Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben beperkt ruimte voor zonnepanelen. Helaas ligt ons schuine dak op het noorden. De enige geschikte plaats voor panelen is op de garage + overkapping waarbij de overkapping in het verlengde van de garage ligt.
  • garage: 3.0 x 4.2 meter
  • overkapping: 3.0 x 5 meter
Er kunnen in mijn ogen maximaal 8 panelen in oost-west opstelling. Dit in twee setjes van 4 panelen i.v.m. de rand tussen de garage en overkapping. Ik wil de panelen in een lage hoek plaatsen om ze minimaal zichtbaar te laten zijn. Om deze reden plaats ik ze landscape zodat ik ook uit de randen weg blijf.

I.v.m. schaduw bij zonopkomst en ondergang zullen niet alle 4 panelen op het oosten of westen gelijktijdig zon krijgen. Daarom gekozen voor de SolarEdge SE2000M met M2640 optimizerer.

Ik worstel met de omvormer. Dit omdat maximaal maar 4 panelen stroom leveren. Ik dacht zelf aan een de Solaredge Compact 2kW Extended met M2640 Optimiser (€ 761) in combinatie met 8x QCELLS Q-peak G8 Duo 340Wp mono full black.

Totaal 2720Wp.

Nu mijn vragen:
  1. de omvormer heeft een maximale DC vermogen van 2640W. Door de oost-west opstelling kom ik hier toch niet overeen. Kan dit ook het kleine model nemen met maximaal DC vermogen van 2025W?
  2. zijn er goedkopere oplossingen voor zulke kleine installaties die op oost-west liggen en die te maken hebben met schaduw tussen 8:00 en 10:00 en 18:00 - 20:00?
Informatie:
Datasheet omvormer

Panelen

[ Voor 1% gewijzigd door tweakfdr op 25-04-2020 15:31 . Reden: opsomming leesbaar gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
@Rol-Co geen gekke oplossing. Scheelt toch € 191. Ik ken dit merk (nog) niet, zal hier eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Wel een nadeel van de APS Micro Omvormer QS1 1 omvormer is dat je voor monitoring een ECU nodig hebt. Deze kost circa € 190 (https://solargarant.nl/monitoring/aps/ecu-r-monitoring-unit-met-zigbee/).

Ik vind het kunnen meten van de bruto opbrengst wel een pre, door de extra ECU ben ik het voordeel van een andere omvormer kwijt..

Het merk SolarEdge geeft wel een vertrouwd gevoel. APS ken ik verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@tweakfdr
Kan je toch met een kWh metertje er tussen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
@tweakfdr
oost-west zo als ik heb (ik heb wel extremer dus pas op.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
geeft een betere verdeling op de dag.
dus je kunt met een iets kleinere omvormer af.
(alleen jij wil zo klein, dan word het wat lastig om nog een fatsoenlijke Vmpp te halen.)

je kunt eens kijken naar een:
http://www.hosola.com/2015/brightseries_0401/27.html#div02
(een 2kW zou al wel aardig voldoende zijn, is maar erg weinig aftopping met oost/west
een +/-15kWh verlies per jaar is geen ramp.)

maar om fatsoenlijke Vmpp nog te halen voor een omvormer.
dan kun je beter dit soort panelen:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
of nog veel beter:
https://www.winkelman-zon...35wp/50996/?display=tiles

dit soort panelen leveren te minste nog een beetje voldoende Vmpp voor de omvormer.

(heb je geen zin om er wat centjes aan uit te geven, dan ga je toch voor een matig setje.
en kun je net zo goed @Rol-Co zijn tip voor niet "speciale omvormertje" gebruiken. no prob.
gewoon omdat er niet veel andere keus is voor kleine setjes.)

edit:
ik heb ook zonnepanelen op noord.
werkt nog niet eens zo heel slecht.
4x190Wp=760Wp waarvan er 2 kuren vertonen.
laag op schuurtje, flink schaduw van huizen, boompje op zuid.
en op maar een omvormer van 500W.
maar toch 550kWh tot nu toe, nog 3 weken en heb een vol jaar.
dus zo slecht is noord nu ook weer niet. ;)
(als de dak hoek maar niet te gek stijl is, die is erg belangrijk)

komt toch redelijk over een met de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
het is meer hoe duur is het aanleggen wat bepaalt of het kosten effectief is. ;)
stel dat je de oost-west en je noord dak op 1 omvormer kunt hangen.
dan is dat nog goed te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 25-04-2020 18:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@migjes @tweakfdr

Mijn 3960Wp oost-west op 4.0 x 5.0m ;) beetje creativiteit krijg je er veel op.
Alles in 1 string met tigo optimisers op een 2500W omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTmzuqSDGi6pxE_3_-6Tx1HCCXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLNOzO11FIrU1zsy8nhj07TZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1WE6jYgpe-UJdheu2SouGuLtPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpSy38fOTj18aOs5ohaRc4tG.jpg?f=user_large

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855

Edit:
Inmiddels zuid er ook bij op, 3x340Wp en de omvormer een 3600 of 4200

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 22-05-2020 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Zo vol als @Rol-Co zal ik mijn dag niet leggen. Ik ga de panelen bewust landscape neerleggen om de hoogte en daarbij het zicht op de panelen te beperken.

Ik heb gekozen voor 2x een AP QS1 omvormer bedankt @Rol-Co voor het advies!

De panelen is nog wel een zoektocht, zoals ik begrijp werkt de QS1 al vanaf 22V tot 48V. Als ik het goed begrijp is de Vmmp veel minder van belang dan bij een centrale omvormer.

Nu nog op zoek naar de juiste panelen bij deze omvormer bij Winkelman. Ik zat zelf te denken aan de:

Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black met een Vmax van 33,6.

Ik kan altijd beter panelen namen maar het moeten zwarte panelen zijn voor een redelijke prijs. Het valt mij op dat wanneer ik duurdere panelen (met hogere Vmax) neemt de €/Wp toch de verkeerde kant op beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
ik zou een oost-west gewoon parrallel op een goodwe 2000xs zetten. Veel goedkoper. Het beetje schaduwverlies heb je niet zo gek veel.

Ik heb hier trouwens ook panelen op noord hoor. Met goed zoeken op marktplaats kom je onder de 25 cent per wattpiek inc btw. simpele stringomvormer er achter en je bent spekkoper.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Lardman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:53:
ik zou een oost-west gewoon parrallel op een goodwe 2000xs zetten. Veel goedkoper. Het beetje schaduwverlies heb je niet zo gek veel.
Je hebt gelijk deze is een stuk goedkoper, scheelt in de omvormer direct al € 211. Daarnaast heeft deze omvormer gelijk Wifi verbinding voor monitoring. Dit is ook een pre.

Ik zie dat de Vmmp range is van 40-450. De voorgestelde panelen hebben een Vmax van 33,6. Dus wanneer 2 panelen zon hebben zal de omvormer zijn werk gaan doen.

Blijft een lastige keuze..met de QS1 weet ik zeker dat het zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
met de qs1 betaal je flink meer voor iets wat 2 a 3 tientjes per jaar meer aan stroom zal opwekken. Bedenk ook dat een goodwe met parallelstekkers bij slecht weer beter gaat werken dan 2x aps. Als je merkt dat je toch last hebt van schaduw dan zet je de schaduw MPPT op ON en dan heb je een poormans optitrack. Alleen niet vergeten 2 Y stekkers te bestellen, want de goodwe heeft maar 1 ingang. Als het mijn geld was dan wist ik het wel.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44

Wuursj

want worst is al bezet

Aangezien mijn toekomstige opstelling hier erg veel op lijkt, ga ik even hier op verder. Lijkt me handiger dan een nieuw topic te starten met een nagenoeg gelijke situatie.

Hier dus ook 8 panelen in oost-west opstelling, ik denk nu aan de Qcell Q-Peak Duo G8 350wp op dit montage systeem maar dan met 10 graden helling (mocht iemand een mening hebben over deze componenten, hoor ik dat graag).

Ze komen op een nieuwe dakopbouw waarbij al een belasting van 100kg/m2 aan geballaste zonnepanelen is meegenomen. Met oost-west, windkappen en 10 graden hoeft er niet zo veel belast op denk ik, ondanks de hoogte van 10 meter. Desondanks wil ik wel een beetje van de rand afblijven, de boel bereikbaar en uit het zicht houden. Dus kom ik bij de volgende opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ijoKlb8.png

Qua ruimte zou ik er nog 1 a 2 panelen bij kunnen zetten maar dan krijgt de wind er toch wat meer wat op en kan ik er niet meer bij dus dat lijkt me niet zo'n goed plan. Dan liever later nog wat op de schuur leggen als ik meer WP's wil.

Nu de omvormer nog kiezen...

Als ik een enkele omvormer met één mppt er in hang met oost en west in 2 aparte strings, kom ik in SunnyDesign op 2364 kwh/jaar.
Met een omvormer met 2 mppt's kom ik op 2373 kwh/jaar. Slechts 9kwh meer. Die extra uitgave lijkt dus niet rendabel, te weinig panelen in serie achter één mppt. Dus de suggestie van @Lardman om een goedkope omvormer te nemen en de oost panelen parallel aan te sluiten aan de west panelen lijkt me een goede.

Helaas kun je in de SMA tool geen andere omvormer selecteren dus voor mij lastig vergelijken met de Goodwe 2000xs die @Lardman noemt of met 2x APS zoals @Rol-Co voorstelt. Is het verschil in te schatten? Want ie Goodwe 2000xs lijkt wel héél aantrekkelijk. Hoeveel meer levert 2x APS?

@migjes : Met die Panasonic panelen komt SunnyDesign tot een lagere opbrengst dan de Qcells dingen, beiden met één omvormer tegen fors hogere kosten. Doe ik iets verkeerd?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wuursj schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:09:
Aangezien mijn toekomstige opstelling hier erg veel op lijkt, ga ik even hier op verder. Lijkt me handiger dan een nieuw topic te starten met een nagenoeg gelijke situatie.

Hier dus ook 8 panelen in oost-west opstelling, ik denk nu aan de Qcell Q-Peak Duo G8 350wp op dit montage systeem maar dan met 10 graden helling (mocht iemand een mening hebben over deze componenten, hoor ik dat graag).

Ze komen op een nieuwe dakopbouw waarbij al een belasting van 100kg/m2 aan geballaste zonnepanelen is meegenomen. Met oost-west, windkappen en 10 graden hoeft er niet zo veel belast op denk ik, ondanks de hoogte van 10 meter. Desondanks wil ik wel een beetje van de rand afblijven, de boel bereikbaar en uit het zicht houden. Dus kom ik bij de volgende opstelling:

[Afbeelding]

Qua ruimte zou ik er nog 1 a 2 panelen bij kunnen zetten maar dan krijgt de wind er toch wat meer wat op en kan ik er niet meer bij dus dat lijkt me niet zo'n goed plan. Dan liever later nog wat op de schuur leggen als ik meer WP's wil.

Nu de omvormer nog kiezen...

Als ik een enkele omvormer met één mppt er in hang met oost en west in 2 aparte strings, kom ik in SunnyDesign op 2364 kwh/jaar.
Met een omvormer met 2 mppt's kom ik op 2373 kwh/jaar. Slechts 9kwh meer. Die extra uitgave lijkt dus niet rendabel, te weinig panelen in serie achter één mppt. Dus de suggestie van @Lardman om een goedkope omvormer te nemen en de oost panelen parallel aan te sluiten aan de west panelen lijkt me een goede.

Helaas kun je in de SMA tool geen andere omvormer selecteren dus voor mij lastig vergelijken met de Goodwe 2000xs die @Lardman noemt of met 2x APS zoals @Rol-Co voorstelt. Is het verschil in te schatten? Want ie Goodwe 2000xs lijkt wel héél aantrekkelijk. Hoeveel meer levert 2x APS?

@migjes : Met die Panasonic panelen komt SunnyDesign tot een lagere opbrengst dan de Qcells dingen, beiden met één omvormer tegen fors hogere kosten. Doe ik iets verkeerd?
2x 4 panelen is natuurlijk ideaal voor 2 x aps, zet 2x oost en 2x west op 1 aps en je topt ook nooit af. Je hebt dan 4mppt ipv 1.

Sma tool is niet heilig, ook die heeft het vast eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:50
4 panelen per kant is het minimum wat Sunny nog accepteert.
Vanwege mijn ervaring met mijn eigen omvormer die af en toe 7 panelen per string al te weinig vindt raad ik minstens 5 per richting aan bij een string omvormer.
In mijn geval hapert de omvormer overigens alleen bij zeer zware bewolking, het verlies is dus op jaarbasis niet significant.
APS QS1 (Winkelman) is wel wat duurder als je ook logging per paneel wilt. Als je dat niet doet vind ik de meerkosten meevallen.

Edit: die Panasonics 96 cellen panelen zouden in werkelijkheid, volgens ervaringen van andere Tweakers, ongeveer 8% meer opleveren dan je zou verwachten aan de hand van het aantal WP.

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 20-05-2020 08:22 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Rol-Co @busscherski. Hmm waar ik gisteren nog voor een Goodwe wilde gaan, vind ik na wat leeswerk 2x QS1 toch wel interessant worden. Ook ivm later de schuur voorzien van nog eens 4 panelen met nog een QS1 (daar is wel wat schaduw). Kan natuurlijk altijd los maar dan doet de logging wat minder pijn :P

Zonder logging kosten het na btw verrekening €175 meer. Zelfs als het maar een paar tientjes per jaar scheelt zoals eerder in dit topic geschat, is het nog rendabel op ten duur. En gezien het kleine dak en 'maar' 8 panelen, voelt het wel goed om dan voor het maximum te gaan.

Iemand enig idee hoeveel meer kwh's er geharkt kunnen worden met 2x QS1? Is dat uit te rekenen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Lastig uit te rekenen hoeveel de opbrengst verschilt. In mijn geval kan ik afschatten hoeveel ik verlies, maar dat is pas achteraf.

Ik zou de schuur meteen meenemen, handig met BTW terugvragen. Desnoods leg je die onderdelen nog eventjes op de plank.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zitten 2 nadelen aan de qs1
- Ze doen maar 1200 watt
- -Pieter-471 in "Radiostoring door microomvormers"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Klopt hoor maar 300 W per input is bij 350 Wp paneel al ruim voldoende voor een 10 graden helling zuid opstelling. Laat staan een oost of west. Het topt niet of nauwelijks af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wuursj Ipv micro omvormers, waarom niet gewoon 8x panasonic 335 Wp.
Die passen met 2 strings van 4 op een 2x mppt (of parallel op 1 mppt) string omvormer.
59 Vmpp per paneel.

Je hebt daar geen schaduw toch?
En op 10 mtr hoogte wil je niet al te vaak schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqfVB7E8ZBo827FqogPXdxstWmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FW4728JrfHcaijiBT4zpZE5T.jpg?f=user_large

Let er wel op, dat de warmtepomp een vrije uitblaas blijft houden.
Funest voor de warmtepomp is dat hij de uitgeblazen lucht weer aanzuigt.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Die 1200w was ik al tegen gekomen. Is dat 1200w / 4 = 300w per paneel of 1200w per omvormer? Dat laatste is helemaal geen probleem lijkt me met 2 panelen in oost en 2 in west per QS1.
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:49:
@Wuursj Ipv micro omvormers, waarom niet gewoon 8x panasonic 335 Wp.
Die passen met 2 strings van 4 op een 2x mppt (of parallel op 1 mppt) string omvormer.
59 Vmpp per paneel.

Je hebt daar geen schaduw toch?
En op 10 mtr hoogte wil je niet al te vaak schoonmaken.
Geen schaduw nee. Eén omvormer was inderdaad mijn idee in eerste instantie. Zoals eerder aangegven had ik de panasonic-optie door de Sunny-SMA tool gehaald maar dan kom ik op een lagere jaaropbrengst uit dan de Qcell 350wp's achter 1 of 2 mppt's. En dat laatste zou dus mogelijk nóg iets beter kunnen met QS1. Wellicht klopt de tool (of mijn input) hier niet?

Daarnaast is dit wel een prijzige optie, €500 (25%) meer dan 350wp qcells+2 x QS1 ondanks dat je een goedkopere omvormer kunt nemen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:49:
Let er wel op, dat de warmtepomp een vrije uitblaas blijft houden.
Funest voor de warmtepomp is dat hij de uitgeblazen lucht weer aanzuigt.
Daar ben ik sowieso nog mee aan het stoeien. Zoals nu getekend blaast hij richting buren (niet ideaal), kwartslag draaien is weer minder handig met constructie en ik moet ook nog even de heersende windrichtingen mee nemen in dit verhaal. Vooralsnog is de pomp een stuk hoger dan de panelen en ik kan hem nog wat opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb ook een oost west opstelling op twee dakvlakken 2 x 4 x 275 panelen op een goodwe 1000 watt geen optimizer of niks gewoon parallel op 1 mppt.

Werkt als een trein... wel 2 uur per dag iets van aftopping... heel de dag door z`n 800 watt gemiddeld stroom..

van vroeg in de ochtend tot laat op de avond..

euhmmmm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wuursj de qcell zijn 34 Vmpp en de Panasonic 59 Vmpp.
Dat zal het verschil geweest zijn in sunny..
(ik zou 2x 4 qcell niet eens overwegen om op een string omvormer te doen)

Maar meerdere wegen naar rome natuurlijk.
Als @Rol-Co wat minder last zou hebben van uitvallende tigo's, was dat ook nog te overwegen. ;)
Dan kan alles in 1 string.
Belangrijkste is dat het betrouwbaar werkt en blijft werken.
Anders "verdampt" de paar % winst als sneeuw voor de zon.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2020 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
het is 1200/4=300W per paneel en geen grammetje meer helaas.
maar is dit een probleem, nop een 350Wp paneel, levert alleen als de situatie perfect is 370W (ja iets meer als je verwacht).
die perfecte situaties die heb je maar een paar uur per jaar.
eigenlijk moet je niet alleen kijken naar de STC(Wp) maar ook naar de NOCT van het paneel.
en dan zie je dat je de 300W niet altijd haalt, te vaak niet om eigenlijk te veel geld uit te geven. ;)

de goodwe xs 2000.
die heeft een beperking van 12,5A.
hang je daar 2x4xde Qcell aan.
dan heb je 4x33Vmpp=132Vmpp
en 2x10,2Ampp=20,4Ampp
132x20,4=nop dat doet hij niet hij doet dan, hij topt af op 12,5A
132x12,5Ampp=1650W (en een klein beetje meer, lastig te berekenen denk aan 50W) en hij topt af op dat getal.

neem je een SMA Sunny Boy 2.0
die heeft een beperking van 10A.
daar 2x10,2=20,4Ampp aan hangen is gewoon weg niet slim. (ook niet met oost-west)
dit word dan:
132x10A=1320W (en dan nog 50W extra in de marge) en hij topt af.
en eigenlijk mag dat niet eens volgens SMA. (geen garantie met die setup, helaas, maar dat geld ook voor de goodwe xs2000 setup met qcell. ;) )
dus de goodwe is eigenlijk beter voor deze setup.

neem je een goodwe xs 2000.
en hang je daar 2x4xpanasonic aan.
dan heb je 4x58Vmpp=232vmpp
en 2x5,7Ampp=11.4Ampp (dus je blijft onder de grens van de 12,5Ampp van de omvormer)
232x11.4A=2644.8W, maar omvormer zal dit onder de 2000W houden.
maar door oost-west kom je niet zo vaak op maximaal aantal Ampp.
daarvoor moet de zon recht op beide panelen schijnen, en dat gebeurd niet met oost west.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dus je blijft aardig rond de 2000W uit komen.
(als je echt maar dan ook echt niks uit de panelen wil verliezen dan neem je een goodwe xs 2500.
maar dit is eigenlijk de meerkosten niet waard.)

dan heb je na dit verhaal ook nog deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
die kun je gewoon gebruiken voor de goodwe en sma (die verschillen intern erg weinig.)
met qcell heb je maar 132V (dus ruim buiten de grafiek.)
en met panasonic heb je 232V (dit is nog niet perfect maar je valt binnen de grafiek.)
beter rendement met de omvormer met panasonic.
en dan nog 8% extra van de speciale cellen van panasonic.

de goodwe + panasonic geeft mij technisch de beste set. (dit met garantie van fabrikant, andere setjes word dat iets lastiger tot onmogenlijk.)
kosten zijn ook een punt, maar dat moet je zelf bepalen.
of je nu kiest voor een setje wat goedkoop is en minder oplevert.
of kiest voor een setje wat duurder is en veel meer oplevert.
het maakt allemaal niet veel uit voor je TVT. ;)

mijn keuze is liever een setje met veel kWh.
liever een setje wat het leuk doet
als een setje wat maar net aan presteert.
(maar alles is beter als niks doen. :P )

edit:
of werken zoals @cactusman het doet.
is ook wel leuk.
neem je dan de 2x4xQcell dan hang je dit niet aan de goodwe xs2000 maar aan de goodwe xs1500.
(je wil geen 275Wp maar 350wp gebruiken, dus een 1kW omvormer is wel erg absurd.)
dit geeft wat aftopping, maar hoeft geen ramp te zijn. ;)

edit2:
pfff sunnydesign, dat is een marketing tooltje voor dombo's
klopt wel aardig als je naar beperkingen kijkt voor een combi van panelen en omvormer.
maar die opbrengst berekening die is zo slecht daar lusten de honden geen droog brood van.
negeer de opbrengst berekening, dat wil ik niet eens een schatting noemen. ;)

edit3:
om binnen garantie van je omvormer te blijven: moet je er eigenlijk voor zorgen dat de kortsluit A onder de max blijft.
maximaal sma = 18A
maximaal goodwe = 15,6A

nu ga je 2 stringen parallel maken dus moet je de korsluit A x2 doen.
qcell = 10,68 x 2 = 21,2A
panasonic = 6,07 x 2 = 12,14A
dus eigenlijk is alleen de panasonic set garantie mogenlijk.
maar omdat ik al weet dat dit een beetje schuifbaar is, durf ik wel de qcell + goodwe xs 1500 aan te raden. ;)
garantie is voor watjes. >:)
(dit is ervaring, zie ook cactusman zijn voorbeeld.)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 20-05-2020 10:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Thx voor de uitgebreide reacties :)
En fijn te weten dat die tool niet nauwkeurig is, ook al pretendeert ie dat wel.

Als ik het goed samenvat:
- qcells + goodwe = bang voor de buck qua aanschaf (= methode @cactusman en @Lardman )
- pana + goodwe = duurste aanschaf maar optimale opbrengst (= methode @AUijtdehaag en @migjes )
- qcells + QS1 = zo'n beetje er tussen in (= methode @Rol-Co )
En maakt het qua terugverdientijd allemaal niet zo gek veel uit.

Neig ik toch weer naar optie 2 met maximale opbrengst (hoe vaak kan je wisselen in 24u van gedachte...). Ik zie dat elders (Solar Garant) het verschil 'maar' ~300 euro is met een GoodWe2000xs (die groot genoeg lijkt te zijn). Als je monitoring mee neemt, is het verschil nog kleiner.

@AUijtdehaag en @migjes : Moet je voor optimale resultaten niet een omvormer hebben met 2 MPPT's, een voor oost en een voor west? Of is die winst klein/niet en kan het ook gewoon parallel? Met sunnydesign kwam ik op 9kwh/j verschil en lijkt het totaal niet rendabel maar die tool durf ik nu niet meer echt te vertrouwen :P
Die omvormers zijn weer fors duurder.

De 4 panelen op de schuur worden wel optie 2 (qcells en QS1) denk ik. Wel wat last van schaduw en maar 4 panelen. Daar kan ik nog wel wat spelen met ook Oost-west of een Zuid opstelling.
migjes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:32:

edit2:
check :+

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Migjes legt het hierboven perfect uit met de Ampere en parallel schakelen op 1 mppt.
Dus daar ga ik niet tussen zitten....

Wat betreft de SMA omvormers die fors duurder zijn....
Gemak van zelf uitlezen is ook wat waard...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

https://snapshot.raintank...MMGul6mUPVsvoD01Bjbts4xqO
(check dc ampere van zuid onder en boven, toevallig ook panasonics)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
ik heb zelf gekozen voor de QS1. Deze draaien vanaf 6 mei. Het valt mij op dat over het algemeen alle panellen goed stroom leveren (helling 15graden O-W).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqz1hoQZQtxEL1dk3YyWr0yjC-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RzYu6aIBY4Su9pRXeeZBabB2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Wuursj schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:53:
Thx voor de uitgebreide reacties :)
En fijn te weten dat die tool niet nauwkeurig is, ook al pretendeert ie dat wel.

Als ik het goed samenvat:
- qcells + goodwe = bang voor de buck qua aanschaf (= methode @cactusman en @Lardman )
waarschijnlijk wel, met een grote maar: een 2000W omvormer is nu vrij onzinnig te noemen, beter naar een 1500W omvormer te gaan.
ook moet je bloeddruk dit aan kunnen als je toch aftopping ziet.
dit geeft ook een flinke daling in aantal kWh wat het per jaar oplevert, en dat moet je accepteren.
- pana + goodwe = duurste aanschaf maar optimale opbrengst (= methode @AUijtdehaag en @migjes )
dit knalt vrijwel onbeperkt door, veel kWh per jaar weinig verlies.
(maar hier kun je ook een SMA gebruiken, zo heel veel verschil is er niet tussen die 2. ;) )
- qcells + QS1 = zo'n beetje er tussen in (= methode @Rol-Co )
mijn mening is gebruik met die omvormer geen qcell, maar neem geen meer gewoon paneel.
zoals:
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
of als je echt goedkoop wil:
die panelen passen gewoon beter bij die omvormer.
heeft vrijwel geen zin om daar nog relatief dure qcell voor te nemen. ;)
En maakt het qua terugverdientijd allemaal niet zo gek veel uit.
qua terugverdientijd maakt het allemaal niet uit.
maar wel in aantal kWh wat je kunt gebruiken per jaar.
ik persoonlijk vind 2000kWh leuker als 1500kWh. (heel grof gokje, als je echt wil kan ik het wel uit rekenen.)
maar ja, om te oogsten moet je eerst zaaien. ;)
Neig ik toch weer naar optie 2 met maximale opbrengst (hoe vaak kan je wisselen in 24u van gedachte...). Ik zie dat elders (Solar Garant) het verschil 'maar' ~300 euro is met een GoodWe2000xs (die groot genoeg lijkt te zijn). Als je monitoring mee neemt, is het verschil nog kleiner.

@AUijtdehaag en @migjes : Moet je voor optimale resultaten niet een omvormer hebben met 2 MPPT's, een voor oost en een voor west? Of is die winst klein/niet en kan het ook gewoon parallel? Met sunnydesign kwam ik op 9kwh/j verschil en lijkt het totaal niet rendabel maar die tool durf ik nu niet meer echt te vertrouwen :P
Die omvormers zijn weer fors duurder.

De 4 panelen op de schuur worden wel optie 2 (qcells en QS1) denk ik. Wel wat last van schaduw en maar 4 panelen. Daar kan ik nog wel wat spelen met ook Oost-west of een Zuid opstelling.
als je 2 stringen kunt maken die je parallel zet, dan heb je geen 2x mpp nodig.
nadeel is dan, allebei de stringen moeten even veel cellen hebben.
(wat weer vaak betekend: even veel panelen, maar niet altijd.)

ik heb zelf ook 2 stringen parallel zie (op oost):
mijn set: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
de 7 op oost op plat dak(15 graden) en de 7 op mijn schuine dak(45 graden) staan dus parallel.
(dit is panasonic ;) )
(kun je dus niet appart loggen. :-( )
oost heeft dus 2x7x245Wp= 3430Wp
west 10x300Wp=3000Wp
dan lijkt het of oost minder kWh oplevert, want de lijn is lager.
maar nee, dat is dus niet zo, oost heeft 2 verschillende hoeken en dat verdeelt de opbrengst.
daardoor is het oppervlakte onder de lijn dus groter als west.
(hoogte lijn is kW, oppervlakte is kWh, uit eindelijk ik kW wel belangrijk maar de kWh is waarop je word afgerekend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Duidelijk, thx allen voor de reacties. Gezien het beperkte oppervlakte ga ik dus maar voor optimale opbrengst voor het 'hoofddak' met pana panelen.

Voor ik iets doms doe, correct me if i'm wrong, string opbouw:
  • Een string 4x op west in serie
  • Een string 4x op oost in serie
En niet:
  • Een string van 2x oost en 2x west in serie
  • Nog een string van 2x oost en 2x west in serie
Die 2 strings parallel aan een GoodWe 2000xs of SMA 2.0 of iets soortgelijks. Qua opbrengst maakt dan de omvormer niet zoveel uit, qua andere (uitlees) mogelijkheden misschien wel.

Eventueel nog 4x simpelere panelen aan een QS1 op de schuur die ik wel log met kwh metertje of zo.
migjes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:39:
[...]

mijn mening is gebruik met die omvormer geen qcell, maar neem geen meer gewoon paneel.
zoals:
of als je echt goedkoop wil:
die panelen passen gewoon beter bij die omvormer.
Toch nog even hier op door voor de 4 panelen op de schuur.
Qcells niet zo geschikt vanwege de halve cellen?
Want bij JA Solar vind ik deze ook wel interessant met goede prijs. Maar dat zijn ook met halve cellen en die zijn dan ook minder geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
nop, je doet niks doms.
4x serieel op west.
4x serieel op oost.

die 2 serieel stringen voeg je weer samen tot 2x parallel.
met b.v.:
https://www.winkelman-zon...-mm2/50091/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...-mm2/50092/?display=tiles
(maar je hebt dit soort splitser ook met wat kabel er aan, dat is vaak wel wat makkelijker dan past het altijd.)

de panelen hebben ruim een meter kabel, van af het midden punt.
dus je hebt wel een paar verlengkabels nodig voor de 2 rijen.
check even hoeveel. (lastig bepalen door mij, weet niet alle gegevens.)

bij de omvormer worden 2x mc4 stekkers geleverd.
als je nu 1x een lange voor gemaakte kabel met stekkers koopt.
en je knipt die in 2en, dan heb je de kabel voor naar de omvormer.
(de kabel binnen kun je de stekkers ook wel met een plat bek tang er aan zetten.
en heb je helemaal geen speciale tang nodig. ;) )

dus een beetje goed nadenken, en dan heb je niet veel speciaal spul nodig en krijg je het wel voor elkaar. ;)

(zorg er wel voor dat de stekkers niet op het dak liggen.
water en stekkers liever niet, dus maak de stekkers ergens aan het rek vast. ;) )

wil je voor een 16A groep gaan of een 10A groep in de meterkast?
(het maakt eigenlijk allemaal geen bal uit, belangrijker gebruik gewoon 3x2,5mm kabel en dan is 16A wel oke.)
en hoe wil je de ALS doen?

edit:
de APS is niet zo een hele toffe omvormer.
(het is gewoon een oud type omvormer, die was leuk toen de panelen nog minder Wp hadden.)
max 300W per poot.
dus een 300Wp paneel is wel genoeg of als je 10 of 20% wil onderdimensioneren kan je wel een 330Wp of 360Wp aanhangen.
geef gewoon niet te veel geld uit aan panelen als je die omvormer gebruikt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 20-05-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Thx _/-\o_ Dat gaat wel lukken.
wil je voor een 16A groep gaan of een 10A groep in de meterkast?
(het maakt eigenlijk allemaal geen bal uit, belangrijker gebruik gewoon 3x2,5mm kabel en dan is 16A wel oke.)
en hoe wil je de ALS doen?
Ik heb een aantal B16 0,03A alamats klaar liggen,waarvan een dedicated voor de dakpanelen, een voor die op de schuur.
Die mag ik samen met nog wat groepjes voor oa. de warmtepomp naar boven gaan trekken. Sowieso minstens 2,5mm2 dus. Installatie van de groepenkast moet nog even wachten op de netbeheerder die de gasleiding uit de voortuin komt trekken en 3x25A gaat aansluiten.
Ik lees dat niet alle omvormers met 0,03A werken maar dat zien we dan wel, omprikken kan altijd nog als ie wel eens omklapt.
edit:
de APS is niet zo een hele toffe omvormer. (het is gewoon een oud type omvormer, die was leuk toen de panelen nog minder Wp hadden.) max 300W per poot. dus een 300Wp paneel is wel genoeg of als je 10 of 20% wil onderdimensioneren kan je wel een 330Wp of 360Wp aanhangen. geef gewoon niet te veel geld uit aan panelen als je die omvormer gebruikt. ;)
Thx. Ik moet sowieso nog even kijken hoe rendabel de panelen op de schuur worden. Volgende week kan ik zien hoeveel dagdeel zon er op valt als de opbouw staat. Nu lijkt zuid met 4 poretrait logisch. Ik kan er met O-W echter 6 panelen landscape op kwijt en dan is een andere omvormer beter. Echter staan er gebouwden op oost én west én een appelboompje in de buurt dus dan draait het een stuk korter. Kortom: dit setje mag sowieso niet veel kosten :+

Je ziet op maps al dat bij mijn huis (hier nog zodner opbouw) er geen schaduw op de schuur valt maar de huizen met opbouw wel al last van wat schaduw hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/haolHAo.png

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wuursj De panasonic hebben een afwijkende maat, dus niet alle bevestiging past.
Vraag zelf ff na aan jacovn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
a tof @AUijtdehaag verteld de maat al en het probleem met bevestegings materiaal.
(oplosbaar maar weet het)

hier mijn schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large
laag tussen grotere gebouwen in. :-(
4x190Wp=760Wp op maar een 500W omvormer. :-(
2 van de 4 panelen niet helemaal in orde. :-(
en oja, schuin maar dan naar noord. :-(
tja kan ik dan echt helemaal niks goed doen. :?
jawel, de omvormer(steca500) wil altijd minimaal 100V voor vol vermogen en 4x36Vmpp voldoet daar altijd aan. ;)

ik heb ze nu net 1 jaar + een paar weken draaien.
en de cijfers van de opbrengst beginnen binnen te komen.
per jaar doen ze dus "maar" 81% van hun Wp. >:)
(maar meet periode is nog een beetje kort, ik zou het eerder als 75% willen omschrijven.
die stijging is door corona, de lucht is nu een stuk minder vervuild als normaal.)

dus maak je niet te druk over te lage opbrengst op het schuurtje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

AUijtdehaag schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:55:
@Wuursj De panasonic hebben een afwijkende maat, dus niet alle bevestiging past.
Vraag zelf ff na aan jacovn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Dat is een hele goede _/-\o_ want bij de leverancier staan wel standaard maten genoemd bij het paneel :X
Maar er lijken voor Flatfix wel verlengstukjes te krijgen.

Edit: ik zie nu ook de 'echte' maten er bij staan, onderaan de pagina..
migjes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:07:
(maar meet periode is nog een beetje kort, ik zou het eerder als 75% willen omschrijven.
die stijging is door corona, de lucht is nu een stuk minder vervuild als normaal.)

dus maak je niet te druk over te lage opbrengst op het schuurtje. ;)
Thx, 75% x Wp geeft wel een richtlijn om mee te rekenen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wuursj Misschien nog een goede:
De SMA maakt gebruik van sunclix connectoren. Die passen niet in MC4
Mocht je 2 strings willen maken bij de omvormer, neem dan flexibele y-connectoren.
En knip aan 1 kant de mc4 eraf en zet de sunclix erop (geleverd bij SMA)

https://www.solarpowersup...de-mc4-parallel-y-adapter
(cedel verkocht ze ook, maar ik zie ze niet meer op de website)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YneSROZQfXs7LOFaIX9j5f4wHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUNF7O3gb7y8tiKMQKyR0BGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Thx. Me in connectors verdiepen moet ik sowieso. In de panasonic installatie manual zie ik ook andere connectors genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/leU7iZm.png
SMK? Schijnen MC4 compatible te zijn? Naja, zal leverancier me vast mee kunnen helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wuursj Goeie vraag.
Ik heb het ook moeten googlen.
Volgens mij is het gewoon mc4 compatible. (zo zit het bij mij wel aangesloten)

En anders knip je de stekker eraf en zet er een mc4 op, als je het niet vertrouwd.
Gebruik wel een mc4 tang.
Die grijpt "als het ware" de ader vast.
Omvouwen is voor amateurs...
En niet zo aub:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY1k-d9vruoNF7ueiI4QyXYumDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EBrpw2zdviBlTRWFsNm2I9z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tweakfdr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:04:
ik heb zelf gekozen voor de QS1. Deze draaien vanaf 6 mei. Het valt mij op dat over het algemeen alle panellen goed stroom leveren (helling 15graden O-W).

[Afbeelding]
En heb je die 2 oost en 2 west op 1 omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@AUijtdehaag in het kader foto, mijn Arme hart. Ga me niet vertellen dat je dat zo ooit eens hebt aantroffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lardman
Ja hoor.
Iemand die het zelf ook wel kon/of iemand kende, die wel wist hoe het moest.
Nadat alles was aangesloten en er niks gebeurde, heb ik me aangeboden om even een kijkje te nemen ter plaatse
Gevolg was een hele middag nieuwe stekkers maken op een snikhete zondagmiddag op het platdak.
Maar het werkte daarna. (goed zoeken op tweakers, dan kom je het misschien wel tegen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:05:
[...]

En heb je die 2 oost en 2 west op 1 omvormer?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

d:)b
En wat doen ze per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:38:
[...]

d:)b
En wat doen ze per jaar?
Kan ik over 50 weken melden :) Voor nu ben ik iet ontevreden met 170kWh vanaf 7 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tweakfdr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Kan ik over 50 weken melden :) Voor nu ben ik iet ontevreden met 170kWh vanaf 7 mei.
Oh hahahaha, ja maar deze maand is sick nu, geen goed voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Zoals @migjes al aangaf, die 350 Wp panelen zijn voor veel omvormers veel teveel om 2 strings parallel samen op 1 input te zetten. Vooral als de helling maar 10 graden is.
Als het zo goedkoop mogelijk moet zijn, doe dan alle 8 panelen op zuid 10 graden helling. Of plat. Dan kan het samen in 1 string.
Panasonic 96 cells panelen op een string omvormer is prima met 4 oost en 4 west.
QS1 is ook prima met 60 of 72 cells panelen. (120 of 144 half cell is uiteraard ook prima)
@Wuursj
edit2:
klopt wel aardig als je naar beperkingen kijkt voor een combi van panelen en omvormer.
maar die opbrengst berekening die is zo slecht daar lusten de honden geen droog brood van.
negeer de opbrengst berekening, dat wil ik niet eens een schatting noemen. ;)
Jou gaat de dimensionering uit je hoofd wel goed af, maar ik vind het wel een handige tool hoor.
Het is een gratis tool, dus daar komt wat marketing bij, maar wel nauwkeuriger dan uit je hoofd doen, ik vind het de tijd wel waard.
Kun je onderbouwen dat de opbrengstberekening niet nauwkeurig is?
Ik heb Sunny uitgebreid vergeleken met instralingsdata van "PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM" en deze komen heel goed overeen.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#MR
Ook in de praktijk zie ik, tot nu toe, geen afwijkingen die ik niet ook kan verklaren door het weer.
cactusman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:11:
Ik heb ook een oost west opstelling op twee dakvlakken 2 x 4 x 275 panelen op een goodwe 1000 watt geen optimizer of niks gewoon parallel op 1 mppt.

Werkt als een trein... wel 2 uur per dag iets van aftopping... heel de dag door z`n 800 watt gemiddeld stroom..

van vroeg in de ochtend tot laat op de avond..
Cool dat je dit getest hebt. Welke helling? Log je naar PV out? Kun je een plot delen van de DC spanning bij verschillend weer? Ik ga er vanuit dat het 60 cells panelen zijn?
De gezamelijke max kortsluitstroom bij jouw panelen zal ergens tussen de 13 en 18 A zijn voor een 45 graden helling en een 10 graden helling. In de specs van Goodwe zie ik staan dat de max kortsluitstroom van die omvormer 13.8 of 15.6 A is afhankelijk van welke datasheet ik bekijk. Als het een vrij vlakke oost-west is is een DC zekering geadviseerd
Max input current van 11 A accepteert hij nog voordat de omvormer gaat aftoppen. (dan kiest de mppt een iets hoger voltage zodat de stroom strak op 11 A blijft).
Bij jou zal de aftopping vanwege max stroom nog wel meevallen inderdaad.

275 Wp panelen hebben natuurlijk flink wat minder stroomsterkte dan 350 Wp van tegenwoordig. Als je 350 Wp 60 cell panelen parallel zet op een omvormer die 12.5 A aankan ga je flink aftoppen. (dan wordt APS ook financieel een betere keuze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:00:
Zoals @migjes al aangaf, die 350 Wp panelen zijn voor veel omvormers veel teveel om 2 strings parallel samen op 1 input te zetten. Vooral als de helling maar 10 graden is.
Als het zo goedkoop mogelijk moet zijn, doe dan alle 8 panelen op zuid 10 graden helling. Of plat. Dan kan het samen in 1 string.
Panasonic 96 cells panelen op een string omvormer is prima met 4 oost en 4 west.
QS1 is ook prima met 60 of 72 cells panelen. (120 of 144 half cell is uiteraard ook prima)

[...]

Jou gaat de dimensionering uit je hoofd wel goed af, maar ik vind het wel een handige tool hoor.
Het is een gratis tool, dus daar komt wat marketing bij, maar wel nauwkeuriger dan uit je hoofd doen, ik vind het de tijd wel waard.
Kun je onderbouwen dat de opbrengstberekening niet nauwkeurig is?
Ik heb Sunny uitgebreid vergeleken met instralingsdata van "PHOTOVOLTAIC GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM" en deze komen heel goed overeen.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#MR
Ook in de praktijk zie ik, tot nu toe, geen afwijkingen die ik niet ook kan verklaren door het weer.

[...]

Cool dat je dit getest hebt. Welke helling? Log je naar PV out? Kun je een plot delen van de DC spanning bij verschillend weer? Ik ga er vanuit dat het 60 cells panelen zijn?
De gezamelijke max kortsluitstroom bij jouw panelen zal ergens tussen de 13 en 18 A zijn voor een 45 graden helling en een 10 graden helling. In de specs van Goodwe zie ik staan dat de max kortsluitstroom van die omvormer 13.8 of 15.6 A is afhankelijk van welke datasheet ik bekijk. Als het een vrij vlakke oost-west is is een DC zekering geadviseerd
Max input current van 11 A accepteert hij nog voordat de omvormer gaat aftoppen. (dan kiest de mppt een iets hoger voltage zodat de stroom strak op 11 A blijft).
Bij jou zal de aftopping vanwege max stroom nog wel meevallen inderdaad.

275 Wp panelen hebben natuurlijk flink wat minder stroomsterkte dan 350 Wp van tegenwoordig. Als je 350 Wp 60 cell panelen parallel zet op een omvormer die 12.5 A aankan ga je flink aftoppen. (dan wordt APS ook financieel een betere keuze)
Het is een 45 graden dakhoek +/- en schaduw problemen schoorsteen en mega grote eik, 60 cells panelen.. spanning is altijd zo`n 100 a 120 volt..

Als het bewolkt / diffuus/ zon precies boven het huis staat ligt leveren beide vlakken tegelijk gemeten met DC stroomtang .

Echter midden op de dag gooit de schoorsteen na 2 uur volle bak al roet in het eten en zakt oost weg..

hieronder de spanningsplot de twee deuken zijn de eik / andere boom voor het huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiW25iQxld-cvNtu6vqhzgkikeI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnLEAv7E1R1iHNyVPxbeQngZ.jpg?f=fotoalbum_medium

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@cactusman

Prima opstelling, niets mis mee.

Misschien leuk om te vergelijken met een oost-west 20 graden helling systeem met strings van 23 lang. Ook 275 Wp 60 cells. 99 kWp per 66 kW omvormer. Aparte mppt's voor elke richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdBoA6G16KcZkmGH7PN7f60aX_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffz7Vfn0O9y7FcBmQeHFBslO.png?f=fotoalbum_large

West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15ryRFS7lQIzxpAWy8_UKKhKgnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBv5sIkNMytYZaTVKYzWErda.png?f=fotoalbum_large

Oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3_HBt_X91tiANUs4IPPSb5f_Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMqjGA2dVpstSZUbgdF207cI.png?f=fotoalbum_large

Leuk om rond 19:00 de diodes in actie te zien in deze west mppt. Ik weet niet goed waarom oost dat niet ook doet.

Je ziet dat deze grote omvormer gisteren sochtends 40 minuten vroeger opstart en savond een uurtje langer doorgaat dan die van jou. De extra opbrengst is te verwaarlozen, ongeveer 1 kWh per dag. Op jaarbasis minder dan 0.3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Nog even inzoomen om de omvormer:
@Wuursj

(als je echt maar dan ook echt niks uit de panelen wil verliezen dan neem je een goodwe xs 2500.
maar dit is eigenlijk de meerkosten niet waard.)
Kan een omvormer ook te groot zijn als alle specs voor de rest hetzelfde blijven?

In de specsheet is in het DC gedeelte alleen de waarde voor maximale vermogen anders. Alle overige (incl. spanningsbereik MPPT en opstartspanning) zijn gelijk. Dus schakeling kan gelijk blijven, topt alleen minder af als het invoer-vermogen hoger wordt.

Klopt deze redenering?

Kan handig zijn, als je bijvoorbeeld een 3000XS kan krijgen voor de prijs van een 2000XS O-)
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:01:

Wat betreft de SMA omvormers die fors duurder zijn....
Gemak van zelf uitlezen is ook wat waard...
Ik zit nog even naar SMA te kijken. Als ik bijvoorbeeld de Sunnyboy 2.5 er bij pak, staat daar
MPP-spanningsbereik 260 V tot 500 V
Bij een Goodwe staat:
MPPT Range (V) 40~450
Kan ik daar uit concluderen dat deze SMA ook bij 4x2 panasonics (232v) helemaal niet zo geschikt is en de Goodwe beter lijkt te zijn voor een dergelijke installatie?
Of is die MPPT range niet zo boeiend als je zo 4x2 schakelt en meer als je bijvoorbeeld 1x8 zou doen?

Minimale startwaarde van de SMA is wel 80V en Sunny Design geeft prima waarden (voor wat dat waard is).

[ Voor 38% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
Kan een omvormer ook te groot zijn als alle specs voor de rest hetzelfde blijven?
theoretisch is het antwoord : ja en nee.

zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
gebruik je een 2kW omvormer, dan zit je sneller op de 100%.
gebruik je een 6kW omvormer, dan zit je sneller op de 33%.
(en reken zelf uit wat dan STC en NOCT doen. grof weg zit je dan 30% lager)
maar is dit nu een groot verschil, nee is meer een persoonlijke keuze.
je gedachte is dus niet fout. ;)

MPP-spanningsbereik 260 V tot 500 V of MPPT Range (V) 40~450
dit is appels met peren vergelijken.
dit zijn gewoon andere getallen.
maar dit is eigenlijk beter om te zeggen.
dit is appel marketing met peren marketing vergelijken.
dus vrijwel totaal zinloos.
beide omvormers reageren voor 99% het zelfde, maar marketing afdelingen reageren anders. ;)

(leuk dat Goodwe zegt 40V, leuk dat hij dan al start.
maar de praktijk is dat hij dan wel een heel erg bagger rendement heeft.
je kijkt nu naar 2 TL omvormers.
die willen grof weg tussen de 200 en de 400Vmpp hebben, en dan zit je goed. ;)
natuurlijk is dan 370+Vmpp beter, om er voor te zorgen als je panelen warm zijn je een 350Vmpp over hebt.
maar dit is seksueel mieren mishandelen (mierenneuken)

dit komt doordat: alle TL omvormers maken tussen de mpp en de DC/AC omvormer van de Vmpp 350V om dat door de DC/AC er 220/230Vac van te maken. ;)
minder converteren = minder verlies.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 26-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@migjes thx voor je antwoord. Ik heb een jong-gebruikte SMA sunnyboy 2.5 voor een prima prijsje kunnen kopen en gezien de posts van @AUijtdehaag leek me dat de betere keuze, ook al is die iets (niet veel) te groot maar begon te twijfelen door het grote verschil in specs tussen de MPPT range.

Als ik het goed bergrijp: dat is vooral marketing en geldt jouw plaatje ongeveer voor alle MPPT's en zijn de grenzen niet zo hard zoals de specsheets die laten zien. Het is niet zo dat de MPPT helemaal niks doet als je buiten de spec waarden komt?

SMA SB 2.5 doet 260v tot 500v volgens sheet maar start-up voltage is wel al 80v

4 x panasonic in serie:
- doet 278v als je Voc aan houdt en valt nèt wel in dat bereik.
- doet 232v als je Vpm aan houdt en valt dus nèt niet in dat bereik.

Edit: ik zie je aanvulling in je edit, dat maakt al een hoop duidelijk :) thx!

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 26-05-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
voor alle omvormers binnen jouw keuze range.
(er zijn uitzonderingen zo als steca/fronius etc etc)
dus 1 fase en TL omvormer.
geld dat grafiekje grof weg wel.
(dit grafiekje is van een power-one PVI 3.0/3.6/4.2.
een merk met fatsoenlijke specs die het eerlijk verteld, zelfs SMA kan daar nog iets van leren. ;) )

SMA SB 2.5 doet 260v tot 500v volgens sheet maar start-up voltage is wel al 80v
de 80V, die moet je halen met de Voc anders start hij niet op.
de 260V moet je halen met de Vmpp, om een bepaald rendement (marketing) te halen.
dan is alleen de vraag, hoe belangrijk is een bepaald rendement voor jouw. ;)
(volg grof weg mijn 200 tot 400Vmpp en je zit ruim voldoende. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Nou het hoofd dak is duidelijk en zit inmiddels in het bestelmandje. Maar @migjes meeft me wel aan het denken gezet om de schuur in 1 keer mee te pakken. Dan verdien ik het tijdens de afbouw van de saldering nog terug en na de afbouw is winst.

Situatie:

Laag schuurtje tussen hoge (10m) huizen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fcravF8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKIgAln.png
Foto waarin een appelboompje te zien is die absoluut niet weg gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A8pE7MJ.png

Al met al geen al te beste situatie. Maar hoe persen we hier het meeste uit tegen een redelijke investering?

Opstelling:
  • Schans(jes) op zuid zou het meest opleveren met het meeste vrije 'uitzicht' maar ook het lelijkst, niet alleen voor mij maar ook voor de buren. Valt daardoor eigenlijk af. En veel ballast wil ook ook niet op dat schuurtje leggen.
  • Oost-west is fraaier en iets goedkoper qua montage maar het meest last van de huizen en moeilijker qua omvormer door korte strings.
  • helemaal plat of een hele flauwe helling is helemaal mooi qua looks. Vaak schoonmaken maar op zich kan ik er gemakkelijk bij. Of is dat een slecht idee?
Panelen:
Ik dacht hier aan simpele goedkope panelen van ~300wp van circa 120-130 euro per paneel. Er passen 6 op in plat of oost-west. Maar misschien is 4 ook wel genoeg. Liefst helemaal zwart omdat deze wél te zien zijn door de hele buurt. Loont halve cellen hier?

Omvormer:
Gezien de schaduw van gebouwen (panelen naar het noorden toe krijgen een stuk langer licht dan die naar het zuiden) en de appelboom plus het gering aantal panelen zit ik hier ook aan micro omvormers te denken. Zeker bij een oost-west opstelling met kleine strings van maar 2 of 3 panelen.

Beste kanshebbers lijken mij:
  • 6x (bijna) plat in serie + gewone kleine string omvormer (marktplaats?). Of gaat schaduw dan de boel verpesten? Met 6 normale panelen haal je nét de 200v van Migjes maar wat doet schaduw?
  • 4x in Oost-west (of plat) met een APS QS1. Minder power maar kan beter omgaan met schaduw?
Qua kosten scheelt het nauwelijks als montage bij plat goedkoper kan. Ik vind het echter moeilijk in te schatten wat nu het meeste opbrengt.

Ook hier 6x panasonics gaat mijn boekhouder niet leuk vinden.

Edit:
Nog even de schaduw situatie (8:38 op 28 mei, redelijk dicht bij de langste dag)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JNM80Mx.jpg
Als het 4 panelen worden -> zoveel mogelijk richting rechts (noorden) lijkt mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 28-05-2020 08:43 ]

Pagina: 1