Toon posts:

honda civic kachel werkt enkel op 3+4 + speakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 11:08
wij hebben een 23 jaar oude Honda Civic sinds kort. Na een lijst met dingetjes te hebben opgelost blijven er 2 onopgelost:
1. de kachel/ventilator werkt enkel op stand 3 en 4. Google gaf bij honda 1 veelvoorkomende rede op: kachelweerstand moet worden vervangen. Dit heeft de monteur gedaan maar het probleem blijft identiek. wat kan het nu zijn, kachelschakelaar.... maar dan is het toch vreemd dat 3-4 wel werken. zwaar lopende motor, maar dan zou hij bij terugschaklen van 3 naar 2 toch langzaam uitvallen en niet abrupt. wat kan het zijn?
2. van de radio werkt enkel speaker rectsvoor. toen de oude radio er nog in zat werkte enkel linksvoor. de montuer kna ook hiervna de oplossing niet vinden, zegt dat de kabelboom achter het dashboard de oorzaak wel zal zijn en dat opsoren erg veel tijd den geld zou kosten. iemand een idee of dit ook nog iets anders kan zijn?

Alle reacties

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 18:00
M.b.t. kachel durf ik niks te zeggen. Je zou eventueel eens contact kunnen opnemen met https://www.akr-performance.nl/
Heb ooit een Honda Civic coupe gehad en hun zijn erg goed met Honda.

Mb.t. de radio.
Geen idee wat de monteur precies al gedaan heeft en of je zelf handig bent. Verder weet ik ook niet waar je speakers gemonteerd zijn (deur of dashboard). Je zou de volgende stappen eens kunnen proberen om het een en ander uit te sluiten:
- speakers omwisselen, meteen ook de contactpunten inspuiten met contactspray.
- indien de stekkers aan de kabels vervangen zijn, doormeten en eventueel controleren of ze goed vastzitten.
- nieuwe kabel maken van de radio naar de speaker en deze zonder door het dashboard te leiden e.d. aansluiten op een speaker.

In mijn optiek is de kans erg klein dat het aan de kabel die van de radio naar de speaker loopt (indien de speakers in het dashboard zitten) of het gedeelte van de kabel die tot de deur loopt (als de speakers in de deur zitten).

Mocht het niet aan de speakers liggen en de speakers geven wel goed geluid als je rechtstreeks een kabel gebruikt, dan kan het ook nog aan het feit liggen dat de stekkers niet goed ingestoken waren aan de achterkant van de radio en los geschoten zijn bij het plaatsen van de radio in het dashboard.

• dicksterk
ik ben zelf blind geboren dus niet echt in staat tot dat soort dingen zelf testen. de speakert zitten voorin trouwens in de deuren. als het rare gedrag van de kachel ook achter de middenconsole vandaan zou komen krijgn ik het vermoeden dat iemand daar in het verleden wat heeft lopen knnoeien.

• Colini
De monteur werkt hij bij een Honda garage / dealer?

Veel storingen aan oude auto's kun je vinden door het doormeten met een multimeter. Zoals ik al eerder aangaf, AKR Performance weet veel van Honda's. Ze zitten in Harderwijk. In de tijd dat ik er wel eens geweest ben, heette het nog Auto Kraaij.

(Sidenote, heb er destijds de koppelingsplaten laten vervangen, die waren helemaal op. Kogels van de lagers waren zelfs gesmolten, maar had er ook 80k meer mee gereden dan wat aangegeven werd door de fabriek. Totale kosten waren toen 456 euro, inclusief een nieuwe drukcilinder en 15 minuten extra werk. Ook daar een nieuwe radiator ooit besteld en nog wat klein spul. Alles was over het algemeen een stuk goedkoper dan ergens anders. Ik weet alleen niet hoe hun prijsniveau ligt ten opzichte van anderen.)

Het kan inderdaad heel goed zijn dat er achter de middenconsole wat kabels niet goed (vast) blijven zitten bij het terugplaatsen.

Hoe oud is de accu trouwens? Zou niks met de radio te maken moeten hebben, maar voor de kachel zou het misschien kunnen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
@Colini wat heeft de accu met de kachel te maken?

@dicksterk is dat een monteur die €20 per uur vraagt? Dan zou ik 'm ergens anders laten onderhouden.

Is er een nieuwe kachelweerstand ingezet of een gebruikte?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:57
Moet het ook allemaal opgelost worden voor een kwartje? Of heeft dit keer de monteur wel de kans gekregen om er normaal naar te kijken?

Motor Dacia Logan 1.4 8v trilt licht

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51

Yucon

*broem*

Hadden die radio's dezelfde stekkertypes? Je hebt verschillende aansluitingen en mogelijk zit er een of ander verkeerd gehobbied verloopstukje tussen. Wat je beschrijft kan haast niet aan de auto liggen.

Mocht het dat toch zijn is ernaar zoeken niet de juiste weg. Ik zou de kabels van speaker naar radio gewoon nieuw trekken.

• Colini
Knul schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:04:
@Colini wat heeft de accu met de kachel te maken?

@dicksterk is dat een monteur die €20 per uur vraagt? Dan zou ik 'm ergens anders laten onderhouden.

Is er een nieuwe kachelweerstand ingezet of een gebruikte?
Als de accu slecht is, kan dat storing geven aan verschillende zaken. Zeker nu het wat kouder is.

• Yucon

Yucon

*broem*

dicksterk schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:56:
maar dan is het toch vreemd dat 3-4 wel werken.
Dit is trouwens niet zo vreemd. In zo'n schakelaar zitten pinnetjes. Als er een paar verbogen zijn kan het prima dat de ene het wel doet en de andere niet.

Het is te checken door direct 12v op de pinnetjes van de kachelweerstand te zetten. De schakelaar zelf doormeten kan ook maar als die kachelweerstand een beetje makkelijk bereikbaar is (wisselt per type) dan is het meestal makkelijker dan die schakelaar loshalen.

edit: ja, super makkelijk. Hij zit in het handschoenenkastje. YouTube: How to Replace Blower Motor Resistor 92-98 Honda Civic

[Voor 42% gewijzigd door Yucon op 31-01-2021 12:55]

• dicksterk
@batsgeit @webgaming: inderdaad is het zo dat ik liever zo minn mogelkjk geld uitgeef aan deze reparaties, simpel{eg omdat het een erg oude auto betreft die we over 2 jaar hopen te vervangen voor een jongere. daarnaast beinvlooeden deze 2 problemen de eveiligheid niet. voorbeeld: op het apk-rapport stond de draagarm linksvoor als advies, nog net geen afkeur. Toch heb ik die laten vervangen, omdat ik het een onveilig idee vond. maar dde kachel continu op 3 is eerder veiliger dan onveiliger want beslaan doen de ruiten nooit, en de radio uit 1 speaker is minder mooi maar niet onveilig. onderden euro's uitgeven aan uurloon om dat te laten opsporen is de auto gewoon niet meer waard. er is overigens (natuurlijk) een nieuwe kachelweerstand geplaatst, naar de sloop rijden om een oude moeljk kapotte te halen kost met benzine meegerekend net zoveel.
@colini: de accu is 2 jaar geleden vervangen. na een koude nacht start de auto gewoon net zo sooepel las na een lang stuk gereden te hebben, de snelehid waarmee de startmotor rondgaat is niets verlaagd dus dat lijkt me niet het probleem.. ik heb het bedrijf wat je noemde gemiald, ben benieu{d wat ze zeggen.
@yucon: de radio is geplaats door een universele garage. ze hadden me per ongeluk 2 winterbanden gegeven bij de apk terwijl wij 4season gebruiken, ter compensaie wilde hij de radio van onze vorige auto gratis omzetten. Omdat de garage dei de radio in onze vorige auto had gezet blijkbaar wel erg hobby-achtig bezig is geweest en klemmeptjes had gebruikt en de stekkers had afgeknipt heeft hij ons zelfs een nieuwe radoi gegeven vna 60 euro omdat hij daarbij lang genoeg draad had om de juiste stekkers te on teren(de kabels die bij de honda uit het dashboad kwamen waren blijkbaar erg kort, en dit koste hem minder tijd dande bekabelign achter het dashboard vervangen gaf hij aan. erg nette service want toen er geen passende stekker bij bleek te zitten liet hijn die ook nog bezorgen, allemaal gratis voor ons. Toen bij wegrijden bleek dat maar 1 speaker werkte wilde ik daar niet over beginnen want hij was al ruim 1,5 uur voor ons bezig geweest. De hobbymonteur die de grote beurt, draagarm linksvoor, kachelweerstand, thermostaat en multiriem heeft vervangen voro 350 euro heft de bedradign doorgemeten en kwam tot de conclusie dat er een draadbreuk in de kabelboom achter het dashboard moet zitten omdat de fout niet in de aansluitingen zit. Hoeveel werk is het trekken vna drevecte kabels van de speakers naar de radio, hoeveel schat je in dat dat kost?
doormeten vna kachelweerstand is een goed idee. is(als het toch de schakelaar blijkt te zijn) daar ook zon oplossing mogelijk(iets als bedrading naar de schakelaar onderbreken achter het dashboardkastje en een andere schakelaar monteren zonder het hele dashboard open te halen? of kan dat niet?

• Yucon

Yucon

*broem*

Nieuwe draden naar de deuren trekken is een uurtje ofzo. Niet heel veel werk. Het is vaak wel even een worsteling want op je rug onder zo'n dashboard werken is niet heel leuk, maar de alternatieven zijn nog onaantrekkelijker.

