🠕 This side up
Ik zou het eerder willen stellen "Lowcode doesn't make developers redundant". Er is best heel wat triviale applicatieontwikkeling die nu door mensen met een niet-technische achtergrond in elkaar kan worden geknutseld in dat soort low-code platformen, waar dat voorheen iets was waar developers voor aan de slag moeten.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het grote probleem daarbij is dat er iemand moet beoordelen of het ook echt werkbaar is dat er niet technisch over nagedacht wordt. Want applicatie ontwikkeling is meer dan alleen een schermpje in elkaar klikken. Ik ben het er mee eens dat er echt wel genoeg dingen goed gemaakt kunnen worden in een low/no-code omgeving.Mugwump schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
Ik zou het eerder willen stellen "Lowcode doesn't make developers redundant". Er is best heel wat triviale applicatieontwikkeling die nu door mensen met een niet-technische achtergrond in elkaar kan worden geknutseld in dat soort low-code platformen, waar dat voorheen iets was waar developers voor aan de slag moeten.
Maar vaak komen er dan later alsnog veel eisen bij, waardoor de implementatie alsnog een gedrocht wordt die niet meer schaalbaar en/of onderhoudbaar is.
Als je in lijn met de tool blijft kan het best fijn werken, maar er wordt al snel de randen opgezocht waardoor het minder goed werkt.
Ook bij low-code moet je dus iemand hebben die het design en de architectuur in de gaten blijft houden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Waarom heb ik hier in godsnaam 3 keer op geklikt voor ik hem snapte...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Voor mijn gevoel is low-code vooral om voor medewerkers om hun eigen werkzaamheden te automatiseren.Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Het grote probleem daarbij is dat er iemand moet beoordelen of het ook echt werkbaar is dat er niet technisch over nagedacht wordt. Want applicatie ontwikkeling is meer dan alleen een schermpje in elkaar klikken. Ik ben het er mee eens dat er echt wel genoeg dingen goed gemaakt kunnen worden in een low/no-code omgeving.
Maar vaak komen er dan later alsnog veel eisen bij, waardoor de implementatie alsnog een gedrocht wordt die niet meer schaalbaar en/of onderhoudbaar is.
Als je in lijn met de tool blijft kan het best fijn werken, maar er wordt al snel de randen opgezocht waardoor het minder goed werkt.
Ook bij low-code moet je dus iemand hebben die het design en de architectuur in de gaten blijft houden.
Voor enterprise ontwikkeling zie ik het nog niet zo zitten. Ik zit in de MS Dynamics CRM / Powerplatform hoek waar low-code volop in ontwikkeling is.
Mijn ervaring is dat het omslachtig, ontestbaar en uiteindelijk een draak van een "flow" wordt. Daar waar je met code prachtig resultaat kan boeken.
Telt bijvoorbeeld Wordpress ook als "low code"? Want voor mijn gevoel zijn de meeste simpele "website makers" (de mensen en bureautjes dus) overbodig geworden. Immers kan iedereen nu makkelijk een website bij elkaar klikken, en de meeste mensen vinden een van de gratis templates wel prima. De geavanceerdere websites e.d. worden nog wel door ontwikkelaars gemaakt, maar die van de bakker op de hoek niet meer.Mugwump schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Koenvh op 14-10-2022 13:53 ]
🠕 This side up
Mag ik een Dafalgan in de plaats?ElkeBxl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Waarom heb ik hier in godsnaam 3 keer op geklikt voor ik hem snapte...Touché
Tijd dus voor nieuwe tas koffie, nog iemand?
Valt wat mij betreft meer on de configuratie dan dat het "coderen" is.Koenvh schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Telt bijvoorbeeld Wordpress ook als "low code"? Want voor mijn gevoel zijn de meeste simpele "website makers" (de mensen en bureautjes dus) overbodig geworden. Immers kan iedereen nu makkelijk een website bij elkaar klikken, en de meeste mensen vinden een van de gratis templates wel prima. De geavanceerdere websites e.d. worden nog wel door ontwikkelaars gemaakt, maar die van de bakker op de hoek niet meer.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ach, ik zie het toch echt wel voor serieuze applicaties bij grote klanten gebruikt worden hoor. Voor het gros van de interne applicaties geldt dat zaken als schaalbaarheid niet zo'n issue zijn. Onderhoudbaarheid is in dat soort gevallen vaak veel meer een modelleringsvraagstuk en die heb je net zo goed bij low code als bij reguliere softwareontwikkeling.Woy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Het grote probleem daarbij is dat er iemand moet beoordelen of het ook echt werkbaar is dat er niet technisch over nagedacht wordt. Want applicatie ontwikkeling is meer dan alleen een schermpje in elkaar klikken. Ik ben het er mee eens dat er echt wel genoeg dingen goed gemaakt kunnen worden in een low/no-code omgeving.
Dus ja, je moet altijd wel nadenken over wat je doet en niet hersenloos knippen en plakken, maar dat is verder geen vaardigheid die specifiek is voor developers. Sterker nog, ik zie eigenlijk nog veel te vaak dat developers juist niet over dat soort zaken nadenken.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Soms kom je achter iets waarvan je wou dat je het eerder had ontdekt...
Migrate packages.config to PackageReference...
Zit er pas sinds Visual Studio 2017 in
Anyways, dit lost wel wat probleempjes op in bestaande .NET Framework projecten.
Migrate packages.config to PackageReference...
Zit er pas sinds Visual Studio 2017 in

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Nou ja, de definitie is niet heel strak afgebakend, maar heel veel code schrijft de gemiddelde WordPress gebruiker volgens mij niet.Koenvh schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Telt bijvoorbeeld Wordpress ook als "low code"? Want voor mijn gevoel zijn de meeste simpele "website makers" (de mensen en bureautjes dus) overbodig geworden. Immers kan iedereen nu makkelijk een website bij elkaar klikken, en de meeste mensen vinden een van de gratis templates wel prima. De geavanceerdere websites e.d. worden nog wel door ontwikkelaars gemaakt, maar die van de bakker op de hoek niet meer.
Maar op zich is de markt voor kleine MKB-websites wel een goed voorbeeld. Waar je ooit met enige technische kennis goud geld kon verdienen in die markt, is dat tegenwoordig vooral massaproductie met dat soort oplossingen.
In mijn ervaring ligt dat ook wel een beetje aan hoe het power platform is opgezet. De kracht van dat platform is dat je data overal en nergens vandaan halen en het is heel makkelijk om een flow aan een actie in dynamics of sharepoint te koppelen. Echter is dat ook direct het grote nadeel, zonder een gecentraliseerd datamodel inclusief contains, validaties en access management wordt het snel een zooitje omdat de meeste non-developers niet gewend zijn om over deze zaken na te denken. Hetzelfde voor flows, dat je met een enkele klik een flow aan een sharepoint list kan hangen nodigt uit om dan maar direct alles in die flow te doen zonder losse 'functies' te definiëren. Dedicated low-code platformen zoals outsystems of mendix doen dat soort dingen een stuk beter.scosec schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Voor mijn gevoel is low-code vooral om voor medewerkers om hun eigen werkzaamheden te automatiseren.
Voor enterprise ontwikkeling zie ik het nog niet zo zitten. Ik zit in de MS Dynamics CRM / Powerplatform hoek waar low-code volop in ontwikkeling is.
Mijn ervaring is dat het omslachtig, ontestbaar en uiteindelijk een draak van een "flow" wordt. Daar waar je met code prachtig resultaat kan boeken.
Daarom vroeg ik het ook, want no code valt soms ook onder low code (maar die begrippen zijn zo rekbaar als een latex handschoen). Vroeger kon je er veel mee verdienen - immers wilde iedereen wel een website, maar kon niet iedereen 't. Tegenwoordig heb je zo veel hosters met voorgeïnstalleerde Wordpress (of Joomla, of welke CMS dan ook) dat het eigenlijk overbodig is geworden.Mugwump schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:59:
[...]
Nou ja, de definitie is niet heel strak afgebakend, maar heel veel code schrijft de gemiddelde WordPress gebruiker volgens mij niet.
Maar op zich is de markt voor kleine MKB-websites wel een goed voorbeeld. Waar je ooit met enige technische kennis goud geld kon verdienen in die markt, is dat tegenwoordig vooral massaproductie met dat soort oplossingen.
🠕 This side up
Dat niet alleen, in WP kan sinds 5.9 met de Full Site Editor iedereen de website volledig aanpassen, inclusief de loop voor posts e.d.Koenvh schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 02:24:
[...]
Daarom vroeg ik het ook, want no code valt soms ook onder low code (maar die begrippen zijn zo rekbaar als een latex handschoen). Vroeger kon je er veel mee verdienen - immers wilde iedereen wel een website, maar kon niet iedereen 't. Tegenwoordig heb je zo veel hosters met voorgeïnstalleerde Wordpress (of Joomla, of welke CMS dan ook) dat het eigenlijk overbodig is geworden.
Is wel een gedrocht van een CMS omdat het in de kern nogsteeds het oorspronkelijke blogsysteem is, maar t.o.v. betaalde site builders is het zo heel verkeerd nog niet. Ben benieuwd hoe dat nog verder gaat veranderen als ze de focus meer gaan leggen op plugins en ook de kern als plugin gaan indelen (waar ze het bij WP al een tijdje over hebben)
Dat WordPress intern een rommeltje is geloof ik direct, maar dat zie je niet als je alleen door de interface klikt en plugins installeert, en dat volstaat in 99% van de gevallen.Oon schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 04:08:
[...]
Dat niet alleen, in WP kan sinds 5.9 met de Full Site Editor iedereen de website volledig aanpassen, inclusief de loop voor posts e.d.
Is wel een gedrocht van een CMS omdat het in de kern nogsteeds het oorspronkelijke blogsysteem is, maar t.o.v. betaalde site builders is het zo heel verkeerd nog niet. Ben benieuwd hoe dat nog verder gaat veranderen als ze de focus meer gaan leggen op plugins en ook de kern als plugin gaan indelen (waar ze het bij WP al een tijdje over hebben)
🠕 This side up
Heb van het weekend lekker geexperimenteerd met Kotlin Compose Multiplatform uber-experimental features. Heb een Mandelbrot plotter gemaakt die met 1 codebase met 99% common code zowel voor JVM, JS en iOS werkt. Ik weet dat Flutter al een stuk verder is, maar ik heb nou eenmaal een zwak voor Kotlin :-)
Leuk spul! Vooral Compose (Multiplatform) vind ik echt fantastisch werken. Erg mooi stukje technologie wat de Google (en Jetbrains) mensen gebouwd hebben. Lekker performant en heel simpel state-management.
Hopelijk gaan ze hiermee door en kan ik straks nog meer met Kotlin doen.
Overigens, de repo:
https://github.com/avwie/mandelbrot-compose-multiplatform
Leuk spul! Vooral Compose (Multiplatform) vind ik echt fantastisch werken. Erg mooi stukje technologie wat de Google (en Jetbrains) mensen gebouwd hebben. Lekker performant en heel simpel state-management.
Hopelijk gaan ze hiermee door en kan ik straks nog meer met Kotlin doen.
Overigens, de repo:
https://github.com/avwie/mandelbrot-compose-multiplatform
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het is nog wel de snelste single-threaded implementatie.
Hij is niet ST.Caelorum schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:26:
Het is nog wel de snelste single-threaded implementatie.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Misschien dat ik van alle releases wel de snelste single-threaded versie heb, maar eigenlijk alleen maar omdat verdere optimalisaties altijd zijn gedaan na het multithreaded maken. Als je de snelste pakt en die weer ST maakt, allicht dat die dan ook een stuk rapper is als je mijn versie weer ST maakt (en zeker sneller dan de ST versie waarvan ik de resultaten ooit eens heb gedeeld)
Ik had wel verwacht dat er een discussie zou zijn ontstaan over zijn uitspraken over Python 
- Only for prototyping, only use it once or twice.
- Easy to put the code together
- Not in production
- If you want code that runs efficiently, reliable, repeatidly, at high frequency.
- Not in production
- If you want code that runs efficiently, reliable, repeatidly, at high frequency.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Python is leuk voor iets wat je anders als .sh script zou maken, maar verder nietCurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:32:
Ik had wel verwacht dat er een discussie zou zijn ontstaan over zijn uitspraken over Python
- Not in production
had hij 't niet over z'n eigen Python code? Die zou ik ook niet in productie willen draaien...CurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:32:
- Not in production
Verder ben ik het wel met 'm eens dat het eenvoudig is om code te schrijven in Python, en als je voor snelheid wil gaan je wss iets anders wil gebruiken. Maar hoe hij het generaliseerde vond ik niet echt chique.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Ik heb een keer een blog gelezen van Guido van Rossum waarin hij uitleg hoe je binnen python optimalisaties kan doorvoeren zodat je beter gebruik maakt van de onderliggende C logica. Dat scheelde ook al meerdere factoren aan snelheid.DaFeliX schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
had hij 't niet over z'n eigen Python code? Die zou ik ook niet in productie willen draaien...
Verder ben ik het wel met 'm eens dat het eenvoudig is om code te schrijven in Python, en als je voor snelheid wil gaan je wss iets anders wil gebruiken. Maar hoe hij het generaliseerde vond ik niet echt chique.
Het zou mooi zijn als iemand nog de meest geoptimaliseerde python versie van het probleem zou kunnen maken om het punt van zijn eigen onbewuste onbekwaamheid nog wat kracht bij te zetten
Dan kun je net zogoed alles in C++ schrijven, er een python binding van maken, en dat aanroepen vanuit een Python script. Supper snel, maar geen Python meer.CurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb een keer een blog gelezen van Guido van Rossum waarin hij uitleg hoe je binnen python optimalisaties kan doorvoeren zodat je beter gebruik maakt van de onderliggende C logica. Dat scheelde ook al meerdere factoren aan snelheid.
Het zou mooi zijn als iemand nog de meest geoptimaliseerde python versie van het probleem zou kunnen maken om het punt van zijn eigen onbewuste onbekwaamheid nog wat kracht bij te zetten
Python interfacing met C(++) vind ik een stuk minder prettig werken dan met LUA.ThomasG schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Dan kun je net zogoed alles in C++ schrijven, er een python binding van maken, en dat aanroepen vanuit een Python script. Supper snel, maar geen Python meer.
het zal aan mij liggen, maar volgens mij zit er toch echt een A in 'BREAD'.ElkeBxl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:27:
Je bent nu YouTube famous met je mention in Stand-up Maths video @.oisyn
[YouTube: Someone improved my code by 40,832,277,770%]
https://github.com/standupmaths/fiveletterworda/pull/4/filesCurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb een keer een blog gelezen van Guido van Rossum waarin hij uitleg hoe je binnen python optimalisaties kan doorvoeren zodat je beter gebruik maakt van de onderliggende C logica. Dat scheelde ook al meerdere factoren aan snelheid.
Staat al in de beschrijving bij de youtube video als fout van hem.Mugwump schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
het zal aan mij liggen, maar volgens mij zit er toch echt een A in 'BREAD'.
Even zo snel doorheen scrollende kan ik me niet voorstellen dat het niet nog veel sneller kan ook in python.
Ik dacht exact 'tzelfde. Maar geen tijd om hier rustig naar te kijken helaasCurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:12:
[...]
Even zo snel doorheen scrollende kan ik me niet voorstellen dat het niet nog veel sneller kan ook in python.
De snelste Python implementatie in Benjamin's lijst is 2.7s.CurlyMo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:01:
Het is vooral dat het Parker code is dat het langzaam maakt, niet Python code
Met 2.7s valt het weer zat mee tov ongetwijfeld niet de beste implementaties in andere talen 
Maar goed voor een interpreter ding valt het me nog best mee, misschien dat het met iets van Pyston (met JIT) nog wat sneller wil. Of een C binary er van proberen te maken met Cython.
Maar goed voor een interpreter ding valt het me nog best mee, misschien dat het met iets van Pyston (met JIT) nog wat sneller wil. Of een C binary er van proberen te maken met Cython.
Hey ik ben niet zo bekend in de dev hoek van GoT, en twijfel of dit topic-waardig is of dat het hier thuis hoort, maar ik probeer het even;
Ik zoek een software roadmap tool die (op grote hoofdlijnen)
1) aan buitenstaanders duidelijk kan visualiseren wat de roadmap is; en
2) de roadmap eenvoudig aanpast aan ontwikkelcapaciteit. Dus dat ik bijvoorbeeld kan aangeven roadmap item 1 kost 150 effort, we hebben een capaciteit van 150 effort per week MAAR als ik er nu gemakshalve even snel 2 ontwikkelaars aan toevoeg dan *klik* is DIT de nieuwe roadmap.
Het doel is om roadmapitems aan te maken, met het bestaande team de effort-inschatting te verrichten en vervolgens met buitenstaanders / non-devs eenvoudig een globale, grove inschatting te maken van wat de effecten zouden zijn van neer- of opschaling.
2) de roadmap eenvoudig aanpast aan ontwikkelcapaciteit. Dus dat ik bijvoorbeeld kan aangeven roadmap item 1 kost 150 effort, we hebben een capaciteit van 150 effort per week MAAR als ik er nu gemakshalve even snel 2 ontwikkelaars aan toevoeg dan *klik* is DIT de nieuwe roadmap.
Het doel is om roadmapitems aan te maken, met het bestaande team de effort-inschatting te verrichten en vervolgens met buitenstaanders / non-devs eenvoudig een globale, grove inschatting te maken van wat de effecten zouden zijn van neer- of opschaling.
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Heb je zelf ontwikkelingervaring? Want hoe ga je kwantificeren wat een extra developer doet? Als je een beetje bekend bent met softwareontwikkeling dan weet je wel dat simpelweg extra developers in een team kwakken niet betekent dat je capaciteit lineair toeneemt (of zelfs überhaupt toeneemt).Obiter dictum schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:30:
Hey ik ben niet zo bekend in de dev hoek van GoT, en twijfel of dit topic-waardig is of dat het hier thuis hoort, maar ik probeer het even;
Dat is een hele gevaarlijk vraag om hier te stellenObiter dictum schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:30:
Je kunt immers wel stellen dat 1 vrouw in 9 maanden een kind kan baren, maar niet dat 9 vrouwen dat dus in 1 maand kunnen
Je kunt wel stellen dat een 2 keer zo groot team meer werk kan verzetten, maar niet dat dat dan 2 keer zoveel werk is. Je kunt al helemaal niet stellen dat de doorlooptijd van een individueel item halveert.
Als er al een dergelijke tool bestaat, is het dus heel gevaarlijk om daar conclusies uit te trekken inzake een roadmap.
Ik denk dat je dan toch meer moet gaan kijken naar specifieke planning-software. Daarin kun je wel aangeven dat 2 specifieke items parallel kunnen gaan (met beschikbare ontwikkelaars), maar dat bij items met een onderlinge afhankelijkheid meer ontwikkelaars geen directe invloed heeft op de roadmap
- This line is intentionally left blank -
Akkoord, maar dat is iets waar iedereen die bij het project betrokken is mee bekend is... Vandaar het dubbele ( "globale, grove inschatting") voorbehoud in de inschatting. Met andere woorden; daar kunnen en zullen we allemaal langsheen kijken, het is ook meer voor een eerste visualisatie waarna we op hoofdlijnen verder kunnen. Die hoofdlijnen zullen dan in detail worden ingeschat in een daadwerkelijke roadmap.Mugwump schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Heb je zelf ontwikkelingervaring? Want hoe ga je kwantificeren wat een extra developer doet? Als je een beetje bekend bent met softwareontwikkeling dan weet je wel dat simpelweg extra developers in een team kwakken niet betekent dat je capaciteit lineair toeneemt (of zelfs überhaupt toeneemt).
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Je wilt feitelijk gewoon een gantt chart genereren. Brokken werk uitzetten in de tijd, kwantificeren in eenheid X en op basis van capaciteit van X / maand de planning herberekenen.Obiter dictum schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
Akkoord, maar dat is iets waar iedereen die bij het project betrokken is mee bekend is... Vandaar het dubbele ( "globale, grove inschatting") voorbehoud in de inschatting. Met andere woorden; daar kunnen en zullen we allemaal langsheen kijken, het is ook meer voor een eerste visualisatie waarna we op hoofdlijnen verder kunnen. Die hoofdlijnen zullen dan in detail worden ingeschat in een daadwerkelijke roadmap.
Kan in principe in Excel als je daar een beetje handig mee bent, maar er zijn ook wel specialistische project management tools.
Theoretisch kan volgens mij alles in Excel, maar of je dat ook moet willen...Mugwump schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Je wilt feitelijk gewoon een gantt chart genereren. Brokken werk uitzetten in de tijd, kwantificeren in eenheid X en op basis van capaciteit van X / maand de planning herberekenen.
Kan in principe in Excel als je daar een beetje handig mee bent, maar er zijn ook wel specialistische project management tools.
🠕 This side up
Niets leukers dan aan je collega's die met allerlei professionele BI-tooling werken vragen waar de 'export to excel'-knop zit op hun flitsende rapportages.Koenvh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Theoretisch kan volgens mij alles in Excel, maar of je dat ook moet willen...
Ze slagen er zelfs in een 3D animated roller coaster in Excel te maken...Koenvh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Theoretisch kan volgens mij alles in Excel, maar of je dat ook moet willen...

Zolang Autocad nog een Export-to-Excel optie heeft, blijft er hoopeheijnen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:35:
Game over voor Autocad...
- This line is intentionally left blank -
Volgende feature is een Excel naar Autocad importer.Knutselsmurf schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Zolang Autocad nog een Export-to-Excel optie heeft, blijft er hoop
Less alienation, more cooperation.
I heard about a company that’s planning to offshore all maintenance of their software, and keeping only innovation + feature work in the US in the same timezone as their PMs.
— Vic 🌮 (@VicVijayakumar) 22 oktober 2022
Basically one team will produce the bugs and the other will be fixing them?
Goede teamvorming
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Vandaag kwam ik Podman Desktop tegen. Het is duidelijk waar ze de mosterd gaan halen zijn voor de UI ontwikkeling
.

Na 2.5 jaar te hebben gewerkt aan de migratie van een 20+TB mnesia DB naar een Postgres DB zonder downtime, zijn we eindelijk slechts dagen verwijderd van de uiteindelijke switch.
Maar Jezus, wat ben ik doodop van de afgelopen paar weken...
Iemand anders zin in koffie?

Iemand anders zin in koffie?

Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Hopelijk kan er dan binnenkort een gebakje bij als de switch ook echt goed blijkt te gaan ?Swedish Clown schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:24:
Na 2.5 jaar te hebben gewerkt aan de migratie van een 20+TB mnesia DB naar een Postgres DB zonder downtime, zijn we eindelijk slechts dagen verwijderd van de uiteindelijke switch.Maar Jezus, wat ben ik doodop van de afgelopen paar weken...
Iemand anders zin in koffie?![]()
[Afbeelding]
Ik dacht dat jullie al wel over waren ondertussen, toch al een lange tijd geleden ooit ergens de youtube presentatie over locking dingetjes rond transcties was het geloof ik wat jullie nodig hadden ?
Als Microsoft dat nou nog eens in plaats van Docker gaat ondersteunen in hun ontwikkeltools…Styxxy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:12:
Vandaag kwam ik Podman Desktop tegen. Het is duidelijk waar ze de mosterd gaan halen zijn voor de UI ontwikkeling.
[Afbeelding]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Klopt inderdaad, het plan was dat de laatste switch voor de zomer zou plaatsvinden. De laatste loodjes bleken echter een paar flinke te zijngekkie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:58:
[...]
Hopelijk kan er dan binnenkort een gebakje bij als de switch ook echt goed blijkt te gaan ?
Ik dacht dat jullie al wel over waren ondertussen, toch al een lange tijd geleden ooit ergens de youtube presentatie over locking dingetjes rond transcties was het geloof ik wat jullie nodig hadden ?

De uiteindelijke zero-downtime switch bleek ingewikkelder te liggen dan oorspronkelijk in gedachte was en daarbovenop kwamen er een paar performance problemen naar voren

Staging en performance draaien inmiddels volledig op de nieuwe database en draaien naar behoren dus tot nu toe gaat alles volgens plan
Gebak mag de baas regelen maar dat komt vast wel goed denk ik
Peformance probleem en oplossing nog interessant genoeg voor een video vervolg ?Swedish Clown schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:57:
[...]
Klopt inderdaad, het plan was dat de laatste switch voor de zomer zou plaatsvinden. De laatste loodjes bleken echter een paar flinke te zijn![]()
![]()
De uiteindelijke zero-downtime switch bleek ingewikkelder te liggen dan oorspronkelijk in gedachte was en daarbovenop kwamen er een paar performance problemen naar vorenStory of our life trouwens, 3 steps forwards, 2 steps backwards
![]()
Staging en performance draaien inmiddels volledig op de nieuwe database en draaien naar behoren dus tot nu toe gaat alles volgens plan![]()
Gebak mag de baas regelen maar dat komt vast wel goed denk ik
Wellicht, ik wil zoiezo tijd vrijmaken om een achtergrond artikel te schrijven over onze ervaring :-) Er zijn genoeg "lessons learned" en "pitfalls to avoid" die we zijn tegengekomen gedurende dit projectgekkie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:19:
[...]
Peformance probleem en oplossing nog interessant genoeg voor een video vervolg ?
....en de switch is klaar. Mnesia is officieel out-of-the-picture. Wie het exacte tijdstip kan aanduiden wanneer de switch is gemaakt, trakteer ik op een biertje de eerstvolgende keer dat ik in het land ben
:fill(white):strip_exif()/f/image/YWoJHzfPPtffbOeUkExf6lYv.png?f=user_large)
Wij hebben ook een migratie wens vanuit MSSQL naar PostgreSQL. Op dit moment puur een inventarisatie om te kijken wat daarvoor nodig gaat zijn e.d., maar ik zou erg uitkijken naar zo'n artikelSwedish Clown schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:17:
[...]
Wellicht, ik wil zoiezo tijd vrijmaken om een achtergrond artikel te schrijven over onze ervaring :-) Er zijn genoeg "lessons learned" en "pitfalls to avoid" die we zijn tegengekomen gedurende dit project
Me baas is 100% voorstander van minimaal één dan wel twee blog posts. Eén technical deep dive, één meer in hoe een dergelijk project aangepakt kan worden en welke pitfalls daar zijn. Zal waarschijnlijk richting December/Januari worden dat die blogs gepsot worden en zal die uiteraard hier delen :-)mrdemc schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:32:
[...]
Wij hebben ook een migratie wens vanuit MSSQL naar PostgreSQL. Op dit moment puur een inventarisatie om te kijken wat daarvoor nodig gaat zijn e.d., maar ik zou erg uitkijken naar zo'n artikel
Wij hebben een databasemigratie uitgevoegd met behulp van AWS DMS; Ging echt heel erg goed, zeer content over hoe dat gegaan is.mrdemc schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:32:
[...]
Wij hebben ook een migratie wens vanuit MSSQL naar PostgreSQL. Op dit moment puur een inventarisatie om te kijken wat daarvoor nodig gaat zijn e.d., maar ik zou erg uitkijken naar zo'n artikel
Read the code, write the code, be the code!
En hoe dicht moeten we erbij zitten?Swedish Clown schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:17:
....en de switch is klaar. Mnesia is officieel out-of-the-picture. Wie het exacte tijdstip kan aanduiden wanneer de switch is gemaakt, trakteer ik op een biertje de eerstvolgende keer dat ik in het land ben![]()
[Afbeelding]
Ik zeg 9:30
Je zit er ver genoeg naast dat je dat biertje op een andere manier zal moeten verkrijgenazerty schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:20:
[...]
En hoe dicht moeten we erbij zitten?
Ik zeg 9:30
10:00:41 was het exacte tijdstip.
Nu kan er niemand anders meer radenSwedish Clown schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:28:
[...]
Je zit er ver genoeg naast dat je dat biertje op een andere manier zal moeten verkrijgen![]()
10:00:41 was het exacte tijdstip.

Er was nooit de intentie om echt een biertje te betalen voor iemand anders. Kan ook niet. Dit is de Coffee Corner..
Nu heb ik toch even moeten googlen om uit te vinden wat die mnesia DB precies is.
Vraag me af wat de driver was om ooit voor mnesia te kiezen ?
[ Voor 28% gewijzigd door whoami op 08-11-2022 17:14 ]
https://fgheysels.github.io/
Had niet verwacht dat er dermate veel animo zou zijn voor het raden maar wellicht dat de belofte van bier daar een draai aan had gegeven
Het systeem is geschreven in Erlang en mnesia was derhalve (denk terug aan 2005) geen slechte keuzewhoami schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:14:
Nu heb ik toch even moeten googlen om uit te vinden wat die mnesia DB precies is.
Een beetje aardige porter heeft wel wat koffie tonenCaelorum schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:08:
Er was nooit de intentie om echt een biertje te betalen voor iemand anders. Kan ook niet. Dit is de Coffee Corner..
Nog specifieke technische achterliggende redenen voor die wens ?mrdemc schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:32:
[...]
Vooral vanwege de kosten. technisch gezien ben ik ruim tevreden over Microsoft SQL Server, maar met een enterprise licentie lopen de kosten nogal snel op bij het opschalen. Ik gebruik ook al een tijd voor bepaalde toepassingen PostgreSQL en daar ben ik ook tevreden over bij zware load, dus vandaar dat ik dat nu aan het uitzoeken bengekkie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:32:
[...]
Nog specifieke technische achterliggende redenen voor die wens ?
Per core en dan nog het VM / container geneuzel en CAL / User licentie gedoe.mrdemc schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:36:
[...]
Vooral vanwege de kosten. technisch gezien ben ik ruim tevreden over Microsoft SQL Server, maar met een enterprise licentie lopen de kosten nogal snel op bij het opschalen. Ik gebruik ook al een tijd voor bepaalde toepassingen PostgreSQL en daar ben ik ook tevreden over bij zware load, dus vandaar dat ik dat nu aan het uitzoeken ben
apt-get install postgresql for the world, draait ook prima op de laptop om af en toe eens wat uit te proberen.
Visual Studio 2022 (17.4) en .NET 7 zijn uit. Eerste ervaringen:
• Edit & Continue terwijl je een .cshtml open hebt is nóg kapotter dan eerst; nu hoef je niet eens de focus te hebben op de tab met de cshtml-file om de vraag te krijgen dat je wijzigingen incompatibel zijn met de runtime en of je even wil stoppen met debuggen om de boel opnieuw te compileren.
• Die checkbox (altijd opnieuw compileren en herstarten als dat niet met Hot Reload lukt) is echt bloedirritant (maar zit er al een versie of twee in): dan tik je wat tijdens het debuggen, druk je op Enter / Ctrl+S, en gaat 'ie recompilen en weer de debugger starten. Shift+F5 om te stoppen met debuggen dan maar, of Ctrl+Break spammen om het compileren te annuleren.
• CPU-gebruik: 100%, met name in ServiceHub.RoslynCodeAnalysisService.exe.
• Autocomplete: werkt niet. ".TS" geeft geen ToString()-suggestie, gewoon nooit niet. Snippets ("prop", Tab, Tab) ook niet meer.
Sowieso, de Task Manager van de meest recente Windows 11.
Dat was weer mijn "hoe krijgen ze het toch voor elkaar bij MS"-rant van deze maand, bedankt, mede-devvers.
• Edit & Continue terwijl je een .cshtml open hebt is nóg kapotter dan eerst; nu hoef je niet eens de focus te hebben op de tab met de cshtml-file om de vraag te krijgen dat je wijzigingen incompatibel zijn met de runtime en of je even wil stoppen met debuggen om de boel opnieuw te compileren.
• Die checkbox (altijd opnieuw compileren en herstarten als dat niet met Hot Reload lukt) is echt bloedirritant (maar zit er al een versie of twee in): dan tik je wat tijdens het debuggen, druk je op Enter / Ctrl+S, en gaat 'ie recompilen en weer de debugger starten. Shift+F5 om te stoppen met debuggen dan maar, of Ctrl+Break spammen om het compileren te annuleren.
• Autocomplete: werkt niet. ".TS" geeft geen ToString()-suggestie, gewoon nooit niet. Snippets ("prop", Tab, Tab) ook niet meer.
Dat was weer mijn "hoe krijgen ze het toch voor elkaar bij MS"-rant van deze maand, bedankt, mede-devvers.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Omg, verbaast mij verder nietsCodeCaster schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:08:
Visual Studio 2022 (17.4) en .NET 7 zijn uit. Eerste ervaringen:
Niet dat die Jetbrains IDEs zoveel soep zijn, maar iig werken ze wel gewoon.
