Snijplanken opknappen en gebruiksklaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 19:08

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
...
Kan lijn(zaad)olie over minerale olie?
Welke voor en nadelen zijn er qua minerale olie en de duurdere butler olie of bijenwas olie?

Gaat om beuken en rubberwood planken.

Gebruik nu een fles skidd die is bijna leeg en ik zoek een 500ml of meer fles, scheelt elke keer naar de winkel gaan.
Deze ging best lang mee maar dat was omdat ik nog geen "dure grote planken" had en goedkope messen dus veel op plastic sneed en de enige houten plank al goed ingeolied was.

Nu ben ik 1 plank al aan t in olieën met die ikea mineral en las dat lijnzaadolie ook erg goed is en een "verhardende werking" heeft. Is dat niet voor je messen meer botmakend? Wil je dat wel die verhardende werking? En nog belangrijker: Kan je van olie soort wisselen of is t kies and stick to it?

En je hebt ook olie met bijenwas nu is bijenwas een afstotende laag die dus ook de olie afstoot toch?
https://deplankjesfabriek...ste-olie-voor-je-plankje/

Ik moet 1 plank helemaal weer opknappen dus die is droog en vrij voor oliekeuze, 1 is nieuw met die ikea olie behandeld zeer kort geleden dus die gebruiksklaar.

Dus t komt neer op welke onderhouds olie zou ik moeten kopen om t meeste rendement te hebben.
- De minerale olie, kijken of ikea die nog heeft of een retailer.
- De lijnolie, (kan die over een andere olie zoals minerale olie?
- De butler olie omdat het schijnbaar beter is.
- de bijenwas olie, (las iets als eerst goed in olieën en daarna in boenen met bijenwas als onderhouds cycles. Schijnt wel onomkeerbaar te zijn die keuze.
Edit: Kwam dit tegen:
"Bijenwas
Deze cream van Boos is gemaakt van bijenwas. Je gebruikt deze nadat je de plank hebt behandeld met minerale olie. Deze was vormt een beschermende laag die het hout afsluit. Hierdoor blijft de plank mooier en hoef je deze minder vaak te oliën."
Dat zou betekenen dat ik minerale olie gebruik voor inweken, in soaken en dan bijewas als tussendoor onderhoud?
Tis een beetje koopadvies dus. 😊

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 20-11-2021 10:49 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 21-11-2021 17:29)

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Ik vond zelf dit filmpje van knives and tools wel handig. Verder gebruik ik zelf druivenpitolie om mijn snijplank in te oliën. Ik denk dat de genoemde duurdere middelen niks toevoegen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ehh - heb je aan de schuurmachine al eens gedacht?Dan kan je opnieuw beginnen. En wat is er mis met de olie waarmee je bezig was?

edit: en minerale olie gebruik ik in mijn oldtimer auto, all is well?

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 20-11-2021 23:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:24:
ehh - heb je aan de schuurmachine al eens gedacht?Dan kan je opnieuw beginnen. En wat is er mis met de olie waarmee je bezig was?
Ik heb de schuurmachine gebruikt op de droge plank, de oude plank is vettig die moet je eerst afkrabben.
Voorbereidend werk is gdaan
edit: en minerale olie gebruik ik in mijn oldtimer auto, all is well?
https://www.fonq.nl/produ...snijplanken-0-5-l/453453/
https://www.amazon.nl/WOO...e%2Caps%2C207&sr=8-7&th=1
https://www.kookwinkel.nl/boos-blocks-mystery-olie-473-ml

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik gebruik gewoon een beetje zonnebloem olie om mijn hakblok in te smeren. Werkt al vele jaren prima!

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat lijken mij mooie producten om van je geld af te komen.
Ik zou niet per se minerale olie als pluspunt zien Wikipedia: Minerale olie

Verder wat @bvk al schreef.

edit; gebruik dus gewoon een plantaardige olie naar wens.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 21-11-2021 00:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Ik vond zelf dit filmpje van knives and tools wel handig. Verder gebruik ik zelf druivenpitolie om mijn snijplank in te oliën. Ik denk dat de genoemde duurdere middelen niks toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Is dit ook gewoon voedselveilige lijnolie?
https://www.gamma.nl/asso...-gekookt-500-ml/p/B507653

En belangrijker als er al minerale olie in zit kan dit er op of gaat het tegenelkaar in werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
jjust schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:35:
Hij gebruikt minerale olie voor voedselindustrie.

