Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
Net als vele andere wil ik de stap gaan zetten om de zonne-installatie aan te pakken. Ik ben totaal geen expert op dit gebied, maar uiteraard ben ik dapper gaan grasduinen in alle topics.

Dat heeft echt al heel veel info opgeleverd (:9~) , maar ik ben toch benieuwd of ik goed zit met mijn plan voor ons specifieke dak met toppgevel.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eZpTfKyd7bDXyAS4PQct98nRKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCbZatz3clymHqjs2m9aKVzB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR8PBgV9nm4rhA6w4QUlwLPSLWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDYcK07pJ4YiZvi8szHdGOAl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACXm-Hyrfevvu4B5PT3EZoDxIdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zrGofs64n9Jj7HUrSX1rneRa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xS6kv3KlRZQlnILvFnnWh8da8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bd5hrUF9FzlqpmOZ9igraB4.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een huis met een topgevel aan de voorzijde.Het westelijk dak is 6m breed bij ongeveer 7,70m hoog. Zuid en oost zijn wat lastig. De hoek is ongeveer 41 graden, de hoek van het topgeveldak (noord/zuid) is ongeveer 61 graden.
Schaduw
Geen bomen in de buurt, wel een schoorsteentje twee dakramen op west. Aan de oostkant flink schaduw door de topgevel.
Jaarverbruik
Ongeveer 7500kwh. Het betreft een gasloos huis met warmtepomp,
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen, 3 x 25. Vanuit de bouw ligt er 5 x 300wp panelen op west, op een Growatt omvormer, maar die hoeven niet te blijven.
Budget en doel
De kosten van de energierekening flink terugdringen. Dit wil ik graag laten realiseren met behulp van een goed passende zonne-installatie op het dak. De WAF is een dingetje, daarom zijn een mooi legplan en fullblack panelen een voorwaarde voor succes.
Dus: lekker panelen leggen, maar alleen als het er mooi uitziet met goede terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Een nog te kiezen installateur
Bijhouden van data
Geen breekpunt, maar voorkeur voor bijhouden buiten de cloud om.
Reeds verkregen offertes
Geen interessante
Regio
Zuid-Holland
Mijn conclusies so far:
  • West passen zeker wel 14 panelen. Kan prima op een stringomvormer, SMA shadefix voor schoorsteentje en dakramen. Stel dat er panelen van 360wp op gaan, dan zou een Sunny Tripower 4kW 3 Fasen Omvormer een goede keuze zijn.
  • Oost passen er 2 x 3 panelen aan weerszijden van de topgevel, maar zoals te zien op de foto (die midden op de dag genomen is in september) is er flink schaduw aan de rechterkant. Daarom beperken tot 3 aan de linkerkant. Omdat het zo'n klein aantal is zou een APS multi micro omvormer heel geschikt zijn.
  • Zuid passen er 4 (landscape). Omdat het zo'n klein aantal is wederom parallel met een APS.
  • Noord is niet rendabel met 61 graden.
  • SolarEdge is niet geschikt vanwege de het geringe aantal panelen op west en oost. Enphase is hier overkill en slecht voor terugverdientijd.
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUS8coSj9Il4bsJ14vCwXNFepEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11r3OGEZxLE7hEGnGaV8Qphh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben erg benieuwd of dit een beetje hout snijdt.
Is de aanpak met drie aparte omvormers te adviseren? Of zijn zuid en oost te lastig om rendement op te halen?

Hoor het graag! _/-\o_

Beste antwoord (via rintje op 29-12-2021 14:11)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
De 3 fase omvormers zijn pittig minder efficiënt. Het hele AC gedeelte is domweg in 3-voud uitgevoerd (logisch!) Echter zijn meerdere 1 fase omvormers weer veel duurder in aanschaf (en aanleg: meer kabels, groepen, rompslomp). 2x 3680H = €1698, 1x SE7K €1219.
Zie postje Omvormer efficiëntie verlies.

Ik was al bang voor de optimizer clipping. Met S440 zou ik het zeker niet doen dat is echt wel teveel verlies.
Maar ook met p505 vind ik het nog een zorgenkindje. Je komt dan aan €1219 + 26x€66 aan omvormer kosten. Pittig.

Ik denk dat we in dit geval aan een niet Solaredge oplossing moeten gaan denken. Of APSystems micro's, of meerdere 1 fase string omvormers.
Goodwe NS serie kan overweg met de string van 6 op oost en de string van 4 op zuid. Het west dak kan elke string omvormer wel mee overweg.