Welke conferenties in de Benelux zijn zoal de moeite om op je agenda te plaatsen als full-stacker (Java/Kotlin/Angular)? Vorige maand naar Devoxx geweest in Antwerpen en dat was heel interessant, heleboel interessante talks gezien en ook een leuke beursvloer. Welke zijn er nog een aanrader?
Het eerste wat in mij opkomt is https://fullstackeurope.com/2022LSDsmurf schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:55:
Welke conferenties in de Benelux zijn zoal de moeite om op je agenda te plaatsen als full-stacker (Java/Kotlin/Angular)? Vorige maand naar Devoxx geweest in Antwerpen en dat was heel interessant, heleboel interessante talks gezien en ook een leuke beursvloer. Welke zijn er nog een aanrader?
Koffietje voor de Devschuur? Ik kan het wel gebruiken, was gisteren wat aan het rondklooien met NLP (spacy.io enzo) en voor ik het goed en wel besefte was het al na 01 uur
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/FQ0lECXBHAW03Dj6Y54CmME3.gif?f=user_large)
Ik kan dat ook wel gebruikenGhehe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
Koffietje voor de Devschuur? Ik kan het wel gebruiken, was gisteren wat aan het rondklooien met NLP (spacy.io enzo) en voor ik het goed en wel besefte was het al na 01 uur![]()
[Afbeelding]

Spacy ziet er interessant uit! Heb het ff gebookmarked om later eens rustig te bekijken, thanks. Was zelf gisteravond dan weer bezig met Docker en https://getgophish.com/, iets totaal anders

[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 17-11-2022 11:52 ]
Die is leuk: reddit.com heeft AAAA records, www.reddit.com niet. Extra leuk als je dingen probeert aan te roepen via IPv6 en dan afvraagt waarom het netwerk onbereikbaar is 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| ; <<>> DiG 9.16.1-Ubuntu <<>> AAAA reddit.com @9.9.9.9 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 49195 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 4, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512 ;; QUESTION SECTION: ;reddit.com. IN AAAA ;; ANSWER SECTION: reddit.com. 41 IN AAAA 2a04:4e42:400::396 reddit.com. 41 IN AAAA 2a04:4e42:200::396 reddit.com. 41 IN AAAA 2a04:4e42:600::396 reddit.com. 41 IN AAAA 2a04:4e42::396 ;; Query time: 10 msec ;; SERVER: 9.9.9.9#53(9.9.9.9) ;; WHEN: Thu Nov 17 16:33:32 CET 2022 ;; MSG SIZE rcvd: 151 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| ; <<>> DiG 9.16.1-Ubuntu <<>> AAAA www.reddit.com @9.9.9.9 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 8811 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;www.reddit.com. IN AAAA ;; ANSWER SECTION: www.reddit.com. 5408 IN CNAME reddit.map.fastly.net. ;; AUTHORITY SECTION: fastly.net. 29 IN SOA ns1.fastly.net. hostmaster.fastly.com. 2017052201 3600 600 604800 30 ;; Query time: 50 msec ;; SERVER: 9.9.9.9#53(9.9.9.9) ;; WHEN: Thu Nov 17 16:33:38 CET 2022 ;; MSG SIZE rcvd: 136 |
🠕 This side up
Je weet dat https://reddit.com je naar https://www.reddit.com doorstuurt hè?Voutloos schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:15:
Een meer dan terechte straf voor opoes die altijd maar ‘www.’ ervoor tikken.
🠕 This side up
Mooi project spacy.io, ook al wel wat mee gepield, maar is sindsdien wel het nodige veranderdGhehe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
Koffietje voor de Devschuur? Ik kan het wel gebruiken, was gisteren wat aan het rondklooien met NLP (spacy.io enzo) en voor ik het goed en wel besefte was het al na 01 uur![]()
[Afbeelding]
Even wat extra koffie nodig na dit MS SQL server dingetje, omdat jullie geen van allen mijn database hebben een repro op (srv2019) system tables.
Een datamodel waarbij in de ene tabel het aap_noot heet en in de andere aapNoot als je dan onverhoopt een subquery hebt zoals in onderstaand voorbeeld krijg je hele vreemde resultaten.
Msg 207, Level 16, State 1, Line 7
Invalid column name 'type'.
Er komen resultaten terug
Ik heb zelf nog geen 2022 server draaien maar dit zit in 2017 en 2019, best onhandig.
Microsoft SQL Server 2019 (RTM-CU16-GDR) (KB5014353) - 15.0.4236.7 (X64)
(Ook bij Microsoft SQL Server 2017 (RTM-CU31) (KB5016884) - 14.0.3456.2 (X64))
Een datamodel waarbij in de ene tabel het aap_noot heet en in de andere aapNoot als je dan onverhoopt een subquery hebt zoals in onderstaand voorbeeld krijg je hele vreemde resultaten.
code:
1
| select type from sys.assemblies |
Msg 207, Level 16, State 1, Line 7
Invalid column name 'type'.
code:
1
2
3
4
5
| SELECT * FROM SYS.OBJECTS where type = 'S' and type in (select type from sys.assemblies) |
Er komen resultaten terug

Ik heb zelf nog geen 2022 server draaien maar dit zit in 2017 en 2019, best onhandig.
Microsoft SQL Server 2019 (RTM-CU16-GDR) (KB5014353) - 15.0.4236.7 (X64)
(Ook bij Microsoft SQL Server 2017 (RTM-CU31) (KB5016884) - 14.0.3456.2 (X64))
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Ha, zat wat random YouTube videos te kijken. Filmpje van Parker en zien we @.oisyn voorbij komen
Ik zag dat het hier al was gepost maar alsnog props. Heel gaaf.
Ik zag dat het hier al was gepost maar alsnog props. Heel gaaf.
Bij YAML met Bicep heb ik standaard veel koffie nodig.
Maar ook heel mooi spul om je build/publish/deploy pipelines op te tuigen per SCS.
Onlangs Azure Data Factory (over low code gesproken) en Azure Container Apps (FE, BE, Function’s) met Keyvault en Storages geconfigureerd, was uiteindelijk maar een week werk voor een aantal oplossingen en kunnen nu binnen no-time naar PRD. En dat zonder een platform of Ops team.
Genoeg issue’s trouwens nog, maar vaak al door iemand gevonden en workaround beschikbaar.
Ik wil echt niet meer terug on-prem
Nu eerst weer koffie, vandaag Azure-B2C inzetten als IDP voor onze interne medewerkers. Hoe ga je hiermee om in een OTAP situatie (met meerdere nodes per container) en oauth2.0 is the main question
. Eerst even met het handje in Azure Portal en daarna via Yaml/Bicep verwacht ik.