Druivenpit olie is ongeveer evenduur als lijnolie. Geld ook voor kan je dit straffeloos over minerale olie smeren?

Wisselen van product dus?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@copykat Wow; wat een 'edele' werkwijze c.q. behandeling heb je in gedachten voor een snijplank. :/
Ook hier weer mijn oprechte vraag: moet het een show(room) model worden, of een goede plank om dagelijks te gebruiken?

Heb ooit vroegâh het vertroetel principe gebruikt. Eens in de zoveel tijd schoonmaken met citroensap en zout, inoliën met een überduur flesje edele keukenplankenolie. (ongetwijfeld weer afgevuld door keukenprinsesjes in baljurken) en langzaam gedroogd teneinde scheuren te voorkomen. :+

Niets van dat alles doe ik meer; vergeefse moeite vind ik.
Hooguit 1x per jaar de schuurmachine (grof en fijn) erover om de diepste krassen weg te polijsten, een beetje insmeren met de olie die ik gebruik voor bakken en braden, klaar.
Klaar voor de dagelijkse martelgang van hakken, snijden, pletten. Werkt prima, Die plank trotseert 's-ochtends de broodzaag en 's-middags allerelei andere harde, zachte, droge, natte levensmiddelen. En dat doet 'ie prima.

Net zoals afgelopen week; na het fijnsnijden van wat stukjes geelwortel zaten er gekleurde vlekken op de plank en op m'n vingers. En gistermiddag paarse vlekken van de fijngesneden rode kool. So what? Na een paar dagen is dat ook weer weg, door gebruik/schoonmaken.
Afijn, afspoelen met heet water, afdrogen en weer klaar voor gebruik.
Had die plank maar geen plank moeten worden. O-)

En dat kostbare snijblok (ooit gekocht voor 12 euro :) ) gebruik ik nu al >5 jaar.
Nog steeds optima forma.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/519AqM8SinL._AC_SL1181_.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:54
Ik zou me niet druk maken over het combineren van verschillende soorten olie.
Ikzelf heb IKEA olie gebruikt en gebruik ook vaak lijnzaadolie (degene die als voedingsmiddel verkocht wordt) , die heb ik toch staan. Als de plank eenmaal verzadigd is heb je niet echt veel nodig. Als de plank het nodig heeft wrijf ik er wat olie over en klaar. Zal een paar keer per jaar zijn.

Ik zou overigens geen olie gebruiken die ranzig wordt, zoals olijfolie. (Maar ja, naar dat advies luister ik zelf ook niet hé, met lijnzaadolie ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Jaspervl op 21-11-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ehtweak schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:08:
@copykat Wow; wat een 'edele' werkwijze c.q. behandeling heb je in gedachten voor een snijplank. :/
Ook hier weer mijn oprechte vraag: moet het een show(room) model worden, of een goede plank om dagelijks te gebruiken?
He haha nee, maar ben nu eenmaal iemand die eerst goed duidelijk wil hebben welke opties ik heb en wat de kosten vs resultaat is. Iets in hout laten intrekken betekend vaak geen weg terug meer.
Denk aan je dure vloer en wax vs hard wax vs olie.... 😬
Heb ooit vroegâh het vertroetel principe gebruikt. Eens in de zoveel tijd schoonmaken met citroensap en zout, inoliën met een überduur flesje edele keukenplankenolie. (ongetwijfeld weer afgevuld door keukenprinsesjes in baljurken) en langzaam gedroogd teneinde scheuren te voorkomen. :+

Niets van dat alles doe ik meer; vergeefse moeite vind ik.
Hooguit 1x per jaar de schuurmachine (grof en fijn) erover om de diepste krassen weg te polijsten, een beetje insmeren met de olie die ik gebruik voor bakken en braden, klaar.
Klaar voor de dagelijkse martelgang van hakken, snijden, pletten. Werkt prima, Die plank trotseert 's-ochtends de broodzaag en 's-middags allerelei andere harde, zachte, droge, natte levensmiddelen. En dat doet 'ie prima.
Gebruikte minerale olie vd ikea die blijkbaar niet meer leverbaar is zo oud al dus, 1x per jaar smeren was t wel.
Ik heb nu wat duurdere planken en 1 die gort droog is nooit gebruikt. Is gewoon leuk om iets mooi te maken en daarna te gebruiken. Maar zoals ik al zei eerst even checken wat de beste manier is. Geen ervaring er in en geen zin er zelf achter te komen dat ik de. Dure plank verkloot heb met verkeerde producten.
Net zoals afgelopen week; na het fijnsnijden van wat stukjes geelwortel zaten er gekleurde vlekken op de plank en op m'n vingers. En gistermiddag paarse vlekken van de fijngesneden rode kool. So what? Na een paar dagen is dat ook weer weg, door gebruik/schoonmaken.
Afijn, afspoelen met heet water, afdrogen en weer klaar voor gebruikt.
Had die plank maar geen plank moeten worden. O-)

