Nieuwe mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.135 views

Vraag

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 22:33
Nu we toch de boel overhoop hebben, willen we ook direct onze mechanische ventilatie box vervangen. Het is nog de originele uit1996 🥴. Toe aan nieuwe dus.

We kwamen uit op een itho daalderop https://www.ventilatielan...erop-optimaflow-cve-s-co2

We willen geen schakelaar meer op de muur , dus gaan we met die draadloze sensors werken

https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.html

We hebben nu wel een systeem met schakelaar op de wand. Die kan dan toch gewoon weg ?

We nemen 2 sensors. 1 voor beneden en 1 voor de badkamer. Twijfelen nog over toilet.

Moeten we nog ergens op letten ?

Is deze box een goed model ? Ik vond ook een duco maar onze huidige is ook een itho en doet het dus al vanaf 1996 ;)

Oja. En we laten de kanalen reinigen.

Tips voor andere leverancier dan ventilatie land zijn ook welkom

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-12 11:58
Je moet altijd een basis stand aan hebben dus in het toilet een sensor hoeft niet.
Wat heb je nu hangen?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die Daalderop heeft een ingebouwde vochtsensor, waarom wil je dan nog een afstandsbediening in de badkamer?

Edit : en wat jij sensors noemt, zijn geen sensoren maar rf schakelaars.

[ Voor 26% gewijzigd door EWK op 28-11-2021 17:44 ]

Hoi!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11 13:01
Wat bedoel je met draadloze sensors? wat je nu linkt is een afstandbediening. Die kan je inderdaad koppelen in plaats van een driestanden schakelaar. Voor de net vervang je dan ook de perilex voor een normale WCD.

Overigens heeft de box zelf een vochtsensor, dus in de badkamer hoef je niet perse te kunnen schakelen. En eventueel kan je in de woonkamer een CO2 sensor toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door nirgilis op 28-11-2021 17:45 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Draadloos en MV: doe het niet!

Ik heb twee nieuwbouw woningen gehad en bij beide heeft de aannemer uiteindelijk een boosterversterker voor het signaal uitgedeeld omdat het bereik onvoldoende was. Nu zitten we met zo'n extra versterker in de meterkast die ook nog eens stroom gebruikt. En dat alleen maar omdat de aannemer een paar centen wilde besparen op de leiding van de zolder naar de woonkamer.

Mijn advies: sluit MV altijd bedraad aan.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ari3 schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
Draadloos en MV: doe het niet!

Ik heb twee nieuwbouw woningen gehad en bij beide heeft de aannemer uiteindelijk een boosterversterker voor het signaal uitgedeeld omdat het bereik onvoldoende was. Nu zitten we met zo'n extra versterker in de meterkast die ook nog eens stroom gebruikt. En dat alleen maar omdat de aannemer een paar centen wilde besparen op de leiding van de zolder naar de woonkamer.

Mijn advies: sluit MV altijd bedraad aan.
Nog nooit gehoord en al heel wat nieuwbouwwoning gezien. Als je in een huis 300m2 woont zou het best kunnen, maar in een normaal maat huis nog niet gehoord.

Hoi!

• mevrouwKees_1
lothar schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:39:
Je moet altijd een basis stand aan hebben dus in het toilet een sensor hoeft niet.
Wat heb je nu hangen?
Ik heb nu een antieke itho hangen met zo’n schakelaar met 3 standen.

Oké. Geen ding in toilet

• mevrouwKees_1
EWK schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:43:
Die Daalderop heeft een ingebouwde vochtsensor, waarom wil je dan nog een afstandsbediening in de badkamer?

Edit : en wat jij sensors noemt, zijn geen sensoren maar rf schakelaars.
Ah. Oké. Dus hij meer het vocht via de afvoeren ? Ik dacht dat die losse dingen nodig waren ?

• mevrouwKees_1
nirgilis schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:44:
Wat bedoel je met draadloze sensors? wat je nu linkt is een afstandbediening. Die kan je inderdaad koppelen in plaats van een driestanden schakelaar. Voor de net vervang je dan ook de perilex voor een normale WCD.