De kosten van de dubbele Goodwe zullen pittig lager uitvallen (Zo'n €1000) dan zowel SolarEdge als APSsystems oplossing. Ja het levert iets minder op, maar financieel rendement duidelijk beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Ik zou alles volgooien met APS omvormers. Geeft verreweg meeste flexibiliteit en alles op 1 loging systeem is lekker chill
Gooi ook gerust het noordelijke oostdak vol zodat het totaal aantal panelen even is. (24 totaal) Levert altijd meer op dan dakpannen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@Lardman Snap wat je zegt. Als je toch al met APS bezig bent dan kun je net zo goed nog wat pakken op het noordelijke oostdak al is daar minder rendement te halen. goeie tip.
Ik zou alles volgooien met APS omvormers.
Ook op west bedoel je? Wel fijn om 1 soort systeem te hebben, maar gaat dat niet erg in de papieren lopen voor de terugverdientijd? Bovendien een hoop extra elektronica op het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:21
Sowieso idd alles vol gooien. Kan je ook nog minimaal 1 jaar voor 100% van salderingsregeling gebruik maken, dit komt de terugverdientijd ten goede, terwijl de marginale kosten van die extra panelen zeer laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@rintje voor enkele tientjes aan verlengkabels en stekkers kun je alle omvormers bij elkaar plaatsen op een plek waar je er makkelijk bij kunt op west. Daarmee is het grootste nadeel weg.
De 300 euro extra voor volledig APS op west zou ik er wel voor over hebben, maar snap dat het veel geld is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
rintje schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:50:
@Lardman Snap wat je zegt. Als je toch al met APS bezig bent dan kun je net zo goed nog wat pakken op het noordelijke oostdak al is daar minder rendement te halen. goeie tip.

[...]

Ook op west bedoel je? Wel fijn om 1 soort systeem te hebben, maar gaat dat niet erg in de papieren lopen voor de terugverdientijd? Bovendien een hoop extra elektronica op het dak.
Je hebt een beetje een lastig dak, een hoekje met 3 en een hoekje met 4 panelen zou eventueel op een SMA Sunnyboy3.0 kunnen, je komt met 3 panelen net aan de opstartspanning, maar het houdt niet over.

Bovendien levert net dat stukje dak met die drie panelen maar kort echt iets op. Het dak west op een Sunnyboy of tripower 4.0. De slimme meter vereffend het wel over de drie fasen. Het dak op het noorden kan uiteraard maar dan kom je dus in de micro omvormers terecht en dat zijn dure grappen.

Tuurlijk haal je dan niet het uiterste uit je dak maar ja je moet soms ook naar terugverdientijd en rendement kijken.

Je zou als optie twee SMA SB 1.5 en een SB 4.0 kunnen gaan werken, maar heel eerlijk, gooi die 4 op zuid en die 14 op west, ik denk dat die opstelling ook nog kan, en heb je maar 1 omvormer nodig. Dan moet je wel een 1 fase nemen, de Tripower gaat pas lopen bij 175 volt en dat haal je niet met 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Lardman schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:21:
@rintje voor enkele tientjes aan verlengkabels en stekkers kun je alle omvormers bij elkaar plaatsen op een plek waar je er makkelijk bij kunt op west. Daarmee is het grootste nadeel weg.
De 300 euro extra voor volledig APS op west zou ik er wel voor over hebben, maar snap dat het veel geld is.
Met makkelijk erbij kunnen bedoel je dan binnen neem ik aan? Da's wel even zoeken naar een plek waar ik stuk of 4 van die omvormers kwijt kan voor alleen de westkant al :), maar het idee om ze binnen te hangen vind ik wel mooi. Levert dat eigenlijk niet een enorm dikke kabelbundel op naar binnen toe?

Lijkt me in ieder geval leuke insteek voor een offerteaanvraag. Die 300 euro op zich is niet zo erg, als het volledige offerteplaatje maar interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
RobertV70 schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:38:
Je hebt een beetje een lastig dak, een hoekje met 3 en een hoekje met 4 panelen zou eventueel op een SMA Sunnyboy3.0 kunnen, je komt met 3 panelen net aan de opstartspanning, maar het houdt niet over.
Ja, die dakvlakken aan de topgevelkant zijn nogal een uitdaging idd.
Bovendien levert net dat stukje dak met die drie panelen maar kort echt iets op. Het dak west op een Sunnyboy of tripower 4.0. De slimme meter vereffend het wel over de drie fasen. Het dak op het noorden kan uiteraard maar dan kom je dus in de micro omvormers terecht en dat zijn dure grappen.

Tuurlijk haal je dan niet het uiterste uit je dak maar ja je moet soms ook naar terugverdientijd en rendement kijken.
Helemaal mee eens, ik wil vooral leggen waar het de moeite waard is.
Je zou als optie twee SMA SB 1.5 en een SB 4.0 kunnen gaan werken, maar heel eerlijk, gooi die 4 op zuid en die 14 op west, ik denk dat die opstelling ook nog kan, en heb je maar 1 omvormer nodig. Dan moet je wel een 1 fase nemen, de Tripower gaat pas lopen bij 175 volt en dat haal je niet met 4 panelen.
Dus dan heb je 14 panelen op west en 4 op zuid op 1 omvormer, klinkt wel heel aantrekkelijk, lekker overzichtelijk. Maar ik maak me dan wel een beetje zorgen over het verschil in beide string lengtes in relatie tot de omvormer efficiency.

