Quooker Combi+ aansluiten als Combi - welke aanpassing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:40
Hi,

Ik ga een Quooker Combi installeren maar op advies van leverancier Combi+ besteld (kan je later als nog switchen) en deze ga ik volgende week installeren. Ik kies voor de Combi opzet omdat het bijna 30seconde duurt voordat CV warmwater heeft geleverd in de keuken we nooit meer als 10L gebruiken daar.

Maar begreep dat Combi+ en Combi technisch volledig hetzelfde zijn. Maar welke aanpassing moet ik nu maken op het meng gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik heb zelf de combi waar geen warmwater aansluiting op zit. Ik vermoed dat de aansluit set anders is en qua combi vat er geen verschil zal zijn.
Heb het samen met een cube geplaatst en dan heb je een vrij vol keukenkastje (ook al is die 80cm breed)

Als ik de aanslutischema's zo vergelijk is dat bij de aansluitset wel hetzelfde is maar de manier van aansluiten wat anders. Beide zijn prima te vinden en volgens mij ook in de meegeleverde handleiding te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door The-Source op 05-12-2021 16:49 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
Zat al te puzzelen tussen beide aansluitschema's. Heb ook maar beperkte ruimte en ga eerst maar beginnen met een apart stopcontact aan te leggen op een aparte groep.

Ik zat wel op quooker,nl een ombouwset van Combi naar Combi+ maar ik wil het net andersom doen.

Op de Belgische quooker.be website perfecte manual gevonden voor de ombouw.

[ Voor 12% gewijzigd door super_dirk op 05-12-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
De servicedesk kan het je uitleggen. Ik heb het ooit met hun hulp gedaan, maar kan het niet meer precies herinneren. Ik moest in ieder geval een dop ergens vanaf draaien (denk van de inlaatcombinatie) en weet nog wel dat het muurvast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
Hier staat wel de handleiding bij om de Combi naar de Combi + om te bouwen.

Ik zit namelijk met hetzelfde, heb wel een warm water leiding liggen in de keuken. Maar ga hem in eerste instantie als Combi aansluiten. Mocht het warme water te vaak op zijn omdat we toch meer gebruiken dan ga ik hem alsnog ombouwen. Anders springt de ketel elke keer aan als je een beetje warm water wil gebruiken terwijl dat prima uit de Quooker kan komen.

Verschil in aanschaf is volgens mij met of zonder dit setje (die dus ook los te bestellen is)
https://www.quooker.nl/om...bi-combi-31-093-00-1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
S-te-fan schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:17:
Hier staat wel de handleiding bij om de Combi naar de Combi + om te bouwen.

Ik zit namelijk met hetzelfde, heb wel een warm water leiding liggen in de keuken. Maar ga hem in eerste instantie als Combi aansluiten. Mocht het warme water te vaak op zijn omdat we toch meer gebruiken dan ga ik hem alsnog ombouwen. Anders springt de ketel elke keer aan als je een beetje warm water wil gebruiken terwijl dat prima uit de Quooker kan komen.

Verschil in aanschaf is volgens mij met of zonder dit setje (die dus ook los te bestellen is)
https://www.quooker.nl/om...bi-combi-31-093-00-1.html
Houd je er rekening mee dat je je warmwaterleiding niet zomaar mag afdoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
koifim schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:21:
[...]

Houd je er rekening mee dat je je warmwaterleiding niet zomaar mag afdoppen?
Klopt! Oorspronkelijk lag er geen warm water leiding naar de keuken toe.
Maar omdat nu toch alles open lag toch meer een leiding ernaartoe gemaakt.

Wel eraan gedacht om direct bij de CV-ketel een kogelkraantje te plaatsen zodat ik hem bij de bron kan dichtzetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• super_dirk
Nog even ter aanvulling - https://www.quooker.be/me...aar_combi_met_flex_be.pdf

Hier staat de ombouw tekening van Combi+ naar Combi.

Ik heb zelf op de eerste etage een T-splitsling naar de badkamer en kan ik de warmwaterleiding afdoppen tijdelijk. Na de installatie van de Quooker ga ik de warmwaterleiding verleggen naar een tweede badkamer en zal hij weer gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 01:09
Toevallig van het weekend nog een Quooker combi+ als combi aangesloten op de koudwater leiding.
Installatie is vrij gemakkelijk, komt er kortgezegd op neer dat het mengventiel direct op de inlaatcombinatie wordt aangesloten.

Bij gebruik van een warmwater leiding sluit je de inlaatcombinatie op de warmwater leiding en het mengventiel op de koudwater leiding.

Let er goed op dat de zeefjes en fiberringen op de juiste plekken gemonteerd wordt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MDsvs op 07-12-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
Gisteren alle benodigde koppelstukken en 15mm pijp gehaald zodat ik ergens komend week de Quooker kan installeren. Het e.e.a. afgemeten in de kast maar liep toen tegen een verschil aan in het aansluitschema van de Combi+ en Combi.

Ik heb zelf de Combi+ aangeschaft maar installeer hem als Combi op basis van bovenstaande ombouwbeschrijving. In het aansluitschema van de Combi zit voor het eerste T-stuk een reduceer ventiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJYUVy0r8tCnG1JR4FDt2btmT5o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zhMGCi0EipqTgkMp8S9F7jIv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g75bqUooT8Av8OXdC9YOfVDkHA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C6txreuga148i4pLoOus8WMJ.png?f=fotoalbum_tile

Dit reduceerventiel zit niet bij de levering van de Combi+ onderdelen maar daar zit er een verloopstuk 15mm->12mm bij. In het ombouw document staat op pagina 1 hij niet maar op de tweede pagina zie ik nu ook weer het reduceerventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XguXvwX3hYVd0dvNGv6Us_gx2sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JMobRdFcp8n4CfcjbInz0R4N.png?f=user_large

Wat zie ik nu verkeer en wat is de juiste volgorde voor het aansluiten van de Combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
super_dirk schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:01:
Gisteren alle benodigde koppelstukken en 15mm pijp gehaald zodat ik ergens komend week de Quooker kan installeren. Het e.e.a. afgemeten in de kast maar liep toen tegen een verschil aan in het aansluitschema van de Combi+ en Combi.

Ik heb zelf de Combi+ aangeschaft maar installeer hem als Combi op basis van bovenstaande ombouwbeschrijving. In het aansluitschema van de Combi zit voor het eerste T-stuk een reduceer ventiel

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit reduceerventiel zit niet bij de levering van de Combi+ onderdelen maar daar zit er een verloopstuk 15mm->12mm bij. In het ombouw document staat op pagina 1 hij niet maar op de tweede pagina zie ik nu ook weer het reduceerventiel.

[Afbeelding]

Wat zie ik nu verkeer en wat is de juiste volgorde voor het aansluiten van de Combi?
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Gewoon zonder het reduceerventiel aangesloten?

Ik heb ook een combi+ besteld, maar wil hem nu bij nader inzien toch als combi aansluiten. Ik was in de veronderstelling dat dat wel kon, maar zie nu ook het ventiel en die ontbreekt bij de combi+, net als jij.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 08:34
JanHenk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Gewoon zonder het reduceerventiel aangesloten?

Ik heb ook een combi+ besteld, maar wil hem nu bij nader inzien toch als combi aansluiten. Ik was in de veronderstelling dat dat wel kon, maar zie nu ook het ventiel en die ontbreekt bij de combi+, net als jij.
Heb dezelfde vraag :) . Heeft iemand dit opgelost? Ik denk dat het zonder reduceer ventiel kan maar weet het dus niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Andor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Heb dezelfde vraag :) . Heeft iemand dit opgelost? Ik denk dat het zonder reduceer ventiel kan maar weet het dus niet zeker.
Misschien handig om ook even de @super_dirk TS te taggen. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Andor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb bij Quooker navraag gedaan en ze gaven aan dat het ook zonder het reduceerventiel kan.

Aldus geschiedde en de Quooker draait hier al een tijdje prima.

Waarom ze dat ding dan meeleveren bij de Combi vraag ik me nog wel af... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb mijn combi+ successvol omgezet via deze handleiding.
https://www.quooker.be/me...aar_combi_met_flex_be.pdf

Als je hieraan begint, eerst alle hete water opgebruiken.

Op de oude warmwateraansluiting zit nu de vaatwasser.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 12-10-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:34:

Het stomme is dat ze in deze handleiding dus met geen woord reppen over het reduceerventiel, maar dat je hem uiteindelijk wel ziet staan op het schematisch overzicht van de eindsituatie.

Je komt nooit aan die eindsituatie als je niet het reduceerventiel apart aanschaft en aansluit.

Blijft wat een vaag verhaal m.i... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 08:34
JanHenk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Het stomme is dat ze in deze handleiding dus met geen woord reppen over het reduceerventiel, maar dat je hem uiteindelijk wel ziet staan op het schematisch overzicht van de eindsituatie.

Je komt nooit aan die eindsituatie als je niet het reduceerventiel apart aanschaft en aansluit.

Blijft wat een vaag verhaal m.i... :)
Dat vond ik dus ook. Maar bedankt voor het antwoordt! Ga hem er dan ook gewoon tussenuit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Mij is de functie van dat reduceerventiel op die plek niet helemaal duidelijk. Ik heb hem niet gehad bij mijn combi+ en hij zit er nu dus ook niet tussen het werkt prima. Weet iemand daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:34
jeroen3 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:13:
Mij is de functie van dat reduceerventiel op die plek niet helemaal duidelijk. Ik heb hem niet gehad bij mijn combi+ en hij zit er nu dus ook niet tussen het werkt prima. Weet iemand daar meer van?
reduceerventiel is in Nederland geen vereiste in een "normaal" systeem met normale druk.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diesw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05-2023
Wat ik zo vreemd vind is dat de combi+ bij het gebruiken van warm water niet eerst zijn reservoir verbruikt voordat de cv ketel wordt ingeschakeld, maar dat direct de cv ketel aangesproken. Zonde van het reservoir want het meeste water dat je gebruikt is warm en niet kokend. En met stijgende gasprijzen ook niet aantrekkelijk.

Is daar geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
Ik heb uiteindelijk mijn Quooker aangesloten zonder de "+" waardoor al het warme water in de keuken gemend uit het reservoir komt.

Dit werkt perfect en nu een jaar verder heb ik eigenlijk nog nooit gehad dat het reservoir leeg was. Moet wel zeggen dat wij voor de 7 liter versie gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:43
Ik had dezelfde vraag, en heb hierover destijds met Quooker gemaild.

Hun antwoord was:
Beste,

Standaard wordt er bij het Combi reservoir een reduceerventiel geplaatst op de koud waterleiding. Dit is geen noodzakelijk onderdeel waardoor dit bij het ombouwen van Combi+ naar Combi niet nodig is om te installeren.

Met vriendelijke groeten, Meilleures salutations,

<naam>
Customer Service
Quooker B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
diesw schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:14:
Wat ik zo vreemd vind is dat de combi+ bij het gebruiken van warm water niet eerst zijn reservoir verbruikt voordat de cv ketel wordt ingeschakeld, maar dat direct de cv ketel aangesproken. Zonde van het reservoir want het meeste water dat je gebruikt is warm en niet kokend. En met stijgende gasprijzen ook niet aantrekkelijk.

Is daar geen oplossing voor?
Je bedoelt dat hij eerst het quooker water "op" maakt?
Want hij pakt wel direct quooker water en schakelt om als het cv water warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat is inderdaad juist wat de combi+ doet... :)

Overigens ben ik voornemens om nog een keer een reduceerventiel te kopen en te plaatsen als ik daar tijd voor heb. Onze waterdruk is gigantisch hoog en ondanks dat het allemaal wel werkt, vind ik de straal erg spetteren. Meer dan andere Quookers die ik heb gezien. Een reduceerventiel verlaagt de druk, waardoor je wellicht minder spetteren krijgt. Was mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
  • Laatst online: 18-01 13:01
Even voor anderen die net als ik op dit topic komen via Google omdat de Quooker minder waterdruk geeft:
Ik heb het reduceerventiel bij onze Combi eruit gehaald ivm geleidelijk afname van de druk uit de kraan, bij koud water. Zeefje had ik al in het azijn gelegd. Dat was het niet.
En via google kwam ik op dit topic in mijn zoektocht naar een oplossing. Zo'n reduceerventiel is niet hier om de hoek te halen en de boel lag al los.

De waterdruk zonder reduceerventiel is weer top (geen/niet meer spetters). Het lijkt vooralsnog dus te werken en het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:50

Inmiddels heeft Quooker de handleiding verbeterd:
https://manuals.quooker.c...combi-plus-e-fusion-kraan

Ik liep tegen hetzelfde euvel aan dat ie erg weinig kokend water geeft, ook na een vervanging van het Hitac filter.
Quooker adviseerde me vandaag om het reduceerventiel er verwijderen.....
waarom zat ie daar dan, vraag ik me af.

…reduceerventiel is er inmiddels tussenuit en de quooker gaat weer als een malle. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 08-08-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jko_c
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-05-2024

Ik wil bij de verbouwing van de badkamer gelijk het warme water naar beneden laten afsluiten. Dan ga ik dus ook van combi+ naar combi.

Toch even een vraagje. Die stap 1 uit deze handleiding, dat is toch al de situatie die je hebt met een combi+ aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Jko_c origineel begin je met de inlaatcombinatie op de koudwater leiding. Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jko_c
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-05-2024
Een blik in het kastje leert dat onze Quooker niet met een T-stuk zit aangesloten, maar met 2 koud water ingangen.
Dit naar combi+ omzetten lijkt me dan het beste door het mengventiel op de inlaatcombinatie aan te sluiten en die andere koudwaterleiding in stand te laten.

Wat gebeurt er overigens als ik niks zou aanpassen, en er geen water meer door de warmwaterleiding komt? In principe zou er dan ook continu warm water uit het vat blijven komen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft8nl1bHtnMb7axiWe0yRXmaqGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPn3lII4oSd0CH2seQoATCZB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:00
Jko_c schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:58:
Een blik in het kastje leert dat onze Quooker niet met een T-stuk zit aangesloten, maar met 2 koud water ingangen.
Dit naar combi+ omzetten lijkt me dan het beste door het mengventiel op de inlaatcombinatie aan te sluiten en die andere koudwaterleiding in stand te laten.

Wat gebeurt er overigens als ik niks zou aanpassen, en er geen water meer door de warmwaterleiding komt? In principe zou er dan ook continu warm water uit het vat blijven komen toch?

[Afbeelding]
Dat gaat niet werken, nu mengt het kokende water zich met koud(in het begin) uit je warmwaterleiding, en nu krijgt die dat niet meer. je moet de chrome verdeler wat op warm zit op je inlaat combi aansluiten.
En de aansluiting die nu op je inlaat zit op de chrome verdeler aansluiten, waar nu een messing dop in zit met een rode stikker en een wit kruis.
Mijn personlijke mening laat het gewoon zo zitten, want zoveel bespaar je niet als je enkel als combi aansluit, maar met een feestje zonder warm is iritant, en je moet in iedergeval je warme leiding op het laatste punt afsluiten i.v.m. legionella.
Mocht je dit wel doen, er zit een terugslag klep nu op de aansluiting een wit dopje als afbeeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtE1VmGPoKGvyh6qok7XY-7WKrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhdkPqrhde1aZLZweDDr0OAE.jpg?f=fotoalbum_large, die moet er tussenuit en daavoor een teflon ring in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombee
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 20:19
moikke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:36:
Even voor anderen die net als ik op dit topic komen via Google omdat de Quooker minder waterdruk geeft:
Ik heb het reduceerventiel bij onze Combi eruit gehaald ivm geleidelijk afname van de druk uit de kraan, bij koud water. Zeefje had ik al in het azijn gelegd. Dat was het niet.
En via google kwam ik op dit topic in mijn zoektocht naar een oplossing. Zo'n reduceerventiel is niet hier om de hoek te halen en de boel lag al los.

De waterdruk zonder reduceerventiel is weer top (geen/niet meer spetters). Het lijkt vooralsnog dus te werken en het probleem op te lossen.
Zelfde probleem hier. Ik verdenk ook het reduceerventiel.
Kan het reduceerventiel er gewoon tussenuit of heb ik dan nog een of ander verloopstukje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:06
Wat is voor jullie de reden om een Combi+ aan te sluiten als Combi?
Combi+ heeft toch alleen maar als voordeel dat je 'onbeperkt' warm water hebt of zitten er ook nog grote nadelen aan?
@super_dirk @JanHenk @Andor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:58
Mausssie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:47:
Combi+ heeft toch alleen maar als voordeel dat je 'onbeperkt' warm water hebt of zitten er ook nog grote nadelen aan?
Ja, je ketel springt bij elk beetje warm water aan terwijl je dat met de Quooker juist gasloos kunt doen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Mausssie Op dit moment wordt mijn sanitair warm water door een gasketel gemaakt. Met een relatief lange leiding en korte vraag, ben je dan steeds de ketel aan het starten, de leiding aan het opwarmen en daarna pas heb je er “wat” profijt van. Maar afhankelijk van je tarieven voor gas en stroom, kan het zelfs voordelig zijn om hiervoor stroom te gebruiken.

Maar nog twee andere overwegingen. De voorraad is niet onbeperkt. In de praktijk komen wij echter nooit warm water tekort (gezin van vijf). Tenzij je heel uitgebreid je vaat van een uitgebreide paaslunch met de hele familie aan het voorspoelen bent, heb je genoeg aan de liters kokend water in de Quooker. Vergeet ook niet dat het kokend water wordt gemengd met koud, dus je haalt er veel meer liters warm uit dan je denkt.
Een andere overweging is, mocht ik in de toekomst nog eens warm water met bijvoorbeeld een warmtepompboiler maken, dan is het wel weer interessant om de warm water leiding aan te sluiten. Dit is namelijk goedkoper warm water dan de Quooker maakt. Ik heb de leiding helemaal afgedopt maar kan hem ook weer zo in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:58
Let op dat je de leiding aan beide zijden moet afkoppelen en geen 'dead ends' in je leidingnet maakt.

(En stop eens met voorspoelen :P)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
S0epkip schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:52:
Let op dat je de leiding aan beide zijden moet afkoppelen en geen 'dead ends' in je leidingnet maakt.

(En stop eens met voorspoelen :P)
Dat doe ik niet, maar sommige andere huishoudens wel. Wij komen nooit warm water tekort.

En ik heb de leiding uiteraard afgedopt bij de bron, direct onder de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
Mausssie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:47:
Ik heb in het verleden de Combi+ aangeschaft maar tijdens installatie omgebouwd naar Combi. Onze aansluiting in de keuken zit relatief ver van de CV af met als gevolg lange wachttijden, continue opstarten CV. De 7 liter variant is voor ons echt perfect voor regulier gebruik (emmer vullen, wanden wassen etc) en gebruik voor thee en koken. Eigenlijk nog nooit gehad dat het warme / hete water op was.

Mocht de situatie ooit weer veranderen, dan kan ik deze weer eenvoudig terugbouwen naar Combi+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38
JanHenk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:36:
Dat is inderdaad juist wat de combi+ doet... :)

Overigens ben ik voornemens om nog een keer een reduceerventiel te kopen en te plaatsen als ik daar tijd voor heb. Onze waterdruk is gigantisch hoog en ondanks dat het allemaal wel werkt, vind ik de straal erg spetteren. Meer dan andere Quookers die ik heb gezien. Een reduceerventiel verlaagt de druk, waardoor je wellicht minder spetteren krijgt. Was mijn idee...
De combi+ is toch gewoon een hotfill boiler opstelling? Hoe weet hij dan dat hij koud water moet sluiten en warm water moet openen, of begrijp ik dit verkeerd?

Hoe hangt ook een Quooker en elke keer als daar (heel kort) warm water nemen, springt de ketel eventjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:59:
[...]

De combi+ is toch gewoon een hotfill boiler opstelling? Hoe weet hij dan dat hij koud water moet sluiten en warm water moet openen, of begrijp ik dit verkeerd?
Het is geen klassieke hotfill boiler hoor. Het Quooker reservoir zit aangesloten op de koudwaterleiding. Ook als je een Combi+ hebt.

Bij de Combi+ heb je een warm-waterleiding aanvoer, daar zet je een mengventiel op en sluit je een uitgang van de Quooker op aan. Dan mengt ie kokend water met het water uit de warm-water leiding. Tot het water uit de WW-leiding voldoende warm is, dan wordt er dus niks meer bijgemengd. (Zit een thermostaatje in die je qua temperatuur nog wat kunt afstellen, net als je douche eigenlijk).

Bij de Combi zet je het mengventiel op de inlaatcombinatie op de koudwaterleiding. Je hebt dan dus geen warmwaterleiding. Het mengventiel mengt dan altijd kokend water bij, immers het ingaande water is koud in plaats van warm.
Hoe hangt ook een Quooker en elke keer als daar (heel kort) warm water nemen, springt de ketel eventjes aan.
Dan heb jij hem aangesloten als Combi+. Je kan hem ombouwen naar Combi, dat scheelt je wat gas, maar dan heb je wat extra onderdelen nodig. Edit: juist niet, je kan hem zo ombouwen als je wil.

Ik heb een Combi+ gekocht. Die kun je op beide manieren aansluiten omdat de benodigde onderdelen voor beide manieren er dan bij zitten. Het zit er nu in puur op koudwater. In de toekomst (zoals gezegd, misschien heb ik straks een duurzaam voorraadje warm water), kan ik het dan alsnog als Combi+ aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 09-04-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:07:
[...]

Het is geen klassieke hotfill boiler hoor. Het Quooker reservoir zit aangesloten op de koudwaterleiding. Ook als je een Combi+ hebt.

Bij de Combi+ heb je een warm-waterleiding aanvoer, daar zet je een mengventiel op en sluit je een uitgang van de Quooker op aan. Dan mengt ie kokend water met het water uit de warm-water leiding. Tot het water uit de WW-leiding voldoende warm is, dan wordt er dus niks meer bijgemengd. (Zit een thermostaatje in die je qua temperatuur nog wat kunt afstellen, net als je douche eigenlijk).

Bij de Combi zet je het mengventiel op de inlaatcombinatie op de koudwaterleiding. Je hebt dan dus geen warmwaterleiding. Het mengventiel mengt dan altijd kokend water bij, immers het ingaande water is koud in plaats van warm.

[...]

Dan heb jij hem aangesloten als Combi+. Je kan hem ombouwen naar Combi, dat scheelt je wat gas, maar dan heb je wat extra onderdelen nodig. Edit: juist niet, je kan hem zo ombouwen als je wil.

Ik heb een Combi+ gekocht. Die kun je op beide manieren aansluiten omdat de benodigde onderdelen voor beide manieren er dan bij zitten. Het zit er nu in puur op koudwater. In de toekomst (zoals gezegd, misschien heb ik straks een duurzaam voorraadje warm water), kan ik het dan alsnog als Combi+ aansluiten.
Helder, ik heb hem laten aansluiten, je spreekt over een thermostaat, ik zal straks eens gaan zoeken. Want nu is het altijd...pof... Cv aan bij warmwater kraan open.

Wat niet helder is, in de laatste 2 alineas lijkt het of combi plus en combie niet plus door elkaar heen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@tcw82 Het mengventiel is een “thermostatisch mengventiel”. Die mengt dus kokend water uit de Quooker met ander aangevoerd water om ervoor te zorgen dat er bijv 70 graden water naar de kraan gaat op de warm-waterslang van de kraan.

Dat mengventiel kun je aansluiten op de warmwaterleiding (Combi+), maar hij kan ook op koud (Combi). In de tweede geval zet je het mengventiel op de inlaatcombinatie (zie installatieschema).

Het is niet zo moeilijk als je even de installatieschema’s naast elkaar legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:16:
@tcw82 Het mengventiel is een “thermostatisch mengventiel”. Die mengt dus kokend water uit de Quooker met ander aangevoerd water om ervoor te zorgen dat er bijv 70 graden water naar de kraan gaat op de warm-waterslang van de kraan.

Dat mengventiel kun je aansluiten op de warmwaterleiding (Combi+), maar hij kan ook op koud (Combi). In de tweede geval zet je het mengventiel op de inlaatcombinatie (zie installatieschema).
Ik snap het geloof ik. De vraag of je aan dat mengventiel kunt draaien (zoals een thermische douchekraan) is me niet duidelijk geworden, maar zal ongetwijfeld zichzelf wijzen als ik eenmaal in het keukenkastje zit met mijn snufferd. :+
Het is niet zo moeilijk als je even de installatieschema’s naast elkaar legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dit ding is het mengventiel..

Afbeeldingslocatie: https://www.vervangingsmarkt.nl//Files/10/363000/363963/ProductPhotos/1920x1080/2109633504_Image_2.jpeg

Met die zwarte plastic knop kun je dus de temperatuur instellen. Tussen 40 en 60 graden volgens de documentatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:42:
[...]

Dit ding is het mengventiel..

[Afbeelding]

Met die zwarte plastic knop kun je dus de temperatuur instellen. Tussen 40 en 60 graden volgens de documentatie :)
De ham vraag is nu.... Welke kant op te draaien. We gaan op onderzoek uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@JanHenk of het is het verkeerd aangesloten, of het verhaal hierboven is niet correct.
Net thuis getest:
Thermische kraan helemaal naar plus gedraaid, bij de ketel gaan staan, keuken gebeld en heet water laten vragen. Zodra de kraan open gaat voor warmwater poef .cv ketel aan.

Toen....Thermische kraan helemaal naar min gedraaid, bij de ketel gaan staan, keuken gebeld en heet water laten vragen. Zodra de kraan open gaat voor warmwater poef .cv ketel aan.

In beide gevallen springt de ketel direct aan en is het een hot fill boiler.

Voor kokend water geldt:
In beide standen van de thermische kraan (dus naar min en naar plus) kwam er GEEN cv warm water actie.

Het enige verschil dat ik heb kunnen vaststellen, is dat de thermische kraan het uitlopende water uit de keukenkraan heter (plus) of koeler (min) maakt.

De aansluitingen heb ik nagelopen en die (lijken) allemaal te zitten zoals de gevraagde combi+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:16:
Die mengt dus kokend water uit de Quooker met ander aangevoerd water om ervoor te zorgen dat er bijv 70 graden water naar de kraan gaat op de warm-waterslang van de kraan.
Die zin lijkt bij mij dus niet op te gaan, zodra de kraan in de keuken open gaat op warmwater stand, moet iets de Quooker vullen, en dat lijkt heet water te zijn uit het cv netwerk.

Bij kokend water gaat de cv ketel niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:06

Wuursj

want worst is al bezet

@tcw82 nee hij is niet als hotfill aangesloten want bij alleen kokend water is er geen vraag van de ketel. Bij hotfill zou ook dan de ketel aanslaan.

Wat er gebeurt bij een combi+ die niet hotfill is aangesloten: Je mengverdeler mengt water vanaf de ketel met kokend water vanaf de quooker samen tot de met de knop ingestelde temperatuur. Daarom is er warm water vraag en gaat de ketel aan. De draaiknop bepaald hoeveel er bij gemengd wordt en daarmee hoe warm het water wordt. Maar bijmengen doet ie altijd, ongeacht de stand van de knop. De knop kan niet bepalen of de ketel aanslaat of niet, hij neemt water van de warmwater leiding af dus slaat de ketel aan. Ook in de koudste stand.

Als er eenmaal warm water vanuit de ketel is aangekomen bij de mengverdeler en dat water is minstens gelijk aan de ingestelde temperatuur, mengt de mengverdeler niks meer bij en gaat het water direct van de ketel naar de kraan. De quooker doet dan niks meer.

Als het water vanuit de quooker ongemengd naar de kraan zou gaan, zou je nogal stevig je handen verbranden.

De quooker zelf vult zich met koud water. Dus als er ongemengt kokend water wordt gevraagd, slaat de ketel niet aan. Dat klopt volgens je bevindingen.
  • Bij combi mengt ie kokend water vanuit de quooker met koud water leiding en blijft de ketel uit.
  • Bij combi+ mengt ie kokend water vanuit de quooker met warm water leiding (dat eerst nog ff koud zal zijn door leiding lengte) en slaat de ketel aan.
  • Bij alleen kokend water en niet-hotfill mengt ie niet bij en blijft de ketel uit.
  • Bij alleen kokend water en wel-hotfill slaat ook dan de ketel aan (tenzij je ketel een minimum heeft voor watervraag voor het aanslaan).
Jouw ding is als combi+ aangesloten en je proef onderschrijft dat het prima volgens het boekje werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door Wuursj op 10-04-2025 11:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:06
Dank voor al jullie reacties. Misschien dat het toch interessant is hier ook de combi+ om te bouwen.
Hebben jullie een idee wat het nou qua gas kan schelen op jaarbasis?
Ik vond deze ook wel interessant. Dus als jij de vaatwasser nu aanzet, gaat de CV dat water verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mausssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:54:

[...]

Ik vond deze ook wel interessant. Dus als jij de vaatwasser nu aanzet, gaat de CV dat water verwarmen?
Ik heb het in mijn vorige huis ook gedaan. Let er wel op dat niet elke vaatwasser hiervoor geschikt is, sommige hebben een beperking qua aanvoertemperatuur.
Er wordt nog wel gezegd dat het spoelprogramma van een vaatwasser beter werkt met koud water.
Bij een lange leiding van je ketel naar je keuken is dit automatisch geregeld >:)

Ik heb nooit gemerkt of spoelen nu slechter ging met warm water. (en geen metingen qua stroom/gasverbruik voor een vergelijk)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Mausssie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:54:
Dank voor al jullie reacties. Misschien dat het toch interessant is hier ook de combi+ om te bouwen.
Hebben jullie een idee wat het nou qua gas kan schelen op jaarbasis?

[...]

Ja, het duurt namelijk vrij lang voordat het water warm is. Dus voordat ik aan de 60C max aanvoertemperatuur zit is hij al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Wuursj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:05:
@tcw82 nee hij is niet als hotfill aangesloten want bij alleen kokend water is er geen vraag van de ketel. Bij hotfill zou ook dan de ketel aanslaan.

Wat er gebeurt bij een combi+ die niet hotfill is aangesloten: Je mengverdeler mengt water vanaf de ketel met kokend water vanaf de quooker samen tot de met de knop ingestelde temperatuur. Daarom is er warm water vraag en gaat de ketel aan. De draaiknop bepaald hoeveel er bij gemengd wordt en daarmee hoe warm het water wordt. Maar bijmengen doet ie altijd, ongeacht de stand van de knop. De knop kan niet bepalen of de ketel aanslaat of niet, hij neemt water van de warmwater leiding af dus slaat de ketel aan. Ook in de koudste stand.

Als er eenmaal warm water vanuit de ketel is aangekomen bij de mengverdeler en dat water is minstens gelijk aan de ingestelde temperatuur, mengt de mengverdeler niks meer bij en gaat het water direct van de ketel naar de kraan. De quooker doet dan niks meer.

Als het water vanuit de quooker ongemengd naar de kraan zou gaan, zou je nogal stevig je handen verbranden.

De quooker zelf vult zich met koud water. Dus als er ongemengt kokend water wordt gevraagd, slaat de ketel niet aan. Dat klopt volgens je bevindingen.
  • Bij combi mengt ie kokend water vanuit de quooker met koud water leiding en blijft de ketel uit.
  • Bij combi+ mengt ie kokend water vanuit de quooker met warm water leiding (dat eerst nog ff koud zal zijn door leiding lengte) en slaat de ketel aan.
  • Bij alleen kokend water en niet-hotfill mengt ie niet bij en blijft de ketel uit.
  • Bij alleen kokend water en wel-hotfill slaat ook dan de ketel aan (tenzij je ketel een minimum heeft voor watervraag voor het aanslaan).
Jouw ding is als combi+ aangesloten en je proef onderschrijft dat het prima volgens het boekje werkt.
Dank voor de heldere uitleg, ik heb iets geleerd vandaag.

Jammer dat het zo werkt, het zou mooi zijn (in mijn simpele geest) als de quooker heet water mengt met koud (ander verbrand je je tengels) en pas als de quooker dan of bijna leeg is (thermisch leeg dan toch) of X tijd heeft geleverd (want dan zal hij onderhand wel thermisch leeg zijn) een warmwater vraag naar de ketel ontstaat. Dat bespaard honderden (als het er niet meer zijn) korte start stop cycli van de CV ketel.
Een soort 3-wegklep dan wel thermisch dan wel mechanisch (klokje) gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

fenrir schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:02:
[...]

Ik heb het in mijn vorige huis ook gedaan. Let er wel op dat niet elke vaatwasser hiervoor geschikt is, sommige hebben een beperking qua aanvoertemperatuur.
Er wordt nog wel gezegd dat het spoelprogramma van een vaatwasser beter werkt met koud water.
Bij een lange leiding van je ketel naar je keuken is dit automatisch geregeld >:)

Ik heb nooit gemerkt of spoelen nu slechter ging met warm water. (en geen metingen qua stroom/gasverbruik voor een vergelijk)
Niet alleen het spoelen gebeurt liever met koud water, ook voor het droogmaken van je vaat gebruiken de meeste vaatwassers koud water. Een wand wordt gekoeld zodat daar de waterdamp condenseert en het vocht uit de lucht gehaald wordt. Het zou dus best kunnen dat een gewone vaatwasser die als hotfill wordt aangesloten, opeens minder goed je vaat gaat drogen.

Er bestaan ook vaatwassers met een seperate hotfill aansluiting die zelf kunnen wisselen tussen warm en koud. Alleen kwam dat bij mij zelfs met een warmptepomp boiler door lange leidingen en weinig watergebruik financieel niet uit.

De wasmachine heeft hier wel een hotfill aansluiting en gebruikt water uit de WP boiler. Die gebruikt een pak meer water dan een vaatwasser en hij staat naast de boiler.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

tcw82 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:58:
[...]

Dank voor de heldere uitleg, ik heb iets geleerd vandaag.

Jammer dat het zo werkt, het zou mooi zijn (in mijn simpele geest) als de quooker heet water mengt met koud (ander verbrand je je tengels) en pas als de quooker dan of bijna leeg is (thermisch leeg dan toch) of X tijd heeft geleverd (want dan zal hij onderhand wel thermisch leeg zijn) een warmwater vraag naar de ketel ontstaat. Dat bespaard honderden (als het er niet meer zijn) korte start stop cycli van de CV ketel.
Een soort 3-wegklep dan wel thermisch dan wel mechanisch (klokje) gestuurd.
Je bent op tweakers, pak die soldeerbout >:)
Ik heb zelf een warmtepompboiler die 1 keer per dag draait en heb dus niet zo'n last van een steeds inschakelende ketel. Maar met een gasketel zou ik als Combi (zonder plus) wel overwegen. Een handmatige oplossing met een tweewegkraan in je gootsteenkastje voor als overhoopt toch eens het warm water op is, kan ook. Wel af en toe omzetten ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Wuursj schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:16:
[...]

Je bent op tweakers, pak die soldeerbout >:)
Ik heb zelf een warmtepompboiler die 1 keer per dag draait en heb dus niet zo'n last van een steeds inschakelende ketel. Maar met een gasketel zou ik als Combi (zonder plus) wel overwegen. Een handmatige oplossing met een tweewegkraan in je gootsteenkastje voor als overhoopt toch eens het warm water op is, kan ook. Wel af en toe omzetten ivm legionella.
Dat klopt, ik zal eens kijken of ik iets moois kan fabrieken.

de leiding hier is ca. 12 meter (van zolder, oversteken door de woning, naarbeneden ( 9 meter)
Pagina: 1