Hoe Mechanische ventilatie in de kelder instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesla1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-04 18:20
Mijn vraag
...

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het volgende;
Bij mijn nieuwbouw woning, heb ik een WTE unit van Duco. Nu heb ik onder mijn woning een kelder, daar heb ik een mechanische ventilatie (afvoer en natuurlijke toevoer van lucht) geïnstalleerd. Dit is een Itho Daalderop CVE-S-ECO Dit heb ik gedaan, omdat ik vocht in de kelder wil vermijden en omdat ik in de kelder wil sporten. Nu heb ik de volgende vraag

1- de installateur heeft me geadviseerd om de Itho enkel aan te zetten tijdens het sporten. Hiermee functioneert het echter alleen voor een goed sport klimaat, ik wil echter ook borgen dat het systeem structureel borgt voor een goede vochtklimaat. Als ik het systeem echter de hele tijd aanzet, ben ik bang dat mijn woonventilatie (duco) in de war raakt en er geen goede balans meer is. Het mooiste zou zijn dat ik de Itho op auto stand zet en het systeem de WTW unit als het ware aanvult. Heeft iemand advies hoe hiermee om te gaan?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
@Tesla1

Als het alleen om het vocht gaat zou je de Duco net zoveel extra kunnen laten toevoeren aan de woning als dat de ITHO er uit blaast. Voorwaarde is dan wel dat je die lucht kunt laten overstromen. Bijvoorbeeld een extra ventiel op zolder en dan via het trappenhuis richting kelder. Of in elke kamer een paar kuub lucht extra toevoeren. Wel met voldoende doorlaat onder de deur naar de kelder. Nadeel is dat het warmteterugwinrendement in de DUCO iets lager wordt (meer koude lucht tov de warme afvoerlucht), maar ik vraag me af op dat in de praktijk merkbaar is. Qua luchthoeveelheid zou je kunnen denken aan een 25-35 m3/h. Wel kijken of de DUCO dit extraatje aankan.
Ga je sporten en zet je de ITHO op een hogere capaciteit dan zal het, vrees ik, een ander verhaal worden. Tenzij je DUCO (en je kanaalsysteem) zwaar overgedimensioneerd is tov de benodigde capaciteit zal je de benodigde luchthoeveelheid niet zomaar eventjes extra kunnen toevoeren. (ik zou zeggen toch een 100 tot 150 m3/h). Geen idee hoe lang je (en eventueel anderen) daar sport/sporten...maar misschien kan je in de praktijk die tijdelijke onbalans accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesla1
Dank voor je reactie!

Ja kwa sporten gaat het om circa een uur en denk dat het kwa onbalans aanvaardbaar zou moeten zijn, ik ben nog wel even aan het kijken wat het handigst is ivm het aanzetten van de Itho. Ik kan ervoor kiezen om de itho 24/7 op stand 1 te zetten (rft bediening) en dan enkel tijdens het sporten op stand 2. Maar ik zou de Itho ook op de Auto stand kunnen zetten, zodat het zelf gaat ventileren als het een te hoge vochtgehalte detecteert. Wat zou jij adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Tesla1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:22:
Dank voor je reactie!

Ja kwa sporten gaat het om circa een uur en denk dat het kwa onbalans aanvaardbaar zou moeten zijn, ik ben nog wel even aan het kijken wat het handigst is ivm het aanzetten van de Itho. Ik kan ervoor kiezen om de itho 24/7 op stand 1 te zetten (rft bediening) en dan enkel tijdens het sporten op stand 2. Maar ik zou de Itho ook op de Auto stand kunnen zetten, zodat het zelf gaat ventileren als het een te hoge vochtgehalte detecteert. Wat zou jij adviseren?
Persoonlijk zou ik kiezen voor de automaatstand...maar alleen als het minimum niet te laag ligt. Soms ligt dat lager dan de (handmatige) stand 1. Als je het kan instellen dmv potmeter of dipswitch is het nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesla1
Duidelijk, dank voor je reactie!