Ik begrijp dat bijvoorbeeld een SMB 4k 1 fase omvormer wel gaat lopen voor zuid vanwege de bepaalde Voc, maar zit het dan niet te ver van het optimum van de relatief grotere omvormer af voor een beetje een deftig rendement?
Ik lees vaak dat je toch wel tussen de 200-400 Vmpp zou moeten zitten per string, voor een acceptabel rendement, of valt dat in de praktijk mee? (Ik baseer me onder andere op deze post: Advies kleine oost-west opstelling)

96 cells panelen zou wellicht een oplossing zijn? maar ik krijg de indruk dat die nauwelijks meer te krijgen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
96 cells zijn zeldzaam tegenwoordig inderdaad.

Ik heb er nog 14 op mijn dak (panasonic hit kuro) maar niet meer te vinden nieuw.

Of wat 2e hands sunpowers
https://www.2dehands.be/v.../m1781693818-zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@AUijtdehaag Was er al bang voor. Tweehands wordt hem niet denk ik bij uitbesteding van installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Bedankt voor de tips en reacties allemaal (met name ook @Lardman en @RobertV70).

Ik heb offertes aangevraagd. Zal van me laten horen als er wat binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Inmiddels enkele offertes binnengekregen:

Partij 1 - offerte 1
Partij 1 - offerte 2
Partij 2
Partij 3
Partij 4
Merk/vermogen paneel
Sharp 360 Design mono 360 Wp
Sharp 360 Design mono 360 Wp
Winaico WST 3370Wp MGL Full Black
JA Solar JAM60S21-370/MR
17 x Amerisolar Mono 410Wp full black, 4 x JA Solar Mono
Aantal
26
16
14
20
21
Vermogen
9360 Wp
5760 Wp
5180 Wp
7400 Wp
8270 Wp
Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nhQ-queEUgJtopcZtutSlN6r04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNj8ZnvzecGATnfImv6mzGmI.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p0P0jQPcpl72Beaf4DfH2KkH98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A7U0nSgqRuRjWjcmegock0a1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9DsPRDO_zTktl4axhr73c-_vW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4L4QHiaP2hIDlS7qmjAqnDmn.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkJ6XD5Y24UWPepZNlZNugJFzAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SuIIUCovLkU2OrF6RXSsnPvV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUlDzogkVkFlgmetk2X07Ht2ztM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6ZPSwrak12ggwbTev5lq7Zc.jpg?f=user_large
Inschatting opbrengst
7956 KWh
4896 kWh
4481 kWh
6014 kWh
niet opgegeven
Omvormer
SolarEdge SE8k-E + 26 optimizers, alternatieven op aanvraag (3 fasen)
SMA Tripower 5.0 (3 fasen)
SolarEdge SE3500H + 9 optimizers (1 fase)
Enphase IQ7PLUS-72-2-INT (1 of 3 fasen)
SolarEdge 3PH Omvormer, 8kW, SetApp 3 fase + 21 S440 optimizers
Prijs ex BTW
9333
6628
5535
8418
8050
Euro / Wp
1,01
1,15
1,07
1,13
0,97
Garantie montage
20 jaar
20 jaar
2 jaar
10 jaar
10 jaar
Collectieven
InstallQ, Holland Solar
InstallQ, Holland Solar
InstallQ, Zonnekeur, Techniek Nederland
Zonnegarant
Opmerkingen

Aanwezige omvormer herbruiken voor 5 panelen, toepassing PV verdeler

Grotere panelen op west, Grotere kleine panelen op zuid

Het gaat alle kanten op met de voorgestelde oplossingen.

Partij 3 vind ik creatief, want geen probleem om de bestaande omvormer te behouden en te voorzien van nieuwe panelen.
Daarbij wordt echter wel SolarEdge gekozen voor een simpel westelijk dak met nauwelijks schaduw. Argument is dat het weinig tijd/moeite kost om eventuele toekomstige fouten op te sporen wanneer er iets kapot gaat, en bijna net zo duur als een serie met Fronius omvormer.

Bedenkelijk vind ik offerte 1 met SolarEdge, in combinatie met het kleine aantal panelen op de zuidelijke en oostelijke orienaties. Deze partij geeft aan dat een installatie op SolarEdge wezenlijk hetzelfde doet als een installatie op micro omvormers (Enphase), ongeacht aantal panelen per orientatie. Enphase zou duurder zijn in de installatie, omdat er twee aansluitingen naar de meterkast nodig zijn.

