Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Broodro0ster schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:26:
[...]
Zou je dan niet gewoon beter een mpx/formbot Voron kit bestellen? :P
Ik denk dat zo'n Ender ombouw veel zal kosten, kopzorgen bezorgen en wellicht zul je toch blijven verlangen naar een echte XL of Voron.
Valt reuze mee. De spullen zijn trouwens al onderweg en een deel is er al. Ik moet alleen nog even eea bij een vriend op zijn Bambu laten printen in ABS. In de basis is de ombouw naar CoreXY niet heel duur. De Hydra ombouw is wat kostbaarder, en dan zitten de kosten in de buildplate die je moet kopen. Sommigen behouden het originele Creality heatbed, maar ik pak gewoon een plak aluminium met een AC-heater eronder. Je hebt dan bijna al een Voron. Kopzorgen valt ook wel mee, het is niet een heel obscuur ding, en zoals ik al zei: al bijna een Voron.

Ik ben dan wel al lekker aan het warmdraaien om later een 'echte' Voron te bouwen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Broodro0ster schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar de resultaten met input shaping. Dat is vergelijkbaar met Klipper waardoor de printsnelheid normaal een stukje omhoog zal kunnen. Zowel op de MK4 als op de XL.
Nou, ik ben benieuwd. Ik heb nu een paar van die filmpjes bekeken van die mevrouw van Tada3D printing, maar ik ben zeg maar underwhelmed. Misschien komt het door al die filmpjes van supersnelle VzBoT's, Voron's (zelfs een 0.2) en hoewel ik snap dat die snelheidsmonsters niet constant op die snelheid printen en dat zoiets ook ten koste gaat van de levensduur, is er ook ergens een optimum. De XL staat wel heel erg conservatief afgesteld. Die eerste laag bijvoorbeel doet gewoon pijn aan je ogen. Hij is wel supermooi en er zijn genoeg printers Inclusief de Bambu) die er nog een puntje aan kunnen zuigen, maar op die snelheid print zelfs een Ender 3 nog een mooie eerste laag gok ik.
Nee, met al die mooie techniek aan boord vind ik het behoorlijk tegenvallen eigenlijk. Het mag best iets sneller, ook zonder input shaping. Of...als die input shaping komt, krijgt ie een enorme speedboost, maar ik ben bang dat ze 'm toch in de conservatieve stand laten staan. Logisch, want langzaam printen is heel goed voor de kwaliteit. Alleen kunnen die supersnelle printers ook heel erg goed en kwalitatief printen op een behoorlijke snelheid. Want dat is vaak het doel van de race naar een speedbenchy: leer de limieten kennen en zo leer je 'm in te stellen voor kwalitatief printen op hoge snelheid. Al die tijd die ze hebben genomen om dat ding te ontwikkelen had toch ook wel een beetje besteed kunnen worden aan wat snellere profielen?

Misschien moet iemand daar eens de tijd voor nemen. Volg eens zo'n traject om de max flowrate uit te vogelen. Vreemd dat nog niemand dat gedaan heeft. Ook al is die input shaping er nog niet, kijk eens wat ie kan. Ik vind het jammer eerlijk gezegd. Ergens hoop ik nog dat ik straks wordt ingehaald door de realiteit en dat ie straks toch in staat blijkt om lekker op tempo te printen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:46
mphilipp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Nou, ik ben benieuwd. Ik heb nu een paar van die filmpjes bekeken van die mevrouw van Tada3D printing, maar ik ben zeg maar underwhelmed. Misschien komt het door al die filmpjes van supersnelle VzBoT's, Voron's (zelfs een 0.2) en hoewel ik snap dat die snelheidsmonsters niet constant op die snelheid printen en dat zoiets ook ten koste gaat van de levensduur, is er ook ergens een optimum. De XL staat wel heel erg conservatief afgesteld. Die eerste laag bijvoorbeel doet gewoon pijn aan je ogen. Hij is wel supermooi en er zijn genoeg printers Inclusief de Bambu) die er nog een puntje aan kunnen zuigen, maar op die snelheid print zelfs een Ender 3 nog een mooie eerste laag gok ik.
Nee, met al die mooie techniek aan boord vind ik het behoorlijk tegenvallen eigenlijk. Het mag best iets sneller, ook zonder input shaping. Of...als die input shaping komt, krijgt ie een enorme speedboost, maar ik ben bang dat ze 'm toch in de conservatieve stand laten staan. Logisch, want langzaam printen is heel goed voor de kwaliteit. Alleen kunnen die supersnelle printers ook heel erg goed en kwalitatief printen op een behoorlijke snelheid. Want dat is vaak het doel van de race naar een speedbenchy: leer de limieten kennen en zo leer je 'm in te stellen voor kwalitatief printen op hoge snelheid. Al die tijd die ze hebben genomen om dat ding te ontwikkelen had toch ook wel een beetje besteed kunnen worden aan wat snellere profielen?

Misschien moet iemand daar eens de tijd voor nemen. Volg eens zo'n traject om de max flowrate uit te vogelen. Vreemd dat nog niemand dat gedaan heeft. Ook al is die input shaping er nog niet, kijk eens wat ie kan. Ik vind het jammer eerlijk gezegd. Ergens hoop ik nog dat ik straks wordt ingehaald door de realiteit en dat ie straks toch in staat blijkt om lekker op tempo te printen.
Hoe kleiner de printer, hoe sneller hij kan. Want minder flex op de onderdelen en riemen. Dus logisch dat je zelfs van een 0.2 onder indruk bent.

Dat vrouwtje van Tada heb ik ook al bekeken, maar die neemt gewoon het standaard profiel en doet verder niks... Je bent vrij om alle parameters van een MK3/4 en XL aan te passen. Accel en speed kun je gewoon in de slicer aanpassen. Ik print met mijn MK4 sneller als standaard. Alleen zit daar wel een limiet aan quality belang voor je is want te snel en dan treed er ringing en ghosting op. Dat is net wat input shaper tegengaat.
Dus fysiek kan een MK3/4 en XL gewoon wel snel printen, maar je wil die ringing er uit.

Hier is een 19min benchy met de MK4 en de alpha versie van input shaper: YouTube: Sub 20 minute Benchy - Original Prusa MK4 (alpha firmware with input...
Dat ziet er naar mijn mening best netjes uit voor die tijd.

Die 3min benchies zijn leuk om naar te kijken, maar verder heb je daar weinig aan. In zo'n geval is de 3D printer jouw hobby. Tunen, upgraden, hertunen, upgraden ...
Maar je hebt ook mensen die gewoon willen dat de printer werkt om daarmee onderdelen te printen voor hun hobby of winkeltje op Etsy. Volgens mij is het vrouwtje van Tada zo'n iemand en dan is een Prusa onklopbaar. Betrouwbaar en spuwt kwaliteit uit.

Ik hang de laatste veel uit in de Voron community en 3/4 heeft een Prusa MK3 naast de Voron staan en die zullen we nooit weg doen omdat die altijd werkt.
Zelf wil ik ook een Voron bouwen, want heel het bouw process lijkt me leuk en ik wil graag een grote printer er bij, maar het tunen achteraf schrikt me dan wat meer af. Elk nieuw soort filament moet je zelf gaan tunen.
Bij de Prusa machines heb je een hele database aan verschillende merken filamenten. Je kiest jouw filament er uit en je hebt gewoon een goeie print. Zoiets is perfect als je printer een tool voor je is en geen hobby.

De Prusa XL met single toolhead is eigenlijk niet veel duurder als een LDO 350mm Voron, maar verder wel "saai". Hoe de snelheid zich gaat verhouden is nog af te wachten, maar ik verwacht wel dat het positief zal uitpakken. Als je kijkt naar een Voron die op kwaliteit aan het printen is, gaat het ook een stuk trager dan wat je in de speed filmpjes ziet.

Het vrouwtje van Tada heeft trouwens onlangs een filmpje gepost waarbij de een Benchy print met de standaard profielen op een Mini, MK3, MK4 en XL. De XL was het snelst met ongeveer 1h10 geloof ik en de MK4 deed er 1h20 over. Als je dan het filmpje van Prusa MK4 met input shaper ziet waar het 19min wordt, dan zal de XL dat wellicht ook wel kunnen of zelfs beter vermoed ik.

Afwachten en we gaan het zien. Alleen wel jammer dat input shaping gewoon niet klaar was bij de release. Dat zou ze veel kopzorgen besparen denk ik.
En hopelijk komt er ook nog een 250mm corexy van Prusa die de gekende Prusa betrouwbaarheid/kwaliteit/gebruiksgemak heeft, open source is en de snelheid van een Bambu Labs heeft. Maar volgens mij kunnen ze bijna niet anders op termijn.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
@Broodro0ster Ja, ik snap dat een kleine printer sneller kan, maar het verschil is wel heel erg groot. En het gaat mij niet om 3min benchies, maar meer het resultaat van zo'n speedbenchy 'reis' Want het doel van zo'n speedbenchy is de limieten van de printer te leren kennen en zodoende een afsteling te bereiken waarbij je mét kwaliteit én snelheid kunt printen. Alle tijd die ze nodig hadden om de XL te ontwikkelen, en dan nóg hebben ze input shaping niet op orde....blijkbaar was het iets dat ze op het laatste moment bedacht hebben, want anders was het wel heel erg magertjes. Ze bewandelen echt de zeer conservatieve weg.
En zoals ik al aangaf, snap ik ook wel dat een supersnelle machine altijd ten koste gaat van iets. Als het niet de kwaliteit van de prints is, dan is het wel de levensduur van de printer of de componenten. Maar er is een tussenweg, een optimum. Nogmaals: met ál die tijd die ze hebben genomen om dat ding te ontwikkelen, had er best wel een profiel gemaakt kunnen worden waarmee je een beetje sneller kan printen?

Ik heb al die filmpjes van het tadameisje gezien, maar ik heb ook zat filmpjes gezien van printers die een heel stuk sneller printen met goede kwaliteit. En dat zijn ook geen printers waar je constant aan loopt te tweaken. Want dat is ook een keuze. Je kunt best een Voron bouwen, afstellen en klaar. Dat je daar langer mee bezig bent dan met een Prusa is duidelijk. Hoewel...nu we kunnen concluderen dat de XL met een beetje matige profielen komt, moet je eigenlijk wel aan de gang om waar voor je geld te krijgen en een paar snellere profiles maken.
Als je met een LDO kit vergelijkt, vergelijk je de Europese prijs. LDO is een US firma, en daar kost de kit nog geen €1400, hier zit je bijna aan €1800. En een Formbot kit is nóg goedkoper. En dan heb je een machine waar je ontelbare mods aan kunt uitvoeren. Ik zal maar niet beginnen over de nog experimentele toolchanger van een Indiër op de Voron India Discord, want dat is wat het is: experimenteel, maar toch. Een Voron is een hobbymachine, dus toch wel een ander publiek. Ik ben nu bezig met een 'Poor man's Voron', zijnde mijn Ender 5+ die de ZeroG Mercury mod te verwerken krijgt. Ook een leuk project. Afhankelijk van hoe dat bevalt, bouw ik tzt wel een keer een echte Voron. Kijken wat er straks komt.

Uiteindelijk is het mijn mening/impressie over de XL. Het is nog steeds een prachtige machine met hele mooie techniek. Maar in het licht van de ontwikkelingen op de 3D printermarkt het afgelopen jaar, lijkt het echt wel of ze een klein beetje de boot hebben gemist. Misschien heb ik het mis, maar ik persoonlijk had er meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 08:24
Een nieuwe update van Jo in de mailbox:

Hello everyone!

I would like to share the latest information regarding the current status of the Original Prusa XL 3D printers and their up-to-date shipping dates.

Single head semi-assembled XL

As we promised in the last article on our blog, the first units of the XL single-tool semi-assembled printers will be shipped by the end of this week. Full production will commence during the week of June 12th.

Once your printer is close to being shipped, we will email you in advance that your reservation is now ready to be turned into a final order. You can edit the shipping address (you can change the ZIP, but not the country), add more items to your order, and select the shipping method. You can’t increase the number of XLs, but you can decrease it. There is no deadline for converting the reservation into an order right now. The reservation date is decisive; as soon as you complete the payment, you will jump into the right place in the queue.

Multi head XL

As for multi-tool XL printers: the testing units are with our beta testers for several weeks now and we have some pretty awesome results as you can see in the photos below.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wOtACkK5BB1I3eIObMugb0JooA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJf9Ysb9J1RbEhkxbRh0zq1E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY8ZPEpwzJjrvgdgVoulYh78AwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHdksvO5eRAO4tt9LPn9DmXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jsHby23RpquTsQ44lHh1EvqNlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slT5lUJLO2vVrobhjQyW2iZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M6Z7Tqy8vEHHa5b4tA8FyB9840=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOSJS4s7NOffvOlvMszW1CGu.jpg?f=fotoalbum_large

To streamline the shipping process and ensure a smooth rollout, we decided to adjust the order in which the dual tool and five tool printers will be shipped. We’ll start with the dual tool machines and follow up with the five tool units.

The initial batch of dual tool printers is scheduled to be shipped during the week of June 19th. We are actively working on preparing these units for delivery and ensuring their quality meets our standards. The five-tool printers will follow approximately one month later.

I’m sorry that everything is taking much longer than you expected. We have been testing the multi tool XL for more than six months, and we spent a lot of time developing this printer - and we don’t want to compromise the quality at the very last moment.

Thank you for your patience!

Jo Prusa

[ Voor 1% gewijzigd door pc-freakz op 31-05-2023 08:23 . Reden: Opmaak ]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

Wow, die Hogwarts is heel erg netjes, maar tegelijk wat je er boven ziet aan kabels en kokers vanaf de toolhead wel schrikbarend. Hoe lang gaat die spaghetti uit elkaar te houden maar vooral heel te houden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Volgens mij staan er 2 XL's met 5 heads met de rug tegen elkaar. Je ziet dus 2x zoveel kabels als nodig.

Even goed zal het t.o.v. een MK3/MK4 een gigantisch monster zijn aan volume en kabels, zeker bij meerdere toolheads.

MK4 Printer dimensions: 500×550×400 mm (zonder spoolholders)
XL Printer dimensions: 800×800×900* mm (met spoolholders aan de zijkant)

grofweg 5x zo groot dus.

Bronnen:
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mk4-2/
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-xl-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Broodro0ster schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Hoe kleiner de printer, hoe sneller hij kan. Want minder flex op de onderdelen en riemen.
Sorry, maar hier wordt ik even getriggered.

Een kleine printer heeft een kleine afstand om de acceleratie plaats te laten vinden. Het is dus niet het formaat waardoor een kleine printer "snel" kan gaan, in tegendeel. Wat wel het geval is, is dat een kleine printer een relatief stijve constructie heeft, wat een hogere acceleratie mogelijk maakt. Wat je dus moet hebben is een printer met dikkere (=stijvere) profielen en bredere riemen (=lagere resonantiefrequentie en hogere energievereiste om vibratie te veroorzaken). Dus wat RatRig doet met de V-Core. Helaas is het correct bouwen van een V-Core best lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 31-05-2023 10:26 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Heel mooi allemaal. Maar ja, dat wisten we wel. En zo te zien mag je blij zijn als je ergens tegen oktober je XL met 5 heads hebt. Misschien maken ze de twee jaar wel vol. Sommigen zulllen dat denk ik gaan meemaken.
In principe vind ik het nog steeds een hele mooie machine, maar net als de Mk4 nét iets te snel (hoewel dat gek klinkt voor een machine die dik 1.5 jaar te laat is) op de markt gezet omdat de concurrentie links en rechts voorbij komt. Ik zie nu wel filmpjes van de bèta firmware voor de Mk4 met Input Shaping. Hopelijk komt dat ook snel voor de XL; de (voorlopige) snelheden die op de Mk4 gehaald worden, of liever: de snelheidswinst, is best aanzienlijk. En op een machine van het formaat van de XL is dat helemaal belangrijk.

Op de XL zit een accelerometer, dus ik denk dat ze nu aan het knutselen zijn om dat proces goed in de firmware te bouwen. Het is dus net een beetje anders als op de Mk4, waar ze in principe alleen maar het input shaper algoritme moeten invoeren, want die is fixed.

[edit]
Zelfs het terugbetalen van de aanbetaling is een probleem voor Prusa. Ik heb mijn order gecancelled, en er staat op de site dat het 14 dagen kan duren. Dat is nu een maand geleden. Dus ik mailen. Krijg ik te horen dat omdat het zo lang geleden is (duh!) moet het handmatig en dat proces duurt langer... :X
Ik zit niet op dat geld te wachten, maar het is wel een beetje dramatisch.

[ Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 31-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 13:06
Wat zou op dit moment de levertijd van een XL zijn? Op de website staat zelf al "New orders will be processed at the end of 2023". Dus ik verwacht pas midden 2024 als ik nu een single extruder bestel? Of zou het begin 2024 al kunnen? Hebben jullie daar meer inzicht op?

Ik ben namelijk op zoek naar een higher end printer met een groot bed en eigenlijk grotendeels pre-assembled. Voron2.4 zou een alternatief zijn, maar pre-assembled kan ik ze niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:21
mphilipp schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:35:
Heel mooi allemaal. Maar ja, dat wisten we wel. En zo te zien mag je blij zijn als je ergens tegen oktober je XL met 5 heads hebt. Misschien maken ze de twee jaar wel vol. Sommigen zulllen dat denk ik gaan meemaken.
In principe vind ik het nog steeds een hele mooie machine, maar net als de Mk4 nét iets te snel (hoewel dat gek klinkt voor een machine die dik 1.5 jaar te laat is) op de markt gezet omdat de concurrentie links en rechts voorbij komt. Ik zie nu wel filmpjes van de bèta firmware voor de Mk4 met Input Shaping. Hopelijk komt dat ook snel voor de XL; de (voorlopige) snelheden die op de Mk4 gehaald worden, of liever: de snelheidswinst, is best aanzienlijk. En op een machine van het formaat van de XL is dat helemaal belangrijk.

Op de XL zit een accelerometer, dus ik denk dat ze nu aan het knutselen zijn om dat proces goed in de firmware te bouwen. Het is dus net een beetje anders als op de Mk4, waar ze in principe alleen maar het input shaper algoritme moeten invoeren, want die is fixed.

[edit]
Zelfs het terugbetalen van de aanbetaling is een probleem voor Prusa. Ik heb mijn order gecancelled, en er staat op de site dat het 14 dagen kan duren. Dat is nu een maand geleden. Dus ik mailen. Krijg ik te horen dat omdat het zo lang geleden is (duh!) moet het handmatig en dat proces duurt langer... :X
Ik zit niet op dat geld te wachten, maar het is wel een beetje dramatisch.
Ik heb ongeveer anderhalf maand gewacht op de terugbetaling. Uiteindelijk is de XL door mijn Bambu X1C zo goed als overbodig geworden. Ik gebruik het hobbymatig en met de AMS van de bambu kan ik (zei het wellicht iets langzamer) alsnog bijna alles multi material printen. Heel soms heb ik een groter bed nodig maar voor die enkele keer is het niet 2000-3000 euro waard. Tevens baarde het mij wel beetje zorgen dat Prusa na zo lang nog steeds niet de snelheid omhoog heeft gekregen, inputshaping komt er welliswaar aan maar dat had bij de release al gereed moeten zijn imho.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Greetoz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ik heb ongeveer anderhalf maand gewacht op de terugbetaling. Uiteindelijk is de XL door mijn Bambu X1C zo goed als overbodig geworden. Ik gebruik het hobbymatig en met de AMS van de bambu kan ik (zei het wellicht iets langzamer) alsnog bijna alles multi material printen. Heel soms heb ik een groter bed nodig maar voor die enkele keer is het niet 2000-3000 euro waard. Tevens baarde het mij wel beetje zorgen dat Prusa na zo lang nog steeds niet de snelheid omhoog heeft gekregen, inputshaping komt er welliswaar aan maar dat had bij de release al gereed moeten zijn imho.
Je argumenten en verwachtingen rondom de XL zijn misschien niet helemaal wat Prusa voor ogen heeft met de XL. Snelheid is nooit prio 1 geweest, telkens opnieuw gemeld.

Dat de Bambu voor jou voldoet is heel erg mooi, maar de AMS is natuurlijk wel iets anders dan een toolchanger. De AMS is feitelijk niets anders als een MMU of Palette, je verspilt nog steeds een hoop materiaal wat je met wat extra inzet kan verminderen. De kans op color bleed wordt dan ook groter.

Met de XL kan je 2 kleuren, 1 solvable filament en 2 nozzle groottes tegelijk gebruiken waardoor je veel efficiënter kan gaan printen. De vraag is natuurlijk of je daar behoefte aan hebt.

Tegelijk zie ik erg veel hele leuke multicolor prints van de Bambu met AMS voorbij komen, prints van dagen achter elkaar (en bakken vol poop-shoot) wat het toch zeker een leuk iets maakt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Je argumenten en verwachtingen rondom de XL zijn misschien niet helemaal wat Prusa voor ogen heeft met de XL. Snelheid is nooit prio 1 geweest, telkens opnieuw gemeld.
Dat hebben ze inderdaad altijd geroepen. Maar eerlijk gezegd begint dat argument een beetje oud te worden. Snelheid en kwaliteit zijn niet elkaars tegengestelden. Ik snap best wel dat een printer die een op een benchy gelijkend object in 2:50 kan printen misschien niet zo lang heel blijft, of op zijn minst wat meer onderhoud nodig heeft. Vooral als het een groot formaat printer is (de 2:50 benchy kwam van een extreme Voron 0.2).

Echter, Prusa's realiteit wordt nu dagelijks ingehaald door de realiteit van Voron, VzBoT en er liep ook een Kcickstarter voor de Proforge 4, die een toolchanger en enclosure heeft. De Proforge 4 komt dan het dichtst in de buurt van de Prusa XL met toolchanger. De retailprijs komt dan neer op nog geen €2500, all-singing-all-dancing. Prusa doet daar nog €1000 bovenop en dan heb je nog geen enclosure. Uiteraard is een Kickstarter project niet te vergelijken met een bedrijf als Prusa, maar ik denk dat ze een klein beetje de boot gemist hebben en te lang in hun eigen bubbel hebben gezeten.

Als entrepeneurs als Bambu en Proforge (ook geen nieuw bedrijf btw; dit is hun 4de 3D printer) correct gezien hebben waar de markt heen ging, en ook Open Source/Community projecten als Voron 3D printers ontwikkelen die snelheid, printkwaliteit en duurzaamheid kunnen combineren, dan had Prusa dat ook moeten kunnen. Ik heb veel sympathie voor Prusa, en ik begrijp ook helemaal in welke problemen ze terecht zijn gekomen, maar als je naar dat Input Shaping verhaal kijkt, lijkt het net alsof ze ineens wakker werden en bedachten dat Input Shaping wel handig zou zijn.

Veel respect voor Joe en wat hij bereikt heeft, maar zoals ik al aangaf ben ik bang dat ie veel te lang in een Prusa Bubbel geleefd heeft, en nu ziet dat ie het alleen met die mooie Nextruder en al die sensoren het niet redt qua innovatie. Het is een prachtig ding wat ze ontwikkeld hebben, begrijp mij niet verkeerd, maar afgezien van de toolchanger, zijn er betere alternatieven voor minder geld te krijgen. Je zult voor sommigen een beetje moeten knutselen, dus dat zal wat mensen tegen houden, maar er komen denk ik de komende tijd meer kant en klare 3D printers op de markt komen die lijken op Voron, RatRig enzo, voor een lagere prijs dan de XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
woutervt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:36:
Ik ben namelijk op zoek naar een higher end printer met een groot bed en eigenlijk grotendeels pre-assembled. Voron2.4 zou een alternatief zijn, maar pre-assembled kan ik ze niet vinden.
Er zijn ook een aantal mensen op Marktplaats die een Voron voor je in elkaar kunnen zetten. De prijzen vind ik meevallen. Ik heb met een van die mensen contact gehad en hij maakt ze op basis van de Formbot kit, en hij voert daar nog wat mods op uit. Hij lijkt op een of andere manier korting te krijgen, want de prijs is niet heel erg veel hoger dan een kale Formbot kit van Ali E. En daarvoor zet ie 'm voor je in elkaar en heb je garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Voor de support van Prusa betaal je gewoon. En het gebruiksgemak is zo handig. Zeker in combinatie met Prusament en andere filamenten waar ze profielen voor hebben. Niks calibreren en dergelijk. Gewoon printen en direct een goed resultaat.

Een LDO voron zit dicht bij een single head XL. Je mag dan 30h bouwen en daarna begint het echte werk pas. De meesten met een Voron zijn 3 weken tot 3 maanden bezig voor het echt op punt staat. Prima als je een beetje wil hobby'en he. Maar voor ondernemingen, scholen, ... is het goedkoper om een duurder kant en klaar product te kopen.
En het is vooral die markt en de prosumer markt die Prusa target. Hier blijft er sowieso mistens 1 Prusa in huis want die laat me nooit in de steek.

Print kwaliteit en snelheid zijn echter wel 2 tegenovergestelden. Met input shaper kun je ghosting verminderen en daardoor sneller printen. Maar ga je te snel, dan zul je wel kwaliteitsvermindering zien. Het is altijd een afweging van hoe goed met het er uit zien vs snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Broodro0ster op 20-06-2023 16:15 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Dat de Bambu voor jou voldoet is heel erg mooi, maar de AMS is natuurlijk wel iets anders dan een toolchanger. De AMS is feitelijk niets anders als een MMU of Palette, je verspilt nog steeds een hoop materiaal wat je met wat extra inzet kan verminderen. De kans op color bleed wordt dan ook groter.

Met de XL kan je 2 kleuren, 1 solvable filament en 2 nozzle groottes tegelijk gebruiken waardoor je veel efficiënter kan gaan printen. De vraag is natuurlijk of je daar behoefte aan hebt.

Tegelijk zie ik erg veel hele leuke multicolor prints van de Bambu met AMS voorbij komen, prints van dagen achter elkaar (en bakken vol poop-shoot) wat het toch zeker een leuk iets maakt.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk mbt tot het verspillen van materiaal en de vergelijking met de MMU, wel denk ik dat Bambu het op een zeer gebruiksvriendelijke manier heeft opgezet.

Ik heb de XL destijds besteld als vervanging voor mijn Prusa MINI. Ik had de 2 toolhead versie besteld. Snelheid was ook niet mijn main prio, maar na het zien en ervaren wat andere printers kunnen doen kwa snelheid ben ik van mening dat dit bij de XL toch meer prio had moeten krijgen, je hebt niks aan de snelheid van een toolchanger tov een MMU als hij vervolgens op 1/5e van de snelheid print. Tuurlijk lever je op snelheid in op qualiteit en op wellicht de levensduur. Maar waarom die snelheid niet aanbieden aan mensen die dat prima vinden, op de een of andere manier lijkt het bij reacties op de snelheid van de prusa altijd zo dat mensen er tegen zijn om die redenen, maar je kan toch altijd nog gewoon traag printen als je durability en quality wilt?
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:13:
Voor de support van Prusa betaal je gewoon. En het gebruiksgemak is zo handig. Zeker in combinatie met Prusament en andere filamenten waar ze profielen voor hebben. Niks calibreren en dergelijk. Gewoon printen en direct een goed resultaat.
Mijn Prusa Mini was welliswaar simpel en redelijk hassle free maar zeker niet "niks caliberen en dergelijk".

[ Voor 10% gewijzigd door Greetoz op 20-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:13:
Print kwaliteit en snelheid zijn echter wel 2 tegenovergestelden.
Dan heb je mij ofwel helemaal verkeerd begrepen, óf je bent niet op de hoogte van hoe snel tegenwoordig 3D printers printen mét hoge kwaliteit. Snelheid én kwaliteit zijn wel degelijk mogelijk, en ook in een printer die goedkoper is dan een XL. Die gast van VzBoT maakt echt hypersnelle printers en uiteraard print je niet op de hoogste snelheid, maar hij heeft voorbeelden laten zien hoe hij op een behoorlijke snelheid print, en dan echt wel een heel mooi printje aflevert. Zonder artefacts, ghosting, banding, weet ik wat. Gewoon een hele mooie print. Dus het is best mogelijk. Hij heeft die printer al 3 jaar en hij doet er de gekste dingen mee, en het ding spat nog niet uit elkaar.

Maar je hebt mijn boodschap er niet goed uit gehaald. Ik begrijp heel goed dat Prusa duur is vanwege support en garantie e.d Dat is niet mijn probleem. Mijn probleem is eigenlijk dat het erop lijkt dat ze de boot gemist hebben of aan het missen zijn. Je ziet aan Bambu, Proforge, Troodon en een aantal anderen (dat zijn dan weer de de Bambu copycats, maar goed, ze zijn er), dat de markt inmiddels verder is. De komende tijd gaan we meer kant en klare snelle printers zien. Een toolchanger zal nog wel een brug te ver zijn voor de meesten, maar Proforge probeert het (ik ben erg benieuwd hoe dat gaat). Aan de hobbykant is er genoeg inmiddels, maar dat is niet rijp voor primetime. Te complex en zelfbouw is niet voor iedereen. Maar het komt. En dan ben ik benieuwd of Prusa zich staande kan houden. Ik hoop het, want het is een mooi bedrijf.

Dat sommige mensen 3 maanden bezig zijn met een Voron ligt niet aan de complexiteit. Eerder aan de onderdelen die niet op tijd aankomen. Zo lang duurt dat bouwen echt niet. Het is niet makkelijk, maar 3 maanden is een beetje veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mphilipp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:28:
[...]
Eerder aan de onderdelen die niet op tijd aankomen. Zo lang duurt dat bouwen echt niet. Het is niet makkelijk, maar 3 maanden is een beetje veel.
Dat bepaal je zelf, als je gewoon een goede kit koopt heb je alles op dezelfde dag in huis en kan je gaan bouwen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Pixelmagic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:44:
[...]
Dat bepaal je zelf, als je gewoon een goede kit koopt heb je alles op dezelfde dag in huis en kan je gaan bouwen.
Ja, dat snap ik, maar het was een reactie op de opmerking dat sommigen er 3 maanden over doen om 'm te bouwen. Met losse onderdelen kan het wel eens lastig worden. Ik moest bv voor mijn Ender 5 ombouw zelf de onderdelen los bestellen. Alleen in de VS hebben ze een Fabreeko kit, maar dat is niet te betalen als je dat naar NL laat komen. En dan kreeg ik 2 lead screws opgestuurd ipv 3, dus dan kan je weer wachten.

Maar inderdaad, als je een mooie kit hebt en alle printed parts ook, kan het in principe met een week of 2 gepiept zijn. En dan ga ik uit van avonduren en weekends. Het meeste werk is de bedrading denk ik. Frame bouwen en alles in elkaar schroeven gaat best snel. Hangt er ook vanaf hoe handig je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
mphilipp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Dan heb je mij ofwel helemaal verkeerd begrepen, óf je bent niet op de hoogte van hoe snel tegenwoordig 3D printers printen mét hoge kwaliteit. Snelheid én kwaliteit zijn wel degelijk mogelijk, en ook in een printer die goedkoper is dan een XL. Die gast van VzBoT maakt echt hypersnelle printers en uiteraard print je niet op de hoogste snelheid, maar hij heeft voorbeelden laten zien hoe hij op een behoorlijke snelheid print, en dan echt wel een heel mooi printje aflevert. Zonder artefacts, ghosting, banding, weet ik wat. Gewoon een hele mooie print. Dus het is best mogelijk. Hij heeft die printer al 3 jaar en hij doet er de gekste dingen mee, en het ding spat nog niet uit elkaar.

Maar je hebt mijn boodschap er niet goed uit gehaald. Ik begrijp heel goed dat Prusa duur is vanwege support en garantie e.d Dat is niet mijn probleem. Mijn probleem is eigenlijk dat het erop lijkt dat ze de boot gemist hebben of aan het missen zijn. Je ziet aan Bambu, Proforge, Troodon en een aantal anderen (dat zijn dan weer de de Bambu copycats, maar goed, ze zijn er), dat de markt inmiddels verder is. De komende tijd gaan we meer kant en klare snelle printers zien. Een toolchanger zal nog wel een brug te ver zijn voor de meesten, maar Proforge probeert het (ik ben erg benieuwd hoe dat gaat). Aan de hobbykant is er genoeg inmiddels, maar dat is niet rijp voor primetime. Te complex en zelfbouw is niet voor iedereen. Maar het komt. En dan ben ik benieuwd of Prusa zich staande kan houden. Ik hoop het, want het is een mooi bedrijf.

Dat sommige mensen 3 maanden bezig zijn met een Voron ligt niet aan de complexiteit. Eerder aan de onderdelen die niet op tijd aankomen. Zo lang duurt dat bouwen echt niet. Het is niet makkelijk, maar 3 maanden is een beetje veel.
Ik ken de VzBot, maar dat is echt een hobby project. Dat is leuk als je een projectie wil hebben net zoals een Voron. Maar niet als je gewoon printen voor jouw Etsy shop bijvoorbeeld waarbij je zo weinig omkijken wil en zoveel mogelijk opbrengst.
Ik heb het niet over 3 maand bouwen, maar bouwen + tuning. Vooral in het tuning stuk kruipt veel tijd in als je meerdere filamenten hebt.

Bambulabs heeft een mooie machine gemaakt. Dat is naast Prusa de enige die ik zou kopen.

Trouwens ik lees hier dat Prusa de XL zou speed limiteren, maar dat is niet het geval. Je kan gewoon nog altijd zelf jouw speeds en accels kiezen. Maar de standaard profielen zijn eerder quality als speed gericht.
Al lijken er in de alpha build met input shaper voor de MK4 toch wel wat speed profielen te zitten die nog steeds mooie kwaliteit afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Broodro0ster schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:49:
[...]
Ik ken de VzBot, maar dat is echt een hobby project. Dat is leuk als je een projectie wil hebben net zoals een Voron. Maar niet als je gewoon printen voor jouw Etsy shop bijvoorbeeld waarbij je zo weinig omkijken wil en zoveel mogelijk opbrengst.
Klopt, die hobbybob printers zijn alleen geschikt voor de mensen die er de tijd in willen steken. Maar ik zei ook dat er ondertussen bedrijven zijn die printers bouwen naar voorbeeld van Voron en VzBoT. Check Troodon en de Proforge 4. Ik noem bewust niet de Qidi en Creality K1, want dat zijn pogingen van de Chinezen om iets op de markt te pleuren met een kwaliteit die op zijn minst discutabel is. Maar het zijn wel tekenen dat de markt die kant op gaat. We kunnen wel stellen dat heel veel mensen min of meer jaloers kijken naar die mooie Vorons enzo, maar inderdaad: zelf bouwen is niet voor iedereen. VzBoT is the new kid on the block, maar dankzij slimme Chinese entrepeneurs (Mellow) komen een hele mooie kits. Die kits zijn nu nog bèta begrijp ik, dus echt voor hele slimme mensen :+ , maar het komt er allemaal aan.
En ik ben nog steeds erg benieuwd naar die Proforge. Het was dan wel een Kickstarter, maar dat bedrijf bestaat al langer en heeft al meerdere printers op de markt gebracht. Die '4' is een indicatie. Op papier ziet dat ding er erg goed uit; de juiste onderdelen en opbouw. Enige vraagteken is of hun toolchanger goed werkt. Het ding draait Klipper, dus je kunt er zelf ook nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mphilipp schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Klopt, die hobbybob printers zijn alleen geschikt voor de mensen die er de tijd in willen steken. Maar ik zei ook dat er ondertussen bedrijven zijn die printers bouwen naar voorbeeld van Voron en VzBoT. Check Troodon en de Proforge 4. Ik noem bewust niet de Qidi en Creality K1, want dat zijn pogingen van de Chinezen om iets op de markt te pleuren met een kwaliteit die op zijn minst discutabel is. Maar het zijn wel tekenen dat de markt die kant op gaat. We kunnen wel stellen dat heel veel mensen min of meer jaloers kijken naar die mooie Vorons enzo, maar inderdaad: zelf bouwen is niet voor iedereen. VzBoT is the new kid on the block, maar dankzij slimme Chinese entrepeneurs (Mellow) komen een hele mooie kits. Die kits zijn nu nog bèta begrijp ik, dus echt voor hele slimme mensen :+ , maar het komt er allemaal aan.
En ik ben nog steeds erg benieuwd naar die Proforge. Het was dan wel een Kickstarter, maar dat bedrijf bestaat al langer en heeft al meerdere printers op de markt gebracht. Die '4' is een indicatie. Op papier ziet dat ding er erg goed uit; de juiste onderdelen en opbouw. Enige vraagteken is of hun toolchanger goed werkt. Het ding draait Klipper, dus je kunt er zelf ook nog wat mee.
Ik zou de woorden "hele slimme mensen" vervangen voor iets anders 8)

Je geeft aan dat bedrijven mooie producten op de markt brengen, ik zie dat wat anders. Ik zie een aantal hele slimme mensen bijna-perfecte ontwerpen maken die vervolgens met zo min mogelijk standaard onderdelen door die bedrijven in elkaar gezet worden. Uiteraard met het doel geld te verdienen, dat is prima. Maar je ziet vooral dat men op essentiële zaken zodanig veel afwijken dat een vendor-lock niet alleen voor de eenmalige winst zorgt maar vooral het tegenwoordige "product as a service" concept omarmt. Neem de Bambu hotend als een voorbeeld hiervan, of de fans en behuizing.

Wat ik mooi vind aan b.v. een LDO, die omarmen vele concepten en verzamelen met premium producten een uitstekende kit met bijbehorend prijskaartje. Bijna elk onderdeel is ook elders te krijgen waardoor je later prima iets kan vervangen zonder bij LDO gebonden te zijn. Daarnaast sponsort LDO ook nog eens de uitvinders, ik zie vrijwel elke livestream van b.v. Nero de mensen van LDO voorbij komen om een financiële bijdrage te leveren. Zo kan het dus ook.

Bovenstaande even na lezen, ik noem de 3 letters van 1 specifiek bedrijf wat veel. Dit is niet omdat ik gesponsord ofzo wordt door hun, is puur bedoeld als voorbeeld.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Pixelmagic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Je geeft aan dat bedrijven mooie producten op de markt brengen, ik zie dat wat anders. Ik zie een aantal hele slimme mensen bijna-perfecte ontwerpen maken die vervolgens met zo min mogelijk standaard onderdelen door die bedrijven in elkaar gezet worden.
Ik zie het als het begin van een ontwikkeling. Niet iedereen is als Bambu. De Voron 'kloon' van Troodon bv is net zo aanpasbaar als een 'echte' Voron. En zo te zien is de Proforge opgebouwd uit standaard componenten en draait op Klipper. Ik die daar geen probleem in met vendor lock-in. Als je een Prusa koopt, zit je ook min of meer vast aan die leverancier. Ik vind dat het begrip vendor lock in vaak te gemakkelijk gebruikt wordt en het niet altijd een (groot) probleem is. Op zich kan ik een Prusa ook compleet verbouwen, en er zijn zelfs waaghalzen die ze op Klipper laten draaien. Bij een Bambu wordt dat iets lastiger omdat er van geen enkel onderdeel iets bekend is. Maar aan de andere kant is ook niet iedereen in staat om zelf te knutselen. Dat was ook je argument om geen Voron te kiezen. Dus je kiest voor het een of het ander. Min of meer natuurlijk; er zijn ook tussenwegen mogelijk. Maar als je out of the box wilt kunnen printen, zul je waarschijnlijk consessies moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
Jongens, ik ben niet de topic starter, maar heb “topic volgen” aan staan voor updates over de XL en het daar inhoudelijk over te hebben…

Misschien een idee om even terug naar de basis van het topic te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

pc-freakz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:29:
Jongens, ik ben niet de topic starter, maar heb “topic volgen” aan staan voor updates over de XL en het daar inhoudelijk over te hebben…

Misschien een idee om even terug naar de basis van het topic te gaan?
Je hebt gelijk, misschien dat een mod onze berichten naar het open source topic kan verplaatsen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc-freakz
Er is weer een update (van een week oud..), maar hier nog niet voorbij gekomen:
https://blog.prusa3d.com/...mbly-kits-and-more_79420/

Met daarin o.a:

XL updates
We began shipping XL single-tool semi-assembled printers to our first customers. The manufacturing is moving into full swing this week.

The first units are now out in the wild, and we’ll soon be following up with the Dual-Head XL models in the upcoming days. They are just around the corner, with the first units scheduled for the week of June 19th. To optimize the rollout of these machines, we’ve decided that the five-head XL will start shipping approximately 4 weeks after the dual-head version, specifically in July 2023. I apologize for the delay – we want to ensure a smooth rollout of all the new products, and this was the best way to achieve that. The XL with the toolchanger was in development for several years and the expectations are high – we simply didn’t want to leave anything to chance and compromise the quality of the final product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc-freakz
Weer een update, voor mij althans. Dit zit in mijn mailbox:

Hello!
We have good news, your XL preorder 16372xxxxx from Nov 18, 2021, 2:xx:02 PM is almost ready! Please, complete your order as soon as possible - you need to select the shipping method, specify the shipping address and finish the payment. Once the order is completed and fully paid, it will be ready to ship within 1-2 weeks.

We are aware that you have waited much longer than was initially expected. We've added two useful gifts to your printer package as compensation for the delay: an extra print sheet and the Nextruder adapter for third-party nozzles.

You can also edit your order and add additional items to it.

However, if you wish to upgrade to five toolheads. You can finish the order of your printer variant right now and purchase additional toolheads as an upgrade later, or you can wait until we start shipping five toolheaded printers. We will send you an e-mail reminder when they are ready.

Remember that we cannot deliver the printer until you finish the order process.

If you want more information about the XL, check out this article on our blog with the FAQ section.

Ik moest even zoeken, maar ik heb schijnbaar de single-toolhead versie besteld, in die gedachte dat er bij stond dat je het later nog gewoon kon aanpassen. Niet wetende dat dit 2 jaar later zou zijn.

Dillema is nu een beetje dat ik altijd al de 2 of de 5 head als doel had. Alleen dus niet direct voor gekozen bij de bestelling.
Wachten op de add-on zal nog langer duren dan het leveren van de 5-th versie....

19 juni (vorige bericht) is voor mij dus eerder 29 juni geworden.
Dus juli voor de five-head versie zal eerder augustus zijn, zeker als er meer zijn die van 1/2 > 5 willen. Achja dat kan d'r ook wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
pc-freakz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:14:
19 juni (vorige bericht) is voor mij dus eerder 29 juni geworden.
Dus juli voor de five-head versie zal eerder augustus zijn, zeker als er meer zijn die van 1/2 > 5 willen. Achja dat kan d'r ook wel bij :)
Is het net zo duur om nu al te kiezen voor een 5-head versie, dan later te upgraden van 1 naar 5? Anders zou je nu alvast kunnen bestellen en dan later upgraden. Dan heb je in ieder geval je XL en kun je alvast 'spelen' :+

Ook al heb ik gecancelled, ik blijf het een mooie machine vinden. Ik hoop ook echt voor Prusa dat zij zichzelf staande kunnen houden tussen al dat geweld van enerzijds de DIY printers als de (goedkope/re) CoreXY printers uit China. Je zou zeggen dat de markt groot genoeg is. En 3D printen wordt 'volwassen', dus de behoefte aan goede printers die makkelijk te bedienen zijn zal alleen maar groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BorisBoef
  • Laatst online: 06-08 21:45
Ik zou nog even wachten, het lijkt erop dat heel Prusa op z'n tenen loopt.

Ik heb vorige week mijn semi-assembled single head XL binnen gekregen:

- 4 schroeven zwierven los door de doos, bleken later onder het heatbed vandaan te komen
- Op een of andere manier had mijn doos geen gummiberen (net erg maar wel slordig)
- helemaal in elkaar deed hij helemaal niks, het semi assembled backplane mist twee hoekconnectoren in de voedingen

En nee, de doos is niet open geweest, was verzegeld met de originele tamperproof tape.

Ik heb drie keer contact moeten opnemen om nu na andere halve week te horen te krijgen dat die missende onderdelen binnen 48 uur verzonden worden..

Gelukkig kan ik als workaround twee losse strekkers erin stoppen..

Het is wel een mooi apparaat, en werkt nu verder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Wow, ik heb aardig wat bestellingen bij Prusa gedaan maar dat is wel zowat een horror story voor hun denk ik :o (al lijkt het simpel op te lossen).

Ik wacht vooralsnog nog maar even inderdaad, ik heb nu onvoldoende zicht op de levering van losse XL componenten. De categorie ontbreekt ook nog op de website (MK4 staat er al wel).

Heb ook het vermoeden dat ze parts liever even gebruiken voor de uitlevering i.p.v. upgrades (of mensen die zelf dingen willen (na)bouwen). Kan dan zomaar december worden voor het vrij beschikbaar is...

[ Voor 0% gewijzigd door pc-freakz op 04-07-2023 09:09 . Reden: ok, dat is gek. : O = slapend emoticon. : o dan maar... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorisBoef
BorisBoef schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:37:

Ik heb drie keer contact moeten opnemen om nu na andere halve week te horen te krijgen dat die missende onderdelen binnen 48 uur verzonden worden..
Ik heb inmiddels een DHL track and trace gehad, dus ze hebben zich wel aan de afspraak gehouden. Excuus dat het zo lang duurde was dit dit geen onderdeel was dat normaal los geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorisBoef
Zie nu dat ze een dermate schrale verzendmethode gekozen hebben dat het meer dan een week duurt voordat het hier is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb1bzi_CWD3BwN1Q49SQoqd7rYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMcKOugXtBRa4VBTnhB0vAiK.png?f=fotoalbum_large

Beetje jammer allemaal dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Ik heb het vermoeden dat er minder mensen de preorder defintief maken dan ze verwacht hadden. Krijg nu deze mail.

Hello,
We would like to remind you that your XL preorder is still waiting for your response after it was switched from preorder to full order. We don't want to rush you, so take your time with your decision.

However, we would like to ask you to fill out this short questionnaire. It will help us to prepare time estimates for our production and the shipping table for all customers.

If you want to finish your order, you can continue by clicking the link below. Select the shipping method, specify the shipping address, and finish the payment. Once the order is completed and fully paid, it will be ready to ship within 1-2 weeks.

Thanks for your time, and we look forward to hearing from you!

De link die er in staat gaat naar Google Docs waarin ze vragen naar je ordernummer en een keuze uit deze antwoorden:

What are your plans with your pre-order?
I would like to finish it in a couple of days.
I would like to finish it in a couple of weeks.
I'm waiting for the first reviews of the printer and/or community response.
I'm waiting for the option to upgrade to the multi-toolhead printer.
I'm considering canceling.
I'm not decided yet.

Lekker handig dat je dan apart je ordernummer moet opzoeken (staat ook niet in de mail). Lijkt dus even snel in elkaar gezet om de verwachtingen beter te kunnen managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
pc-freakz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:18:
Ik heb het vermoeden dat er minder mensen de preorder defintief maken dan ze verwacht hadden. Krijg nu deze mail.
Ze doen er waarschijnlijk langer over. Je hebt immers een aanbetaling gedaan, dus als je 'm niet meer wil, dan moet je cancellen. Niet definitef maken kan betekenen dat ze ofwel geen haast of geen geld hebben :+

En Prusa moet inderdaad wel kunnen plannen natuurlijk. Als iedereen 6 weken wacht, kunnen zij niet door met de volgende batch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 13:53
Vanochtend mailtje gekregen dat de order compleet kan maken voor de dual head semi assembled!

Ik twijfel nog wel een beetje, m'n leven ziet er wat anders uit dan toen ik m preorderde (lees: kind van 4 maanden). Waar het destijds soort van no brainer was, weet ik het nu even nog niet :)

www.frees-it.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Bladeslayer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:32:
Vanochtend mailtje gekregen dat de order compleet kan maken voor de dual head semi assembled!

Ik twijfel nog wel een beetje, m'n leven ziet er wat anders uit dan toen ik m preorderde (lees: kind van 4 maanden). Waar het destijds soort van no brainer was, weet ik het nu even nog niet :)
Come on! Take one for the team... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
N.a.v. de Prusa X post/blog van 12 okt over het openzetten van alle preorders in de week van 16 okt heb ik direct toen ik het las geprobeerd mijn bestelling aan te passen/door te drukken. En dat lukte gek genoeg al!

Rond middernacht op de 12e de bestelling doorgezet. De 17e is mijn xl geproduceerd en gister (20) kwam de eerste doos van 35,6 KG binnen (op een pallet)!

Hopelijk komt vandaag deel 2 (aanvullende toolheads) die niet in de basisdoos passen.

De basis staat inmiddels, vooralsnog erg enthousiast over de kwaliteit! Later vandaag de boel afmaken (hopelijk met de 2e levering).

Kreeg wel direct een mail over een verkeerd onderdeel voor de wifi antenne. Zal dat hier later even delen, optie is zelf printen en een voucher. Of hun laten opsturen. Ga denk ik voor het eerste als het onderdeel echt verkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
pc-freakz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:17:
De basis staat inmiddels, vooralsnog erg enthousiast over de kwaliteit! Later vandaag de boel afmaken (hopelijk met de 2e levering).
Cool! Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc-freakz
Helaas is de 2e doos niet afgeleverd gisteren, maar gelukkig kon in het hele proces voltooien alsof ik 'slechts' 2 toolheads had en daarmee toch een werkende printer opleveren.

De bouw heb ik in 2 delen gedaan. Basis in 2 uurtjes op vrijdagavond en de rest in 2-3 uurtjes op de zaterdag. Kon niet zoveel herrie maken en heb alles op mijn gemak gedaan. Denk dat als je er een beetje vaart achter zet (en niet Prusa Support nodig hebt) je in 3 uurtjes klaar kan zijn. Prusa maakt de stappen zo uitgebreid dat je meer aan het lezen/dubbel checken bent dan dat je wat doet. Tegelijk wil je voorkomen dat je 6 dingen tegelijk doet en dan weer wat los kan halen.

De XL bouwen is uiteindelijk veel simpeler en sneller dan bijvoorbeeld een MK3 volledig opbouwen. Het was daarom ook even wennen dat de zakjes niet genummerd zijn, maar beschrijven wat er in zit (alle M3 10mm schroeven van de hele build zitten bijvoorbeeld in 1 zakje). Veel minder werk/foutgevoelig ook voor Prusa al heb je evengoed heel veel zakjes.

Wat ik hieraan jammer vind is dat je geen idee hebt hoe je dingen kan tunen of waar het aan kan liggen. Bij de MK3 heeft dat me wel echt geholpen namelijk, je kende de printer van binnen en buiten.

Eerste wat opvalt:
- Degelijke printer
- Nette afwerking
- Bijzonder ZWAAR!!!
- MK3 past er gewoon in :D
- Maakt relatief veel herrie bij bepaalde printacties.

De manier waarop de printkoppen werken is echt heel gaaf. Voel een beetje alsof je een robot in huis hebt.
Ook de load cell sensor in de nozzle is super. Het calibreren is iets magisch, je blijft maar kijken hoe de printkop precies een pin aan tikt zonder ook maar iets te hard te duwen.

Top op heden 4 issues gehad:
1. Heatbed/z-as arm paste niet goed op elkaar.
2. Nozzle Seal zijn verkeerd gemonteerd/beschadigd.
3. Wifi kabel past niet in de mount
4. Ledverlichting buigt (pas na een poosje) door aan 1 kant waardoor de balk met printkop er steeds langs schuift.

Probleem 1, heatbed montage. De linker arm van de z-as stond een beetje krom (links achter wees naar binnen). En doordat het geheel (afstand tussen beiden armen) net iets krapper is dan het heatbed frame kreeg ik de 4e schroef links achter er niet in. Opgelost (mede dankzij de comments in de manual) door de schroeven van die arm los te halen en net die 0,2mm anders te monteren waardoor de arm wel haaks was. Met een klein duwtje kon ik nu wel de beiden linker schroeven er in krijgen.

Probleem 2 (nozzle seals) is na aanleveren foto's bevestigd door Prusa Support, hadden ze nog niet eerder gezien. Het is een soort silicone elastiek (zie link hierboven) die er bij mij scheef op zit waardoor het metalen deel er in het midden doorheen geprikt is.
Voor nu opgelost door het 'elastiek' er weer recht op te zetten, doet ondanks de 'schade' wel gewoon zn werk. Wordt uiteindelijk vervangen door Prusa maar zelf voorgesteld even op de andere 3 koppen te wachten zodat ze er zo nodig meteen 5 sturen.

Probleem 3 (antenne houder) was ik al over geïnformeerd door Prusa (nog voor ik de printer binnen had). Issue is dat ze schijnbaar 2 antenne kabels meeleveren. Ze gebruiken dan de 'moer' om in het onderdeel te schuiven, alleen mijn moer is veel groter dan het gat. In mijn geval opgelost door een antenne kabeltje die ik had liggen met een kleinere moer (alternatief is zelf het juiste onderdeel printen + korting voucher OF Prusa het onderdeel te laten opsturen). Verwacht dat dit niet meer voorkomt bij toekomstige leveringen.

Probleem 4 (led bar) heb ik nog niet gemeld. Heb wel gezien dat dit lastig te repareren is. De led bar is voorzien van een soort foam waardoor plakken niet zo goed zal lukken. Zijwaarts is er een gat tussen de bar en de wand, dus ook geen optie (hooguit meerdere lagen dubbelzijdige silicone tape). Je kan hem ook niet loshalen want dan haal je de geribde band van de assen los.
Mogelijke oplossing is een klein beugeltje printen die het op zn plek houdt. Maar eerlijk gezegd is deze printer een beetje te duur voor zo een oplossing. Zal dit melden zodra ik de laatste toolheads binnen heb en weet hoeveel silicone band ik moet laten komen. Even afwachten dus.

Printen
Ik heb er nu 2 single-nozle printjes op zitten. Een standaard batman ding en een zelf ontworpen telefoonstandaard op een 45% hoek met diverse complexe vormen/overhang/etc.

Batman was goed vlak (heb voor nu even geprint op de gladde plaat - al vind ik de structured veel mooier) al vond ik de bovenste laag redelijk ruw. Is wel op te lossen door ironing, maar dat zat niet in het standaard model op de USB-stick.

De telefoonstandaard doet hij goed (2 uur op 0.25), maar doordat sommige bewegingen overhaast lijken is het minder strak als bij de MK3S (3 uur 40 min op 0.20).
Ben benieuwd of hij het op 0.20 beter doet (2 uur 30 min). Verwacht dat hij met input shaper nog sneller gaat dus dit de strakke hoeken niet ten goede zal komen ;)

Verder
Wifi gaat via een ini file op de USB stick. WOW. Maar het werkt meteen :)
Prusalink/Prusaconnect ga ik eerdaags ook nog testen aangezien ik begrijp dat Octoprint er nog niet mee samenwerkt.

Wat betreft de herrie bij bepaalde bewegingen denk ik dat dit o.a. komt door de holle ruimte onder de printer. Daarnaast staat de printer bij mij ook nog eens op een 'holle' IKEA plaat/bureau. Wat ik mogelijk wil doen is zelfklevend foam op de onderkant + zijwanden plaatsen (die kan je zelfs dubbelwandig maken). Maar voor nu eerst maar eens wachten op de laatste koppen en lekker spelen met de volwaardige functies.

[ Voor 6% gewijzigd door pc-freakz op 22-10-2023 14:20 . Reden: Aanvulling 'verder' ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
pc-freakz schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:14:
Wat betreft de herrie bij bepaalde bewegingen denk ik dat dit o.a. komt door de holle ruimte onder de printer. Daarnaast staat de printer bij mij ook nog eens op een 'holle' IKEA plaat/bureau.
Ik heb die herrie (bij een andere printer) opgelost door 4 van die tegels te kopen die je onder een wasmachine moet zetten om vibraties in de vloer te voorkomen. Zeker bij zo'n zware printer denk ik wel een goede. Bij mij hielp het wel, en dat was gewoon een Ender 3 op een Ikea Lack tafeltje. Dat is ook zo'n holle klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Goeie, heb nog van dat spul liggen. Meer dan genoeg voor onder de poten en zo nodig zelfs onder de behuizing. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Verder wel jammer dat er toch nog wat (kleine) QA issues zijn bij Prusa. Die XL is best een kostbare machine en je verwacht van een bedrijf als Prusa toch een wat hogere standaard.
Maar ja, je hebt 'm en hij doet het, dus dat is winst zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
De 2e doos is ook binnen, hier zaten de laatste 3 toolheads in welke er nu op zitten, gekalibreerd en wel.
Inmiddels ook de demping onder de printer en een paar losse delen op de bodemplaat. Bij de calibratie klonk het al rustiger, maar een printje zal het moeten uitwijzen :)

Paar snelle foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lao5BzocryCh1HYj9i_xrPDwPP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WruG06ES9dItXpiLMwa9jfr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvpLGS5Hy4OEZNTXqcySmUGcN2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfHUzcsLAxKJMvlyWMlsIkHR.jpg?f=fotoalbum_large

Update op de issues
- de laatste 3 nozzle seals waren scheef in de doos, maar niet beschadigd/gat er in zoals de eerste 2.
- Melding gemaakt van de issues met de montage van het bed. Manier van bijstellen z-as arm was de juiste en de 'perfecte' oplossing aldus support. Zouden gaan kijken of ze dit standaard in de manual kunnen zetten.
- Led Bar was echt super krom. Heb instructies gehad hoe ik de kap los kan halen, gelukkig zonder de 'spanning' van de banden te halen. Heb het (aluminium?) profiel gewoon terug de andere kant op gebogen. Zit nog beter dan de linker ;) Maar wel slordig dus.
- Prusa Connect wilde gisteren niet werken. Geen data richting prusa te zien (alleen een DNS lookup intern). Zou te maken hebben met de stock firmware die een issue had. Ook workarounds (ini file) werkten niet. Maar gelukkig werkt het na de reset vanwege extra toolheads in 1x

[ Voor 29% gewijzigd door pc-freakz op 23-10-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Mooi dat de issues zo goed als opgelost zijn en dat je nu ook de 5 toolheads binnen hebt. Stiekem ben ik een beetje jaloers...

Maar toch....als ik het zo zie, is de XL eigenlijk nog steeds niet klaar. Ik wil ouw feestje niet bederven, maar zo'n beetje 2 jaar nadat ik mijn order plaatste (november 2021) is er dan eindelijk iets dat ik had willen hebben, de XL met 5 toolheads. Hoewel ik mijn order eerder dit jaar heb gecancelled, zou ik op dit moment nog steeds niet heel ver zijn. Prusa zou het bedrijf zijn waar je terecht kon voor een printer 'die gewoon print', maar dat valt naar mijn idee best wel tegen. Ja, hij doet het. Maar er zijn QA issues, de firmware is nog hevig in ontwikkeling. Input shaping is in Alpha. Ik bedoel...hoeveel tijd hebben ze nou nog nodig om die printer helemaal af te maken? Het is een beest van een ding, en ik zou 'm eigenlijk nog wel graag willen hebben. Maar in een andere topic had iemand het over een Voron waar je zo lang over doet om te tweaken en helemaal goed te hebben. Maar als ik 2 jaar geleden aan een Voron was begonnen, had ik na maximaal een maand of 3 wel een machine waarmee ik snel en betrouwbaar kon printen. De XL is een grote machine die ok print, maar heel snel is ie nog niet. Nou kwam Joe met de smoes dat het hen ging om kwaliteit, maar ondertussen proberen ze wel input shaping op orde te krijgen, zodat ie iets sneller print als een Ender 3 (ik chargeer).
Of het nu echt door alle supply chain problemen komt of dat ze teveel hooi op de vork hebben genomen weet ik niet. Maar ik vind het eigenlijk onacceptabel dat ze nu producten leveren die eigenlijk nog niet af zijn. Blijkbaar hadden ze nóg meer tijd nodig om de boel op orde te krijgen. Ik draag Prusa een warm hart toe, maar het wordt steeds moeilijker om ze te verdedigen. De nieuwkomers van Bambu hebben volgens mij veel minder problemen, zeker niet zulke leveringsproblemen. Ja, zij zitten daar bovenop de supply chain, maar toch. Inmiddels begin je toch een beetje te denken dat ze de strijd echt aan het verliezen zijn. Bambu heeft geen toolchanger, dat is waar. Die toolchanger is heel gaaf, en het is veel sneller dan filament changes. Maar mensen met een Bambu zijn al dik een jaar lekker snel in kleur aan het printen....

Misschien zie ik het tè negatief, en ik was aanvankelijk erg enthousiast over de XL en over Prusa. Ik had gehoopt dat ze inmiddels iedereen even een poepie hadden laten ruiken meteen superieure machine. Misschien komt het nog, maar dan zijn we weer een jaar verder en op firmware 7 ofzo. Misschien koop ik er dan eentje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik verwacht m'n Ultimaker 2 in week 48 te gaan vervangen met een 5 koppige XL. Plan is om deze op/in een aangepaste Ikea Bror te plaatsen in combinatie met iets als dit:
- https://floordirekt.nl/pr...Bs02fcDvMfrQaAiSAEALw_wcB

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hoe zijn de ervaringen nu met de Prusa XL na een tijdje bezet en de input shaper update? Ik heb zelf een MK3S, maar ik zou willen upgraden naar meer snelheid en multimaterial.
Ik heb vandaag een pre-order geplaatst voor een 5 toolhead XL, maar heb toch nog wat twijfels. Het blijft veel geld, maar ik heb wel nog even om er over na te denken voor de order moet bevestigd worden.

Gisteren een MK4 gebouwd voor een vriend en die zit wel mooi in elkaar. Echt een stap vooruit op de MK3S op technisch gebied. Buiten een klein test printje nog er nog niks mee gedaan, dus over de print kwaliteit kan ik niet veel zeggen.

Eigenlijk wil ik graag efficient multi material prints kunnen doen en mijn favoriete filamenten klaar hebben zitten zodat ik niet elke keer een filament swap hoef te doen. Grotere prints heb ik soms nodig, maar nu ook weer zo vaak.

De XL lijkt me dan wat overkill. De MK4 met MMU lijkt me dan weer een heel gedoe.
Een ander alternatief is de Bambu Lab X1C met AMS. Dit vind ik een hele mooie machine, alleen het bedrijf dat er achter zit spreekt me dan minder aan en ik ben een beetje bang naar herstelbaarheid/support toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

Ik heb een PrusaXL met 2 toolheads,
en heb deze al een paar keer gebruikt voor multi-material prints.
(2x PLA, maar andere kleuren)

Werkt heel goed!
En er is een stuk minder 'afval', dan bij mijn MK3S met MMU2.

InputShaper maakt de prints en een heel stuk sneller, zonder merkbaar verschil in kwaliteit.
Dus daarover ook geen zorgen.

Met de keuze tussen een MK4 met MMU of een PrusaXL met meerder toolheads, kan ik je niet helemaal helpen. Elk gereedschap heeft zijn eigen doel. En wat jou doel is, weet alleen jij.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Broodro0ster schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:10:
Hoe zijn de ervaringen nu met de Prusa XL na een tijdje bezet en de input shaper update? Ik heb zelf een MK3S, maar ik zou willen upgraden naar meer snelheid en multimaterial.
Ik heb vandaag een pre-order geplaatst voor een 5 toolhead XL, maar heb toch nog wat twijfels. Het blijft veel geld, maar ik heb wel nog even om er over na te denken voor de order moet bevestigd worden.

Gisteren een MK4 gebouwd voor een vriend en die zit wel mooi in elkaar. Echt een stap vooruit op de MK3S op technisch gebied. Buiten een klein test printje nog er nog niks mee gedaan, dus over de print kwaliteit kan ik niet veel zeggen.

Eigenlijk wil ik graag efficient multi material prints kunnen doen en mijn favoriete filamenten klaar hebben zitten zodat ik niet elke keer een filament swap hoef te doen. Grotere prints heb ik soms nodig, maar nu ook weer zo vaak.

De XL lijkt me dan wat overkill. De MK4 met MMU lijkt me dan weer een heel gedoe.
Een ander alternatief is de Bambu Lab X1C met AMS. Dit vind ik een hele mooie machine, alleen het bedrijf dat er achter zit spreekt me dan minder aan en ik ben een beetje bang naar herstelbaarheid/support toe.
Als je efficient multimaterial wil printen dan zit je aan zoiets als een XL vast. Ik heb mn Prusa mini verruild voor een Bambu X1C met 2x AMS. Dat werkt als een tierelier maar doordat je maar 1 toolhead zit waste je wel veel filament bij een swap, (zelfde bij een MMU). Bambu heeft nu zo'n beetje alle onderdelen beschikbaar gesteld zodat je zelf een repair kan doen en mijn inziens zijn de prijzen daarvoor ook zeer redelijk, natuurlijk het blijft closed source. Maar als je prusa controller kapot gaat, ga je die denk ik ook niet zelf namaken ondanks dat het wellicht mogelijk is.

Ik zou in iedergeval persoonlijk niet naar een MK4 +MMU gaan ipv een Bambu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Greetoz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Als je efficient multimaterial wil printen dan zit je aan zoiets als een XL vast. Ik heb mn Prusa mini verruild voor een Bambu X1C met 2x AMS. Dat werkt als een tierelier maar doordat je maar 1 toolhead zit waste je wel veel filament bij een swap, (zelfde bij een MMU). Bambu heeft nu zo'n beetje alle onderdelen beschikbaar gesteld zodat je zelf een repair kan doen en mijn inziens zijn de prijzen daarvoor ook zeer redelijk, natuurlijk het blijft closed source. Maar als je prusa controller kapot gaat, ga je die denk ik ook niet zelf namaken ondanks dat het wellicht mogelijk is.
Precies. Zelfs de carbon rods zijn nu gewoon te koop, waar dat eerst niet mogelijk was en er zelfs beweerd werd dat je de printer daarvoor moest opsturen. En ook al is het closed source/hardware, denk ik niet dat Bambu hun positie gaat misbruiken om de klanten lekker te laten bloeden. Dan verkopen ze niets meer en de bestaande klanten gaan door totdat het apparaat stuk is. Ze verkopen hun eigen filament, maar je kunt makkelijk ander spul gebruiken. Ook zijn er inmiddels 3rd parties die andere buildplates en hotends aanbieden, al dan niet legaal (the joke's on you, China!). Ze hebben gewoon een paar hele mooie producten neergezet.
AMS/MMU-achtige systemen blijven nu eenmaal wasteful, daar kun je niet heel veel aan doen. Alhoewel ik een software mod heb die het afval al halveert. En wie weet verzint Bambu nog meer optimalisaties, ook al kom je er nooit helemaal vanaf. Toolchangers zijn wat dat betreft het beste, maar die zijn ook weer duur. Als je veel multicolour/material print is een toolchanger de moeite waard.

Vraag van mij: moet je die toolchanger zo nu en dan nog na-calibreren of blijft ie gewoon altijd zijn werk goed doen? En zo ja: geeft ie dat dan zelf aan of krijg je gewoon een keer een layer shift :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
frankkie12345 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:38:
Ik heb een PrusaXL met 2 toolheads,
en heb deze al een paar keer gebruikt voor multi-material prints.
(2x PLA, maar andere kleuren)

Werkt heel goed!
En er is een stuk minder 'afval', dan bij mijn MK3S met MMU2.

InputShaper maakt de prints en een heel stuk sneller, zonder merkbaar verschil in kwaliteit.
Dus daarover ook geen zorgen.

Met de keuze tussen een MK4 met MMU of een PrusaXL met meerder toolheads, kan ik je niet helemaal helpen. Elk gereedschap heeft zijn eigen doel. En wat jou doel is, weet alleen jij.
Fijn om te horen dat dit allemaal naar verwachting werkt. Dat is mijn grootste zorg een beetje, dat er toch nog kinderziektes zijn op zo'n duur toestel. Daarom dat ik hem ook nooit vanaf het begin besteld heb.
Na nog eens wat opzoeken over de XL zie ik er recent weer een update geweest dat wat issues wegwerkt en dat geeft wel vertrouwen.
Greetoz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Ik zou in iedergeval persoonlijk niet naar een MK4 +MMU gaan ipv een Bambu.
Een MK4 met MMU ga ik inderdaad niet doen. Een MK4 zou ik nog aanschaffen voor single color prints, maar de AMS ziet er wel goed uit. Printjes starten zonder elke keer spoelen te hoeven wisselen is echt waardevol voor mij. En de X1C is wel een mooi product. Camera, verlichting, filter, enclosure met fans, ... Dat is wel compleet. Nu heb ik een hele setup met Octopi en een camera, dat is wel fijn als het allemaal native kan.

Ik moet het allemaal even op een rijtje zetten, maar ik denk dat de X1C met AMS een mooie vervanger is voor de MK3S.
En op zich kan ik dan ook PETG supports onder PLA doen als je maar genoeg purged. En voor een interface layer vallen de swaps wel mee denk ik.

Ik ga de XL wel in pre-order houden want het zal wellicht nog 6 maand duren eer die leverbaar wordt. Dan zie ik wel als er budget en voldoende noodzaak is om hem er bij te nemen.
mphilipp schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Precies. Zelfs de carbon rods zijn nu gewoon te koop, waar dat eerst niet mogelijk was en er zelfs beweerd werd dat je de printer daarvoor moest opsturen. En ook al is het closed source/hardware, denk ik niet dat Bambu hun positie gaat misbruiken om de klanten lekker te laten bloeden. Dan verkopen ze niets meer en de bestaande klanten gaan door totdat het apparaat stuk is. Ze verkopen hun eigen filament, maar je kunt makkelijk ander spul gebruiken. Ook zijn er inmiddels 3rd parties die andere buildplates en hotends aanbieden, al dan niet legaal (the joke's on you, China!). Ze hebben gewoon een paar hele mooie producten neergezet.
AMS/MMU-achtige systemen blijven nu eenmaal wasteful, daar kun je niet heel veel aan doen. Alhoewel ik een software mod heb die het afval al halveert. En wie weet verzint Bambu nog meer optimalisaties, ook al kom je er nooit helemaal vanaf. Toolchangers zijn wat dat betreft het beste, maar die zijn ook weer duur. Als je veel multicolour/material print is een toolchanger de moeite waard.

Vraag van mij: moet je die toolchanger zo nu en dan nog na-calibreren of blijft ie gewoon altijd zijn werk goed doen? En zo ja: geeft ie dat dan zelf aan of krijg je gewoon een keer een layer shift :+
Inderdaad, het is wel een goed product. Ik ben nu eens op de website gaan kijken en het meeste lijkt wel gewoon te koop. Dat geeft al meer vertrouwen. Het hele filemanten systeem met RFID is ook wel knap. Hopelijk is de kwaliteit van de filamenten ook goed. Ik print nu bijna uitsluitend met Prusament want dat is gewoon top spul.
Ik ga me eens naar het BambuLab draadje begeven om me daar nog wat meer inlezen en evt. vragen te stellen zodat we hier over Prusa kan blijven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

Leuke topic :+ * iMars meld zich in het topic.

Ik heb nu ook al een tijdje de XL binnen, en man, wat een printer is dat zeg. De XL shined het beste bij veel tool changes en/of formaat. Wilde laatst een Barry Bear variant printen en op de X1C zou dat 17+ uur zijn en op de XL slechts 7,5 uur. Qua snelheid is de XL niet de snelste, maar dat is ook de insteek van Prusa, kwaliteit & repeatable betrouwbaarheid boven snelheid.

Met weinig tool changes (3 voor mijn behuizing) is de X1C net iets sneller dan de XL:
X1C plate met 8 behuizingen doet er ~3h40 over (gemiddeld 28 min per behuizing)
XL plate met 19 behuizingen doet er ~9h30 over (gemiddeld 30 min per behuizing)

@Broodro0ster ik heb hier twee MK4's staan en heb er voor 1 toch de MMU3 besteld, wacht er wel al een tijdje op, da's wel jammer. had er al graag mee willen testen en spelen.
Maar wat je zegt onderbouw ik helemaal. Het grootste nadeel van de MMUx vind ik dat de spoelen los staan/hangen, terwijl bij de AMS mooi in een bak zitten. Wat mij betreft een grote plus punt. Ook het makkelijk spoelen erin en eruit halen met automatisch feeden is gewoon perfect voor een luie donder zoals ik :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
iMars schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:00:
Leuke topic :+ * iMars meld zich in het topic.

Ik heb nu ook al een tijdje de XL binnen, en man, wat een printer is dat zeg. De XL shined het beste bij veel tool changes en/of formaat. Wilde laatst een Barry Bear variant printen en op de X1C zou dat 17+ uur zijn en op de XL slechts 7,5 uur. Qua snelheid is de XL niet de snelste, maar dat is ook de insteek van Prusa, kwaliteit & repeatable betrouwbaarheid boven snelheid.

Met weinig tool changes (3 voor mijn behuizing) is de X1C net iets sneller dan de XL:
X1C plate met 8 behuizingen doet er ~3h40 over (gemiddeld 28 min per behuizing)
XL plate met 19 behuizingen doet er ~9h30 over (gemiddeld 30 min per behuizing)

@Broodro0ster ik heb hier twee MK4's staan en heb er voor 1 toch de MMU3 besteld, wacht er wel al een tijdje op, da's wel jammer. had er al graag mee willen testen en spelen.
Maar wat je zegt onderbouw ik helemaal. Het grootste nadeel van de MMUx vind ik dat de spoelen los staan/hangen, terwijl bij de AMS mooi in een bak zitten. Wat mij betreft een grote plus punt. Ook het makkelijk spoelen erin en eruit halen met automatisch feeden is gewoon perfect voor een luie donder zoals ik :+
En heb je geen last van stringing/blobs met de XL bij toolchanges? Als je de YouTube filmpjes mag geloven, gaat dat niet altijd zo netjes. Maar op de facebookgroepen zie ik dan we weer mooie multicolor prints met de XL.

Ik heb nu een MK4 voor een vriend in elkaar gezet. Gisteren nog even getest en die werkt gewoon goed. Die machine geeft me hetzelfde vertrouwen als mijn MK3S, maar een MMU zie ik niet zitten.

Bambulabs X1C met AMS is dan weer een prachtige en complete machine, maar toch heb ik ergens schrik om in dat verhaal te stappen. Het lijkt me daar om snelheid te gaan en ik wil kwaliteit. Dat is misschien wel te bereiken als je gewoon speeds en accels omlaag haalt. Ik zou die machine eigenlijk gewoon eens moeten kunnen proberen om mijn vooroordelen te bevestigen/ontkrachten.

De XL is ook een prachtige machine en daar heb ik een preorder voor open staan, maar het is een bak geld, onderdelen zijn erg duur en als je de filmpjes op youtube mag geloven, toch wel nog wat kinder ziektes. En dan is het zonde om daar zoveel voor te betalen.

Ik krijg precies de knoop lastig doorgehakt en het liefst wil ik ze allemaal :D Om daarna nooit meer gebruik te maken van degene die me minst bevalt. Zo ben ik wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
iMars schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:00:
Ja, dat was inderdaad ook de verwachting én het grootste pluspunt van de XL. Niet alleen voor kleurwissels, maar ook voor écht multi material. TPU mixen met PLA bijvoorbeeld.

Alleen wat die snelheid betreft denk ik dat het best wat rapper kan zonder de kwaliteit negatief te beïnvloeden. Ik heb de Voron en zelfs VzBot mensen al meerdere malen horen zeggen dat die printers, zelfs op hoge snelheden, vaak kapot gaan. Misschien moet je wat vaker een snaar spannen oid (verzin ik zelf), maar het is niet zo dat de lagers je om de oren vliegen.

Het is denk ik wel weer zo dat het formaat een rol speelt. Je beweegt nogal wat massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:39
Heeft er iemand al goede ervaring met multi-material supports?
Ik heb met PLA en PETG gespeeld, en mijn conclusie is dat het zo goed niet hecht dat het alleen werkt met supports to build plate.
Ik had gehoopt dat het in gaten in je model zou werken en het schoonmaken zou vergemakkelijken, maar de supports vallen er al tijdens de print uit :-( Zo slecht hechten PLA en PETG.

Verder heb ik zelf maar een enclosure gebouwd:
https://www.printables.co...-prusa-xl-draftdust-guard

Omdat ik merk dat het veel scheelt in stroom verbruik. Meer voor het milieu dan de portemonnee na het kopen van een Prusa XL :P

Hebben andere mensen hier hun XL al getweakd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Hobby ingenieur schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:42:
Ik heb geen XL, maar ik begrijp dat het met die supports gaan om de interface layer tussen het object en de support. In Bambu Studio kun je voor die interface layer een ander materiaal kiezen en als je dat kiest, komt er een popup dat ie ook een aantal andere settings wil aanpassen: top Z distance op 0, top interface spacing op 0, interface pattern op concentric en independant support layer height uit.
Ik weet niet of dit ook zo is in Prusa Slicer, maar ik denk dat die settings ervoor zorgen dat de interface layer ipv een minieme afstand (ivm het verwijderen) echt tegen het object wordt geprint, juist omdat het niet hecht, maar er daardoor gesandwiched wordt tussen de support en het object. Zo zou het zowel ondersteunen als makkelijk verwijderbaar zijn.

Kun je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik heb met PLA en PETG gespeeld, en mijn conclusie is dat het zo goed niet hecht dat het alleen werkt met supports to build plate.
Ik had gehoopt dat het in gaten in je model zou werken en het schoonmaken zou vergemakkelijken, maar de supports vallen er al tijdens de print uit :-( Zo slecht hechten PLA en PETG.

Omdat ik merk dat het veel scheelt in stroom verbruik. Meer voor het milieu dan de portemonnee na het kopen van een Prusa XL :P

Mijn XL staat nog in de doos, maar ik dacht/vermoed dat pla met petg of petg met pla supports, inderdaad alleen lekker werken met de supports op de build plate en dan de organic/tree variant. Voor complexe overhangs, waar de buildplate onbereikbaar is waarschijnlijk dus oplosbaar spul?

Ik zou zelf een "plug" als support in een gat ontwerpen, zodat je daar als het ware een 2de support materiaal aan toe kan kennen.

[ Voor 5% gewijzigd door MDKlapwijk op 11-03-2024 10:09 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
MDKlapwijk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Mijn XL staat nog in de doos, maar ik dacht/vermoed dat pla met petg of petg met pla supports, inderdaad alleen lekker werken met de supports op de build plate en dan de organic/tree variant. Voor complexe overhangs, waar de buildplate onbereikbaar is waarschijnlijk dus oplosbaar spul?

Ik zou zelf een "plug" als support in een gat ontwerpen, zodat je daar als het ware een 2de support materiaal aan toe kan kennen.
Nee hoor. Kan in alle omstandigheden. Gewoon PETG kiezen als support interface als je PLA print en omgekeerd. Zowel voor bottom en upper interface layers. Offset en spacing op 0mm zetten.
De rest van de support kan je in hetzelfde materiaal als de print doen voor minimaal tijd verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
Broodro0ster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:09:
[...]
En heb je geen last van stringing/blobs met de XL bij toolchanges? Als je de YouTube filmpjes mag geloven, gaat dat niet altijd zo netjes. Maar op de facebookgroepen zie ik dan we weer mooie multicolor prints met de XL.
Dit issue is al in de eerste week na mijn levering (oktober 2023) gefixt in een Alpha FW release. Daar heb ik maanden op gedraaid voor ik weer een update heb gedaan (geen issues dus).
...
Ik heb echt nog nooit bedacht om PETG en PLA te mixen t.b.v. support. Pas nog een 'Anna' geprint met 5 kleuren waarbij supports nodig waren t.b.v. de rok. Combinatie lichtblauw/donkerblauw, supports kwamen keer op keer zonder problemen los. Was niks meer van te zien. (keer op keer dankzij een verrotte rol filament...)
Voor de echt lastige modellen heb ik wel een rol BVOH liggen al vond ik dat ook niet echt 'perfect' werken.

V.w.b. de enclosure, sorry maar dat ziet er (persoonlijk) echt niet uit. Doet echt compleet afbreuk aan de XL. Maar goed, technisch zal het uiteraard wel werken/helpen voor jouw doel.

Persoonlijk vind ik het enige echte issue nu het geluid bij bepaalde bewegingen. Deels heb ik daar zelf schuld aan (holle plank van de IKEA galmt lekker door) maar merendeels komt het door de stepperdriver-aansturing.
Hier is een firmware update voor in de maak: https://github.com/prusa3...releases/tag/v6.0.0-alpha

Verder wat onhandigheidjes. Zoals de volgorde van opwarmen, toolchanger aansturing, absorbing heat, etc. Daar zit zo een minuut of meer tussen die je er uit kan halen (los van skip absorbing heat).
Idem voor snel alle 5 de (of enkele) tools unloaden. In tegenstelling tot alles wisselen kan dat niet in bulk.

De RGB leds zijn helaas niet aansturbaar via G-code (kleuren of animatie) dat zou ook wel gaaf vinden :P (in de 6.0.0 release zit wel de optie om het dimmen uit te schakelen).

Eerdaags maar eens de ObXidian nozzle plaatsen zodat ik met Carbon Fiber aan de slag kan. Al zou dat ook in de MK3 kunnen bedenk ik me nu. Nah.. XL krijgt de primeur ;)

Naast Anna en Elsa, stond deze jongen op de tafel (34 cm/14 uur/5% infill/speed 0.32 met 0.6 Nozzles):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqj6kJbDbf5eyC_KTTKFspngosM=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/jneKGCXeE4ULmpkt8VwiruLQ.webp?f=fotoalbum_large
P.s. de 'sneeuw' hoort er zo uit te zien, zeker aangezien hij tig keer vergroot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

Broodro0ster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:09:

pc-freakz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:33:
[...]

Dit issue is al in de eerste week na mijn levering (oktober 2023) gefixt in een Alpha FW release. Daar heb ik maanden op gedraaid voor ik weer een update heb gedaan (geen issues dus).

[...]

Ik heb echt nog nooit bedacht om PETG en PLA te mixen t.b.v. support. Pas nog een 'Anna' geprint met 5 kleuren waarbij supports nodig waren t.b.v. de rok. Combinatie lichtblauw/donkerblauw, supports kwamen keer op keer zonder problemen los. Was niks meer van te zien. (keer op keer dankzij een verrotte rol filament...)
Voor de echt lastige modellen heb ik wel een rol BVOH liggen al vond ik dat ook niet echt 'perfect' werken.

V.w.b. de enclosure, sorry maar dat ziet er (persoonlijk) echt niet uit. Doet echt compleet afbreuk aan de XL. Maar goed, technisch zal het uiteraard wel werken/helpen voor jouw doel.

Persoonlijk vind ik het enige echte issue nu het geluid bij bepaalde bewegingen. Deels heb ik daar zelf schuld aan (holle plank van de IKEA galmt lekker door) maar merendeels komt het door de stepperdriver-aansturing.
Hier is een firmware update voor in de maak: https://github.com/prusa3...releases/tag/v6.0.0-alpha

Verder wat onhandigheidjes. Zoals de volgorde van opwarmen, toolchanger aansturing, absorbing heat, etc. Daar zit zo een minuut of meer tussen die je er uit kan halen (los van skip absorbing heat).
Idem voor snel alle 5 de (of enkele) tools unloaden. In tegenstelling tot alles wisselen kan dat niet in bulk.

De RGB leds zijn helaas niet aansturbaar via G-code (kleuren of animatie) dat zou ook wel gaaf vinden :P (in de 6.0.0 release zit wel de optie om het dimmen uit te schakelen).

Eerdaags maar eens de ObXidian nozzle plaatsen zodat ik met Carbon Fiber aan de slag kan. Al zou dat ook in de MK3 kunnen bedenk ik me nu. Nah.. XL krijgt de primeur ;)

Naast Anna en Elsa, stond deze jongen op de tafel (34 cm/14 uur/5% infill/speed 0.32 met 0.6 Nozzles):
[Afbeelding]
P.s. de 'sneeuw' hoort er zo uit te zien, zeker aangezien hij tig keer vergroot is.
Bij mij heeft de firmware het niet opgelost. Wat ik zelf doe om het te voorkomen is de print temperatuur omlaag gooien bij veel toolchanges. Ik print voornamelijk Polymaker PolyTerra/Lite en ipv 230/220 print ik nu 220/205. Dat geeft zo goed als geen stringing meer. Ook heb ik de temperatuur bij bedleveling van 170 naar 140 verlaagd zodat het niet gaat stringen/oozen in het begin.

@Hobby ingenieur ik heb nu twee keer geprint met PLA/PETG en ging erg goed. Waar je op moet letten is of je alleen de interface laag doet met ander materiaal, of gehele support. Je kan dus ook geen support vanaf een print doen (omdat je dan weer ander materiaal gebruikt)... kies voor materiaal op build plate only.
Je hebt ook speciale profielen daarvoor (soluble full en soluble interface).

@pc-freakz Leuke print!

Draai hier al een tijdje op de 6.0.0 alpha firmware en heb al behoorlijk wat grote prints er doorheen gejaagd. Ben nu met een project bezig voor Polymaker, daar gaat bijna 6KG aan filament in zitten (ben nog wel effe bezig O+ Kan er nog niet heel veel over zeggen, maar laatste onderdeel was alleen al 1,7KG aan materiaal :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:39
Na wat verder te spelen met de XL was ik ook tot de conclusie gekomen dat materiaal mixen voor supports totaal niet nodig is bij goede slicer settings. Ik ben een Ender printer uit 2019 gewent, dus het idee dat je supports kunt printen die gewoon loslaten is nieuw voor mij :D

Ik ga nu wel proberen met een PETG/PLA mix print-in-place tandwielen set te maken met nul mm spelling. Ik wil proberen een compound plantery gear te maken. Ik kan nu bewegende onderdelen gewoon tegen elkaar printen.

Ik heb zo'n vermoeden dat me dit een paar avonden gaat kosten. En wat rollen filament.
;) Geen probleem, die van mij staat ook uit het zicht. De stank is beduidend minder, en mijn vorige printer had ook een enclosure, dus ik miste het. Iets anders is dat in de winter het koud wordt waar de printer staat en zelfs PLA gaat warpen op een gegeven moment :|
Dit herken ik, "Absorbing heat" is echt dom. Ze wachten tot de niet-actieve tegels op temperatuur zijn gekomen. Ze kennen het systeem, dus de naastliggende tegels zouden meteen naar een percentage van het setpoint van de actieve tegels gebracht kunnen worden. Die schakelen dan weer af, en alleen de gebruikte tegels blijven aan. Simple firmware oplossing zou dit moeten kunnen fixen.
Pagina: 1 2 Laatste