Je kan redelijk makkelijk zien op welke snelheid je RAM geheugen nu staat ingesteld:Ik heb hier niet veel verstand van, dus heb even gegoogled. Maar als ik het goed begrijp zeg je dat ik mijn corsair geheugen kan instellen op XMP? Of moet ik daarvoor nieuwe geheugenkaarten aanschaffen?
je opent taakbeheer, kijkt bij het tabblad "prestaties" en daar klik je op "geheugen".
Daar staat de snelheid van het geheugen in MHz, staat daar 2133mhz dan is xmp (eXtreme Memory Profile) niet ingeschakeld.
Dit kun je makkelijk inschakelen in de BIOS (Build In Operating System) van je moederbord:
- Druk tijdens het opstarten op de "DEL" knop tot je het bios scherm ziet, zonodig dien je op F2 te drukken om te schakelen tussen de simpele en uitgebreide layout
- Ga naar tabblad "M.I.T"
- ga naar "Advanced Memory Settings"
- klik bij "Extreme Memory Profile (X.M.P.)"
- selecteer profile 1 (je ziet dan een serie cijfers xx-xx-xx-xx-3000)
- terug naar hoofdmenu en dan "save and exit"
controleer nogmaals in taakbeheer wat de frequentie is van de RAM sticks, is dit nog steeds 2133 dan heb je andere ramsticks nodig om het meeste uit je ryzen 5 3600 te halen (geen corsair iig).
Mocht je computer niet goed meer opstarten of andere problemen vertonen dan in de BIOS XMP weer op disabled zetten (default)
Controleer ook in welke sockets de RAM sticks zitten, om ze in dual channel te laten werken (werkt beter) moeten ze in het 1e en 3e slot zitten of in het 2e en 4e slot (dus 1 slot open tussen de sticks)
Info komt uit handleiding van je moederbord (gigabyte b450 aorus pro)