De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 18:18
Voor jou specifiek in ieder geval iets met veel verschil tussen de 1 en l :p
Er zijn er velen en over smaak valt niet te twisten, zoeken op iets van "programming fonts" zal genoeg lijstjes doen verschijnen denk ik. Vervolgens zelf maar kijken wat je prettig gaat vinden, het ene fontje werkt wat beter dan de andere op hele kleine sizes, wel of geen ligaturen (ik vind ze zelf vaak niet echt prettig, maar andere denken daar weer geheel anders over en zweren er bij :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 10:51

Koenvh

Hier tekenen: ______

Ik vind Times New Roman of Georgia m'n programmeerkunsten altijd wel iets meer flair geven :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

mrc4nl schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:33:
[...]

Dan bij deze de vraag welk font is dan wel fijn?
Het lettertype dat Simon Peyton Jones in z'n presentaties gebruikt.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:10
gekkie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:45:
Voor jou specifiek in ieder geval iets met veel verschil tussen de 1 en l :p
code:
1
  l | 1

Ik las dus | en niet l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Het gaat niet om de lengte van het stokje, maar wat je er mee doet ! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:10:
Het gaat niet om de lengte van het stokje, maar wat je er mee doet ! ;)
Jij bent me er l'tje :+

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:26
mrc4nl schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:33:
[...]

Dan bij deze de vraag welk font is dan wel fijn?

Courier New is blijkbaar de standaard in notepad++
Ik wissel tussen Iosevka, Fira Code en JetBrains Mono. Fantasque Sans Mono is natuurlijk ook altijd een optie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Deze thread... :D

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha great. Een simpel programma verbruikt ineens 111MB, paar updates geleden was tot nog 42MB. Heb ergens een memory leak.

En waarom verbruikt Visual Studio ineens 2GB aan geheugen :/

Edit: windows doet raar, alles is nu in orde en heb niets speciaals gedaan. Mijn programma durft nog wel stegen naar 200MB maar na een tijd gaat ie terug naar 42MB (garbage collection)

[ Voor 53% gewijzigd door Damic op 17-12-2022 18:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
Ik begrijp nu wel waarom iedereen ineens lowcode doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:05:
Edit: windows doet raar, alles is nu in orde en heb niets speciaals gedaan.
Have you tried turning it off and on again? :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lethalis schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:55:
[...]

Have you tried turning it off and on again? :P
Daar was ik ook aan het denken, maar het werkt nu.

Ow nu je het zegt windows moet nog herstarten want update :F wanneer gaan ze dat fixen dan je minder moet herstarten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Damic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:05:
Ha great. Een simpel programma verbruikt ineens 111MB, paar updates geleden was tot nog 42MB. Heb ergens een memory leak.

En waarom verbruikt Visual Studio ineens 2GB aan geheugen :/

Edit: windows doet raar, alles is nu in orde en heb niets speciaals gedaan. Mijn programma durft nog wel stegen naar 200MB maar na een tijd gaat ie terug naar 42MB (garbage collection)
Meh. Sinds 17.4.3 doet VS soms rare dingen. Een simpele reboot helpt wel eens :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Antrax ow dat is de laatste versie. Microsoft dingies :+

Anyway andere manier voor het inlezen van een bestand gebruikt en geheugen gebruik is nu stabiel laag. Alleen nog iets vinden als het log bestand over een hele hoop lijn bestaat (>200.000) dan duurt het even voor ie daar door is gelopen :(.

Bestand zelf inlezen is bijna instant maar die bewerkingen dat ik erop moet doen per lijn duren lang (dat is meer voor een eigen topic.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Iemand koffie? :)

Afbeeldingslocatie: https://previews.123rf.com/images/marcinwos/marcinwos1601/marcinwos160100107/50520030-cup-of-cappuccino-coffee-on-wooden-table-words-happy-new-year-formed-from-coffee-foam-.jpg

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:07
Graag, zodadelijk naar het werk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ik ben al ff op het werk. Was wel leuk om zo vlot te kunnen rijden, nu was het maar 3 kwartiertjes ipv de standaard 1u tot 1u15 :) Helpt natuurlijk wel dat het nog kerstvakantie is blijkbaar :D

[ Voor 18% gewijzigd door ElkeBxl op 02-01-2023 09:02 ]

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ik denk dat dat de voornaamste factor is, ja :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

azerty schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:45:
Ik denk dat dat de voornaamste factor is, ja :p
Dat of het blauwe lampje op het dak heeft geholpen :p

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie was toch blij dat er vanochtend een "window of opportunity" tussen al het geregen, in 15 minuutjes op de fiets weer op het werk. Was wel weer even bedenken waar ik ook alweer mee bezig was :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:03:
* gekkie was toch blij dat er vanochtend een "window of opportunity" tussen al het geregen, in 15 minuutjes op de fiets weer op het werk. Was wel weer even bedenken waar ik ook alweer mee bezig was :p
Je was een nieuwe AI voor werelddominatie genaamd SkyNet aan het programmeren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Je was een nieuwe AI voor werelddominatie genaamd SkyNet aan het programmeren :9
Ahja, was het bijna alweer vergeten, maar die profetie moet toch doorgaan, thx for the reminder de wereld is u dankbaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
gekkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:03:
Deze voelde ik. Er zijn nog dertig openstaande 'persoonlijke' projecten die wachten :/

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Antrax schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Deze voelde ik. Er zijn nog dertig openstaande 'persoonlijke' projecten die wachten :/
Ben er ondertussen ook al wel weer achter wat ik verdrongen had. Zit ondertussen weer een doorlinkende webservice spaghetti proberen te ontwarren en op te ruimen.
En aangezien ze zeggen dat je je werk niet mee naar huis moeten nemen is het tagliatelle bolognese geworden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik ben bezig met een eigen ActivityPub/Mastodon-implementatie. Het idee is dat het op shared webhosting kan draaien (want goedkoop) en flexibeler is met domeinnamen. Werkt an sich al best aardig, maar ik moet nu vooral nog een manier vinden om oudere posts weer te laten geven op een andere Mastodon-instantie... En dat is best een uitdaging :p

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zo, tijd voor koffie en ook weer eens aan een eigen project gaan werken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

Ik zit met een (theoretisch) vraagstuk waar ik niet aan uitkom. Ik gebruik een RaboReader voor al mijn Rabobankzaken. Na een aantal jaar van gebruik, zijn 3 toetsjes zichtbaar meer versleten dan andere. Dat klopt, want mijn pincode (bestaande uit 4 cijfers) heeft 3 unieke nummers. Nu probeer ik te berekenen hoeveel verschillende 4-cijferige pincodes mogelijk zijn met slechts 3 nummers. Een logisch gevolg: en hoeveel groter de kans nu is dat mijn pincode "gegokt" wordt op basis van de 10.000 mogelijke pincodes.