Lastig lastig. Ben er al wel uit dat ik op basis van 3 fasen wil, omdat we al eerder problemen gehad hebben in de wijk met piekspanningen in de zomer (nieuwbouw, overal panelen).

Wat denken jullie ervan?

[ Voor 7% gewijzigd door rintje op 22-12-2021 16:23 . Reden: nieuwe offerte toevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Nieuwe offerte binnen, nog een SolarEdge oplossing met andere, extra grote panelen op zuidelijk dak. Wel slim, pompt het vmpp op zuid ietsje op. oh nee, de grote Amerisolar panelen liggen juist west en oost, de kleine JA solar panelen op zuid.

[ Voor 44% gewijzigd door rintje op 22-12-2021 16:27 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omdat dit een complex legplan is met kleine paneelaantallen aan de oost kant; lijkt het me van belang om de verlies diagrammen te zien zoals Solaredge designer ze maakt.

Indien je deze niet al hebt, vraag de Solaredge installateurs hier om?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@Ronald Goeie tip. Die heb ik er niet bijgekregen, maar ik ga opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@rintje ga niet verbaast zijn als ze deze niet hebben... Er zijn er veel die vanuit een solar CRM pakket werken ... En voor Solaredge is dat erg vaak niet slim... Omdat ze Solaredge lang niet zo diepgaand simuleren.

Maar als ze ze hebben scheelt het moeite

• rintje
@Ronald Ok, dus partijen die zichzelf 'SolarEdge Certified Installer' mogen noemen zijn blijkbaar niet verplicht om de officiele tooling te gebruiken bij het uitbrengen van SolarEdge offertes?

Inmiddels eerste reactie binnen. Geen verliesrapport, wel een uitgebreidere verklaring waarom SolarEdge zonder problemen zou werken op dit dak:
Ik zal niet weten waar het probleem met SolarEdge moet zitten.

De SolarEdge omvormer werkt zo dat er met een 3 fase omvormer een werkspanning van alle optimizers bij elkaar opgeteld een Voltage van 750 Volt aan werkspanning is en een opstartspanning heeft van 825 Volt.
Elke S440 optimizer is 60 Volt en elke S500B is 85 Volt.

We doen 26 optimizers op 1 string naar de SolarEdge omvormer toe, wat betekend dat we in totaal een Voltage kunnen produceren van 1560 Volt met de S440 met de S500B is dat nog hoger.

[...]

De optimizers zullen gemiddeld met 28,85 Volt werken, ruim binnen de marge, elke optimizer heeft dan nog 31,15 Volt aan ruimte over.

[...]

SolarEdge stelt dat er minimaal 16 stuks S440 (60 Volt) optimizers of 13 stuks S500B (85 Volt) optimizers nodig zijn om de omvormer te laten werken. Alleen het West dak zal daar al voldoende voor zijn.
Ofwel: Het hele dak op 1 string, want dan kunnen alle optimizers samen de spanning prima opbrengen en is er dus geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@rintje Die installateur snapt SolarEdge niet zo diepgaand... Net als >98% van zijn conculegas.

Advies Uitbreiding Zonnepanelen op ONO
Dat is een systeem met 26 panelen wat dus NIET optimaal draait. TS is daar voldoende onderlegd om zelf simulaties te doen met Designer... en de originele installateur snapt er geen drol van.

Ik ben zeker niet overtuigd van de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@Ronald
Die installateur snapt SolarEdge niet zo diepgaand... Net als >98% van zijn conculegas.
Yep, het werd eigenlijk al bedenkelijk bij de opmerking dat 'SolarEdge en Enphase wezenlijk hetzelfde werken'.
Dat is een systeem met 26 panelen wat dus NIET optimaal draait.
Interessant topic, lijkt me inderdaad een vergelijkbare situatie. Het verlies in de ochtend in die installatie is echt wel een steekhoudend argument om niet zomaar SolarEdge op m'n dak te laten gooien.

Wellicht kan de andere SolarEdge partij me nog wel voorzien van een verliesdiagram. Zo niet, dan sowieso geen SolarEdge. Ik zag trouwens dat die partij ook APS in het assortiment heeft, wellicht kunnen ze daar nog een mooie offerte voor maken.

Is de offerte van partij 3 redelijk geprijsd voor een Enphase offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
rintje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:22:
@Ronald

[...]

Yep, het werd eigenlijk al bedenkelijk bij de opmerking dat 'SolarEdge en Enphase wezenlijk hetzelfde werken'.
Ouch... ja dat is echt niet zo... Bij Enphase en ook het iets voordeligere APSystems zijn panelen echt geheel onafhankelijk van elkaar, maar in prijs (meestal) 2 en 1 stapje hoger dan SolarEdge.
Ik ben op zich erg tevreden over mijn systeem (SolarEdge dus) en het was voor mij ook de juiste keuze, maar het heeft mij al vooraf dankzij dit forum en analyses achteraf veel geleerd over wat het systeem wel en niet kan. Ik vraag me soms af of ze bij Solaredge zelf doorhebben hoe lastig het systeem is in residentiële situaties kan zijn.
[...]

