De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Lethalis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:45:
Zelfs het Nederlands is niet consistent. Een oud collega die nu met pensioen is, weigerde bijvoorbeeld woorden met een c te schrijven want dat hoorde niet (dus faktuur ipv factuur etc) :+
Zijn bijnaam was KamelKees ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:12

F.West98

Alweer 16 jaar hier

DevWouter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:55:

Dat gezegd te hebben begin ik steeds minder fan te worden van AI. Voor simpel werk is het goed genoeg, maar ik krijg steeds vaker suggesties die ik expliciet niet wil. Het helpt ook niet dat ik vaak aan code werk dat opgeschoond moet worden. Een tweede probleem is dat ik wel merk dat mijn actieve kennis steeds minder wordt. Ik begin zelfs serieus na te denken om actief mijn kennis weer bij te werken (en dat terwijl ik opleider ben). :/
Dit is voor mij mede een grote reden om geen AI te gebruiken tijdens mijn programmeerwerk. Ik heb ook eigenlijk altijd al de houding gehad dat ik bijvoorbeeld geen StackOverflow-code kopieer: if anything schrijf ik het met de hand over. Gevolg is dat ik dan pas echt ga snappen wat de code doet (en vaak ook realiseer dat het niet goed gaat werken). Het zorgt er ook voor dat ik de code veel beter onthoud voor future reference, dus ik zal minder snel hetzelfde nogmaals zoeken.

Wat eigenlijk nog wel het meest belangrijk is: door het met de hand over te schrijven kan je het direct volledig inpassen in de bestaande codebase. Misschien wil je de functie opsplitsen, of op een net andere manier schrijven. Misschien variables anders noemen, etc. Dat soort zaken achteraf gaan aanpassen is soms bijna meer werk en je ziet sneller dingen over het hoofd.

En wat al die jaren dus al van toepassing was op SO, is eigenlijk nu ook (nog) van toepassing op AI-generated code. Sure, voor dingen waar ik geen mental capacity in wil stoppen zie ik er een usecase in - maar als je met een serieus project bezig bent waar je ook voor jezelf van wil leren dan werkt het nog niet echt productief.

Wat voor mij nog een tweede (related) reden is om geen AI te gebruiken: vaak wordt geroepen dat AI zo goed is in patronen aanvullen, dus dat je je eerste regel code schrijft voor de eerste property en dat de AI het dan in een soort 'Excel tabel autofill' stijl kan aanvullen. En natuurlijk, dat scheelt heel veel typwerk. Maar het zorgt er ook voor dat je niet meer nadenkt over of er een betere/nettere oplossing is. Voor mij is frustratie met geschreven code (veel herhaling, lelijk, etc) altijd een teken dat het anders/netter kan. Als je dat uitbesteedt aan AI, is die lakmoesproef voor codekwaliteit eigenlijk verdwenen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik gebruik het redelijk veel voor unittests. Dat werkt redelijk goed omdat de logica..vrij logisch is :+ Dan nog gebruik ik de output meer als boilerplate maar het scheelt mij in elk geval enorm veel werk.

Ik denk ook dat nou dat soort zaken het limiet is wat het redelijk goed kan. Dingen waarvan jij de logica al als fundering hebt neergezet. 'AI' om het een beetje grof in te verven en vervolgens doe je zelf nog de afwerking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 03:32:
[...]
Wat eigenlijk nog wel het meest belangrijk is: door het met de hand over te schrijven kan je het direct volledig inpassen in de bestaande codebase. Misschien wil je de functie opsplitsen, of op een net andere manier schrijven. Misschien variables anders noemen, etc. Dat soort zaken achteraf gaan aanpassen is soms bijna meer werk en je ziet sneller dingen over het hoofd.
Variabelen hernoemen heb ik een IDE voor die dat prima kan. Ik refactor regelmatig oude code en doe dit soort dingen bijna dagelijks. Daar heeft Visual Studio wel mooie functies voor... o.a. extract method werkt wel aardig als ik code wil opsplitsen.

Ik kopieer ook weleens wat code van SO, maar alleen als ik het 100% begrijp :) En ik ben een grote fan van hun Dapper library trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 06-03-2024 07:25 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Zijn bijnaam was KamelKees ?
Hij zou het zomaar op die manier opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
@F.West98 het is maar net waar je je mee bezig wilt houden. Ik hoef niet de code te optimaliseren totdat het een kunstwerk is. Als de code leesbaar is en aan onze linter voldoet (en andere coding guidelines) en verder niet duidelijk suboptimaal dan vind ik het best. Code kopiëren en plakken en dan (licht) aanpassen heb ik dan ook geen problemen mee.

Nou moet ik zeggen dat ik tegenwoordig toch al weinig code zelf schrijf. Het is vooral puin ruimen van anderen, code reviews en software design vraagstukken oplossen. Mogelijk dat ik daarom bij het schrijven van code ook gewoon een ”eeeeennnn dooorrr" mentaliteit heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik heb overal die AI bullshit generators uitgeschakeld/disabled. Ontiegelijk rare code komt er regelmatig uit rollen, en toegevoegde waarde heeft het voor mij echt nog niet gehad. Ik ben sneller als ik het zelf schrijf.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:03
Lethalis schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:17:
[...]

Variabelen hernoemen heb ik een IDE voor die dat prima kan. Ik refactor regelmatig oude code en doe dit soort dingen bijna dagelijks. Daar heeft Visual Studio wel mooie functies voor... o.a. extract method werkt wel aardig als ik code wil opsplitsen.
IntelliJ heeft natuurlijk ook standaard al contextafhankelijke renaming die naast de java conventies ook naamgeving van andere variabelen / classes e.d. meenemen, maar je krijgt daar met AI assistent ook nog wat extra rename opties bij die soms nog net iets beter de context meenemen. Neem b.v. zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jx_DnhL5msFnP3l0JFBGjt2rxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VvDeuyCEu8bwfjaK0o4sGT8o.png?f=user_large

De bovenste zijn de standaard renames en de onderste zijn van de AI Assistent. Nou is dit natuurlijk een heel simpel voorbeeld dat niet per se AI vereist, maar als de CST wat complexer wordt, dan wordt het ook lastig om dat met fixed rulesets te gaan doen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:41:
@F.West98 het is maar net waar je je mee bezig wilt houden. Ik hoef niet de code te optimaliseren totdat het een kunstwerk is. Als de code leesbaar is en aan onze linter voldoet (en andere coding guidelines) en verder niet duidelijk suboptimaal dan vind ik het best. Code kopiëren en plakken en dan (licht) aanpassen heb ik dan ook geen problemen mee.

Nou moet ik zeggen dat ik tegenwoordig toch al weinig code zelf schrijf. Het is vooral puin ruimen van anderen, code reviews en software design vraagstukken oplossen. Mogelijk dat ik daarom bij het schrijven van code ook gewoon een ”eeeeennnn dooorrr" mentaliteit heb gekregen.
Het zal ook wel komen omdat ik dit werk al 20 jaar doe, maar ik heb ook vaak dat ik het eerst werkend wil hebben (proof of concept) en daarna pas weer opschoon.

Ten eerste helpt het de opdrachtgever happy te houden. Je kan sneller iets laten zien en eerder feedback krijgen (okee, nadeel kan zijn dat het de verwachting schept dat het al bijna af is).

Ten tweede helpt het tegen mijn natuurlijke drang om het juist te netjes willen oplossen. Dat je teveel bezig bent met het technische ontwerp ipv een business probleem op te lossen (functioneel ontwerp). Je hebt geen drol aan mooie code als het niet doet wat de klant verwacht.

Last but not least werk ik vooral in het MKB, dus een hele enterprise oplossing verzinnen voor de automaterialen grossier op de hoek gaat ook nergens over _O-

Aan de ene kant zou bij grotere bedrijven werken meer kansen kunnen bieden voor mij, aan de andere kant ben ik ook wel een beetje een apart figuur die geen zin in veel vergaderingen en team building shit heeft.

Ik wil gewoon programmeren. Gisteren nog op mijn werk simpelweg mijn koptelefoon opgezet, de wereld buitengesloten en doorgewerkt aan iets. Zo van "morgen mag je weer tegen mij praten". Ik ben nu ff met iets bezig, ga weg :D

Kortom, niet heel verfijnd in mijn gedrag... En als je voor een klein bedrijf werkt waar iedereen elkaar kent, kun je dat wellicht iets makkelijker maken dan wanneer je bij een groot bedrijf toevallig Pietje de nieuwe manager met zijn ideeën afwimpelt omdat je er ff geen zin in hebt om het aan te horen.

Kreeg laatst nog te horen van mijn zusje dat ik een echte eigenheimer ben (zij heeft veel Teams vergaderingen en ik zou daar helemaal gek van worden... mij moet je ook niet te vaak bellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Lethalis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:24:
[...]
Maar het interessante vind ik juist als er hele blokken code worden gegenereerd. Ze slaan alleen vaak nergens op helaas. Alsof een minderjarige Indiër het voor je maakt.
Op welke data denk je dat die AI's getraind zijn :+

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:12
Ai, soms verbaas ik mij erover dat het werkt 'hij het snapt' (bijvoorbeeld een jquery naar plain javascript werkte prima) maar ook vaak waarom kom je hier mee aan.
Inderdaad heb ik liever dat hij iets niet snapt en dat zegt dan een zelf verzonnen method met code teruggeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Marc3l schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:37:
Ai, soms verbaas ik mij erover dat het werkt 'hij het snapt' (bijvoorbeeld een jquery naar plain javascript werkte prima) maar ook vaak waarom kom je hier mee aan.
Inderdaad heb ik liever dat hij iets niet snapt en dat zegt dan een zelf verzonnen method met code teruggeeft.
Als je output krijg waarvan je denkt "waarom?" komt dat 9 van de 10 keer omdat de input niet specifiek genoeg is, en het dus te open is voor interpretatie. AI als ChatGPT werkt het het beste als je zo specifiek mogelijk bent, vooral als het gaat om code. Soms kan het ook komen opdat die chat sessie "corrupt" is geworden, en dan helpt het maken van een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 17:16
Lethalis schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:45:
[...]
Zelfs het Nederlands is niet consistent. Een oud collega die nu met pensioen is, weigerde bijvoorbeeld woorden met een c te schrijven want dat hoorde niet (dus faktuur ipv factuur etc) :+
Ik weet niet hoe lang deze collega al met pensioen was maar in de oude spelling was dat ook terecht. :P

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ThomasG schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:48:
[...]
Als je output krijg waarvan je denkt "waarom?" komt dat 9 van de 10 keer omdat de input niet specifiek genoeg is, en het dus te open is voor interpretatie. AI als ChatGPT werkt het het beste als je zo specifiek mogelijk bent, vooral als het gaat om code. Soms kan het ook komen opdat die chat sessie "corrupt" is geworden, en dan helpt het maken van een nieuwe.
Yep, ook als je wisselt tussen twee talen. Als in dat je verschillende betekenissen hanteert.

code:
1
foreach(var entry in items){ }

AI is patroonherkenning en patroonreproductie. Het "redeneren" wat het soms probeert doet dat ook.

Het voelt altijd een beetje aan als een drie kinderen die op elkaar staan, de jas van een ouder aandoet en vervolgens beweert dat ze het werk van de ouder gaan overnemen. En net zoals in de tekenfilms is het resultaat daar ook naar. Simpele dingen gaan nog wel, maar complexere dingen zijn een fiasco.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
DevWouter schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Yep, ook als je wisselt tussen twee talen. Als in dat je verschillende betekenissen hanteert.

code:
1
foreach(var entry in items){ }

AI is patroonherkenning en patroonreproductie. Het "redeneren" wat het soms probeert doet dat ook.

Het voelt altijd een beetje aan als een drie kinderen die op elkaar staan, de jas van een ouder aandoet en vervolgens beweert dat ze het werk van de ouder gaan overnemen. En net zoals in de tekenfilms is het resultaat daar ook naar. Simpele dingen gaan nog wel, maar complexere dingen zijn een fiasco.
Dat heb je niet alleen bij AI, maar ook bij mensen. Dat zit je in een vergadering, gebruiken mensen hetzelfde woord, maar hebben ze daar allemaal een andere definitie van. Dan denken ze het met elkaar eens te zijn, en komen ze met totaal verschillende verwachtingen/oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
ThomasG schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:37:
[...]
Dat heb je niet alleen bij AI, maar ook bij mensen. Dat zit je in een vergadering, gebruiken mensen hetzelfde woord, maar hebben ze daar allemaal een andere definitie van. Dan denken ze het met elkaar eens te zijn, en komen ze met totaal verschillende verwachtingen/oplossingen.
Zo heb ik ooit een enorme ruzie tussen een dev en een niet-dev gezien omdat de dev in de veronderstelling was dat er business requirements werden opgesteld over het gebruik van (Docker) containers, terwijl de wensen eigenlijk gingen over die fysieke containers waarop je spulletjes kunt vervoeren. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
ThomasG schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:37:
[...]
Weet nog toen ik bij Philips begon in 2011, mijn eerste echte baan, en alle acroniemen me om de oren vlogen in de eindeloze hoeveelheid meetings. Na een meeting van een uur die ging over het IPM van het nieuwe product waar eindeloze discussies werden gevoerd vroeg ik wat IPM eigenlijk betekende.

Twee personen antwoorden tegelijkertijd:
Ideal Product Model!
Integral Problem Management!

8)7

En toen keken ze elkaar aan en moesten ze lachen. Terwijl het natuurlijk van een ultieme triestheid getuigd dat je dus gewoon een uur lang ieders tijd aan het verspillen bent omdat je gewoon totaal over iets anders met elkaar aan het praten bent en niemand het doorheeft of er iets van zegt.