En dat kostbare hakblok (ooit gekocht voor 12 euro :) ) gebruik ik nu al >5 jaar.
Nog steeds optima forma.
[Afbeelding]
Ik heb een plank gekocht met bakkies van rvs er onder ideaal.
Snijden en hup zo in t bakkie de koelkast in of zelfs de oven.
Vaatwasser maakt t schoon.
Net zo duur als een luxe plank. 80 euro maar zeer handig in een kleine keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:42
Ik doe ook precies wat @ehtweak zegt, minus het schuurmachine verhaal. Met andere woorden, gewoon gebruiken en that's it. Mijn meest gebruikte plank gaat zo al tegen de 20 jaar mee.

Eén keer kreeg ik een nieuw blok cadeau en dacht "nu ga ik het eens netjes doen". Meerdere malen in de druivenpit olie gezet. Meteen een enorme barst er in en krom. Maar goed, dat was waarschijnlijk een heel goedkoop blok of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oh ja, en in de jaren daarvoor (duurdere) planken gebruikt, maar uiteindelijk braken die allemaal wel een keertje. Vaak is het samengesteld hout (dat zie je aan de lengtenaden), en als ik dan weer eens een flinke mep gaf met m'n Global hakbijl om iets te pletten, dan had ik ineens twee kleinere planken. :)

En ja, zo'n sjieke fancy plank/blok met inlays of allerlei fraaie patrooneffecten oogt wel leuk, maar die zijn meer voor de heb, niet om te gebruiken. O-)

Ik hoop ooit nog eens een flinke schijf, oud & uitgewerkt stuk, olijfhout o.i.d. tegen te komen voor een schappelijk bedrag. En daar dan m'n dagelijkse martelplatform van te maken. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:10

mutsje

Certified Prutser

Ik gebruik koud geperste lijnolie, kreeg liter van me zwager uit Groningen. 1x insmeren, dan dag laten uitharden daarna nog een keer insmeren en weer minimaal dag laten uitharden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Als ik iedereen zo belees is het of gewoon ikea minerale olie als t niet duurder is dan 10euro/500ml omdat ik dat al gebruik.
of overschakelen naar druivenpit olie wat https://www.ah.nl/product...141/monini-druivenpitolie
5 euro/500ml is en ook prima werkt.(minerale olie en druivenpit olie bijt elkaar niet volgens @Jaspervl dus dan is de keus stuk simpeler.)

ik denk dat ik het laatste ga doen. makkelijk te halen bij appie of ander supermarkt. Speciaal naar de ikea voor snijplankolie word meteen ook sneu bij de kassa.. :+

thanks all.
(ook voor t antwoord dat veranderen van olie niet echt uitmaakt)

Beste antwoord is doet er niet echt toe en de "kooking chef used this also" snijplanken olie is prima maar onnodig duur.
Druivenpit olie it is. (en je kan er ook prima mee bakken dus de olijfolie word uit gefaseert ;-) )
8)

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 21-11-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:50

LankHoar

Langharig tuig

@copykat wat voor plank heb je? Klinkt wel interessant met die bakjes namelijk.

Overigens, waarom niet gewoon voor zonnebloemolie gaan? Nog goedkoper en ook prima :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 09:35
Ook hier een gebruiker van druivenpitolie, lekker goedkoop en veilig. Ik smeer de plank 1x per 4 maanden heel dik in met de olie en laat het een uurtje zo staan. Daarna droogvegen en gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:58:
@copykat wat voor plank heb je? Klinkt wel interessant met die bakjes namelijk.

Overigens, waarom niet gewoon voor zonnebloemolie gaan? Nog goedkoper en ook prima :)
Deze
https://www.bol.com/nl/nl...50x32cm/9200000091749516/
Zonnebloem olie was plakkeriger geloof ik.
Minerale olie trekt volledig in t hout.
Lijn olie verhard de celstructuur vh hout schijnbaar, maakt je plank harder.
En druivenpit olie word veel als alternatief gezien van de minerale en andere duurdere spullen.