Maar ook heel mooi spul om je build/publish/deploy pipelines op te tuigen per SCS.
Onlangs Azure Data Factory (over low code gesproken) en Azure Container Apps (FE, BE, Function’s) met Keyvault en Storages geconfigureerd, was uiteindelijk maar een week werk voor een aantal oplossingen en kunnen nu binnen no-time naar PRD. En dat zonder een platform of Ops team.
Genoeg issue’s trouwens nog, maar vaak al door iemand gevonden en workaround beschikbaar.
Ik wil echt niet meer terug on-prem
Nu eerst weer koffie, vandaag Azure-B2C inzetten als IDP voor onze interne medewerkers. Hoe ga je hiermee om in een OTAP situatie (met meerdere nodes per container) en oauth2.0 is the main question
[ Voor 108% gewijzigd door Falcon op 21-11-2022 07:27 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Voor de mensen die de klassieker nog niet kennen
🠕 This side up
Als het je lukt om B2C op te zetten via bicep / azure cli / powershell, dan ben ik best geinteresseerd. Afgelopen zomer ook mee gestoeid, en uiteindelijk alles maar gedocumenteerd hoe het moet opgezet worden via de Portal.Falcon schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:11:
Nu eerst weer koffie, vandaag Azure-B2C inzetten als IDP voor onze interne medewerkers. Hoe ga je hiermee om in een OTAP situatie (met meerdere nodes per container) en oauth2.0 is the main question. Eerst even met het handje in Azure Portal en daarna via Yaml/Bicep verwacht ik.
Het zal wel mogelijk zijn om te automatiseren, maar aangezien het slechts een éénmalige handeling is (ok, per omgeving moet je het wel eens uitvoeren), uiteindelijk besloten om de tijd er niet in te steken.
https://fgheysels.github.io/
Die conclusie lijken wij hier ook te trekken om het maar met handje straks op PRD te gaan doen. First make it work and then make it prettywhoami schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:51:
[...]
Als het je lukt om B2C op te zetten via bicep / azure cli / powershell, dan ben ik best geinteresseerd. Afgelopen zomer ook mee gestoeid, en uiteindelijk alles maar gedocumenteerd hoe het moet opgezet worden via de Portal.
Het zal wel mogelijk zijn om te automatiseren, maar aangezien het slechts een éénmalige handeling is (ok, per omgeving moet je het wel eens uitvoeren), uiteindelijk besloten om de tijd er niet in te steken.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik ben vorige week naar het twee dagen durende SymfonyCon geweest, en heb m'n notities niet bij de hand, maar er waren maar een paar interessante talks:LSDsmurf schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:55:
• Transactional vs. Analytical Processing - Christopher Hertel: OLTP vs OLAP, afwegingen voor welk soort datastore en queries op welk moment.
• Advanced Git Magic - Pauline Vos: hoe gebruik je Git rebase / bisect effectief.
• A web for anyone, anywhere, anytime - Rowdy Rabouw: hoe belangrijk headings, semantische HTML en aria-attributen zijn voor met name visueel beperkten zijn.
• Fighting impostor syndrome: a practical handbook - Marine Gandy: interessante talk over een bekend fenomeen.
• FrankenPHP: de in Go geschreven webserver Caddy + een meegecompileerde PHP-SAPI = snellere applicaties, makkelijker deploybaar in Docker.
Slechte talks:
• Headless possibilities - Ivo Lukač: "Iedereen wil microservices en REST-API's, want die zijn cool, en bestaande CMS'en bieden die mogelijkheid vaak niet. Hier is een lijst van 50 headless CMS'en, deze 10 zijn in PHP geschreven, en nu is het volgende probleem: wie bouwt het head van het headless CMS? Nou, wij!" - en dan geen demo geven van hun software. In 15 van de 45 minuten was z'n talk voorbij.

• Symfony & Hotwire: an efficient combo to quickly develop complex applications - Florent Destremau: "we hebben een hekel aan JavaScript(-frameworks), dus hier is een nieuw JavaScript-framework". De techniek van turbo-frames (het gedeeltelijk, al dan niet streaming updaten van de DOM) is wel interessant, maar ook niets nieuws onder de zon, en het enige dat getoond werd, was de integratie met Symfony-controllers, niets van de techniek eronder.
• From monolith to decoupled…wait, why is that one getting bigger?!? - Shawna Spoor: "we hadden een monoliet, en zijn deze gaan opbreken in 'microservices' volgens de 'strangler fig approach'. Hoe, en waar we tegenaan zijn gelopen, gaan we niet vertellen, maar bereid je voor op het onderhouden van twee versies van je code".
• Advanced Test Driven Development - Diego Aguiar: niet per se slecht, maar extreem basaal, zeker de noemer "advanced" niet waardig.
Ik kwam bij deze conferentie terecht dankzij collega's van een klus waar ik inmiddels weg ben, maar had het ticket al gekocht.
Een decennium geleden ben ik tweemaal bij de DevDays/TechDays geweest in Den Haag. Wat toen in ieder geval beter was: de omschrijvingen van de talks waren inhoudelijker, zodat je van tevoren al wist wat je te horen ging krijgen, en hadden een "US University Course Ranking"-achtig iets, dus een talk met niveau "101" was voor iedereen, terwijl een SQL-talk op niveau "301" al aardig wat basiskennis vereiste.
Dit weer eens meegemaakt hebbend, vraag ik me wel af hoe je zou moeten selecteren naar wat voor conferenties je zou moeten, in acht nemend dat het 2-3 dagen omzet kost, plus een paar honderd voor ticket, reis en verblijf.
Ik doe voornamelijk back-end .NET, in de hoek van ETL/integraties/API's/migraties, naast Git/CI/CD/DevOps/PR's/documentatie/testing verbeteren.
Eventueel https://events.linuxfound...on-cloudnativecon-europe/LSDsmurf schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:55:
Misschien een beetje oud maar hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Wanneer ik dit doe krijg ik de melding "uitgever heeft de betaling geweigerd..".oisyn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:34:
[...]
Geen last van. Youtube Premium Family voor €2,40 per maand via India
Ik kan wel kiezen voor de 12maanden betaling maar dat is voor 1 persoon. Ik heb een credit Rabobank (gold card visa)
Rabobank gaf aan geen inkomende transacties te zien dus die kunnen weinig betekenen.
