Advent of Code 2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-06 21:58
Hier ook ff snel dag 2 in C# gemaakt.
Ging eigenlijk verrassend snel totdat deel twee niet goed gerekend werd. Schijnbaar moet je de opdracht wel goed lezen. 8)7
spoiler:
Bij up en down hoef je alleen de aim aan te passen, en niet ook de diepte zoals bij part 1...

[ Voor 0% gewijzigd door ydderf op 02-12-2021 08:42 . Reden: typo ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diderikdm
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Dag 2: Python

Besloten via lambdas te werken (zoals de jump-puzzles uit 2016+), geinige puzzel :)

[ Voor 1% gewijzigd door Diderikdm op 02-12-2021 08:24 . Reden: Edit naar repo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
Switch expressions en records (alhoewel dat laatste een beetje onnodig is, maar Intellij vond dat ik er records van kon maken, dus dan doen we dat :P )

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:04

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dagje 2 was ook zo gedaan inderdaad.

Members only:

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Dag 2 - nog steeds excel :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:04

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Hou daar mee op! Straks maken ze je nog manager! :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Brrrr.. excel...

Anyway, Dag 2 https://github.com/CodeEn...eer/aoc/aoc2021/Day2.java

Dat was weer snel gebeurd idd
Edit: en lang leve Records en het "nieuwe" switch statement inderdaad :P

[ Voor 17% gewijzigd door Creepy op 02-12-2021 11:20 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 21:10
Dag 2, in C# ben vooral voor leesbaarheid gegaan :)
https://github.com/wouter...ob/master/day2/Program.cs

Wel 1 foutje gemaakt, ik had na "part 1" mijn values niet gereset O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 18:50
Ik oefen wel eens een beetje met python, totaal nog niet vaardig dus voor mij was het wel weer een uitdaging.
Maar t is weer gelukt

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Laatst online: 23-06 21:54

Gilotto

Paint Skillz

Heerlijke puzzel weer!

spoiler:
uiteindelijk deel 2 met een recursieve functie opgelost.

https://github.com/Gilott...e/blob/main/2021/Day02.fs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:13

Matis

Rubber Rocket

Ik heb Dag 2 ook gedaan, was wel leuk :)

@MaNDaRK ik ben ook meer voor het leesbare dan het "zo compact mogelijk" opschrijven.
Ik benader de opdrachten dan ook alsof het een professioneel vraagstuk is en schrijf mijn code dan ook zoals ik het zakelijk ook zou doen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
Klein beetje spuit 11 maar ik denk dat ik toch de hele kalender zal achterlopen, dag 1 ook afgerond *O*
https://github.com/Cranzai/AoC (ff snelle commit, moet nog ff uitzoeken hoe ik dit netjes wil gaan doen.) Heerlijk aan de slag met vim en gcc :)

Schrijven van de I/O module was ff wennen met de pointers e.d. maar uiteindelijk vrij content.
Zodra ik die lijst eenmaal in geheugen had was het een piece of cake.

Grootste uitdaging voor vandaag zal zijn om de I/O te updaten, hopelijk valt dit enigszins mee.
Plan is de fscanf( , "%d", ) om te zetten naar fscanf(, "%s %d", ) met dan een space-delimited character (want de input file is niet mooi evenly spaced :X

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 02-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdj
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-06 09:21
Dag 2: in Rust https://github.com/Rutger...ter/2021/rust/src/day2.rs

Part 1 en 2 kunnen dus in 1 pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 22:27
Hier ook een dag 2 in Rust:
Members only:

Beetje overkill qua code structuur, maar het is wel leerzaam om daarop te focussen als de puzzeltjes nog makkelijk zijn :)

[ Voor 42% gewijzigd door evanraalte op 02-12-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 10:59
Mijn oplossing voor dag 2 in Swift:
Members only:

Ben persoonlijk niet helemaal content. Denk dat ik de oplossing wat generieker had kunnen maken. Lijkt toevalligerwijs heel veel op de Java oplossing met records. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:45
Tot zover best te doen, leuke uitdagingen omdat ik eigenlijk alleen in mijn vrije tijd wat knutsel met Python (telt niet echt blijkbaar zo las ik een paar pagina's terug).

Al met al krijg ik het prima aan het werk, maar het verschil tussen mijn code en die van een aantal andere gebruikers hier is enorm. Ik moet eens beter mijn best gaan doen met het gebruik van lambdas.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:37
Members only:

Dag 2 voltooid (Java) :Y

Denk dat ik me gewoon vast houd aan gewoontes en idealen: Ben groot voorstander van Spring, Lombok en lambda's, maar tegen onnodige abstracties en interfaces :p
spoiler:
Dus vandaar geen enum gemaakt van direction of nog weer extra interfaces gemaakt, moet een beetje leuk blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
MrMaxedTank schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:18:
Tot zover best te doen, leuke uitdagingen omdat ik eigenlijk alleen in mijn vrije tijd wat knutsel met Python (telt niet echt blijkbaar zo las ik een paar pagina's terug).

Al met al krijg ik het prima aan het werk, maar het verschil tussen mijn code en die van een aantal andere gebruikers hier is enorm. Ik moet eens beter mijn best gaan doen met het gebruik van lambdas.

***members only***
Ik vind je code heel goed leesbaar. Ik heb collega's gehad die er echt spijkerschrift van maakten. :9
spoiler:
Vaak zijn dit soort problemen terug te brengen tot een aantal standaard functies.Dat is een soort handigheidje wat je erin krijgt. In dit geval was het een lijst van waardes terugbrengen tot een enkele waarde (oftewel reduce). Als je het nog wiskundiger benadert is het volgens mij terug te brengen tot vector rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

***members only***
Ik ben ook geen Python programeur en ik heb een beetje hetzelfde gebouwd als jij hebt. Wel maak ik een functie om de data in te lezen en eventueel al deels te parsen

https://gitlab.com/NetTinkerer/aoc-2021/-/raw/main/day2-2.py

het kan vast korter maar ik vind dit wel lekker leesbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 02-12-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

ShitHappens schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:22:
***members only***

Dag 2 voltooid (Java) :Y

Denk dat ik me gewoon vast houd aan gewoontes en idealen: Ben groot voorstander van Spring, Lombok en lambda's, maar tegen onnodige abstracties en interfaces :p
spoiler:
Dus vandaar geen enum gemaakt van direction of nog weer extra interfaces gemaakt, moet een beetje leuk blijven
Maar waarom AtomicInteger's voor ints die qua scope puur in de methode worden gebruikt?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:21

DevWouter

Creator of ThenNext

Creepy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:53:
[...]

Maar waarom AtomicInteger's voor ints die qua scope puur in de methode worden gebruikt?
IO operaties hebben altijd baat bij Multithreading :+

* DevWouter gaat alvast voor straf in een hoek staan

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Creepy schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:53:
[...]

Variabelen die je in een stream gebruikt moeten (effectively) final zijn, en als je een atomicinteger zo gebruikt is die dat, een gewone int die je aanpast is niet final. :)

Daarom heb ik een aparte class gemaakt voor het bijhouden van de positie.

[ Voor 7% gewijzigd door Remcoder op 02-12-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:37
Daar kwam IntelliJ al mee op dag 1, met de waarschuwing "Variable used in lambda expression should be final or effectively final", met de suggestie deze atomic te maken. Is een bijwerking van deze forEach implementatie, met een ruwe for-loop zou 't niet hoeven. Daarnaast heb ik al net te veel ervaring met variablen die buiten hun eigen thread toch aangepast worden, of threading niet helemaal lekker loopt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Dan zou ik de enhanced for pakken ipv een lambda, maar goed. En met threqding heeft het in dit geval niks te maken, dat is het punt wat ik hoopte te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai

***members only***
spoiler:
Dit was precies de inspiratie die ik nodig had, geen gedoe met arrays e.d. gewoon on the fly lezen en uitvoeren.
Day 2 gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 18:39

Ik ben ook maar aan de slag gegaan, dit keer in Kotlin. Voor mij ook een manier om Kotlin beter te leren kennen. Ik heb in ieder geval geprobeerd om het redelijk kort, maar wel goed leesbaar te houden.

