Toon posts:

Upgraden of een nieuwe PC bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Absolomx
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-01 13:45
Ik heb recent BF 2042 gekocht en helaas kan m'n systeem het niet aan. Ik weet dat de game slecht geoptimized is, maar ook in een lege server haal ik amper 50 fps. Nu vroeg ik me af of het beter is om te upgraden of mijn oude spul te verkopen en opnieuw te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en studeren. Maar voor m'n studie gebruik ik alleen word, excel etc. dus niks zwaars.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat hangt er van af of ik ga upgraden of opnieuw ga bouwen. En wat oude onderdelen nog opleveren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dus momenteel een Ryzen 5 3600 en een Radeon RX 5700 XT in m'n PC, maar ik betwijfel of het 't waard is om dat mee te nemen. M'n voeding zou eventueel mee kunnen, maar dan is de vraag ook maar of ik de moeite wil nemen om alleen de voeding uit m'n oude systeem te halen en hem niet gewoon in z'n geheel te verkopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lastig te zeggen. Ik denk dat een nieuwe GPU wel mooi zou zijn, maar ze zijn zo abnormaal duur op het moment.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben wel AMD fan, omdat ik vind dat ze qua prijs/kwaliteit beter zijn dan Intel en Nvidia. Ik sluit ze niet uit, maar denk dat je goedkoper uit bent bij AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet voorlopig weer ff mee kunnen haha :P

Ga je overklokken?
[i]Ik heb hier geen ervaring mee en ben bang dat ik de boel sloop wanneer ik hier aan begin.

Wat verwacht je van ons?
Dit heb ik eigenlijk al in de opening van deze post aangegeven. Ik wil een systeem wat eigenlijk alles op 60 fps kan draaien. Ben geen fps junkie, maar hou wel van een soepele game ervaring.

Wist niet hoe ik zo'n mooi tabelletje moest maken dus hier een link naar m'n huidige systeem.

Beste antwoord (via Absolomx op 30-11-2021 23:00)

• Pawnhamster
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02 10:27
Ik heb hier niet veel verstand van, dus heb even gegoogled. Maar als ik het goed begrijp zeg je dat ik mijn corsair geheugen kan instellen op XMP? Of moet ik daarvoor nieuwe geheugenkaarten aanschaffen?
Je kan redelijk makkelijk zien op welke snelheid je RAM geheugen nu staat ingesteld:
je opent taakbeheer, kijkt bij het tabblad "prestaties" en daar klik je op "geheugen".
Daar staat de snelheid van het geheugen in MHz, staat daar 2133mhz dan is xmp (eXtreme Memory Profile) niet ingeschakeld.

Dit kun je makkelijk inschakelen in de BIOS (Build In Operating System) van je moederbord:
- Druk tijdens het opstarten op de "DEL" knop tot je het bios scherm ziet, zonodig dien je op F2 te drukken om te schakelen tussen de simpele en uitgebreide layout

- Ga naar tabblad "M.I.T"
- ga naar "Advanced Memory Settings"
- klik bij "Extreme Memory Profile (X.M.P.)"
- selecteer profile 1 (je ziet dan een serie cijfers xx-xx-xx-xx-3000)
- terug naar hoofdmenu en dan "save and exit"

controleer nogmaals in taakbeheer wat de frequentie is van de RAM sticks, is dit nog steeds 2133 dan heb je andere ramsticks nodig om het meeste uit je ryzen 5 3600 te halen (geen corsair iig).
Mocht je computer niet goed meer opstarten of andere problemen vertonen dan in de BIOS XMP weer op disabled zetten (default)

Controleer ook in welke sockets de RAM sticks zitten, om ze in dual channel te laten werken (werkt beter) moeten ze in het 1e en 3e slot zitten of in het 2e en 4e slot (dus 1 slot open tussen de sticks)

Info komt uit handleiding van je moederbord (gigabyte b450 aorus pro)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Als ik de requirements bekijk is je videokaart de bottleneck, je CPU kan nog wel mee, zeker als je ook al 16GB RAM hebt zou ik naar een RTX 3060 kijken (gelijkwaardig presterende AMD kaarten zijn duurder ;) )

[Voor 18% gewijzigd door martyw op 25-11-2021 21:30]

• Pawnhamster
Met een beetje geluk kan je de rx 5700 xt bijna 1 op 1 ruilen met een rtx 3060 (ti), ze doen het blijkbaar opmerkelijk goed voor cryptominen...
Of je kan hem duur verkopen aan een miner en met minimale inleg een betere videokaart kopen.