Stel dat de getallen 1,2 en 3 versleten zijn, dan zijn dit de mogelijke pincodes:
1123
1132
1213
1223
1231
1232
1233
1312
1321
1322
1323
1332
2113
2123
2131
2132
2133
2213
2231
2311
2312
2313
2321
2331
3112
3121
3122
3123
3132
3211
3212
3213
3221
3231
3312
3321

In totaal 36 mogelijkheden. Als ik daar de priemfactoren van neem, kom ik tot 32 x 22.

Bij vier versleten knopjes heb ik 24 mogelijkheden (immers 4!), bij twee versleten knopjes heb ik 14 mogelijkheden (7 x 2 als priemfactoren).
1112
1121
1122
1211
1212
1221
1222
2111
2112
2121
2122
2211
2212
2221

En bij 1 versleten knopje logischerwijs maar 1 mogelijkheid: 1111

Ik ben op zoek naar een generieke formule om bovenstaande de kunnen berekenen. Op de middelbare school heb ik ooit met combinaties en permutaties gewerkt. Ik weet wat ze betekenen en hoe ze van elkaar verschillen en ik denk dat dit probleem daar wel iets mee te maken heeft. Ik kan me echter even niet indenken hoe ik dat in mijn vraagstuk kan inpassen.

Het goede nieuws is wel, dat met 3 versleten knopjes, de kans dat mijn pincode geraden wordt wel het kleinste is :+

Het is maar waar je je op een zaterdagavond druk over kunt maken 8)7

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt dus zoveel knikkers, met terugleggen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Voutloos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:52:
Je hebt dus zoveel knikkers, met terugleggen.
Zo was ik ook begonnen, maar het zit wat complexer in elkaar. Want alle drie de nummers moeten allemaal tenminste 1 keer voorkomen. En eentje komt tweemaal voor, waar de volgorde ook nog van belang is. Al maakt het voor het dubbele nummer niet uit welke van de twee je als eerste pakt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Matis Of je regelt gewoon een nieuwe RABO reader _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Creepy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:11:
Zo, tijd voor koffie en ook weer eens aan een eigen project gaan werken.
Dat laatste wil ik dit jaar ook gaan doen. Gaat nog niet van harte. Enerzijds veel te moe na mijn gewone werk, anderzijds ook een beetje analysis paralysis.

De vraag "welk framework zal ik eens gaan gebruiken" overschaduwt wat ik wil maken :') Aan de ene kant denk ik dan "kies het meest saaie dat er is", zodat je met de kleinste moeite het meeste bereikt. Aan de andere kant wil ik zo'n project ook kunnen laten zien en dan voelt dat niet goed _O-

Komt ook een beetje omdat ik gewoon een Windows client app wil maken en Windows Forms bah vind (al helemaal op mijn 4K scherm). Mijn ervaring met WPF is vrij beperkt en ik vind het op zich niet gek om dat te gaan gebruiken maar 10 tutorials verder, o.a. over MVVM en bindings, geeft mij niet het gevoel dat het erg efficiënt qua tijd gaat zijn :D

Straks ben ik zo'n loser die een Angular web app in een WebView gaat hosten _O- Dat zijn alleen wel vaak de apps waar ik mij zelf aan stoor :D

Avalonia is misschien ook wel grappig.

Maar goed, opschieten doet het op deze manier niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:10:
@Matis Of je regelt gewoon een nieuwe RABO reader _O-
Natuurlijk, maar het ging me nu eigenlijk over het vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Matis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Natuurlijk, maar het ging me nu eigenlijk over het vraagstuk.
3^4 ?

Maar misschien heb ik niet goed opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:38:
Maar misschien heb ik niet goed opgelet.
Klopt, want het is niet 81.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Matis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Klopt, want het is niet 81.
[Edit] ik snap hem

Moet ik zometeen mijn vrouw vragen... die is goed in kansberekening _O-

[ Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:52:
Waarom zou 1121 of 1122 niet mogen?
Omdat dan maar twee van de drie versleten knopjes worden gebruikt.

Er moet dus 1, 2 en 3 in voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Met 1 cijfer is er 1 mogelijkheid: 1 ^ 4 = 1
Met 2 cijfers zijn er 2 ^ 4 = 16 mogelijkheden, maar je wilt niet die met uitsluitend 1 cijfer dus je haalt er 2 vanaf (alles eerste cijfer & alles tweede cijfer). 16 - 2 x 1 = 14.
Met 3 cijfers zijn er 3 ^ 4 = 81 mogelijkheden. Hier haal je alles met 1 en 2 cijfers vanaf. Met 1 cijfer zijn er 3 mogelijkheden (1,2,3) en 2 cijfers ook 3 (12,13,23). 81 - 3 x 14 - 3 x 1 = 36.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Daos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:19:
Met 1 cijfer is er 1 mogelijkheid: 1 ^ 4 = 1
Met 2 cijfers zijn er 2 ^ 4 = 16 mogelijkheden, maar je wilt niet die met uitsluitend 1 cijfer dus je haalt er 2 vanaf (alles eerste cijfer & alles tweede cijfer). 16 - 2 x 1 = 14.
Met 3 cijfers zijn er 3 ^ 4 = 81 mogelijkheden. Hier haal je alles met 1 en 2 cijfers vanaf. Met 1 cijfer zijn er 3 mogelijkheden (1,2,3) en 2 cijfers ook 3 (12,13,23). 81 - 3 x 14 - 3 x 1 = 36.
Ik zie mezelf al buffelen als ik mijn dochter op school moet helpen _O- "Oh dat... ja, uhhh, dat is meer dan 20 jaar geleden voor papa, uhhh" :+

But it makes sense. Hopelijk is @Matis nu ook uit zijn lijden verlost hiermee. De 14 is 2^4 - 2, omdat je daar natuurlijk ook alles met 1 getal weer uit moet halen. Zat ik nog ff naar te staren. Waarom 14 :) En ik lees vandaag niet echt aandachtig 8)7

Ach ja. Ik ben bijna 42 jaar oud. School is ff geleden.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Trouwens wel mooi dat wanneer je tutorials over WPF kijkt, dat het mensen vaak niet eens lukt om iets te laten zien zonder dat Visual Studio faalt _O-

Ik kan bijna een filmpje maken van alle bloopers die ik in een paar dagen tijd heb gezien. Van kleine dingen als dat autocomplete stuk gaat tijdens het bewerken van XAML, tot en met grote dingen waarbij de foutmeldingen je om de oren vliegen "ensure event failed" en mensen zoals Tim Corey Visual Studio opnieuw moeten opstarten tijdens hun presentatie.

