Hi allemaal, hier mijn verhaal van hoe ik bij mijn huidige setup uit ben gekomen. Als tiener kocht ik rond de eeuwwisseling mijn eerste stuurtje, een Microsoft Sidewinder. Later ben ik overgestapt naar een Logitech Driving Force Pro om Gran Turismo zo realistisch mogelijk te kunnen spelen. Enkele jaren geleden kwam ik er pas achter dat er in de tussentijd nog veel realistischere stuurtjes en spellen op de markt zijn gekomen. In mijn zoektocht naar iets nieuws was mijn uitgangspunt dan ook altijd dat het spel en stuurtje zo realistisch mogelijk moesten zijn, want ik wil leren om auto’s beter onder controle te krijgen. Ik hou er van om op het circuit te rijden en crash liever virtueel dan in het echt😉
Ik ging mij verdiepen in stuurtjes, pedalen, game pc’s en alles daaromheen en kwam tot de conclusie dat je het zo gek kan maken zoals je zelfs wil (eigenlijk met alles in het leven haha). High end merken als Fanatec, Simucube of Heusinkveld bieden prachtige spullen aan en een spel als iRacing geldt als de maatstaf. Toen ik de rekensom ging opmaken kwam ik er achter dat je zonder problemen een budget van €10.000 of meer kan besteden aan een high end setup. De vraag is alleen, heb je het nodig en is het realistischer dan een goedkopere setup? Na verschillende stuurtjes (o.a. de direct drive modellen) en spellen te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat er (voor mij althans) geen lineair verband bestaat tussen stijgende prijzen en meer realisme. Feit blijft dat een spelletje ook nooit de realiteit wordt, het is immers een spel. Ik kwam toen toevallig ook een filmpje tegen waarin F1 coureur Kubica dit in het kort ook aangeeft:
YouTube: F1 Driver Robert Kubica in BMW M4 on the Nürburgring! | Fast&Fun (vanaf 2:10 min).
Dus toen ging ik gericht op zoek naar het optimum tussen prijs en realisme.
Als spel heb ik Assetto Corsa uitgezocht omdat je dit op een dvd kan kopen en dus geen maandelijkse abonnementskosten hebt zoals bij iRacing (ik blijf het persoonlijk absurd vinden om maandelijks voor een spel te moeten betalen). Ik heb geen game pc, dus een PlayStation aanschaffen was veel voordeliger en ik kan er prima Assetto Corsa op spelen (andere spellen speel ik toch niet).
Ik zocht een stoel en houder voor het stuur waarbij het stuur 100% vast moest (blijven) zitten, zonder voelbare flex of trillingen. De playseat stoelen vielen hierdoor voor mij af. Voor de stoel en houder van het stuurtje ben ik terecht gekomen bij Rseat RS1 vanwege de stevigheid, maar er zijn ook andere merken die vergelijkbare goede producten aanbieden. Voor het stuur zocht ik uiteraard dus iets wat realistisch is en heb de afweging gemaakt tussen een direct drive en belt drive systeem, die ik beide realistisch vond sturen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Fanatec Csl Elite, want die is ook nog eens compatibel voor de PlayStation. Al met al heb ik ontzettend veel plezier van mijn huidige setup, want ik kan heel precies sturen en voel de force feedback prachtig zijn werk doen, terwijl ik heerlijk in een kuipstoel zit. Het mooiste vind ik nog dat deze setup maar een fractie heeft gekost van wat ik kwijt zou zijn geweest aan een high end setup, maar er evenveel plezier aan beleef.
En zo hou ik meer middelen over om in het echt op circuits te kunnen rijden, want dat blijft voor mij gewoon het allerleukste om te doen. Met wat ik aan de setup heb bespaard kon ik namelijk ook onderstaand speeltje (een E36 uit 1992) voor op het circuit aanschaffen😁