Lijnolie werd door mn opa gebruikt op zn zagen en beitels en schaven. Roestwerend.
En kwasten in bewaren zonder schoonmaken maar dat kan niet meer met de watergedragen verven.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 22-11-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
Wat is eigenlijk het doel van inoliën? Ik heb een paar bamboe planken van de IKEA (klik) en die houden het tot nu toe wel redelijk uit. Ik was ze gewoon af in een sopje. Ik neem aan dat sopjes en olie elkaar niet lief vinden, dus gewoon old skool afwassen zit er dan niet in?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:29:
Wat is eigenlijk het doel van inoliën?
Hout trekt vocht aan en droogt uit, de cellulose cellen krimpen en zetten uit. Door olie te gebruiken stabiliseer je dit proces waardoor droogte scheuren door krimpen of schimmel/bacterien door (voedsel)vocht en sappen opzuigen/opname niet zo snel kunnen gebeuren. De olie vult het op zeg maar.
Ik heb een paar bamboe planken van de IKEA (klik) en die houden het tot nu toe wel redelijk uit. Ik was ze gewoon af in een sopje. Ik neem aan dat sopjes en olie elkaar niet lief vinden, dus gewoon old skool afwassen zit er dan niet in?
Bamboe is een houtsoort die slecht is voor je messen als in ze worden snel bot. Net als glasplanken overigens.
Bamboe heeft weinig vocht opname dus ook weinig sappen. Als je ze onderdompelt in water en later weer laat drogen zal t toch scheuren meestal omdat de lijm loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ah helder, ik dacht dat zo'n bamboe plank beter was dan glas (zachter materiaal), maar dat is dus schijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NoepZor schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:28:
Ah helder, ik dacht dat zo'n bamboe plank beter was dan glas (zachter materiaal), maar dat is dus schijn?
Alles is beter dan glas (edit: voor je messen dan). Het is een afweging tussen twee 'kwaden':
- Hoe zachter het materiaal, hoe beter voor je messen maar hoe meer kans op bacterie groei, en andersom ;)
Als Bamboe voor jou werkt, prima toch?
Ik heb HACCP snijplanken (in kleurtjes dus) van kunststof. Daar hoor je ook we wildste verhalen over wat er in de krasjes zou kunnen leven (maar ze gaan na gebruik wel in de vaatwasser).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 22-11-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:28:
https://www.meesterslijpers.nl/snijplanken-informatie
https://www.uulki.com/nl/...milieuvriendelijk-veilig/

Bamboe is eigenlijk te hard door die silicium. Daarom is kopshout en beuken aangeraden dan snij je in de vezel in plaats van door de vezel. En de tannine? In ieder geval een stofje die de boom bij leven beschermde tegen schimmels beschermt t hout dan tegen de bacteriengroei.

Maar inderdaad als ze bevallen prima toch?
Ik gebruik een bamboe plank als vleestrancheerplank. Mn verse ge bbq'de vlees.
Dat snij je toch rustig door en vaak veel vocht met medium rare. Even sopje en afspoelen en afdrogen klaar.
Maar voor groente en andere snij acties liever die kophouten planken. Scheelt aantal malen messen slijpen per jaar.

Die plastic met kleurtjes heb ik ook, vooral voor rauwe kip en vis gebruik ik die nog. En hup de vaatwasser in daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Scheelt dat ik toch geen “dure” messen heb. Staat een Vivo setje van een AH actie een paar jaar terug. Het doet redelijk z’n ding. Maargoed messen en slijpen is weer een heel andere discussie 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Update,
Druivenpit olie gebruikt, en er ging een behoorlijke hoeveelheid op de plank die in 1 keer opgezogen werd.
100ml minimaal. Foto zie je tot voorbij t label was nieuwe fles.
Twee zijden gedaan en drogen en dan eerst "blokken" met een hardhouten blok dr overheen te wrijven om de ruwheid te verlagen en nog 1 keertje inwrijven met olie.
Dan is het gebruiksklaar voor enige maanden.
Resultaat is dit.

Mooie doffe glans en houtnerf komt er extra uit met deze olie.

Goed keus druivenpitolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le0T7bU2aLZsOoZmfH7eMTZm-7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa7yqYiW3H2EtrPyLUgwx6bC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UdvuemqaM1xH5HQDBhV4zD_uiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0weLAkFDMXZKLAjckoyTzfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Goede keuze, walnoot olie werkt ook goed.
Pagina: 1