Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:42
Hallo,

Ik ben op zoek naar de meest duurzame oplossing om tapwater te verwarmen in een tiny house en ik was benieuwd of jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik zat zelf te denken aan een lucht warmtepomp (Ducobox ECO, COP 5.3) die zowel buitenlucht als ventielatielucht gebruikt i.c.m. een zonnecollector. Ook zit ik eraan te denken om in de zomer de zonnecollector aan te sluiten op de onderste spiraal in het vat en in de winter te switchen naar de bovenste met behulp van een 3 weg klep om een zo hoog mogelijk rendement te behalen.

Nu twijfel ik alleen of ik het beste een buffervat kan gebruiken of een hygiëneboiler. In geval van een buffervat zal dit waarschijnlijk eens per week opgestookt moeten worden naar een hogere temperatuur in verband met legionella.

Het belangrijkst is dat de installatie zo energiezuinig mogelijk is aangezien we in de winter niet veel stroom voorhanden hebben. Ook spelen afmetingen een rol. Ik kan maximaal een buffervat/boiler kwijt van een meter hoog. Als het echt niet anders kan zou ik de boiler ergens ander kunnen plaatsen waarbij de afmetingen een wat minder grote rol spelen. We zijn met twee personen en een baby. Ook hebben we een bad.

Alvast hartelijk dank!

Groeten,

Joost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met alleen een buffervat heb je geen SWW oplossing.

Heb je een buffer nodig voor je systeemgrootte?

Als je toch een zonneboiler gaat doen (waarom?) dan is de hygieneboiler wel de makkelijkste all-in-one oplossing. Maar je SWW capaciteit is wel kleiner dan bij een boilervat van dezelfde afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
Bedankt voor je antwoord!

Sorry ik bedoelde zonnecollector ipv boiler. Heb het even aangepast. De bedoeling is om uiteindelijk 3 apparaten te hebben: een zonnecollector, warmtepomp en het vat, wat ik buffervat had genoemd, maar waarschijnlijk is boiler de juiste term.

Goed om te weten dat de capaciteit van een hygieneboiler wel kleiner is dan bij een boilervat van dezelfde afmeting. De vraag is dan alleen nog welke oplossing (hygieneboiler of gewoon boilervat) het minste stroomverbruik zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Als ik het zo lees denk ik eerst aan een ventilatiewarmtepompboiler.
Deze heb je in verschillende maten de kleinste denk ik een liter of 100 en aansluitvermogen 250 Watt wat prima met panelen te voeden is en de wat grotere tot 200 liter.
De kleine warmt in 6 uur tijd de boiler op tot een graad of 50.
Ik zou denk ik eerder het hele dak vol leggen met PV panelen en dan daarmee de boiler voeden dan zonnecollectoren. Je kunt met PV panelen namelijk dan nog meer apparaten voeden.
En je kunt hem ook buiten ophangen in een hokje of onder een afdak.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:02:
Als ik het zo lees denk ik eerst aan een ventilatiewarmtepompboiler.
Deze heb je in verschillende maten de kleinste denk ik een liter of 100 en aansluitvermogen 250 Watt wat prima met panelen te voeden is en de wat grotere tot 200 liter.
De kleine warmt in 6 uur tijd de boiler op tot een graad of 50.
Ik zou denk ik eerder het hele dak vol leggen met PV panelen en dan daarmee de boiler voeden dan zonnecollectoren. Je kunt met PV panelen namelijk dan nog meer apparaten voeden.
En je kunt hem ook buiten ophangen in een hokje of onder een afdak.
Ja daar zou ik ook eerder naar kijken (evt met een extra spiraal). De kosten voor een hygiëneboiler zijn aanzienlijk met de gehele installatie en alle aansluitingen. Wel veel meer mogelijkheden en opties.

Mocht je een zonneboiler optie willen en mer flexibiliteit in de toekomst zou ik kijken voor een hygieneboiler. Een gewoon buffervat zou ik links laten liggen, zeker in een tiny house.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mij valt de brom van een warmtepompboiler tegen. Bij mij geen probleem, staat in een hok op zolder.
Ik denk niet dat je dat in een tiny house wil hebben; als je hem buiten kan zetten kan het een optie zijn (wel naisoleren).

Met wat geluk kan je 'm ook gebruiken voor ruimteverwarming (via de spiraal, daar is een heel topic voor).

Ik ben het ook eens met bovenstaande: je hebt meer aan PV dan aan een zonneboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
Bedankt voor alle reacties! Een ventilatiewarmtepompboiler is inderdaad ook wat ik wil. Op het dak ligt 3200wp aan zonnestroomvermogen. In de zomer is dit meer dan genoeg, maar in de winter is het behoorlijk krap aangezien we geheel offf grid wonen en de panelen dan weinig opbrengen. Het wordt wel aangevuld met een kleine windturbine, maar dan nog is elke Watt besparing in de winter er één.

Vandaar dat ik dacht aan een combinatie van een ventilatiewarmtepompboiler en een zonnecollector, waarbij de zonnecollector de boiler voorverwarmd en de warmtepomp minder werk hoeft te verrichten. In dit geval dan een losse ventilatiewarmtepomp, de Ducobox Eco, omdat deze niet alleen ventilatielucht gebruikt, maar ook buitenlucht kan gebruiken. Ik wil namelijk niet 24/7 ventileren, maar alleen wanneer het nodig is mbv een co2 sensor. Een ventilatiewarmtepomp aangesloten op een boiler is in principe een ventilatiewarmtepompboiler toch? Hoewel er natuurlijk ook kant en klare ventilatiewarmtepompboilers zijn.

Een zonnecollector erbij zou het geheel normaal gesproken onnodig duur maken, maar gezien het feit dat we niet bijzonder veel stroom voorhanden hebben in de winter leek me het wel een goed idee in dit geval.
Geluidsoverlast is inderdaad wel een dingetje aangezien de boiler in de slaaploft komt achter een schot. We krijgen sowieso een meterkast buiten met accu's en dergelijke. Ik kan hem altijd daar in hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als je te weinig stroom van PV hebt levert je zonneboiler wss ook niet genoeg.
Hoeveel kWh aan accuopslag komt er?
Zou haast zeggen een CV hout- of palletkachel als backup. Als de zon meerdere dagen achter elkaar niet aanwezig is zit je anders in het donker.
Want je hebt én geen overkill aan opwekcapaciteit én zeer beperkte warmwateropslag….

Word het een mobiel tinyhouse? Wat voor bouw?

[ Voor 62% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-11-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
Als je off grid bent, ontkom je denk ik niet aan iets fossiels erbij. Dus geen zonnecollector maar een (heel kleine) pelletkachel op de spiraal? Ook handig voor de legionella runs. Wel ietsje minder duurzaam, maar een off grid tiny huis vind ik als duurzame bijdrage aan de maatschappij al meer dan voldoende.

Misschien trouwens geen pelletkachel maar ouderwets hout, die doet het ook nog als de stroom echt op is. Kun je nog weer als generator gebruiken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door jurjen_g op 24-11-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
Ja het is inderdaad een mobiel tiny house. Geheel van hout op een vlemmix tiny house trailer. Uiteraard met een goede laag isolatie (PIR). Voor de verwarming gebruiken we een kleine pelletkachel. Heb inderdaad aan een CV pelletkachel zitten denken, alleen toen had ik alle muren al afgewerkt en om alles weer open te breken om de leidingen naar de kachel erin te stoppen vondt ik wat ver gaan, hoewel het inderdaad verder een mooie oplossing is.

We hebben 20kWh opslagcapaciteit met een continue uitgangsvermogen van 10kW. Ons energieverbruik zal zo rond de 4 a 5 kwh per dag zijn. Dus we kunnen opzich wel even zonder zon of wind en we zijn wel bereidt om ons leven aan te passen aan de seizoenen en af en toe aan luxe in te leveren. Iets wat sowieso wel moet, wil je off grid wonen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tsja…. Even slikken, de zaag erin en doooor. Zonde om het nu niet goed te doen om zo’n relatief knullige reden.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En overweeg een douchegootwtw :) elke kWh die je terugwint scheelt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Proton_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:23:als je hem buiten kan zetten kan het een optie zijn
Als buitenzetten een optie is, kun je ook losse zonnepanelen buiten zetten.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Tinyhouse
Bedankt voor het meedenken iedereen :) Klopt, ik zou inderdaad de muren open kunnen breken, bbbrumbrum. Ben het met je eens om het meteen goed aan te pakken. Een andere reden echter dat ik niet meteen voor een cv pelletkachel heb gekozen is dat wanneer je in het voor- of najaar zit en je zonnecollector nog niet genoeg warmte levert, maar je huisje wel warm is, zou je de pelletkachel moeten opstoken, puur voor je warme tapwater. Het huisje warmt namelijk best snel op (klein en goed geïsoleerd). Bovendien hebben we de (gewone) pelletkachel al aangeschaft, dus het is niet echt een optie meer.

Vandaar dat een boilervat of hygieneboiler me in dit geval een betere optie lijkt. Een douchegootwtw is een goede om over na te denken idd! Losse panelen buiten zetten is idd ook een optie, maar in principe zouden we met de zonnepanelen op het dak en de extra windturbine een eind moeten komen. De windturbine is alleen voor in de winter aangezien de zonnepanelen dan weinig opleveren.

Om te voorkomen dat we een enorme windturbine nodig hebben willen we wel graag het energieverbruik zo laag mogelijk houden. Vandaar de vraag of een 'gewoon' boilervat of hygieneboiler rendabeler is.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik zou niet teveel verwachten van de windturbine (lees: eigenlijk niets).
Mini-windmolen aanvulling op PV?

Aangezien een boiler en een hygiene boiler beide indirect verwarmen (alhoewel de spiraal tegenovergesteld werkt), zit daar iets verlies. Een buffervat met friwa station, of een hygieneboiler met koperen spiraal (Hellman) zal waarschijnlijk minder verlies hebben over de wisselaar, of dit de moeite is, is wel de vraag.
Puur op efficientie zou het ook zomaar kunnen dat een (monobloc) L/W WP beter om kan gaan met lagere buitentemperaturen (betere COP) dan een VWP of WP Boiler die op buitenlucht draait.

[ Voor 76% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-11-2021 09:55 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Tinyhouse
tja het probleem met warm tap water, is dat je veel kracht nodig hebt in een korte tijd.
we zijn gewoon gewend dat we met gasketels al snel een 20-30kW voor 5 minuten gebruiken.
als je dan kijkt naar het jaar gebruik, dan is het eigenlijk pinda's op het geheel.
maar gaat het hard in de 5 minuten dat je het gebruikt.

je zou ook kunnen kijken naar buta gas flessen op een omgebouwde gasketel.
(al dan wel of niet gevuld met LPG, ik heb er geen problemen mee.)
zo een fles gaat nog best lang mee, en is helemaal niet zo lastig als je een goede installatie neemt.

dit combineren met een zonneboiler maakt dat je natuurlijk helemaal weinig flessen nodig hebt.
maar snap ook goed dat dit misschien niet je wens is, allen zo zie ik het de meeste tinyhouse mensen het toch oplossen, gewoon omdat dit best lastig is.

ik zelf heb een 200l boiler, met 2 elektra elementen er in.
1 boven in, dat is het nood element.
1 onder in, en deze word gestuurd op opbrengst van de zonnepanelen.
tot nu toe merk ik dat alleen in de maanden december en januari het nood element nodig is.
en dan nog niet eens voor de volledige 100%. (maar ik heb relatief veel Wp erg veel)
het voordeel is dat je zo heel veel accu opslag kunt over slaan en minder conversie verlies.
zo gebruik ik dus de zonnepanelen oppervlakte als warmte in een tapwater tank.
mij lukt dit voor een 98%, jij geen idee. :?
(ik heb ook nog een 50l warmtepomp boiler voor de 200l zitten, dus doe het niet 100% met cop 1.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1