[ Voor 15% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-03-2024 12:03 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rijksoverheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPjA8ID4Vfc9ZV6715Tn8RkNTrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EV1t6AlOAISOm7xifdYjTtom.png?f=user_large

8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:20
Assumptions (in de uitleg) :P
Jij hebt de browser/pc op US instellingen staan en zij gebruiken een standaard datumveld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mrdemc schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Assumptions (in de uitleg) :P
Jij hebt de browser/pc op US instellingen staan en zij gebruiken een standaard datumveld?
Het is idd een standaard <input type="date">. Mijn browser is Chrome, en mijn Windows locale is Engels met Nederlandse regionale opties (Dus ook dd-mm-jjjj notatie). Browser staat in de Engelse taal, maar er zijn geen verdere locale settings.

Het is vooral suf dat ze het er expliciet bijzetten terwijl de browser toch zijn eigen ding doet. Maar goed, het zal bij 99% van het publiek vast wel gewoon goed gaan :P

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 15-03-2024 14:12 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik kom trouwens toch een beetje terug van mijn GitHub Copilot rant eerder. Heb een hele week gewerkt met Copilot aan en met een paar dingen is het wel erg handig.

Zoals een lijst met variabelen selecteren en dan prompten "maak hier properties van" en het gaat zowaar nog goed ook. Of "serialize deze class naar een xml bestand" en er staat een functie die het doet. Tuurlijk heb je zoiets meestal al in een generieke functie zitten, maar wel grappig.

Ik heb geleerd als ik iets wil met een bepaalde class of bepaalde properties dat ik het van tevoren copy paste als commentaar in mijn code (de class dus) en vervolgens doet de auto complete zijn werk een stuk beter.

Bijvoorbeeld als ik ff snel properties wil mappen van een data class naar een publieke dto, dan "snapt" Copilot redelijk welke properties hij moet vullen. Gaat niet perfect, maar wel 75% goed... dus ik heb veel minder type werk.

Zelfs inline SQL geeft hij soms auto complete op en klopt het aardig. Ik moet er wel slordigheidsfoutjes uithalen, maar scheelt wel.

Tsja. Ik begin er aan te wennen / word er zelf handiger mee. Collega van mij keek gisteren met mij mee en stond echt te kijken van "dat wil ik ook!" _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 15-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Mijn Copilot faal deze week:
Waarom werkt deze base64 encoded image niet?

Copilot had bedacht bij het copy-pasten (en toen ik per ongeluk op tab drukte) dat een '=' erna wel mooi was. Base64 padding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
Leuke discussie over AI-assistenten tijdens het ontwikkelen, maar gebruiken jullie dit privé of zakelijk?
In mijn omgeving is het zakelijk gebruik nogal een no-go i.v.m. het opsturen (en wellicht hergebruiken voor trainen van de model) van de code waar je mee bezig bent. En op die code rust uiteraard intellectueel eigendom enzo.

Bij jullie geen issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Enterprise copilot en Microsoft garandeert dat het niet wordt gebruikt anders dan beantwoorden.
Aangezien de klant toch al alles bij Microsoft onder brengt maakt dit ook niet meer.uit trouwens. Azure, Azure DevOps, Teams, Office 365, Windows en weet ik veel wat nog wel niet meer.

[ Voor 49% gewijzigd door Caelorum op 15-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lethalis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:41:
Tsja. Ik begin er aan te wennen / word er zelf handiger mee. Collega van mij keek gisteren met mij mee en stond echt te kijken van "dat wil ik ook!" _O-
Ben benieuwd over hoe jij er over een 18 maanden over denk. Ik merk steeds meer dat ik het standaard uit heb staan en juist selectief activeer voor de "domme dingen". Voor de intelligenter dingen genereert het net te vaak veel ruis waardoor de kwaliteit geraakt wordt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DevWouter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:54:
[...]

Ben benieuwd over hoe jij er over een 18 maanden over denk. Ik merk steeds meer dat ik het standaard uit heb staan en juist selectief activeer voor de "domme dingen". Voor de intelligenter dingen genereert het net te vaak veel ruis waardoor de kwaliteit geraakt wordt.
Ik ben ook benieuwd. Tuurlijk heb ik ook een moment gehad waarbij ik moeilijk aan het nadenken was en Copilot mij dan afleidt met allerlei wilde suggesties.

Aan de andere kant doe ik dan soms ook iets dat wellicht ondenkbaar is voor een programmeur... ik pak een pen en een kladbok van papier erbij en ga rustig schrijven / tekenen _O- Dan word ik namelijk door niets afgeleid... ook niet door de 101 andere popups en meldingen die Visual Studio, Windows 11, WhatsApp en Outlook geven.

Ik ben daar een paar maanden geleden weer mee begonnen, ook omdat ik moeite kreeg met schrijven (ik hield nooit meer een pen vast), maar het is echt een verademing als je even "disconnected" bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

DevWouter schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:54:
[...]

Ik vind het wel heel prettig werken. Het is niet altijd nuttig, maar in die gevallen zit het ook niet in de weg.

Het blinkt wel uit in repeterend werk, zoals het schrijven van een tijdelijke import, bijvoorbeeld vanaf Excel naar een XML formaat of vanaf een XML formaat naar databaseentiteiten voor je ORM. Of in enkele gevallen ook in het helpen om tests te scaffolden. Alleen is Copilot soms een beetje toondoof, soms gebruikt ie AAA terwijl je in je solution GWT gebruikt, of maakt Fluent Assertions terwijl je het NUnit constraint model gebruikt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 03:16:
[...]
Ik hou zelf in elk geval https://github.com/lancedb/lance in de gaten. Parquet format (wat veel tools gebruiken) is awesome, maar het lost voor mij nog niet alle problemen op.
Heb jij LanceDB serverless al draaien?
https://lancedb.com/galle...ancedb-with-s3-and-lambda

En hoe bevalt het?
Heb je wellicht een presentatie / architectuur plaatje / infrastructuur as code met hoe je het gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 17-03-2024 00:07 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

djwice schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:04:
[...]

Heb jij LanceDB serverless al draaien?
https://lancedb.com/galle...ancedb-with-s3-and-lambda

En hoe bevalt het?
Heb je wellicht een presentatie / architectuur plaatje / infrastructuur as code met hoe je het gebruikt?

[YouTube: Vector Data Lakes]
Nee, ik gebruik geen serverless architectuur. Mijn interesse ligt vooral in de technologie erachter, niet zozeer in het direct gebruiken ervan, maar meer hoe het geïntegreerd wordt in producten die ik gebruik, zoals Loki of OpenObserve. Hoewel Loki waarschijnlijk niet de manier waarop data wordt opgeslagen zal veranderen, is er een kans dat OpenObserve dat wel doet - of we moeten wachten op een ander observability-tool dat Lance implementeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:27
@Firesphere heb jij nog een foto gemaakt van de laatste devschuur meetup? Het was wel een beetje een karige opkomst met z'n tweeën en onze partners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ealanrian schreef op maandag 18 maart 2024 @ 05:11:
@Firesphere heb jij nog een foto gemaakt van de laatste devschuur meetup? Het was wel een beetje een karige opkomst met z'n tweeën en onze partners...
Helaas... Nee, compleet niet aan gedacht! Stom :F

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
Ealanrian schreef op maandag 18 maart 2024 @ 05:11:
Niet tijd voor een nieuwe met misschien wat meer publiek? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Lethalis schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:36:
[...]
Ik ben daar een paar maanden geleden weer mee begonnen, ook omdat ik moeite kreeg met schrijven (ik hield nooit meer een pen vast), maar het is echt een verademing als je even "disconnected" bent.
M'n vrouw en ik hebben eens een week vrij gehad waar we afgesproken hadden dat we alleen 's ochtends de telefoon mochten pakken voor eventuele vrienden/familie appjes, en 's avonds. Voor de rest geen schermpjes; Geen iPad, geen TV.

