Excel sheets hebben de neiging om een eigen leven te leiden. Even via de email naar een collega sturen en voor je het weet zijn er vier versies in omloop. En zeker in gemeentelijke Excel sheets zit er ook nog wel eens AVG data in. Dat is gewoon een recept voor datalekken.
Zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat ik bij een grote organisatie met security en legal moet bakkeleien over hoe data afgeschermd moet worden en als je dan 'de business' vraagt hoe die gevoelige data nu met klanten wordt gedeeld, dan is het antwoord niet zelden 'gewoon een Excel via de mail sturen'.Skyaero schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:52:
Excel sheets hebben de neiging om een eigen leven te leiden. Even via de email naar een collega sturen en voor je het weet zijn er vier versies in omloop. En zeker in gemeentelijke Excel sheets zit er ook nog wel eens AVG data in. Dat is gewoon een recept voor datalekken.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dan toch maar printen, met de vertrouwelijke post sturen, en weer inscannenMugwump schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:24:
[...]
Zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat ik bij een grote organisatie met security en legal moet bakkeleien over hoe data afgeschermd moet worden en als je dan 'de business' vraagt hoe die gevoelige data nu met klanten wordt gedeeld, dan is het antwoord niet zelden 'gewoon een Excel via de mail sturen'.
🠕 This side up
Een versleutelde gegevensdrager via een koerier en dan de sleutel telefonisch doorgeven heb ik nog wel meegemaakt met gevoelige data.Koenvh schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:28:
[...]
Dan toch maar printen, met de vertrouwelijke post sturen, en weer inscannen
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik verbaas me hoeveel overheidsorganisaties allemaal verschillende systemen en software gebruiken. Zou gewoon een centraal systeem moeten zijn, veel effectiever en uniformSPee schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:42:
[...]
Zelf verbaas ik mij waarom vele overheidsorganisaties speciale webapps laten programmeren, terwijl je met excel hetzelfde kan bereiken. Dat is vaak meer om de verantwoordelijkheid bij de ambtenaar weg te halen. Het is veiliger om te zeggen "bugje in ons systeem", dan "ambtenaar x heeft vergeten om y te controleren/doen".
Governance is het enige goeie antwoord. Formele requirements, documentatie, een test- en acceptatieproces, standaardisatie, verslaglegging, security, privacy, data-integriteit, continuiteit, kostenverantwoording, etc. We hebben het over overheden waar miljoenen (soms miljarden) rond gaan, niet de bakker op de hoek.DevWouter schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:58:
[...]
Ik kan daar twee redenen voor bedenken (of ze waar zijn weet ik niet).En ja, ik ben het met je eens. Excel kan veel meer en sneller dan wat wij ontwikkelaars doen.
- Software ontwikkelaars zijn extreem goed in het afvangen van technische eisen en verantwoordelijkheid. Het "denken in systemen" is niet voor iedereen weggelegd. Wij gaan steigeren als we te maken krijgen met uitzonderingen.
- Een stukje "governance" in het IT landschap heeft voordelen (kennis overdracht, beveiliging, documentatie, formele data modelering, etc).
De overheid is geen greenfield waar je de zaken mooi uniform kunt regelen. Er zijn 342 gemeentes die, ook op IT gebied, allemaal een verschillende historie hebben, verschillende leveranciers, verschillende organisatiestructuren, verschillende werkwijze, en waar een centraal systeem moet aansluiten op 342 verschillende infrastructuren. De complexiteit van een dergelijk project zou gigantisch zijn. De kosten ook. Fusies van twee grote bedrijven kunnen al erg complex en duur worden. Laat staan een "fusie" van 342 ambtelijke organisaties.andreZH schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:04:
[...]
Ik verbaas me hoeveel overheidsorganisaties allemaal verschillende systemen en software gebruiken. Zou gewoon een centraal systeem moeten zijn, veel effectiever en uniform
Zelfs in IT bedrijven werken ze zo. Ik stuurde mijn collega's een link naar word documenten die in onze sharepoint staan. Ze hebben daar gewoon alle rechten voor. Krijg ik een paar dagen later bijgewerkte documenten in de mail terug. *zucht*Skyaero schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:52:
let the past be the past.
Tja, een rommeltje is het, moet ook niet fuseren gewoon een schaalbaar nieuw template systeem en invoeren. Mooie reden om een overheids datacenter te bouwen 🙂downtime schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:04:
[...]
De overheid is geen greenfield waar je de zaken mooi uniform kunt regelen. Er zijn 342 gemeentes die, ook op IT gebied, allemaal een verschillende historie hebben, verschillende leveranciers, verschillende organisatiestructuren, verschillende werkwijze, en waar een centraal systeem moet aansluiten op 342 verschillende infrastructuren. De complexiteit van een dergelijk project zou gigantisch zijn. De kosten ook. Fusies van twee grote bedrijven kunnen al erg complex en duur worden. Laat staan een "fusie" van 342 ambtelijke organisaties.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.