Ja die is wel goed gevonden, maar als ie normaal 2 uur loopt en dan ineens 10 uur dan weet je dat er iets mis is. dan ga ik het niet fixen door die timeout ineens per 5 seconde af te bouwen. Ook zonder die 25 seconden maar met 25 miliseconde heb ik nog steeds een job security, want ik heb het allemaal gebouwd om dingen te automatiseren waar men voorheen meer dan 10 fte extra voor had. Omdat ik zo steeds meer automatiseer (en documenteer) blijf ik voorlopig nog wel verzekerd van mijn job (iets met monitoring enzoCodeCaster schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
Job security. Dan kun je een week zwoegen, de 25.000 varanderen in 20.000 en zeggen "kijk, baas, het is weer 20% sneller!"
Ik vraag me wel af waarom die het een factor 1000 heeft opgehoogd.
Helaas is de collega nu op vakantie, dus kan het hem niet vragen, maar als ie terug is, vraag ik hem dat zeker.Caelorum schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:23:
Gelukkig wordt de code altijd uit onze azure devops gehaald bij het runnen, dus door de change tracking van GIT in Azure DevOps weet ik precies wie de wijziging heeft gedaan.
Nu alleen afwachten tot hij terug is van vakantie, alhoewel ik de reden misschien wel al weet: "ff pesten" is mijn gedachte over de reden.
eagle00789 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:28:
[...]
Helaas is de collega nu op vakantie, dus kan het hem niet vragen, maar als ie terug is, vraag ik hem dat zeker.
Gelukkig wordt de code altijd uit onze azure devops gehaald bij het runnen, dus door de change tracking van GIT in Azure DevOps weet ik precies wie de wijziging heeft gedaan.
Nu alleen afwachten tot hij terug is van vakantie, alhoewel ik de reden misschien wel al weet: "ff pesten" is mijn gedachte over de reden.
Misschien dacht ie gewoon dat het 25 seconden was en ie daarom 25000ms moet hebben.Never attribute to malice that which can adequately explained by stupidity
Ik heb ook wel eens zo'n collega gehad die onze singleton om een JaxbContext (nodig voor XML parsing in Java) had vervangen door een factory method. Zo'n ding aanmaken is relatief duur, ongeveer 10ms. Dat lijkt weinig, maar als je dat in een batch proces doet met een paar miljoen items tikt dat aardig aan. Zie wel vaker van die juniors met de houding "Weet ik wat dit doet? Nee, dus dan kan het weg."
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik vermoed omdat men in timestamps denkt. Sommige systemen hanteren secondes, andere milliseconds, weer andere microseconden en dan heb je nog een groep die in nanosecondes werkt.Caelorum schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:23:
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het gaat gewoon gebeuren, het is een meme dingen herschrijven in Rust... maar de meme gaat realiteit worden. Als het aan de Amerikaanse overheid ligt:
https://www.darpa.mil/program/translating-all-c-to-rust
After more than two decades of grappling with memory safety issues in C and C++, the software engineering community has reached a consensus. It’s not enough to rely on bug-finding tools. The preferred approach is to use “safe” programming languages that can reject unsafe programs at compile time, thereby preventing the emergence of memory safety issues.
Het is niet voor niets:
YouTube: Null References: The Billion Dollar Mistake - Tony HoareNull References: The Billion Dollar Mistake
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Wel, dat is iemands research project, geen algemeen beleidImmutable schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 01:23:
Het gaat gewoon gebeuren, het is een meme dingen herschrijven in Rust... maar de meme gaat realiteit worden. Als het aan de Amerikaanse overheid ligt:
[...]
Maar dat neemt niet weg dat dit wel de kant is waar we op aan het gaan zijn.
Ach ja, van COBOL zijn we ook nog niet af.RagingPenguin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
Wel, dat is iemands research project, geen algemeen beleid![]()
Maar dat neemt niet weg dat dit wel de kant is waar we op aan het gaan zijn.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik heb de afgelopen weken eens gespeeld met PHPstorm als vervanger van NetBeans, puur omdat de processen rond Git makkelijker werken, en er is ondersteuning voor Gitea. Maar de trial is voorbij, en het programma werkt nog steeds. 
Zou zouden de limitaties eigenlijk zijn? Ik heb nog niks gemerkt dan enkel een simpele toast-melding rechtsonder in beeld die zegt dat de trial verlopen is.
Toch even benieuwd
Zou zouden de limitaties eigenlijk zijn? Ik heb nog niks gemerkt dan enkel een simpele toast-melding rechtsonder in beeld die zegt dat de trial verlopen is.
Toch even benieuwd

☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Doe je dan geen game - development meer ? (Of doen ze dat nu ook bij Philips.oisyn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
In september begin ik bij Philips, dan zit ik weer een handvol uren per week op de weg. Nog maar eens een poging wagen.
https://fgheysels.github.io/
Afhankelijk van aankomende release is er ook een tijd een EAP (Early Access) versie zonder limitaties.AW_Bos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:30:
Ik heb de afgelopen weken eens gespeeld met PHPstorm als vervanger van NetBeans, puur omdat de processen rond Git makkelijker werken, en er is ondersteuning voor Gitea. Maar de trial is voorbij, en het programma werkt nog steeds.
Toch even benieuwd![]()
En PHPStorm proberen is eigenlijk onzin: Er is in alle eerlijkheid gewoon geen concurrentie / discussie mogelijk over de nr 1 PHP IDE. Als PHP je hoofdtaal is, doe je jezelf tekort als je niet gewoon de licentie regelt.
{signature}
Dat geldt eigenlijk voor alle programmeertalen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of JetBrains heeft er een IDE voor: Java, C/C++, Python, Rust, PHP, en ga zo maar door. Wij hebben zelf All Product Pack-licenties, omdat wij naast Java/Kotlin ook JS/TS, C/C++, Rust en Python gebruiken (best tool for the job).Voutloos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:31:
[...]
Afhankelijk van aankomende release is er ook een tijd een EAP (Early Access) versie zonder limitaties.
En PHPStorm proberen is eigenlijk onzin: Er is in alle eerlijkheid gewoon geen concurrentie / discussie mogelijk over de nr 1 PHP IDE. Als PHP je hoofdtaal is, doe je jezelf tekort als je niet gewoon de licentie regelt.
Nope, medical imagingwhoami schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:40:
[...]
Doe je dan geen game - development meer ? (Of doen ze dat nu ook bij Philips)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik denk dat het punt van @Voutloos meer was dat PHPStorm de enige fatsoenlijke PHP IDE is. Sure, Jetbrains maakt veel meer IDEs op dezelfde basis die net zo goed(/slecht) zijn. Maar bij andere talen zijn er ook alternatieven. en Visual Studio, toen ik die ages ago gebruikte, was toch ook geen slechte IDE (met ReSharper wellicht wel beterThomasG schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
Dat geldt eigenlijk voor alle programmeertalen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of JetBrains heeft er een IDE voor: Java, C/C++, Python, Rust, PHP, en ga zo maar door. Wij hebben zelf All Product Pack-licenties, omdat wij naast Java/Kotlin ook JS/TS, C/C++, Rust en Python gebruiken (best tool for the job).
Voor C# heb je dan nog Visual Studio. Voor Java vast nog steeds Eclipse. Maar voor Go zou ik het zo snel ook niet weten, kan vast ook Goland zijn en dan niks.
Rider staat echt duidelijk boven visual studio. Bij ons op de afdeling is inmiddels bijna iedereen over. Alleen de verstokte oude ontwikkelaar en crappy "ik ben junior, maar vind dat ik senior ben"-types zijn blijven hangen.
Voor als je talen die je noemt is er overigens visual studio Code waar je best een goede ide van kan maken.