Geeft veel vertrouwen :D

Anyways... de MVVM Community Toolkit maakt wel een hoop dingen een stuk eenvoudiger. Met zaken als ObservableObject, ObservableProperty en RelayCommand. Mooi filmpje van Kevin Bost gezien daarover.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Daos Bedankt, helemaal helder. Het is dus een integraal. Morgen eens rustig voor gaan zitten of ik er iets generieks voor kan schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 09-01-2023 06:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Eindelijk heb ik iets wat mij een woord kan geven op basis van een omschrijving. Zó vaak gebeurt het mij dat ik niet op een woord kan komen tijdens het typen. Collega's of anderen in mijn buurt zijn over het algemeen niet bijzonder nuttig hierin, het is zelden dat zij het woord kunnen geven dat ik zoek.

Maar nu is er... ChatGPT *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5hOg0lh3zJ6WFOCVY2Q0v0N344=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mznVHChA1k3M1faFo6VRRp9g.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 17-01-2023 17:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als je een aantal jaar Angular gedaan hebt, maar voor een privé website (ook i.v.m. SEO) ASP.NET Core MVC met jQuery gebruikt... en erachter komt dat het zo slecht nog niet was.

Zeker als je met data attributes werkt en de JavaScript zoveel mogelijk wegstopt :D Wil je geen page refresh? Geen probleem, even een partial view in een div laden en klaar.

Okee, ik ben meer een backend developer dan een frontender, dat mag duidelijk zijn. Ik werk 10x liever in C# dan in TypeScript of JavaScript. Heb nog een tijdje naar Blazor gekeken, maar ben geen fan van de performance implicaties (bij Server heb je altijd een websocket open staan, bij WebAssembly heb je een vrij grote initial download).

Angular en React zijn uiteraard efficiënter, maar kosten wel meer ontwikkeltijd (vind ik, is mijn ervaring... kan aan mij liggen, YMMV). Nu ik weer even MVC doe, voel ik mij weer even "thuis".

Misschien is het ook wel gewoon heimwee naar de goede oude tijd ofzo... ik word oud _O-

Vue ziet er overigens wel interessant uit, maar had geen zin om wéér een framework te leren.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 19-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als je ChatGPT om programmeervoorbeelden vraagt dan vertaalt het zelfs het commentaar in de code naar de taal waarin je het vraagt. Er is wel aandacht aan besteed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lethalis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Als je ChatGPT om programmeervoorbeelden vraagt dan vertaalt het zelfs het commentaar in de code naar de taal waarin je het vraagt. Er is wel aandacht aan besteed :)
Mijn ervaring met de code die het produceert is tot noch toe niet bepaald positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Mijn ervaring met de code die het produceert is tot noch toe niet bepaald positief.
Tsja, het is gewoon Google on steroids. Garbage in, garbage out :+

Microsoft's IntelliCode aanleren op onze eigen legacy codebase kan ook confronterend zijn _O-

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 19-01-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:43:
Als je een aantal jaar Angular gedaan hebt, maar voor een privé website (ook i.v.m. SEO) ASP.NET Core MVC met jQuery gebruikt... en erachter komt dat het zo slecht nog niet was.

Zeker als je met data attributes werkt en de JavaScript zoveel mogelijk wegstopt :D Wil je geen page refresh? Geen probleem, even een partial view in een div laden en klaar.

Okee, ik ben meer een backend developer dan een frontender, dat mag duidelijk zijn. Ik werk 10x liever in C# dan in TypeScript of JavaScript. Heb nog een tijdje naar Blazor gekeken, maar ben geen fan van de performance implicaties (bij Server heb je altijd een websocket open staan, bij WebAssembly heb je een vrij grote initial download).

Angular en React zijn uiteraard efficiënter, maar kosten wel meer ontwikkeltijd (vind ik, is mijn ervaring... kan aan mij liggen, YMMV). Nu ik weer even MVC doe, voel ik mij weer even "thuis".

Misschien is het ook wel gewoon heimwee naar de goede oude tijd ofzo... ik word oud _O-

Vue ziet er overigens wel interessant uit, maar had geen zin om wéér een framework te leren.
Plain JQuery zonder compatabilty zooi, vage plugins of extensions is inderdaad zo erg niet, maar ook best wel heel erg overbodig voor moderne JavaScript :P

Een reactive viewlayer is voor grote applicaties wel een flinke tijdsbesparing omdat je niet meer voor elke mogelijke actie een losse update functie hoeft te schrijven, maar enkel een functie van je state => jsx. Dus geen addToDoItem, removeToDoItem, updateToDoItemTitle, updateToDoItemDone, orderToDoItems, updateToDoItemTags etc, etc (en die ook nog eens allemaal met elke mogelijk state van de DOM moeten kunnen omgaan) enkel een render voor je array aan todo items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Lethalis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Tsja, het is gewoon Google on steroids. Garbage in, garbage out :+
Niet per se. Ook al zou je trainingset subliem en goddelijk perfect zijn, ChatGPT zelf begrijpt niet wat het produceert, behalve dat het volgens de training een plausibele tekst is. Het is en blijft een taalmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001

OMX2000

By any means necessary...

RayNbow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Niet per se. Ook al zou je trainingset subliem en goddelijk perfect zijn, ChatGPT zelf begrijpt niet wat het produceert, behalve dat het volgens de training een plausibele tekst is. Het is en blijft een taalmodel.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "ChatGPT zelf begrijpt niet wat het produceert". Want ik denk dat je nog wel een tijd een discussie kun hebben over de term "begrijpen".

De codegeneratie vanuit "natural language" wordt gedaan door OpenAI Codex. Die wordt ook gebruikt voor Github CoPilot.

Is het een taal model. Tja, zo zou je het ook kunnen noemen, want we gebruiken programmeertalen. Maar wat Codex doet is natural language vertalen naar code.

Als je het voorbeeld op de ChatGPT pagina checked (In the following sample, ChatGPT asks the clarifying questions to debug code.). Dan zou je kunnen zeggen dat ChatGPT de indruk wekt de code te begrijpen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
.oisyn schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Ik zie wel van die reuzeleuke voorbeeldjes voorbij komen in de trant van 'ChatGPT heeft helemaal zelf bedacht hoe het in Python bestanden moet uploaden naar S3 en gebruikt zelfs multi-part upload!', maar dat is allemaal zulke triviale functionaliteit, dat ik niet echt onder de indruk ben. Een gemiddelde no-code tool realiseert zo'n upload efficiënter dan dat je handmatig dit soort Python code ergens moet gaan hosten en integreren.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:09:
[...]
Is het een taal model. Tja, zo zou je het ook kunnen noemen, want we gebruiken programmeertalen. Maar wat Codex doet is natural language vertalen naar code.
En wat is er volgens jouw dan zo fundamenteel anders aan een (high level) programmeertaal, een visuale programmeertaal en natural language? Dat verschil is al decenia lang aan het afnemen en ik vind persoonlijk ChatGPT nog niet eens zo'n hele grote stap vooruit, je moet nog steeds ontzetten specifiek zijn over wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Mugwump schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Ik zie wel van die reuzeleuke voorbeeldjes voorbij komen in de trant van 'ChatGPT heeft helemaal zelf bedacht hoe het in Python bestanden moet uploaden naar S3 en gebruikt zelfs multi-part upload!', maar dat is allemaal zulke triviale functionaliteit, dat ik niet echt onder de indruk ben. Een gemiddelde no-code tool realiseert zo'n upload efficiënter dan dat je handmatig dit soort Python code ergens moet gaan hosten en integreren.
Exact, wat ChatGPT vooral laat zien is dat de meeste standard libs compleet ruk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
OMX2000 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:09:
Als je het voorbeeld op de ChatGPT pagina checked (In the following sample, ChatGPT asks the clarifying questions to debug code.). Dan zou je kunnen zeggen dat ChatGPT de indruk wekt de code te begrijpen.
Is dit niet het belangrijkste element ?
En ja dat zal op een hoop punten best lukken omdat bij de meeste triviale voorbeelden het statistisch gezien doorwerken wel een aardig resultaat op gaat leveren. Maar als het complexer wordt, dan zal je prompt dat ook worden. En of je dan echt een mooie net opgebouwde codebase gaat krijgen. Ik verwacht voorlopig van niet.

Wat blenden in min of meer procedurele code in een enkele of paar files heeft meer kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
RagingPenguin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Exact, wat ChatGPT vooral laat zien is dat de meeste standard libs compleet ruk zijn :P
Valt wel mee, ze dekken echter vaak niet iedere use case af met twee regels code, maar dat is altijd de trade-off tussen gemak en flexibiliteit.
Het omgekeerde zie ik bijvoorbeeld vaak bij de AWS CDK libs. Die hebben dan kant en klare blokken op een hoger abstractieniveau die veel minder configuratie-opties hebben dan die op een lager abstractieniveau, maar dan blijkt regelmatig dat dat juist weer te beperkt is. Geen van beiden is ruk, maar ze hebben beiden hun specifieke nut.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbRxl8_PpbO8h1xXKcOUMvAacHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T8V0NFSD6HiA8ZE2PtcTn4kV.png?f=user_large

ChatGPT heeft geen idee waar ie 't over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Fake it 'till you make it :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RagingPenguin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Plain JQuery zonder compatabilty zooi, vage plugins of extensions is inderdaad zo erg niet, maar ook best wel heel erg overbodig voor moderne JavaScript :P

Een reactive viewlayer is voor grote applicaties wel een flinke tijdsbesparing omdat je niet meer voor elke mogelijke actie een losse update functie hoeft te schrijven, maar enkel een functie van je state => jsx. Dus geen addToDoItem, removeToDoItem, updateToDoItemTitle, updateToDoItemDone, orderToDoItems, updateToDoItemTags etc, etc (en die ook nog eens allemaal met elke mogelijk state van de DOM moeten kunnen omgaan) enkel een render voor je array aan todo items.
Dat jQuery tegenwoordig minder nodig is door nieuwe JS features zit wat in en wil ik ook nog mee spelen (querySelectorAll etc).

Tot in welk detail je de DOM manipuleert, is een afweging. Een lijstje met items verversen hoeft niet per se een ramp te zijn, zolang je geen volledige page refreshes doet. Tuurlijk is een reactive viewlayer mooier bij complexe applicaties.

Maar hoe complex is de gemiddelde CRUD app?

Ik laat in mijn projectje het server side MVC framework gewoon de partial views renderen. Het JavaScript stukje is gewoon glue code die het gerenderde stukje in een div zet :)

Met Angular en React kun je uiteraard veel meer. Maar waar ik op mijn werk simpelweg tegen mijn werkgever zeg dat het veel werk is en langer duurt (los frontend in Angular bouwen, losse api in .NET 6), zoek ik in mijn privé projecten naar methoden om tijd te besparen (1 server side project, beetje JS hier en daar om het op te leuken).

En de eisen zijn dan ook niet zo hoog. Sowieso... een web app als gitea ben ik heel dankbaar voor bijvoorbeeld en dat is 95% gewoon page refreshes en server side rendering (Golang). Laatst zijn ze eigenlijk pas begonnen met Vue te integreren.

Ik probeer met een zeer beperkte vrije tijd een paar leuke tools te bouwen. KISS en YAGNI staan bovenaan :)

Op mijn werk zit ik "gewoon" met Angular te werken.

Al vind ik het wel grappig dat het implementeren van data attributes met jQuery eigenlijk een soort voorloper van directives is. Het plaatst dingen soms ook weer in perspectief.

Ik ben zó gewend geweest om binnen het Angular framework te werken met components, services, etc in Typescript dat ik ergens ook het contact met de basis ben kwijtgeraakt.

Laatst ook wat artikelen gelezen over hoe je een eigen framework kan bouwen... niet om dat te doen, maar gewoon om weer even wat hersencellen wakker te schudden hoe de boel achter de schermen eigenlijk werkt (proxies voor two way binding etc).

Anyways... er zijn zoveel dingen mogelijk. Web components zijn ook interessant, zeker als je ze pimpt met Lit.

Mijn probleem is alleen dat ik alles interessant vind, en daardoor te weinig voortgang boek. Dus even "back to basics" is niet verkeerd.

Eerst tool / website / whatever bouwen, daarna kan ik altijd nog kijken wat anders kan. Mijn doelstelling is na jaren al mijn energie op mijn werk gestort te hebben, ook weer eens iets voor mezelf te programmeren. Misschien open source ik het daarna wel... we'll see.

Bijkomend voordeel is dat ik in deze projecten lekker eigenwijs kan zijn _O-

PS
https://youmightnotneedjquery.com/

Is wel handig voor mij :+ Ben wel weer geneigd een transpiler toe te voegen, but that kind of defeats the purpose. Op zich boeit het mij niet als IE niet werkt. Wat ik bijvoorbeeld wel erg handig vind in TypeScript, is async en await. Inmiddels ondersteunen moderne browsers dat ook in JavaScript.

PPS
Wel mooi dat ze op https://blog.angular.io regelmatig schrijven hoe ze het Angular framework makkelijker kunnen maken, met bijvoorbeeld standalone components.

Het onderschrijft ook wel een beetje mijn gevoel dat het eenvoudiger kan. Standalone components zien er overigens wel interessant uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 20-01-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Ik vraag aan ChatGPT dit:
How do i make the sentence "..." into active voice?
Het antwoord lijkt me niet correct, dus ik vraag het volgende:
Is "ChatGPT antwoordzin" passive voice?
Antwoordt ie met ja |:(

Dus zelfs pure taal vraagstukken zijn niet of moeilijk mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hipska schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:15:

[...]

[...]

Stel je toch voor dat ChatGPT zou reageren als een kleuter... of als een tiener :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Hipska schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:15:

[...]

[...]

Ik probeerde net:

code:
1
2
3
4
Ik: "Dit boek wordt door mij gelezen". Hoe maak ik die zin actief?
Bot: "Ik lees dit boek."
Ik: "Ik lees dit boek". Is dit een Active zin?
Bot: Ja, "Ik lees dit boek" is een actieve zin. In een actieve zin, is het onderwerp degene die de actie uitvoert. In dit geval, "Ik" is het onderwerp en "leest" is de actie die wordt uitgevoerd.

En Engels werkt ook. Geinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Goeiemorgen! Iemand koffie?

Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/pmx060119gsicoffee-05-1619813907.jpg?crop=1.00xw:0.669xh;0,0.148xh&resize=2048:*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Iemand een nieuw keyboard nodig? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Nee, niet echt. Maar heeft ie toevallg ook nog een SNES controller nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:26
Voor een nieuw project heb ik gekozen voor een NX mono-repository (frontend web/native mobile, deel van de backend api - allemaal in zelfde repo). Ik heb er afgelopen week mee lopen spelen, en ik wordt hier heel blij van -- ik wou dat ik het eerder gevonden had.

Helemaal nu ik ontdekt heb dat er een goede integratie is met module-federation voor React oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThomasG schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:38:
ik wou dat ik het eerder gevonden had.
Dat is een beetje een paradox, omdat het (mogelijk) eerder nog niet bestond.

Onder het motto: je vindt iets altijd op de laatste plek waar je zoekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Matis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Dat is een beetje een paradox, omdat het (mogelijk) eerder nog niet bestond.

Onder het motto: je vindt iets altijd op de laatste plek waar je zoekt :+
NX zelf bestaat al sinds 2017, maar in de huidige vorm natuurlijk minder lang :+ Ik kwam het onlangs tegen bij het rond neuzen in een open-source TypeScript project van Microsoft. Het neemt een heleboel ergernissen die ik bij npm/yarn (workspaces) had weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Ik waag de gok maar even, zijn er hier toevallig Elixir lui die hier rondlurken? :9B

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Afbeeldingslocatie: https://www.drankenwereld.be/media/catalog/product/cache/3b7909ee6c76d0e7ac2d17b883149f07/e/l/elixir_d_anvers_70cl_drankenwereld.jpg
:?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

Daar zeg ik ook geen nee tegen na afgelopen nacht... d:)b

Maar doelde op gebruikers/geinteresseerde van: https://elixir-lang.org/

[ Voor 13% gewijzigd door Swedish Clown op 02-02-2023 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Nope, misschien op FOSDEM dit weekend in https://fosdem.org/2023/s...rlang_elixir_and_friends/ ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Wie gaat er van jullie allemaal naar FOSDEM dit weekend trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtueel, momenteel even geen zin om me in een hok te gaan "vechten". En al eerder in de maand is een nieuwe rondje parkeren in Brussel gedaan als echte Ollander. Ook bij het terkamerenbos kon ik nu niet meer gratis staan. Bij de P+R bij Delta is het maar de vraag of er plek is en moet ik weer een nieuwe OV-kaart.

En eigenlijk switched het virtueel een stuk makkelijker tussen de devrooms, al doet het wel wat af aan de beleving :)
Wel mooi dat ook dit jaar de weersverwachting weer des FOSDEMs is ... zeikweer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Zo erg ziet de weersvoorspelling er toch niet uit? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
azerty schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:46:
Het is aan de ene kant wel interessant, maar ik zou zoiets alleen maar doen als ik samen met anderen er naartoe zou gaan. En de meeste collega developers die ik ken, hebben net zoals ik een gezin waar ze in het weekend meestal allerlei dingen samen mee doen.

Zo moet ik morgen naar een kijkles van het ballet van mijn dochtertje.

Prioriteiten enzo :P

Maar goed, ik wist ook niet dat het dit weekend zou zijn. Ik ging vroeger (met collega's van mijn vorige werk) weleens naar developer conferences (bijv. een keer in Den Haag voor Microsoft) en dat was op zich altijd wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:03:
Zo erg ziet de weersvoorspelling er toch niet uit? :p
Het is wel eens beroerder geweest, dus met vooral regen op de zaterdag valt het inderdaad op zich mee.
Maar een keertje mooi droog en een goed zonnetje zou ook wel eens aardig zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Het is aan de ene kant wel interessant, maar ik zou zoiets alleen maar doen als ik samen met anderen er naartoe zou gaan. En de meeste collega developers die ik ken, hebben net zoals ik een gezin waar ze in het weekend meestal allerlei dingen samen mee doen.
Zorgen dat je niet de BoB / het bokje bent, fijn ouderwetsch met een pot Belgisch bier in de college banken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Nee, maar wel naar de afterparty: CfgMgmtCamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Weer een aardig lijstje van dingen er omheen inderdaad: https://fosdem.org/2023/fringe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Ik ben deze voormiddag even gepasseerd aangezien ik in de buurt woon. :) Op zich is er niet echt iets veranderd tegenover vroegah. Er zijn wel extra eetgelegenheden en plaatsen voorzien in het middelste gebouw dat normaal zo een doorwandelgebouw is. Ik heb er goeie koffie kunnen scoren zo rond 8u30 toen het nog heel rustig was en de rijen eerder een ongesorteerd hoopje mensen was rond een espresso-apparaat. Spijtig wel dat die Engelsmannen van O'Reilly er niet meer zijn in gebouw H, was altijd leuk aan die boekenstand om eens door de collectie te neuzen. Als ik me niet vergis zijn die er wel al niet meer sinds de Brexit. Wie wel weer in grote getale aanwezig waren, waren onze vrolijke Noorderburen die zelf in de vroege uurtjes op zondag al luidkeels discussies aan het houden waren in de gangen.

Gebouw K was daarentegen rond 9u een oase van rust, de meeste standjes waren zelf nog niet bemand. Van oudsher werd het wel weer druk in de gangen vanaf 9u30 - 10u. Beetje drummen bij het in- en uit gaan van lokalen maar toch altijd plaats kunnen vinden.

Ik heb voornamelijk talks gevolgd in de Monitoring en Observability devroom, zat goed vol voor zowat elke talk. Het defragmenteren tussen talks is wel altijd een fiasco, plaats in het midden maar iedereen blijft op de kant zitten. De monitoring devroom is nogal Grafana-centrisch maar ik heb toch een nieuwe tool leren kennen in één van de talks. En ook het Grafana-ecosysteem is weer wat uitgebreider dan de laatste keer.
gekkie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:38:
Virtueel, momenteel even geen zin om me in een hok te gaan "vechten". En al eerder in de maand is een nieuwe rondje parkeren in Brussel gedaan als echte Ollander. Ook bij het terkamerenbos kon ik nu niet meer gratis staan. Bij de P+R bij Delta is het maar de vraag of er plek is en moet ik weer een nieuwe OV-kaart.
Ik parkeer al een goede tien jaar net buiten de Solbosch-campus, nooit een probleem gehad met een plaatsje te vinden (en ook gratis dacht ik B-) )
gekkie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:38:
Wel mooi dat ook dit jaar de weersverwachting weer des FOSDEMs is ... zeikweer :p
Vandaag rond Brussel zowaar blauwe lucht en een stralend zonnetje! (gisteren was wel andere koek :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:43:
[...]
Ik ben deze voormiddag even gepasseerd aangezien ik in de buurt woon. :) Op zich is er niet echt iets veranderd tegenover vroegah. Er zijn wel extra eetgelegenheden en plaatsen voorzien in het middelste gebouw dat normaal zo een doorwandelgebouw is.
Ik ging altijd voor het bakkertje een stukje naar beneden aan de straat ipv al dat semi fastfood (met een ellenlange rij), maar zag dat het bakkertje inmiddels ook een halve fastfood tent lijkt (volgens streetmaps).
Ik heb er goeie koffie kunnen scoren zo rond 8u30 toen het nog heel rustig was en de rijen eerder een ongesorteerd hoopje mensen was rond een espresso-apparaat.
Hmm ik wil altijd non-fancy koffie (gewoon zwart), maar daarvoor moest je toch altijd gewoon voor in de fancy rij van hier tot Tokio staan. De bier-distributie was beter, maar een bak koffie op z'n tijd was ook aangenaam geweest. Maar goed misschien dan ook wel op de verkeerde tijd geweest :p
Spijtig wel dat die Engelsmannen van O'Reilly er niet meer zijn in gebouw H, was altijd leuk aan die boekenstand om eens door de collectie te neuzen. Als ik me niet vergis zijn die er wel al niet meer sinds de Brexit.
Dat is inderdaad wel jammer, gaf wel een beetje een beeld van wat er zowel nieuw was, als wat enige tractie had (genoeg om er een boek over uit te brengen). Altijd wel aardig om even door heen te bladeren aldaar.
Wie wel weer in grote getale aanwezig waren, waren onze vrolijke Noorderburen die zelf in de vroege uurtjes op zondag al luidkeels discussies aan het houden waren in de gangen.
Slechts virtueel, maar goed m'n bescheiden bijdragen kunnen leveren door s'ochtends vroeg voor 2 verschillende devrooms te melden dat ze hun geluid niet op orde hadden. (blijft frapant dat dat nog steeds niet lukt, laat 1 van die vrijwillgers even mij kijken met een headsetje op de livestream. Kans dat je recording dan ook slaagt is wel fijn lijkt me.
Gebouw K was daarentegen rond 9u een oase van rust, de meeste standjes waren zelf nog niet bemand. Van oudsher werd het wel weer druk in de gangen vanaf 9u30 - 10u. Beetje drummen bij het in- en uit gaan van lokalen maar toch altijd plaats kunnen vinden.
Ik heb voornamelijk talks gevolgd in de Monitoring en Observability devroom, zat goed vol voor zowat elke talk. Het defragmenteren tussen talks is wel altijd een fiasco, plaats in het midden maar iedereen blijft op de kant zitten. De monitoring devroom is nogal Grafana-centrisch maar ik heb toch een nieuwe tool leren kennen in één van de talks. En ook het Grafana-ecosysteem is weer wat uitgebreider dan de laatste keer.
Ah daar ben ik virtueel ook een aantal keer in en uit uitgehopt en Apache Apisix idd ook gezien :)

Defragmenteren deed ik meestal ook maar matig aan mee, combinatie van zowel lange stelten die je in die collegebankjes beroerd kwijt raakt, als bij tijds kunnen vertrekken naar een ander hok om daar nog enige kans te kunnen maken. Dus liever even opstaan voor iemand, maar als ik langer bleef dikte ik soms wel in ja.
Ik parkeer al een goede tien jaar net buiten de Solbosch-campus, nooit een probleem gehad met een plaatsje te vinden (en ook gratis dacht ik B-) )
Ugh doe eens vertellen waar O-)
Vandaag rond Brussel zowaar blauwe lucht en een stralend zonnetje! (gisteren was wel andere koek :P )
Helaas m'n kans gemist op een keer een zonnetje op FOSDEM dus. Achja, nog steeds verkouden, dus ff beter van niet.