Edit*
Via protonVPN secure verbinding uitgeschakeld en dan werkt het wel
[ Voor 6% gewijzigd door Killertjuh op 24-11-2022 11:30 ]
Maandag een goede deal op beyond compare
https://www.scootersoftware.com/shop.php?zz=shop_promo
TAKE 30% OFF OF ANY BC LICENSE
Monday, November 28th, 2022
Applies to any Beyond Compare purchase; new licenses and upgrades.
Check back any time after 12 am Monday (US Central Time)
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Ik had dit bericht bijna gerapporteerd voor spam totdat ik je naam zag. Kolere he, menig warez/spam website ziet er nog beter uit.markvt schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:22:
Maandag een goede deal op beyond compare
[...]

Ik wil niet helemaal een hork zijn maar als ik toch even mag vragen, is er anno 2022 nog een legitieme use-case voor zo'n programma? Het voelt voor mij heel erg een product voor mensen die nog met FTP hun code changes naar prod pushen?
Het is een diff/merge tool. Kun je met git gebruiken om lastige merges te doen.Douweegbertje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:19:
[...]
Ik had dit bericht bijna gerapporteerd voor spam totdat ik je naam zag. Kolere he, menig warez/spam website ziet er nog beter uit.![]()
Ik wil niet helemaal een hork zijn maar als ik toch even mag vragen, is er anno 2022 nog een legitieme use-case voor zo'n programma? Het voelt voor mij heel erg een product voor mensen die nog met FTP hun code changes naar prod pushen?
Jij doet nooit diffs en merges op je code?Douweegbertje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:19:
Ben al jaren fervent gebruiker van dit programma. De default merge is vaak ook al gewoon goed bij conflicts. En diffs op de geschiedenis van je clipboard is ook geweldig (kopieer twee keer een stuk code naar je clipboard en doe er een diff op).
Waar ik alleen nog eens naar moet kijken is een fatsoenlijke diff all met git. Die doet standaaard 1 aanroep van de difftool per veranderde file en wacht dan tot het proces is afgesloten. Ik wil dat ie alles in 1x opent.
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 25-11-2022 08:33 ]
Ik moet zeggen dat ik nog geen betere image diff tool gevonden heb, maar sta open voor opties 🙂Douweegbertje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:19:
[...]
Ik had dit bericht bijna gerapporteerd voor spam totdat ik je naam zag. Kolere he, menig warez/spam website ziet er nog beter uit.![]()
Three way merges, automerge, vergelijken van Word-bestanden in plaintext, vergelijken van directory-inhoud (al heb je dat met een normaal release-proces inderdaad steeds minder nodig), en nog veel meer, en een levenslange licentie in plaats van al die abonnementen. Beste € 40 die ik ooit aan een tool heb besteed.Kalentum schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:41:
[...]
Het is een diff/merge tool. Kun je met git gebruiken om lastige merges te doen.
Want serieus, waarom is álles een per-user licentie-abonnement tegenwoordig:
• Office: tientje per maand, want met de Home-versie mag je niet zakelijk werken.
• Visual Studio: Action Pack mag je niet gebruiken voor development voor anderen, dus € 1500 per jaar.
• JetBrains, al betaal ik ondertussen slechts € 130 voor het All Products Pack als individuele developer, toch weer een tientje per maand.
• PostMan: € 12 per maand voor een REST-client als je collecties eenvoudig wil delen met anderen, en een UI die dermate op de schop is gegaan dat zelfs de tabs van de tabs tabs hebben. Insomnia it is.
• GitKraken: verbergt erg veel van Git voor maar € 5 per maand. Fork kost eenmalig € 40, maar te kort gebruikt om overtuigd te zijn. Git Extensions is gratis, maar graflelijk.
• Studio3T voor MongoDB: € 200 per jaar. RoboMongo is gratis, maar door de boeven van 3T overgekocht. Benieuwd hoelang "forever" in "forever free" duurt.
• Slite of enig andere documentatie-site: ook weer euro's per gebruiker per maand.
• Sentry voor errorlogging en -reporting: € 25 per maand.
• GitHub, Atlassian Cloud, Azure DevOps, ...
Je loopt er stiekem best op leeg.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 25-11-2022 11:30 ]
Elk jaar meld ik me aan voor de gratis .net days van jetbrains en elk jaar vergeet ik daadwerkelijk een sessie te kijken. Steevast een maand na afloop krijg ik een kortingscode voor 3 maanden gratis een product (weet niet meer welke) die ik apply en dan een heel jaar het huidige product gratis krijg. Ik heb welgeteld 1x voor JetBrains betaald, maar zit al op mijn 3e jaar All Products pack met nu net nog een jaar gratis gekregenCodeCaster schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:38:
[...]
• JetBrains, al betaal ik ondertussen slechts € 130 voor het All Products Pack als individuele developer, toch weer een tientje per maand.
[...]
Heb er al wel eens melding van gemaakt dat het systeem niet helemaal goed werkt, maar ze kunnen er niets aan doen. Ik klaag niet.
Vaak gewoon via de CLI maar anders gewoon https://code.visualstudio...l/overview#_viewing-diffs wat ook mijn default editor is. Ik heb zelf nog een extra plugin dat je dingen kunt selecteren en kunt comparen tegen je clipboard..oisyn schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:31:
[...]
Jij doet nooit diffs en merges op je code?
Ben al jaren fervent gebruiker van dit programma. De default merge is vaak ook al gewoon goed bij conflicts. En diffs op de geschiedenis van je clipboard is ook geweldig (kopieer twee keer een stuk code naar je clipboard en doe er een diff op).
Waar ik alleen nog eens naar moet kijken is een fatsoenlijke diff all met git. Die doet standaaard 1 aanroep van de difftool per veranderde file en wacht dan tot het proces is afgesloten. Ik wil dat ie alles in 1x opent.

Ik hoop dat je snapt dat als je die tool niet kent en dan objectief die website ziet, dat je echt iets hebt van 'wtf'?
[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 25-11-2022 16:23 ]
Is dat niet het hele idee? Omdat het maar zo weinig maand kost, koop/probeer je het sneller. Dan raak je hooked en blijf je het gebruiken.
Werkt dat echt bij mensen? Ik zie "maandelijks betalen" bij software en ik ga al snel op zoek naar een alternatief. Ik denk dat ik Photoshop gekocht had als dat kon (zelfs voor een paar honderd euro), nu gebruik ik Affinity Photo voor €25. GitKraken vraagt ook een bedrag, en nu gebruik ik SourceTree (wat wel een verslechtering is, maar het doet wat 't moet doen).Gropah schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:41:
[...]
Is dat niet het hele idee? Omdat het maar zo weinig maand kost, koop/probeer je het sneller. Dan raak je hooked en blijf je het gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Koenvh op 25-11-2022 19:44 ]
🠕 This side up
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.