Toon posts:

Upgraden of een nieuwe PC bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Absolomx
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-01 13:45
Ik heb recent BF 2042 gekocht en helaas kan m'n systeem het niet aan. Ik weet dat de game slecht geoptimized is, maar ook in een lege server haal ik amper 50 fps. Nu vroeg ik me af of het beter is om te upgraden of mijn oude spul te verkopen en opnieuw te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en studeren. Maar voor m'n studie gebruik ik alleen word, excel etc. dus niks zwaars.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat hangt er van af of ik ga upgraden of opnieuw ga bouwen. En wat oude onderdelen nog opleveren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dus momenteel een Ryzen 5 3600 en een Radeon RX 5700 XT in m'n PC, maar ik betwijfel of het 't waard is om dat mee te nemen. M'n voeding zou eventueel mee kunnen, maar dan is de vraag ook maar of ik de moeite wil nemen om alleen de voeding uit m'n oude systeem te halen en hem niet gewoon in z'n geheel te verkopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lastig te zeggen. Ik denk dat een nieuwe GPU wel mooi zou zijn, maar ze zijn zo abnormaal duur op het moment.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben wel AMD fan, omdat ik vind dat ze qua prijs/kwaliteit beter zijn dan Intel en Nvidia. Ik sluit ze niet uit, maar denk dat je goedkoper uit bent bij AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet voorlopig weer ff mee kunnen haha :P

Ga je overklokken?
[i]Ik heb hier geen ervaring mee en ben bang dat ik de boel sloop wanneer ik hier aan begin.

Wat verwacht je van ons?
Dit heb ik eigenlijk al in de opening van deze post aangegeven. Ik wil een systeem wat eigenlijk alles op 60 fps kan draaien. Ben geen fps junkie, maar hou wel van een soepele game ervaring.

Wist niet hoe ik zo'n mooi tabelletje moest maken dus hier een link naar m'n huidige systeem.

Beste antwoord (via Absolomx op 30-11-2021 23:00)

• Pawnhamster
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-02 10:27
Ik heb hier niet veel verstand van, dus heb even gegoogled. Maar als ik het goed begrijp zeg je dat ik mijn corsair geheugen kan instellen op XMP? Of moet ik daarvoor nieuwe geheugenkaarten aanschaffen?
Je kan redelijk makkelijk zien op welke snelheid je RAM geheugen nu staat ingesteld:
je opent taakbeheer, kijkt bij het tabblad "prestaties" en daar klik je op "geheugen".
Daar staat de snelheid van het geheugen in MHz, staat daar 2133mhz dan is xmp (eXtreme Memory Profile) niet ingeschakeld.

Dit kun je makkelijk inschakelen in de BIOS (Build In Operating System) van je moederbord:
- Druk tijdens het opstarten op de "DEL" knop tot je het bios scherm ziet, zonodig dien je op F2 te drukken om te schakelen tussen de simpele en uitgebreide layout

- Ga naar tabblad "M.I.T"
- ga naar "Advanced Memory Settings"
- klik bij "Extreme Memory Profile (X.M.P.)"
- selecteer profile 1 (je ziet dan een serie cijfers xx-xx-xx-xx-3000)
- terug naar hoofdmenu en dan "save and exit"

controleer nogmaals in taakbeheer wat de frequentie is van de RAM sticks, is dit nog steeds 2133 dan heb je andere ramsticks nodig om het meeste uit je ryzen 5 3600 te halen (geen corsair iig).
Mocht je computer niet goed meer opstarten of andere problemen vertonen dan in de BIOS XMP weer op disabled zetten (default)

Controleer ook in welke sockets de RAM sticks zitten, om ze in dual channel te laten werken (werkt beter) moeten ze in het 1e en 3e slot zitten of in het 2e en 4e slot (dus 1 slot open tussen de sticks)

Info komt uit handleiding van je moederbord (gigabyte b450 aorus pro)

Alle reacties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee