Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Will there be a revival of the arts & crafts movement so to speak among software developers? (30 dagen geldig)
https://duck.ai/share/5b0...ywBlYRbfFFWZsssOZ-xalIzh8
Wie du mir, so ich dir.
Het onderliggende probleem is natuurlijk waarom we duizenden regels aan unittests nodig hebben. Wordt het niet eens tijd dat we bepaald gedrag kunnen abstraheren?MueR schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:05:
Want niemand leest graag een paar duizend regels aan unittests.
De uitdaging zal natuurlijk zijn hoe we kort en bondig gedrag kunnen abstraheren.
Voor sommige dingen zal dit eenvoudiger zijn dan andere. Zo heb ik voor de Stream class (.NET) een abstracte base-test-class gemaakt. Op die manier kan ik op eenvoudige wijze een MyStream testen door simpelweg de base-test-class te overerven en een paar specifieke methoden te implementeren.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik zit minder dan 20 jaar van mijn pensioen. Ik hoop eerder te stoppen met werken.eheijnen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:30:
Misschien nog een leuke vraag aan ChatGpt of er een soort van tweedeling zal ontstaan in de ontwikkelaars wereld.
Will there be a revival of the arts & crafts movement so to speak among software developers? (30 dagen geldig)
https://duck.ai/share/5b0...ywBlYRbfFFWZsssOZ-xalIzh8
Ik ga dan op een oude ambachtenmarkt zitten, tussen een klompenmaker en een mandenmaker. Groot scherm mee, laptopje aansluiten en dan ga ik software "schrijven".
Misschien zelfs met een boek erbij. Internetgebruik verboden.
[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 05-10-2026 14:44 ]
Als je een http api aan het testen bent heb je vaak gewoon veel verschillende testcases met valid en invalid input. Dat loopt nog al snel in de regeltjes. Kun je prima wat generieke structs hebben die je tests beschrijven of je testdata bevatten en 1 methode die ze allemaal uitvoert, maar evengoed zijn dat veel regeltjes code.RayNbow schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:37:
[...]
Het onderliggende probleem is natuurlijk waarom we duizenden regels aan unittests nodig hebben. Wordt het niet eens tijd dat we bepaald gedrag kunnen abstraheren?
De uitdaging zal natuurlijk zijn hoe we kort en bondig gedrag kunnen abstraheren.
Voor sommige dingen zal dit eenvoudiger zijn dan andere. Zo heb ik voor de Stream class (.NET) een abstracte base-test-class gemaakt. Op die manier kan ik op eenvoudige wijze een MyStream testen door simpelweg de base-test-class te overerven en een paar specifieke methoden te implementeren.
Granted, ik zie bij ons ook nog al eens tests waarvan ik denk "is dit nou nodig?". Bijvoorbeeld een generiek list/table component wat al helemaal kapotgetest is in de UI library, die vervolgens nog in elke view waar deze gebruikt wordt wordt getest of er wel data in getoond wordt, of de sorting werkt etc. Like, dude. Dat raakt ongeveer elke view in het dashboard. Is dat echt nodig?
[ Voor 16% gewijzigd door MueR op 05-10-2026 14:56 ]
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Arts & Crafts was een beweging die zich afzette tegen de industriële revolutie en haar eenheidsworst.Kalentum schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:43:
[...]
Ik zit minder dan 20 jaar van mijn pensioen. Ik hoop eerder te stoppen met werken.
Ik ga dan op een oude ambachtenmarkt zitten, tussen een klompenmaker en een mandenmaker. Groot scherm mee, laptopje aansluiten en dan ga ik software "schrijven".
Toch lijkt me zoiets wel mogelijk in de komende tijd. De gemoederen zweven tussen blinde adoptie en wrange afkeer dat mensen hun baan wordt afgepikt door het grote geld....
Wie du mir, so ich dir.
Ik heb een collega die hier 30 jaar gewerkt heeft en vorig jaar met pensioen is gegaan. Hij vind het eigenlijk wel jammer dat hij met pensioen is, en nu privé met AI aan het spelen is. Toch wel grappig dat de een het leuk en interessant vind, en de ander een erg volledig van walgt.Kalentum schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:43:
[...]
Ik zit minder dan 20 jaar van mijn pensioen. Ik hoop eerder te stoppen met werken.
Tabs of spaties?eheijnen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:30:
Misschien nog een leuke vraag aan ChatGpt of er een soort van tweedeling zal ontstaan in de ontwikkelaars wereld.
* DevWouter zet alvast wat schaaltjes met popcorn klaar
Wat serieuzer, er is binnen elke beroep wel meerdere stromingen te vinden. Dat is niks speciaals. Verder moet AI trouwens extreem veel zuiniger worden om een AI-only toekomst mogelijk te maken. Dus tot die tijd heb je hoe dan ook een tweedeling puur uit noodzaak.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Het is ook fantastisch speelgoedThomasG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:24:
[...]
Ik heb een collega die hier 30 jaar gewerkt heeft en vorig jaar met pensioen is gegaan. Hij vind het eigenlijk wel jammer dat hij met pensioen is, en nu privé met AI aan het spelen is. Toch wel grappig dat de een het leuk en interessant vind, en de ander een erg volledig van walgt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
De vraag kan zijn of hier nog niche markten uit naar voren komen. Die zijn vaak te klein om rendabel te zijn voor de industrie.
Wat performance aangaat kan het opkomend gebruik van asics daar nog een rol in gaan spelen.
Bij manden en klompen maken denk ik toch al weer eerder aan experimentele archeologie
Wie du mir, so ich dir.
Uiteraard. Als er veel terechte testcases zijn, dan correspondeert dat met meer code. Ik zou dan ook niet weten hoe je dat snel beknopter zou kunnen krijgen.MueR schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:52:
[...]
Als je een http api aan het testen bent heb je vaak gewoon veel verschillende testcases met valid en invalid input. Dat loopt nog al snel in de regeltjes. Kun je prima wat generieke structs hebben die je tests beschrijven of je testdata bevatten en 1 methode die ze allemaal uitvoert, maar evengoed zijn dat veel regeltjes code.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Performance != efficiëntie. De beschikbare elektriciteit is de bottleneck. En de aankomende AI-chips zijn nog niet zuinig genoeg om de huidige groei op te vangen, laat staan als iedereen het gaat doen. Je krijgt dus hoe dan ook een mix (tenzij Ai volledig flopt).eheijnen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:39:
@Kalentum @DevWouter etc.
De vraag kan zijn of hier nog niche markten uit naar voren komen. Die zijn vaak te klein om rendabel te zijn voor de industrie.
Wat performance aangaat kan het opkomend gebruik van asics daar nog een rol in gaan spelen.
Bij manden en klompen maken denk ik toch al weer eerder aan experimentele archeologie
(Cc: @MueR)RayNbow schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:55:
[...]
Uiteraard. Als er veel terechte testcases zijn, dan correspondeert dat met meer code. Ik zou dan ook niet weten hoe je dat snel beknopter zou kunnen krijgen.
Ik heb als regel dat configuratie nooit getest mag worden dmv van unit-tests. Dus meestal als ik met dat soort databinding dingen te maken hebben probeer ik het vooral uit het project te duwen. Is een beetje meer werk, maar daardoor schaalt het project op termijn wel stukken beter.
Lijkt op een pas op de plaats samen met de regulering die ze samen willen gaan bedrijven....
Wie du mir, so ich dir.
Helaas geen junior, maar iemand die zeker beter zou moeten wetenMueR schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:05:
[...]
Junior zeker? Want dit soort dingen is wel een enorme pet peeve als het op AI generated dingen aankomt. Ik spot het ook regelmatig in code die Claude voor me uitpoept, maar een simpele "you're repeating this three times, dry this up" of "why aren't we using the official sdk" lost dat vaak wel op. Beter om vooraf te specificeren natuurlijk, maar zelfs als je het in een agents.md hebt staan negeren ze het nog wel eens.
Eigenlijk het enige wat ik niet self-review zijn AI generated tests. Ik kijk wel naar de code coverage. Want niemand leest graag een paar duizend regels aan unittests.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
;!DevWouter schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:25:
[...]
Tabs of spaties?
* DevWouter zet alvast wat schaaltjes met popcorn klaar
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.