De eerste dag was even wennen maar daarna was het een van de beste vakanties ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:04:
[...]

M'n vrouw en ik hebben eens een week vrij gehad waar we afgesproken hadden dat we alleen 's ochtends de telefoon mochten pakken voor eventuele vrienden/familie appjes, en 's avonds. Voor de rest geen schermpjes; Geen iPad, geen TV.

De eerste dag was even wennen maar daarna was het een van de beste vakanties ooit.
Ik gebruik op vakantie uit mijzelf geen schermen. Geen computer, geen tablet, etc. Ik heb het niet eens bij me. Natuurlijk wel een telefoon mee, maar die gebruik ik enkel als het noodzakelijk is. Mensen vinden dat altijd raar/bijzonder omdat ik normaal dagelijks met computers werk. Ik kan prima zonder, maar bij meerdere dagen moet ik natuurlijk wel iets om te doen hebben. Stedentrips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Antrax schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:12:
[...]

Niet tijd voor een nieuwe met misschien wat meer publiek? :)
Wellington, NZ. Jullie zijn welkom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
ThomasG schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Ik gebruik op vakantie uit mijzelf geen schermen. Geen computer, geen tablet, etc. Ik heb het niet eens bij me. Natuurlijk wel een telefoon mee, maar die gebruik ik enkel als het noodzakelijk is. Mensen vinden dat altijd raar/bijzonder omdat ik normaal dagelijks met computers werk. Ik kan prima zonder, maar bij meerdere dagen moet ik natuurlijk wel iets om te doen hebben. Stedentrips etc.
Reizen mensen sowieso nog met een laptop behalve voor werk? Vroeger was dat nog handig als je wat wilde opzoeken of je SD kaart moest legen, maar tegenwoordig kan je smartphone alles, heb ik 128GB SD en wifi in m'n cameraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
Firesphere schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Wellington, NZ. Jullie zijn welkom :*)
Dat. Is. Best. Wel. Ver. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Antrax schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Moet toch te doen zijn met een NS Samenreis pas? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:27
Antrax schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Valt mee hoor, anderhalve dag reizen en je bent er.
BarôZZa schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Reizen mensen sowieso nog met een laptop behalve voor werk? Vroeger was dat nog handig als je wat wilde opzoeken of je SD kaart moest legen, maar tegenwoordig kan je smartphone alles, heb ik 128GB SD en wifi in m'n cameraatje.
Het ligt voor mij aan de lengte van de reis. Nu heb ik wel mijn laptop bij mij om eventueel een keer een film te kijken of om makkelijker dingen op te kunnen zoeken, soms is het grotere scherm daar voor wel fijn

[ Voor 58% gewijzigd door Ealanrian op 29-03-2024 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ealanrian schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 01:28:
[...]

Valt mee hoor, anderhalve dag reizen en je bent er.
Ik pas mijn fiets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Als ik me goed herinner, moest je (volgens Google Maps) vroeger een klein stukje kanoen, Maar verder is't prima te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ealanrian schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 01:28:
Het ligt voor mij aan de lengte van de reis. Nu heb ik wel mijn laptop bij mij om eventueel een keer een film te kijken of om makkelijker dingen op te kunnen zoeken, soms is het grotere scherm daar voor wel fijn
Precies dit. Vooral als de vakantie nog niet helemaal vastligt en je nog wilt bekijken waar je verder naartoe wilt met overnachting, of als je ineens shit moet regelen omdat er iets misgaat, dan is een laptop wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BarôZZa schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Alles wat voor mij van belang is voor mij zit/kan in mijn rugtas, mijn pols (smartwatch) of in mijn portemonnee (en dat is tot dat we digitale ID hebben die ik op mijn horloge kan plaatsen).
Ik ben juist bezig om mijn smartphone uit mijn leven te bannen.

Het valt me namelijk op dat een generalist zoals een smartphone behoorlijk veel tijd en aandacht opzuigt die ik juist liever aan andere dingen wil besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je, als je snelheid wilt met vectors voor ai helemaal geen database gebruiken, maar een flat file wellicht in tmpfs. Is toch alleen lezen, lezen van ramdisk kan snel. En simd_json wellicht? Je moet toch het hele bestand inlezen en gaan kansberekenen met vectoren ? Je kan ook het bestand opdelen in percentages bijvoorbeeld 10x 10%. En dan met forks het opdelen in stukken? Of doet ie dure dat in dat filmpje ook?

Wellicht de json nog eerst inflatie/ deflate en je hebt compressie, wellicht toch ergens een keer wat goede woord embeddings downloaden, iemand tips ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:37:
Volgens mij moet je, als je snelheid wilt met vectors voor ai helemaal geen database gebruiken, maar een flat file wellicht in tmpfs. Is toch alleen lezen, lezen van ramdisk kan snel. En simd_json wellicht? Je moet toch het hele bestand inlezen en gaan kansberekenen met vectoren ? Je kan ook het bestand opdelen in percentages bijvoorbeeld 10x 10%. En dan met forks het opdelen in stukken? Of doet ie dure dat in dat filmpje ook?

Wellicht de json nog eerst inflatie/ deflate en je hebt compressie, wellicht toch ergens een keer wat goede woord embeddings downloaden, iemand tips ?
https://www.metisdata.io/...en-source-vector-database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
.oisyn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Precies dit. Vooral als de vakantie nog niet helemaal vastligt en je nog wilt bekijken waar je verder naartoe wilt met overnachting, of als je ineens shit moet regelen omdat er iets misgaat, dan is een laptop wel fijn.
Dat was 10+ jaar geleden zo toen nog niet alles mobile werd gedaan. Tegenwoordig heb je apps (Booking, Airbnb), Google maps en sites.
Mijn reizen liggen nooit vast, backpack op en gaan.
Simkaartje halen en je bent klaar.

Wat zou je kunnen regelen met een laptop dat niet met je smartphone zou kunnen? Tenzij het over werk dingen gaat natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@BarôZZa: Zei ik "dat kan alleen met een laptop", of zei ik "dan is een laptop wel fijn"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Ugh, remote exploit in sshd door te linken aan systemd (voor ongetwijfeld iets sufs) omdat het (toch een tikkie uit de hand gelopen) systemd tegen malware in een (van de talkrijke) libs linked ?

't is wel weer een feestje in opensource land.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 30-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja en mij lijkt voor deze task, want je hebt geen index, een flat file in geheugen beter. Maarja gister nog getest, cpu kan 300 forks (processen) aan en gpu heeft 10.000+ motortjes die floating points parallel berekenen. Dus het moet wel naar video geheugen. Daarnaast zou ik word embeddings en sentence embeddings apart van elkaar opslaan, maarja heb geen goede videokaart maar cuda ziet er mooi uit. Dus fractie steeds van model inladen in video geheugen en dan resultaten opslaan in gewoon geheugen. Als het allemaal met iets minder kostbare techniek straks kan, wil ik er mee bezig, lijkt me een mooi leuk vak binnen it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
gekkie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Ugh, remote exploit in sshd door te linken aan systemd (voor ongetwijfeld iets sufs) omdat het (toch een tikkie uit de hand gelopen) systemd tegen malware in een (van de talkrijke) libs linked ?

't is wel weer een feestje in opensource land.
sshd linkt niet tegen systemd (libs). Bepaalde distros patchen sshd om gebruik te maken van systemd. Dus je kunt sshd hier al niet de schuld van geven.

Verder blijft het uiteraard een vrij nasty exploit waar een "sleeper" waarschijnlijk jaren aan gewerkt heeft. In de zin van co-maintainer worden, op het eerste oog ook daadwerkelijk valide releases doen, naar ik aanneem ook daadwerkelijk iets van ontwikkeling doen, .... En het afgelopen ~half jaar vervolgens actief aan de exploit en aanverwanten werken (updaten website om daarop te zetten dat de GitHub "source codes" zip / tar niet gebruikt moet worden maar de (handmatige, signed) release artifacts). En dan vervolgens bij de release artifacts het ene regeltje toevoegen dat niet in de repo zit die het hele gebeuren aftrapt (dus het uitvoeren van de binary file die als een willekeurige "broken archive file" is toegevoegd voor de (unit) tests).

Het is dus geen simpele "drive by" waarbij er één PR is geweest die iets van een backdoor / exploit introduceert. Maar het is een volledig proces geweest waarbij de co maintainer over meerdere PRs / commits heen alle benodigdheden in de codebase heeft gekregen en het vervolgens met 1 regel in de Makefile, die alleen in de release artifacts, zit aftrapt. Waarbij er nu uiteraard ook twijfel is over de staat van het gehele project / de gehele source code. Immers gaat het om een co maintainer die al 2 jaar lang aan het project werkt en dus veel meer heeft kunnen uitspoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:40:
[...]
sshd linkt niet tegen systemd (libs). Bepaalde distros patchen sshd om gebruik te maken van systemd. Dus je kunt sshd hier al niet de schuld van geven.
Heb me inderdaad wat ongelukkig uitgedrukt, dat ligt inderdaad niet bij (open)ssh project zelf.

Maar of het nou zo verstandig is om dit soort daemons op deze wijze te linken aan systemd, waarbij je kennelijk al snel zaken meelinkt die totaal niet nodig lijken voor de benodigde functionaliteit (notify).
Systemd lijkt onderhand wel een half OS, waarbij zaken nu ook niet echt meer mooi functioneel gescheiden meer zijn.

Zoals je aangeeft lijkt er wel een aardige berg aan moeite in gestoken te zijn over een goed aantal jaren.
Beloofd nog wat, men zal vast niet op één paard gewed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip*

[ Voor 179% gewijzigd door RobIII op 31-03-2024 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
@Verwijderd Lees de topicwarning eens...

Open even een topic en stel daar je vragen aub.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snowfall
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-04 22:32
Snowfall schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:49:
Ik kwam vanochtend op kantoor van mn huidige opdrachtgever (pre pre pre startup) net zoals vrijwel elke 2de woensdag zodat ik een meeting kan bijwonen dat eigenlijk een email had moeten zijn.

Maar het was verdacht rustig op slack afgelopen week en de server was ook meerdere momenten niet bereikbaar dus ik heb weinig meegekregen van wat er gaande is, maar dus ik kwam op kantoor vanochtend om half 7 en kantoor was leeg. Echt niemand daar behalve de zogenaamde "CEO".

Blijkbaar is vorige week vrijdag het android team ontslagen en is het volledige iOS team opgestapt omdat "management" heeft besloten om niet meer platform native te gaan ontwikkelen maar React native te gaan gebruiken, en is "management" uit elkaar gevallen.

Nu is deze keuze gemaakt om de kosten te drukken want het blijkt dat het geld bijna op is. Veel te laat volgens mij want het geld is blijkbaar al op en nu proberen ze te salvagen en te verkopen wat ze kunnen verkopen.

Misschien is dit niet echt een Dev schuur rant maar ik vind dit zo bijzonder. Ik vind werken voor startups wel leuk omdat je soms t geluk hebt om er iets "sexy's " van te maken en er een leuk share package uit kan halen als dat logisch klinkt. En je altijd aan iets nieuws werkt. Maar wat ik zo bijzonder vind is hoe er in sommige bedrijven zo met geld wordt gestrooid alsof het niets is en alsof het niets hoeft op te brengen en opeens is het geld op en opeens bestaat het niet meer.

Ik heb zelf een startup in ontwikkeling (op eigen kosten uiteraard) en doe freelance er meestal naast voor shares in potentiële startups maar ik strooi echt niet zomaar met geld naar elk kleine kostenpost die we creëren. Dan bedoel ik vooral als in "Wat? je wilt Epyc server?" NOPE. "Je wilt een Mac Studio ultra?" Nope. enz enz. Maar die opdrachtgever zei echt letterlijk tegen bijna alles ja. En ik vind dat zo vreemd dat het soms lijkt alsof veel startups of startende bedrijven geld te verbranden hebben zo gauw ze investeerders hebben.

Sorry voor de niet zo Dev schuur rant maar echt soms ben ik echt verbaasd over hoe "dommig" sommige mensen zijn. Of misschien is het onmacht of geen management ervaring of geen financiële ervaring. Of ze hebben een idee maar pakken de realisatie compleet verkeerd aan.

Maar pluspunt is wel. Mijn overeenkomst loopt tot eind februari en CEO gaat me uit eigen zak doorbetalen tot eind februari om hun API in MVP te krijgen zodat ze het kunnen verkopen.
Mochten mensen het bovenstaande zich nog herinneren. Mn laatste opdrachtgever is dus officieel verdwenen. Hij heeft wel m’n laatste facturen betaald en hij is met de noorderzon vertrokken. Ze hebben een koper gevonden die dus het product nog wel wilde kopen voor under market value prijs. Ik heb dus nog heel Maart aan deze opdracht meegewerkt om het MVP te krijgen en gelukkig gewoon m’n geld gekregen. Ik heb geen idee wie t gekocht heeft en waarom want het is geen MVP, het is aan elkaar geplakt met digitale ductape en het gaat zonder een nieuw team goeie developers nooit het levenslicht zien maar ben blij dat het voor de verandering eens goed is uitgepakt.

Deze ervaring heeft me ook officieel doen besluiten om te stoppen met mijn plannen uit te stellen en echt volledig te stoppen met freelancen en m’n eigen SaaS product dat ik bijna af heb eindelijk af te maken en te lanceren. Jeetje wat een hoofdpijn dossier was deze opdrachtgever.

En ergste is, al mijn”vrienden” zijn echt non techies dus als ik er daar mee over praatte begonnen spontaan hun oren te bloeden 8)7 dus ben blij dat Devschuur er is waar ik keer m’n verhaal kwijt kon.

Hoe is t met jullie allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:45

murphsy

Product Monkey

Ugh, ik krijg zo'n puntmuts van de Digital Services Act... Als kleine iOS developer is het vooral een hoop gedoe. Het is me een beetje onduidelijk hoe de wereld hier beter van wordt.

@Snowfall ik heb één keer bij een scale up gewerkt, en één keer bij een echte startup. Scale up was geweldig qua sfeer en werkomgeving, en inmiddels gevestigde orde in het Nederlandse landschap. Startup? Verschrikkelijk! Continu wijzigingen, geen echte lijn omdat geld altijd tekort was, steeds andere doelen. Denk dat het nog wel bestaat, maar echt doorgebroken is het uiteindelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:25:
Ugh, ik krijg zo'n puntmuts van de Digital Services Act... Als kleine iOS developer is het vooral een hoop gedoe. Het is me een beetje onduidelijk hoe de wereld hier beter van wordt.
Wat gebeurt er waar je last van hebt? Als het goed is heb je er als kleine developer niets mee te maken. De DMA zou het mogelijk moeten maken om buiten de app store te ontwikkelen maar dat is zeker niet nodig. De DSA houdt vooral in dat je geen app mag maken die mensen content laat posten die de wet overtreed (nepreviews, scamproducten) zonder te modereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Apple’s interpretatie van de wet leidt er blijkbaar toe dat ik mijn adres en telefoonnummer moet verstrekken. En dat die vervolgens op de App Store gepubliceerd worden. Ik heb daar geen enkele behoefte aan, en mijn gebruikers volgens mij ook niet.

Maar ik kan geen updates meer publiceren, tot ik de informatie verstrek. Irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
@murphsy Dat is inderdaad irritant, zeker als je apps nog niet groot genoeg zijn om het professioneel te doen. Aan de andere kant is het ook wel vreemd dat je volledig anoniem en onbereikbaar kan zijn als handelaar (wat je alleen niet bent met een gratis app zonder ads) op de app store.

Een privé adres en telefoonnummer opgeven is een inbreuk op privacy waar ik ook niet aan zou meewerken, dus dan ben je eigenlijk verplicht een 2e nummer en een postbus te huren. Snel opgezocht lijkt dat toch al snel een paar honderd euro per jaar als je er ook kvk ingeschreven moet staan.

In ieder geval vind ik het vervelend voor je en is het ook wel goed om te weten hoe de wet doorwerkt naar kleine ontwikkelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@Guus... het is inderdaad een behoorlijke hindernis. Volledig anoniem en onbereikbaar ben ik overigens al niet, ik publiceer onder mijn eigen naam en er is een support e-mailadres beschikbaar.

Juist omdat dat er allebei al is, zit ik me enorm te ergeren aan deze extra informatie. Een postbus gaat me te ver. Dus mogelijk is dit het einde van een leuk en actief project 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
murphsy schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:49:
Apple’s interpretatie van de wet leidt er blijkbaar toe dat ik mijn adres en telefoonnummer moet verstrekken. En dat die vervolgens op de App Store gepubliceerd worden. Ik heb daar geen enkele behoefte aan, en mijn gebruikers volgens mij ook niet.

Maar ik kan geen updates meer publiceren, tot ik de informatie verstrek. Irritant.
Die informatie wordt trouwens alleen getoond als je een "trader" bent, omdat dát moet volgens de nieuwe Europese wetgeving. Je moet echter wel zelf aangeven of je wel of niet een "trader" bent, omdat Apple dat niet voor jouw kan bepalen. Manage compliance information: Manage European Union Digital Services Act trader requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Klopt, maar zodra je ooit geld hebt verdiend aan je app, dan ben je een trader…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

murphsy schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:10:
Klopt, maar zodra je ooit geld hebt verdiend aan je app, dan ben je een trader…
Maar dan slaat dat dikgedrukte stuk dus nergens op:
Whether you make revenue as a result of your app, for example if your app includes in-app purchases, or if it's a paid or ad-sponsored app — especially if you're transacting in large volumes;
Het is niet zo zwart-wit als jij stelt.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:27:
[...]

Maar dan slaat dat dikgedrukte stuk dus nergens op:

[...]
Net even ingedoken, maar het is echt een hele brede term (op het belachelijke zelfs).
@murphsy Zoals gebruikelijk in dit soort zaken kan je het best advies inwinnen bij een specialist. Afhankelijk van je omzet is een postbus wel interessant om je privé persoon te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:48:
[...]

Net even ingedoken, maar het is echt een hele brede term (op het belachelijke zelfs).
@murphsy Zoals gebruikelijk in dit soort zaken kan je het best advies inwinnen bij een specialist. Afhankelijk van je omzet is een postbus wel interessant om je privé persoon te beschermen.
Laten we vooropstellen dat advies inwinnen bij een specialist altijd verstandig is. Maar om even in te haken op wat jij zegt, dit is wat de EC er zelf over zegt:
The criteria include the following:
— whether the seller has a profit-seeking motive, including the fact that they might have received remuneration or other compensation for acting on behalf of a given trader;
— the number, amount and frequency of transactions;
— the seller’s sales turnover; whether the seller purchases products in order to resell them;
— whether the seller is subject to VAT;
— whether the sale is carried out in an organised manner;
— whether the seller had a legal status which enabled them to engage in commercial activities;
— whether the goods for sale were all of the same type or of the same value, and, in particular, whether the offer was concentrated on a small number of goods;
— whether the seller had technical information and expertise relating to the products which the consumer did not necessarily have, resulting in a more advantageous position of the seller compared to that of the consumer;
— whether the seller purchased these goods in order to resell them, thus making that a regular, frequent and/or simultaneous activity in comparison with her usual commercial or business activity (118).

Persons whose main activity is to sell products online on a very frequent basis, purchasing products to resell them at a higher price, could for example fall within the definition of trader.
Volgens mij ligt de definitie niet heel erg ver van of je ondernemer bent voor de KvK. Als jij een hobby-app hebt gebouwd waarbij je dmv wat in-app aankopen of ad-revenues een zakcentje bijverdient, dan ben je nog niet per se ondernemer voor de KvK, noch voor de BD (inkomstenbelasting danwel omzetbelasting). En hiermee voldoe je ook niet aan het eerste punt van de criteria zoals opgesteld door de EC; het is geen profit-seeking motive, en je investering in de vorm van tijd is meestal veel meer waard dan wat je ermee terugverdient.

Zoals ik al zei, het is niet zo zwart-wit. En we hebben het hier bovendien niet over een officiele instantie; je moet tegen Apple zeggen of jij jezelf als trader ziet. Waarvan de regels of je een trader bent dus al niet zo heel duidelijk zijn. Wat zal er in het ergste geval gebeuren als je het verkeerd invult?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
Het onderliggende EU Commissie document waar de tekst van Apple op is gebaseerd: https://commission.europa...ame=Legal%20brief%203.pdf

Dat geeft misschien een betere context in waar het begrip trader voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@.oisyn Ik wou dat je gelijk had, maar de term "trader" kent niet echt een keiharde definitie. Zie ook de opmerking van Guus... in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" die stelt eigenlijk dat er drie criteria zijn:
1. Heb je omzet?
2. Ben je commercieel bezig?
3. Doe je het vanuit je werk, of je ambacht, of je beroep, of je handel?

Ik denk dat heel Nederland onder die term valt als ze een keer op de rommelmarkt hebben gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:47:
@.oisyn Ik wou dat je gelijk had, maar de term "trader" kent niet echt een keiharde definitie.
Dat is mijn hele punt. Ik quoot ook letterlijk een EC document, wat ook door Apple wordt aangehaald.

Uit het document van Guus (wat ik daarvoor ook al had doorgelezen):
This is not a checklist that ends in a yes-or-no answer. But the outcome of this case is still very useful because these criteria can be applied to specific situations. In its ruling, the Court ended up saying that just because this Bulgarian citizen wanted to sell eight products on an online platform, it did not automatically make her a trader. But if you’re selling more than eight products and you tick some of the boxes on this list, perhaps you are a trader.
Het is dus vrij vaag of je er wel of niet een bent. En dus niet, zoals er gesteld lijkt te worden, als je ook maar aan de minste criteria voldoet dan ben je meteen een trader. En, nogmaals, wat zijn de gevolgen als je het onjuist inschat in de Apple appstore?

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
Dit Twitterbericht legt het kort uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ThomasG schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:13:
Dit Twitterbericht legt het kort uit.
[Twitter]
In zijn bio staat wel dat Apple zijn account gesloten heeft.

Inhoudelijk vind ik die afbeeldingen ook niet duidelijk.
.oisyn schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:01:
[...]

Dat is mijn hele punt. Ik quoot ook letterlijk een EC document, wat ook door Apple wordt aangehaald.

Uit het document van Guus (wat ik daarvoor ook al had doorgelezen):
Excuus ik was vergeten dat je daar uit quoten.
[...]

Het is dus vrij vaag of je er wel of niet een bent. En dus niet, zoals er gesteld lijkt te worden, als je ook maar aan de minste criteria voldoet dan ben je meteen een trader. En, nogmaals, wat zijn de gevolgen als je het onjuist inschat in de Apple appstore?
Dat lijkt me ook het lastig aan het hele verhaal: Mag je dat wel zelf bepalen? Mag Apple dat bepalen?

Wat betreft de consequenties zou ik die proberen te vermijden, zeker als we belang hechten aan continuïteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowfall
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-04 22:32
Moet trouwens wel bij gezegd worden dat Apple altijd super lastig doet over developer accounts. Ik ben 3,5 jaar bezig geweest mijn naam uit de Appstore te krijgen en het te veranderen naar mijn bedrijfsnaam. En de eisen die ze stelden waren bijna niet te doen.

Je levert dus eerst KVK en BTW nummer. Toen vroegen ze om een uittreksel. Toen wilde ze bewijs dat ik de eigenaar was van mijn bedrijf. En toen waren we 1 jaar verder en toen vroegen ze opeens voor bewijs dat ik eigenaar ben van het merk/ bedrijfsnaam. Moest toen zelfs laten vastleggen dat ik dus alleenrecht had op mijn bedrijfsnaam. Toen ik dat eenmaal gedaan had en alles had aangeleverd werd de aanvraag van verandering geweigerd omdat ik niet kon bewijzen dat mijn bedrijfsnaam werkelijk van mij was. Zelfs als je ID en KVK uittreksel aanlevert deden ze moeilijk vanwege mijn achternaam. Omdat mijn achternaam een ' heeft op mn ID maar niet in mijn naam op apple ID weigerde ze het te veranderen naar mn bedrijfsnaam.

Heb het toen opgegeven en heb toen een nieuw account aangemaakt voor mn bedrijf, wat na 3 maanden werd verbannen omdat een van mijn apps een automatisch gegenereerde terms and conditions had.

Ik programmeer graag voor Apple producten Enzo maar ze maken het soms echt zoveel moeilijker dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Niet online
Voor zover ik kan lezen zijn de gevolgen dat je als trader moet voldoen aan de Unfair Commercial Practices Directive. Dus als je je als Non-Trader al zoveel mogelijk houdt aan de regels die daarin staan kan is het risico om alsnog als trader aangemerkt te worden en daar last van te krijgen erg klein. Apple kan natuurlijk onterecht modereren maar daar heb je vanuit de DMA weer bescherming tegen (hopelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Apple heeft helaas een track record van rigoureus ingrijpen. Daardoor is het risico opeens best groot, want ze sluiten erg gemakkelijk je account. Daarmee verlies je de mogelijkheid om te publiceren.

Je kan vast zelf bepalen dat je geen trader bent, en mogelijk ook in je recht staan. Maar aangezien ik wel, een beetje, omzet heb gehad… loop ik dan voor mijn gevoel het risico dit project te verliezen.

Eerlijk gezegd wou ik gewoon even klagen. Daarom ook in de koffiehoek.

Echt experts om advies te vragen zijn er nog niet. Juridisch wel, maar als Apple anders besluit dan heb ik mij daar aan te conformeren. Ongeacht mijn rechten. Ik ga namelijk echt niet Apple juridisch bevechten 😉

De conclusie die ik trek: ik ben mogelijk een trader in de ogen van Apple, en zij zullen altijd zichzelf zoveel mogelijk beschermen. Dus of ik meld mijzelf zo strikt mogelijk aan, óf ik riskeer mijn project 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Wat dat betreft is het te hopen dat de EU erin slaagt het App Store monopolie te doorbreken. Een recente boete is in ieder geval een begin, maar Apple zal zich ongetwijfeld niet zomaar gewonnen geven. Platform - / resellermonopolies zijn in mijn ogen echt een enorm afbreukrisico voor kleine ondernemers wiens hele bestaansrecht leunt op de grillen van de tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Snowfall schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:52:
Moet trouwens wel bij gezegd worden dat Apple altijd super lastig doet over developer accounts. Ik ben 3,5 jaar bezig geweest mijn naam uit de Appstore te krijgen en het te veranderen naar mijn bedrijfsnaam. En de eisen die ze stelden waren bijna niet te doen.

