Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies Zonnepanelen en wat te doen met de bestaande 5 stuks?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:01
Ik heb nu één offerte ontvangen, die slechts een korte periode geldig is. Vanuit VEH meegedaan met collectieve inkoop, maar deze offerte ontvang ik pas medio december.

Gezien de relatief goede ervaring van het internet en paar mensen die ik persoonlijk ken, eerst uitgekomen bij Zonneplan.nl. Volgens mij hebben ze een redelijk strakke offerte aangeboden van € 1.04 per Wp. Hierin zitten de kosten voor het verwijderen van 5 bestaande panelen en de volledige plaatsing, 10 jaar garantie voor kosteloze probleem afhandeling. Daarnaast fabrieksgarantie tussen de 10 en 25 jaar.

Loont het nog om via bijvoorbeeld Solar Bouwmarkt of gelijkwaardige aanbieder een offerte op te vragen? Dit had ik al reeds gedaan, maar nog niks ontvangen. Vandaar dat ik graag jullie expertise hierin wil peilen of dit nog veel gaat uitmaken.

De bestaande 5 panelen, 6 jaar oud, wil ik 2 of 3 mogelijk de schuur leggen met omvormer in de schuur. En de andere verkopen of als gehele partij. Deze zijn sinds de nieuwbouw geïnstalleerd en circa 6 jaar oud, maar ik heb hier eigenlijk geen garantie op zoals zonneplan dat kan aanbieden.

Ik heb de mogelijkheid om 6 panelen te leggen i.p.v. 12, maar dan is mijn Wp prijs € 1,43. Persoonlijk kies ik dan om het hele dak in één keer vol te leggen met moderne panelen, 1 systeem en garantie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEdOyYSNdOO2_GjxX06jUdyq7cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NTLLPdlMZebiUTfdKCkv3Icg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyRjptROEcbPKO6C3odR52I17GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3RfdADsxv2ZncN0rxQk9zTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TArKK-VcVDwtitZVl2MLu78QCd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKXQVEvKwvO9eZPe9Orswql4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5gmGBV3QxAB9WcJGP9UjnRwjMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRnSFudBNa2Di9sjvuOJCMo8.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
beukmaat 5,4m breed. Hellingshoek 48 graden. volledig op het zuiden.
18 platte dakpannen lang
1m zonnepaneel zo groot als 3 pannen. 6m dak x 5,4m beukmaat. Maar 5.1 binnenmaat woning.
Schaduw
Klein deel opstand buren. gaat om onderste paneel
Daarnaast is er een schoorsteen op de hoogste rand. totaal ongeveer 4 dakpannen lang.
Jaarverbruik
3500 kWh inclusief opwekking van bestaande 5x250 Wp panelen.
We hebben een hyride warmtepomp/cv-ketel die voornamelijk elektrisch draait. Mocht deze installatie op zijn, wil ik graag naar een volledige warmtepomp. Ik verstook nu jaarlijks 3.500 kWh (+1250 kWh PV) en 400 m³ aardgas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nieuwbouw 2016 3x25a
Budget en doel
Dak volleggen, maximaal rendement, budget 'genoeg' om dit dak vol te kunnen leggen met normale panelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonneplan of alternatief?
Bijhouden van data
Place & forget. Niet per se nodig, dagdata/paneeldata per stuk is wel leuk, maar na een maand kijk ik er niet meer na. Om dit moment hangt er een Itho Daalderop Spider aan de P1 aansluiting.
Reeds verkregen offertes
Zonneplan.nl
4 rijen van 3 panelen, horizontaal gelegd. inclusief demonteren bestaande panelen.
370 Wattpiek x 12.
Zonneplan one optimized omvormer
1 paneel met optimizer, zie foto.
4.299 kWh per jaar opbrengst.
€ 5484.87 incl. BTW
€ 4632.95 excl. BTW

370 x 12 = 4.440 WP
4.632,95 / 4.440 = € 1,043 per WP
Regio
Overijssel - Zwolle

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Je zit blijkbaar in een regio dat Zonneplan wel redelijke offertes uit brengt.

Solar Bouwmarkt kan er onder... een paar honderd misschien, maar gezien de ervaringen uit recente topics zul je de telefoon moeten pakken... Lijkt druk daar in Almere.

Je kunt ook kijken naar Solar Outlet en Winkelman - die laatste zit in Hengelo en installeert alleen regionaal, maar Zwolle zou er bij moeten zitten.

De optimizer heeft minimaal effect, het voorkomt dat je minder dan de halve (zonnige) dag maximaal ~40W uit dat paneel mist. Kost euro of 50 en grote kans dat de extra opbrengst niet voldoende is vanuit financieel oogpunt.

Ik denk dat er geen winst te behalen is uit ander legplan met gebruik van full-black panelen, wat gezien het dak wel een nette keuze is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
12 REC Twinpeak 4 panelen met een SMA omvormer kost 4750 ex btw. Met 25 jaar fabrieksgarantie op de panelen en 25 jaar op arbeidsloon voor het vervangen van defecte panelen en een degradatie van 14% in 25 jaar. Als je dit kan realiseren bij een lokale installateur dan heb je wat goeds voor grofweg het zelfde geld.

Die bestaande panelen verwijderen is wellicht goedkoop op te laten nemen in de offerte.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertV70 op 29-11-2021 20:06 ]

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:01
RobertV70 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:01:
12 REC Twinpeak 4 panelen met een SMA omvormer kost 4750 ex btw. Met 25 jaar fabrieksgarantie op de panelen en 25 jaar op arbeidsloon voor het vervangen van defecte panelen en een degradatie van 14% in 25 jaar. Als je dit kan realiseren bij een lokale installateur dan heb je wat goeds voor grofweg het zelfde geld.

Die bestaande panelen verwijderen is wellicht goedkoop op te laten nemen in de offerte.
Voor mij een beetje out-of-the-blue, maar REC panelen? Ben er nog niet helemaal niet thuis, maar waarom zou dat systeem beter zijn?

Wat ik nu lees, nu ik erop zoek, zijn REC tier 1 panelen. Zonneplan gaf aan dat zij ook Tier 1 panelen leveren. Wat is dan nog het verschil? Ik zie een verschil van 14% degradatie in 25 jaar t.o.v. 16% degradatie, nagenoeg verwaarloosbaar?

Ik ben ook oprecht benieuwd waar je de kosten op baseert, ken je een installateur of een partij die deze inclusief installatie aanbied? Ik vind de 10 jaar volledige garantie, kosteloze voorrijden/reparaties en services van zonneplan ook al goed. Houdt die 25 jaar hetzelfde in?

Veel shops die inderdaad ook installatiediensten aanbieden zijn weliswaar z'n 10% goedkoper, maar ik vraag mij af of ik bij ze terecht kan wanneer er problemen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Oggy op 29-11-2021 20:28 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
REC geeft zelf 25 jaar garantie op het kosteloos vervangen van de panelen. REC komt uit Noorwegen en is een fabrikant die al 25 jaar bestaat. De panelen worden deels in Noorwegen (grondstoffen voor de cellen) en deels in Singapore gefabriceerd (cellen en paneel fabricage). Dat Tier 1 zegt weinig, dat is een kwalificatie van Bloomberg, een Amerikaanse firma in die dit heeft bedacht puur om een soort onderscheid te creëren tussen bedrijven die zelf R&D doen en al enige jaren bestaan, en dat is voor de grote Chinese firma's niet erg moeilijk.

De meeste installateurs geven heus wel 10 jaar installatie garantie en daarbij zijn ze vaak kundiger en komen ze ook langs voor een technische inspectie voorafgaand aan de installatie, iets wat zonneplan niet doet.

Ik ben zelf installateur maar werk niet in Zwolle, dat is voor ons te ver weg om een goede service te kunnen verlenen.

In Zwolle en omstreken zitten denk ik genoeg installateurs die een goede dienstverlening bieden voor een redelijke prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertV70 op 29-11-2021 20:37 ]

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
REC is een van de weinige fabrikanten (zo mogelijk de enige?) waarvan je 100% zeker weet dat je (oeigoer)slaafvrije panelen hebt. Alle fabrikanten die ook maar iets uit China sourcen kunnen niet 100% garanderen cq. aantonen dat er geen gedwongen arbeid ergens in de keten heeft plaatsgevonden.
Pagina: 1