Kabelnetwerk nieuwe huis, KPN-box 12 op 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 22:08
Hoi! Na het ontvangen van onze sleutels heb ik vandaag de blije ontdekking gedaan dat nog veel meer kamers loze leidingen hebben dan ik al dacht. Ik wil dus het volgende:

- Morgen komt de glasvezelaansluiting in mijn meterkast. Die zit bij de voordeur.
- Mijn woonkamer is op de eerste verdieping, en daar wilde ik het KPN-modem plaatsen. Dan is overal mijn wifi sterk, gok ik, en ik stream graag games naar mijn tablet en Steam Deck straks (zit ik op de bank dus).
- Ik dacht dus aan het volgende: een UTP-kabel vanuit de meterkast naar achter mijn tv trekken, daar het modem neerzetten, en een kabel terug naar de meterkast richting een switch.
- Vervolgens naar de kleine slaapkamer op de 2e verdieping, en het kantoortje naast de voordeur, een kabel trekken door de loze leiding. CAT6 overal lijkt me daarbij prima overigens.

Ik vraag me echter af of ik veel verbindingsproblemen krijg als ik niet netjes via stugge kabels in plaats van flexibele doe met wandcontactdozen. Als ik voor die aanpak ga, hoe krijg ik dan echter de glasvezelaansluiting in mijn meterkast naar de router in mijn woonkamer, en vervolgens in die slaapkamer boven en onder?

Het is waarschijnlijk een erg simpele puzzel, maar na een dag vloer verwijderen kom ik er even niet uit, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:33
Waarom wil je geen stugge kabels gebruiken?
Op zich werkt het wel, met flexibele kabel (heb ik hier ook ) maar het is niet netjes.

Ik zou modem in meterkast, op we verdieping een wifipunt (aangesloten via kabel).

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 30-11-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@99ruud99 Hm. Vooral omdat het me zo tegenstaat dat KPN voor die wifi-onzin van ze zoveel geld vraagt. Ik vind daarom mijn router in de woonkamer zetten een fijn idee. Dan is waar het telt (de woonkamer) wifi prima. De rest zit immers toch op ethernet dan.

Ik dacht met flexibele kabels gewoon aan een klein gaatje in de afdekplaten boren inderdaad, of een hoekje eruit. Een doos is wel netter ...

Is er een manier om die router alsnog in de woonkamer te krijgen en via een WCD het signaal terug te sturen? Of werkt dat niet both ways? Dan is flexibel naar de router, flexibel terug, en dan netjes verder werken via een patch een optie. Of zie ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Router is ook meteen switch, dus waarom eerst naar beneden en dan weer naar boven? Werk dan alles vanaf woonkamer.

Voor rest: je kan gewoon los wifipunt aanschaffen IPV een of ander abonnement op een wifizender.

pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 30-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@99ruud99 Reden is dat ik via de loze leidingen ga het liefst. Goeie tip voor een wifipunt dan? Ik had al gekeken naar een router plaatsen op de 2e verdieping inderdaad, maar ik had geen zin in 2 netwerken. Vandaar. :)

Edit: zie nu je edit pas. Eens kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door ap3nr0ts op 30-11-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Je gaat het voor je eigen wel heel moeilijk maken.
wil je dit doen dan zal je door de leiding 2 kabels moeten trekken,
1 tussen je box 12 en de NT/ONT zit en 1 die je vanaf je box12 weer gebruikt om terug te komen in je meterkast waar je dan switch weer moet gaan zetten om de overige kabels na andere kamers aan te sluiten.

zou gewoon je box in de meterkast zetten en hier en daar waar nodig wifi punt kunnen zetten. en je kan vanaf je meterkast gelijk meerdere kabels op je box 12 aansluiten

plus kabels trekken door leiding altijd stugge kabel gebruiken, slappe kern gaat problemen opleveren

daarnaast zijn super wifis niet zo duur als je ze gelijk bij de monteur afneemt :)