Je levert dus eerst KVK en BTW nummer. Toen vroegen ze om een uittreksel. Toen wilde ze bewijs dat ik de eigenaar was van mijn bedrijf. En toen waren we 1 jaar verder en toen vroegen ze opeens voor bewijs dat ik eigenaar ben van het merk/ bedrijfsnaam. Moest toen zelfs laten vastleggen dat ik dus alleenrecht had op mijn bedrijfsnaam. Toen ik dat eenmaal gedaan had en alles had aangeleverd werd de aanvraag van verandering geweigerd omdat ik niet kon bewijzen dat mijn bedrijfsnaam werkelijk van mij was. Zelfs als je ID en KVK uittreksel aanlevert deden ze moeilijk vanwege mijn achternaam. Omdat mijn achternaam een ' heeft op mn ID maar niet in mijn naam op apple ID weigerde ze het te veranderen naar mn bedrijfsnaam.

Heb het toen opgegeven en heb toen een nieuw account aangemaakt voor mn bedrijf, wat na 3 maanden werd verbannen omdat een van mijn apps een automatisch gegenereerde terms and conditions had.

Ik programmeer graag voor Apple producten Enzo maar ze maken het soms echt zoveel moeilijker dan nodig is.
Dit is door andere mensen verpest, en dus een typisch gevalletje van this is why we can't have nice things. In het verleden is hier veel gedonder mee geweest, zoals bijvoorbeeld oud-medewerkers van een bedrijf die er uit wraak met een en ander van door gingen of aanpassingen maakte. En toen hebben ze de boel aangescherpt. Liever dat ze het zeker willen weten dan dat iedereen zomaar even wat wijzigingen door kan voeren.

Zo is bijvoorbeeld eind jaren 90/begin 2000 de domeinnaam sex.com gekaapt, omdat ze een vervalst verhuis document hadden gefaxt naar de registrar. Dit soort dingen wil je gewoon voorkomen. Ook met App (namen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@ThomasG Je uitlegt verklaart niet waarom het zo moeilijk gaat met een bestaand account, maar het blijkbaar zo gepiept is met een nieuw account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:22:
@ThomasG Je uitlegt verklaart niet waarom het zo moeilijk gaat met een bestaand account, maar het blijkbaar zo gepiept is met een nieuw account.
Stel je heb een account onder Coca-Cola, en je wijzigt dat ineens naar Pepi. Dat is natuurlijk vreemd, en gaan ze uiteraard vragen om bewijs en waarom je dat doet. Je moet dan bijvoorbeeld wel de rechten van beide hebben, etc. etc. Als je een nieuwe aanmaakt onder Pepi, hoef je natuurlijk alleen daar bewijs voor aan te leveren en gaat dus veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is toch hier niet aan de orde? Als het zich voordoen als een ander met een nieuw account veel makkelijker gaat dan met een bestaand account, dan maken kwaadwillenden toch gewoon lekker een nieuw account.

Het is nogal suf dat het bewijs bij een verder onbekend nieuw account veel makkelijker wordt geaccepteerd dan datzelfde bewijs bij een bekend account met een goede reputatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:30:
Dat is toch hier niet aan de orde? Als het zich voordoen als een ander met een nieuw account veel makkelijker gaat dan met een bestaand account, dan maken kwaadwillenden toch gewoon lekker een nieuw account.

Het is nogal suf dat het bewijs bij een verder onbekend nieuw account veel makkelijker wordt geaccepteerd dan datzelfde bewijs bij een bekend account met een goede reputatie.
Maar dat is toch niet hetzelfde? Als je een nieuw account maakt, worden de bestaande apps niet zomaar overgenomen/gewijzigd. Als je een bestaande wijzigt wél, vandaar de extra controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik zoek iemand die mij en een maat kan helpen om een paar pagina's in Sharetribe Web Templates (React) aan kan passen, waar zet ik die vraag het beste uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Tristan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:52:
Ik zoek iemand die mij en een maat kan helpen om een paar pagina's in Sharetribe Web Templates (React) aan kan passen, waar zet ik die vraag het beste uit?
Vraag & aanbod; daar kan je iemand werven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Mag dit hier?
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/whatifeverythingwasajoke-v0-v732him2vauc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=6ed98106d3f9ee63aa2c4817fcd41d7ac94c6cbf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Haha ik moet zeggen dat ik soms ook wel naar ChatGPT ga hoor, scheelt me soms een hoop denkwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

RayNbow

Kirika <3

Maar niet alles in Haskell is een monad? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik mis Lua: What if everything was a table?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
RayNbow schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:07:
[...]

Maar niet alles in Haskell is een monad? :p
Ook niet alles in Java is een object (iets met primitives), maar over humor moet je niet al te veel mierenneuken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

RayNbow

Kirika <3

Mugwump schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:43:
[...]

Ook niet alles in Java is een object (iets met primitives), maar over humor moet je niet al te veel mierenneuken. :P
Maar in Java zijn de primitives op twee handen te tellen; in Haskell kan ik oneindig veel non-monads definiëren. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RayNbow schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:02:
[...]

Maar in Java zijn de primitives op twee handen te tellen; in Haskell kan ik oneindig veel non-monads definiëren. :p
Er wonen toch wel meer mensen op Java? Of bedoel je die in Amsterdam? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
DevWouter schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:22:
[...]

Er wonen toch wel meer mensen op Java? Of bedoel je die in Amsterdam? :+
Om die allemaal primitief te noemen is ook wel weer wat koloniaal, al moet je ze ook niet objectificeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ElCondor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:19:
Ik mis Lua: What if everything was a table?
Lua staat er wel in, derde van onderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Mugwump schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:39:
[...]

Om die allemaal primitief te noemen is ook wel weer wat koloniaal, al moet je ze ook niet objectificeren natuurlijk.
ObjectiveC staat er ook niet in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

.oisyn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:52:
[...]

Lua staat er wel in, derde van onderen ;)
Toch vind ik die niet zo goed als die van mij :P

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Wat wordt er trouwens weinig in dit forum gepost? Het is Tweakers hier en ik kwam hier voor tech maar heb het inmiddels vaker over sporten gehad hier haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:36

DaFeliX

Tnet Devver
Toren schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:29:
Wat wordt er trouwens weinig in dit forum gepost? Het is Tweakers hier en ik kwam hier voor tech maar heb het inmiddels vaker over sporten gehad hier haha
Programmeren is ook sporten toch?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Kennen jullie een beetje een goed discussie-platform (naast Tweakers natuurlijk) om over architectuur van code te hebben? Ik zit af en toe met vraagstukken waarvan ik wat meer een klankbord zoek hoe je dingen uitwerkt.

Met collega's sparren we daar wel over maar soms is het zo dat het ook handig is om daar buiten te zoeken.

Een voorbeeldje. We hebben een vrij complex business proces dat we willen implementeren, en dan komen we bijna op Event Sourcing uit, maar event sourcing heeft ook weer forse nadelen.

Normaliter haal ik vrij veel uit boeken, maar dat is soms ook een beetje lastig vinden allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
Probeer het gewoon hier zou ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
De devschuur is een uitlaatklep en geen vraagbaak ;-) Maar ik zal eens een topicje eraan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Geen Kotlin :o

I feel offended.

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.