Verder viel me op dat de "oh yeah, we hire" slides er thans een stuk minder waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

gekkie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:11:
Slechts virtueel, maar goed m'n bescheiden bijdragen kunnen leveren door s'ochtends vroeg voor 2 verschillende devrooms te melden dat ze hun geluid niet op orde hadden. (blijft frapant dat dat nog steeds niet lukt, laat 1 van die vrijwillgers even mij kijken met een headsetje op de livestream. Kans dat je recording dan ook slaagt is wel fijn lijkt me.
Niets ambetanter dan te denken "ik zal dat later wel op video bekijken" om dan een week later te ontdekken dat er iets mis was met de video en er geen opname is (of zonder geluid). :'(

Bedankt dus om dat op tijd te melden _/-\o_
Ugh doe eens vertellen waar O-)
Ik sta in de Antoine Depagelaan. Heb altijd meteen plaats in de eerste 50m van de straat. Je moet wel van de Rooseveltlaan inrijden, misschien daarom dat het daar altijd zeer rustig is.
gekkie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:11:
Verder viel me op dat de "oh yeah, we hire" slides er thans een stuk minder waren.
Dat was me nog niet opgevallen maar nu je het zegt, ik heb het in geen enkele talk gehoord. :o

Deze stond er wel in de "We hire" hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr3FKCZCbNUqAvdt9CAnvNOhO6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JbxlZobBGT3elp6mMOBCYiV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Ghehe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:11:
[...]
Niets ambetanter dan te denken "ik zal dat later wel op video bekijken" om dan een week later te ontdekken dat er iets mis was met de video en er geen opname is (of zonder geluid). :'(
Been there, er is sowieso al te veel wat interessant zou kunnen zijn. En als je op locatie bent ook al vaak genoeg gehad dat ik dan uiteindelijk na verplaatsen het hok niet meer in kon. Als dan ook de video nog mislukt is, naja heb je misschien nog een kans met de slides :p
Bedankt dus om dat op tijd te melden _/-\o_
Wel op tijd (nouja snel) gemeld, helaas hadden ze het niet op tijd gefixt gekregen.
Maar goed beter dan de hele dag nergens geluid bij in z'n devroom.
Ik sta in de Antoine Depagelaan. Heb altijd meteen plaats in de eerste 50m van de straat. Je moet wel van de Rooseveltlaan inrijden, misschien daarom dat het daar altijd zeer rustig is.
Ah ok, dacht dat ik gevonden had dat dat op zaterdag in ieder geval betaald zou moeten zijn.
Dat was me nog niet opgevallen maar nu je het zegt, ik heb het in geen enkele talk gehoord. :o
Nope, wel het omgekeerde, ben nu bijna klaar met de Uni, dus wie heeft wat leuks :)
Deze stond er wel in de "We hire" hoek:
[Afbeelding]
Ah zou de maffe Rus uit dit pydantic issue ook op FOSDEM zijn geweest :p, was hij tijdens de talk wel heel stil, want daar kwam deze rant langs in de Rust devroom: https://github.com/pydantic/pydantic/issues/4790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:14:
Ah zou de maffe Rus uit dit pydantic issue ook op FOSDEM zijn geweest :p, was hij tijdens de talk wel heel stil, want daar kwam deze rant langs in de Rust devroom: https://github.com/pydantic/pydantic/issues/4790
_/-\o_ _O- Is alweer een tijdje geleden dat ik iemand zo hard geschooled heb zien worden _O-

On a different topic: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hallelujah!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0r5Q0b6B-zAftTsY4qtNsZ4Ndo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVuDP1oHnQJmcj3rdWdcUIbt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://thethaiger.com/wp-content/uploads/2021/05/cold-hot-coffee-healthier-pexels.2e16d0ba.fill-735x490-1.jpg

* ElkeBxl zet een tas zwarte filterkoffie voor haarzelf en wie er ook eentje wil en vraagt haar af welke soort koffie iedereen hier graag drinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

ElkeBxl schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:57:
[Afbeelding]

* ElkeBxl zet een tas zwarte filterkoffie voor haarzelf en wie er ook eentje wil en vraagt haar af welke soort koffie iedereen hier graag drinkt...
Espresso heeft mijn voorkeur maar ik ben niet zo kieskeurig :9 Als er maar geen suiker doorheen zit :)

Een tijd terug vermeld dat ik bezig ben met een Engineer Blog post over onze migratie van mnesia -> Postgres. Inmiddels vol aan de bak aan die blog post. Zal nog wel een weekje aan het typen zijn denk ik :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Swedish Clown schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Een tijd terug vermeld dat ik bezig ben met een Engineer Blog post over onze migratie van mnesia -> Postgres. Inmiddels vol aan de bak aan die blog post. Zal nog wel een weekje aan het typen zijn denk ik :X
Dit is nou iets waar ChatGPT redelijk goed in is, blog posts schrijven. Je kunt het de context leren, en vervolgens vragen om daar iets over te schrijven. Dat werkt verassend goed, en je kunt zelfs vragen om het in een bepaalde stijl te schrijven, en om het bijvoorbeeld inspirerend en overtuigend te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 11:23
ThomasG schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:25:
[...]
Dit is nou iets waar ChatGPT redelijk goed in is, blog posts schrijven. Je kunt het de context leren, en vervolgens vragen om daar iets over te schrijven. Dat werkt verassend goed, en je kunt zelfs vragen om het in een bepaalde stijl te schrijven, en om het bijvoorbeeld inspirerend en overtuigend te maken.
Kan ChatGPT ook een blogpost schrijven over eigen onderzoek / eigen werk dan? :P

Hij zal toch ergens de informatie vandaan moeten halen. Terwijl die informatie nu alleen in het hoofd van @Swedish Clown zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
RobertMe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Kan ChatGPT ook een blogpost schrijven over eigen onderzoek / eigen werk dan? :P
Als je er eerst (delen) van dat onderzoek in stopt wel ja. Er zit wel een character limit op hoeveel je in een keer kunt doen, maar ik heb het al meerdere keren in zo'n context gebruikt. Na afloop wel nalezen, en wat verbeteringen aangebracht. Maar voor de bulk werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