Overigens heeft de box zelf een vochtsensor, dus in de badkamer hoef je niet perse te kunnen schakelen. En eventueel kan je in de woonkamer een CO2 sensor toevoegen.
We willen idd geen 3 standen schakelaar meer.

En we hebben denk ik boven een perilex voor die box (moet kijken maar is nogal een onderneming)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
mevrouwKees_1 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:13:
[...]

En we hebben denk ik boven een perilex voor die box (moet kijken maar is nogal een onderneming)
Heeft je afzuigkap een eigen afvoer naar buiten? Zo niet, dan is een schakelaar in de keuken wel handig.

TheS4ndm4n#1919

• mevrouwKees_1
RocketKoen schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:21:
[...]

Heeft je afzuigkap een eigen afvoer naar buiten? Zo niet, dan is een schakelaar in de keuken wel handig.
Ja dat sowieso en onze nieuwe ook. Die heeft afvoer in de plaat.

Ik wil pertinent geen schakelaar in de keuken meer. Lelijke dingen. Nu is die schakelaar weggewerkt in een kastje. Maar in onze nieuwe keuken hebben we geen bovenkastjes. Het “gat” laten we uiteraard zitten en het ventiel zal netjes met rvs worden. Maar geen schakelaar.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik weet niet wat "de boel overhoop" exact inhoud, maar wellicht is dan nu het moment om ventilatie D met een wtw te overwegen. je dubbelglas is indien het nog orgineel is toch ook in de herfst van zijn leven. dan kan je over een paar jaar je roosters laten vervallen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-11-2021 18:35 ]

• nirgilis
mevrouwKees_1 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:13:
[...]

Als je een 3 standen schakelaar hebt, heb je vrijwel zeker een perilex.

Of je de perilex kan laten zitten hangt een beetje af van hoe de aansluiting nu is. Dat is namelijk niet gestandaardiseerd en verschilt per box.

Je kan ook overwegen een stapje omhoog te gaan qua box. De ihto optima heeft ook een ingebouwde CO2 sensor. Dan kun je je afvragen of je de bediening ooit gaat gebruiken. Bij ons staat de mv eigenlijk altijd op stand 2 en gaat het automatisch naar stand 3 tijdens het douchen (en soms tijdens het koken).

• mevrouwKees_1
twain4me schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:33:
[...]

ik weet niet wat "de boel overhoop" exact inhoud, maar wellicht is dan nu het moment om ventilatie D met een wtw te overwegen. je dubbelglas is indien het nog orgineel is toch ook in de herfst van zijn leven. dan kan je over een paar jaar je roosters laten vervallen.
We zijn aan het verbouwen er komt een uitbouw aan het huis. Dus hele beneden verdieping ligt overhoop.
Wtw hebben we ons nu niet in verdiept moet ik eerlijk zeggen

• mevrouwKees_1
nirgilis schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:34:
[...]

Als je een 3 standen schakelaar hebt, heb je vrijwel zeker een perilex.

Of je de perilex kan laten zitten hangt een beetje af van hoe de aansluiting nu is. Dat is namelijk niet gestandaardiseerd en verschilt per box.

Je kan ook overwegen een stapje omhoog te gaan qua box. De ihto optima heeft ook een ingebouwde CO2 sensor. Dan kun je je afvragen of je de bediening ooit gaat gebruiken. Bij ons staat de mv eigenlijk altijd op stand 2 en gaat het automatisch naar stand 3 tijdens het douchen (en soms tijdens het koken).
Ik kan bij die itho kiezen voor euro stekker of perilex.

https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html

Deze ?

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:16
Mocht je het gewoon bij een afzuigunit houden, wij hebben zelf een Itho CVE-S ECO SE met vocht sensor en RF afstandbediening.

Installatie is super makkelijk en bij gebruik regelt de unit zichzelf in de automatisch stand. In enkele gevallen gebruik je de afstandsbediening om extra af te zuigen. (deze plak je op een willekeurige plek uit het zicht)

Houd rekening met een lichte brom bij minimale stand, zijn meerdere ervaringen over te vinden (weet niet of dit ook voor de optima geldt?) Komt deze op zolder of in een afgesloten ruimte dan hoef je er niet zo druk om te maken.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1904798

• nirgilis
Je kan inderdaad kiezen, maar het is geen garantie dat de perilex op de huidige manier werkt voor de nieuwe box, omdat die stekkers niet gestandaardiseerd zijn.

Ik bedoelde inderdaad die box als alternatief.

Warmteservice heeft trouwens tot vandaag een black Friday deal voor eco cve.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een euro stekker variant nemen... perilex aansluiting bij de huidige box vervangen voor een gewoon WCD,

draden naar de 3 standenschakelaar er uit trekken.. en gat opvullen of overheen tegelen of ..

404 Signature not found

• mevrouwKees_1
nirgilis schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:16:
[...]

Je kan inderdaad kiezen, maar het is geen garantie dat de perilex op de huidige manier werkt voor de nieuwe box, omdat die stekkers niet gestandaardiseerd zijn.

Ik bedoelde inderdaad die box als alternatief.

Warmteservice heeft trouwens tot vandaag een black Friday deal voor eco cve.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Dit is niet dezelfde. Deze zuigt minder af dan die ik als laatste linkte.

Stopcontact zal ik even naar laten kijken.

• mevrouwKees_1
MDsvs schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:15:
Mocht je het gewoon bij een afzuigunit houden, wij hebben zelf een Itho CVE-S ECO SE met vocht sensor en RF afstandbediening.

Installatie is super makkelijk en bij gebruik regelt de unit zichzelf in de automatisch stand. In enkele gevallen gebruik je de afstandsbediening om extra af te zuigen. (deze plak je op een willekeurige plek uit het zicht)

Houd rekening met een lichte brom bij minimale stand, zijn meerdere ervaringen over te vinden (weet niet of dit ook voor de optima geldt?) Komt deze op zolder of in een afgesloten ruimte dan hoef je er niet zo druk om te maken.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1904798
Hij komt op zolder. Daar slapen wij zelf

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
EWK schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:43:
Omdat de "lage" stand in de automatische stand hoger is dan de basisstand.

Hier hangt dezelfde box, voorzien van een vochtsensor en 1 RF module in de badkamer. Zet je 'm handmatig op de basisstand dan hoor ik 'm bij mij in de badkamer wel. Zet ik 'm op de laagste stand dan hoor ik 'm niet meer, terwijl die wel op lage toeren draait. De nadraaitijd op de vochtsensor is best lang moet ik zeggen, daarom zet ik 'm geregeld handmatig op de laagste stand.

@mevrouwKees_1 Je moet in ieder geval even kijken of je 'm aansluit met een eurostekker of met een perilex. Waarschijnlijk heb je nu een perilex aansluiting voor de ventilatie. Dat is doorgaans omdat er een 3-standenschakelaar aan vast zit. Ik had het geluk dat op de plek van de box een WCD zat (waar het oude systeem ook door gevoed werd) en zodoende heb ik de perilex aansluiting verwijderd en gaat de stekker in een normale WCD.

Over het algemeen kun je deze box op exact dezelfde plek hangen als de vorige box. Dit scheelt je in ieder geval aansluitmateriaal voor de luchtkanalen.
SMSfreakie schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:20:
… en gat opvullen of overheen tegelen of ..
Of je laat de draden (uiteraard afgekoppeld/afgedopt) zitten en je zet een blindplaat op de plek van de schakelaar. Mocht ik ooit een koelkast of magnetron met internetverbinding aanschaffen dan heb ik in ieder geval al trekdraad om die UTP er doorheen te kunnen trekken,

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 28-11-2021 19:53 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sypie schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:50:
[...]

Of je laat de draden (uiteraard afgekoppeld/afgedopt) zitten en je zet een blindplaat op de plek van de schakelaar. Mocht ik ooit een koelkast of magnetron met internetverbinding aanschaffen dan heb ik in ieder geval al trekdraad om die UTP er doorheen te kunnen trekken,
moet je schakelaar wel op een gunstige plek zitten natuurlijk :-)

404 Signature not found

• mevrouwKees_1
[...]

Hier hangt dezelfde box, voorzien van een vochtsensor en 1 RF module in de badkamer. Zet je 'm handmatig op de basisstand dan hoor ik 'm bij mij in de badkamer wel. Zet ik 'm op de laagste stand dan hoor ik 'm niet meer, terwijl die wel op lage toeren draait. De nadraaitijd op de vochtsensor is best lang moet ik zeggen, daarom zet ik 'm geregeld handmatig op de laagste stand.

@mevrouwKees_1 Je moet in ieder geval even kijken of je 'm aansluit met een eurostekker of met een perilex. Waarschijnlijk heb je nu een perilex aansluiting voor de ventilatie. Dat is doorgaans omdat er een 3-standenschakelaar aan vast zit. Ik had het geluk dat op de plek van de box een WCD zat (waar het oude systeem ook door gevoed werd) en zodoende heb ik de perilex aansluiting verwijderd en gaat de stekker in een normale WCD.

Over het algemeen kun je deze box op exact dezelfde plek hangen als de vorige box. Dit scheelt je in ieder geval aansluitmateriaal voor de luchtkanalen.

[...]

Hij kan ook niet echt ergens anders vrees ik.

We krijgen wel een stoomoven en kookplaat met Connect nog wat (Neff)

Geluid is wel een ding. Ik hoor écht álles normaal. Dus als dat ding herrie maakt dan moet ik daar wel over nadenke

• mevrouwKees_1
SMSfreakie schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:55:
[...]

moet je schakelaar wel op een gunstige plek zitten natuurlijk :-)
Midden op de muur. Logisch want daar stond ooit een keuken. Toen wij die vervingen hebben we hem
Aangepast zodat hij bedient werd met een Plc :) en dat zat in een kastje en knopjes onder de kast. Maar nu hebben we geen bovenkastjes meer.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:16
Ik heb dat ding in de keuken nog nooit gebruikt, uiteindelijk ook afgedopt en een blind plaat erop, afzuigkap is een ander systeem hier.

Wanneer er veel bezoek is hier zetten wij een extra ventilatierooster open of de deur naar gang op een kier.
Co2 waardes blijven prima.

De badkamer schakelt samen met de verlichting via een PIR sensor, de ventilatiebox draad zit er ook op.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• nirgilis
mevrouwKees_1 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:41:
[...]

Dit is niet dezelfde. Deze zuigt minder af dan die ik als laatste linkte.

Stopcontact zal ik even naar laten kijken.
Klopt, ik linkte het omdat je nog twijfelde tussen de verschillende boxen.
[...]

Dat is in de regel slecht advies. De MV box moet in principe altijd minimaal op de automatische stand, of hoger, staan. De laagste stand is niet voldoende ventilatie als er mensen thuis zijn en alleen bedoelt voor langere afwezigheid, zoals vakanties.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met de roosters op de begane grond open, overdag ramen op de 1e verdieping open, trap in de woonkamer (trekt enorm...) is er voldoende doorluchting. Daar maakt dat extra standje bijzonder weinig verschil in.

• mevrouwKees_1
Die Orcons zien er uit ook wel goed uit. Ik ga nog eens goed kijken naar de reviews

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:25
@mevrouwKees_1 welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt? :-). Ik zit namelijk in dezelfde situatie en was wel benieuwd. Vooralsnog ben ik voornemens om voor de Itho eco sv te gaan.

• mevrouwKees_1
Het lijkt erop dat wij idd ook voor Itho gaan @iMick

• SteeveeW
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-12 16:29
ook ik heb een vraag over de Itho Daalderop CVE-S aangesloten op een bedrade 3 standen schakelaar.
Afgezien van het geluid, ook in stand 1, heb ik nog een ander probleem. Bij ons de MV box altijd in stand 1. Maar op willekurige monenten gaat de box vanzelf over naar stand 2. Zonder dat er gedouchet of gekookt wordt.

Navraag gedaan bij de installateur, deze heeft Itho gesproken hierover. En komen met de onderstaande reactie:
Ik heb contact gehad met Itho zij hebben mij uitgelegd en verteld dat de vochtsensor een verplichting is geworden
(dit klopt ook want in alle mv boxen van alle merken zit dit).
Daar mee is het ook zo dat als de MV box voor 20 uur niet gebruikt wordt deze automatische naar staand 2 gaat om het huis automatische te ontvochtigen.
Deze functie kan helaas niet worden uitgeschakeld (wederom een verplichting), wel had hij een tip om een externe vochtsensor( €130) op een droge plek te plaatsen
zodat hij niet zomaar op de hoog stand gaat draaien als hij vocht meet.
[/i]

Ik vind dit eigenlijk nergens terug in de documentatie van Itho zelf.

Zijn er mensen die dit ook ervaren met hun MV box?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De rv sensor klopt. De automatische ontvochtiging niet, want daar is juist die rv sensor voor. De auto stand is wel altijd de "middenstand".

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 25-12-2021 12:58 ]

Wise enough to play the fool

• Tesla1
  • Laatst online: 05-04 18:20
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het volgende;
Bij mijn nieuwbouw woning, heb ik een WTE unit van Duco. Nu heb ik onder mijn woning een kelder, daar heb ik een mechanische ventilatie (afvoer en natuurlijke toevoer van lucht) geïnstalleerd. Dit is een Itho Daalderop CVE-S-ECO Dit heb ik gedaan, omdat ik vocht in de kelder wil vermijden en omdat ik in de kelder wil sporten. Nu heb ik de volgende vraag

1- de installateur heeft me geadviseerd om de Itho enkel aan te zetten tijdens het sporten. Hiermee functioneert het echter alleen voor een goed sport klimaat, ik wil echter ook borgen dat het systeem structureel borgt voor een goede vochtklimaat. Als ik het systeem echter de hele tijd aanzet, ben ik bang dat mijn woonventilatie (duco) in de war raakt en er geen goede balans meer is. Het mooiste zou zijn dat ik de Itho op auto stand zet en het systeem de WTW unit als het ware aanvult. Heeft iemand advies hoe hiermee om te gaan?

Alvast bedankt

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:04
Tesla1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:50:
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het volgende;
Bij mijn nieuwbouw woning, heb ik een WTE unit van Duco. Nu heb ik onder mijn woning een kelder, daar heb ik een mechanische ventilatie (afvoer en natuurlijke toevoer van lucht) geïnstalleerd. Dit is een Itho Daalderop CVE-S-ECO Dit heb ik gedaan, omdat ik vocht in de kelder wil vermijden en omdat ik in de kelder wil sporten. Nu heb ik de volgende vraag

1- de installateur heeft me geadviseerd om de Itho enkel aan te zetten tijdens het sporten. Hiermee functioneert het echter alleen voor een goed sport klimaat, ik wil echter ook borgen dat het systeem structureel borgt voor een goede vochtklimaat. Als ik het systeem echter de hele tijd aanzet, ben ik bang dat mijn woonventilatie (duco) in de war raakt en er geen goede balans meer is. Het mooiste zou zijn dat ik de Itho op auto stand zet en het systeem de WTW unit als het ware aanvult. Heeft iemand advies hoe hiermee om te gaan?

Alvast bedankt
Die CVE-S-ECO heeft standaard een vochtsensor. Als je hem dus op de "auto" stand laat staan doet hij precies wat je wil.

TheS4ndm4n#1919

• Tesla1
  • Laatst online: 05-04 18:20
Dank voor je reactie! Klopt er zit een auto sensor op, ik ben alleen bang dat ik met deze stand eventueel een te lange onbalans creëer ivm de wtw unit..

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
1 topic is wel voldoende. Hier dus graag verder: Hoe Mechanische ventilatie in de kelder instellen

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.