Voor als je talen die je noemt is er overigens visual studio Code waar je best een goede ide van kan maken.
In mijn ervaring staat Rider ook duidelijk boven Visual Studio. De refactormogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid daarvan zijn echt heel goed. Ook kun je van git branch wisselen in een grote solution zonder dat de IDE crasht.
Ik ben er ook nooit in geslaagd om die senior-juniors van Eclipse over te krijgen naar IntelliJ. Die vinden nieuwe dingen heeel moeilijk.Caelorum schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:24:
Rider staat echt duidelijk boven visual studio. Bij ons op de afdeling is inmiddels bijna iedereen over. Alleen de verstokte oude ontwikkelaar en crappy "ik ben junior, maar vind dat ik senior ben"-types zijn blijven hangen.
Ach man, breek me de bek niet open. Het heeft me een jaar gekost om een dev over te krijgen van makefiles en notepad++ naar visual studio. Sommige mensen weten niet wat goed voor ze is. Nu was dit een speciaal geval, maar zelf hij was het uiteindelijk wel mee eens.
Conservatieve devvers zijn soms rete-irritant.
Conservatieve devvers zijn soms rete-irritant.
Nou ben ik zelf echt niet van achter elke hype-of-the-week aanlopen, maar als je in de software development totaal niet geïnteresseerd bent in nieuwe ontwikkelingen en kijkt of ze wat toevoegen, dan heb je het verkeerde vak gekozen in mijn ogen.
Rider is tof. Maar ik vind de snelheid nog tegenvallen. Dat merk je misschien niet als je een superduper snelle dev bak hebt, maar ik ervaar het weer wel als ik een dev vm in Azure gebruik. Verder had ik met debuggen wel eens onverklaarbare issues. Dus in de praktijk gebruik ik in 8/10 dev/debug sessies Rider. En voor C# development op een Mac is het praktisch de enige serieuze ide, dat gaat trouwens als de brandweer!Jolijter schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:18:
In mijn ervaring staat Rider ook duidelijk boven Visual Studio. De refactormogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid daarvan zijn echt heel goed. Ook kun je van git branch wisselen in een grote solution zonder dat de IDE crasht.
Trouwens VS die crasht bij branch wisselingen is volgens mij al heel lang niet meer aan de orde. Het blijft een enorm slagschip dat wel. Combineer dat met Sitecore solutions met pak ‘m beet 100 projecten, en boy wat heb je dan een lol.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
VS crasht sowieso enorm random bij mij. Doet het al jaren op verschillende systemen. Die paar keer dat ik het moet openen om te valideren dat nieuwe msbuild projecten en andere dingen daar ook werken is altijd maar afwachten of die het blijft doen.
Rider crasht ook wel eens, maar vrijwel altijd kan ik het zien aankomen en op anticiperen.
Voor het gebrek aan focus op stabiliteit en traagheid heeft Jetbrains onlangs nog excuses aangeboden in een blogpost en gezegd dat ze de komende versies daar weer meer op gaan letten.
Rider crasht ook wel eens, maar vrijwel altijd kan ik het zien aankomen en op anticiperen.
Voor het gebrek aan focus op stabiliteit en traagheid heeft Jetbrains onlangs nog excuses aangeboden in een blogpost en gezegd dat ze de komende versies daar weer meer op gaan letten.
[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 12-08-2024 08:07 ]
Maar als Rider je tegenvalt qua snelheid, dan is VS toch helemaal huilen? Ik vind Rider echt zoveel soepeler werken dan visual studio. Ik val er soms nog op terug voor oude solutions met NET 4 projecten waar Rider niet heel goed mee om gaat, en dingen als WPF, maar ik vind visual studio echt heel traag aanvoelen, zowel op mijn workstation als mijn laptopOMX2000 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:53:
[...]
Rider is tof. Maar ik vind de snelheid nog tegenvallen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het ligt er ook wel een beetje aan hoor. Wij hebben bijv. verplicht zo'n AV+whatever pakket draaien en daar is geen exclusion op de cache folders van Rider. Die zal je moeten verplaatsen naar bijv. een Dev drive om daar nog wat performance mee terug te pakken.
En dat pakket maakt alles toch wel echt merkbaar tragen. Mijn PC (ok, die is ook wel beter gespecced) start Rider binnen seconden op, en deze laptop doet er soms echt een minuut of twee over
En de eerste keer opstarten is retetraag, maar als je heb open laat staan dan gaat het wel echt super.
En dat pakket maakt alles toch wel echt merkbaar tragen. Mijn PC (ok, die is ook wel beter gespecced) start Rider binnen seconden op, en deze laptop doet er soms echt een minuut of twee over
En de eerste keer opstarten is retetraag, maar als je heb open laat staan dan gaat het wel echt super.
[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 12-08-2024 09:19 ]
Wat bij op IntelliJ gebaseerde IDEs (op bepaalde machines) kan gebeuren is dat de JVM te weinig geheugen toewijst, en dan kan het soms tegenvallen qua snelheid. Je kunt dat via Help > Edit Custom VM Options gewoon aanpassen, en dan loopt het (als het goed is) als een zonnetje. Er is ook een instelling, ik weet alleen niet welke, dat je rechts onderin een memory indicator krijgt, en als je daar dan op klik forceer je een garbage collect.Woy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:39:
[...]
Maar als Rider je tegenvalt qua snelheid, dan is VS toch helemaal huilen? Ik vind Rider echt zoveel soepeler werken dan visual studio. Ik val er soms nog op terug voor oude solutions met NET 4 projecten waar Rider niet heel goed mee om gaat, en dingen als WPF, maar ik vind visual studio echt heel traag aanvoelen, zowel op mijn workstation als mijn laptop
Het initieel indexeren e.d. is in IDEs van JetBrains vrij traag, maar daarna draait het bij mij iig altijd als een zonnetje.
Verschilt per machine. Het zijn complexe applicaties en ze hebben andere performance profielen. Ik heb machines gezien waarbij hetzelfde project sneller opstart in VS terwijl de ander sneller was met Rider.Woy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:39:
[...]
Maar als Rider je tegenvalt qua snelheid, dan is VS toch helemaal huilen? Ik vind Rider echt zoveel soepeler werken dan visual studio. Ik val er soms nog op terug voor oude solutions met NET 4 projecten waar Rider niet heel goed mee om gaat, en dingen als WPF, maar ik vind visual studio echt heel traag aanvoelen, zowel op mijn workstation als mijn laptop
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Qua opstarten zie ik daar inderdaad wel meer variatie, en is Rider zeker ook niet altijd even snel, zeker voordat alle code analysis is afgerond en je dus alle navigatie en refactor opties kunt gebruiken duurt bij complexe projecten wel even. Maar na startup heb ik eigenlijk altijd in Rider een betere ervaring. Al geloof ik meteen dat er vast uitzonderingen zijn.DevWouter schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Verschilt per machine. Het zijn complexe applicaties en ze hebben andere performance profielen. Ik heb machines gezien waarbij hetzelfde project sneller opstart in VS terwijl de ander sneller was met Rider.
Op zich heb ik Visual Studio over het algemeen ook wel een fijne IDE gevonden, en heeft het ook wel even geduurd voordat ik helemaal aan Rider gewend was ( Terwijl ik al jaren lang Resharper gebruikte, dus wel aan Jetbrains gewend was ), maar nu gaat mijn voorkeur toch echt ruimschoots naar Rider.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Een probleem wat ik met Visual Studio af en toe had, was dat IntelliSense bij grote projecten wel eens in de war/corrupt raakte. Bijvoorbeeld na een vastloper. Dan lijkt het net of je code niet klopt, maar het ligt aan IntelliSense. Dat moest je dan handmatig herstellen door wat bestanden te verwijderen, en Visual Studio opnieuw te openen. Misschien dat dát tegenwoordig anders kan, maar het was altijd geklooi. Bij JetBrains IDEs gebeurt dat ook wel eens, maar dat los je op met een druk op de knop.
Ik heb VS altijd de fijnste IDE gevonden (terwijl ik in de praktijk meer in VSC/JetBrains werkte), maar sinds kort is Rider ook wel een heel fijne ervaring en stoort de font rendering in VS mij voldoende om me toch bij Rider te houden.
Gezien alle enshittification in de wereld is het niet per se heel geruststellend dat JetBrains de enige serieuze IDE optie is...
Gezien alle enshittification in de wereld is het niet per se heel geruststellend dat JetBrains de enige serieuze IDE optie is...
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dat is altijd een probleem geweest bij IDEs, of eigenlijk gewoon: een probleem bij alle software. Er is een grote speler, en de rest huppelt er een beetje achteraan. Wie de grote speler is veranderd zo nu en dan, maar als je serieus wat wilt is er eigenlijk maar een partij. De wisseling van de wacht gebeurt als ze niet of te laat meebewegen met de markt. En in een aantal gevallen door enshitification waar een nieuwkomer slim gebruik van gemaakt heeft (en soms jaren daarna zelf de enshitificator wordt).F.West98 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:00:
watte ?enshittification
https://fgheysels.github.io/
Oh dat klopt zeker! Ik gebruik het ook alleen als Rider gek doet met bijvoorbeeld private nuget repo’s.Woy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:39:
[...]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
IntelliJ IDE's hebben dan ook wel een absurde hoeveelheid geheugen nodig.ThomasG schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:22:
[...]
Wat bij op IntelliJ gebaseerde IDEs (op bepaalde machines) kan gebeuren is dat de JVM te weinig geheugen toewijst, en dan kan het soms tegenvallen qua snelheid. Je kunt dat via Help > Edit Custom VM Options gewoon aanpassen, en dan loopt het (als het goed is) als een zonnetje. Er is ook een instelling, ik weet alleen niet welke, dat je rechts onderin een memory indicator krijgt, en als je daar dan op klik forceer je een garbage collect.
Ook als je de tips voor optimalisatie van Jetbrains zelf doorloopt blijven hun IDE's gewoon heel hongerig, je hebt echt een dikke bak nodig om fatsoenlijk met meerdere moderne projecten (die over het algemeen ook een wat zwaardere runtime hebben) te draaien.
Ik heb overigens een tijdje geprobeerd om naar VSCode over te stappen maar dat was 'm ook echt niet. Werkt zoveel minder fijn, en waar plugins in IDEA er allemaal gelikt uitzien en goed geïntegreerd zijn kreeg ik bij VSCode met veel dingen echt het gevoel dat ik in Sublime Text te werken zat waar dynamischere plugins ook erg hacky aanvoelen.
Heb zelf gelukkig niet regelmatig Visual Studio open staan, want die is in mijn ervaring nog veel trager dan IDEA Ultimate (en dan nog zonder plugins, behalve ReSharper), maar ik zou er qua interface in ieder geval wel aan kunnen wennen.
Het scheelt dat Jetbrains niet beursgenoteerd is, en ook zo ver ik weet geen private equity achter zich heeft, maar gewoon een "normaal" bedrijf is. Dan zijn ze een stuk minder gevoeling voor enshittification, zoals Microsoft/Adobe of Figma dat wel bijvoorbeeld is.F.West98 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:00:
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als je echt performance wil moet je natuurlijk gewoon neovim gebruiken.
Vim is een text editor en geen IDE. Dat je er tich plugins tegenaan kunt gooien die het een IDE achtig programma maken maakt het nog geen IDE maar een samenraapsel dat nog steeds niet goed genoeg is.Mugwump schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:14:
Als je echt performance wil moet je natuurlijk gewoon neovim gebruiken.
En toen zat ik ineens op JetBrains' 2024.2 release, met DataGrip & PHPStorm. Die new UI waarvan ze nu zeggen dat het de default is...

Het was natuurlijk gekscherend bedoeld, maar ik zei ook nergens dat het een IDE was. Maar als je voldoende hebt aan een LSP, debugger, git integratie en nog wat van die zaken, dan heb je een redelijke feature-rich editor die snel is.RobertMe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Vim is een text editor en geen IDE. Dat je er tich plugins tegenaan kunt gooien die het een IDE achtig programma maken maakt het nog geen IDE maar een samenraapsel dat nog steeds niet goed genoeg is.
Persoonlijk heb ik liever een JetBrains IDE (niet voor niets een all-products pack aangeschaft), maar als performance en memory footprint echt een ding is, dan kan zoiets wellicht een oplossing zijn. Persoonlijk is mijn ervaring dat afgezien van initiële indexing (vooral met java / jvm, bij Python is dat al stukken minder) de Jetbrains suite gewoon echt snel is. Geheugen blijft natuurlijk een dingetje met Java-based applicaties.
Ik gebruik de "New UI" vanaf dag een. Nooit meer terug gegaan naar de oude.RobertMe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
En toen zat ik ineens op JetBrains' 2024.2 release, met DataGrip & PHPStorm. Die new UI waarvan ze nu zeggen dat het de default is...En het is niet eens "nu de default", ten eerste was het veel eerder al de default, en ten tweede is er nu geen keuze meer. De "keuze" nu is dat je middels een plugin weer de "classic" UI kunt krijgen. Terwijl je voorheen in de settings letterlijk een "New UI" vinkje had. Nu is de "new" UI gewoon dé UI, en als je iets anders wilt (zoals de "classic UI") moet je dus maar een plugin installeren.
Wat mij betreft kun je hetzelfde zeggen over VSCode wat je nu zegt over VimRobertMe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Vim is een text editor en geen IDE. Dat je er tich plugins tegenaan kunt gooien die het een IDE achtig programma maken maakt het nog geen IDE maar een samenraapsel dat nog steeds niet goed genoeg is.
En toen zat ik ineens op JetBrains' 2024.2 release, met DataGrip & PHPStorm. Die new UI waarvan ze nu zeggen dat het de default is...En het is niet eens "nu de default", ten eerste was het veel eerder al de default, en ten tweede is er nu geen keuze meer. De "keuze" nu is dat je middels een plugin weer de "classic" UI kunt krijgen. Terwijl je voorheen in de settings letterlijk een "New UI" vinkje had. Nu is de "new" UI gewoon dé UI, en als je iets anders wilt (zoals de "classic UI") moet je dus maar een plugin installeren.
Over de nieuwe UI: Het is even wennen, maar ik werk er al sinds de beta mee en het is uiteindelijk toch wel een mooie nette interface geworden vind ik. Over de eerdere default: Dat klopt niet. Je kreeg voorheen bij de eerste keer opstarten sinds de UI toegevoegd is een venster te zien met daarin de vraag of je het wilde proberen. Je hoeft dat dan natuurlijk niet te doen en in datzelfde venster kon je gewoon de oude UI aanvinken om te blijven gebruiken. Eenmaal ingesteld is het natuurlijk wel de 'default' vanaf dat moment. Maar het lijkt me prima dat ze zich focussen op 1 UI in hun applicaties. Die oude moest toch een keertje weg.
Nog veel erger vind ik het dat ze JetBrains Space (dat perfect aansloot op onze workflow) gaan uitfaseren en het een code only omgeving laten zijn... wordt dus weer alles verhuizen voor ons.
Ik ben nu weer eens zakelijk bezig met iOS programmeren. Laatste keer dat ik dat heb gedaan was ruim 7 jaar geleden.
Hoop veranderd in die tijd.
Ik voel mij nu echt weer een beginner soms!