[ Voor 8% gewijzigd door jopoh op 30-11-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ubiquity maakt een mooi "mesh netwerk" dat ook bedraad kan :) stel dat je zolder geen goed bereik heeft: een bijplaatsen (geen stopcontact nodig). Of in tuinschuur oid, lekker makkelijk ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@99ruud99 @jopoh Jullie hebben me overtuigd. :'( Klopt het dan dat ik in ieder geval morgen hiermee aan de slag kan? Die patch in mijn meterkast, de wandcontactdozen in die loze leidingen, en het kabeltje dat erbij past. Moet ik nog alleen iets vinden wat me aanstaat en alleen wifi in mijn woonkamer brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QdtQi6OUtS8qzXy2rq_fopBMFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jcYjbCpeBRAAOdN6QP47NbC4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je kunt ook voor 58 euro 2 kpn superwifi punten kopen en bedraad aansluiten strategisch door het huis.
Die werkt naadloos samen met de experiabox (die doet mee) en hoef je niets aan te configureren. Nadeel is wel wifi 5 (dus max 500 mbit ofzo)

Een unifi wifi 6 setje is mooi maar wel stukje duurder. Dan hang je overal wifi 6 accesspoints op (100 euro per stuk oid?) dus ben je wel 300 euro voor 3 nodes verder.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waarom heb je zoveel patch uitgangen nodig?
Dat ding van KPN geeft er al 4... 1 voor woonkamer, en verder nog 1 voor zolder... 1 voor benedenverdieping... En de overige 5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
laurens0619 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:29:
Je kunt ook voor 58 euro 2 kpn superwifi punten kopen en bedraad aansluiten strategisch door het huis.
Die werkt naadloos samen met de experiabox (die doet mee) en hoef je niets aan te configureren. Nadeel is wel wifi 5 (dus max 500 mbit ofzo)

Een unifi wifi 6 setje is mooi maar wel stukje duurder. Dan hang je overal wifi 6 accesspoints op (100 euro per stuk oid?) dus ben je wel 300 euro voor 3 nodes verder.
box12 doet op dit moment niet mee in de groep update is terug getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ja. Volgens mij kosten die wifi-punten me 150-200 euro, right? Ik vind dat echt te veel. @99ruud99 Ik kan dus dat installatiedraad gewoon aan 1 uiteinde in mijn KPN-box-12-ding steken en dan aansluiten op die contactdozen? Domme vraag waarschijnlijk: ik gok dat 1 draad maar 1 van die aansluitingen laat werken of valt dat wel mee? Dan haal ik die patcher niet. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@ap3nr0ts
Nee, 58 euro voor 2 via de wifi manager app. Tenminste dat verschilt een beetje per week ,soms zijn ze zelfs gratis, maar vorige week as het 58 euro voor 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 17:42
Net even een check gedaan via de WiFi manager van kpn. Daar krijg ik het aanbod van 3 WiFi punten voor 88,50. Dus ik zou morgen even met de monteur gaan praten ;) de prijs online is 1, maar de service die kpn levert is een andere tak van sport. Zij willen dat hun product gepromoot wordt door de gebruikers, dus vragen ze in mijn ogen schappelijke prijzen.

[ Voor 0% gewijzigd door muppet99 op 30-11-2021 23:55 . Reden: Typo ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@muppet99 Ah. :) Morgen komt de meneer mijn glasvezel aanleggen, niet het pakket installeren. Zou die ook kunnen helpen met wifi-punten, denk je? :P

En de reden voor mijn topic: als ik dus dat installatiedraad van BLEIL in mijn KPN-box-12 steek en dan via loze leidingen naar alle 3 mijn verdiepingen stuur, ben ik golden? Dat klinkt zeker te doen in een middagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou wat cash in huis hebben, grote kans dat die monteur wel voor een paar euro wat utp tevoorschijn haalt, een trekveer en het even aanlegt. Ben je meteen klaar. Monteur heeft dan waarsch ook de juiste kopjes (op stugge kabel moet je ander kopjes hebben omdat die eignelijk gemaakt zijn voor patch paneel).

Of als hij het officieel doet, dan betaal je deze tarieven:
https://www.kpn.com/servi...rs-en-materiaalkosten.htm

Anders idd zelf doen, wel even opletten welke utp kabel je koopt (geen CCA). IS apart topic over met advies

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
ap3nr0ts schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:12:

Is er een manier om die router alsnog in de woonkamer te krijgen en via een WCD het signaal terug te sturen? Of werkt dat niet both ways?
Ja natuurlijk werkt dat wel both-ways. Als je het ding echt in de woonkamer wilt zetten kan dat gewoon, ook met een WCD.
Volgens de reviews is dat CCA kabel, dat wil je niet. S/FTP is daarnaast overkill voor thuis.
99ruud99 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:29:
Waarom heb je zoveel patch uitgangen nodig?
Dat ding van KPN geeft er al 4... 1 voor woonkamer, en verder nog 1 voor zolder... 1 voor benedenverdieping... En de overige 5?
Euh... een patchpanel is geen switch en vice versa?
ap3nr0ts schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:32:
Ja. Volgens mij kosten die wifi-punten me 150-200 euro, right? Ik vind dat echt te veel. @99ruud99 Ik kan dus dat installatiedraad gewoon aan 1 uiteinde in mijn KPN-box-12-ding steken en dan aansluiten op die contactdozen? Domme vraag waarschijnlijk: ik gok dat 1 draad maar 1 van die aansluitingen laat werken of valt dat wel mee? Dan haal ik die patcher niet.
Je zou RJ45 connectors aan de kabel kunnen zetten (neem dan wel connectors geschikt voor massieve draad), maar met patchpanel is netter, geeft minder problemen en is sneller aangesloten. Ik zou er gewoon een patchpanel of anders een wcd aan zetten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
En nee, flexibele kabel tot aan muur, daar wandplaat, dan vaste kern tot boven, wandplaat, flexibele kabel naar tv / wifi punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@laurens0619 Ah. Thanks. Weet niet of KPN Netwerk-mensen dat ook doen (voor aansluiten glasvezelpunt), maar kan het altijd vragen inderdaad. Als dat 4 euro per 5 meter kabel is, die kabel CAT6 is, en ze ook nog voot 36 euro die dozen aansluiten per verdieping, vind ik het wel best. Maar ik denk niet dat hij dat ook nog gaat doen; ze zeiden aan de telefoon dat glasvezel aansluiten al uren duurt (afspraak van 8 tot 12).

Bleh. Ik dacht dit vanavond rond te krijgen qua plan en materiaal. Nu kan ik dit morgen nog steeds niet doen volgens mij, want overdag klus ik liever dan dat ik op internet zit. :+ Wat ik nu begrijp: ik moet via een website fatsoenlijke kabel kopen met geen flexibele kern, wandcontactdozen werken prima, en die kan ik aan de andere kant direct in mijn KPN-ding steken (in meterkast dus). Moet ik alleen een dealtje regelen met die wifi-punten van ze of iets anders vinden daarvoor nog.

[ Voor 37% gewijzigd door ap3nr0ts op 30-11-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Niet geschoten altijd mis :)
En anders haal je dezelfde middag nog je onderdelen en sluit je het de dag erop aan.
Patchpaneel is netjes maar technisch niet strikt noodzakelijk in een thuissituatie. Je kunt ook prima kopjes voor stugge kabels erop knijpen en direct in de switch pluggen.

Je kunt je boodschappenlijstje al invullen, betrouwbare shop met goede kabels is daarbij deze
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

maar de amazonbasic kabels zie ik ook vaak voorbij komen.

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Thanks. Ik denk dat ik dat doe. Via een site als Allekabels alles even in een zooi bestellen. Zou je het erg vinden als ik je DM voor de minimale kwaliteit kabel die je aanbeveelt voor 1000Mbit glasvezel (dat was voor 35 euro per maand 12 maanden wel aantrekkelijk :P) en bijbehorende stekkertjes/WCD's? Dan kan ik in dat nieuwe huis kijken wat die app mij voor aanbieding doet inderdaad. 2 van die dingen voor een fatsoenlijke prijs? Misschien interessant ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja vind ik heel erg, heb je hierboven al 2 goede opties getipt :P
LEes anders dit topic door: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Voor de rest mag je zelf je boodschappenlijstje compleet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Negeer mijn DM dan maar. :) Ga ik dat morgen doen en nu slapen, haha. Thanks voor al jullie wijsheid sowieso. Als de route die ik je DM'de klopt, moet ik er inderdaad zelf ook wel uit komen. Pak ik jouw kabel-suggestie, en de rest is dan wel in te vullen.