ThomasG schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:31:
[...]
Als je er eerst (delen) van dat onderzoek in stopt wel ja. Er zit wel een character limit op hoeveel je in een keer kunt doen, maar ik heb het al meerdere keren in zo'n context gebruikt. Na afloop wel nalezen, en wat verbeteringen aangebracht. Maar voor de bulk werkt het prima.
Mwah die context zit nu in onze documentatie en om die nou rechtstreeks richting ChatGPT te copy-pasted om hem de context te leren zie ik nou niet zo zitten ;) Hoewel ik streef naar een gedetailleerd artikel zit er best wel een verschil tussen externe blogs en interne documentatie.
RobertMe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Hij zal toch ergens de informatie vandaan moeten halen. Terwijl die informatie nu alleen in het hoofd van @Swedish Clown zit.
Precies, ik trek de informatie uit verschillende bronnen zowel interne documentatie, onze code, externe presentaties die we over dit onderwerpen hebben gegeven alsmede mijn eigen ervaring :-) Om dat nou allemaal in ChatGPT te proppen om er een blog post uit te laten spugen zal best een uitdaging zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Swedish Clown schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:35:
[...]
Mwah die context zit nu in onze documentatie en om die nou rechtstreeks richting ChatGPT te copy-pasted om hem de context te leren zie ik nou niet zo zitten ;) Hoewel ik streef naar een gedetailleerd artikel zit er best wel een verschil tussen externe blogs en interne documentatie.
Neem aan dat een deel van de kapstop de proces en technische gotcha's zijn van zo'n migratie traject ipv het eindpunt?
Precies, ik trek de informatie uit verschillende bronnen zowel interne documentatie, onze code, externe presentaties die we over dit onderwerpen hebben gegeven alsmede mijn eigen ervaring :-) Om dat nou allemaal in ChatGPT te proppen om er een blog post uit te laten spugen zal best een uitdaging zijn :D
Achja flinke probe erin en leeg laten slurpen :+
"All your thoughts are belong to us"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Neem aan dat een deel van de kapstop de proces en technische gotcha's zijn van zo'n migratie traject ipv het eindpunt?
Precies :) Het hele verhaal is in December 2019 begonnen en het heeft ons uiteindelijk bijna 3 jaar gekost om een zero downtime switch te maken. Dat avontuur wil ik in zoveel mogelijk detail beschrijven (zal waarschijnlijk opgesplits worden in een serie van blogposts :) ). Er heeft véél meer gespeeld dan "export -> import -> done" :X

Het eindpunt is niet super interessant :P De uiteindelijke switch was ook mega-boring (wat positief is uiteraard... :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Swedish Clown schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:29:
[...]
Precies :) Het hele verhaal is in December 2019 begonnen en het heeft ons uiteindelijk bijna 3 jaar gekost om een zero downtime switch te maken. Dat avontuur wil ik in zoveel mogelijk detail beschrijven (zal waarschijnlijk opgesplits worden in een serie van blogposts :) ). Er heeft véél meer gespeeld dan "export -> import -> done" :X

Het eindpunt is niet super interessant :P De uiteindelijke switch was ook mega-boring (wat positief is uiteraard... :+ ).
Oeh alle ups en downs, despair en eureka momentjes. Met een ontzettend gezapig Disney "and they lived happily ever after " slot.

Nouja de dingetjes rond the gory (Postgres)SQL locking details en performance perikelen daaromtrent waren geloof ik wel interessant :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Oeh alle ups en downs, despair en eureka momentjes. Met een ontzettend gezapig Disney "and they lived happily ever after " slot.

Nouja de dingetjes rond the gory (Postgres)SQL locking details en performance perikelen daaromtrent waren geloof ik wel interessant :)

***members only***
Een aanzienlijk stuk van de blog post zal gaan omtrent het hoe wij met read commited isolation level toch een serializable isolation level hebben weten te bereiken. Op exact dezelfde wijze als dat mnesia dit isolation level heeft bereikt. :) Zal het ooit een vervanger worden van hoe Postgres op dit moment serializable isolation level heeft geîmplementeerd? I doubt it. Maar een interessante aanpak is het zeker en zal uitgebreid aan bod komen :) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Swedish Clown schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:49:
[...]
Een aanzienlijk stuk van de blog post zal gaan omtrent het hoe wij met read commited isolation level toch een serializable isolation level hebben weten te bereiken. Op exact dezelfde wijze als dat mnesia dit isolation level heeft bereikt. :) Zal het ooit een vervanger worden van hoe Postgres op dit moment serializable isolation level heeft geîmplementeerd? I doubt it. Maar een interessante aanpak is het zeker en zal uitgebreid aan bod komen :) d:)b
Een lezer van dit feuilleton gegarandeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Nee dit is geen bericht van een vage Chinese spammer...

Dit is Microsoft, als je op de wachtlijst staat voor Bing Chat. 70 miljard dollar winst maar een fatsoenlijke vertaling kon er niet meer af. ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoojQ04gT7gU0iOkITsS95Epnd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GTXfFiAV4FM31TdO7k1QEvz.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Kalentum schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:45:
Nee dit is geen bericht van een vage Chinese spammer...

Dit is Microsoft, als je op de wachtlijst staat voor Bing Chat. 70 miljard dollar winst maar een fatsoenlijke vertaling kon er niet meer af. ..

[Afbeelding]
Moet je voor de gein kijken op de documentatie pagina’s. Bijv. die over officieel ondersteunde printer merken voor universal printen, met merken als Broer, Scherpe en Konica Bedrijvigheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het illustreert dus volledig gerelateerd waarom natuurlijke taal 100.00% goed krijgen toch nog best lastig is, zelfs met de recente sprongetjes.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrdemc schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Moet je voor de gein kijken op de documentatie pagina’s. Bijv. die over officieel ondersteunde printer merken voor universal printen, met merken als Broer, Scherpe en Konica Bedrijvigheid :p
Gebruiken ze de term toepassingsbundel nog steeds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
mrdemc schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Ik probeer te begrijpen hoe Kyocera vertaalt kan worden als Opgegevencera.

en dit. Microsoft werkte samen met Microsoft. Knap hoor.
Microsoft werkte samen met Microsoft om ervoor te zorgen dat onze printers naadloos worden geïntegreerd met Universal Print zonder dat er on-premises infrastructuur of printerstuurprogramma's nodig zijn.
Pagina: 1 ... 25 ... 49 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.