Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonneplanelen, klein oppervlak: wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46
Afgelopen voorjaar heb ik een overkapping geplaatst. Hierop wil ik zelf zonnepanelen plaatsen. De beschikbare dakruimte betreft ong. 19 m2: de te benutten dakruimte is namelijk 4850 mm breed en 3900 diep. De is ligging 160°Z. De ondergrond betreft EPDM en het dak kent een lichte hellingsgraad van 3%. De schaduw is vanaf de lente nihil. In het najaar is er aan het einde van de middag schaduw van een boom verderop in de tuin.
Het budget betreft ong. €1500.
De vraag is echter, heeft het economisch gezien nut. Mijn jaarverbruik is namelijk ong. 3800kWh (gezin van drie) en met de te plaatsen panelen ga ik nooit break-even bereiken. Aan de andere kant; iets is altijd beter dan niets. En met het oog op de toekomst (verdere verduurzaming van mijn jaren '30 vrijstaande woning) én oplopend stroomverbruik geen slecht idee. Vandaar dat ik de laatste tijd mijn opties aan het verkennen ben:

Tweedehands
Wellicht een interessante. Op bv. Marktplaats is genoeg te vinden, vaak complete pakketten. De nadelen van tweedehands liggen voor de hand, maar goed, voor het geringe aantal panelen die ik wellicht kwijt kan, is het een voordelige mogelijkheid.

Nieuw
Geïnspireerd door https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099998 ben ik, door het in dat topic gegevens advies van @Ronald, gaan nadenken over de optie van nieuw. In aanschaf vermoedelijk duurder, maar wel gedekt qua garantie en nieuwe panelen en dito techniek. Ik zou bv. zes van deze https://www.solar-bouwmar...455wp-perc-lr4-72hph.html panelen kunnen leggen met uiteindelijk een behoorlijk hoge opbrengst.

De schuur gebruiken
Ik heb een vrije grote schuur, ong. 9 meter lang en 7 meter breed, met een mooie ligging: 231°ZW (het rechter dakdeel, het linker dakdeel ligt op het oosten). De schaduw is nihil. Hier kunnen meer dan genoeg panelen op, maar onder de pan en de panregels liggen dunne platen asbest. Monteurs willen dus sowieso het dak niet op. Mij maakt het niet enorm veel uit, maar het leggen van panelen op een schuin pannendak lijkt me lastiger dan een vrijwel plat EPDM-dak. En daarbij, voor €1500 leg ik het dak niet vol. Maar wellicht kan ik er een start mee maken en later aanvullen?

Overkapping én schuur gebruiken
Wat ook zou kunnen, is eerst de overkapping gebruiken. Vervolgens sparen, budget creëren en aansluitend de garage gebruiken. Dan heb ik in eerste instantie in ieder geval iets.

De zonnepanelen worden aangesloten op de groepenkast in de garage. Deze is overigens wel aan vervanging toe. Dit doet een kameraad van me (elektricien). Hij zal uiteindelijk ook de installatie koppelen aan de groepenkast.

Lang verhaal kort; wat zouden jullie mij aanraden? :)

Foto's van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7VXqU9Fu_oOQy6kg2E1g0wJulc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyT0WmflKGB8Orf0b0ml16R3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8Y34ztOhASo6VcgoK_qN5x86qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpRkh3VkTm3nllnaZfkAlGDd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypmWYFKjIRez8yA9MNtzDZsYtGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfYmsaVpCUy9zn39tLbXojNz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncws5KBlBgxkujXkEJAkZYfoEp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxfMp7mh0gzxRBPa7xKeiloZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Ik moet zeggen dat ik je overkapping er niet zo heel sterk uit vind zien. Zou er niet een paar honderd kilo opladen.

Ik zou die schuur saneren en daar een mooie set opleggen.

• UTM
lothar schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:19:
Ik moet zeggen dat ik je overkapping er niet zo heel sterk uit vind zien. Zou er niet een paar honderd kilo opladen.

Ik zou die schuur saneren en daar een mooie set opleggen.
Dank voor de feedback. De foto vertekent nogal; het dak kent een solide constructie. Hij is berekend op een groen dak.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@UTM
ik heb panelen op oost-west (rood)
en panelen op noord laag op schuurtje met boom (blauw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
ja ik scoor niet hoog, maar toch ga ik deze lente al weer alles terug verdienen.

oost-west:
voorbeeld dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep door dat oost en west op een ander moment zijn top haalt, kun je gewoon met een kleinere goedkopere omvormer af.
ik heb 6,4kWp op een 4kW omvormer b.v. ;)

belangrijker is doe zoveel mogenlijk in 1x goed.
dit maakt de prijs lager (soms ook BTW aftrek makkelijker) en voor rij kosten/bezorgkosten lager.
etc etc...

panelen zijn nu zo goedkoop geworden dat de richting die ze opkijken eigenlijk niet meer zo heel belangrijk is.
2de hands is soms zelfs duurder als nieuw. (prijs daling nieuw ging sneller als 2de hands, soms zie je gewoon sukkels op marktplaats)

asbest kan een probleem zijn, maar niet altijd.
ik heb zelf de asbest verwijderd van het schuurtje.
(maar kan voor jouw wel een probleem zijn, zoek de regels eens uit in hoeverre het een probleem is.)
op de lange duur wil je eigenlijk toch ook van de asbest af, vroeger of later. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Bij zelf leggen en een 'te klein systeem' (voor je verbruik) is terugverdientijd superkort... Niet twijfelen, doen nu.

4x2 portrait op schans, dus zonder tussenruimte met een kort, iets breder paneel... Zo uit het hoofd bijvoorbeeld Trina vertex s ~400Wp.

Ik weet niet of je op 3 graden met platdaklegsystemen en ballast kan werken... Dus EPDM ankers en daar met stokschroef een rail op is wellicht een idee om uit te werken.
(Platdaklegsystemen zijn relatief aan de prijs)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens mij heb je het plan al rond.

Inderdaad gewoon beginnen met je platdak systeem met panelen zoals @Ronald noemde. Met een net nieuw systeem.

En dan later op je schuurdak. Dat saneren of zelf een mooi (evt tweedehands) systeem leggen. Als je een tijdje MP in de gaten houd komt er vast wel een systeem voorbij wat je dak perfect vult en goed betaalbaar is.

Dan heb je een leuk aantal totaal panelen, zodat je zeker voldoende opbrengst hebt! Zo’n systeem betaald zichzelf altijd terug op termijn hoor. Hoe meer PV hoe beter geld praktisch altijd.

Een goede meterkast is wel belangrijk ja! Met eventueel ook monitoring want dat is altijd wel handig en kan je maar beter gelijk goed doen. Als de PV sets op een eigen Kwh meter zitten ben je niet afhankelijk van wazige omvormers of andere problemen. En kan je gewoon elk type omvormer nemen zonder daar tig meer voor te betalen om goede monitoring te hebben.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• UTM
Allen dank voor de reacties! :) Met het idee van @Ronald, ben ik puzzelen en rekenen voor de 4*2 (portrait). Er wordt voorgeschreven 20cm van de rand vrij te houden, dat betekent dat ik 4450mm (2*200) overhoud. De geopperde panelen passen dus in een 4*2 opstelling (afmetingen: 1754 x 1096 x 30). Dat is, als alles strak op elkaar aansluit. Qua breedte houd ik 66m (4450-4.384) over. Qua lengte is er een uitdaging. Om beide randen vrij te houden, heb ik die 20cm nodig. Maar ga ik dan rekenen: 3900-400(randen vrijhouden) = 3500. De panelen zijn 1754 lang: *2 is dit 3508. Stel ik 'smokkel' aan beide zijde een centimeter, dan lukt het.

Lang verhaal kort; is, volgens jullie, bovenstaande een goede mogelijkheid? If so, welke omvormer zouden jullie aanraden? Ik zat aan deze te denken omdat die prima past bij het vermogen van de panelen (8*400=3200WP). Maar wellicht zie ik iets verkeerd?

• Ronald
Afhankelijk van systeem hebben de klemmen een zekere breedte tussen de panelen. Zeker aan achterzijde hoef je denk ik die 20cm niet aan te houden ;-) (Het is geloof ik iets met aankijkhoek 45 graden... de vraag is hoe relevant omdat het heel erg binnen je erf zit...

Omvormer is prima... erg klein prijsverschil met 2500XS, die een tikje krap is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• UTM
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:04:
Afhankelijk van systeem hebben de klemmen een zekere breedte tussen de panelen. Zeker aan achterzijde hoef je denk ik die 20cm niet aan te houden ;-) (Het is geloof ik iets met aankijkhoek 45 graden... de vraag is hoe relevant omdat het heel erg binnen je erf zit...

Omvormer is prima... erg klein prijsverschil met 2500XS, die een tikje krap is.
Ik zat te denken om bv. deze te monteren met deze EPDM-ankers. Of is dat slecht bedacht en is het bv. niet mogelijk de ankers te koppelen aan de rails?
Ik zat ook te denken aan eventueel deze betonvoeten, maar dat is duurder dan bovenstaande oplossing, tevens zwaarder én kost wellicht meer ruimte.
Of ik gebruik deze elementen i.c.m. de EPDM-ankers.
Of zien jullie een andere/betere oplossing?

De bedoeling van bovenstaande om deze situatie te creeëren:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwproducten.nl/indeximages/producten_17852_320.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door UTM op 22-11-2021 14:15 ]

• Ronald
Het Solarstell is niet goedkoop (geloof me, ik heb er een hoop van) ;-)

Maar ik ben absoluut geen EPDM expert... Maar wat ik zou /onderzoeken/

Dergelijke EPDM ankers... Volgens mij is er rail bevestiging wat je op draadeind kan gebruiken.

De achterste draadeinden verlengen (er zijn koppelmoeren voor draadeind) zodat je een schans hebt als je de rails er aan vast maakt.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:02
UTM schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:06:
[...]

Ik zat te denken om bv. deze te monteren met deze EPDM-ankers. Of is dat slecht bedacht en is het bv. niet mogelijk de ankers te koppelen aan de rails?
Ik zat ook te denken aan eventueel deze betonvoeten, maar dat is duurder dan bovenstaande oplossing, tevens zwaarder én kost wellicht meer ruimte.
Of ik gebruik deze elementen i.c.m. de EPDM-ankers.
Of zien jullie een andere/betere oplossing?

De bedoeling van bovenstaande om deze situatie te creeëren:

[Afbeelding]
Er zijn volgens mij ook wel goedkopere aanbieders van betonvoetten:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

En je zou ze ook zelf kunnen maken:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

• UTM
Heronimo schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:06:
[...]

Er zijn volgens mij ook wel goedkopere aanbieders van betonvoetten:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

En je zou ze ook zelf kunnen maken:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
Dank! Ziet er uit als een leuk project. Maar ik denk dat:
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:34:
Het Solarstell is niet goedkoop (geloof me, ik heb er een hoop van) ;-)

Maar ik ben absoluut geen EPDM expert... Maar wat ik zou /onderzoeken/

Dergelijke EPDM ankers... Volgens mij is er rail bevestiging wat je op draadeind kan gebruiken.

De achterste draadeinden verlengen (er zijn koppelmoeren voor draadeind) zodat je een schans hebt als je de rails er aan vast maakt.
Ook kan werken. Ik kan deze ankers koppelen aan bv. deze montagerail. Zodoende kan ik een frame maken voor de panelen, deze klemmen om ze vervolgens aan te sluiten.
Maar ook hier weer; of denk ik te makkelijk, haha :)

• Ronald
J0YR1D3R in "Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen"

Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar dan met langere / steeds langer wordende draadeinden zodat het een schans wordt.

• UTM
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:41:
J0YR1D3R in "Ervaringen met bitumen (schuin) dak en montage zonnepanelen"

Dit is wat ik in mijn hoofd heb, maar dan met langere / steeds langer wordende draadeinden zodat het een schans wordt.
Helder, dat is ook wat ik in gedachten heb. Door jou, haha :) dus dank! Maar ik zie daar ook enkel de EPDM-delen icm. de rails, zoals ik hierboven aangaf. Of kijk ik verkeerd?
De schans wil je creëren omdat de helling van het dak onvoldoende is qua zoninval of onvoldoende helling voor het naadloos aansluiten van de onderste/bovenste paneel?

• Ronald
Helling zodat je niet continue je panelen gaat wassen... Met 10 graden loopt bijna alles er wel af ;-)

Pagina: 1