Daarnaast heb ik daadwerkelijk Unit tests geschreven die de test input uit de opdracht met bijbehorende antwoorden gebruikt. Zie https://github.com/marcde...ent2021/DaySolverTests.kt voor de tests :)

De input zit trouwens in de resources folder, waarbij degene in de src de echte opdracht is en in test degene uit het voorbeeld van de opdracht.

[ Voor 11% gewijzigd door Marcj op 02-12-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 16:19
Niet al te moeilijk vandaag inderdaad.

Dag 2 op Github

spoiler: Dag 1
Nog even terugkomend op dag 1, weet iemand waarom de volgende code (python 3) niet resulteert in een index error?

test = [0, 1, 2]
print(sum(test[0:8]))

Uitvoer = 3; maar ik had een index error verwacht?

@Diderikdm Dank voor het antwoord _/-\o_ . Nooit geweten dat een slice zich niet in de range van de aangeroepen variabele hoeft te bevinden. Weer wat geleerd vandaag.

[ Voor 17% gewijzigd door bakkerjangert op 02-12-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diderikdm
bakkerjangert schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:05:
Niet al te moeilijk vandaag inderdaad.

Dag 2 op Github

spoiler: Dag 1
Nog even terugkomend op dag, weet iemand waarom de volgende code (python 3) niet resulteert in een index error?

test = [0, 1, 2]
print(sum(test[0:8]))

Uitvoer = 3; maar ik had een index error verwacht?
omdat [0:8] een slice is. :) Kortweg zeg je hiermee:

Geef me alle indexes van test ([1,2,3]) waarvan de index minimaal 0 is en maximaal 7 (Het is een conditie). (:8 is een tot 8 )

Van de waarden in [1,2,3] liggen alle indexes tussen 0 en 7 en worden dus alle drie de waarden teruggegeven.

Mocht je inderdaad test[5] aanroepen, roep je een harde call aan naar index 5 van test, en die bestaat niet. Hierdoor krijg je wel een error.

Mocht je test[5:8] aanroepen, krijg je een lege lijst terug, omdat geen van de indexes in test tussen de 5 en de 7 liggen

[ Voor 5% gewijzigd door Diderikdm op 02-12-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarom split je het commando niet voordat je gaat kijken wat de richting is? Dan heb je maar een keer een split nodig om de richting en value te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 07:59
Ugh, retedruk gehad vandaag, dus geen tijd gehad om te kijken. Maar dit was ook weer 5 minuten werk, jammer van de gemiste punten :+

Ik moest inderdaad ook heel erg denken aan de opdracht van vorig jaar, praktisch dezelfde opzet.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Cranzai schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:28:
[...]

spoiler:
Dit was precies de inspiratie die ik nodig had, geen gedoe met arrays e.d. gewoon on the fly lezen en uitvoeren.
Day 2 gefixed :)
Nu ook op github: https://github.com/Cranzai/AoC/
Nog eventjes wat gespeeld met python voor dag 1, daar wordt het wel een stuk makkelijker van :+
Moet alleen mijn python nog weer eventjes opfrissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 14:53
ydderf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:14:
Hier ook ff snel dag 2 in C# gemaakt.
Ging eigenlijk verrassend snel totdat deel twee niet goed gerekend werd. Schijnbaar moet je de opdracht wel goed lezen. 8)7
Dat is voor mij ook echt een terugkerend issue :D Zal vooral aan het eind wel weer een dingetje worden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MueR schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:49:
Hou daar mee op! Straks maken ze je nog manager! :P
Die zijn tegenwoordig vooral van de powerpoints. Echt ALLES moet tegenwoordig in powerpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tja, lezen schijnt wel een dingetje te zijn. Eerste antwoord wat ik gaf voor deel 2 van dag 2 was dan ook fout. Sufferd.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Gilotto schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:45:
Lekkere opwarmer inderdaad.
Alles in een keer gelukt.

spoiler:
Voor het eerst gebruik gemaakt van de windowed functie :)

***members only***
Wat goed. Wist helemaal niet dat F# een windowed function had standaard. Ik had dit jaar geen zin in F#, dus maar gewoon C# gepakt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Dream
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 22:06
Heyhey! Ik ben een dagje te laat begonnen dit jaar, maar ik doe ook mee.

Deze keer in Kotlin ook al heb ik dat nog nooit eerder gebruikt (Java was ook voor het laatst op school). Ik heb de Jetbrains Kotlin template gebruikt. Erg handig dat zij al een functie hebben gemaakt die valideert aan de hand van de testdata.

https://github.com/iruoy/advent-of-code-2021-kotlin

[ Voor 16% gewijzigd door -Dream op 02-12-2021 21:08 . Reden: Formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Nu online
Eerste keer dat ik mee doe, tot nu toe best grappig.

Alhoewel ik normaal werk met Kotlin en Typescript doe ik het in Python. Voor het eerst dat ik Python gebruik, dus het is lekker puzzelen.

Dag 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich ook nog een eenvoudige opdracht vandaag, maar toch niet heel tevreden over mijn oplossing, er zijn nog wel een aantal verbeteringen die ik in mijn hoofd heb, maar geen zin om ze nu door te voeren :P

https://github.com/rverst.../blob/main/Y2021/Day03.cs

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Veel (nauwkeurig!) lezen vandaag. Mijn oplossing is nog lelijk in het kwadraat. Dus niet commitwaardig. Ik moet nu gaan werken, maar zal de boel later fatsoeneren en posten.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dag 3 in Kotlin

Wel happy met het resultaat maar ik ga later nog ff kijken of ik die while loop weg kan poetsen. Nu aan het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Day 3 in Kotlin

Wel tevreden, maar heb het gevoel dat het netter kan. Nu even afkijken bij anderen ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Vandaag is removeIf mijn vriend :)

En ik moest even rekening houden met het feit dat integer division weer een integer ipv een double oplevert.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Niet online
Eerste deel was vrij simpel in excel maar tweede deel toch even zitten klooien met die draaitabellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diderikdm
Wel al iets lastiger, vooral even goed lezen bij part 2, wel een leuke puzzel

Python dag 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 11:22

ElkeBxl

Tassendraagster

Ik skip vandaag omdat ik op conferentie ben. Morgen proberen in te halen :)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:57
Part 2 vond ik nog best lastig. in F# heb ik een mutable moeten gebruiken om tot het antwoord te komen. Vanmiddag maar eens kijken ik het netjes kan oplossen met een fold of een recursieve functie.

https://github.com/rogier...er/AOC2021/Day03/Day03.fs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:53
Vooral goed lezen. Eerst onnodig ingewikkeld gemaakt, nu ben ik toch wel tevreden over mijn oplossing.

Dag 3 in Python

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hebben jullie dat ook dat als je dan in de ochtend zo'n opdracht maakt, je daarna niet zo'n zin heb je 'gewone' devwerk te doen? Of ben ik gewoon raar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 09:59
Haha, ik heb net dag 3 met Excel gedaan (oh jij ook zie ik nu).

Qua coderen kan ik alleen wat Jinja (vanwege Home Assistant templates).
Zou een goede basis voor Python kunnen zijn, wil ik me wel wat meer in gaan verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 03-12-2021 09:35 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
Hydra schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:33:
Hebben jullie dat ook dat als je dan in de ochtend zo'n opdracht maakt, je daarna niet zo'n zin heb je 'gewone' devwerk te doen? Of ben ik gewoon raar?
Het helpt dat ik geen developer ben, maar ik heb wel tijdens mijn werk de neiging om toch nog even te kijken of ik mijn oplossing kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt er een beetje aan wat voor werk ik moet doen. Soms heb je van die leuke "uitzoek" problemen waar ik dan wel zin in heb. Maar iets "normaals" ontwikkelen is dan een stuk minder leuk ja :D

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

En dag 3 https://github.com/CodeEn...eer/aoc/aoc2021/Day3.java

Viel weer mee. Wel even lopen rommelen op deel 2 om niet de oplossing te kopieren/plakken om beide getallen te berekenen maar het is nog steeds behoorlijk wat "dubbele" code.

Edit: toch nog een klein beetje gerefactored, zo valt de dubbele code weer mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Creepy op 03-12-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Deel A vandaag snel gedaan, deel B bewaar ik maar voor het weekend, was mij te veel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:13

Matis

Rubber Rocket

Dag 3 begonnen, toch maar overgestapt op TDD.