Voor de goede orde, is dit nu wel mijn plannetje: "Het gaat dus om meterkast met dat modem van KPN inclusief wifi, een computerkamer ernaast via loze leiding, de aansluiting achter tv op eerste verdieping (woonkamer), en mijn vriendins kantoor op verdieping 2. Dat betekent gok ik 50 meter kabel to be safe, 3 WCD's en dan iets van 4 van stug-vriendelijke connectoren voor in de meterkast (mocht ik er eentje verpesten)?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Klopt!
Alleen:
- Koop meer kabel (bv doosje van 100 meter, vaak goedkoper per meter)
- Koop ene goede utp tang
- Koop significant meer utp kopjes, afhankelijk van hoe geskilled je bent met utp kopjes knijpen :P
- Realiseer je dat KPN superwifi je niet meer dan een megabit of 400-500 gaat geven. Wil je vol van je gigabit draadloos gebruik maken (ik snap nooit zo goed waarom mensen dat willen maar oke). dan moet je aan de Wifi 6 nodes. Dan gaat je wel (mits je client het kan) een megabit of 800 geven, maar ook een 100+ euro per accesspoint

Je gigabit moet je gewoon bedraad gebruiken :)

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt, en begin niet met cca kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dank, en dank. Ik zou jullie allebei het duimpje willen geven! Ik heb het in dit huis al eens gedaan met mijn UTP-tang, maar dat is een jaren 60-flat waarin ik alles zonder na te denken achter de plint heb gelegd en door het plafond heb geboord. Heeft het 8 jaar volgehouden in ieder geval. :+ Nu wil ik het wel netter inderdaad, in een tweede huis.

Edit; ik dacht dat ik hier ook een antwoord moet selecteren, haha. Ik moet naar bed dus!

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 30-11-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ach ik heb hier de gratis kabels die ik van telfort kreeg afgeknipt en door de loze leiding getrokken, vervolgens de soepele kern hiervan aan een WCD gemaakt.

Het werkt maar een volgende keer ga ik het ook wel wat netter aanleggen ;)

* Bij de loodgieter lekt de kraan zeg ik altijd maar :P

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zal morgen eens tonen wat ik gedaan heb, kan je lachen :) (kwam erachter dat de muur in de bovenverdieping op andere plek staat als beneden verdieping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:54
@ap3nr0ts heb je al een keuze gemaakt en/of besteld? ;)

heb evt. wel wat tips voor je wat en waar te bestellen, maar kijk anders eens in: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 & in: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Daar staan vele tips en shops in. Maar wat @laurens0619 al zegt, koop meer kabel en probeer eigenlijk iedere aansluiting die je wilt gaan realiseren uit te voeren in dubbel (dus 2 kabels per keer).
Tevens wat laurens al aangaf bij sandervunderink de kabel kopen in een doosje van 100m.
Daarbij schaf je evt. de Rutenbeck Cat6 inbouwdoosjes aan (wel de metalen versie pakken, die werken wat fijner). en daar kan je bijpassend aan je huidige schakelmateriaal gewoon afdekplaatjes bij krijgen.

Dan moet je nog wat patchkabeltjes hebben en evt. een patchpaneeltje en iets als een switch.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Annuk Haha. Ik heb dit praktisch allemaal gedaan! 100 meter van die gelinkte kabel bij die shop omdat 60 meter amper goedkoper was, 3 doosjes voor 1 kabel voor kamers waar dat echt voldoende is, en een dubbele voor de woonkamer.

Die ijzeren versie voor inbouw, en dan een creme-afdekplaatje. En meer dan het aantal UTP-stekkertjes voor in de meterkast met de KPN Box die ik nodig heb. Vandaag bij de Hornbach nog zo'n puncher gescoord. UTP-tang had ik al. Morgen eerst een vloer leggen, dus ik denk dat ik hier overmorgen mee aan de slag kan dankzij al jullie tips. :)

[ Voor 30% gewijzigd door ap3nr0ts op 01-12-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@ap3nr0ts Vergeet ook niet de afwerk-raampjes erbij te doen he waar dat nodig is ;)

En heb je wel (al) een trekveer ter beschikking? Aangezien die ook nog wel eens vergeten wordt in een dergelijk traject :+
Anders kan je die ook nog even gaan scoren bij de hornbach o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Trekveer geleend al van een vriend! 20 meter. En overal zit nog installatiedraad.

Ik weet overigens dat ik nu 1 uitgang op de router tekort kom (2+1+1+1), maar de laatste is puur voor later. De eventuele kinderkamer zogezegd. Voor diens eerste game-pc alvast. :+

@Annuk Afwerk-raampjes? De plaatjes? Die heb ik dus in creme.

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 01-12-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ap3nr0ts schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:45:
Trekveer geleend al van een vriend! 20 meter. En overal zit nog installatiedraad.
Dit is vermoedelijk controle draad, hieraan kan je de trekveer vastmaken, en daarna aan de trekveer de kabel(s) vastmaken.
Ik weet overigens dat ik nu 1 uitgang op de router tekort kom (2+1+1+1), maar de laatste is puur voor later. De eventuele kinderkamer zogezegd. Voor diens eerste game-pc alvast. :+

@Annuk Afwerk-raampjes? De plaatjes? Die heb ik dus in creme.
Je hebt in principe 2 onderdelen nodig voor het afwerken op het/een basis element
• De afdekplaat: https://www.sandervunderi...it-creme-1803-02-212.html
• Het afwerkraam: https://www.sandervunderi...t-creme-2511-212-506.html

Als er b.v. nu al een blindplaat zit in een enkel of meervoudig afwerkraam dan ben je die dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Nee. Ik gok dat ik dan even iets moet halen in de bouwmarkt wat past. Mag hopen dat dat redelijk standaard maten zijn. Thanks. :)

En dat zwarte draad inderdaad. Ik ga eerst mijn trekveer erdoorheen jassen, zodat de boel vrij is, en dan pas de CAT6.

@Annuk Omdat de wifi wel slechter is op de bovenste verdieping dacht ik wel aan mijn dubbele contactdoos inzetten: direct naar boven, KPN in woonkamer, terug, en daar mijn switch richting alle loze leidingen. Slecht idee? :+

[ Voor 31% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-12-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ap3nr0ts schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:11:
Nee. Ik gok dat ik dan even iets moet halen in de bouwmarkt wat past. Mag hopen dat dat redelijk standaard maten zijn. Thanks. :)
Is niet direct standaard, maar als je ff bij de hornbach gaat shoppen die hebben de meeste gangbare merken/kleuren ook wel die ze bij Sandervunderink hebben.
En dat zwarte draad inderdaad. Ik ga eerst mijn trekveer erdoorheen jassen, zodat de boel vrij is, en dan pas de CAT6.

@Annuk Omdat de wifi wel slechter is op de bovenste verdieping dacht ik wel aan mijn dubbele contactdoos inzetten: direct naar boven, KPN in woonkamer, terug, en daar mijn switch richting alle loze leidingen. Slecht idee? :+
Ik vat je volgens mij niet helemaal. :?

Ik zou het als volgt doen:
Dubbel UTP naar woonkamer vanuit meterkast > 1x uplink vanaf je NTU je modem in, 1x downlink terug naar je switch in de meterkast.
Vanaf je switch naar alle kamers (bij voorkeur 2) een kabel waar je op die kamer een AP/Switch of beide kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Dan bedoelen we denk ik hetzelfde! Heen en terug naar de woonkamer inderdaad. En dan in de meterkast een switch of ooit een heuse patch die de rest van de kamers van ethernet voorziet. Wel met povere enkele doosjes daar. ;)

En ik heb inderdaad GIRA. Op de Rutenbach afgeschermde inbouw die hopelijk goed in de loze dozen past. Alleen de crème-variant ff vinden van die raampjes.

[ Voor 14% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-12-2021 20:27 ]

Pagina: 1