Interessant topic, lijkt me inderdaad een vergelijkbare situatie. Het verlies in de ochtend in die installatie is echt wel een steekhoudend argument om niet zomaar SolarEdge op m'n dak te laten gooien.

Wellicht kan de andere SolarEdge partij me nog wel voorzien van een verliesdiagram. Zo niet, dan sowieso geen SolarEdge. Ik zag trouwens dat die partij ook APS in het assortiment heeft, wellicht kunnen ze daar nog een mooie offerte voor maken.
Ik weet niet hoe handig je bent maar ik ga het zeker eerst even stimuleren: SolarEdge designer kun je als niet-echte installateur wel gebruiken. Dan kun je kijken wat een legplan doet in de simulaties.
Is de offerte van partij 3 redelijk geprijsd voor een Enphase offerte?
Dat is voor een Enphase systeem echt geen verkeerde prijs. We zien hier vaak seriessystemen voor dat geld 8)7. Het schaalvoordeel van een groot Enphase systeem is veel kleiner dan bij SolarEdge en met name string systemen.
Wat dat aan gaat heb je met deze aanbieder echt wel een goede optie... Wat zonder twijfel goed moet werken. Zeker wel 3-fasig uitvoeren, mij teveel vermogen op 1... Omdat het systeem meer dan 13 panelen is kan het sowieso niet op 1 1-fase trunk.

Als het binnen je budget kan: ook 3 panelen op het oostdak noord van de topgevel? Gaan wat minder doen, maar zeker in de zomer doen die echt wel mee... alle beetjes helpen... Noordkant van de topgevel zelf heeft geen zin... Veel te steil daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 24-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Ik weet niet hoe handig je bent maar ik ga het zeker eerst even stimuleren: SolarEdge designer kun je als niet-echte installateur wel gebruiken. Dan kun je kijken wat een legplan doet in de simulaties.
Net een account aangemaakt. Ben benieuwd, kijken hoever ik kom. Mooi weekend projectje.
Wat dat aan gaat heb je met deze aanbieder echt wel een goede optie...
Ah super, dat geeft wat houvast.
Als het binnen je budget kan: ook 3 panelen op het oostdak noord van de topgevel? Gaan wat minder doen, maar zeker in de zomer doen die echt wel mee... alle beetjes helpen... Noordkant van de topgevel zelf heeft geen zin... Veel te steil daarvoor.
Budget is er op zich wel, als de investering maar deugt.

Mijn insteek wordt denk ik: of ik ga eenvoudig op alleen west, of ik ga uitgebreid met micro. In dat laatste geval wil ik dan ook maximaal profiteren van alle rendabele dakvlakken. Dus fijn om te horen van dat noordelijke oost dak, mag er dan ook bij. (vond ik een lastige).

Wat een info allemaal. Super bedankt voor alle hulp so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:35
Ik zou nog even kijken of je een offerte kan krijgen van een paar van de meer 'budget spelers' voor een systeem met APS of Enphase micro omvormers. En dan vragen naar een offerte voor het hele dak vol, dus de eerder berekende 24 panelen.

Bijvoorbeeld een van deze partijen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ (verkopen o.a. met Enphase en SolarEdge)
https://www.sun-solar.nl/ (verkopen o.a. APS)
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ (verkopen ook APS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
rintje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:11:
[...]

Net een account aangemaakt. Ben benieuwd, kijken hoever ik kom. Mooi weekend projectje.
Je kunt gaan simuleren hoeveel die 3 panelen noord van de topgevel doen ten opzichte van anderen.
Simuleer alles met p505 en 1 fase omvormers (om optimizer clipping: Opbrengst factor verlies zoveel mogelijk weg te nemen) en sluit steeds 1 paneel niet aan vergeleken met alles aangesloten.

Ik verwacht dat ze het behoorlijk doen omdat in de zomer - waar het meeste opbrengst vandaan komt, de zon over de nok zal komen.

Bij bewolking is het voornamelijk het percentage van de hemel die een paneel 'ziet' wat bepaald hoeveel hij doet ten opzichte van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Ronald schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:35:

Je kunt gaan simuleren hoeveel die 3 panelen noord van de topgevel doen ten opzichte van anderen.
Simuleer alles met p505 en 1 fase omvormers (om optimizer clipping: Opbrengst factor verlies zoveel mogelijk weg te nemen) en sluit steeds 1 paneel niet aan vergeleken met alles aangesloten.
Top, ga ik doen.
Heronimo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:26:
Ik zou nog even kijken of je een offerte kan krijgen van een paar van de meer 'budget spelers' voor een systeem met APS of Enphase micro omvormers. En dan vragen naar een offerte voor het hele dak vol, dus de eerder berekende 24 panelen.
Yep, dat zou mooi zijn: 16 op west, 6 op oost en zoveel als past op zuid (meningen varieren in de offertes).