En ik vind het nu echt niet meer fijn, vooral de UI in die XIB files. Geef mij maar gewoon Flutter en/of Android native.
Laat ik zo zeggen, mijn collega's hebben hoop nieuwe vloekwoorden geleerd (gelukkig werk ik vandaag eens thuis).
Hoop veranderd in die tijd.
Ik voel mij nu echt weer een beginner soms!
En ik vind het nu echt niet meer fijn, vooral de UI in die XIB files. Geef mij maar gewoon Flutter en/of Android native.
Laat ik zo zeggen, mijn collega's hebben hoop nieuwe vloekwoorden geleerd (gelukkig werk ik vandaag eens thuis).
Ik vind het niet erg als je het vocabulaire van je collega's uitbreid, maar waarschuw de volgende keer de rest van Nederland ook even zodat wij onze oordopjes op kunnen zettenRyur schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:19:
:fill(white):strip_exif()/f/image/J8PAMvTgl3xjN8mpzmrY6fEp.png?f=user_large)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Haha ik roep al 3 weken dat ik voor 02:00 naar bed ga en vannacht zou het dan echt gebeuren. Maar ik heb dus een stukje code dat ik oorspronkelijk in 2016 heb geschreven en het converteert mp4 bestandjes naar HLS. En het is geëvolueerd over de afgelopen jaren met optimalisaties, uitbreidingen etc etc. Maar Nu moest ik gisteren dus 40 mp4 bestanden omzetten naar HLS en dat duurt allemaal natuurlijk lang, vooral als het allemaal op 1 thread loopt.
Dus ik dacht gisteravond, ipv 2 uur te wachten kan ik wel even mn scriptje herschrijven zodat het ook automatisch mapjes aanmaakt, op meerdere threads loopt en dus sneller klaar is. En toen dacht ik, weet je wat? Laten we ook functionaliteit toevoegen zodat het een estimated time kan berekenen en toen een vooruitgang bar en toen een popup die opspringt als hij klaar is en toen dacht ik van weet je wat. Ipv een simple Swift scriptje kan ik er net zo goed een Mac app van maken. En toen dacht ik, hmm ipv ffmpeg kan ik ook wel iets verzinnen om dit met Apples Metal framework te kunnen doen. En voor ik het wist was het weer 6 uur s'morgens, had ik nog steeds die 40 videos niet geconverteerd maar nu wel een opzetje van een Mac app.
En het enige dat ik naderhand zag was de Ron Burgundy "Wow, that escalated quickly, that really got out of hand fast"
Dus ik dacht gisteravond, ipv 2 uur te wachten kan ik wel even mn scriptje herschrijven zodat het ook automatisch mapjes aanmaakt, op meerdere threads loopt en dus sneller klaar is. En toen dacht ik, weet je wat? Laten we ook functionaliteit toevoegen zodat het een estimated time kan berekenen en toen een vooruitgang bar en toen een popup die opspringt als hij klaar is en toen dacht ik van weet je wat. Ipv een simple Swift scriptje kan ik er net zo goed een Mac app van maken. En toen dacht ik, hmm ipv ffmpeg kan ik ook wel iets verzinnen om dit met Apples Metal framework te kunnen doen. En voor ik het wist was het weer 6 uur s'morgens, had ik nog steeds die 40 videos niet geconverteerd maar nu wel een opzetje van een Mac app.
En het enige dat ik naderhand zag was de Ron Burgundy "Wow, that escalated quickly, that really got out of hand fast"
/f/image/aqlWNEfIToXIzsS1NLKB59UU.png?f=fotoalbum_large)

Verwijderd
Zo ben ik met de derde versie van mijn parser bezig.
Ik kwam erachter dat er met de huidige parser iets mis gaat, na de 3e hit gaat het mis, het moment dat ie vanuit de opcache gaat lezen.
Vreemd genoeg heb ik dit probleem niet in mijn dev omgeving, maar wel in de productie omgeving.
Verschil windows + wsl (debian) en de server: debian 12.
Dus nu tijdelijk de cache maar uitgezet. En met moed en kracht aan een nieuwe parser begonnen.
Het wordt netter, het wordt sneller (minder verschillende bestanden) maar goed, veel werk.
De error reporting is ook verbeterd: de parser vertaald het stukje naar php en valideert het stukje code dan, iets fout, dan wordt er een error getoont van waar in de template iets fout compileerd.
Ik heb de parser ook tot een apart package gemaakt.
Dit heeft als voordeel dat de parser wellicht een versie terug/vooruit kan in geval van een bug.
Ik kwam erachter dat er met de huidige parser iets mis gaat, na de 3e hit gaat het mis, het moment dat ie vanuit de opcache gaat lezen.
Vreemd genoeg heb ik dit probleem niet in mijn dev omgeving, maar wel in de productie omgeving.
Verschil windows + wsl (debian) en de server: debian 12.
Dus nu tijdelijk de cache maar uitgezet. En met moed en kracht aan een nieuwe parser begonnen.
Het wordt netter, het wordt sneller (minder verschillende bestanden) maar goed, veel werk.
De error reporting is ook verbeterd: de parser vertaald het stukje naar php en valideert het stukje code dan, iets fout, dan wordt er een error getoont van waar in de template iets fout compileerd.
Ik heb de parser ook tot een apart package gemaakt.
Dit heeft als voordeel dat de parser wellicht een versie terug/vooruit kan in geval van een bug.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2024 17:44 ]
Zo was het inderdaad. Ondertussen laat ik al dat laag hangend fruit door LLMs in elkaar hacken. Nog nooit zo productief geweest.
Ik begin zelfs toe te komen aan wegwerpsoftware in zoverre als dat ze verschillende software en diensten het niet al zelf meteen kunnen uitvoeren.
Inmiddels nog niet tot inkeer gekomen dat je misschien beter gebruik kunt maken van bestaande tooling zoals bijvoorbeeld...een RDBMS? Dan kun je focusen op het geen je echt wil maken ipv jaren bezig te zijn met onderliggende dingen.Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:39:
Ja dat doe ik sinds kort ook regelmatig. Als je specifiek genoeg bent spuugt gpt en soortgelijke echt wel goeie code examples eruit. Enige probleem dat ze vaak hebben is dat ze opeens in de war lijken te raken na een tijdje. Ik heb gpt 4o echt al meerdere keren op de knieën gekregen omdat het gewoon op een gegeven moment niet meer weet wat hij aan het doen is.Caelorum schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:08:
[...]
Zo was het inderdaad. Ondertussen laat ik al dat laag hangend fruit door LLMs in elkaar hacken. Nog nooit zo productief geweest.
Ik begin zelfs toe te komen aan wegwerpsoftware in zoverre als dat ze verschillende software en diensten het niet al zelf meteen kunnen uitvoeren.
Dat zou mij bij collega's ook lukken. Paar keer teveel doorvragen over code die ze geschreven hebben en dan weten ze zelf niet meer wat ze gedaan hebben en waaromSnowfall schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:07:
Enige probleem dat ze vaak hebben is dat ze opeens in de war lijken te raken na een tijdje. Ik heb gpt 4o echt al meerdere keren op de knieën gekregen omdat het gewoon op een gegeven moment niet meer weet wat hij aan het doen is.
Verwijderd
doctrine zit erin en werkt dat is het niet.Cartman! schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:01:
[...]
Inmiddels nog niet tot inkeer gekomen dat je misschien beter gebruik kunt maken van bestaande tooling zoals bijvoorbeeld...een RDBMS? Dan kun je focusen op het geen je echt wil maken ipv jaren bezig te zijn met onderliggende dingen.
Nee ik wil json parsen met mijn tags, html parsen met mijn tags, javascript parsen met mijn tags en omdat het kan eventueel css en markdown. ik vind twig niets. smarty eerder altijd gebruikt maar die kon niet overweg met json en javascript toendertijd, dus zelf maar wat ontwikkelt.
Wat ik zelf heb ontwikkeld werkt heel mooi voor mij, het is een leerweg. Wat ik wil ontwikkelen gaat niet gemakkelijk met symfony of laravel. als je htmx kent, mijn javascript library retourneerd een json object met daarin eventueel javascript / html, een target en een method.
Ik wil nu nog met de basis bezig zijn, al doe ik soms al wat frontend erbij enzo, maar ik vind dit ook heel erg leuk, leuker dan frontend.
Ik wil in 2026-2028 mijn cms systeem gaan verkopen, dus heb nog ff.
de basis is opensource
maar het kan zomaar een opcache bug zijn en dan alleen op debian terwijl het dezelfde docker image gebruikt.
onderstaande test parsed alweer:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| {{$test = [[1 => "test {{$test2|default:1.123}} ing"], [2 => (object) [ 0, 1, 2 ]], $test1|default:3:2, ($test1|default:5:4:6), 7, 8, ]}} {{dd($test)}} |
dd = dump & die
en met 3 commando's test ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2024 22:18 ]
Specifiek zijn moet bij mensen ook, anders krijg je 9 van de 10 keer ook iets terug wat je eigenlijk niet bedoelde. Het is alleen zo dat als je het aan een collega vraagt hij/zij vaak de context al kent, waardoor dat impliciet gebeurt. In die zin is ChatGPT gebruiken wel een goede oefening om duidelijk te maken wat je wil hebben. En ja, als er onzin uit komt is je chat sessie gewoon corrupt, en een nieuwe openen lost dat op.Snowfall schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:07:
[...]
Ja dat doe ik sinds kort ook regelmatig. Als je specifiek genoeg bent spuugt gpt en soortgelijke echt wel goeie code examples eruit. Enige probleem dat ze vaak hebben is dat ze opeens in de war lijken te raken na een tijdje. Ik heb gpt 4o echt al meerdere keren op de knieën gekregen omdat het gewoon op een gegeven moment niet meer weet wat hij aan het doen is.
O dat heb ik ook hoor. Al programmeer ik heel logisch dus werkelijk alles heeft een beschrijvende naam waardoor ik automatisch wel weet wat het is.RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:12:
[...]
Dat zou mij bij collega's ook lukken. Paar keer teveel doorvragen over code die ze geschreven hebben en dan weten ze zelf niet meer wat ze gedaan hebben en waaromVaak lukt dat al na 1x vragen, dat het antwoord is "dat heb ik vorige week geschreven, ben ik al vergeten".
Nee uiteraard. Ik heb nu een GPT gemaakt waar ik 20-30 PDFs in heb geüpload met Swift, heb ook een gedeelte van Apples nieuwe Swift 6 documentatie gescraped en toegevoegd aan de PDFs en voorbeelden van hoe ik programmeer en ik moet zeggen de GPT werkt nu wel fantastisch zolang je maar specifiek bent.ThomasG schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:06:
[...]
Specifiek zijn moet bij mensen ook, anders krijg je 9 van de 10 keer ook iets terug wat je eigenlijk niet bedoelde. Het is alleen zo dat als je het aan een collega vraagt hij/zij vaak de context al kent, waardoor dat impliciet gebeurt. In die zin is ChatGPT gebruiken wel een goede oefening om duidelijk te maken wat je wil hebben. En ja, als er onzin uit komt is je chat sessie gewoon corrupt, en een nieuwe openen lost dat op.
Maar idd als een gesprek te lang wordt dan start ik idd ook een nieuwe. Ik snapte dit in het begin niet maar sinds ik GPT regelmatig gebruik is het wel logisch geworden.
Claude waarschuwt er ook voor. Als het gesprek lang wordt dan geeft die boven het invoerveld aan dat de context te lang wordt en de antwoorden waarschijnlijk minder accuraat. Er staat dan ook een knop bij om een nieuwe chat te openen.
Iemand ervaring met KVM switches? Ik heb nu een laptop van kantoor waar ik dan ook thuis op werk, maar ik heb niet zo'n zin om de hele tijd kabeltjes om te leggen. Eigenlijk heb ik niet meer nodig dan muis+tobo+4k scherm.
Ik zat eens te kijken, mijn scherm hangt aan mijn PC via HDMI maar hij heeft ook 2 DP aansluitingen. Ik kan natuurlijk sowieso gaan voor een pure USB switch en dan daarnaast de scherm-input aanpassen. Of ik pak een DP->USB C adapter en doe alles over de USB switch.
Iemand tips en do's&don'ts?
.edit: oh ja, wel handig om erbij te zeggen dat ik nu een relatief simpel 4k@60Hz schermpje heb, maar ik wil tzt wel updaten naar een scherm met een hogere refresh rate en VRR. Ik heb eigenlijk geen idee wat de max is over USB.
Ik zat eens te kijken, mijn scherm hangt aan mijn PC via HDMI maar hij heeft ook 2 DP aansluitingen. Ik kan natuurlijk sowieso gaan voor een pure USB switch en dan daarnaast de scherm-input aanpassen. Of ik pak een DP->USB C adapter en doe alles over de USB switch.
.edit: oh ja, wel handig om erbij te zeggen dat ik nu een relatief simpel 4k@60Hz schermpje heb, maar ik wil tzt wel updaten naar een scherm met een hogere refresh rate en VRR. Ik heb eigenlijk geen idee wat de max is over USB.
[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 06-09-2024 09:05 ]
Jij gebruikt nog old-skool bedrade toetsenbord en muis? Dat is bij mij bluetooth dus lekker makkelijk. Geen switch nodig..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:03:
Iemand ervaring met KVM switches? Ik heb nu een laptop van kantoor waar ik dan ook thuis op werk, maar ik heb niet zo'n zin om de hele tijd kabeltjes om te leggen. Eigenlijk heb ik niet meer nodig dan muis+tobo+4k scherm.
Scherm is op desktop aangesloten met DP kabel en werklaptop met HDMI. Scherm switcht automatisch, hoef ik niets voor te doen behalve juiste device aanzetten.
Enige kabel die ik hoef in te pluggen is dus de HDMI kabel en stroom-adapter en dat vind ik acceptabel.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Bluetooth heeft wel nadelen. Zoals AFAIK expliciet moeten wisselen? (Apparaat 1 / 2 / 3). Daarnaast werkt het niet in het BIOS, niet als je dual boot (geen verbinding in "keuzemenu", maar het kost je ook 2 entries van de 3 mogelijke apparaten).WernerL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:33:
[...]
Jij gebruikt nog old-skool bedrade toetsenbord en muis? Dat is bij mij bluetooth dus lekker makkelijk. Geen switch nodig.
* RobertMe heeft een scherm met "KVM" (geen idee of wisselen via tobo kan, en als het al kan is het via de Windows software die gewoon de input wijzigt), werkt prima, en wisselen bij opstarten van PC / laptop gaat vanzelf (IIRC als ik al laptop zou aansluiten terwijl PC aan staat komt er vanuit het scherm zelf een popup om te wisselen). Muis gaat via een dongle, toetsenbord uiteindelijk noodgedwongen via een draadje (recenter een Keychron gekocht, die met draad of Bluetooth waren. Intussen hebben ze van heel wat tobos een "Max" variant met een eigen draadloos protocol en USB dongle, als ik toen had geweten dat deze er binnen een half jaar zouden komen had ik gewacht).
Het wisselen is letterlijk een knopje indrukken dus om dat nou een nadeel te noemen.RobertMe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:45:
[...]