Op welke resolutie game je met dit systeem?

• Absolomx
martyw schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:28:
Als ik de requirements bekijk is je videokaart de bottleneck, je CPU kan nog wel mee, zeker als je ook al 16GB RAM hebt zou ik naar een RTX 3060 kijken (gelijkwaardig presterende AMD kaarten zijn duurder ;) )
AMD kaarten zijn duurder vanwege de hoge hashrates zeker?

Toch draait m'n CPU wel op 100% wanneer ik bijvoorbeeld BF2042 speel. Weet niet of dit dan normaal is en gewoon kan?

In ieder geval bedankt voor de goede tip! Wat krijg ik voor mijn RX 5700 XT denk je? Ik zie namelijk alleen advertenties waar mensen er naar vragen, maar geen prijzen.
Pawnhamster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:34:
Met een beetje geluk kan je de rx 5700 xt bijna 1 op 1 ruilen met een rtx 3060 (ti), ze doen het blijkbaar opmerkelijk goed voor cryptominen...
Of je kan hem duur verkopen aan een miner en met minimale inleg een betere videokaart kopen.
Ja deze videokaart is idd goed om te minen. Heb hem destijds gekocht voor 400 toen de bitcoin nog een stuk lager was. Heb ook wel eens geprobeerd te minen, maar ik game liever dan die 100 euro die ik in de maand kan verdienen dan. Aangezien het uiteraard niet tegelijkertijd kan.
Pawnhamster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:34:
Op welke resolutie game je met dit systeem?
1080p. Volgens mij ondersteunt m'n beeldscherm ook niet meer dan dat. (MSI Optix MAG241C)

• Pawnhamster
Ik ben even verder gaan kijken naar de cpu/gpu performance

hier de multiplayer cpu performance, hier haalt een r5 3600x 91 fps (en 41fps 0.1% low) je 3600 zou hier dichtbij moeten komen
https://www.techspot.com/...ield-cpu-128-multiplayer/

hier de GPU performance, is gedaan op een lege map omdat dit om de videokaart gaat, hier staat de rx 5700 xt op 96 fps (84fps 0.1% low)
https://www.techspot.com/...tlefield-2042-benchmarks/

aan de hand hiervan zou je systeem meer fps aan moeten kunnen, heb je veel programma's op de achtergrond draaien?
En op welke settings speel je? medium/high/ultra.

Draait je RAM wel op xmp? ik zie namelijk dat je corsair geheugen draait wat vaak niet samenwerkt met ryzen, als deze op 2133mhz (ddr4 stock snelheid) draait dan laat je daar al veel liggen want ryzen heeft veel baat bij snel ram geheugen, de benchmark is namelijk gedaan met ddr4-3200cl14

[Voor 8% gewijzigd door Pawnhamster op 28-11-2021 11:13]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
[b]Absolomx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:23:
Wist niet hoe ik zo'n mooi tabelletje moest maken
Handleiding Pricewatch

• Absolomx
Pawnhamster schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:11:
Ik ben even verder gaan kijken naar de cpu/gpu performance

hier de multiplayer cpu performance, hier haalt een r5 3600x 91 fps (en 41fps 0.1% low) je 3600 zou hier dichtbij moeten komen
https://www.techspot.com/...ield-cpu-128-multiplayer/

hier de GPU performance, is gedaan op een lege map omdat dit om de videokaart gaat, hier staat de rx 5700 xt op 96 fps (84fps 0.1% low)
https://www.techspot.com/...tlefield-2042-benchmarks/

aan de hand hiervan zou je systeem meer fps aan moeten kunnen, heb je veel programma's op de achtergrond draaien?
En op welke settings speel je? medium/high/ultra.
Mijn systeem haalt niet de performance met gelijke systemen idd. En qua programma's sluit ik eigenlijk alles altijd af wat ik niet gebruik. Het enige wat meestal op de achtergrond draait is steam & origin oid.

Ik speel momenteel helemaal niet, omdat het niet speelbaar is momenteel. Naast de FPS issues heb ik ook veel last van rubberbanding namelijk. Maar als ik het probeer staan de settings op low in de hoop er toch nog iets uit te kunnen halen.
Pawnhamster schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:11:
Draait je RAM wel op xmp? ik zie namelijk dat je corsair geheugen draait wat vaak niet samenwerkt met ryzen, als deze op 2133mhz (ddr4 stock snelheid) draait dan laat je daar al veel liggen want ryzen heeft veel baat bij snel ram geheugen, de benchmark is namelijk gedaan met ddr4-3200cl14
Ik heb hier niet veel verstand van, dus heb even gegoogled. Maar als ik het goed begrijp zeg je dat ik mijn corsair geheugen kan instellen op XMP? Of moet ik daarvoor nieuwe geheugenkaarten aanschaffen?
Danku _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Pawnhamster
Je kan redelijk makkelijk zien op welke snelheid je RAM geheugen nu staat ingesteld:
je opent taakbeheer, kijkt bij het tabblad "prestaties" en daar klik je op "geheugen".
Daar staat de snelheid van het geheugen in MHz, staat daar 2133mhz dan is xmp (eXtreme Memory Profile) niet ingeschakeld.

Dit kun je makkelijk inschakelen in de BIOS (Build In Operating System) van je moederbord:
- Druk tijdens het opstarten op de "DEL" knop tot je het bios scherm ziet, zonodig dien je op F2 te drukken om te schakelen tussen de simpele en uitgebreide layout

- Ga naar tabblad "M.I.T"
- ga naar "Advanced Memory Settings"
- klik bij "Extreme Memory Profile (X.M.P.)"
- selecteer profile 1 (je ziet dan een serie cijfers xx-xx-xx-xx-3000)
- terug naar hoofdmenu en dan "save and exit"

controleer nogmaals in taakbeheer wat de frequentie is van de RAM sticks, is dit nog steeds 2133 dan heb je andere ramsticks nodig om het meeste uit je ryzen 5 3600 te halen (geen corsair iig).
Mocht je computer niet goed meer opstarten of andere problemen vertonen dan in de BIOS XMP weer op disabled zetten (default)

Controleer ook in welke sockets de RAM sticks zitten, om ze in dual channel te laten werken (werkt beter) moeten ze in het 1e en 3e slot zitten of in het 2e en 4e slot (dus 1 slot open tussen de sticks)

Info komt uit handleiding van je moederbord (gigabyte b450 aorus pro)

• Absolomx
Heb even gekeken in taakbeheer en zag dat mijn geheugen op ongeveer 1060mhz zat.
Ik zat in de bios en kwam er achter dat mijn systeem zoals op hardware info aangegeven niet meer juist was. Ik heb een MSI B450M Bazooka V2. Verder klopt wel alles.

Heb toen even opgezocht hoe ik XMP aan moest zetten en dat heb ik gedaan. Kon geen screenshot in m'n bios nemen, maar heb een screenshot van een soortgelijke bios gevonden. De blauwe letters zijn wat er bij mij staat. Er staat ook echt dat er een profiel is geselecteerd met 3000mhz.

Toch als ik bij m'n taakbeheer kijk staat de ram snelheid nog steeds maar op 1500mhz.

• Pawnhamster
Ik had eerder over het hoofd gezien dat je een 1x16GB ramkit hebt, dat zal de prestaties ook enigzins drukken.

DDR staat voor Double Data Rate, er stond ~1060mhz omdat dit de helft is van 2133mhz en nu draait het op 3000mhz (1500mhz is de helft want Dubbele Data Ratio).

Dit zou al een verschil moeten maken maar meer verschil gaat het maken als je 2 gelijke ramsticks hebt, Ryzen is erg gevoelig hiervoor en werkt het beste als het 2 sticks ram heeft die in dual channel mode opereren.

Je zou een 2e stick van dezelfde ram kunnen kopen, of een 2x8GB kitje als je denkt dat je geen 32gb ram nodig hebt of dezelfde niet kan krijgen, dan zou ik een 2x8GM 3200mhz cl14 kitje aanraden.

Als je gaat proberen een 2e stick te kopen raad ik je wel aan een foto te maken van het stickertje met de timings, zodat je zeker weet dat je dezelfde koopt, en de 2e stick dan met 1 slot afstand monteren

[Voor 13% gewijzigd door Pawnhamster op 29-11-2021 14:01]

• ph03nix80
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 10:28
Absolomx schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:21:
Heb even gekeken in taakbeheer en zag dat mijn geheugen op ongeveer 1060mhz zat.
Ik zat in de bios en kwam er achter dat mijn systeem zoals op hardware info aangegeven niet meer juist was. Ik heb een MSI B450M Bazooka V2. Verder klopt wel alles.

Heb toen even opgezocht hoe ik XMP aan moest zetten en dat heb ik gedaan. Kon geen screenshot in m'n bios nemen, maar heb een screenshot van een soortgelijke bios gevonden. De blauwe letters zijn wat er bij mij staat. Er staat ook echt dat er een profiel is geselecteerd met 3000mhz.
[Afbeelding]

Toch als ik bij m'n taakbeheer kijk staat de ram snelheid nog steeds maar op 1500mhz.
[Afbeelding]
Wat is de performance winst nadat je deze aanpassing gedaan hebt?

• Pawnhamster
@ph03nix80
Goede vraag, was ik vergeten.

Heeft de aanpassing van 2133 naar 3000mhz al verbetering gebracht?

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 23:24
Daarnaast ligt de price/performance sweetspot voor een ryzen cpu bij RAM op 3600Mhz met CL16 geloof ik. Wie weet valt daar in combinatie met dual channel memory nog wat performance te halen.

De beste bang for buck cpu is de r5 3600, ik zou die zeker niet upgraden.

• Absolomx
De performance is stukken beter! BF2042 is speelbaar nu. Nog niet super, maar dat ligt meer aan de game zelf denk ik. Maar als ik het goed begrijp zou ik nog meer uit m'n CPU kunnen halen als ik nog zo'n kaartje van 16gb koop?

Maar om dan even terug te komen op het GPU verhaal. Zou het 't waard zijn om te upgraden naar een 3060?

[Voor 19% gewijzigd door Absolomx op 29-11-2021 15:33]

• Pawnhamster
@hoi3344
ryzen 3000 kan zowiezo 3200mhz aan met een infinityclock van 1600mhz, hoger is geen garantie, mijn 3700x kon 3400mhz stabiel aan, bij 3600mhz begon hij te crashen. (heb een g.skill 3600mhz kit)

@Absolomx
als je de benchmarks bekijkt doet de rx 5700 xt het beter dan de rtx 3060 en rx 6600 xt, pas bij een 3060ti/6700xt ga je echt een verbetering zien, gezien de prijzen lijkt me dat een dure upgrade.

als je 2 gelijke ramsticks (timing en snelheid) in je systeem hebt zitten en deze in dual channel werken (om en om met lege slot ertussen) dan presteerd de ryzen 5 3600 het beste.
je kan of dezelfde stick nog eens kopen, of een andere kit kopen en dan kijken voor 16gb 3200mhz ram.
Bij 3400 of 3600mhz loop je het risico dat het niet stabiel is met xmp en dat je de snelheden en timings handmatig aan moet passen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee