Net als vele andere wil ik de stap gaan zetten om de zonne-installatie aan te pakken. Ik ben totaal geen expert op dit gebied, maar uiteraard ben ik dapper gaan grasduinen in alle topics.
Dat heeft echt al heel veel info opgeleverd (
) , maar ik ben toch benieuwd of ik goed zit met mijn plan voor ons specifieke dak met toppgevel.:fill(white):strip_exif()/f/image/jCbZatz3clymHqjs2m9aKVzB.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDYcK07pJ4YiZvi8szHdGOAl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zrGofs64n9Jj7HUrSX1rneRa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bd5hrUF9FzlqpmOZ9igraB4.jpg?f=user_large)
Dus: lekker panelen leggen, maar alleen als het er mooi uitziet met goede terugverdientijd.
:strip_exif()/f/image/11r3OGEZxLE7hEGnGaV8Qphh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg benieuwd of dit een beetje hout snijdt.
Is de aanpak met drie aparte omvormers te adviseren? Of zijn zuid en oost te lastig om rendement op te halen?
Hoor het graag!
Dat heeft echt al heel veel info opgeleverd (
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/jCbZatz3clymHqjs2m9aKVzB.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDYcK07pJ4YiZvi8szHdGOAl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zrGofs64n9Jj7HUrSX1rneRa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bd5hrUF9FzlqpmOZ9igraB4.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een huis met een topgevel aan de voorzijde.Het westelijk dak is 6m breed bij ongeveer 7,70m hoog. Zuid en oost zijn wat lastig. De hoek is ongeveer 41 graden, de hoek van het topgeveldak (noord/zuid) is ongeveer 61 graden.Schaduw
Geen bomen in de buurt, wel een schoorsteentje twee dakramen op west. Aan de oostkant flink schaduw door de topgevel.Jaarverbruik
Ongeveer 7500kwh. Het betreft een gasloos huis met warmtepomp,Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen, 3 x 25. Vanuit de bouw ligt er 5 x 300wp panelen op west, op een Growatt omvormer, maar die hoeven niet te blijven.Budget en doel
De kosten van de energierekening flink terugdringen. Dit wil ik graag laten realiseren met behulp van een goed passende zonne-installatie op het dak. De WAF is een dingetje, daarom zijn een mooi legplan en fullblack panelen een voorwaarde voor succes.Dus: lekker panelen leggen, maar alleen als het er mooi uitziet met goede terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Een nog te kiezen installateurBijhouden van data
Geen breekpunt, maar voorkeur voor bijhouden buiten de cloud om.Reeds verkregen offertes
Geen interessanteRegio
Zuid-HollandMijn conclusies so far:
- West passen zeker wel 14 panelen. Kan prima op een stringomvormer, SMA shadefix voor schoorsteentje en dakramen. Stel dat er panelen van 360wp op gaan, dan zou een Sunny Tripower 4kW 3 Fasen Omvormer een goede keuze zijn.
- Oost passen er 2 x 3 panelen aan weerszijden van de topgevel, maar zoals te zien op de foto (die midden op de dag genomen is in september) is er flink schaduw aan de rechterkant. Daarom beperken tot 3 aan de linkerkant. Omdat het zo'n klein aantal is zou een APS multi micro omvormer heel geschikt zijn.
- Zuid passen er 4 (landscape). Omdat het zo'n klein aantal is wederom parallel met een APS.
- Noord is niet rendabel met 61 graden.
- SolarEdge is niet geschikt vanwege de het geringe aantal panelen op west en oost. Enphase is hier overkill en slecht voor terugverdientijd.
:strip_exif()/f/image/11r3OGEZxLE7hEGnGaV8Qphh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg benieuwd of dit een beetje hout snijdt.
Is de aanpak met drie aparte omvormers te adviseren? Of zijn zuid en oost te lastig om rendement op te halen?
Hoor het graag!