Deze (dag 13) was echt weer een 'matlab' puzzle. Meer effort voor het inlezen van de data dan het 'folden'.
Maar gisteren moest ik toch echt even door het stof
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Dit had het nog wel leuker gemaakt ja. Maar is denk ik qua inputs genereren wel een stuk moeilijker. Dat trekt @DataGhost nietEfBe schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:59:
spoiler:Ik had verwacht dat de vouwen zo geplaatst zouden zijn dat upvouwen bv een deel niet zou overlappen dus ik had top/left ook gedefinieerd, zodat mn 'actieve' array niet gebonden was aan (0,0), maar dat was overkill.
Gelukkig paste het makkelijk op 1 regel (niet teveel characters op een lijn). Kan me van vorig jaar nog herinneren dat er een visualisatie tussenzat welke niet op je scherm paste (mega grote map), waardoor je eerst moest zoeken waar het resultaat ongeveer stond, en dat gedeelte printen voordat het zichtbaar/leesbaar werd.EfBe schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:59:
spoiler:Heb de uitkomst van 2 niet digitaal bepaald overigens, want dat zou kennis van fonts vereisen, dus maar het array afgedrukt en ingetikt wat er stondWas op zich nog wel een leuke toevoeging geweest
Hier ging ik ook meteen de mist mee in, maar was vrij makkelijk op te lossen. Daarna was hetTrailBlazer schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:26:
Het voorbeeld werkt bij me zonder problemen alleen ik heb een rij overlap bij het vouwen. Zowel het aantal rijen als kolommen bij het begin is even. 1 er af voor de vouwlijn dan houd je twee ongelijke delen over. Dit staat volgens mij niet beschreven in de opties of is dat vaker als je verder komt in AoC?
[ Voor 3% gewijzigd door tarlitz op 13-12-2021 11:45 ]
tarlitz schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:43:
[...]
Hier ging ik ook meteen de mist mee in, maar was vrij makkelijk op te lossen. Daarna was hetspoiler:alleen nog met `matplotlib` een plotje maken om de code af te lezen 😁.
Remcoder schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:53:
Hier heb ik langer over gedaan dan ik toe durf te geven
***members only***
spoiler:Ik heb wel een soort van OCR geproduceerd, maar dat kwam omdat ik in 2016 voor dag 8 al eens hetzelfde had moeten doen. Toen heb ik met behulp van wat educated guesses en reddit de characters gemaakt. Ik moest alleen de A aanpassen, want het middenstuk stond ineens een regel lager. Mocht iemand nog characters spotten die ik verkeerd over genomen heb hoor ik het graag, ik maak graag een oplossing die voor elke input werkt
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Janoz schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
spoiler:Uitslover.. Gewoon je papier printen en zelf overtikken
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
ydderf schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
spoiler:Uitslover.. De input uittekenen met de hand op een A0 transparant papier en vouwen maar....
... en gaat over tot de orde van de dag
[ Voor 21% gewijzigd door Janoz op 13-12-2021 12:05 ]
Ik was toevallig net bezig of ik een matrix implementatie kon makengedonie schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:09:
Vandaag was goed te doen met wat matrix manipulaties.
Dag 13 in Java.
[ Voor 17% gewijzigd door Janoz op 13-12-2021 13:11 ]
Inderdaad. Ik heb het stukje inlezen van de folds maar handmatig gedaan, dat was voor die paar regels sneller dat het netjes parsen.Verwijderd schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:01:
Deze (dag 13) was echt weer een 'matlab' puzzle. Meer effort voor het inlezen van de data dan het 'folden'.
Je was niet alleen daarin. Ik had bij opdracht een ook alle folds uitgevoerd. En je dan maar afvragen waarom het getal niet kloptiThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:17:
Oof, over het hoofd gezien dat je alleen de eerste fold voor het eerste deel moest doen, dat heeft me veel tijd gekost... Daarom alleen wel een delta van 10 seconden vandaag
Had ik ook ja, snel nog even een break in mijn loop gebouwdiThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:17:
Oof, over het hoofd gezien dat je alleen de eerste fold voor het eerste deel moest doen, dat heeft me veel tijd gekost...
Me think, why waste time say lot word, when few word do trick.
Het punt 0,0 zit links bovenin, niet links onderin zoals je misschien zou verwachten. Is dat het?TrailBlazer schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:28:
Ook vouw ik ergens de verkeerde kant op want mijn oplossing stond in spiegelbeeld.
Just going to leave this here:YoToP schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:43:
[...]
Had ik ook ja, snel nog even een break in mijn loop gebouwd
spoiler:Ik kon niets anders bedenken dan een defaultdict in een defaultdict... lijkt wel lekker snel te zijn. 18 ms over mijn input.
https://github.com/YoToP/AoC-2021/blob/main/13/p1.py
https://github.com/YoToP/AoC-2021/blob/main/13/p2.py
[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 13-12-2021 15:54 ]
iThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:30:
[...]
Het punt 0,0 zit links bovenin, niet links onderin zoals je misschien zou verwachten. Is dat het?
Ja kwadratisch door je grid heenlopen zal hier niet zo lekker gaan inderdaadDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
Heb overigens een upping the ante gevonden op reddit (let op dat er 3x een linebreak staat tussen de coordinaten en de folds):
Link
Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
Heb overigens een upping the ante gevonden op reddit (let op dat er 3x een linebreak staat tussen de coordinaten en de folds):
Link
Leuke uitkomstDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
Link
... en gaat over tot de orde van de dag
Hm, op regel 40 kan jeCranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:17:
Dag 13, niet de mooiste implementatie maar het werkt.
Mijn folding module kan een mooiere toggle krijgen om alleen de eerste te doen maar soit.
https://github.com/Cranza...021/day13/python/day13.py
spoiler:Plotje met matplotlib imshow is wel erg fijn en leesbaar.
Soms verras ik mezelf. De "up the ant" loopt hij zonder problemen door in 91ms. Zelfs in 25msec wanneer ik de "console.write" verwijder. Maarja, dan zie je het antwoord niet meer.Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
Link
Aah thanks, goeie tip.DataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:23:
[...]
Hm, op regel 40 kan je
spoiler:misschien kijken wat er gebeurt als je het getal achter de : zet
dat scheelt waarschijnlijk een hoop dubbele code.
[ Voor 9% gewijzigd door Cranzai op 13-12-2021 16:31 ]
Doet deze oplossing bij mij in 17ms. Sneller dan de AoC puzzel inputDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
[ Voor 14% gewijzigd door Janoz op 13-12-2021 16:38 ]
Goh, een transpose van je data om het te plotten, da's wel erg lui. Ik heb mijn code in spiegelbeeld van boven naar onder gelezen.Cranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:17:
Dag 13, niet de mooiste implementatie maar het werkt.
Mijn folding module kan een mooiere toggle krijgen om alleen de eerste te doen maar soit.
https://github.com/Cranza...021/day13/python/day13.py
spoiler:Plotje met matplotlib imshow is wel erg fijn en leesbaar.
When life gives you lemons, start a battery factory
O WOW!Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
Nog een andere voorbij zien komen, mooie afsluiter:
spoiler:
Link
[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 13-12-2021 17:15 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Tja, moest ik 'm toch ff omhacken naar longs. Nu wordt ik in 158ms gerickrolledDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
spoiler:
Link
Ook eens op mijn code geprobeerd: part1 in 0,17ms en part2 in 6,9ms, met de parsing van de input er telkens bij. Vind ik helemaal niet slecht. Wel leuk om te proberenDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:00:
Link
Kost hier wat datatypes aanpassen en een minuutje wachten, maar dan is de console printer klaar.Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
spoiler:
Link
Het ergste is dat ik daarboven de array net aanmaak, kan daar gewoon x en y omwisselenKabouterSuper schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:00:
[...]
Goh, een transpose van je data om het te plotten, da's wel erg lui. Ik heb mijn code in spiegelbeeld van boven naar onder gelezen.
Je nieuwe code ziet er al een stuk korter uit. Je kan het nog op een andere, wellicht iets intuïtievere of elders bruikbare manier proberen. Stel je eens voor dat er na deel 1 nog een deel1a en deel1b is waarin je resp. 3 en 5 folds doet en bedenk je hoe je dit zou codenCranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:31:
[...]
Aah thanks, goeie tip.
spoiler:Kreeg moppers als ik een unpack probeerde te doen op een instructions[0] maar een instructions[:1] is wel prima. Nu een default statement dat die alleen de eerste doet en dan een toggle die hem overschrijft naar de hele rits.
Enige wat ongetwijfeld nog beter kan is de dubbele code voor x en y maar goed, ik heb nog werk te doen vandaag
DataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:23:
[...]
Je nieuwe code ziet er al een stuk korter uit. Je kan het nog op een andere, wellicht iets intuïtievere of elders bruikbare manier proberen. Stel je eens voor dat er na deel 1 nog een deel1a en deel1b is waarin je resp. 3 en 5 folds doet en bedenk je hoe je dit zou coden
Hoe zou je het einde van een lijst bepalen? En anders is er nog een "lelijke" manier die ik in mijn code gebruik en die een heel klein beetje een language feature exploit.Cranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:25:
[...]
spoiler:Met een variabele in de slice van de list natuurlijk. Enige wat ik dan nog niet aan stdlib kennis heb is hoe ik dan by default tot het einde laat gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 13-12-2021 17:30 ]
Thanks!!!!
725 msDiderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
spoiler:
Link
[ Voor 32% gewijzigd door YoToP op 13-12-2021 17:32 ]
Me think, why waste time say lot word, when few word do trick.
Lol, duurt een paar minuten maar dan komt mijn turtle scriptje toch met een antwoord.Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
spoiler:
Link
DataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:27:
[...]
Hoe zou je het einde van een lijst bepalen? En anders is er nog een "lelijke" manier die ik in mijn code gebruik en die een heel klein beetje een language feature exploit.
Grote goedheid, snap ik ook waarom die bij mij zo lang duurde (voor ik hem cancelde)bakkerjangert schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:28:
[...]
Lol, duurt een paar minuten maar dan komt mijn turtle scriptje toch met een antwoord.
spoiler:Helaas paste het net niet in het canvas, maar heb geen zin om nogmaals te wachten. Het idee is duidelijk. Github code.
[Afbeelding]
Cranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:30:
[...]
spoiler:[:-1] werkt niet glf ik
Zou natuurlijk de class eerst netjes op een variabele kunnen gooien en dan na de unit een len doen op de .instructs
Het duurde al een minuut voor de input was ingeladen haha (dacht even dat mn ctrl-c het niet meer aankon)iThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:01:
Nog een input speciaal voor tweakers:
https://gist.githubuserco...c02edcb98f/tweakers.input
[ Voor 8% gewijzigd door Diderikdm op 13-12-2021 18:19 ]
Diderikdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:15:
spoiler:Het lijkt wel of ik 1 pixel-shift heb helemaal linksboven t.o.v. de spike recht van het midden
[ Voor 3% gewijzigd door Diderikdm op 13-12-2021 18:21 ]
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
733ms voor HenkiThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:01:
Lijsten zijn niet impliciet traag, membership test (`in`) is alleen O(n) in plaats van de O(1) die je met sets hebt. Je zou dit kunnen verbeteren door geen membership test te doen en de duplicate points gewoon te laten bestaan, of door de duplicate points efficienter te verwijderenCranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:12:
Mijn python setup met lijsten is wel problematisch voor de echt grote sets. Nooit geweten dat die dingen zo traag zijn
Mijn numpy implementatie werkt niet eens...Cranzai schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:12:
Mijn python setup met lijsten is wel problematisch voor de echt grote sets. Nooit geweten dat die dingen zo traag zijn
1
2
3
4
| Traceback (most recent call last): File ".\13.py", line 22, in <module> grid = np.zeros(shape) numpy.core._exceptions.MemoryError: Unable to allocate 957. TiB for an array with shape (126502838, 1039332) and data type float64 |
[ Voor 4% gewijzigd door tarlitz op 13-12-2021 20:11 ]
Een tebibyte (TiB) = 2^40 Bytestarlitz schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:10:
[...]
Mijn numpy implementatie werkt niet eens...
code:
1 2 3 4 Traceback (most recent call last): File ".\13.py", line 22, in <module> grid = np.zeros(shape) numpy.core._exceptions.MemoryError: Unable to allocate 957. TiB for an array with shape (126502838, 1039332) and data type float64
Als je er een bool van maakt zou dat al een stuk moeten schelen
Ja, dan heb je maar 957/64 = 14 TB geheugen voor nodig, wat natuurlijk iedere huis-tuin-en-keuken supercomputer heeft tegenwoordigTrailBlazer schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:26:
[...]
Thanks,iThinkSo schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:01:
Aangezien de data sparse is is het handiger niet alles te willen alloceren.TrailBlazer schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:26:
[...]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik was ook niet heel erg serieus ik had de math ook al even gedaan.armageddon_2k1 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:24:
[...]
Aangezien de data sparse is is het handiger niet alles te willen alloceren.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Tsja, je gaat toch voor de makkelijke oplossing. Als dit de input was, had ik het anders aangepakt 😅armageddon_2k1 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:24:
[...]
Aangezien de data sparse is is het handiger niet alles te willen alloceren.
[ Voor 14% gewijzigd door tarlitz op 13-12-2021 21:50 ]
Het valt tot zover inderdaad nog mee, maar we zijn pas halverwege. Daarbij: vorig jaar hoefde je niets met de Chinese reststelling (zoals die in het Nederlands heet) te doen.Reynouts schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:18:
Verder vind ik het tot nu toe erg meevallen qua moeilijkheid dit jaar, zeker ook het afgelopen weekend waarin ik wat meer verwachtte. Je hoeft nog niks te optimaliseren om het antwoord te krijgen en ook geen gekke wiskundige trucjes uit te halen (chinese remainder theory anyone..?). Maar dat zal vast nog komen.
[ Voor 11% gewijzigd door ShitHappens op 13-12-2021 23:13 ]
(OT: OlliOlliReynouts schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:18:
Verder vind ik het tot nu toe erg meevallen qua moeilijkheid dit jaar, zeker ook het afgelopen weekend waarin ik wat meer verwachtte. Je hoeft nog niks te optimaliseren om het antwoord te krijgen en ook geen gekke wiskundige trucjes uit te halen (chinese remainder theory anyone..?). Maar dat zal vast nog komen.
PS5 PSN: UnrealKazu
Natuurlijk, het is gewoon een Turing machine. Je kan er externe geheugenchips op aansluiten als je meer nodig hebt, maar dat zou je ook gewoon over de seriële verbinding kunnen doen met een programmaatje op je host-PC wat zich als een grote RAM-chip voordoetJanoz schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:15:
@armageddon_2k1 en @Creepy het leek mij wel grappig om te zien of bepaalde opdrachten ook met een Arduino zouden kunnen
[ Voor 57% gewijzigd door Varienaja op 14-12-2021 07:30 ]
Siditamentis astuentis pactum.
808eAsgardian28 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:23:
Netjes @MrHaas top 1000 global score?
spoiler: titleSnap alleen die dp van je nog niet helemaal. Hoe doe je die dp?
Zelf heb ik de counts van alle paren bijgehouden. Dan zit je alleen nog met begin en einde die niet in 2 paren terugkomen. Kan je op 2 manieren oplossen:
1) Door de startstring in te pakken met helpkarakters en die op het einde weg te halen '#' + startstring + '#'
2) Door alleen het tweede karakter van een paar mee te tellen en uiteindelijk 1x het startkarakter mee te tellen
Had zelf oplossing 1, maar met de reddit megathread gelezen vond ik 2 toch netter, dus refactored staat nu hier
[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 14-12-2021 08:17 ]
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
Join the club.Dricus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:20:
Deel 1 naïef gedaan, en dat performde natuurlijk voor geen meter voor deel 2. Dus toen wat slims gedaan...
...en toen performde het wel.
Lol, hier precies hetzelfde. M'n implementatie werkt perfect, alleen het antwoord op de site is foutarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:17:
Blegh, ik weet hoe ik tot het antwoord moet komen voor Part 2, maar er gaat iets mis met mijn input en ik ben nu te gaar
https://niels.nu
Zeker een off-by-one-tje. Maar ja.. waar... :-PHydra schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:27:
Lol, hier precies hetzelfde. M'n implementatie werkt perfect, alleen het antwoord op de site is fout
[ Voor 13% gewijzigd door armageddon_2k1 op 14-12-2021 09:02 ]
Same. Naieve implementatie is al sinds 7u45 aan het draaien. Ik heb meetings en dergelijke om op te focussen dus ik laat het in de achtergrond maar runnen. Wie weet krijg ik nog een resultaat voor ik een betere oplossing kan bedenkenydderf schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:11:
Deel 1 had ik redelijk snel voor elkaar. Deel 2 ook, maar ik ben alleen bang dat het antwoord pas aan het einde van de dag gaat komen.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Als je in de probleemomschrijving al kijkt naar de aantallen waarover gesproken wordt, weet je dat jeElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:27:
[...]
Same. Naieve implementatie is al sinds 7u45 aan het draaien. Ik heb meetings en dergelijke om op te focussen dus ik laat het in de achtergrond maar runnen. Wie weet krijg ik nog een resultaat voor ik een betere oplossing kan bedenken
Probably, ik zit al aan 5,5GB memory use op dit moment... Traagjes aan het stijgenMrHaas schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:43:
Als je oplossing doet wat ik denk dat ie doet, dan gaat ws nog niet eens tijd het probleem zijn, maar eerder de memory capaciteit.
2 tera? Right, daar ga ik met mijn 16 giga niet mee toekomen. Dat wordt zorgen voor vanavond want nu niet de brainpower om oplossing te zoeken.DataGhost schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:48:
[...]
Als je in de probleemomschrijving al kijkt naar de aantallen waarover gesproken wordt, weet je dat jespoiler:waarschijnlijk over een paar uur een out-of-memory krijgt. Daar is namelijk al minimaal twee terabyte geheugen nodig voor slechts een van de letters.
Heb je aanpak gewoon grof gejat. Met 3 iteraties redelijk in de buurt gekomen maar ben er nu wel klaar meearmageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:02:
Dag 14 in Kotlin.
Godnondeju. Op regel 33 stond een index op 0 ipv 1...
https://niels.nu
When life gives you lemons, start a battery factory
[ Voor 21% gewijzigd door Diderikdm op 14-12-2021 10:49 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq