Helaas is de 2e doos niet afgeleverd gisteren, maar gelukkig kon in het hele proces voltooien alsof ik 'slechts' 2 toolheads had en daarmee toch een werkende printer opleveren.
De bouw heb ik in 2 delen gedaan. Basis in 2 uurtjes op vrijdagavond en de rest in 2-3 uurtjes op de zaterdag. Kon niet zoveel herrie maken en heb alles op mijn gemak gedaan. Denk dat als je er een beetje vaart achter zet (en niet Prusa Support nodig hebt) je in 3 uurtjes klaar kan zijn. Prusa maakt de stappen zo uitgebreid dat je meer aan het lezen/dubbel checken bent dan dat je wat doet. Tegelijk wil je voorkomen dat je 6 dingen tegelijk doet en dan weer wat los kan halen.
De XL bouwen is uiteindelijk veel simpeler en sneller dan bijvoorbeeld een MK3 volledig opbouwen. Het was daarom ook even wennen dat de zakjes niet genummerd zijn, maar beschrijven wat er in zit (alle M3 10mm schroeven van de hele build zitten bijvoorbeeld in 1 zakje). Veel minder werk/foutgevoelig ook voor Prusa al heb je evengoed heel veel zakjes.
Wat ik hieraan jammer vind is dat je geen idee hebt hoe je dingen kan tunen of waar het aan kan liggen. Bij de MK3 heeft dat me wel echt geholpen namelijk, je kende de printer van binnen en buiten.
Eerste wat opvalt:
- Degelijke printer
- Nette afwerking
- Bijzonder ZWAAR!!!
- MK3 past er gewoon in

- Maakt relatief veel herrie bij bepaalde printacties.
De manier waarop de printkoppen werken is echt heel gaaf. Voel een beetje alsof je een robot in huis hebt.
Ook de load cell sensor in de nozzle is super. Het calibreren is iets magisch, je blijft maar kijken hoe de printkop precies een pin aan tikt zonder ook maar iets te hard te duwen.
Top op heden 4 issues gehad:
1. Heatbed/z-as arm paste niet goed op elkaar.
2. Nozzle Seal zijn verkeerd gemonteerd/beschadigd.
3. Wifi kabel past niet in de mount
4. Ledverlichting buigt (pas na een poosje) door aan 1 kant waardoor de balk met printkop er steeds langs schuift.
Probleem 1, heatbed montage. De linker arm van de z-as stond een beetje krom (links achter wees naar binnen). En doordat het geheel (afstand tussen beiden armen) net iets krapper is dan het heatbed frame kreeg ik de 4e schroef links achter er niet in. Opgelost (mede dankzij de comments in de manual) door de schroeven van die arm los te halen en net die 0,2mm anders te monteren waardoor de arm wel haaks was. Met een klein duwtje kon ik nu wel de beiden linker schroeven er in krijgen.
Probleem 2 (nozzle seals) is na aanleveren foto's bevestigd door Prusa Support, hadden ze nog niet eerder gezien. Het is een soort silicone elastiek (zie link hierboven) die er bij mij scheef op zit waardoor het metalen deel er in het midden doorheen geprikt is.
Voor nu opgelost door het 'elastiek' er weer recht op te zetten, doet ondanks de 'schade' wel gewoon zn werk. Wordt uiteindelijk vervangen door Prusa maar zelf voorgesteld even op de andere 3 koppen te wachten zodat ze er zo nodig meteen 5 sturen.
Probleem 3 (antenne houder) was ik al over geïnformeerd door Prusa (nog voor ik de printer binnen had). Issue is dat ze schijnbaar 2 antenne kabels meeleveren. Ze gebruiken dan de 'moer' om in het onderdeel te schuiven, alleen mijn moer is veel groter dan het gat. In mijn geval opgelost door een antenne kabeltje die ik had liggen met een kleinere moer (alternatief is zelf het juiste onderdeel printen + korting voucher OF Prusa het onderdeel te laten opsturen). Verwacht dat dit niet meer voorkomt bij toekomstige leveringen.
Probleem 4 (led bar) heb ik nog niet gemeld. Heb wel gezien dat dit lastig te repareren is. De led bar is voorzien van een soort foam waardoor plakken niet zo goed zal lukken. Zijwaarts is er een gat tussen de bar en de wand, dus ook geen optie (hooguit meerdere lagen dubbelzijdige silicone tape). Je kan hem ook niet loshalen want dan haal je de geribde band van de assen los.
Mogelijke oplossing is een klein beugeltje printen die het op zn plek houdt. Maar eerlijk gezegd is deze printer een beetje te duur voor zo een oplossing. Zal dit melden zodra ik de laatste toolheads binnen heb en weet hoeveel silicone band ik moet laten komen. Even afwachten dus.
Printen
Ik heb er nu 2 single-nozle printjes op zitten. Een standaard batman ding en een zelf ontworpen telefoonstandaard op een 45% hoek met diverse complexe vormen/overhang/etc.
Batman was goed vlak (heb voor nu even geprint op de gladde plaat - al vind ik de structured veel mooier) al vond ik de bovenste laag redelijk ruw. Is wel op te lossen door ironing, maar dat zat niet in het standaard model op de USB-stick.
De telefoonstandaard doet hij goed (2 uur op 0.25), maar doordat sommige bewegingen overhaast lijken is het minder strak als bij de MK3S (3 uur 40 min op 0.20).
Ben benieuwd of hij het op 0.20 beter doet (2 uur 30 min). Verwacht dat hij met input shaper nog sneller gaat dus dit de strakke hoeken niet ten goede zal komen
Verder
Wifi gaat via een ini file op de USB stick. WOW. Maar het werkt meteen
Prusalink/Prusaconnect ga ik eerdaags ook nog testen aangezien ik begrijp dat Octoprint er nog niet mee samenwerkt.
Wat betreft de herrie bij bepaalde bewegingen denk ik dat dit o.a. komt door de holle ruimte onder de printer. Daarnaast staat de printer bij mij ook nog eens op een 'holle' IKEA plaat/bureau. Wat ik mogelijk wil doen is zelfklevend foam op de onderkant + zijwanden plaatsen (die kan je zelfs dubbelwandig maken). Maar voor nu eerst maar eens wachten op de laatste koppen en lekker spelen met de volwaardige functies.
[
Voor 6% gewijzigd door
pc-freakz op 22-10-2023 14:20
. Reden: Aanvulling 'verder' ]