honda civic verbruikt 4 liter olie op 5000km

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Wij hebben een honda civic 1.5 vtec-e uit 1997. In mei viel me al een vrij behoorjik olieverbruik op. dit zou verholpen zijn door de garage omdat de klepdekselpakkking is vervangen. nu ruim 6 maanden en 5000km verder flikkerde het olielampje bij het remmen. aan de peilstok bleek niets te zitten en er gign een volledige 4literfles van de action in voordat het oliepeil eindeliik maximum bereikte.
Nu vraag ik me af, voor ik nar de garage ga(wat in januari gebeurd want dan moet de auto ook voor apk): wat kan dit zijn?
zelf getest:
- geen olieplas onder auto
- geen lekkage te zien ondeer motorkap
- geen olie in koelvloeistof
- geen blauwe rook uit de uitlaat bij 5000 toeren
dan is mijn vraag, waar blijft die olie? zuigerveren is dan onligisch dan zou je blaue rook hebben. koppakking is ook niet voordehandliggend dan zou je vieze koelvloeistof hebben of koelvoeisotfleggake, die was er in mei wel maar dat bleek de waterpomp te zijn.
dus, wat akn het zijn dat zo veel olieverbruik in die beperkte tijd en kilometers oplevert? overigens weet ik niet of het oliepeil al veel langer zo laag was het was nu toevallig zo dat het olielampje flikkerde, bleef nieteens branden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
De zuigerveren was bij mij een issue, ik heb ook nooit blauwe rook gehad, maar als nog een hoog verbruik.
Ik heb trouwens ook te lang door gereden met een droog blok, waardoor de lagerschalen verbrand waren en mijn krukas beschadigd was.

Hoe ziet je uitlaat er uit? Die moet gitzwart zijn.
Doe eens een compressietest op de cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@dbc87: de uitlaat is idd zwart maar ook al wel heel erg oud, pas nog volledig gelast voor 80 euro omdat de achterdemper afbrak. Had jij ook een vtec-e? deze heeft ongeveer 236.000km op de telelr, en ik hoor altijd verhalen over e totale onverslijtbaarheid van deze motoren maar dat valt dus wat tegen als de zuigerveren toch al versleten kunnen zijn. of had jij een veel hogere kmstand? wat kost zoiets, of kan je er beter mee blijven rijden bij een dergeljike oude auto?
het enige wat mij al sinds mei opvalt is een snel tikkend geludi bij accellereren van een koude motor, dit trekt weg naarmate de motor warm wordt, geen idee of dit een aanwijzing is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 16:24
Als ik dit:

honda civic kachel werkt enkel op 3+4 + speakers werken niet

en dit:

Honda Civic raakt oververhit tijdens rijden

én het olieverbruik combineer zou ik dat ding lekker een schop onder de kont geven en wat fatsoenlijks kopen. Je auto is 24 jaar oud en heeft 240k gelopen. Lekker blijven bijvullen, de auto is het repareren niet meer waard.

Oh ja, en de nieuwe aankoop dan wel fatsoenlijk onderhouden he ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Knul op 03-12-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@batsgeit: nou ik dacht, als het olieverbruik te fixen is met iets wat onze huidige monteur kan doen en het is niet al te duur dan mag hij nog wel een jaar mee. blijven bijvullen is uiteraard ook een optie. als ik op autoweek een hodna civic met 1 miljoen op de teller tegenkom vind ik 240k nog zo weinig en onze monteur zegt ook d at het zonde is om hem weg te doen omdat hij nog zo goed is, 0 roest op dragende delen, rijdt goed, loopt verder ook als een zonnetje. dat oververhittingsprobleem is opgelost: waterpomp en sensor in de koelvloeistof vervangen die de ventilator lat aanspringen. in die kachel, tja in de winter maakt dat wat geluid in de lente, zomer en vroege herfst zet je een raam op een kier en die je de kachelventilator uit. als het de zuigerveren zijn, ik heb daar net wat op gegoogled, dan wordt het denk ik idd te kostbaar voor deze auto. maar als er nog andere veelvoorkomende en goedkopre oorzaken zijn hoor ik die ook nog graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 12-06 16:24
Tsja, we kunnen op afstand moeilijk beoordelen wat de oorzaak is.

Aan de andere kant: olie van de action is niet zo duur en met een verbruikt van 1 liter op 1250 km's zijn sommige moderne TSI en THP motoren dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
dicksterk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:17:
@dbc87: de uitlaat is idd zwart maar ook al wel heel erg oud, pas nog volledig gelast voor 80 euro omdat de achterdemper afbrak. Had jij ook een vtec-e? deze heeft ongeveer 236.000km op de telelr, en ik hoor altijd verhalen over e totale onverslijtbaarheid van deze motoren maar dat valt dus wat tegen als de zuigerveren toch al versleten kunnen zijn. of had jij een veel hogere kmstand? wat kost zoiets, of kan je er beter mee blijven rijden bij een dergeljike oude auto?
het enige wat mij al sinds mei opvalt is een snel tikkend geludi bij accellereren van een koude motor, dit trekt weg naarmate de motor warm wordt, geen idee of dit een aanwijzing is.
Als je hebt doorgereden met een leeg blok en je lagerschalen zijn verbrand, dan heb je speling tussen de zuigerstangen en de krukas. Dit is een tikkend geluid welke zich versneld gelijk met de toeren. Google maar "rod knock"
Als je dit geluid hebt, dan is het helaas einde verhaal. Dan is het economisch niet meer te verantwoorden de auto te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:48
Zelf jarenlang in een Boswachtergroene Civic vtec-e uit 97 gereden, olieverbruik hebben ze eigenlijk allemaal maar zolang je tijdig bijvult laten ze je niet in de kou staan.

Oorzaak zijn meestal versleten klepseals en/of zuigerveren. Revisie kan het oplossen maar dat is waarschijnlijk economisch niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@dbc87: nee het geluid dat te vinden is met rod knock is het zeker niet, eerder het geluid dat bij valve lifters opduikt dat tikken doet hij wel een beetje, maar meer zeker niet.
@racingparadise: hoeveel moest jij bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 21:46
DBC87 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:25:
[...]

Als je hebt doorgereden met een leeg blok en je lagerschalen zijn verbrand, dan heb je speling tussen de zuigerstangen en de krukas. Dit is een tikkend geluid welke zich versneld gelijk met de toeren. Google maar "rod knock"
Als je dit geluid hebt, dan is het helaas einde verhaal. Dan is het economisch niet meer te verantwoorden de auto te repareren.
Dit hoeft niet persé. Kunnen ook de (vervuilde) klepstoters zijn. Dit loopt ook op met de toeren. Als de auto warm is (en olie dun) worden ze sneller gevuld en tikken ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00

Destruction

(ex-)Automonteur

dicksterk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:18:
@dbc87: nee het geluid dat te vinden is met rod knock is het zeker niet, eerder het geluid dat bij valve lifters opduikt dat tikken doet hij wel een beetje, maar meer zeker niet.
@racingparadise: hoeveel moest jij bijvullen?
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? Want itt wat veel mensen denken, hebben die blokken geen hydraulische stoters.

Je zegt dat de auto niet rookt, maar die olie moet ergens verdwijnen. Als je de motor een tijd stationair laat draaien, en je geeft dan flink gas, komt er dan ook geen rook? Als er dan wel rook komt, dan kunnen dat lekke klepseals zijn. Wel een aardige klus, maar de moeite om die te laten vervangen als dat de oorzaak is.

Als er geen olie lekkage is, maar er verdwijnt wel olie, dan moet-ie het verbranden. Dat kan niet anders.

Verder eens met @Knul. Gezien je historie wat auto's betreft, neem nou aub afscheid van die Teun de Beun, zoek een universele garage die goed bekend staat (en nee zo'n vakman hoeft écht niet duur te zijn), en je zult langer plezier hebben van je auto's.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 17:00
dicksterk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:11:
@batsgeit: nou ik dacht, als het olieverbruik te fixen is met iets wat onze huidige monteur kan doen en het is niet al te duur dan mag hij nog wel een jaar mee. blijven bijvullen is uiteraard ook een optie. als ik op autoweek een hodna civic met 1 miljoen op de teller tegenkom vind ik 240k nog zo weinig en onze monteur zegt ook d at het zonde is om hem weg te doen omdat hij
er zo veel geld aan kan verdienen ;w ;w ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dicksterk schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:23:
Wij hebben een honda civic 1.5 vtec-e uit 1997. In mei viel me al een vrij behoorjik olieverbruik op. dit zou verholpen zijn door de garage omdat de klepdekselpakkking is vervangen. nu ruim 6 maanden en 5000km verder flikkerde het olielampje bij het remmen. aan de peilstok bleek niets te zitten en er gign een volledige 4literfles van de action in voordat het oliepeil eindeliik maximum bereikte.
Nu vraag ik me af, voor ik nar de garage ga(wat in januari gebeurd want dan moet de auto ook voor apk): wat kan dit zijn?
zelf getest:
- geen olieplas onder auto
- geen lekkage te zien ondeer motorkap
- geen olie in koelvloeistof
- geen blauwe rook uit de uitlaat bij 5000 toeren
dan is mijn vraag, waar blijft die olie? zuigerveren is dan onligisch dan zou je blaue rook hebben. koppakking is ook niet voordehandliggend dan zou je vieze koelvloeistof hebben of koelvoeisotfleggake, die was er in mei wel maar dat bleek de waterpomp te zijn.
dus, wat akn het zijn dat zo veel olieverbruik in die beperkte tijd en kilometers oplevert? overigens weet ik niet of het oliepeil al veel langer zo laag was het was nu toevallig zo dat het olielampje flikkerde, bleef nieteens branden.
Een halfjaar gelden was er al geen olie op de peilstok Honda Civic raakt oververhit tijdens rijden
Verder zou ik niet zomaar 4 liter bijvullen. Het kan wel eens dat er nu teveel olie op zit, en je niet goed hebt gepeild. Verder is het niet gek dan een oudere auto olie verbruikt. Lees de handleiding is van je voertuig daar staat wel in hoeveel olie het verbruik mag zijn, en ook de vulhoeveelheid tussen minimum en max op je peilstok.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@destruction: momenteel hebben we wel een vakman, die wrkt ergens in brabant in een oude fabriekshal en doet ook veel voorbereiding voor auto`s die in de verkoop gaan. het is een man met 40 jaar ervaring die ook jaren voor vrachtwagen- en autoreparatiebedrijven heeft gewerkt. aan het begin van dit jaar heb ik ook dingen door teun de beun laten doen omdat de kosten anders niet te overzien waren. voor zover ik weet zijn de kleppen de laatste jaren niet gesteld. Wat zou dit volgens jou kosten bij een monteur die voor distributieriem(inclusief spanroleln en waterpomp) 400 ero vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Kleppen stellen is als je rustig aan doet in een uurtje wel gebeurd. Ik zou dan wel de kleppendeksel pakking vervangen om het risico op lekkages weg te nemen (en voor die paar euro die zo'n pakking kost...). Een hele dure monteur zou dan hooguit 100 euro kosten. Ik zou wel eerst laten vaststellen of de klepseals evt. lek kunnen zijn, want als die lek zijn moet het sowieso los en gezien je kennelijk amper budget hebt voor een auto zou ik zeker niet kiezen voor dubbel werk. Ik zou er daarentegen ook niet te lang mee wachten, anders riskeer je motorschade. En dan kan je Honda'tje naar de sloop...

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31

DaWaN

'r you wicked ??

Met een blok wat al een keer heet gelopen is en zonder oliedruk gereden heeft _O-

Dat blok is allang niet fris meer, ik zou lekker blijven bijvullen en gaan sparen voor een ander blok/auto.

Klepseals kun je nog wel testen, gewoon even kijken of hij gaat roken als je bij 6000 rpm gas los laat in z'n 2/3.
Maar ik verwacht dat het onderblok gaar is, zuigers en/of zuigerveren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:14
Aan een dergelijke auto van 24 jaar oud is toch iedere reparatie boven de 100 euro al zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Stukje karton voor de uitlaat houden en een paar keer flink gas geven, dan weet je genoeg: het is een 24 jaar oude auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-06 10:42

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Wekelijks olie peilen, een oude honda die <1 liter olie per duizend km verbruikt kan nog prima jaren mee joh.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Hoe het specifiek met vtec's zit weet ik niet, maar als ik kijk naar opmerkingen op honda fora waar de term 'olieboot' toch wel erg vaak langs komt heb ik de indruk dat olieverbruik bij deze auto's niet zo heel zeldzaam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 23:14
Als ik heel eerlijk zou zijn zou ik zeggen... blijven vullen met goedkope action olie totdat het blok in de soep loopt :P Ondertussen geld sparen voor een andere auto.

240k is opzich niet veel km's maar aan gezien de leeftijd zullen de klepseals uitgehard zijn en daar lekken. Nu het blok zonder olie heeft gelopen hebben de lagers wellicht wat schade opgelopen. Het kan tijdje goed gaan maar ik gok dar Mr.Knock keer komt kloppen. Ik spreek uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
@dicksterk
Hierboven is volgens mij al genoeg gezegd over mogelijke oorzaken.
Wat je eens zou kunnen proberen is olie gebruiken die speciaal gemaakt is voor oudere motoren die meer olie verbruiken. Die zijn vaak wat dikker en hebben speciale toevoegingen.
Zou ik eenmalig proberen of het helpt. En anders gewoon lekker goedkope Action olie blijven gebruiken.

Vraag voor de lol eens aan je monteur wat het zou kosten om een andere motor erin te laten zetten. Als de rest van de auto nog goed, zou dat best een prima oplossing kunnen zijn. Die oude 1.5 honda blokje kan je voor 150 euro ergens vandaan halen.

Maar ik vermoed dat het beter is om naar een andere auto te kijken, en ondertussen lekker blijven bijvullen. Voor minder dan 1000 euro kan je prima nog een oude honda kopen. Met een beetje mazzel kan je daar nog jaren mee rijden.

Zelf heb ik altijd honda gereden. Vroeger een Civic uit 1995 met een 1.5 motor erin. Ruim 240K kilometer met een olieverbruik van 0. 30K gereden en olie stond nog steeds boven aan de stok.
Nu een Insight met een 1.3 blok met 0W20. Ook hier geen enkel olieverbruik.
Bij net gebruik (warm rijden vooral) zijn het goede blokken die van Honda.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 03-12-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
allemaal heel erg bedankt voor de reacties.
Overigens is het blok nooit zo ver oververhit dat de wijzer in rood kwam, dus in die zin zou motorschade daardoor niet ontstaan moeten zijn.
wat ik me wel afvraag, warom gaat er niet eerder een lampje branden en flikkert het enkel kort bij afremmen als er 4 liter bij kan? volgens mij is 4 liter zo ongeveer wat erin gaat. je hoorde ook echt niets, de motor liep nog keurig geen enkle bijgeluid of wat ook. Nu ook niet trouwens, al heeft de hodna we de neiging wat bokkig te doen bij een koude start de eerste dagen nadat olie is bijgevuld. hij start keurig maar schokt dan wat bij het optrekken in het begin, na een paar wken houd dat gedrag weer op, was de vorige keer ook zo schijnbaar voelt deze motor zich bij koude start soepeler zonder olie;-)
wat zouden julllie erin doen? ik heb nu 10w40 gekozen omdt ik slechte dingen las over 15w40 die ik de vorige ker had gebruikt, die eheeft de mtoor dus ook volledig laten verdwijnen.
@destructing: geen rook na half uur stationnair lopen en dan optrekken tot 5000-6000 toeren. ik ben zelf blind en degene die keek zei: het blijft doorzichtig, hooguit heel misschien wat witte rook maar zelfs dat was heel onzeker. wat zou het kosten om klepseals te vervangen bij dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoeveel olie moet er eigenlijk in volgens Honda? Google leert mij dat er 3.3 liter in zou moeten? alleen acht ik google niet heilig

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 23:14
Het olie lampje flikkert omdat de sensor reageert op oliedruk. Dan was er net niet genoeg oliedruk geweest en dus gaat het lampje aan. De olie aanzuigbuis onderin het karter mist dan net wat olie en je verliest oliedruk.

Wat het zou kosten om de klepseals te vervangen? Seals zelf kosten niks. Het zijn puur de uurloon kosten. Gok dat dit ongeveer 400 euro moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Nou, dat kan ik verklaren. gisteren stonden we vlak bij de action toen dat olielampje flikkerde. dar zijn we naar binnen geaan en 40 minuten later gepeild. ik wist niet meer uit mijn hoofd hoe lang je daarmee moest wachten dus de olie bijgevuld tot tussen min en max, mijn partner zei dat het net iets mer richting max dan minium was. toen naar huis gereden(30km) en vanmorgen koud gepeild. toen stond het peil weer op net iets boven minimum en kon het laatste restje van de fles erbij. nu staat hij keurig op maximum. maar dat verval van olie vond ik vanmorgen dus ook al vreemd. ik dacht dat bij te vroeg peilen het oliepeil hoguti juist wat hoger zou kunnen uitvaleln vanmorgen en niet veel lager dan na bijvullen, maar dat was dus wel zo. en toch ligt er geen druppel onder de auot p de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DaWaN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:22:
[...]

Met een blok wat al een keer heet gelopen is en zonder oliedruk gereden heeft _O-

Dat blok is allang niet fris meer, ik zou lekker blijven bijvullen en gaan sparen voor een ander blok/auto.
Best kans dat 't blok gaar is inderdaad. Maar gezien de historie kan ik eigenlijk weinig anders dan benadrukken hoe belangrijk goed onderhoud is :)

En @dicksterk Als ik het dus zo lees dan komt het erop neer dat er olie verdwijnt, maar er is géén lekkage en het wordt ook niet verbrand want de auto rookt niet en het vermengt ook niet met de koelvloeistof.. Dat is een raar verhaal, want olie verdwijnt niet magisch. Overigens krijg je echt niet meteen grote blauwe walmen als een motorblok een beetje olie verbrand. Zoals gezegd, de klepseals zelf kosten bijna niks.. Maar het is wel een aardige klus om die te vervangen dus het prijskaartje kan wel oplopen. Breng die auto nou gewoon een keer naar een goede garage en vraag hen te kijken wat ermee aan de hand is en wat reparatie evt. kost. Ik krijg opnieuw sterk te indruk dat het onderhoud van de auto word verwaarloosd, in dit geval ook al jaren verwaarloosd werd en omdat ook nu Teun de Beun er weer aan werkt, de situatie er bepaald niet beter op geworden is.

[ Voor 48% gewijzigd door Destruction op 04-12-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@destruction: ik vraag me af wat volgens jou onderhoud bij een universele garage had kunnen voorkomen aan deze auto.
ten eerste hebben wij hem pas een jaar. in januari heeft hij een grote beurt geahd en is de thermostaat vervangen dus:
- nieuwe olie
- nieuwe filters(brandstoffilter, oliefilter interieurfilter enzo)
- nieuwe bougies
- nieuwe koelvloeistof
in mei is de waterpomp lek gegaan waardoro koelvloeistof verdween en de wijzer dicht naar rood ging. toen is de distritubiestet en riem vervagnen de waterpomp, wer de olie en weer de koelvloeistof.
ook bij grote universele garages doen ze alsof je gek bent als je zegt dat kleppen stellen bij een grote beurt hoort, dus dat had ik er ergens anders ook niet bijgekregen. dus ik snpa niet hoe je deze olielekkage aan slecht onderhoud wijt. op autoweek staan reviews van civic rijders die 5 ton reden zonder ooit onder de motorkap te kijken of ooit een beurt te geven `zo sterk zijn honda`s zeggen ze daar` dus ik vind het onderhoud van 2021 dat wij hebben gedaan daarmee vergeleken echt niet zo armzalig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens wat ik zou zie is de gehele inhoud 3.3l, en 0.3l in de oliefilter. dan is 4 Liter er klakkeloos in kwakken veel te veel. Teveel olie moet er ergens uit, en als dat al vaker is gebeurt is dat niet goed natuurlijk.
Je kunt prima 15W40 gebruiken.
ACEA A3/B4
API SL/CF

Maar zo te lezen heb je al aardig wat gestoken in deze auto. De auto heeft een waarde van zo'n E1000,-
als er niets aan mankeert, in nette staat. Zou er niets meer aan uitgeven wat meer dan E100,- gaat kosten, en goed opletten hoeveel vloeistoffen je bijvult. Liever 0.5L te weinig olie, dan 0.5L teveel, dus boven MAX.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

dicksterk schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:02:
@destruction: ik vraag me af wat volgens jou onderhoud bij een universele garage had kunnen voorkomen aan deze auto.
ten eerste hebben wij hem pas een jaar. in januari heeft hij een grote beurt geahd en is de thermostaat vervangen dus:
- nieuwe olie
- nieuwe filters(brandstoffilter, oliefilter interieurfilter enzo)
- nieuwe bougies
- nieuwe koelvloeistof
in mei is de waterpomp lek gegaan waardoro koelvloeistof verdween en de wijzer dicht naar rood ging. toen is de distritubiestet en riem vervagnen de waterpomp, wer de olie en weer de koelvloeistof.
ook bij grote universele garages doen ze alsof je gek bent als je zegt dat kleppen stellen bij een grote beurt hoort, dus dat had ik er ergens anders ook niet bijgekregen. dus ik snpa niet hoe je deze olielekkage aan slecht onderhoud wijt. op autoweek staan reviews van civic rijders die 5 ton reden zonder ooit onder de motorkap te kijken of ooit een beurt te geven `zo sterk zijn honda`s zeggen ze daar` dus ik vind het onderhoud van 2021 dat wij hebben gedaan daarmee vergeleken echt niet zo armzalig
Ik (en niet alleen ik, zoals ook in dit topic weer te lezen) zie een patroon. Het mag allemaal niets kosten en liefst vindt er helemaal geen onderhoud plaats. Kleppen stellen is inderdaad niet standaard onderdeel van een grote beurt, omdat dat meestal ook niet zo heel vaak hoeft te gebeuren. Bovendien kun je kleppen stellen ook niet oneindig doen, er komt een moment dat je toch echt aan nieuwe kleppen (met stoters etc) toe bent.

5 ton rijden zonder ooit de motorkap te openen, dat zijn wel heel sterke verhalen. Ik geloof daar in elk geval geen ruk van. Als jij 500.000km lang nooit je olie peilt bijvoorbeeld, laat staan ververst, zit er op een gegeven moment een klont appelstroop in je carter ipv olie en loopt het motorblok gegarandeerd in puin.

Ergens zou ik die auto wel eens op de brug willen hebben, als ik af moet gaan op je historie hier zou ik waarschijnlijk diverse sporen van gebrekkig/achterstallig onderhoud zien. Dat is een keuze die je maakt, maar dan mag je ook niet verbaasd zijn dat je auto's wat minder betrouwbaar/probleemloos zijn.

Ik ga het er ook bij laten hier, omdat je wederom goed bedoelde adviezen in de wind slaat en dus eigenlijk niet geholpen wil worden.

Pagina: 1