Sun-solar traject loopt al en zit ook nog redelijk in de buurt, wellicht een pre. Kijken of ze ook APS zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@Ronald Denk dat ik een aardig eind gekomen ben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjZVSJONkiaRYnuOowllbeC9eyc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9ZZbhUaLQhLcH1a5tcJF6vya.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbsquUC5PypRCDtfLx9Hz4qJLrQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ENfcLnRNPpLic0RCp5l6efSK.png?f=fotoalbum_tile

Heb gewerkt met 2 losse 1-fase omvormers en p505 optimizers, op basis van de Sharp NU-JC360B panelen van partij 1.

Ik laat er steeds een paneel bij komen op het noordelijk oostdak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWoXJSo5-SMZJM6BVCb-2JzwELk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2upo4mRtULHMv3ecTnvbU03r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ttF37mm-6fHW2aIb-cX4lzJgS0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/coPuKJ8r3Ltq5tFnkXgmaE5l.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRNxaPemOUCA1K959DI0OZKYvLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vKn2gfu5vV1belMln9t3ktsy.png?f=fotoalbum_tile

Dit zijn de verliesdiagrammen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNatmZ2kL32gT1ffpg6O1Lku7rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iDQwI6bXdC41jqsPX6clfnR4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SK78hxE3zK-Zk1Qev4SKsE81xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PD8NZ5bPBsy8UlHb2sZ5l7kl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEvhvbX7i4-kHN9xq8lGcR8PTUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFJriAkFhwO3V7Yx8meMW30v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf8iS4jx6DwOA3ATp0Pu0BJJBz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XB5PSHDhg8ORtfsscy8piQXQ.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het lastig om hieruit conclusies te trekken eerlijk gezegd. Het lijkt mij dat het gaat om de 'omvormer efficientie verlies' en 'optimizer efficientie verlies' percentages, maar die nemen juist af naarmate er meer panelen bij komen. Begrijp of doe ik wellicht iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Optimizer efficiëntie ga je weinig aan kunnen doen, dat is domweg het gebruik van het component.

Bijna wat ik bedoelde; je hebt nu een kleine foutmarge door de post opbrengst factor verlies (dat is het beruchte optimizer clipping)

Ik bedoelde 1 voor 1 1 paneel los halen. En dan vergelijken met paneel 7 los en de simulatie met alles (7,6MWh)

Dan weet je hoeveel slechter paneel 14, 15 en 16 draaien en of het je waard is... Maar het ziet er best goed uit, want je pakt nog 220kWh (61%) uit paneel 16 tegen 270kWh (75%) uit paneel 14.
Paneel 7 zal nog een fractie hoger draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@Ronald Ah okee, ik snap 'm, want zo kun je de prestaties van de individueel panelen goed met elkaar vergelijken. Dus nu zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJyDUYLMQkHNYeTHj1vHE7vSL3c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6yXmhdfwrEwwaG8jTn3jfoNr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E6kebOXbqUaySRd3NQa955w0WA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sTuTTGVNiAq9fLcCL4NQ8AzG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzOhY3Eqcf7YnztdGOuwQeSKFMY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XOODM9XXkm9GrxrDH2nI4QL5.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMuM5nGldX_2TWTlfZInK5RmveQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D9qup5KeYi4YKBeo47J4qHps.png?f=fotoalbum_tile

Verliesdiagrammen op basis van de nummers in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rT-Subw3jl7XmIn1Xl1aVzZvCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/atvbq5laFGiEYzUUH69fiVXH.png?f=user_large

16 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9VXN4wQ7VRh6lxYpckGgaK5UtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMNFqYIa2nONhiGYfDSQCDHm.png?f=fotoalbum_large

14 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMdADQJ29ETLF0OJzH4kNnrWDEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mxaizz9ADAUQu0qW29C5vIBI.png?f=fotoalbum_large

15 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3y3C5fdZWB8ZsEXsSJjD8AuH7dQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bDCx0EX7tCeU4FQKrq036Qx.png?f=fotoalbum_large

7 uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS0TiG2YLtvlVbRxA6JXq28KDZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3IL9FGXJaxbUdeRyCCvh7Ab.png?f=fotoalbum_large

En dan vergelijken dus: In het plaatje waar de 'Exporteerbare energie' het hoogste blijft is dus het slechts presterende paneel uitgeschakeld.

De 6 panelen op oost doen dan in totaal toch zo'n 1,2 MWh als ik het goed begrijp. Het verschil tussen paneel 16 en 7 is dan zo'n 60 kWh. Lijkt me nog wel de investering waard.

Dus dat is dan een antwoord op de vraag of het oostdak rendabel is.
Maar is uit deze plaatjes dan ook af te leiden dat het kleine aantal panelen zuid/oost in een SolarEdge installatie op dit dak tot significant verlies leidt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
rintje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 01:11:

Maar is uit deze plaatjes dan ook af te leiden dat het kleine aantal panelen zuid/oost in een SolarEdge installatie op dit dak tot significant verlies leidt?
Voor soort vraagstuk zal je het systeem moeten simuleren zoals je het ook echt zou (laten) bouwen. Dus met een enkele 3 fase omvormer... Iets in de richting van SE7K gok ik. Dus het hele elektrische ontwerp eruit en opnieuw als 1 lange string.

Ik vermoed dat 60v optimizers als s440 tekort komen, dus doe hem ook weer met p505

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@rintje @Ronald

Een vraag die ik heb na bovenstaande posts.
Hoe maken jullie een account aan bij Solaredge voor de designer tool?
Ik koop er tegenaan dat ik een btw-nummer en bedrijfs adres moet invullen.
Adres kan mijn thuisadres zijn, maar het btw-nummer heb ik als particulier natuurlijk niet.
Mis ik een optie ergens, of zit ik op een verkeerde inlogpagina?

Ik heb de optie ZELF-installateur over het hoofd gezien :P

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 28-12-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FRANQ Voor mij te lang geleden om details te herinneren. Sorry :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:10
Btw nummer bij solar edge werkt 123456789 ook gewoon. En jan-boeren-fluitjeslaan 99 etc ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
@FRANQ Het viel mij erg mee allemaal met de designer, zowel aanmeldproces als het intekenen etc. Alleen topgevel in 3D was even puzzelen met de lijntjes. Laat maar weten als je vastloopt.

@Ronald Dit is zoals partij 1 hem aanbiedt. Alles op 1 string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABYXyDkkts7j1NsR4noRNu2Kd0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p6DZBnuksl6NMjJZKjEJgqUE.png?f=user_large

Met SE8K en S440:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmsZUBra3yF_Sb_vbkYoaJNPh1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lLheuxDhJLs2JoO4fctOtqh.png?f=fotoalbum_large

Met P505 ipv S440 wordt de opbrengst 16 kWh hoger :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC6zaEupvIz37jHALJoJAikaDl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jm6FZ3BT42CGWXYVd4GkMz0J.png?f=fotoalbum_large

Met kleinere omvormer SE7k ipv SE8k nauwelijks ander resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ceFVMMnBLdgmX02UmBK304rvYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPKwXX3Z390qRoX81JVxsYe2.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat jij hier uit opmaakt.

Valt mij al op dat het omvormer efficientie verlies bijna 1,5% groter is dan bij de eerdere simulaties met 2 x 1-fase omvormer.

[ Voor 0% gewijzigd door rintje op 28-12-2021 16:19 . Reden: taal verduidelijking ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De 3 fase omvormers zijn pittig minder efficiënt. Het hele AC gedeelte is domweg in 3-voud uitgevoerd (logisch!) Echter zijn meerdere 1 fase omvormers weer veel duurder in aanschaf (en aanleg: meer kabels, groepen, rompslomp). 2x 3680H = €1698, 1x SE7K €1219.
Zie postje Omvormer efficiëntie verlies.

Ik was al bang voor de optimizer clipping. Met S440 zou ik het zeker niet doen dat is echt wel teveel verlies.
Maar ook met p505 vind ik het nog een zorgenkindje. Je komt dan aan €1219 + 26x€66 aan omvormer kosten. Pittig.

Ik denk dat we in dit geval aan een niet Solaredge oplossing moeten gaan denken. Of APSystems micro's, of meerdere 1 fase string omvormers.
Goodwe NS serie kan overweg met de string van 6 op oost en de string van 4 op zuid. Het west dak kan elke string omvormer wel mee overweg.

De kosten van de dubbele Goodwe zullen pittig lager uitvallen (Zo'n €1000) dan zowel SolarEdge als APSsystems oplossing. Ja het levert iets minder op, maar financieel rendement duidelijk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rintje
@Ronald duidelijk verhaal, SolarEdge wordt op dit dak dus op zijn best een zorgenkindje met een (te) hoge prijs.

Ik ben door alle adviezen en simulaties toch wel enthousiast geworden van panelen op het oostdak. Daarnaast wil ik een 3-fasen oplossing om de risico's op terugleverproblemen in deze wijk te minimaliseren, dus de dubbele stringomvormer oplossing valt dan ook af. (De rendementsverliezen neem ik dan maar voor lief)

Kortom, denk dat het een micro omvormer oplossing gaat worden. Gelukkig ligt daar al een eerste mooie offerte voor van een solide partij, dus dat moet gaan lukken.

Nogmaals superbedankt voor alle hulp _/-\o_ , ik laat nog weten wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:54
Micro omvormers zijn toch nog duurder dan optimizers of zie ik iets over het hoofd? Beste interessant trouwens met designer soms wel even uitzoeken hoe werkt maar wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ppatrick Zou fijn zijn als je ook even meeleest dan... in plaats van alleen de laatste 2 posts?

Op SolarEdge kost dit dus 1219+26x66=2935 aan omvormer kosten Echt hoog dus.

APSystems DS3 kost 189 per 2 panelen. + ECU-R + kabels komt op ongeveer hetzelfde neer...
En dan geen twijfel over of het systeem wel probleemloos gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Ronald schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:26:
@ppatrick Zou fijn zijn als je ook even meeleest dan... in plaats van alleen de laatste 2 posts?

Op SolarEdge kost dit dus 1219+26x66=2935 aan omvormer kosten Echt hoog dus.

APSystems DS3 kost 189 per 2 panelen. + ECU-R + kabels komt op ongeveer hetzelfde neer...
En dan geen twijfel over of het systeem wel probleemloos gaat draaien.
Heb het hele topic gelezen, ging er alleen niet vanuit dat 1 micro omvormer 2 panelen kon doen staat ook nergens in dit topic. De systemen waar ik over heb gelezen was het altijd 1 micro omvormer per paneel vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
APS heeft ook quads, maar die zijn wat lager vermogen per paneel dan de net nieuwe DS3 en DS3-L. En behoorlijk minder installateurs die er mee werken.

• ppatrick
@Ronald Weer wat geleerd, hoe komt het dat je nog veel meer systemen ziet met optimizers dan micro omvormers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Specifieke situatie dat het als Solaredge systeem extra duur uit pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rintje
Inmiddels de knoop doorgehakt en gegaan voor de volledige micro omvormer gebaseerde oplossing van partij 3, wel met aangepast legplan en aantal panelen. Er worden in totaal 24 panelen gelegd:
  • 14 op west
  • 2 x 3 op oost
  • 4 op zuid
Mijn redenen om voor deze partij te kiezen waren:
  • Goede prijs voor een Enphase gebasserde oplossing (1,15 euro/wp)
  • Veel ervaring met Enphase micro omvormers als flagship product
  • Persoonlijke voorkeur voor 1 soort installatie op het dak ipv combinaties string en parallel
  • Partij denkt goed mee en reageert snel en vriendelijk. Denkt in mogelijkheden waar andere partijen problemen zien, bv. rondom hergebruik van de leiding naar meterkast.
  • Partij wekt vertrouwen door lange montage garantie en opbrengstgarantie via Zonnegarant
  • Snel beginnen, begin februari komen ze al installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rintje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:30:
Inmiddels de knoop doorgehakt en gegaan voor de volledige micro omvormer gebaseerde oplossing van partij 3, wel met aangepast legplan en aantal panelen. Er worden in totaal 24 panelen gelegd:
  • 14 op west
  • 2 x 3 op oost
  • 4 op zuid
Mijn redenen om voor deze partij te kiezen waren:
  • Goede prijs voor een Enphase gebasserde oplossing (1,15 euro/wp)
  • Veel ervaring met Enphase micro omvormers als flagship product
  • Persoonlijke voorkeur voor 1 soort installatie op het dak ipv combinaties string en parallel
  • Partij denkt goed mee en reageert snel en vriendelijk. Denkt in mogelijkheden waar andere partijen problemen zien, bv. rondom hergebruik van de leiding naar meterkast.
  • Partij wekt vertrouwen door lange montage garantie en opbrengstgarantie via Zonnegarant
  • Snel beginnen, begin februari komen ze al installeren
Even een oude topic een schop geven, sorry daarvoor!

Zou jeje bevindingen kunnen delen met je systeem en mogelijk aan kunnen geven welke partij de installatie heeft uitgevoerd?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
Jazeker, het bevalt uitstekend eigenlijk. Geen storingen gehad, alles werkt als een zonnetje tot nu toe. d:)b

Het afgelopen jaar was de score zo’n 7600kwh, en dat is helemaal volgens verwachting. De 2 panelen op oost die relatief veel schaduw van de topgevel pakken deden ook best prima mee met elk ~210kwh.

De installateur (partij 3) was Sunny Energy uit Barendrecht.

edit: uiteindelijk zijn er trouwens 23 panelen gelegd ipv 24, vanwege ruimtegebrek eentje minder op west.

[ Voor 11% gewijzigd door rintje op 02-02-2023 22:25 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1