De eerste opdracht ging (toevallig) goed, maar de tweede ga ik toch maar testgedreven oplossen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

spoiler:
In de uitleg gaat het over het eerste bit. Ik heb echt een minuut lopen staren totdat ik doorhad dat "eerste bit" het eerste karakter uit de string is, en niet zoals ik gewend ben, de bit aan de rechterkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Creepy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:03:
spoiler:
In de uitleg gaat het over het eerste bit. Ik heb echt een minuut lopen staren totdat ik doorhad dat "eerste bit" het eerste karakter uit de string is, en niet zoals ik gewend ben, de bit aan de rechterkant
spoiler:
Er ist natuurlijk een groot verschil tussen de eerste bit en de minst signifikante bit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Eerste keer dat (ik) het niet meer streaming kan en alles ook echt in moet lezen.

Members only:
Ik ook, maar dat sluit niet uit dat we eventueel allebei raar zijn :D

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Varienaja schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:18:
spoiler:
Er ist natuurlijk een groot verschil tussen de eerste bit en de minst signifikante bit :P
Ligt aan je platform :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Janoz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:50:
Ik ook, maar dat sluit niet uit dat we eventueel allebei raar zijn :D
Ja, het is ook slecht verwoord. Ik weet dat de meeste mensen hier raar zijn, maar ik vroeg me vooral af of ik uitzonderlijk raar was :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik prefereer Random-Endian.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang we maar niet over de FileNotFound Bool uit de tijd van de brillant paula bean beginnen oke!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Hmm,de Paula bean...
spoiler:
Die had wel gebruikt kunnen worden in mijn oplossing. False indien meer 0'en, True indien meer 1'en en FIleNotFound indien evenveel 1'en en 0'n :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Creepy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:59:
Hmm,de Paula bean...
spoiler:
Die had wel gebruikt kunnen worden in mijn oplossing. False indien meer 0'en, True indien meer 1'en en FIleNotFound indien evenveel 1'en en 0'n :P
spoiler:
Was helemaal geen issue. Blijkbaar kwam het voor part 1 niet voor, en bij part 2 werd wel gespecificeerd wat het zou moeten worden (waaruit bleek dat ik ergens een > naar => moest vervangen)

Maar als je het graag wilt, kun je altijd een Boolean nemen. Die kan null zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto

Gilotto

Paint Skillz

Was een leuke puzzel vandaag.

Part 2 was inderdaad even puzzelen. Wel een nette oplossing imo.

spoiler:
Part 1: goede reden om transpose te gebruiken

@Rogier V Ik heb part 2 inderdaad recursief opgelost.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Aankomend weekend maar eens de opdrachten van deze week ook in C maken.
Daarna maar eens kijken of ik alles in een leuke python "submarine class" kan gaan verpakken voor de funfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik moet echt beter worden in list comprehensions in python en mijn kennis van built in functions is gewoon superslecht. Ik heb afaik nog nooit de count functie gebruikt bijvoorbeeld. Dat had deze opdracht wel eenvoudiger gemaakt.
spoiler:
Ben ik de enige die voor de epsilon waarde gewoon 2^no_of_bits-1-gamma waarde heeft gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door TrailBlazer op 03-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Gilotto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:12:
Was een leuke puzzel vandaag.

Part 2 was inderdaad even puzzelen. Wel een nette oplossing imo.

spoiler:
Part 1: goede reden om transpose te gebruiken

@Rogier V Ik heb part 2 inderdaad recursief opgelost.

https://github.com/Gilott...e/blob/main/2021/Day03.fs
Ik nu ook met een fold >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:46:
Ik moet echt beter worden in list comprehensions in python en mijn kennis van built in functions is gewoon superslecht. Ik heb afaik nog nooit de count functie gebruikt bijvoorbeeld. Dat had deze opdracht wel eenvoudiger gemaakt.
spoiler:
Ben ik de enige die voor de epsilon waarde gewoon 2^no_of_bits-1-gamma waarde heeft gedaan.
Ik had het bewust niet gedaan, omdat ik erop gokte dat je met deel 2 toch weer net iets anders moest doen. Ik probeer te anticiperen wat er in deel 2 moet gebeuren (en daarmee bedoel ik dus niet over-engineeren, maar netjes werken en niet teveel shortcuts nemen).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Opgeschoond, duplikaten verwijderd. Dag 3:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 22-06 21:10
Net voor de lunch klaar met deel 1 & 2, deel 2 was toch even pittig.

Day 3 - C# al met al leesbaar, maar ik denk dat hier en daar nog wel wat optimalisatie mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:21

DevWouter

Creator of ThenNext

Matis schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:00:
Dag 3 begonnen, toch maar overgestapt op TDD.

De eerste opdracht ging (toevallig) goed, maar de tweede ga ik toch maar testgedreven oplossen.
Yep, dat ga ik vanaf morgen ook weer doen. Bij elke opdracht deed ik iets stoms omdat ik iets verkeerd las met als gevolg dat ik overnieuw kan beginnen. Ook had ik zin om de debugger te pakken en dat is voor mij echt een rode lijn.

Ik ga morgen ook eerst even een klein frameworkje opzetten. Kijkend naar vorige jaar lijkt de structuur van de puzzels toch erg vaak hetzelfde. Bovendien heb ik dan een excuus om met C# templates te spelen :D

dotnet new console; dotnet new gitignore; code .

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
TrailBlazer schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:46:
spoiler:
built-in functions zijn overrated >:)
Zonder gekkigheid komen ze de leesbaarheid/overdraagbaarheid van de code vaak niet ten goede.
Wanneer de snelheid van je code van minder belang is probeer ik me altijd te houden aan "code your comments, don't comment your code"
Wat dat betreft is Python ideaal, de manier waarop je daar loops kan opzetten is uiterst leesbaar.
(Anderzijds wel weer een nadeel op het moment dat het makkelijker is met index-based te werken.)

Op het topic van talen, moest ik aan deze denken, welke taal is het meest energy efficient (beetje om het klimaat denken): https://greenlab.di.uminh...oads/2017/09/paperSLE.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:23
Rogier V schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:23:
Part 2 vond ik nog best lastig. in F# heb ik een mutable moeten gebruiken om tot het antwoord te komen. Vanmiddag maar eens kijken ik het netjes kan oplossen met een fold of een recursieve functie.

https://github.com/rogier...er/AOC2021/Day03/Day03.fs
Arg.. Ik dacht dat er geen List.transpose was, dus uiteindelijk maar voor een oplossing met een mutable gegaan.
Members only:

@Gilotto @Rogier V Wel interessant om te zien hoeveel compleet verschillende oplossingen je kan maken in f#.
spoiler:
bij deel 1 maak ik gewoon eerst een int32 aan met daarin alle bits die belangrijk zijn en dan vermenigvuldig ik het met de negation van die int32. Meeste tijd zat er bij mij in dat ik dacht dat in16 wel groot genoeg was, maar voor de uiteindelijk input dus niet zo was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
Deel 2 viel me toch wel even zwaar. Bleek uiteindelijk een kleine fout in de logica te zijn, wat voor het oxygen gedeelte een geloofwaardig resultaat gaf, maar bij de CO2 duidelijk niet klopte. Goede oefening om te debuggen, maar als gevolg is de code niet zo compact als ik had gehoopt (en heb ik nu even geen tijd om de oxygen en co2 functies te mergen).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Had toch iets meer moeite met deel 2 van vandaag. Vind mijn oplossing een beetje iffy omdat ik twee functies heb die op één teken na hetzelfde zijn, maar het werkt iig.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
Dag 3 was inderdaad gewoon goed lezen. En dan niet vergeten dat als je een integer deelt door 2, je een round-down doet :). Opgelost door de andere kant te vermenigvuldigen met 2. Verder eindelijk een excuus om te punniken met fold en runningFold :D

Uiteindelijk maar 32 regels in deze kotlin file:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Ben ik trouwens de enige die eerst een testcase maakt van het voorbeeld?

Meestal als ik de code werkend heb voor het voorbeeld, heb ik het ook werkend voor mijn input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Remcoder schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:07:
Nope, doe ik ook altijd. Ook voor de deeloplossingen. bij deel 2 had ik ook een zuurstof en kooldioxide test :)

[ Voor 17% gewijzigd door Janoz op 03-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj

Meestal als ik de code werkend heb voor het voorbeeld, heb ik het ook werkend voor mijn input.
Nee, dat doe ik ook steeds. Eerst voeg in de input en het resultaat uit het voorbeeld toe aan een unit test, zodat ik eenvoudig de huidige code kan testen. Pas als daar een groen vinkje komt, voer ik de echte input door.

De stappen om te beginnen zijn bij mij:
- De test-input aanmaken in `src/test/resources/dayX.txt`
- De test-resultaten toevoegen aan de unit test
- De eche input aanmaken in `src/kotlin/resources/dayX.txt`

[ Voor 20% gewijzigd door Marcj op 03-12-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik verifieer ook eerst of het antwoord klopt voor het voorbeeld alvorens ik verder ga met de echte input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto

Gilotto

Paint Skillz

Ik gebruik het voorbeeld in de opgave vooral om eventuele shortcuts te bedenken.

Tot nu toe heb ik het voorbeeld nog niet gebruikt als test case. Als de puzzel omvangrijker wordt dan gaat dat wel gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank

Ik doe dat in eerste instantie niet maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik deel 2 van vandaag goed kon debuggen. Morgen begin ik netjes met de testdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:23

Doe ik wel altijd, maar commit het niet altijd in de repo. Wat wel zo is, dat er altijd wel een kleine aanpassing nodig is om het op de echte input te laten werken. Bijv. voor vandaag was de uiteindelijke input 12 tekens ipv de 8 uit het voorbeeld. 8 past nog wel in een uint16 in f#, maar 12 niet meer...

Vorige jaren ook goed op stuk gegaan, dus ik ga dit jaar maar eens goed letten op het verschil tussen voorbeeld en daadwerkelijke input.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 03-12-2021 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:55

Moofnor

King of my castle

Les 1 in adventofcode, gewoon altijd Long, UInt64 of welke variant dan ook gebruiken. Trap er zelf ook elk jaar weer in :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Voorlopig redde ik het nog met int's :P (zal niet lang meer duren....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Caelorum schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:20:
[...]

Doe ik wel altijd, maar commit het niet altijd in de repo. Wat wel zo is, dat er altijd wel een kleine aanpassing nodig is om het op de echte input te laten werken. Bijv. voor vandaag was de uiteindelijke input 12 tekens ipv de 8 uit het voorbeeld. 8 past nog wel in een uint16 in f#, maar 12 niet meer...

Vorige jaren ook goed op stuk gegaan, dus ik ga dit jaar maar eens goed letten op het verschil tussen voorbeeld en daadwerkelijke input.
Als ik zie dat er een verschil tussen de voorbeeld input en de daadwerkelijke input zit probeer ik vaak de code zo te schrijven dat die met beide input vormen overweg kan. Zie het als een extra uitdaging :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 18:18

DataGhost

iPL dev

MrMaxedTank schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:28:
Deel 2 viel me toch wel even zwaar. Bleek uiteindelijk een kleine fout in de logica te zijn, wat voor het oxygen gedeelte een geloofwaardig resultaat gaf, maar bij de CO2 duidelijk niet klopte. Goede oefening om te debuggen, maar als gevolg is de code niet zo compact als ik had gehoopt (en heb ik nu even geen tijd om de oxygen en co2 functies te mergen).

***members only***
Patriot schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:30:
Had toch iets meer moeite met deel 2 van vandaag. Vind mijn oplossing een beetje iffy omdat ik twee functies heb die op één teken na hetzelfde zijn, maar het werkt iig.

***members only***
Ik heb er heel simpel een soort inline functie van gemaakt met een callable als argument.
spoiler:
Die callable komt bij mij uit de operator module.

Voor Patriot, ik zie dat je een paar functies hebt gemaakt met namen die bijna hetzelfde zijn als een paar builtins:
spoiler:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik gebruik altijd de sample data als test. Ging dus ook eerst mis omdat ik niet gezien had dat de lengte van de data in het voorbeeld maar 5 bits was en in de echte 12 oid. Daar moest ik dus ook even een aanpassing voor maken in de final oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik heb gewoon een simpel frameworkje wat al een paar jaar meegaat, waarmee ik makkelijk de meest-voorkomende manieren van input door kan geven aan een per-instance solver en die, bij de aanwezigheid van bestanden met testin- en -uitvoer deze ook vergelijkt, alsmede het geaggregeerde totaal. Er zijn echter nog genoeg cases, zeker in de latere dagen, waarbij de testinvoer zodanig gemaakt is dat de snel gemaakte oplossing er goed op werkt en de echte invoer iets als een off-by-one ofzo triggert. Die downloadt overigens ook automatisch de volledige invoer, alleen het submitten doe ik nog niet automatisch :+

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 03-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
DataGhost schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:43:
[...]

[...]

Ik heb er heel simpel een soort inline functie van gemaakt met een callable als argument.
spoiler:
Die callable komt bij mij uit de operator module.

Voor Patriot, ik zie dat je een paar functies hebt gemaakt met namen die bijna hetzelfde zijn als een paar builtins:
spoiler:
Ik zou dolgraag je code zien maar heb je github niet terug kunnen vinden in dit topic. Kun je me die linken (of pmen als je dat prettiger vindt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MrMaxedTank schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:49:
[...]

Ik zou dolgraag je code zien maar heb je github niet terug kunnen vinden in dit topic. Kun je me die linken (of pmen als je dat prettiger vindt)?
Ik heb ook geen repository online waar ik mijn spul heen post, maar een snippet kan altijd gemaakt worden natuurlijk:

Members only:

Heel leesbare code is het misschien niet maar het werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Godskolere, dit was echt onnodig moeilijk in Swift. Had achteraf het domein beter mogen modelleren, daarom werd het heel ingewikkeld.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop

Dat doe ik ook mits er een logische check is die je kan doen. Komt soms wel voor dat het voorbeeld niet precies te controleren is zoals de opdracht gecontroleerd moet worden.

Mijn AoC helper main method (https://github.com/thijsl...blob/master/aoc_helper.py) roep ik bij iedere dag aan om de puzzels op te lossen en te timen. De code begint pas met de echte input als de uitkomst van het voorbeeld gelijk is aan de waarde die ik mee geef, of als ik de voorbeeld uitkomst op None zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-06 21:58
Day 3 in c# ook gelukt. Wel deel twee simpel uitgeprogrammeerd met twee keer bijna dezelfde code. Dus daar moet nog een keer een herbruikbare functie gemaakt worden....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoToP
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 02:44
Doe ik ook sinds day 2, part 2.

Heb het wel in twee files gedaan. Weet niet of dit handig is, maar 'voelt' wel fijn ofzo.
Members only:

Gisteren ook toegepast op dag 7 van 2020, waar ik vorig jaar gestrand was :X

Me think, why waste time say lot word, when few word do trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V

Ik ook altijd. Vooral voor debuggen en refactoren werkt het ideaal. En het kost niet veel tijd ze op te zetten.

https://github.com/rogier...C2021/Day03/Day03Tests.fs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Dag 3 in Clojure

Geen moeilijke opdracht op zich, maar ik vind het wel lastig om hier een beetje goed begrijpelijke code voor te schrijven. Komt ook doordat Clojure nog erg nieuw voor me is. Ik ga nog even geen andere oplossingen bekijken en even zelf puzzelen om te kijken of ik het eenvoudiger kan maken.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:29
Heb lang zitten knoeien met deel twee, toen ik eenmaal doorhad dat ook hier weer de
spoiler:
list comprehension
het makkelijkst is was het zo gepiept. Ook vandaag voor het eerst getest met de test data
https://github.com/martyw/AOC2021/blob/main/day3.py

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 03-12-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 610852

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 610852 op 05-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Anoniem: 610852 voor deel 1 had je vandaag ongeveer 3 minuten voor de top 100 in de leaderboard ;) https://adventofcode.com/2021/leaderboard/day/3

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 03-12-2021 18:36 ]

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste