Honda Civic raakt oververhit tijdens rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Onze hond acivic 1.5 vtec-e uit 1997 raakt oververhit tijdens rijden of lang stilstaan (bij mcdrive bijvoorbeeld)
woensdag gebeurde het bij stilstand bij de mcdrive. de meter liep op tot een fractie onder rood, kwam nooit helemala in rood maar bleef dus wel erg warm. Bij rijden op de snelweg zakt de temperatuur weer vrij snel.
Vandaag reden we een uur zonder problemen, toen begon het erg te regenen en reden we veel lnagzamer(50km per uur ongeveer) en weer steeg de temperatuur tot net iets onder rood en bleef daar tot weer werd versneld. Het lijkt dat de temperatuur vandaag telkens oploopt bij langzamer rijden.
gecontroleerd:
- koelvloeistof, is keurig roze en was nog gevuld tot max
- motor-olie, zat niets aan pijlstok, beetje merkwaardig want is eind januri volledig bijgevuld bij grote beurt en hooguit 4000km gereden, weer netjes bijgevuld er kon ruim een liter bij. maar dit is donderdag bijgevuld dus kan niet het probleem van vandaag veklaren
- koelventilator slaat aan, wel een beetje laat maar toch nog heel ruim onder rood
wat kan het zijn? motor loopt verder keurig, niets afwijkends te horen.

Alle reacties

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:09
Er zit een klep die bepaald of koelvloeistof naar de radiator moet om te koelen of juist recirculeert om zo snel mogelijk op temperatuur te komen. Die wordt aangestuurd door een thermostaat. Ik zou beginnen bij die twee.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Verwijderd

Wat heb je zelf al gezocht? Iets meer info over de auto is ook wenselijk. Al naar een garage geweest/gebeld?

Zelf denk ik de thermostaat.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

https://www.easycarparts.nl/hoe-werkt-het-koelsysteem/

Thermostaatklep werkt niet goed meer, kan gezien de leeftijd van de auto ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Wok

Dakloos...

Klinkt inderdaad als een thermostaat die niet meer (volledig) opent.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
dicksterk schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:30:
Onze honda civic 1.5 vtec-e uit 1997 raakt oververhit tijdens rijden of lang stilstaan (bij mcdrive bijvoorbeeld)
woensdag gebeurde het bij stilstand bij de mcdrive. de meter liep op tot een fractie onder rood, kwam nooit helemaal in rood maar bleef dus wel erg warm. Bij rijden op de snelweg zakt de temperatuur weer vrij snel.
Vandaag reden we een uur zonder problemen, toen begon het erg te regenen en reden we veel langzamer(50km per uur ongeveer) en weer steeg de temperatuur tot net iets onder rood en bleef daar tot weer werd versneld. Het lijkt dat de temperatuur vandaag telkens oploopt bij langzamer rijden.
gecontroleerd:
- koelvloeistof, is keurig roze en was nog gevuld tot max
- motor-olie, zat niets aan peilstok, beetje merkwaardig want is eind januari volledig bijgevuld bij grote beurt en hooguit 4000km gereden, weer netjes bijgevuld er kon ruim een liter bij. maar dit is donderdag bijgevuld dus kan niet het probleem van vandaag verklaren
- koelventilator slaat aan, wel een beetje laat maar toch nog heel ruim onder rood
wat kan het zijn? motor loopt verder keurig, niets afwijkends te horen.
Hoeveel kilometers heeft je auto gelopen? Heb vroeger ook een Civic gehad met dezelfde motor en die verbruikte geen druppel olie met ruim 250K kilometers op de teller.
Dus ik vermoed dat je motor ook wel aan het einde levensduur is. Want deze blokken verbruiken normaal bijna geen olie. Zodra die dit gaat doen, 1 liter per 4000 is erg veel voor deze motor, dan is er iets goed versleten. Je kan wel een iets dikkere olie erin stoppen + een toevoeging voor oudere motoren. Soms wil dat nog wel helpen om het olieverbruik iets in te perken.

Maar zoals hierboven al gezegd, het is waarschijnlijk de thermostaat die kapot is.
Dat kan je redelijk makkelijk zelf vervangen voor weinig.

Maar ik zou wel met een schuin oog naar een andere auto gaan kijken.
Deze generatie Civic's staan ook bekend om het roesten, dus vermoedelijk zal die van jou ook wel lekker aan het roesten zijn. Voor relatief weinig kan je de volgende generatie Civic al kopen:
https://www.gaspedaal.nl/...x=2500&pmin=1000&srt=df-a

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 15-05-2021 16:47 ]

• dicksterk
wat ik zelf la heb bedaan staat in mijn startpost. garage laat ik er maandag naar kijken maar weet graag een beetje waar ik ana toe ben. IK lees hier over de thermostaat en thermostaatkleop, staan die los vna elkaar? De thermostaat is namelijjk in januari vervangen omdat die juist continu open bleef staan waardoor de kachel in de winter nooit warm werd. de thermostaat is dus pas 4 maanden oud, maar las ern nog een nadere thermostaat of thermostaatkelp in zit kan dat natuurlijk, en in principe kan een nieuwe thermostaat waarschijnljk ook kapot(is geen exemplaar vna de sloop dus wel echt nieuw)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waterpomp?

Als de rotor stuk is draait ie wel, maar verplaatst nauwelijks water.

• dicksterk
@chrisborst: ik vond het ook opmerkelijk. Maar ik heb de olie niet gecontroleerd na de vorige grote beurt dus ik moet even uit gaan van dat teun de beun hem daadwerkelijk heeft bijgevuld. Heb er nu 15w0ingedaan, die verbruikte hij de vorige keer niet(12 maanden) dus even zien of dat weer zo is. km-stand is 229700km.
@krgt: daar zit ik ook aan te denken...... als het de waterpomp is kom ik er ook niet onderuit de distributieriem te laten vervangen vrees ik omdat nergens vermeld is wanneer die vervangen is, dat kan dus minimaal 3 jaar geleden zijn(toen is de uato in de familie gekomen) en maximaal nooit in de lvensduur van de auto.

[ Voor 33% gewijzigd door dicksterk op 15-05-2021 16:59 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20

JdM

Humbled

Waterpomp is het waarschijnlijk niet, want dan zou de auto juist extra snel warmlopen tijdens het rijden. Er is dan meer motorwarmte doordat er toeren gemaakt worden en er vermogen wordt geleverd.
Ik zet ook in op een kapotte thermostaat. Heel simpel te controleren: Laat de auto stationair draaien en voel aan de grote dikke slang die naar de radiator toe loopt. Blijft deze koud, dan blijft de thermostaat hangen. Wordt deze wel warm, controleer dan of de koelventilator aanslaat, want die kan het dan ook nog zijn.

• dicksterk
kan de thermostaat dna binnen 4 maanden kapot gaan? En geldt daarvoor niet hetzelfde als bij de waterpomp, als er geen kolvloeistof circuleert wordt de motor warmer bij hoge snelheid? koelventilator draait dat lijkt niet het probleem, kachel worddt wel heel warm9je v erbrandt bijna je voeten).

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-11 21:14
Thermostaat of koelventilator.
Makkelijk testen: Aanzetten en stationair laten lopen en controleren of de ventilator aanslaat.
Het zou zo makkelijk kunnen zijn als een los draadje (en de complete ventilator vervangen is ook niet heel ingewikkeld).

• dicksterk
thermostaat is 4 maanden gelden vernieuwd, koelventilator draait gewoon.

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:25
Eerste gedachte bij mij was radiator lek.. maar als de koelvloeistofpeil niet zakt, is de thermostaat een goede 2de optie wat het kan zijn.

En ja, onderdelen kunnen helaas snel kapot gaan soms. Is de thermostaat vervangen door een nieuwe of door een gebruikte? Dat is namelijk niet duidelijk..

Aangezien je profiel zegt dat je in Woudenberg woont, neem eens contact op met https://www.akr-performance.nl/

Die zitten in Harderwijk (half uurtje rijden vanuit Woudenberg), onderdelen zijn daar niet duur (in mijn optiek), en leveren kwaliteit. 229k is geen probleem voor de motor (mits goed onderhouden), maar aangezien de auto nu olie zuipt, zou ik hem eens goed na laten kijken.

Houd er wel rekening mee dat je op het punt aan het komen bent waarop je moet gaan beslissen of je er nog wel geld in wil stoppen of dat je beter voor een andere auto kan gaan kijken, gezien wat voor een problemen je er al met hebt gehad. Het komt bij mij namelijk over dat er een beunhaas er de hele tijd aan werkt en die goedkoopste 2de hands onderdelen gebruikt om een probleem "op te lossen" en dat daarnaast de auto al meer mankementen had bij aanschaf dan dat er aangegeven is.

Ter vergelijk, hier een lijstje wat ik aan kosten kwijt ben geweest aan mijn Civic coupe destijds. Ik heb deze ongeveer 4 jaar gehad, gekocht met 160k op de teller, verkocht met 245k op de teller:

- elk 10k olie en oliefilter vervangen: totaal 8x 35 euro = 280 euro
- radiator lek: totaal 100 euro
- banden, 8 stuks Pirelli's P6000 15 inch: totaal 660 euro
- accu vervangen: 50 euro
- electrische buitenspiegels vervangen ivm vandalisme: 115 euro
- lampjes in de koplampen vervangen: 30 euro ongeveer
- lichtfilter vervangen: 40 euro ongeveer
- koppelingsplaat en onderste drukcilinder: 456 euro.

In totaal dus ongeveer 1700 euro aan onderhoud en reparaties uitgegeven in 4 jaar. Daarnaast nog wel wat geld uitgegeven aan andere zaken, zoals ander type uitlaat, ander luchtinlaatsysteem, etc. Toen ik de auto verkocht was hij nog in goede staat, nieuwe eigenaar heeft hem alleen Total loss gereden na 4 weken..

• dicksterk
de thermostaat wasnieuw, draagarm ook overigens(bij dezelfde beunhaas gedaan). maar maanden levensduur voor een nieuwe thermostaat vind ik weinig. ik heb wel een theorie: er was een enorme hoosbui toen we reden vnamiddag. net als wanneer we doro de wasstraat gaan kwam er water binnen. bij door de wasstraat rijden loopt de motor daarn aook een beetje raar de eerste kilometer, dat was nu niet zo. ik ik vraag me af of electronica in de thermostaat of sensoren vna de koelventilator nat worden. De beunhaas kon het lekn niet vinden maar het water likt gevoelsmatig over mijn enkels en voeten te druppelen van onder het dashboard,, bij een bocht komt er dan ineens een hele straaltje omlaag of bij flik optrekken of remmen. maar ik heb geen idee waar het water binnekomt, iemnad heir een idee?

• JdM

JdM

Humbled

Verstopte radiateur kan ook nog. Breng hem anders nog eens weg naar een garage die dingen kan controleren in plaats van een beunhaas, of ga met de tips hier zelf aan het controleren in plaats van afschieten omdat het volgens jou niet moet kunnen. Vanaf toetsenborden is sleutelen aan auto's erg lastig en voor beunhazen vaak ook ;)

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11 12:11
Olie verbruik kan ook door het te warm worden. Water dat over je voeten loopt zou kunnen komen van een verstopte afvoerbak .blijf niet rijden met een motor die warm loopt

• dicksterk
nee ik snpa dat we er niet mee moeten blijven rijden.
ik schiet ook niets af maar ik heb la meerdere keren gezegd dat de koelventilator is getest en dat die draait en ook dat de thermostaat nieuw is en in januari vervangen. ik ga hem alsnog laten nakijken maar ik zou ook graag opties horen die buiten die 2 vallen omdat koelventilator werkt en thermostaat nieuw is. verstopte radiateur kna idd ook, moet ook worden bekeken. wat me ook nog verbaasd: waarom gebeurd het wisselend? vnadaag hadden weeen uur gereden voor het optrad, thermostaat is dan allang open dus zou toch veel eerdeer problemen moeten geven dna pas na een uur rijden? verstopping idem. kan natuurlijk ook nog zijn dat de aangegeven temperatuur onjuist is, maar daar ga ik eiligheidshalve even niet van uit.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-11 19:42
Is het niet gewoon je ventilator relais? Zeker als je aangeeft dat de temperatuur daalt bij snelwegrijden (airflow).

too old, too cold

• dicksterk
dat leek mij ook logisch, maar het rare is dat de koelventilator keurig aanslaat. bij testen hoor je hem dat ook gewoon doen, hij gaat keurig aan.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 17:00
Ik had daar ook last van.

Je kan het volgende proberen:
- thermostaat vervangen
- koelventilator controleren (op parkeerplaats auto starten en even een kwartier wachten) als het goed is zou de ventilator boven de 90 graden aan moeten springen
- waterpomp
- radiateur dop (dit was bij mij het probleem. Kvs kwam er soms ook uit en de dop was toen niet goed meer)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

-tom-562

Oliesjeik

Daar is onze forum monteur weer!

Dat de thermostaat nieuw is zegt natuurlijk niks. Je kunt hem makkelijk zelf testen natuurlijk in een pannetje met (kokend) water. Begin daar eens mee zou ik zeggen

Vaak bu'j te bang!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11 19:00
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, bij mij was de radiateur lek. Snelweg rijden, niks aan de hand, maar als ik dan de afrit nam en afremde, liep de temperatuur richting rood.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• dicksterk
bednakt voor lale hulp. ik ga morgen eens langs de garage. Hopelijk valt het mee, thermostaat is nog wel te overzien maar er is ddit jaar al 650 euro onderhoud aan gedaan en dat vond ik eigenljk wel genoeg voor een auto waarvan we hebben besloten hem 2 jaar te houden(dus nog 1 apk volgend jaar). 1 liter olei per 4000km overleef ik wel met olie vna de action, distributieriem blijft een gokje, maar met hete motor rijden gaat niet. Hopeljk is het iets simpels en hoeft niet de waterpomp vervangen te worden of is de koppakking beschadigd.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:09
dicksterk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:39:
bednakt voor lale hulp. ik ga morgen eens langs de garage. Hopelijk valt het mee, thermostaat is nog wel te overzien maar er is ddit jaar al 650 euro onderhoud aan gedaan en dat vond ik eigenljk wel genoeg voor een auto waarvan we hebben besloten hem 2 jaar te houden(dus nog 1 apk volgend jaar). 1 liter olei per 4000km overleef ik wel met olie vna de action, distributieriem blijft een gokje, maar met hete motor rijden gaat niet. Hopeljk is het iets simpels en hoeft niet de waterpomp vervangen te worden of is de koppakking beschadigd.
Bij de koppakking kan je de kleur van de koelvloeistof controleren( wat je al hebt gedaan) en de oliedop checken. Anders zal dat wel los lopen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• dicksterk
De nachtmerrie gaat verder.... vnadaag weer olie gecheckt, dondrdag bijgevuld tot max zat nu nog maar hlaverwege op de peilstok met maximala 100km gereden. ligt geen plas onder de uauto. waar wijst dit op? ik vrees dat het dna toch een duurder verhaal gaat worden dan thermostaat.

• chrisborst
dicksterk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
De nachtmerrie gaat verder.... vandaag weer olie gecheckt, donderdag bijgevuld tot max zat nu nog maar halverwege op de peilstok met maximaal 100 km gereden. ligt geen plas onder de auto. waar wijst dit op? ik vrees dat het dna toch een duurder verhaal gaat worden dan thermostaat.
Wat voor olie zit er nu in (want 15W0 bestaat volgens mij niet). Verkeerde olie of zeer goedkope olie kan ervoor zorgen dat je enorm veel gaat verbruiken.
En olie van de action zou ik al helemaal niet aanraden.

ps; typ je toevallig op je telefoon, want je zinnen zitten vol spel- en typfouten.

• dicksterk
15w40. deze olie hebben we een jaar geleden ook bijgevuld en ging toen prima.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
chrisborst schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Wat voor olie zit er nu in (want 15W0 bestaat volgens mij niet). Verkeerde olie of zeer goedkope olie kan ervoor zorgen dat je enorm veel gaat verbruiken.
En olie van de action zou ik al helemaal niet aanraden.

ps; typ je toevallig op je telefoon, want je zinnen zitten vol spel- en typfouten.
15W40 zal dat zijn. Vind het overigens een rare keuze voor die motor. Motoren van jaren 90 gooi je minstens 10W40 halfsynthetisch in, olieboeren schrijven tegenwoordig zelfs 5W30 synthetisch voor. 15W40 staat overigens wel aangegeven als 10e keus voor die motor. Ik weet niet waar de garage mee ververst heeft, maar als die er 5W30 synthetisch in gooit en je gooit daar 15W40 mineraal bij zal dat niet lang goed gaan.

Verder maakt het voor 15W40 niet zoveel uit wat je neemt, het is allemaal dikke troep. Er zit al 20 jaar geen ontwikkeling meer in minerale olie, waar je 20 jaar terug nog een ruim aanbod had bij diverse fabrikanten is het tegenwoordig gewoon beperkt tot 1 soort 15W40 per fabrikant.

• chrisborst
dicksterk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:47:
15w40. deze olie hebben we een jaar geleden ook bijgevuld en ging toen prima.
Bijgevuld? Maar wist je ook wat oorspronkelijk in zat? Want olie met elkaar gaan mengen is niet heel verstandig. Zeker niet synthetische en minerale olie door elkaar heen.

Maar op afstand is het erg lastig om in te schatten wat er met je auto aan de hand is.
Qua kilometerstand zou er niks aan de hand moeten zijn, maar wij kunnen niet inschatten hoe er met de auto is omgegaan. Met slecht onderhoud en verkeerde olie kan je een hoop schade doen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
A) je
Moet je olie niet tot de max vullen maar tussen de min en max anders heb je t risico dat hij de olie door de keerringen eruit gooit

B ) je hebt verschillende type thermostaten die bij verschillende temperaturen open gaan. heeft je garage niet gewoon het verkeerde type gemonteerd?

CISSP! Drop your encryption keys!

• JdM

JdM

Humbled

@laurens0619 je A) is onjuist. Een auto kan prima gevuld worden tot de maximale stand. Keerringen gaan er zelfs echt niet meteen uit bij een iets hoger peil boven de max. Ik beveel het niet aan om boven de max te vullen, maar het kan niet meteen kwaad als we het over een kleine hoeveelheid zouden hebben.

• laurens0619
Het kan prima, niet altijd maar je loopt er onnodig risico mee
Als je een beetje verkeerd doet peilen (auto staat scheef, te snel na lopen motor (dus olie nog bovenin) dan heb je al snel teveel olie

Het zal per auto verschillen of dit schadelijk is, de kwikfit heeft mijn auto ooit tot de max gevuld en die wolken rook die daarna uit mijn auto kwamen waren toch echt nieuw.

Vul je m bij in het midden dan zit je safe dus adviseer ik altijd :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2021 14:54 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

-tom-562

Oliesjeik

chrisborst schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Bijgevuld? Maar wist je ook wat oorspronkelijk in zat? Want olie met elkaar gaan mengen is niet heel verstandig. Zeker niet synthetische en minerale olie door elkaar heen.

Maar op afstand is het erg lastig om in te schatten wat er met je auto aan de hand is.
Qua kilometerstand zou er niks aan de hand moeten zijn, maar wij kunnen niet inschatten hoe er met de auto is omgegaan. Met slecht onderhoud en verkeerde olie kan je een hoop schade doen.
Zo'n ramp is olie mengen nou ook weer niet hoor. Zeker met zo'n 'antiek' blok uit een jaren '90 Japanner

Vaak bu'j te bang!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:32
laurens0619 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:58:
A) je
Moet je olie niet tot de max vullen maar tussen de min en max anders heb je t risico dat hij de olie door de keerringen eruit gooit

B ) je hebt verschillende type thermostaten die bij verschillende temperaturen open gaan. heeft je garage niet gewoon het verkeerde type gemonteerd?
A ) niet mee eens, juist wel bijvullen tot MAX. Er komt geen olie bij namelijk

B ) Helemaal mee eens, OP moet dit (laten) controleren en niet bij een beun

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dicksterk schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:40:
thermostaat is 4 maanden gelden vernieuwd, koelventilator draait gewoon.
Dus het is al langer aan de gang

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:25
Zolang Beun de Haas eraan blijft sleutelen, zal die auto veel te veel geld kosten.

Enig advies om eens contact op te nemen met een goede garage wordt toch de hele tijd genegeerd. Er zit notabene op ongeveer een half uur rijden van zijn woonplaats (volgens profiel op tweakers) een goede Honda specialist.

Zoek maar eens op trustpilot en google reviews op akr performance. Zelf ook vroeger daar geweest en toen was het ook al uitstekend. Niet duur, goed advies en meedenkend.

• laurens0619
Marcel Br schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:31:
[...]

A ) niet mee eens, juist wel bijvullen tot MAX. Er komt geen olie bij namelijk

B ) Helemaal mee eens, OP moet dit (laten) controleren en niet bij een beun
Alles tussen de min en max is goed. Bijvullen tot max kan zeker maar dan moet je het wel op de juiste manier doen en zeker weten dat je er niet overheen gaat.
De meeste mensen die ik ken checken niet of het een vlakke ondergrond is of dat de motor al 5-10 minuten uistaat. Gaan die mensen bijvullen tot max, dan is er risico dat ze er overheen gaan.
Een auto loopt geen haar beter op max dan op halverwege dus waarom het risico lopen?

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2021 16:35 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:32
Omdat je dan minder snel te weinig olie hebt ;)

• laurens0619
Marcel Br schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:39:
Omdat je dan minder snel te weinig olie hebt ;)
Als je je auto niet te vol had gedaan in het verleden dan waren je keerringen nog heel en zou die nu geen olie verbruiken :+

Grapje

Maar touche! Mijn auto verbruikt echt 0,0 olie (km stand 250dkm) dus voor mij is dat niet relevant maar hiervoor een gloednieuwe golf gehad dus vrij vaak bijgevuld moest worden. Altijd raar gevonden dat olieverbruik bij die vw blokken als normaal werd gezien

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2021 17:11 ]

• dicksterk
@laurens: hoe zou dat kunnen, een thermostaat die opent bij de verkeerde temperatuur, maar wel pas na 4 manaden gebruik? dan had dat toch van begin af aan gebeurd moeten zijn? we hebben warmere dagen gehad in de afgelopen 4 maanden dna woensdag en zaterdag en daarbij was er niets aan de hnad.
@naderen: de opmerkin: de thermostaat is la vervangen dus er is la langer iets aan de hand klopt niet helemaal. Ja er was toen ook iets aan de hnad namelijk dat de motor nooit op temperatuur kwam omdat de thermostaat gelijk open stond bij starten en het winter was.
Ik maak me momenteel meer zorgen om het olieverbruik.... ik gebruik overigens 15w0 juist omdat dat zo dik is, ik veronderstel dat dunnen olie eerder wordt verbruikt als er slijtage/lekkage is dna dikke dus hoopte ik dat de dikst mogeljke mnder zou weglekken. je vindt het niet onder de auto overigens. maar een motor-revisie wil ik echt niet meer doen bij die auto. vandeaar dat ik benieu{d ben wat het kna zijn.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 15:38
4 Maanden geleden was het winter. Kan best zijn dat je er al langer last van hebt, maar niets hebt gemerkt. Kan ook zijn dat je een maandagochtend model hebt die stuk is gegaan. Kan ook zijn dat er een ander probleem is.

Het kan van alles zijn: lekke koppakking, lek oliekanaal, versleten zuigerveren, slecht sluitende kleppendeksel. Wanneer heeft dat ding voor het laatst deftig onderhoud gehad? Bij het vervangen van de thermostaat, is toen de auto goed ontlucht?

Te dikke of te dunne olie is niet echt goed, alhoewel het met een antiek motorblok over het algemeen niet zo veel kwaad kan. Zo lang er maar olie in zit. Ik zou mij persoonlijk drukker maken om oververhitting dan over olie. Die oververhitting is je grootste probleem. Een olieboot kan jaren blijven rijden, een motorblok dat telkens oververhit is meestal snel klaar.

Anyway: Naar de garage met dat ding en zelf aan je spelling gaan werken.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Pizza_Boom schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:27:
Anyway: Naar de garage met dat ding en zelf aan je spelling gaan werken.
@Pizza_Boom en ook @chrisborst , TS is blind, maar dat heeft hij in een vorig topic over deze auto aangegeven, dus dat kunnen jullie niet weten.

Verder is deze auto, ook gezien het vorige topic, het beste bewijs, dat je met 'onderhoud' door een beunhaas zelfs een betrouwbare Japanner kunt slopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Marly op 18-05-2021 22:12 . Reden: Quote toegevoegd ]

Verwijderd

Nieuwe thermostaat betekent niet automatisch dat die het goed doet, ik zou hem voor de zekerheid nog een keer laten vervangen.
Normale temperatuur van de olie is rond de 90 graden, In overhitte motor wordt deze snel 120+ en dan verdampt die gewoon

• dicksterk
De uato staat nu bij een monteur. geen grote garage maar wel een monteur met leenauto en 40 jaar ervaring. Hij gaat er naar kijken, ik laat nog even weten wat het uiteindelijk blijkt te zijn. de opmerking over oververhitte olie klopt, dus dna zou het idd kunnen dat de motor toch niet zoveel verbruikt, maar dat ho rik morgen. Leenauto is een kia picanto uit 2005 met 211000km op de teller, geen rammeltje of trillinkej te voelen lijkt erg goed onderhouden dat soort killometerstanden zie je niet veel bij picanto's(ruim 2 ton)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:54

MLLL

Palm Treo 650

Fors olieverbruik sloopt de katalysator en iets in mij zegt dat die voor een Civic niet goedkoop is.

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
MLLL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:41:
Fors olieverbruik sloopt de katalysator en iets in mij zegt dat die voor een Civic niet goedkoop is.
Alles voor een Civic uit 1997 is goedkoop. Daarom is het een Civic uit 1997. No offence natuurlijk.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 22:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Loopt de motor warm tijdens rijden (koeling primair door rijwind), dan is de waterpomp of thermostaat defect.
Loopt de motor warm tijdens stilstand of langzaam verkeer, dan is het eigenlijk altijd de ventilator die niet meer genoeg lucht verplaatst.

Alternatief is het de thermoschakelaar die niet meer inschakelt bij het eerste instelpunt (meestal rond de 90 graden).

Aangezien het een voorwielaangedreven auto is, zal hij 1 dualspeed of 2 ventilatoren hebben. Deze moeten sowieso aanslaan zodra de koelwatertemperatuur iets boven het midden van de meter komt. Slaan ze pas aan als de motor tegen oververhitting aan zit, is de kans groot dat het lage temperatuurscircuit van de aansturing defect is, dus of een defect in de fan of schakelaar/bedrading. Dit mag voor een ervaren monteur niet al te moeilijk zijn om te achterhalen.

Eventueel kan het een probleem met een verstopte radiator zijn die te weinig capaciteit nog heeft om zonder rijwind te koelen.

Voor de duidelijkheid, vanaf zo'n 50km/u wordt bij een reguliere personenauto rijwind de primaire luchtstroom door de radiator. De hoeveelheid lucht door de radiator wordt dan bepaald door rijsnelheid en niet meer de ventilators (op enkele uitzonderingen na, vooral auto's waarbij de radiator niet achter de grill in de neus zit).
Heb je een koelprobleem onder die snelheid, maar daarboven niet, werkt de watercirculatie in principe goed, maar is het probleem de geforceerde luchtstroom over de radiator.

Veel gemaakte redenatie is dat onderdeel pas x maanden oud is en het dus niet kan zijn. Misschien is onderdeel x vanaf het begin al niet goed geweest en juist reden van de storing.
Typisch was in dat kader de vraag die een ANWB-monteur ooit stelde, namelijk of er recent een reparatie was uitgevoerd aan het onderdeel waardoor ik gestrand was. Het gros van de storingen komt in de praktijk namelijk voort uit recent uitgevoerde reparaties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 15:45
dicksterk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:20:
De nachtmerrie gaat verder.... vnadaag weer olie gecheckt, dondrdag bijgevuld tot max zat nu nog maar hlaverwege op de peilstok met maximala 100km gereden. ligt geen plas onder de uauto. waar wijst dit op? ik vrees dat het dna toch een duurder verhaal gaat worden dan thermostaat.
Oververhitte motor, olieverbruik, rookt je auto toevallig ook? Check de koelvloeistof eens, die moet zoet ruiken, als ie naar olie ruikt is je koppakking er aan.

edit: Ah de auto staat inmiddels bij een garage zie ik. Ff afwachten wat daar uit komt :)

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 19-05-2021 09:42 ]

• dicksterk
;-)gelukkig had ik gelijk over de thermostaat en koelventilator, anders sloeg ik hier een modderfiguur;-)
Het bleek dat koelvloeistof voor het oog(kon ik dus zelf niet controleren want ik ben blind) op maximaal stond, maar in werkelijkheid bijna leeg was deoordat er koelvloeistof op de lamellen van de radiator lag. Onderzoek van de garage leverde dus op dat het de waterpomp is, niet de koppakking omdat we hem nooi in het rood gereden hebben. Olielekkage komt dor een lekke krukas-kering. Omdat de distributieriem toch al moest eigenljk gebeurd nu alles in keer, kosten 400 euro. Ik heb nagevraagd of dit de moeite nog waard {as, de monteur gaf ana vna wel omdat er enkel wat roestblaasjes op de carrosserie zaten die volgens de monteur "niet zo spannend" zijn, verder helemaal geen roest en hij zei dat we nog jaren vooruit kunenn met deze. Dus we laten het doen.
Pagina: 1