Dat idee van een andere schakelaar zou inderdaad kunnen. Maar het kan best zijn dat die schakelaar niet eens zo moeilijk te verwijderen is.. dat wisselt per model en ik heb het bij deze niet gecheckt.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het is een 23 jaar oude civic. Waar maak je je druk om vraag ik mij dan af eerlijk gezegd.

• dicksterk
2yucon: kan je dat eens checken of dat bij dit model moeiijk is, de schakelaar verwijderen/ heb zelf ook gezocht maar niet echt gevonden.
enkel de voorspeakers zitten bijd e deuren, ik denk dat de werkende speaker geen nieuwe bedrading nodig heeft dus dan zou enkel speaker linksvoor en de 2 achterspeakers bedraa moeten worden(die zitten nniet ind e duer maar bovenop naast de hoedenplank.
@ciris: omdat je ook in een oude auto graag muziek hebt op lange ritten, en liefst niet hebt dat je continu met een sterkte luchtstroom in je gezicht zit.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:35
Walkman op en rooster andere kant opdraaien tegen de luchtstroom. Dit advies is trouwens gratis (y) .

• Yucon

Yucon

*broem*

Dat van die 3 en 4 is blijkbaar een veel voorkomend probleem bij deze auto's.

https://honda-tech.com/fo...only-works-3-4-a-2605288/

en

https://honda-tech.com/fo...ot-working-1-2-a-2717655/

De schakelaar is niet heel waarschijnlijk. Er wordt wel genoemd dat als de interne weerstand van de kachelmotor te laag is deze ervoor kan zorgen dat een nieuwe kachelweerstand ook vrij snel doorbrandt. Dus het eerste wat je nu moet doen is die kachelweerstand eruit halen en kijken of die nieuwe weer kapot is. Als dat zo is heb je een nieuwe kachelweerstand + een nieuwe kachelmotor nodig.

Oh ja. En vergeet die bedrading van de achterspeakers even als je het budgetvriendelijk wil doen. Voorin maar van 1 kant geluid is irritant maar ook moeite doen aan de achterkant is een ander verhaal.

[Voor 4% gewijzigd door Yucon op 31-01-2021 14:30]

• dicksterk
@yucon: de nieuwe weerstand heeft het voens de montue geen enkle moment gedaan(moet de auto morgen nog ophalen dus zal het zelf morgen zien) maar hij zegt dat het totaal geen verschil heeft gemaakt. direcct in enkele seconden doorgebrand zijn lijkt me onwaarschijnlijk. en bij een zwaar lopende kachelemotor zou je bij tegschakelen van 3 naar 2 de gang er nog wel een tijdje inhouden tot hij niet meer rond wil door een te zwaar draaiende motor.
@ewin: lekker gezellig als je met z'n 2 rijdt allebei een walkmna op, en ong onveilig ook omdat je dan niets hoort vna de auto of sirenes.

• WEBGAMING
Dat is helemaal niet onwaarschijnlijk.

Waarom zou een motor er op een normale manier meteen mee ophouden, maar als hij stroef loopt wel door blijven draaien? Bijzonder idee.

[Voor 143% gewijzigd door WEBGAMING op 31-01-2021 15:17]

• dicksterk
@webgaming: om de volgende rede: in de oude situatie kreeg de motor geen spanning op stand 1 en 2 want kachelweerstand kapot. Die is nu vervangen, pas net dus kachel heeft niet lang op stand 1 of 2 gestaan weerstand is dus niet oververhit en dus nit doorgebrand. Dus staat er (tenzij de schakelaar kapot is) spanning op de motor op stand 1 en 2. Een stroeflopende motor zou op stand 1(3 volt) en stand 2(6 volt) mogelijk niet voldeonde spanning krijgen om op gang te komen, dit zou de weerstand dus ook laten doorbrnaden. schakel je terug vna ptand 3(9 volt) waarop de motor nu naar volle tevredenheid en niet vertraagd of met bijgeluiden draait en zou hij te stroef lopen om goed draaiend te blijven op 6 volt, dan zie je meestal een langzaam teruglopend toerental(want in eerste instantei is er nog helemaal geen weerstand doordat het toerentla op stand 3 hoger is dan op 2. het zou in el gevla duideljk hoorbaatr moeten zijn en inet gewon een directe uitschakeling zoals bij totala verdwijne n vna spanning.
jw ziet dit ookk weleens bij goedkope of oude tafelventilators, op stand 1 komen ze niet in beweging, op stand 2 wel en ga je dan terug naar 1 dan blijven ze draaien omdat de weerstand van opstarten niet meer gelevrd hoeft te worden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Colini schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:26:
[...]
Als de accu slecht is, kan dat storing geven aan verschillende zaken. Zeker nu het wat kouder is.
Niet aan standje 1 en 2 van de aanjager of een speaker....

@dicksterk

Je had het beter wel kunnen vragen want die weerstand doormeten is echt 1 minuut werk. Dan had je ook geweten of er uberhaupt spanning/massa op staat.
Stel er staat geen spanning op is het wel mogelijk om de weerstand direct met de motor en massa te verbinden, dan draait bij contact aan in ieder geval altijd de aanjager op stand 1.

Overigens dat er verschillende kabelbreuken blijkbaar zijn rond heater control/radio duidt mogelijk op een groter onderliggend probleem zoals een uitgefikte connector/bedrading. Lijkt me toch wel wijs om te kijken waar deze breuk van de speaker precies zit.

Ben benieuwd naar de diagnose van de hobbybob morgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 13:11
Voor het kachel probleem zou ik de zekeringen even laten controleren.
Wellicht dat er gebruik gemaakt wordt van een andere zekering voor stand 1 en 2.

Voor het speaker probleem zou ik een Bluetooth speakertje kopen, is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan het laten fixen.

• Jim423
Volgens mij zijn die weerstanden massa geschakeld. Dus als hij op een stand aangaat zijn je zekeringen goed.
Maar de hobbybob is sowieso een beetje geld weggooien zoals in het Dacia topic ook al aan het licht kwam, met een minuutje en een multimeter had je kunnen constateren (immers dash moest toch open) dat de kachelweerstand nog goed was (1 ohm) en nu heb je dus een nieuwe OEM gekocht voor niks.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dicksterk
@jim423: de kachelwerstand zit achter het hnadschoenenkastje, het dashboard hoefde dus niet open. aangezien het in 99% van dde gevallen de kachelweerstand is leek vervangen het meest logisch. overigens heb ik daar niet voor hoeven betalen dus niet zonde van mijn geld. ik denk dat geen enkele garage dat eerst was gaan doormeten angezien het bijna altijd de ooraak is en vervangen echt 5 minuten werk schijnt te zijn, het onderdeel kost ook geen 30 euro dus doormeten kost al gauw meer tijd en geld dan vervange.

• WEBGAMING
Ja, want 2 minuten iets doormeten kost echt 30 euro.

Je weet het ook echt allemaal zelf beter he? Mensen komen met suggesties, maar jij weet het altijd beter. Prima, dan los je het zelf toch op?

• dicksterk
@webgaming: ik denk idd dat de dure garages dat even doormeten voor 30 euro zouden opvoeren als "diagnose stellen".
ik sa open voor oplossingne maar ik ben geen leek op technisch gebied, ik begrijp van de theorie minstens zoveel als de gemiddelde monteur, ik kan het laleen niet uitvoeren omdat ik daar de ogen voor mis. als ik dus weet dat iets het waarschijnlijk niet is ga ik dat niet uitvoeren. als je 1000 euro over hebt omt e gokken kan dat wel las elke gok betekent de volgende week zuinger doen met boodschappen doen gok je niet, zo simpel is het.

• WEBGAMING
dicksterk schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:18:

ik sa open voor oplossingne maar ik ben geen leek op technisch gebied, ik begrijp van de theorie minstens zoveel als de gemiddelde monteur,
Haha goeie!

Je bent toch hopelijk niet serieus? Misschien bij de "monteurs" (beunhazen) waar jij komt. Misschien moet je eens met een monteur praten die een opleiding gevolgd heeft.

Zeggen dat je het onwaarschijnlijk vind dat de kachelweerstand meteen weer doorbrand laat wel zien dat je er niet veel verstand van hebt. (en dan zullen we het maar niet over het Dacia topic hebben)

Als er een zekering in je auto doorbrand, en je zet er een nieuwe in, brand die 99% van de tijd ook meteen weer door. Je moet het probleem oplossen. Dat werkt precies hetzelfde met een kachelweerstand, of welk ander elektrisch onderdeel dan ook. Als iets doorgebrand is, en je stopt er iets nieuws in, zal het 99% van de tijd gewoon meteen weer doorbranden.

En dat probleem is hoogstwaarschijnlijk gewoon de ventilatormotor die kapot is.

[Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 01-02-2021 00:09]

• Jim423
@webgaming: ik denk idd dat de dure garages dat even doormeten voor 30 euro zouden opvoeren als "diagnose stellen".
ik sa open voor oplossingne maar ik ben geen leek op technisch gebied, ik begrijp van de theorie minstens zoveel als de gemiddelde monteur, ik kan het laleen niet uitvoeren omdat ik daar de ogen voor mis. als ik dus weet dat iets het waarschijnlijk niet is ga ik dat niet uitvoeren. als je 1000 euro over hebt omt e gokken kan dat wel las elke gok betekent de volgende week zuinger doen met boodschappen doen gok je niet, zo simpel is het.
Misschien kun je het dan samen bekijken met de hobbymonteur? Jij geeft aan wat hij moet meten en checken hij voert het uit en zegt wat hij meet en ziet. Dan moet je er wel uitkomen als je de theorie begrijpt lijkt me?
Immers kom ik er ook altijd wel uit en ik ben totaal geen automonteur :+

• Yucon

Yucon

*broem*

Was je nu al naar die ASM garage geweest?

• dicksterk
@yucon: welek asm garage bedoel je? ik ben nog nergens geweest eerst de aut ophale bij de hobbyonteur vanavond.
@jim423: de hobbymonteur heeft haast, hij heeft de honda al langer gehad dan hij wilde omdat hij de verkeerde draagarm had besteld(type voor de 3-deurs terwijl ik de 5-deurs heb) en andere klanten zijn aan het wachten. misschien g aik hiervoor nog een keer terug, of ik laat het bij een ander nakijken.
@webgaming: dit gaat heel arrogant klinken la is het niet zo bedoeld. maar als je hoogbegaafd bent getest qua iq zoals ik merk je vaak 2 dingen: 1. als je je een beetje verdiept in een bepaald vakgebied weet je er meestal al snel mer over dan mensen die het vak uitoefenen(toen ik bij lycamobile solliciteerde op e afdeling productontwikkeling gaf de directeur in Nederland toe dat ik meer over het bedrijf wist dan hij). en 2. mensen vinden dat verschrikkelijk irritant, zeker als achteraf blijkt dat ik gelijk heb zonder dat ik hun opleiding heb gevolgd. Waarom ben jij zo stellig, ben je zlef automonteur?? een doorbrandende zekering wijst vaak(niet altijd) op kortsluiting, een vervangende zekering brandt dan inderdaad door en inderdaad vrijwel direct. Een kachelweerstand kan om 2 redenen doorbranden: 1. door slijtage, de weerstand wordt tijdens gebruik erg warm en brandt dus vaak na jaren gebruik een keer door. 2. doordat de weerstand extra warm wordt door bijvoorbeeld een te stroef draainde kachelmotor op lage standen, dit blijkt meestal doordat de weerstand dan na enkele weken of maanden opnieuw doorbrandt. als de weerstand per direct bij inschakelen van de kachelmotor zou doorbranden zou je dat merken/ruiken, en het kan eigenlijk niet tenzij er kortsluiting is en dan zou de zekering ook springen(juist op hogere standen omdat er dan door die ekortsluiting nog meer hitte zou vrijkomen). de kachelmotor draait al 2 jaar vrolijk op stand 4 want de vorige eigenaar vond vervangen van de weerstand niet nodig. bij kortsluiting in de motor zou de zekering dus allang zijn doorgebrand, bij lagerslijtage zou die in 2 jaar veel erger wordden en zou de motor ook op hogere standen hoorbaar aanlopen(bij stroef lopen of een lager toerental hebben dan zou moeten). als ik jouw advies zou opvolgen en die motor zou laten vervangen, dan zal dat bij de meeste garages betekenen dat ik die motor ook moet betalne, ookk als dat niet het probleem blijkt te zijn ze nemen hem dan niet terug en plaatsen de oude terug als het niet heeft geholpen. dat is dus zo'n gok die ik niet ga nemen, zo goedkoop is een kachelmotor nu ook weer niet.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 12:41

DataGhost

iPL dev

dicksterk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:29:
maar als je hoogbegaafd bent getest qua iq zoals ik merk je vaak 2 dingen: 1. als je je een beetje verdiept in een bepaald vakgebied weet je er meestal al snel mer over dan mensen die het vak uitoefenen [..] en 2. mensen vinden dat verschrikkelijk irritant, zeker als achteraf blijkt dat ik gelijk heb zonder dat ik hun opleiding heb gevolgd.
Nog twee dingen die een hoogbegaafd iemand merkt, eigenlijk uitsluitend ná het krijgen van zo'n testresultaat, zijn dat deze 1. heel gauw last krijgt van Dunning-Kruger en 2. het verschrikkelijk irritant vindt om daarop gewezen te worden, zeker als achteraf blijkt dat het waar is. Ik ben het wel met je eens dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn om het beter te weten dan een hobby-monteur die voor een paar kwartjes salaris klust, maar dan vraag ik me oprecht af waarom je het een slim idee lijkt om die aan je auto te laten klussen.

Ik ben ook zeker geen leek op technisch gebied maar ik ben wel zo bescheiden om mijzelf ook niet bij de bovenste 10% in te schatten, en zelfs dan lees ik een hele partij onzin in jouw posts. Als jij zo overtuigd bent van je gelijk, en je het allemaal zo goed weet, moet het toch triviaal zijn om samen met die monteur even voor minder dan 30 euro de boel door te meten zodat je zeker weet dat niet toch aan de hand is wat jij claimt dat niet aan de hand kan zijn?

[Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 01-02-2021 12:51]

• WEBGAMING
Heel mooi voorbeeld van Dunning Kruger inderdaad. En ja, ik ben zelf monteur. Daarom kan ik je ook vertellen dat eigenlijk alles wat je hier zegt onzin is.

Irritant? Lachwekkend zal je bedoelen.

Wat doe je hier dan? Je weet het zelf toch?

En dan ben ik bij deze wel klaar met reageren.

[Voor 71% gewijzigd door WEBGAMING op 01-02-2021 12:23]

• Yucon

Yucon

*broem*

dicksterk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:29:
@yucon: welek asm garage bedoel je? ik ben nog nergens geweest eerst de aut ophale bij de hobbyonteur vanavond.
Yucon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:57:

edit: ik lees een beetje dat je schraperigheid ook vooral door een wantrouwen cq eerdere teleurstelling komt. Als je dat een beetje laat varen kan ik je ASM autoservice aanraden; dat is iemand van het type ouderwetse dorpsgarage. Als je daar binnenloopt en start met het verhaal dat je pakkingen wil hergebruiken vlieg je denk ik met pek en veren de deur uit. Maar als je gewoon het verhaal uitlegt is hij wel iemand die je eerlijk voor een goede prijs kan helpen. Ik heb verder geen relatie met het bedrijf maar ik ben er wel eens als klant geweest. Hij heeft me toen voor voor een heel scherpe prijs met een lastig probleem geholpen.

Maar 25 euro voor de klepjes gaat het vast niet worden. Maar het klopt wel dat het bij die 8v renault motoren heel makkelijk is dus je kunt het met voelermaatjes van een euro of 5 echt gewoon zelf doen.

Goudenheuvel 7/A, 5234GA, Den Bosch
https://www.detelefoongids.nl/asm-autoservice/17763815/5-1/

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik denk dat je jezelf in een lastige positie duwt door dit op te willen lossen. Hoewel ik me bij een deel van je verhaal wat kan voorstellen is het gebruikelijk om de analyse te laten lopen volgens kans op succes x benodigde moeite. Waar jouw analyse in de knoop raakt is dat door je door je visuele problemen de benodigde moeite compleet anders inschat dan mensen die wel kunnen zien.

De ietwat rare situatie die het oplevert is nu echter dat je op basis van de calculatie met daarin de hoeveelheid moeite die het jou zou kosten nu vervolgens anderen heel gedetailleerd wil aansturen. Dat werkt niet. Zeker niet als degene die het moeten doen je eigenlijk ook nog niet goed kunnen volgen.

Zou je dit hele onderwerp niet beter van je afzetten? Zeker als je zelf niet eens in die auto kunt rijden klinkt het een beetje als een obsessie. Vind de rest bij je thuis het even belangrijk als jijzelf?

• dicksterk
@webgaming: dunning-kruger zou van toepassing zijn als mijn conclusies uiteindelijk niet overeenkomenn met de praktijk, maar dat is nu juist vrijwel altijd wel zo. als ik op garages was afgegaan9geen beunhazen) had de dacia:
- 2 nieuwe voorwiellager/ gehad terwijl de 2 acherwiellagers naar mijn mening de hoorbare waren(bleek ook te kloppen toen ik naar een andere garage ging)
- 4 nieuwe schokbrekers gehad terwijl het probleem een koordbreuk in de rechter voorband bleek te zijn
ook bij de auto vna mij ouders vroeger in eenn dorpsgarage(hele dure). bij testen n ade grote beurt deed e uato het ineens niet meer..... ik zei: ze hebben de knop vna de startmtor ingedrukt(zat bij die uato achter een knopje) mij vader wilde niet gaan )ant hij stond voor gek door met zon oplossing aan te komen zei hij. na demontage vna het dashboard en vervaning brandstofpomp nogaltijd niets, tot mij vader mijn idee inbracht en jawel..... het knopje vna de startmotor bleek door hen te zij ingedrukt.
Ik kom hier om de oplossiing te vinden voor iets wat ik niet weet,, juist omdat ik weet dat het bepaalde dingen niet zijn. Het bedrijf dan iemnad hier had aanbevolen heb ik bijvoorbeeld wel gemiald en ben nu met hen in gesprek over of er een zekering is die stand 1 of 2 aanstuurt, dat vind ik een goede sugestie. kachelmotor kan het haast niet zijn zoals k al heb uitglegd, die ga ik ook niet vervangen(655 euro voor het motorjte 10-20 euro montage), waarom zou ik geld uitgeven om mij eigen gelijk te bewijzen? misschine hala ik binnekort een motortje op de sloop, al kan die natuurlijk ook stuk zijn, maar ik geloof echt niet dat dat het is.

• Yucon

Yucon

*broem*

dicksterk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:18:
kachelmotor kan het haast niet zijn zoals k al heb uitglegd, die ga ik ook niet vervangen(655 euro voor het motorjte 10-20 euro montage), waarom zou ik geld uitgeven om mij eigen gelijk te bewijzen? misschine hala ik binnekort een motortje op de sloop, al kan die natuurlijk ook stuk zijn, maar ik geloof echt niet dat dat het is.
even terzijde, je focust met die motor nogal op het zwaar lopen. Maar met de eerder genoemde interne weerstand wordt juist bedoeld dat er kortsluiting in de spoel zit waardoor een groot deel van de spoel niet meewerkt. Het gaat om elektrische weerstand. Dat is ook vrij makkelijk door te meten.

• dicksterk
@yucon: ik zal dat binnekort eens laten doormeten. maar: als een (groot) deel vna de spoepl door sluitign onbruikbaar was zou je dat toch merken aan het toerental op standen waarop hij wel werkt? en, met een sluiting zou het mtortje toch niet 2 jaar probleemloos werken op stand 3 en 4, dan zou toch vroeg of laat een zekering sprinen door die sluiting?(want de kachelweerstand werd vervangen om stadn 1 en 2 weer werkend te krijgen,, 3 en 4 draaien probleemloos).

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Meten is weten. Als het heel waarschijnlijk is dat X het probleem is, zal dat vaak gewoon vervangen worden en meestal lost dat het op. Als jij maar hard genoeg vindt dat Y het probleem is kan je dat prima aangeven, zelfs bij normale dealers. De kans is echter erg groot dat het toch X is waardoor je onnodige extra diagnosekosten kwijt bent zonder dat er een probleem verholpen wordt. Maar als je erom vraagt zal elke garage gewoon doen wat jij vraagt. Over vervangen onderdelen niet mogen houden of (geen) geld terug als een vervangen onderdeel het probleem niet verholpen heeft kan je gewoon navraag doen van tevoren. Het probleem is hier denk ik vooral dat jij vindt dat het niet X is omdat jij X te duur vindt, geen zin hebt om diagnosekosten te betalen en wel verwacht dat het probleem opgelost wordt voor slechts de kostprijs (maar liever gratis) + 25eur/uur arbeid, zolang het maar niet X is.

Nu zit je in een situatie dat het de kachelweerstand niet bleek te zijn (overigens makkelijk door te meten, zoals al gezegd) maar je wel een "nieuwe" kachelweerstand hebt en daar vast ook voor hebt moeten betalen, precies de situatie die je probeerde te vermijden door naar een hobbybeun te gaan in plaats van naar een fatsoenlijke universele garage of dealer. Schijnbaar weet je hobbybeun zo goed waar 'ie mee bezig is dat het probleem nog steeds niet opgelost is, en jij komt ondanks het "beetje inlezen" zelf ook niet veel verder. Ik denk dat je er aan tijd (en straks ook qua geld) al meer aan kwijt bent door het hier te vragen aan een stel Tweakers die jouw auto verder niet kunnen bekijken of diagnosticeren, dat je de auto beter naar een fatsoenlijke garage had kunnen brengen. Die kunnen overigens ook prima onderdelen vervangen om te kijken of het werkt, zonder dat je daar van tevoren voor moet betalen. Dan laat je ze het weer in de originele staat terugbrengen als dat het niet is en kost het je alleen arbeid.

En 655 euro voor een kachelmotor van een 23 jaar oude Civic vind ik erg mooi, zelfs als 'ie nieuw zou zijn. Komt die uit de USS Enterprise toevallig? Lijkt me dat, als je je een beetje verdiept in kachelmotoren, je binnen een paar minuten kan vinden dat die prijs nergens op slaat en tig nieuwe, originele en/of imitatiemodellen kan vinden voor een fractie van die prijs.

Maar goed dat je nu van plan lijkt een diagnose te laten doen.

• dicksterk
@dataghost: typfout was 65 euro wat de kachelmotor kost.
Overigens ken ik evallig 1 eerlike garage in de buurtdie lat ik het wel doormeten. Ik ken er overigens veel meer die ongeacht de uitslag zouden aangeven na doormeten dat onderdeel x stuk is, dan vervangen ze x werkt het nog niet en zeggen ze: maar x was ook stuk hoor. dergeljk probleem gehad met een monteur van een combiketel, die had 5 onderdelen vervangen zonder dat het hielp en toen ik klaagde werd door het desbetreffende bedrijf een monteur van de fabrikant zelf gestuurd(kosten waren voor mij als in ongelijk had) maar ik had geen ongelijk en ze mochten me alles terugbetalen wat voor niets vervangen was. Ik verbas me over de aanname hier dat de meeste garages eerlijk zijn terwijl toch mass'as te lezen valt over oneerlijek garaes, of beleid om veel meer te vervanen dan strict nodig is(die kachelweerstanden zijn een goed voorbeeld. veel dealers claimen dat je dan gelijk de kachelmotor moet meevervangen terwijl uit talloze fforumposts blijkt dat dit vaak helemal niet nodig is. er zijn absoluut erlijke garages maar er zij er ook genoeg die dat niet zijn, simpelweg omdat de meeste klanten gen idee hebben van de techniek van hun auto en dus alles geloven.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@dicksterk Een kachelweerstand brand niet zomaar door, dat gebeurd bijna alleen door overbelasting. Hoe ouder de kachelmotor wordt, hoe groter het stroomverbruik van deze motor bij gelijk toerental en hoe groter de belasting op de kachelweerstand. De eerste standen van de weerstand hebben de hoogste weerstandswaarde en dus het meest te lijden als het stroomverbruik van de motor door ouderdom toeneemt. Daarnaast staat bij dagelijks gebruik de ventilator ook nog eens het meest op standen 1 en 2.
De reden om dus de motor mee te vervangen met de weerstand is puur gebaseerd dat na jaren ervaring is gebleken dat bij het gros van auto's waarbij de weerstand doorbrand, ook de motor vervangen moet worden. En ervaring vervang je niet met een hoog IQ! Grootste valkuil van iemand met een hoog IQ is juist denken dat je met een hoog IQ ervaring kan vervangen. Ik ben in mijn leven al heel wat hoog intelligente personen tegengekomen en ik durf gerust te stellen dat een hoog IQ geen garantie is dat ze ook zomaar alles begrepen en altijd de juiste conclusie trokken.

Er zijn talloze onderdelen in een auto die defect gaan als gevolg van slijtage aan andere onderdelen. Alleen het defecte onderdeel vervangen (en de rest afschuiven op onnodig en oplichting) is niet alleen onverstandig, het lost het oorspronkelijke probleem niet op. Een goede garage, die ervaring heeft met het merk/model weet dit.

Daarnaast, en dit is heel tegen-intuïtief om voor mij nu te zeggen, het internet heeft het in de praktijk behoorlijk vaak fout! De hoeveelheid aantoonbare foute informatie die ik bijv. over mijn eigen auto tegenkom is bijna schokkend. De meeste informatie is namelijk symptoombestrijding, niet herstel van het eigenlijke probleem.

Als laatste, de meeste garages zijn 100% eerlijk. Ja, ze zullen echt weleens een misdiagnose stellen, maar het zijn de berichten over slechte garages die je leest, niet de vele ervaringen waarin het gewoon goed is gegaan.

Wat betreft je problemen, beiden zijn om te lossen met wat tijd en een multimeter. Voor de kachel is het een kwestie van de spanning meten op de uitgang van de weerstand met een aangesloten kachelmotor (en als op stand 1 en 2 er geen spanning op staat, aan de kant van de knop meten) en de speakers is niets anders dan een continuïteitsmeting tussen radio en speaker en een weerstandsmeting op de speaker.
Vrij simpel, maar wel iets wat je door een monteur moet laten doen die handig is met een multimeter en niet door één die vooral handig is met een sleutel. Autoelectra is een vak apart dat helaas niet iedere monteur beheerst.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dicksterk
De honda is terug en we hebben besloten er maar mee te leven, met de radio aan is het blazende geluid nieteens erg hinderlijk en door het stille motorgeljuid van deze auto volstaat 1 speaker redelijk.
Vanmiddag laten uitlijnen daar had ik nog wel 1 vraag over: uitlijnen lukte volledig op 1 ding na, het rechter achterwiel staat een milimeter(zoiets zei de man die uitlin de) te ver naar buiten maar hij was al maximala afgesteld. dit kon nog wel verder maar dan moest het gat worden uitgeboord, dit kon wel maar wel op eigen risico. hebben we nu niet laten doen. is dit een gebruikelijke oplossing? de man gaf aan dat het niet heel erg was, ooguti 1 achterband rechts per jaar vervanen ;-)ja ik weet dat de meesten hier 2e hands bandeneen verwerpelijk idee vinden maar als het elk jaar moet vind ik 35 euro voor een bandje inclusief monteren prima. dat uitboren lijkt me een riscante zaak in 23 jaar odu metaal, of valt dit wel mee? van uitlijnen weet ik eienlijk weinig. We zijn er in elk geval behoorlk p vooruit gegaan want met dde uitlijning tot vandaag sleten alel 4 de banden in 1 jaar op(de binnenkant van de banden) de voorbanden waren tot op het canvas versleten in 1 jaar, dat gaat nu dus niet meer gebeuren.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:57

Nox

Noxiuz

dicksterk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:12:
De honda is terug en we hebben besloten er maar mee te leven, met de radio aan is het blazende geluid nieteens erg hinderlijk en door het stille motorgeljuid van deze auto volstaat 1 speaker redelijk.
Vanmiddag laten uitlijnen daar had ik nog wel 1 vraag over: uitlijnen lukte volledig op 1 ding na, het rechter achterwiel staat een milimeter(zoiets zei de man die uitlin de) te ver naar buiten maar hij was al maximala afgesteld. dit kon nog wel verder maar dan moest het gat worden uitgeboord, dit kon wel maar wel op eigen risico. hebben we nu niet laten doen. is dit een gebruikelijke oplossing? de man gaf aan dat het niet heel erg was, ooguti 1 achterband rechts per jaar vervanen ;-)ja ik weet dat de meesten hier 2e hands bandeneen verwerpelijk idee vinden maar als het elk jaar moet vind ik 35 euro voor een bandje inclusief monteren prima. dat uitboren lijkt me een riscante zaak in 23 jaar odu metaal, of valt dit wel mee? van uitlijnen weet ik eienlijk weinig. We zijn er in elk geval behoorlk p vooruit gegaan want met dde uitlijning tot vandaag sleten alel 4 de banden in 1 jaar op(de binnenkant van de banden) de voorbanden waren tot op het canvas versleten in 1 jaar, dat gaat nu dus niet meer gebeuren.
Vervang gewoon 1 as per keer, ga niet 1 band vervangen en pak nieuwe banden met een goed loopvlak, anders blijf je bezig met vervangen. Als de auto al maximaal staat heb je kans dat de auto of van een sjonnie is geweest die heeft lopen beunen om hem lager te krijgen bijvoorbeeld of hij heeft een tikje gehad. Ik zou het zo laten, de auto is het niet waard.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• WEBGAMING
Ik dacht dat je alle theorie van auto's wist?

Ik ben in een goede stemming, :D zal nog 1 keer serieus reageren, hopen dat er nu wel naar geluisterd word.

Aan de achterwielen is meestal niet zo veel af te stellen, heeft waarschijnlijk ooit eens een tik gehad. De gaten wat groter boren kan een optie zijn, dan krijg je wat speling om de boel weer goed af te stellen. Als de boel niet te verroest is zou ik me er niet veel zorgen over maken.
Liever een uitgeboord gat, (wat gewoon weer goed vast zit door de bout vast te draaien, voor de duidelijkheid) dan een band die er scheef onder staat.

De speaker moet vrij simpel op te lossen zijn, als de fout niet in de radio zit. Een paar draadjes trekken stelt niet zo veel voor. Naar achteren wat lastiger, lijkt me ook niet zo nodig. Maar naar de andere deur is simpel. (helemaal als er nog draden liggen, dan kan je die gebruiken om nieuwe te trekken)

Ventilatormotor kost ook geen drol als je hem online bestelt. Kijk een keer op autodoc. (en als je eens alle gegevens van de auto geeft, of een kenteken, kan ik ook wat links geven voor de motor, en evt banden.)

Met banden is het maar net hoe veel je over hebt voor je eigen veiligheid, en de veiligheid van andere weggebruikers. Zoals ook al gezegd is, een setje nieuwe banden hoeft ook niet veel te kosten. (denk dat je met een tientje meer al heel erg in de buurt zit)

Ik vind het eigenlijk vrij asociaal om andere mensen in gevaar te brengen omdat je zelf goedkoop wil rijden. Goedkoop rijden, prima, geen enkel probleem. Andere mensen in gevaar brengen door te besparen op het enige contact met de weg? Nee, dat vind ik niet kunnen. Als er een ding belangrijk is, zijn het goede banden.

Heb je ook een rapport van de uitlijning? Als je daar om vraagt krijg je die. (bij een fatsoenlijke zaak) Dan kunnen we ook eens meekijken.

[Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 04-02-2021 19:46]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Die achterwielophanging zal wel dusdanig versleten zijn (rubbers e.d.) dat het gewoon niet meer naar de juiste waardes te stellen is via de normale manier.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• dicksterk
@webgaming: ik vraag me bij je banden-advies toch 1 ding af: ik hoor namelijk ook veel garages zeggen: koop liever een 2e hands band van een a-merk dan(als ik nu even bovenaan bij autoweek kijk bij de allergoedkoopste): Compasal, Duraturn, Fortuna en Atlas. Ik lees ook regelmatig dat een 2ehands a-merk band met voldoende profel een betere remweg heeft dan een nieuwe ultra-budgetband. Zie ji dat anders? vind ij dat ik toch beter 4 compasal roadware zomerbanden kan kopen dan bijvoorbeeld e 2 zomerbanden 2ehands(maar nog bijna nieuwe, ook qua bouwjaar) van Fulda die nu op de achter-as zijn gemonteerd?
daarover had ik ook nog een vraag: momentel zitten er 2 Goldline winterbanden op de voor-as(de aangedreven as), die zijn doro de garage gemonteerd bij de apk(niet to mij tevredenheid want ik was niet van plan met winterbanden te gaan rijden) dus heb ik (mede op advies van de bandenhandelaar) zomerbanden laten monteren achter. De komende sneeuw-dagen gaan we toch niet rijden, want mijn partner heeft enkkle in auto's met abs gereden en dat heeft deze Honda niet en we hebben de auto te kort om dat verantworod te gaan testen in de sneeuw/ijzel. mar ik lees gemengde reacties over winterbanden oprijden in de zomer, kan dat of is dat echt levensgevaarlijk? anders zal ik me toch genoodzaakt zien nog 2 banden te kopen in maart-april. maar kan ik dan beter naar de bandenhandelaar teruggaan voor 2 evengoede 2ehands fulda banden voor voorop, of heb ik een kortere betere remweg met ultra-budget banden als compasal, fortuna, duraturn en atlas? qua prijs komen die emet elkaar overeen dus het maakt mij niet uit nieuwe hele goedkope of 2ehands a-merk voor dezelfde prijs.
Wat zijn de nadelen, behalve bandenslijtage, van een ies naar buiten staandde achcterband(gign echt om een millimeter zij die man)
Het rapport heb ik niet gevragd, ik vergeet altidj om aels te vragne wt op papier staat omdat ik het zelf toch niet kan lezen, beetje sotm achteraf.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Er bestaat ook nog een middenweg, dus geen wappiewappie banden of 2e hands banden. Een paar simpele Hankooks kosten de kop ook niet, zeker niet in die maat onder die die Civic (dat zal wel iets van 15" 185 breed zijn), en daar heb ik meer vertrouwen in dan een paar oude 2e hands banden en zijn kwalitatief ook prima.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• dicksterk
ik weet het niet zeker9ook niet waar je dat terugvindt) maar voglens internet zitten er onder een dergelijke civic 175/65 r14 banden.
ankook is toch en stuk duurder dan de onderste rij. en je moet er minimaal 2 dus het scheeldt al gauw 20-30 euro(waar je 2ehands dus nog een derde band voor hebt) of in het goedkoopste segment. als die banden levnesgevaarlijk waren werden ze wel verboden toch(de nieuwe bedoel ik dan)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Sorry hoor, maar je kunt echt beter gaan fietsen als je 30 euro meer al te veel geld vind voor fatsoenlijke banden 7(8)7

• WEBGAMING
Voor 44,75 heb je een gloednieuwe band van Continental.
https://www.banden-pneus-...6/175-65-r14-86-t-xl.html

https://www.anwb.nl/auto/...tinental-premiumcontact-5
https://www.adac.de/rund-...al-contipremiumcontact-5/

Dit zijn allemaal reviews van de contact5, de 6 zal niet slechter zijn.

[Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 06-02-2021 23:18]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:35
dicksterk schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:52:
@ewin: lekker gezellig als je met z'n 2 rijdt allebei een walkmna op, en ong onveilig ook omdat je dan niets hoort vna de auto of sirenes.
Nou dat argument haal je wel onderuit in een oude Honda met allerlei mankementen waar je tweedehands banden op wil leggen. Hopelijk zie je ooit in wat een belachelijke toeren je uithaalt met die wrakken.

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 07:45
Voor iemand die hoogbegaafd is -knip- lijk je ook wat nonchalant om te gaan met je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers.

Maar dat had je wel door toch?

[Voor 18% gewijzigd door Steefmeister op 05-02-2021 07:38]

• dicksterk
@webgaming: dat is idd niet heel veel duurder, maar daar omt montae dan nog wel bij natuurlijk(geldt ook voor nieuwe banden van 30 euro) maar niet voor de 2ehadns van 35 die zijn incl montage en balanseren, ik denk dat ik met een continental van 45 nog 10-15 kwijt ben aan montage is 60(2 banden van 60 incl. montage is 120 terwijl ik nu 70 betal, dat is toch best een verschil.
ik vroeg me onog af of het erg gevaarlijk is met winterbanden te blijven rijden in de zomer(op de voor-as) achter zitten zoals gezegd al zomerbanden.
@erwin; als je in die honda zou rijden zou je merken dat ondanks mij manier van zo goedkoop mogelijk onderhouden die auto als je 100 rijdt op de snelwg zo strak op de weg ligt en zo stabiel rijdt(2500 toeren draait de motor dan ongeveer) geen enkele trilling in de wielen/stuur/ophangign dat je nauweliks voelt dat je rijdt, je hoort het an de wind en heel lichct aan de bane op de weg maar je voelt niets, ben zelf erg tevreden momenteel beter an ik voor de onderhoudsronde had durven dromen. alels bij elkaar wel 680 euro uitgegeven: apk met 2 vrij dure voor-winterbanden(175 incl apk) 35 voor een stoel, 350 voor grote beurt, draagarm voor, thermostaat, multiriem en dan nu nog 120 euro voor uitlijnen en 2 2ehands banden incl montage(50 voor uitlijnen). dus alles bij elkaar best wat uitgegeen, 550 teruggekrgen van een opkoper voor de dacia(die gaat nu naar roemenie) dus we kome redelijk uit.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Steefmeister schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:02:
Voor iemand die hoogbegaafd is zou ik wel enige vaardigheid in spelling en interpunctie verwachten.
Hij is blind. Dan snap ik wel dat het niet altijd even soepel gaat.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

dicksterk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:12:
Dus je laat geen diagnose doen? Nja, goedkoopste "oplossing" inderdaad. Krijgen we helaas niet te weten wat het probleem uiteindelijk was, jammer.
Vanmiddag laten uitlijnen daar had ik nog wel 1 vraag over: uitlijnen lukte volledig op 1 ding na, het rechter achterwiel staat een milimeter(zoiets zei de man die uitlin de) te ver naar buiten maar hij was al maximala afgesteld. dit kon nog wel verder maar dan moest het gat worden uitgeboord, dit kon wel maar wel op eigen risico. hebben we nu niet laten doen. is dit een gebruikelijke oplossing? de man gaf aan dat het niet heel erg was, ooguti 1 achterband rechts per jaar vervanen ;-)ja ik weet dat de meesten hier 2e hands bandeneen verwerpelijk idee vinden maar als het elk jaar moet vind ik 35 euro voor een bandje inclusief monteren prima. dat uitboren lijkt me een riscante zaak in 23 jaar odu metaal, of valt dit wel mee?
Als je boren in 23 jaar riskant vindt vraag ik me oprecht af waarom je erin rijden dan niet spannend vindt. Het is niet de bedoeling, het betekent namelijk dat de auto waarschijnlijk ooit een aanrijding gehad heeft of dat er heel veel onderdelen versleten zijn die eigenlijk ook vervangen moeten worden, waardoor het uitlijnen een soort symptoombestrijding is. Of het in jouw specifieke auto "kan" om dat gat uit te boren weet ik niet, zal waarschijnlijk zo'n vaart niet lopen, maar dit is een teken dat je eigenlijk al in een riskant wrak rijdt.

Zoals al gezegd, 1 band vervangen is iets wat je nooit moet doen, altijd minimaal twee tegelijk. Ik heb een keer een voorband inclusief velg kapotgereden en daarna met een volledige reserveband verder gereden, deze was natuurlijk anders versleten dan de andere voorband en ook een ander merk/type. M'n auto trok ontzettend naar een kant toe en het stuur stond behoorlijk scheef als ik rechtdoor ging, waardoor ik dacht dat ik m'n ophanging ook kapot had gereden. Na het vervangen van de kapotte velg en beide voorbanden reed 'ie weer gewoon rechtdoor. Dus altijd beide kanten tegelijk vervangen, dan heb je als het goed is ook nooit de situatie dat je slechts 1 band moet vervangen omdat ze allebei ongeveer gelijk slijten. Het is bovendien vaak nog goedkoper ook omdat je op veel plekken een soort korting krijgt als je meerdere banden tegelijk laat doen (of je betaalt relatief meer als je slechts 1 band laat doen, net hoe je het wilt bekijken).
van uitlijnen weet ik eienlijk weinig. We zijn er in elk geval behoorlk p vooruit gegaan want met dde uitlijning tot vandaag sleten alel 4 de banden in 1 jaar op(de binnenkant van de banden) de voorbanden waren tot op het canvas versleten in 1 jaar, dat gaat nu dus niet meer gebeuren.
Schokkend. Je hoort dit zelf in de gaten te houden, minstens 1x per maand ofzo. Je banden zitten niet "opeens" op het canvas, dan ben je heel erg lang doorgereden nadat je onder de wettelijk minimale 1.6mm kwam, en daarna nog eens ongelofelijk lang met slicks. Daarmee kan je als het regent al niet meer fatsoenlijk de bocht om. Ook met geldige APK krijg je gewoon een ontzettend terechte dikke boete als je met zulke banden rondrijdt, en het is levensgevaarlijk zowel voor jezelf als voor medeweggebruikers. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom. De APK is niet het enige moment dat je auto een APK moet kunnen doorstaan, je auto moet dat te allen tijde kunnen.
dicksterk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:12:
De komende sneeuw-dagen gaan we toch niet rijden, want mijn partner heeft enkkle in auto's met abs gereden en dat heeft deze Honda niet en we hebben de auto te kort om dat verantworod te gaan testen in de sneeuw/ijzel.
Klinkt als een goed idee. In winterse condities wil je nooit dat je ABS nodig zou hebben, dat betekent namelijk dat de situatie al dusdanig verkeerd is ingeschat dat er eigenlijk nog maar weinig aan te redden is. Zeker als je het normaal vindt om met banden zonder profiel of zelfs zichtbaar canvas te rijden kan ABS al helemaal niks meer redden en is het zelfs een wonder dat er nog niks mis is gegaan tijdens een klein regenbuitje. Laat staan winterse omstandigheden.
dicksterk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:06:
@webgaming: dat is idd niet heel veel duurder, maar daar omt montae dan nog wel bij natuurlijk(geldt ook voor nieuwe banden van 30 euro) maar niet voor de 2ehadns van 35 die zijn incl montage en balanseren, ik denk dat ik met een continental van 45 nog 10-15 kwijt ben aan montage is 60(2 banden van 60 incl. montage is 120 terwijl ik nu 70 betal, dat is toch best een verschil.
Nogmaals: autorijden is niet goedkoop, hoe graag je ook wilt dat dat het wel is. Je hebt in eerste instantie je eigen veiligheid en in tweede instantie die van je medeweggebruikers. Als jij elke APK aan komt zetten met banden die het nog *net* doorheen komen en er bij de volgende afkeur pas weer tweedehandsjes oplegt die even ruk zijn, speel je ook met de veiligheid van een ander. Dan is het gewoon, hoe kut het ook klinkt, tijd om de auto weg te doen en het OV te pakken ofzo.
ik vroeg me onog af of het erg gevaarlijk is met winterbanden te blijven rijden in de zomer(op de voor-as) achter zitten zoals gezegd al zomerbanden.
Hoewel ik het toejuich dat mensen met winterbanden rijden in winterse omstandigheden, zou ik het verbieden om zomer- en winterbanden te mixen op dezelfde auto, als ik de wetgever was. Ik weet niet wat de wetgeving hier precies over zegt maar ik zou het afraden. Liever vier dezelfde banden (hoewel dat waarschijnlijk toch al niet het geval was) dan "een beetje winterbanden" want dat zorgt er vooral voor dat je auto gek reageert als je het nodig hebt. Ook dienen winterbanden in veel landen een minimaal profiel van 4mm te hebben, wederom Nederland zal wel weer afwijken maar zeker weten doe ik het niet, en dat lijkt me voor tweedehands winterbanden nog iets minder waarschijnlijk. Deze eis voor het profiel is er met een goede reden, dus het is niet om je te pesten ofzo.

Hoe vaak en hoeveel geld je precies kwijt bent aan je bandenwissel-escapades weet ik niet, maar mocht je voor winterbanden willen gaan zou het lonend zijn om een tweede set velgen te regelen (kan heel goedkoop) waar je die banden op zet, en dan bewaar je ze gewoon. Dan heb je dus een set winterbanden en een set zomerbanden. In de winter slijten je zomerbanden niet en in de zomer slijten je winterbanden niet, dus na die eenmalige investering ben je als het goed is niet veel meer aan banden kwijt dan wanneer je slechts 1 set gehad had waar je het hele jaar op rijdt. Moet je natuurlijk wel een langere periode met dezelfde auto (of banden- en velgenmaat) willen doen. Hier kan je heel simpel een begroting voor maken over de komende 2, 3, 4 jaar en kijken waar je break-even zit.

Je hebt het geluk dat je in Nederland woont en daarom vrije keuze hebt om het hele jaar op zomerbanden te rijden, ook als de situatie daar compleet niet naar is. In een land als Duitsland mag je gewoon de weg niet op zonder winterbanden als de omstandigheden winters zijn. Dus als je daar je auto wel wilt kunnen gebruiken in de winter moet je dus een set winterbanden bij de vaste autokosten incalculeren. Dit geldt overigens ook gewoon voor Nederlanders als ze in Duitsland willen rijden. Niet dat dat deze winter heel erg van toepassing gaat zijn, maar toch.
@erwin; als je in die honda zou rijden zou je merken dat ondanks mij manier van zo goedkoop mogelijk onderhouden die auto als je 100 rijdt op de snelwg zo strak op de weg ligt en zo stabiel rijdt(2500 toeren draait de motor dan ongeveer) geen enkele trilling in de wielen/stuur/ophangign dat je nauweliks voelt dat je rijdt
Ik zet hier persoonlijk mijn vraagtekens bij gezien je topichistorie, maar ik heb je auto niet gevoeld dus het zal wel. Als ze hem niet eens meer fatsoenlijk uitgelijnd krijgen kan ik me dat slecht voorstellen. Ik denk dat je lekker zachte vering hebt die de boel nog behoorlijk opvangt, dat is iets heel anders dan "strak op de weg liggen".
alels bij elkaar wel 680 euro uitgegeven: apk met 2 vrij dure voor-winterbanden(175 incl apk) 35 voor een stoel, 350 voor grote beurt, draagarm voor, thermostaat, multiriem en dan nu nog 120 euro voor uitlijnen en 2 2ehands banden incl montage(50 voor uitlijnen). dus alles bij elkaar best wat uitgegeen, 550 teruggekrgen van een opkoper voor de dacia(die gaat nu naar roemenie) dus we kome redelijk uit.
Ik weet niet over welke periode deze kosten uitgesmeerd zijn maar het zijn allemaal geen hoge bedragen, juist aan de lage kant maar dat is te verwachten met goedkope hobbybobs. Ik hoop voor je dat ze hun werk goed gedaan hebben.
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:13:
[...]

Hij is blind. Dan snap ik wel dat het niet altijd even soepel gaat.
Dat is waar, maar lezen lukt wel gewoon, en net als mensen met dyslexie gewoon hun epistels nog even kunnen nalezen om de overduidelijk foute zaken eruit te halen voordat ze op "Verstuur" drukken, ook al wordt het misschien niet perfect, kan dat in deze situatie ook. Ik snap dat het wat extra moeite kost maar het kost ons nu vaak ook moeite om te lezen wat je precies opschrijft met soms miscommunicatie als gevolg (bijv. een kachelmotor van 655 euro).

• dicksterk
De bnaden tot op het canvas afrijden was ook niet onoe atie, dat heeft het familielid die hiervoor eigenaar an de auto was gedaan. Diegene geeft auos ook nooit een beurt, bij olielmapje olie van de action erbij en verder apk en niets, daarbij vergeleken geef ik mijn autos uitgebreid onderhoud;-)
de achterbanden waren bijvoorbeeld advies bij deze apk, ik had er apk-technisch dus mee door kunnen rijden maar dat is niet gedaan, en de 2ehnads banden die nu achterop zijn hebben nog volledig profiel en zijn qua productiejaar ook nog 2020 dus bepaald niet oud zr zijn van fulda dus ook niet mega-budget
nu dient zich een nieuw dingetje aan: gisteren stonden we vrij lang in de rij bij mcdonalds, 30 minuten van elke keer een stukje opschuiven en dan wer stilstaan. ik merkte daarbij de volgende dingen op: 1. motorventilatro gaat netjes aan 2. temperatuurmeter blijft netjes in het midden 3. kachel wordt wat 4armer en 4. dat is het dingetj waar k een vvfrfaag ovr heb: de motor begint te tikken, niet heel erg maar het doet je denken aan een licht dieselgeluid, niet heel hard maar wel net opvallend. na een stukje rijden is het ook weer vrijwel weg. waarom gebeurdd dit bij en warme motor en niet bij normala rijden en kort stilstana voor een stoplicht? ik lees dt het de ekeppen of injectors kunnen zijn en dat het niet veel uitmaakt maar heb het bij vorige autos nooit gehoord. iemand hier een idee wat dit is?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:09

MLLL

Palm Treo 650

Zet er 4 nieuwe A-merk banden van 300 euro onder , ram er een kachelmotor in van 6 tientjes en ros een paar nieuwe speakerdraden in. En je bent een echte spekkoper, kost wat maar dan rijd je zorgeloos je auto en dat is ook wat waard.

Dat is sneller dan de berichten die je hier deponeert.

Fijn weekend, ik trek alvast een fles pils open. :Y

• dicksterk
@mlll: dat geld dat je net noemt 300 +60 i 50% van het aankoopbedrag dat die uato kostte nameljik 700, 2,5 jaar geleden toen een familielid hem kohcct. ik heb dit jaar(in 1 maand) en dat is dan nog zo goedkoop omdat ik het meeste door een hobbybob heb laten doen. ik vind 700 uitgeven in 1 jaaraan een auto die 700 heeft gekost echt wel het maximum. als ik 4 nieuwe bnaden van 300 zou nemen moet door het niet perfect uitlijnbaar zijn 2 over een jaar weer 2 achterbanden nemen (want 1 vervangen kan eigenlijk niet) dat is dna dus weer 150, dat tegen 70 bij 2 2ehandsbnadjes die zoal2s ik net zei producctiejaar 2020 hebben en nog volledig profiel en vna een a-merk zijn dus waarom zou ik dat doen.
en of ik dna spekkoper ben weet je nooit bij een auto van 23 jaar, schokbrekers kunnen kapot gaan, eigenlijk alles is ouder dan waarvoor een auto eigenlijk bedoeld is dus comfortabel en zo veilig mogelijk rijdend houen is wat ik doe. met dde hoop dat dit wat we nu hebben uitgegeven het wel is tot de volgende apk vna 10-02-2022.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Sorry hoor maar het aankoop bedrag heeft natuurlijk niks te maken of je wel of niet een bepaald bedrag in een auto wilt steken. Auto rijden kost nou eenmaal geld. Wil je niet het aankoopbedrag aan onderhoud in een auto steken dan moet je een duurdere auto kopen.
En wat kun je nu de realistisch verwachten van een auto van 700 euro. Zelfs voor oude Civic is dat echt weinig...

• dicksterk
@tom: als er iemand achterop klapt krijg je vna de verzekering enkel de dagwaarde terug, dus stel dat ik er vandaag een ongeluk me ekrijg dna krijg ik minder teerug dan ik heb geinvesteerd om hem rijdend te houden en kna ik geen volgende auto kopen. die 700-euro civic rijdt nu la 2,5 jaar, eerste grote beurt en apk na aankoop hadden geen extra kosten, 2e apk remleidingen, 3e apk 2 banden en advies nog 2 banden en draagarm(beide vervangen). dus je kan best veel verwachten voor een 700-euro civic, het enige is dat ik de garage liefst niet zie tussen de apk-keurigen door dus ik hoop dat dat dit jaar met ddeze auto ook weer lukt. voor het gevla het niet lukt heb ik 4 opties: 1. een heel goedkope garage in de buurt 2. de hobbybob, die zit een half uur rijden vererop 3. een monteur die enkel bij je tuis repareert(handig voor het geval het ding helemal niet meer van z'n plek wil komen) en 4. een vrij goedkope univerele rdw-erkende garage ook een half uur verderop. bij elke reparatie check ik bij alle 4 de prijzen en de goedkoopste mag het doen, tenzij hij niet wil ridjen dna blijft enkel de monteur-aan-huis over.

• deepbass909

deepbass909

@dicksterk Het is een verkeerde houding om niet meer aan onderhoud uit te willen geven dan de auto waard is. Waarde van de auto mag alleen een rol spelen of je kiest voor een bepaalde reparatie of dat de auto weggaat. Zeker met een goedkope auto is de kans dat een reparatie of onderhoud meer kost dan de waarde van de auto natuurlijk heel groot, maar dat wil niet zeggen dat je dan een reparatie niet meer moet laten uitvoeren.

En je argument dat je van de verzekering het geld ook niet terug krijgt, is ook een non-argument en raar voor iemand die claimt hoog intelligent te zijn. Je zou moeten weten dat het vooral is zodat je een andere auto kan aanschaffen, niet om je investering in de auto terugbetaald te krijgen.

Natuurlijk wil je niet teveel uitgeven aan onderhoud, dat is je goed recht, maar ik lees dat je echt alleen het uiterste minimale wilt uitgeven (wat nodig is om door de APK te komen) en daarbij bereid lijkt te zijn de veiligheid op een lagere plaats te zetten. En dat is hoe dan ook onverstandig.

Eigenlijk heb je 2 opties in mijn ogen:
  • of je neemt je verlies en geeft nu één extra geld uit om die auto in één keer in op orde te brengen (en laat dat alsjeblieft door een erkende garage doen en niet door de beun waar je nu komt), of
  • verkoop dit ding en haal voor €1000 een betere auto.
maar wat je nu doet, kost alleen maar geld en lost niks op.

Dat hij bijv. al niet goed uit te lijnen is, is al een teken dat of die auto ooit betrokken is geweest bij een ongeval en moet je je afvragen of je hem überhaupt wilt houden, of zo ver versleten dat het niet meer af te stellen valt en je extra zal moeten investeren in reparatie. Versleten rubbers in de ophanging kunnen bijv. heel makkelijk ertoe leiden dat op een afrit de auto van de weg glijdt. Gooi er ook nog eens goedkope banden onder (of mix zomer- en winterbanden) en je maakt de auto eigenlijk alleen maar gevaarlijker en minder voorspelbaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• WEBGAMING
Mensen, het heeft helemaal geen zin. Hij is "hoogbegaafd" dus hij weet het toch allemaal beter. Terwijl hij voor simpele vragen hier komt...

Als je niet begrijpt dat gloednieuwe banden van 10 (inc montage misschien 20) euro duurder, veel beter zijn als 2e hands rommel, dan ben je het pad gewoon kwijt. Nieuwe banden gaan langer mee, en zijn veiliger. Maar die paar tientjes zijn al te veel, voor de veiligheid van jezelf en anderen.

Terwijl hij claimt de veiligheid zo belangrijk te vinden!

Dat vind ik gewoon compleet asociaal, en omdat hij "hoogbegaafd" is, hoef je hem ook helemaal niets te vertellen. Al laten deze topics eerder zien is dat hij vrij laagbegaafd is, met een goede portie Dunning Kruger.

In dit topic reageren is gewoon complete tijdverspilling.

• Jim423
Jammer, ik was toch nog wel echt benieuwd of de fout in de kabelboom, weerstand of aanjagerschakelaar zat.
Zou er bijna zelf even aan gaan meten :D

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

dicksterk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:08:
@mlll: dat geld dat je net noemt 300 +60 i 50% van het aankoopbedrag dat die uato kostte nameljik 700, 2,5 jaar geleden toen een familielid hem kohcct. ik heb dit jaar(in 1 maand) en dat is dan nog zo goedkoop omdat ik het meeste door een hobbybob heb laten doen. ik vind 700 uitgeven in 1 jaaraan een auto die 700 heeft gekost echt wel het maximum. als ik 4 nieuwe bnaden van 300 zou nemen moet door het niet perfect uitlijnbaar zijn 2 over een jaar weer 2 achterbanden nemen (want 1 vervangen kan eigenlijk niet) dat is dna dus weer 150, dat tegen 70 bij 2 2ehandsbnadjes die zoal2s ik net zei producctiejaar 2020 hebben en nog volledig profiel en vna een a-merk zijn dus waarom zou ik dat doen.
en of ik dna spekkoper ben weet je nooit bij een auto van 23 jaar, schokbrekers kunnen kapot gaan, eigenlijk alles is ouder dan waarvoor een auto eigenlijk bedoeld is dus comfortabel en zo veilig mogelijk rijdend houen is wat ik doe. met dde hoop dat dit wat we nu hebben uitgegeven het wel is tot de volgende apk vna 10-02-2022.
Ik heb in nog geen jaar 4000 euro uitgegeven aan een auto die ik afgelopen maart kocht voor 4000 euro

Baas boven baas....

En de auto rijdt er niet minder om kan ik zeggen, al moet ik hem de komende 4 jaar wel blijven rijden om de kosten er een beetje uit te halen En dat is lastig omdat een auto meestal binnen 2 jaar zat ben.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Voor een hoogbegaafde maak je overigens wel veel typefouten....

• dicksterk
@mlll: ik neem dan toch aan dat je die oveweging hebt gemaakt omdat het een auto is die je hel erg leuk vindt, 4000 voor de koop e 4000 voor de reparatie. wat voor auto is het dan, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik koop een auto puur verstandelijk: de vorige was een dacia logan sedan, een model dat in nedderland totaal niet aansloeg omdat iederen het lelijk vond. dus kochten we een 6 jaar oud exemplaar in 2012 voor 2200 euro. de enige grote kosten die we tot dit jaar aan die auto hebben gehad zijn 1 distributierime in 2017, koppeling+druklager ook in 2017 en een stuurpomp in 2013. nu hadden we dde keuze: 700 uitgeven aan de dacia met de uitdrukkelijke waarschuwing van de (rdw-erkende) garage dat hij niet zeker was of het probleem dan was opgelost, hij kon enkel proberen of een grote beurt, kleppen stellen en de distributietiming controleren het zou oplossen er waren geen foutcodes oid. of 700 uitgeven aan deze honda, wetend dat dan alle onderhooud klaar was voor nu en dat hij goed zou rijden. dus is de keuze op een zekere investering in de honda evallen boven en onzekere in de dacia.
die honda is een oud ding, maar japans en dus betrouwbar.
@anderen: jullie redenere erg vanuit een gevule portomonee(neem en erkende garae, neem nieuwe banden ook als je echt goede 2ehandse kan monteren die nieuw zijn qua profiel en productiejaar), gooi hier nog een paarhonderd euor tegenaan. dat dat bij ons verschil makt voor wel of niet kunnen eten, at een reparatie van 1000 euro gelijk staat aan een maandinkomen wordt een beetje vergeten. en de aanname dat elek beun slecht is is ook een beetje makkelijk. Die honda moet 2 jaar mee zodat we kunnen sparen voor een stuk nieuwere honda jazz, als we die 2 jaar al ons eld an reparatie uitgeven wordt er nooit gespaard voor een andere auto.
overigens is er geen sprake meer van versleten rubbers, die waren er wel in de draagarm liksvoor maar die hele draagarm is vervangen. het enige punt op het apk-raport waar niets mee gedaan is is: overmatige vloeistoflekkage. dit bleek volgens dde garagist in ons geval enkel te gaan om een motor die "een beetje vet was, licht zweten noemde de garagist het, hoefde niets aan te gebeuren want gebruikt in een jaar vrijwel geen olie en koelvloeistof. remmen zijn goed, remleidingen vorig jaar vernieuwd, geen enkele aantekening op het keurignsrapport verder. dus voens de apk-eisen rijden we nu volledig veilig.
@webgaming: ik doe niet langer met nieuwe banden want die rechter achterband slijt in 1 jaar an de zijkant af, dus ik mot toch elk jaar 2 nieuwe banden monteren of ze nu nieuw zijn of niet. itboen kon wel maar het risico op misgaan daarvan was voor ons, i hoef na 680 euro uitgegeven te hebben geen niet-rijdende auto door een gokje te wagen dat is toch niet zo raar?
De honda is nu verder in keurige conditie, zoals ik al zei hij rijdt echt heel stabiel en hangt ook niet over in bochten, beduidend minder dan de dacia deed die franse vering in zo'n hoge auto hangt behoorlijk over in een scherpe bocht(ookk al toen hij 6 was). als hij een hogere km-stand had zou ik hem opgeven voor klokje rond van autoweek.

• WEBGAMING
Zoals ik zei, complete tijdverspilling. Het zelfde riedeltje gaat al 2 pagina's door.

Als je het niet kan betalen moet je geen auto rijden!

• dicksterk
@webgaming: laten we het zakelijk houden ipv persoonlik. wat is jouw mening over een tik in de mtor bij lang stationair draaien en dus warm zijn? wat kan dat zijn, is het iets wat een probleem kan worden?
Er is hier duidelijk een andere opvating over onderhooud, maar al met al is er niets onveilig aan onze uatoop dit moment zelfs als ik hem naar een dure garage zou brengen oouden die momenteel niets vervangen, hooguit wat comfort-dingetjes zoals het standenprobleem vna de kachelmotor of de speaker. er zitten banden met voldoende profiel onder, nieuwe winterbanden voorop en 2ehnads zomerbnaden uit 2020 met nog volledig profiel op de achterknat, begin zomer zet ik 2 vna diezelfde op de voor-as zodat hij volledigop zomerbanden staat.

• Colini
@dicksterk

Ik heb al een keer aangegeven om eens contact op te nemen met akr-performance.nl. Hun zijn Honda specialist en heb er zelf goede ervaringen mee gehad.

Ik heb zelf ook Honda gereden en zolang je een Honda normaal onderhoud, zul je er niet veel kosten aan hebben. De coupé uit 1994 die ik heb gehad, heeft me nog geen 400 euro per jaar aan noodzakelijk onderhoud, incl. 2x alle banden vervangen, gekost. Aan noodzakelijke reparaties heb ik globaal 1000 euro uitgegeven. Dit over een tijdsbestek van ongeveer 4 jaar. Goedkoopste auto die ik ooit gereden heb.

Inmiddels lijkt me dat er aardig wat adviezen zijn gegeven, dus tijd om een keuze te maken. In mijn optiek heb je de volgende keuzes:

1) je doet niks meer aan de auto. Kijk alvast goed je verzekeringspolis na, want die ga je nodig hebben.
2) ga bij een goede garage langs en laat een offerte maken om de auto weer een goede staat te krijgen. Beslis dan of je de auto laat repareren en nog jaren ermee vooruit kan, of wegdoet en gaat sparen voor een auto die in goede staat is.

Waar je ook voor kiest, succes ermee...
(Ter info: ik zou voor optie 2 gaan)

• deepbass909

deepbass909

@dicksterk Uiteraard weten wij niet jullie financiële situatie en ik weer uit persoonlijke ervaring ook dat een paar 100 euro wellicht te veel kan zijn. Neemt niet weg dat je nog altijd wel verstandige keuzes kan maken in onderhoud. En jouw posts zijn doorspekt van alles zo goedkoop mogelijk willen doen en niet willen accepteren dat dat niet altijd de beste keuze is.
Een "dure" garage hoef onder aan de streep helemaal niet duur te zijn, omdat ze ook storingen en defecten sneller weten op te lossen, inclusief garantie.

Dat er geen rubbers versleten zouden zijn in het onderstel, kan domweg niet kloppen, tenzij er schade aan het onderstel zit. Als de rubbers namelijk goed zijn en er is geen schade aan het onderstel, dan moet de auto perfect uit te lijnen zijn. En een millimeter afwijking klinkt misschien als weinig, maar in het onderstel, waarbij fijnafstelling gebeurd door een stelmoer misschien een kwart slag te verdraaien, is een millimeter een serieus grote afwijking. Helemaal als dat een millimeter buiten het normale stelbereik is!
De Civic is niet goed uit te lijnen, ergo, er is iets structureels mis in het onderstel. Dat is dus of schade of slijtage.
Daarnaast claim je dat er niks onveiligs aan de auto is, terwijl de uitlijning nog steeds niet goed is en je totaal verschillende bandensoorten op de assen hebt liggen. Dat is binnen de Nederlandse wet weliswaar niet verboden, maar het wordt niet voor niets sterk afgeraden. De auto kan op onverwachte momenten overgaan in onder- of overstuur en dat is wel degelijk gevaarlijk.

Ik heb al heel veel goede adviezen voorbij zien komen, adviezen die allemaal in de wind lijken te worden geslagen, want je lijkt het beter te weten. Dat is niet bepaald constructief.

Modbreak:Voor de mensen die vallen over de vele tekstfouten in de reacties van @dicksterk, deze gebruiker heeft een visuele beperking.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee