onhandig is nu, hoewel alles wel te verplaatsen is). Het had installatie van zonnepanelen en laadpaal overzichtelijker gemaakt en daarmee ook minder kans op het toepassen van beunoplossingen. Aangezien de kabel er al lag, was er blijkbaar al langer de gedachte dat het zou gaan gebeuren.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Aiolos schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:18:
[...]
Juist wel. Daar kan met gemak een 2e ABB kast hangen. (ik snap dat dat onhandig is nu, hoewel alles wel te verplaatsen is). Het had installatie van zonnepanelen en laadpaal overzichtelijker gemaakt en daarmee ook minder kans op het toepassen van beunoplossingen. Aangezien de kabel er al lag, was er blijkbaar al langer de gedachte dat het zou gaan gebeuren.
Passen die twee 3-fase automaten dan in zo’n ABB kast zoals die rechtsboven? Of moet die breder zijn?

Want de PV-installateur had natuurlijk al zo’n witte automaatkast gebruikt, dus ik kan dit niet volledig verhalen op EVservice. In dat geval zou ik gewoon zelf een elektricien moeten laten komen om het allemaal gewoon netjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Is dit trouwens een losse aarddraad?

]Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02BbSbdN/screenshot-216.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:14:
Is dit trouwens een losse aarddraad?

][Afbeelding]
Nee een touwtje. Oorsprong weet ik even niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik moet zeggen dat de rest van je meterkast er wel heel netjes uitziet zo.
Bij mij is het andersom. >:) Mooie groepenkast erbij voor de laadpaal, maar echt overal snoertjes netwerkkabels, en hangende stekkerdozen en switches.
Waar heb je die kabelgoten vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:48
Paling1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:13:
[...]

Waar heb je die kabelgoten vandaan?
Die kan je vinden op de term bedradingskanaal of bedradingskoker:

https://www.elektramat.nl...ep%5B0%5D=Bedradingskoker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@jordje
Thanks!
Weet je misschien welke maat jij hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:48
@Paling1 De breedte ligt op de foto precies tussen 2 en 3 din modules zo te zien, dus ik gok 45mm breed. Dikte zal ook 40 of 45 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 21:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Nog even over de vraag van de ts in de ts :)
"Enerzijds wil ik compensatie voor het gevaar wat ik gelopen heb, en anderzijds wil ik graag voorkomen dat deze installateur (niet per se het bedrijf dus) dagelijks nieuwe gevaarlijke installaties oplevert."
Compensatie voor gevaar gaat je niet lukken. Je hebt geen schade geleden, gelukkig maar, en zonder aantoonbare schade geen compensatie. En de eventuele emotionele schade valt misschien wel mee, met name geschrokken toch?

Wel kun je gewoon niet tevreden zijn met het gene wat je hebt gekregen en als jij aannemelijk kan maken dat het idd prutswerk is en je anders had mogen verwachten, dan heb je een poot om op te staan en, als het de uitvoerder niet lukt het te corrigeren, recht om de koop te ontbinden en je geld terug te krijgen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
TKroon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:06:
[...]
Passen die twee 3-fase automaten dan in zo’n ABB kast zoals die rechtsboven? Of moet die breder zijn?

Want de PV-installateur had natuurlijk al zo’n witte automaatkast gebruikt, dus ik kan dit niet volledig verhalen op EVservice. In dat geval zou ik gewoon zelf een elektricien moeten laten komen om het allemaal gewoon netjes te maken.
Nee, die rechtsboven is 6 modules breed, waarvan al 3 gevuld, je PV en EV ALAMATs zijn 4 modules breed.
Zoiets was mooier geweest: https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
Eigenlijk bij installatie van die kookgroep was dat al logisch geweest om te doen.
Je kunt ook een halve hoogte doen, maar 1 uitbreiding en je hebt al weer ruimte te kort. Dat tientje extra kosten is het probleem niet.

Die kookgroep is trouwens ook raar: achter welke aardlek zit die? Het is geen aardlekautomaat namelijk, en je aardlekschakelaars zijn 1-polig. Dus of het is een 1-polige kookgroep (op een 3 fase aansluiting is dat raar, ook al gebeurt het heel veel), of hij zit niet achter een aardlek en dat is ook onwenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:28:
@jordje
Thanks!
Weet je misschien welke maat jij hebt?
Deze, 40x40mm.

En het patchpaneel heb ik hierin gemaakt.
bonzz.netninja schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:55:
Nog even over de vraag van de ts in de ts :)
[...]
Compensatie voor gevaar gaat je niet lukken. Je hebt geen schade geleden, gelukkig maar, en zonder aantoonbare schade geen compensatie. En de eventuele emotionele schade valt misschien wel mee, met name geschrokken toch?

Wel kun je gewoon niet tevreden zijn met het gene wat je hebt gekregen en als jij aannemelijk kan maken dat het idd prutswerk is en je anders had mogen verwachten, dan heb je een poot om op te staan en, als het de uitvoerder niet lukt het te corrigeren, recht om de koop te ontbinden en je geld terug te krijgen.
Dank voor de inhoudelijke reactie. De rest is ook waardevol, maar dwaalt iets af van de openingsvraag inderdaad ;)
Aiolos schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:35:
[...]

Nee, die rechtsboven is 6 modules breed, waarvan al 3 gevuld, je PV en EV ALAMATs zijn 4 modules breed.
Zoiets was mooier geweest: https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
Eigenlijk bij installatie van die kookgroep was dat al logisch geweest om te doen.
Je kunt ook een halve hoogte doen, maar 1 uitbreiding en je hebt al weer ruimte te kort. Dat tientje extra kosten is het probleem niet.

Die kookgroep is trouwens ook raar: achter welke aardlek zit die? Het is geen aardlekautomaat namelijk, en je aardlekschakelaars zijn 1-polig. Dus of het is een 1-polige kookgroep (op een 3 fase aansluiting is dat raar, ook al gebeurt het heel veel), of hij zit niet achter een aardlek en dat is ook onwenselijk.
De kookgroep is vanuit de bouw zo aangesloten, dus ik durf je er geen antwoord op te geven. Ik had uiteraard ook liever gehad dat het op 3-fase aan was gesloten. Om dit achteraf nog te doen is te veel werk, want dat moet ook de kookplaat los uit het werkblad (incl kit etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
Aiolos schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:35:
[...]

Van die groepenkast heb ik er 3 naast elkaar. Achteraf gezien geen luxe in een all-electric huis met nog wat domotica. Ik zou iedereen willen adviseren om minimaal 2 van die naast elkaar te plaatsen.
  • 12x 1-fase groep + 3x 1-fase alamat
  • 1x 1-fase alamat (voor de netwerkkast)
  • 5x 3-fase alamat (voor kookplaat, binnenunit warmtepomp, bijgebouw, laadpaal en pv-installatie)
  • 3x overspanningsbeveiliging
  • 3x 3-fase din meter
  • 1x 1-fase din meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
TKroon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:30:
[...]

De kookgroep is vanuit de bouw zo aangesloten, dus ik durf je er geen antwoord op te geven. Ik had uiteraard ook liever gehad dat het op 3-fase aan was gesloten. Om dit achteraf nog te doen is te veel werk, want dat moet ook de kookplaat los uit het werkblad (incl kit etc).
Mwoah, dat demonteren is hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Een kookgroep waarbij 2 keer dezelfde fase wordt gebruikt, of een krachtgroep met 2 van de 3 fasen in gebruik is qua aansluitingen vrijwel hetzelfde, behalve dat de nul dan pas bij de krachtgroep wordt gekoppeld en niet bij de kookplaat (al zou het me ook niet verbazen dat de nul nog gekoppeld zit bij de kookplaat).
Het gaat idd nogal van je oorspronkelijke vraag af, maar is wel weer een bevestiging dat ze vanuit de bouw er ook een zooitje van maken.
Joris748 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:41:
[...]

Van die groepenkast heb ik er 3 naast elkaar. Achteraf gezien geen luxe in een all-electric huis met nog wat domotica. Ik zou iedereen willen adviseren om minimaal 2 van die naast elkaar te plaatsen.
Helemaal mee eens, ik heb geen all electric, maar mijn 2 kasten zijn ook al goed gevuld, en ruimte voor laadpaal en eventuele warmtepomp is er ook nog, zonder rare kastjes bij te hoeven plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:23
TKroon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]
Plek zat. Alleen moet je dan de goten (overigens zeer net gemonteerd, waarvoor complimenten), stekkerdoos en netwerkapparatuur iets anders rangschikken.

Wat betreft je installatie buiten: volstrekt onacceptabel. Wanneer het bedrijf is aangesloten bij een keurmerk/vakorganisatie dien je zeker daar zeker je verhaal te doen. Dit prutswerk is geen keurmerk waardig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• metteko
Even ter aanvulling: de UTP van TS dient hier niet als netwerkkabel. Deze dient wordt gebruikt als verlengkabel voor de meetspoelen die rond de hoofdautomaat zitten. Bij zappi raden ze aan om die kabeltjes te verlengen met een utp-kabel. Het is dus geen ramp als deze wat knullig doorgelust zijn. Ook niet elke ader is nodig. (Hier 3 meetspoelen, dus 6 aders nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:10
Altijd mooi om te zien dat we binnen onze eigen kader leven, dat als we een cat kabel zien gelijk denken dat we inline couplers moeten gebruiken bij verlengen en de uiteinden rj45's zijn ingeprikt in netwerkapparatuur.

Weer een goed voorbeeld van een topic waarin we aannames doen, omdat niet alle feiten op tafel liggen.

Ik vind het ook prutswerk (met de kroonsteentjes, geen giethars, gaten gebord, e.d.). Maar vind verlengen al not done in de grond, ongeacht, dat brengt mij ook regelmatig in situaties dat ik meer blijkbaar verwacht van de professionals omdat ik dus niet voor de makkelijkste weg kies (ook als het me geld kost).
Ik zou het daarom geweldig vinden om te kunnen lezen dat formeel kroonsteentjes niet gebruikt mogen worden. We hebben allemaal onze eigen standaard wat we vinden, maar wat zou het toch top zijn dat je als consument kan verwijzen naar afspraken die opgevolgd dienen te worden, zoals hier bij elektra.

[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 15-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mgizmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:57:
Altijd mooi om te zien dat we binnen onze eigen kader leven, dat als we een cat kabel zien gelijk denken dat we inline couplers moeten gebruiken bij verlengen en de uiteinden rj45's zijn ingeprikt in netwerkapparatuur.

Weer een goed voorbeeld van een topic waarin we aannames doen, omdat niet alle feiten op tafel liggen.

Ik vind het ook prutswerk (met de kroonsteentjes, geen giethars, gaten gebord, e.d.). Maar vindt verlengen al not done in de grond, ongeacht, dat brengt mij ook regelmatig in situaties dat ik meer blijkbaar verwacht van de professionals omdat ik dus niet voor de makkelijkste weg kies (ook als het me geld kost).
Ik zou het daarom geweldig vinden om te kunnen lezen dat formeel kroonsteentjes niet gebruikt mogen worden. We hebben allemaal onze eigen standaard wat we vinden, maar wat zou het toch top zijn dat je als consument kan verwijzen naar afspraken die opgevolgd dienen te worden, zoals hier bij elektra.
het probleem is dat kroonsteentjes wel gebruikt mogen worden. de truc is dat schroefverbindingen op het juiste moment aangedraaid dienen te worden, en dat gebeurt niet. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:10
flippy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:09:
[...]

het probleem is dat kroonsteentjes wel gebruikt mogen worden. de truc is dat schroefverbindingen op het juiste moment aangedraaid dienen te worden, en dat gebeurt niet. ;)
Ja dat begrijp ik, verbindingen met schroeven hebben dat nadeel, dat ook los kan gaan zitten. Maarja, die zitten ook weer in meterkasten. Het vervelende gewoon dat we verschillend kunnen denken over kwaliteit leveren en daarmee kunnen we geen eisen stellen.
Soms denk ik wel eens; laat ik de zoals de rest van mijn buren zijn, niet mee bemoeien, vertrouw erop ("ik heb er toch geen kennis van"), we zien wel. Maar ik ben nu zoals remco (remco_k in "Gevaarlijke installatie laadpaal EVservice - en nu?"): geinteresseerd zijn en daarmee schuin oog kunnen controleren wat er gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

doorgaans moet je niet bezig houden met lokale aannemertjes. kijk naar de grote spelers die commericieel en industrieel werk doen. die werken vrijwel altijd netjes, met name de industrie gerichte bedrijven. maar daar betaal je ook wel wat voor. al is het niet zoveel meer dan de lokale beun onder de streep. die jongens beknippen niet op een paar euro links en rechts. die pakken gewoon wat 20+ jaar goed blijft in een fabriekshal, niet wat in de korting zit bij de groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:05
Rmg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:51:
[...]

Inline couplers, in allerlei soorten, maten en smaken verkrijgbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zal nu wel dichtgegoten zijn en het werkt. Maar als alles toch weer open moet, voor de volgende keer.
Bestaat zoiets ook voor netwerkkabel met soepele aders ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hannibal2206 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:28:
[...]

Bestaat zoiets ook voor netwerkkabel met soepele aders ?
stranded word niet gebruikt in de vaste installatie, daar zie je alleen solid. dus als je wat vind zal het ver buiten de norm liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:55
Ik wou dat ik dit topic eerder had gezien dan had ik een ander bedrijf uitgezocht voor het aansluiten van mijn laadstation,op 4 april 2022 een Ratio Electric Solar Box.
Uiteindelijk werkt hij goed, maar de monteur heeft de datakabel in de omvormer van mijn SolarEdge aangesloten, die daarna de thuisaccu niet meer zag,mijn wifi verbinding was weg, en uiteindelijk opgeblazen is.
Ik ben nog steeds in gevecht met ze voor een vergoeding hiervoor!

Waardeloos bedrijf! :(

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

• TKroon
  • Niet online
Oef, dat is ook een dure fout van ze. Zijn ze niet gewoon verzekerd voor dat soort zaken? Ik zou in ieder geval een duidelijke Google review achter laten.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 21:22

Dr C

met C en CK

TKroon schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:49:
Oef, dat is ook een dure fout van ze. Zijn ze niet gewoon verzekerd voor dat soort zaken? Ik zou in ieder geval een duidelijke Google review achter laten.
Is het bij jou allemaal goed gekomen?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• TKroon
  • Niet online
Dr C schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:02:
[...]

Is het bij jou allemaal goed gekomen?
Uiteindelijk wel, maar als ik er zelf geen verstand van had gehad en mee had gekeken was de kans groot dat mijn huis af was gebrand.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:43
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 05:58:
Ik heb inderdaad - uiteindelijk - een werkende laadpaal.

Enerzijds wil ik compensatie voor het gevaar wat ik gelopen heb, en anderzijds wil ik graag voorkomen dat deze installateur (niet per se het bedrijf dus) dagelijks nieuwe gevaarlijke installaties oplevert.

Keurmerk durf ik niet te zeggen.
Het enige waar je voor gecompenseerd zou kunnen worden is voor de uren werk die je er zelf extra in hebt gestoken.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:43
TKroon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:22:
Wederom dank voor jullie reacties.

@Ultraman Zijn de kroonsteentjes aantoonbaar niet in orde dan? Ze worden namelijk wel verkocht tot 6 mm2. Anders zou ik kunnen vragen of ze nog eens terug komen (joepie…). Meekijken doe ik inderdaad ook graag, maar ik ben natuurlijk geen elektricien. Wat basisprincipes begrijp ik natuurlijk, en als het er niet goed uitziet, ziet iedereen dat. Maar specifieke dingen die hier genoemd worden weet ik zelf niet. Waarvoor dank!
Kroonsteentjes mogen alleen worden gebruikt om flexibele/litze draad aan een andere draad door te verbinden. Vaste draden moeten altijd met lasklemmen of lasdoppen aan elkaar worden bevestigd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ftd_idus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:31:
Ik wou dat ik dit topic eerder had gezien dan had ik een ander bedrijf uitgezocht voor het aansluiten van mijn laadstation,op 4 april 2022 een Ratio Electric Solar Box.
Uiteindelijk werkt hij goed, maar de monteur heeft de datakabel in de omvormer van mijn SolarEdge aangesloten, die daarna de thuisaccu niet meer zag,mijn wifi verbinding was weg, en uiteindelijk opgeblazen is.
Ik ben nog steeds in gevecht met ze voor een vergoeding hiervoor!

Waardeloos bedrijf! :(
Vervelend, maar een rant is geen topickick waard.

Open vooral een nieuw topic met een duidelijke beschrijving zodat anderen er van kunnen leren.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.