Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Thijsiee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 07:23
Ha Tweakers,

Hierbij wil ik graag jullie advies vragen met betrekking tot het laten plaatsen van zonnepanelen op ons dak. Het dak ligt op het zuiden. Heb ondertussen een aantal offertes aangevraagd. 2 bij landelijke bedrijven en 2 bij lokale bedrijven. Nu moet ik zeggen dat ik het lastig vind om onderscheid te maken tussen het voors en tegens van de verschillende offertes. 2 bedrijven adviseren optimizers, de andere 2 niet. Wat denken jullie? En wat zou de beste optie zijn uit deze offertes? Of zijn er nog Tweakers die bedrijf kunnen aanraden in de omgeving Leiden? Ik neig zelf naar offerte nummer 4.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhj0au5WS4Gg3qO3XFZnm-g_1Xs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiXXqnUBmZVqlkutbI11DMWy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-nGPAgBWB7DPjj15M9rSop_ukY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kLLyPS8VQxzeSCaYhfmCZvAf.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5RuZy1NYmS2zfomXj2mKHN3fqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dcqa61Av4QmKBCCduN5upY8P.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis is 5.9m breed. Onder de dakkapel op het schuine dak is er 1.5m * 5.9m ruimte voor panelen.
Daarnaast hebben we nog een plat dak van 3*5.9m. Er staat nog een hekje voor de deuren op dit platte dak. Dit willen we graag behouden zodat de deuren van de kamer nog open kunnen. Dit is 2.3*0.9m. (zie foto voor de toelichting)
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Gemiddeld 2300 kWh, koken nu op gas maar willen op termijn op inductie gaan koken. Geen laadpaal voor elektrische auto oid
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 25A
Budget en doel
Zo optimaal mogelijk benutten van de ruimte voor panelen
Wie gaat het project uitvoeren
We gaan het project laten uitvoeren
Bijhouden van data
Vind het fijn om met een app het verbruik te kunnen zien maar is geen noodzaak.
Reeds verkregen offertes
Heb een viertal offertes opgevraagd, heb de offertes inclusief laten plaatsen in de tabel gezet. Zie de tabel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bEUVNmbUXRR1WsjL1bP40HFHt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7hqCuGrpgdvGAwDporxzaOS.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Leiden

[ Voor 5% gewijzigd door Thijsiee op 05-01-2022 17:10 ]

Beste antwoord (via Thijsiee op 13-12-2021 12:45)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Is 6 Mitchell van der Meij? Die combinatie van panelen/optimizers en gunstige prijs voor het toch kostbare solaredge systeem heb ik eerder gezien ;-)

11 zal dakkapel 3, onder dakkapel 3 en 5 op plat dak zijn. Dat gaat denk ik goed met 11 optimizers.

Let op dat de dakkapel de last kan dragen. Lang niet altijd het geval, en je wil over 3 jaar de ramen nog open kunnen doen. Vaak kan het net als je niet met ballast werkt maar met schroeven...

Ik zeg gaan met die banaan :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 10-12-2021 12:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Ik vind ze allemaal /erg/ pittig aan de prijs.

En dan zie ik fouten. Grote fouten in offerte 2 en 4.

De panelen op het platte dak liggen niet onder dezelfde hoek als de panelen op het schuine dak, en hebben daardoor een andere opbrengst curve.... GoodWe XS heeft maar 1 tracker, dus daarop remmen de 2 sets elkaar bijna altijd. De SMA is ongeschikt voor een string van 3 panelen: geen schaduwmanagement... en op een of andere manier hebben ze de 2 sets als 1 string op de omvormer gezet...

Zonneplan... heel andere prijs in Zwolle: Advies Zonnepanelen en wat te doen met de bestaande 5 stuks?
Zeker niet doen dus.

De SolarEdge offerte is technisch okay, maar veel te duur.

Even verder zoeken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thijsiee
Dank voor de reactie en het meedenken! Dan ga ik inderdaad nog wat andere offertes opvragen.

• TouchHD
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-01 14:02
@Ronald Prijs van Zonneplan is overal in NL gelijk.

• Ronald
@TouchHD Je werkt bij zonneplan?

Ik vind 1,43/Wp wel een ernstig groot verschil met 1,04/Wp?
En het is niet de eerste keer dat ik dergelijke verschillen zie.

Ik verwacht voor een kleiner systeem een iets hogere prijs op Wp, maar niet 40%.. dat is echt grof.

Dat deze offerte vanuit Zonneplan van de zotte is wordt aangetoond door de REC Alpha offerte... Buiten dat er een 3000-NS in de offerte gezet had moeten worden zijn dat panelen van ~100 euro per stuk meer dan de DMECGs van Zonneplan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Thijsiee schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:20:
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 25A
Dat hoop ik niet, zal 1x35A zijn dan. Zo niet, dan kan je bij Liander gratis over van 1x25A naar 1x35A.

Andere kant, hoop het wel :+ Want bij 1x25A zal blijf je onder (of in de marge) van een standaard 40A kast als je 16A invoert (25A + 16A = 41A). Anders zal je daar de boel ook geschikt voor moeten maken.

Overigens dus sowieso een goed idee om op dit moment je meterkast tegen het licht te houden. Is hij niet te oud? Alle groepen netjes aardlekbeveiliging? Geen verouderde types aardlekschakelaars? Genoeg uitbreidmogelijkheid voor de toekomst? Lang niet zo sexy als PV maar gaat om je veiligheid. Primaire doel van je meterkast is dan ook de boel beveiligen, niet dat je overal in huis spanning hebt. En als je het samen met de PV doet / laat doen kan je ook daar de BTW voor terug vragen.

• Thijsiee
Septillion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:15:
[...]

Dat hoop ik niet, zal 1x35A zijn dan. Zo niet, dan kan je bij Liander gratis over van 1x25A naar 1x35A.

Andere kant, hoop het wel :+ Want bij 1x25A zal blijf je onder (of in de marge) van een standaard 40A kast als je 16A invoert (25A + 16A = 41A). Anders zal je daar de boel ook geschikt voor moeten maken.

Overigens dus sowieso een goed idee om op dit moment je meterkast tegen het licht te houden. Is hij niet te oud? Alle groepen netjes aardlekbeveiliging? Geen verouderde types aardlekschakelaars? Genoeg uitbreidmogelijkheid voor de toekomst? Lang niet zo sexy als PV maar gaat om je veiligheid. Primaire doel van je meterkast is dan ook de boel beveiligen, niet dat je overal in huis spanning hebt. En als je het samen met de PV doet / laat doen kan je ook daar de BTW voor terug vragen.
Haha dat is een foutje inderdaad, het is 1x 35A heb het nog even gecontroleerd :9

Goed punt! En slim om dat tegelijkertijd te laten doen, zeker als de BTW daar dan ook voor terug te vragen is.

• Thijsiee
Hierbij een update, heb nog een aantal andere offertes opgevraagd. De laatste twee zien er prijstechnisch een stuk beter uit. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Heb nog contact met de aanbieder van offerte 6 over het aantal panelen en het legplan. 11 lijkt mij niet haalbaar, terugkoppeling volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS5dhpECVY6R0RBjVf5KSBNorGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lH5EG1wb6pDjxxPm0yOmIDhs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Is 6 Mitchell van der Meij? Die combinatie van panelen/optimizers en gunstige prijs voor het toch kostbare solaredge systeem heb ik eerder gezien ;-)

11 zal dakkapel 3, onder dakkapel 3 en 5 op plat dak zijn. Dat gaat denk ik goed met 11 optimizers.

Let op dat de dakkapel de last kan dragen. Lang niet altijd het geval, en je wil over 3 jaar de ramen nog open kunnen doen. Vaak kan het net als je niet met ballast werkt maar met schroeven...

Ik zeg gaan met die banaan :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 10-12-2021 12:10 ]

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 09:29
<knip> Hiervoor mag je een eigen topic aanmaken. Zie Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 73% gewijzigd door Septillion op 10-12-2021 18:15 ]

Pagina: 1