Afhandeling faillissement SEPA Green Energy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
En een vijfde energiemaatschappij van dit jaar is omgevallen: SEPA Green Energy.
SEPA Green Energy is failliet, ACM trekt vergunningen in

Energiebedrijf SEPA Green Energy is failliet verklaard en heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daarom gevraagd de vergunningen voor het leveren van elektriciteit en gas in te trekken. Omdat SEPA Green Energy niet langer in staat is om op een betrouwbare manier energie te leveren aan circa 20.000 klanten (consumenten en kleinzakelijke afnemers), trekt de ACM de vergunningen in. Klanten van het bedrijf blijven gewoon energie ontvangen en krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe energieleverancier.

SEPA Green Energy is in financiële problemen gekomen omdat het de inkoop van energie liet uitvoeren door het bedrijf Energie I&V dat op 3 december 2021 failliet is verklaard.

De curator van SEPA Green Energy krijgt tot en met 22 december 2021 de tijd om een andere energieleverancier bereid te vinden de klanten (consumenten en kleinzakelijke afnemers) over te nemen. Lukt dit niet, dan worden deze klanten vóór 5 januari 2022 verdeeld over alle andere energieleveranciers.

Tijdens de overgangsperiode, die maximaal tot 5 januari 2022 duurt, kunnen deze consumenten en kleinzakelijke afnemers niet zelf overstappen. Zij krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract. Daarna kunnen zij zelf besluiten of ze bij die leverancier blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.

Het intrekken van de vergunningen heeft dus geen gevolgen voor de levering van gas en elektriciteit maar kan wel financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf omdat zij een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald. Omdat SEPA Green Energy failliet is zullen klanten dit geld mogelijk niet of niet geheel ontvangen.

Gevolgen voor grootverbruikers

SEPA Green Energy levert naast de circa 20.000 consumenten en kleinzakelijke afnemers (klanten met een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3x80 ampère of een gasaansluiting van maximaal 40m3 per uur) ook energie aan grootverbruikers. Levering aan grootverbruikers valt niet onder het vergunningstelsel van de ACM. De eerder beschreven procedure geldt daarom niet voor grootverbruikers. De landelijke netbeheerders (GTS voor gas en TenneT voor elektriciteit) zorgen er via een andere procedure voor dat de levering aan deze grootverbruikers door gaat.
Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...et-acm-trekt-vergunningen

Verklaring van SEPA Geen Energy / Persbericht op hun website:
Sepa Green Energy B.V. vraagt faillissement aan

Sepa Holding B.V. en Sepa Green Energy B.V. hebben bij de rechtbank Almelo hun faillissement aangevraagd.

De oorzaak van het faillissement is dat Energie I & V, de partij waar Sepa Green Energy B.V. haar elektriciteit reeds 9 jaar inkoopt, vrijdag 3 december jl. failliet is verklaard.

Door dit faillissement van Energie I & V is de inkooppositie voor elektriciteit van Sepa Green Energy B.V. verloren gegaan en kan Sepa Green Energy B.V. als gevolg van de sterk gestegen elektriciteitsprijzen haar leveringsverplichtingen jegens haar klanten niet meer nakomen.

Ongetwijfeld bent u op de hoogte van de extreme ontwikkelingen op de energiemarkt, waarbij reeds enkele energie-leveranciers het faillissement hebben moeten aanvragen.

Een illustratie van de hoge energieprijzen: in november 2020 kostte een MWh elektriciteit gemiddeld EUR 41 en een MWh gas EUR 14, op dit moment is dat respectievelijk EUR 186 en EUR 89. Gemiddeld zijn de prijzen 4 tot 5x boven het normale niveau.

Sepa Green Energy B.V. heeft de ACM geïnformeerd over haar faillissementsaanvraag in verband met haar ruim 39.000 kleinverbruik aansluitingen. Hiermee zal de procedure leveringszekerheid gestart worden. De leveringszekerheid voor de kleinverbruik klanten van SEPA Energy Green B.V. is hiermee verzekerd. Haar grootverbruik klanten zal Sepa Green Energy BV zo spoedig mogelijk zelf informeren.

De directie van Sepa Green Energy betreurt het zeer dat zij haar klanten niet beter kan berichten.

Sepa Green Energy B.V. was sinds 2012 actief op de geliberaliseerde energiemarkt. Met een mooi netwerk van agenten had ze een goede positie op de energiemarkt bereikt, die door de extreme prijsontwikkelingen in de laatste twee maanden en het faillissement van Energie I & V volledig is weggevaagd.

Door de directie is in de achterliggende week gewerkt aan diverse oplossingen. Dit heeft helaas niet tot het gewenste resultaat geleid.

Voor vragen of inlichtingen kunt u de veelgestelde vragen raadplegen of contact opnemen met de directie van Sepa Green Energy B.V. via het mailadres info@sepagreen.nl.

Enschede, 8 december 2021
Ik had er nog niet van gehoord, maar schijnt toch goed te zijn voor ca 20.000 40.000 klanten.

EDIT:
Nog even de quote van de meestgestelde vragen, mocht dat van hun site verdwijnen binnenkort:
Meest gestelde vragen

- Wat betekent dit voor mij en wat gaat er nu gebeuren?
Vanaf nu krijgen klanten van Sepa Green te maken met een zogenoemde ‘vensterperiode’ of ‘freeze’ die maximaal duurt tot 5 januari 2022. Tijdens deze overgangsperiode blijft Sepa Green wel energie leveren. U kunt tijdens deze periode niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Dit is om ervoor te zorgen dat Sepa Green in samenspraak met de ACM op een rustige en ordentelijke manier de overname door een andere leverancier kan voorbereiden. Wanneer de nieuwe leverancier de levering heeft overgenomen krijgt u te maken met een opzegtermijn van maximaal 30 dagen, hierna kunt u zelf overstappen.

- Krijg ik mijn geld terug?
Of en zo ja wanneer u uw geld terugkrijgt, is pas duidelijk wanneer de curator heeft vastgesteld hoeveel geld er is, wie er allemaal recht hebben op geld en wie in welke wettelijke volgorde geld dienen te ontvangen. Houd deze website in de gaten voor meer nieuws hierover. Dit kan nog enige tijd duren.

- Moet ik mijn openstaande facturen nog betalen of kan ik de facturen storneren?
Het contract dat u met Sepa Green heeft afgesloten, blijft gewoon nog van kracht tot het moment waarop u bent ondergebracht bij een nieuwe energieleverancier. Dat betekent dus dat alle verplichtingen, dus ook het betalen van de kosten voor uw elektriciteit en gas, blijven bestaan. Dat is logisch want u heeft tot dat moment ook gewoon elektriciteit en gas geleverd gekregen. Is uw termijnbedrag voor december reeds afgeschreven, dan verzoekt de curator u niet te storneren, mede ter voorkoming van nodeloze kosten, mogelijke incassomaatregelen en eventuele vertraging bij de afwikkeling van het opstellen van uw eindafrekening.

- Krijg ik nog een eindafrekening?
Klanten van Sepa Green krijgen nog wel een eindafrekening. Sepa Green zal deze binnen de wettelijke termijn van 42 dagen na afloop van het contract opmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 09-12-2021 16:30 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Pazo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:22:
En een vijfde energiemaatschappij van dit jaar is omgevallen: SEPA Green Energy.

[...]

Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...et-acm-trekt-vergunningen

Verklaring van SEPA Geen Energy / Persbericht op hun website:

[...]
Ik had er ook niet eerder over gehoord. Sterkte voor de gedupeerden!

Voor alle informatie over storneringen, MOi, etc., kijk op Afhandeling faillissement Welkom Energie

[ Voor 8% gewijzigd door Medione1210 op 09-12-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
Dat inkoopbedrijf Energie I&V wat op 3 december failliet is verklaard, was ook wel een aparte volgens mij. Hebben nog een keer een boete van de ACM gehad omdat ze zonder toestemming energie hadden geleverd aan klanten van Allure.
https://www.acm.nl/nl/pub...e-boete-voor-energie-ienv

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10 17:47
"De klanten komen bij Innova Energie in eerste instantie wel op een hoger variabel tarief. Maar voor klanten van Sepa Green Energy die een vast gascontract hadden, ‘blijven extreme tariefverhogingen beperkt’, zo belooft Innova."

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7jj3mrZ.png
www.sepagreen.nl

Letterlijk het allerhoogste consumentengastarief dat ik ooit heb gezien...
De oud-Welkom klanten van Eneco kregen een tarief van €1,80442 en toen stonden media en politiek op hun achterste benen.

Ik werk zelf in de branche en ik snap wel waar dit tarief vandaan komt, daar niet van. Maar ik snap niet dat ze dit proberen te presenteren alsof het wel meevalt voor de klanten.

Wat ik dan wel weer snap is dat ze de merknaam in stand houden. Geeft natuurlijk een stuk minder af op de merknaam van Innova ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

U bent vanaf 22 december 2021 contractvrij. Alle oude tarieven, voorwaarden en einddata voor zowel gas als elektra zijn komen te vervallen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 15:36
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niets toe.

[ Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 26-12-2021 12:35 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1

Let op:
Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je gestorneerd hebt, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting SEPA Green Energy.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over andere faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.