Bluetooth heeft wel nadelen. Zoals AFAIK expliciet moeten wisselen? (Apparaat 1 / 2 / 3). Daarnaast werkt het niet in het BIOS, niet als je dual boot (geen verbinding in "keuzemenu", maar het kost je ook 2 entries van de 3 mogelijke apparaten).
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Ik heb de Dell u4025qw met ingebouwde KVM/dockingstation, met daaraan gekoppeld een AOC monitor op 2560x1440. Ik kan via een keyboard commando switchen, maar ook via het menu van het scherm.
Resolutie over usb-c kan best ver gaan, moet je alleen wel een fatsoenlijke laptop hebben. De laptop die ik van de klant heb heeft een wat brakkere usb-c chip aan boord en kan deze opstelling eigenlijk nog maar net aan
Resolutie over usb-c kan best ver gaan, moet je alleen wel een fatsoenlijke laptop hebben. De laptop die ik van de klant heb heeft een wat brakkere usb-c chip aan boord en kan deze opstelling eigenlijk nog maar net aan
Ik heb hier ook nog een bedraad toetsenbord en een logitech performance mx, die wel draadloos is, maar die proprietary dongle nodig heeft.WernerL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:33:
[...]
Jij gebruikt nog old-skool bedrade toetsenbord en muis? Dat is bij mij bluetooth dus lekker makkelijk. Geen switch nodig. :P[...]
Jij gebruikt nog steeds een bedrade laptop?WernerL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:33:
Enige kabel die ik hoef in te pluggen is dus de HDMI kabel en stroom-adapter en dat vind ik acceptabel.
Logisch, want die dingen moeten opladen. Hetzelfde verhaal bij een tobo en muis. Ik wil die draadloze onzin niet; ze liggen altijd op dezelfde plek dus waarom zou ik draadloos willen? Werkt altijd
Alleen ja nu heb ik een extra device waar ze aan moeten hangen, maar ik ben blij met mijn huidige tobo en muis dus die ga ik sowieso niet vervangen.
Wat ik eigenlijk vooral wil weten, is: hoe goed werkt display over USB nou eigenlijk.
Voor dagelijks werk in ieder geval net zo goed als DisplayPort enz..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:13:
[...]
Wat ik eigenlijk vooral wil weten, is: hoe goed werkt display over USB nou eigenlijk.
Nou ja, 4k@144Hz is 28Gb/s. Usb-3.2 Gen 2x2 is 20Gb/s. Dus als ik ooit zo'n scherm koop wil ik 'm niet via een USB switch aan mijn desktop hebben hangenCaelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:17:
[...]
Voor dagelijks werk in ieder geval net zo goed als DisplayPort enz.
Tja, ik heb een 5120x2160@120hz en daaraan gekoppeld (dus over dezelfde usb-c verbinding) een 2560x1440@59,95 hangen.
De Dell Latitude 5540 waar ik momenteel op zit trekt dat prima.
Jup, bij mij ook een Dell scherm, 4k (U3223QE?), met ernaast via daisy chaining nog een U2515H(?), 2560x1440. Werkt gewoon prima, nu. Want dezelfde ervaring als jij hebt. Mijn oude Dell werk laptop (van begin 2019) kon ze niet beide op hun native resolutie aansturen over USB-C. Intussen een nieuwe laptop en die doet het prima. Net zoals mijn prive Lenovo laptop van ~2 jaar oud.Caelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:11:
Ik heb de Dell u4025qw met ingebouwde KVM/dockingstation, met daaraan gekoppeld een AOC monitor op 2560x1440. Ik kan via een keyboard commando switchen, maar ook via het menu van het scherm.
Daarnaast wel wat problemen met kabel gehad. El cheapo kabel van Amazon deed moeilijk met de oude Dell laptop en viel vaker plotseling uit en dan (vrijwel) niet meer aan de praat te krijgen (met vaak uittrekken en weer insteken heel soms). Terwijl mijn eigen laptop, nog steeds, prima werkte. Vervolgens de nieuwe Dell gekregen en same shit?! Andere kabel besteld, op AliExpress, en die doet het wel (nog) prima. Originele Dell kabel werkte ook prima, maar is te kort, had van eerder een USB-C verlengkabel van U-Green en combinatie van die met de Dell werkte ook prima. Dus moest wel bijna de kabel zijn die nukken had. Waarschijnlijk dan de e-marker met ineens een falende handshake of zo?
Ik gebruik het voor mijn U4919DW met mijn laptop en dat werkt heel prima. Maar dat is natuurlijk nog wel een iets lagere resolutie dan 4k ( 5120x1440 ), zowel mijn XPS-15 uit 2019 en zBook ( 2022 ) werken prima over USB-c, en heb er geen enekel issues mee..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:13:
[...]
Ik vind het vooral erg fijn dat ik gewoon 1 kabell in prik, en als ik de input van mijn scherm switch ook meteen al mijn randaperatuur zoals tobo, muis, webcam e.d. aan mijn juiste device koppel. Dat kan natuurlijk ook met DP e.d. maar dan moet ik nog weer los USB en power koppelen.
[ Voor 37% gewijzigd door Woy op 06-09-2024 10:33 ]
Dat gaat fysiek niet, er wordt videocompressie toegepast.Caelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:27:
Tja, ik heb een 5120x2160@120hz en daaraan gekoppeld (dus over dezelfde usb-c verbinding) een 2560x1440@59,95 hangen.
Die compressie is slim en snel, maar niet onmerkbaar. En dan heb ik het niet over DisplayLink. AFAIK kan DP 1.4 alternate mode over USB-C nog steeds geen meerdere schermen, > 60 Hz en > 4K aan.
Ik heb een vergelijkbaar probleem: 2x 27" via DisplayPort aan mijn desktop, en m'n favoriete toetsenbord en muis via USB.
Soms wil ik ook op m'n laptop op dezelfde in- en outputapparatuur werken, maar het ding ondersteunt geen video over USB.
[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 06-09-2024 10:41 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ah ja, USB-C is wel een expliciet ding, het is niet gewoon USB want het ondersteunt video-signalen naast het USB-datakanaal. Kijken naar de max data-rate van USB is dus zinloos
. [bron]
Heeft mijn desktop eigenlijk wel een USB-C aansluiting?
.edit: nee
.edit: nee
Waarom wil je op de desktop USB-C hebben? Mijn desktop is via DisplayPort + USB aangesloten (gewoon een semi traditionele downstream poort, alleen was dat vroeger in USB-B formaat en heeft mijn huidige scherm een USB data poort in USB-C formaat, maar gaat dus geen video of stroom overheen). De laptop sluit ik dan aan via een volwaardige USB-C poort..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:36:
Ah ja, USB-C is wel een expliciet ding, het is niet gewoon USB want het ondersteunt video-signalen naast het USB-datakanaal. Kijken naar de max data-rate van USB is dus zinloos. [bron]
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2024 10:39 ]
Ik weet niet wat ik wil, ik explore mijn optiesRobertMe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:39:
[...]
Waarom wil je op de desktop USB-C hebben?
Ja ok. Maar dat is helemaal niet nodig. Een monitor met KVM zal minimaal 2 USB upstream poorten hebben. Minimaal 1 voor data only om te gebruiken met een apparaat dat je via DP of HDMI aansluit en minimaal 1 met alle toeters en bellen naar voor een laptop..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:40:
[...]
Ik weet niet wat ik wil, ik explore mijn opties
Dus hoogstens dat je ten opzichte van de huidige situatie een USB (data) kabel van scherm naar PC moet doen. En dat kan dus prima via USB-A op de PC. En dan uiteraard een USB-C kabel om de laptop aan te sluiten.
Ja maar dan heb je dus echt een KVM switch met monitor-connectors, terwijl ik me afvroeg of ik ook gewoon een usb-only switch kon hebben. Dat kan dus nietRobertMe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:43:
[...]
Ja ok. Maar dat is helemaal niet nodig. Een monitor met KVM zal minimaal 2 USB upstream poorten hebben. Minimaal 1 voor data only om te gebruiken met een apparaat dat je via DP of HDMI aansluit en minimaal 1 met alle toeters en bellen naar voor een laptop.
Dus hoogstens dat je ten opzichte van de huidige situatie een USB (data) kabel van scherm naar PC moet doen. En dat kan dus prima via USB-A op de PC. En dan uiteraard een USB-C kabel om de laptop aan te sluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 06-09-2024 10:46 ]
Oh ja. Ik denk dat intussen iedereen je hier hinte naar het vervangen van het scherm.oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:45:
[...]
Ja maar dan heb je dus echt een KVM switch met monitor-connectors, terwijl ik me afvroeg of ik ook gewoon een usb-only switch kon hebben. Dat kan dus niet
Er zijn inderdaad wel wat hacks met USB switches en dan wat software op de PC die kijkt naar of een USB apparaat verbonden is en dan een "signaal" naar het scherm stuurt om de actieve input te wisselen. Maar dat gaat inderdaad niet werken als je een laptop met USB-C wilt aansluiten omdat die switch natuurlijk geen beeld doorgeeft.
Je hebt wel dit ding:
uitvoering: Aten 2-Port USB-C DisplayPort Hybrid Cable KVM Switch
1 usb-c input, en 1 DP+USB-A
[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 06-09-2024 14:59 ]
Ik merk er inderdaad niets van. Ik vermoed dat ze misschien niet eens videocompressie toepassen, maar "gewoon" alleen die delen doorsturen die daadwerkelijk verandert zijn in de frame?CodeCaster schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:33:
[...]
Dat gaat fysiek niet, er wordt videocompressie toegepast.
Die compressie is slim en snel, maar niet onmerkbaar. En dan heb ik het niet over DisplayLink. AFAIK kan DP 1.4 alternate mode over USB-C nog steeds geen meerdere schermen, > 60 Hz en > 4K aan.
[...]
... ahja, DSC over usb-c
Nouja, voor gewoon werk, merk ik er echt helemaal niets van. Mijn PC zit via displayport + losse usb kabel aangesloten op hetzelfde scherm, dus ik vind het prima.
Wat daar staat uitgelegd v.w.b. dat 4k@60Hz alleen kan ten koste van de USB snelheid (nog alleen maar USB 2.0) kan niet kloppen. Ik heb ook ethernet aangesloten op het scherm, en op de laptop haal ik gewoon "1Gbit/s" terwijl USB 2.0 maar 480Mbit/s is afgaande op "het internet". Dit overigens na het aanpassen van een instelling in het scherm om snelle USB te prefereren over beeldkwaliteit. Daarvoor haalde ik blijkbaar maar 300Mbit/s over ethernet. Maar beeldkwaliteit is dus nog hetzelfde..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:52:
Je hebt wel dit ding:
https://www.bigmessowires...-video-through-usb-c-hub/
En optie die je ook nog zou kunnen nemen is een USB switch en een USB dongle (als je USB-C wilt gebruiken). De downstream USB poort van de dongle sluit je dan weer aan op de USB switch, en de DP (of HDMI) poort van de dongle dan ook weer op het scherm. Heb je dus alleen twee extra "apparaten" nodig.
En wat ik zelf heb gedaan voordat ik het nieuwe scherm had: USB-C dongle onder bureau met USB-C verlengkabel tot boven bureau. Vervolgens met HDMI naar het scherm (desktop via DP aangesloten). En dan nog een USB-A verlengkabel van de dock naar achter het scherm. Op die verlengkabel deed ik dan de USB dongle van toetsenbord en muis aansluiten, en als ik PC wilde gebruiken stak ik de dongle om (deed/doe toch nooit tussendoor wisselen). Maar met 2 USB apparaten wat lastiger te realiseren (tenzij je er dus een hub/switch tussen zet).
Edit/toevoeging:
"Ethernet via het scherm" is dus gewoon een ingebouwde USB ethernetadapter die dus direct op de USB hub zit aangesloten waar net zo goed de 3 of 4 USB-A en ene USB-C downstream poorten op zitten. Effectief dus 1 poort extra op die hub waar direct een (Realtek) USB ethernetadapter aan gesoldeerd zit. Ethernet over USB-C bestaat dus niet, ethernet via USB bestaat al decennia en dat is wat wordt toegepast.
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2024 11:34 ]
Sorry, ik paste de verkeerde linkRobertMe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:31:
[...]
Wat daar staat uitgelegd v.w.b. dat 4k@60Hz alleen kan ten koste van de USB snelheid (nog alleen maar USB 2.0) kan niet kloppen. Ik heb ook ethernet aangesloten op het scherm, en op de laptop haal ik gewoon "1Gbit/s" terwijl USB 2.0 maar 480Mbit/s is afgaande op "het internet". Dit overigens na het aanpassen van een instelling in het scherm om snelle USB te prefereren over beeldkwaliteit. Daarvoor haalde ik blijkbaar maar 300Mbit/s over ethernet. Maar beeldkwaliteit is dus nog hetzelfde.

Een kvm met 1 DP+USB-1, en 1 USB-C.
De audio hoeft van mij niet zo hard, maar dit is wel ideaal voor mijn huidige situatie.
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 06-09-2024 15:00 ]
Meer nog, in de meeste gevallen is het gewoon DisplayPort protocol die over een USB-C kabeltje gaat. Dus het is precies hetzelfde.Caelorum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:17:
[...]
Voor dagelijks werk in ieder geval net zo goed als DisplayPort enz.
Hoe je het schrijft lijkt dat mij inderdaad wat je zoekt..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:59:
[...]
Sorry, ik paste de verkeerde link
Een kvm met 1 DP+USB-1, en 1 USB-C.
De audio hoeft van mij niet zo hard, maar dit is wel ideaal voor mijn huidige situatie.
Hoogstens dat er hier en daar nog wat "spec" dingetjes zijn v.w.b. versies van het een of ander of maximale resolutie of zo.
Hij is idd maar max DP 1.2.
Ik heb jaaaaren terug ook wel eens een Aten gehad, en die had ook een gek dingetje met toetsenbord (en muis?). Die deed aan beide apparaten zelf een toetsenbord en muis aanbieden/emuleren meen ik, en sommige toetsen van het toetsenbord kon die niet mee overweg / "emuleren" of iets dergelijks. In ieder geval werkte in mijn herinnering bepaalde toetsen niet (bv media toetsen, die Logitech sowieso apart had geïmplementeerd met keycodes van ik meen 256+ wat buiten de standaard HID spec ligt?)..oisyn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:55:
Hij is idd maar max DP 1.2.
Daarmee kun je mogelijk dus ook pech hebben. Maar denk dat de kans tegenwoordig kleiner is op zo'n quirk.
Ik heb zelf een tijdje deze overwogen:
https://www.avaccess.com/eu/products/idock-c10/
Gewoon laptop met usb c inpluggen en klaar. Waar ik alleen een beetje tegenaan hik is dat mijn werklaptop het scherm en tb deelt met mijn game pc en ik wil niet mijn g-sync ondersteuning kwijtraken omdat er zo'n device tussen zit.
https://www.avaccess.com/eu/products/idock-c10/
Gewoon laptop met usb c inpluggen en klaar. Waar ik alleen een beetje tegenaan hik is dat mijn werklaptop het scherm en tb deelt met mijn game pc en ik wil niet mijn g-sync ondersteuning kwijtraken omdat er zo'n device tussen zit.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Voor echte KVM switches kan je eens kijken naar tesmart(.de). Ik heb zelf de TESmart HKS0402A1U-USBK , waar ik een laptop en een desktop op heb aangesloten. Deze zijn niet goedkoop, maar in mijn setup is het wel volledig bugvrij. De Lenovo docking stations geven heel veel problemen met mijn thinkpad, de KVM switch wekt perfect. Die van mij heb ik 2 jaar geleden gekocht, ondertussen hebben ze veel nieuwe modellen, ook hybride dock+kvm's. Misschien niet voor jouw use-case, maar ik ben heel blij met de aankoop, bv ook omdat er nu minder kabels naar mijn schermen lopen en ik die daardoor beter kan wegwerken.
EDIT: tesmart werkt trouwens met EDID, waardoor de laptop/desktop altijd het juiste merk/type schermen ziet (ook als het andere device actief is). Ik gebruik Linux en met deze kvm werkt het perfect, hoewel Linux er toch gevoelig voor is.
EDIT: tesmart werkt trouwens met EDID, waardoor de laptop/desktop altijd het juiste merk/type schermen ziet (ook als het andere device actief is). Ik gebruik Linux en met deze kvm werkt het perfect, hoewel Linux er toch gevoelig voor is.
[ Voor 16% gewijzigd door LEDfan op 06-09-2024 17:20 ]
Ik had zelf al bedacht dat als ik eenmaal een nieuw scherm heb met een hogere refresh dat ik die dan apart aansluit via DP. Voor als ik aan het werk ben en ik wil even switchen heb ik het niet nodig en kan het wel via de switch. Als ik dan echt wil gamen dan kan ik wel even de moeite nemen om van scherm input te wisselen en de display config aan te passen in Windows.Janoz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:40:
Als dat nieuwe scherm USB-C heeft (zijn er die dat niet hebben?.oisyn schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:17:
[...]
Ik had zelf al bedacht dat als ik eenmaal een nieuw scherm heb met een hogere refresh dat ik die dan apart aansluit via DP. Voor als ik aan het werk ben en ik wil even switchen heb ik het niet nodig en kan het wel via de switch. Als ik dan echt wil gamen dan kan ik wel even de moeite nemen om van scherm input te wisselen en de display config aan te passen in Windows.
Met DisplayPort 2.1 kun je twee 8K@120Hz daisy-chainen. Probleem is alleen dat er weinig videokaarten en schermen zijn die DP 2.1 ondersteunen.RobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:21:
[...]
Als dat nieuwe scherm USB-C heeft (zijn er die dat niet hebben?) dan is hogere refresh rate toch sowieso geen echt issue? Want dan sluit je de PC rechtstreeks via DP aan en de laptop rechtstreeks via USB-C. De refresh rate is juist alleen relevant als je er een KVM switch tussen zet, maar bij dat nieuwe scherm zal dat vast op enige wijze zijn ingebakken. Alhoewel Dell net doet of KVM alleen op UltraSharp monitoren zitten, maar ook op de "lagere" schermen zit AFAIK USB-C met video + upstream USB en een losse USB poort voor een "upstream" desktop. Enige verschil zal vast zijn dat je bij UltraSharps met de Dell software net kunt doen alsof het KVM is.
Geen enkel scherm op mijn wishlist heeft usb-cRobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:21:
[...]
Als dat nieuwe scherm USB-C heeft (zijn er die dat niet hebben?)
uitvoering: ASUS ROG Swift PG38UQ Zwart
uitvoering: Samsung Odyssey Neo G7 G70NC 43" Wit
uitvoering: Iiyama G-Master G4380UHSU-B1 Zwart
Maar het zijn dan ook geen office monitoren.
Nouja, dat je het over die categorie schermen zou hebben had ik wel verwacht bij de specs die je noemde. Maar bij een scherm van meer dan een paar honderd euro zou ik het toch wel verwachten, office scherm of niet. Maar weer wat geleerd dus. Gaming monitoren hebben geen? zelden? USB-C..oisyn schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:27:
[...]
Geen enkel scherm op mijn wishlist heeft usb-c
uitvoering: ASUS ROG Swift PG38UQ Zwart
uitvoering: Samsung Odyssey Neo G7 G70NC 43" Wit
uitvoering: Iiyama G-Master G4380UHSU-B1 Zwart
Maar het zijn dan ook geen office monitoren.
Beetje flauw dan wel. Alsof je niet kunt gamen en ook een laptop hebben die je met alle gemak wilt kunnen gebruiken. En nouja, op vele kantoren zal ook een vaste PC staan, of een laptop die zelden van zijn plek komt, dus ook daarbij hoeft USB-C niet gangbaar te zijn.
Kantoor schermen zijn vaak bedoeld voor flex-plekken, en focussen dus op gemak ipv specificaties. De schermen van @.oisyn zijn trouwens wel vrij niche, want niet veel mensen hebben 43" 4K schermen voor buerau werk. Dat is gewoon een mid-size TV.RobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:36:
[...]
Nouja, dat je het over die categorie schermen zou hebben had ik wel verwacht bij de specs die je noemde. Maar bij een scherm van meer dan een paar honderd euro zou ik het toch wel verwachten, office scherm of niet. Maar weer wat geleerd dus. Gaming monitoren hebben geen? zelden? USB-C.
Beetje flauw dan wel. Alsof je niet kunt gamen en ook een laptop hebben die je met alle gemak wilt kunnen gebruiken. En nouja, op vele kantoren zal ook een vaste PC staan, of een laptop die zelden van zijn plek komt, dus ook daarbij hoeft USB-C niet gangbaar te zijn.
De👏 classificatie👏voor👏TV's👏heeft👏niets👏met👏groote👏te👏maken
[ Voor 47% gewijzigd door .oisyn op 09-09-2024 19:51 ]
Ik vind 27" schermen op mijn buerau al vrij groot. Ik moet er niet aan denken dat ze 60% groter zijn.oisyn schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:51:
De👏 classificatie👏voor👏TV's👏heeft👏niets👏met👏groote👏te👏maken
Ondertussen zijn er ook 16" TV's te koop, dus waar laat dat jouw 27" "monitor" danThomasG schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:07:
[...]
Ik vind 27" schermen op mijn buerau al vrij groot. Ik moet er niet aan denken dat ze 60% groter zijn
uitvoering: Lenco DVL-1662BK Zwart
Het is heel simpel, als het een tuner heeft, dan is het een TV, anders een monitor.

Tsja "schermen". Als je '27" schermen" hebt kan ik me indenken dat dat ook al uhm, best groot is.ThomasG schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:07:
[...]
Ik vind 27" schermen op mijn buerau al vrij groot. Ik moet er niet aan denken dat ze 60% groter zijn
Ik vind mijn '32"' (in werkelijkheid 31,x") scherm best prima. En met 4K resolutie vrij letterlijk 4x een 15,x" laptop. En het oude scherm dat er nog naast staat, 25" 2560x1440, staat ook best vaak gewoon uit omdat het niet nodig is.
* RobertMe heeft nu bv een terminal open staan in 2x2 gesplitst, en dan staat er toch best wel veel informatie per quadrant, en gewoon perfect leesbaar.
Mijn scherm heeft zelfs een afstandsbediening. Zal door sommigen hier dan wel helemaal als TV gezien worden...
spoiler:
48" LG UltraGear 48GQ900-B
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Heb een 40" (met usb-c), telt dat ook?ThomasG schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:49:
[...]
Kantoor schermen zijn vaak bedoeld voor flex-plekken, en focussen dus op gemak ipv specificaties. De schermen van @.oisyn zijn trouwens wel vrij niche, want niet veel mensen hebben 43" 4K schermen voor buerau werk. Dat is gewoon een mid-size TV.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.