(fiets)accubranden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:01
Naar aanleiding van de brand in Capelle aan den IJssel heb ik weer eens gekeken naar opties om fietsaccubranden te voorkomen. Zo nu en dan denk ik aan maatregelen, maar meestal zakt het weer weg. Geen idee of dat terecht is.

Ik heb zelf 8 fietaccu's in huis, van verschillende soorten. Een brandveiligheidskast is best duur maar misschien wel een verstandige beslissing. Of alleen al een brandveilig oppervlak.

Ik lees in het topic over een laptopaccu hoe gevaarlijk defecte accu's kunnen zijn: Accu laptop sist / opgezwollen, fabrikant geeft niet thuis

Als ik het goed begrijp, zou een warmtedetector per accu ook voldoende zijn, zodat je een verhitte accu naar buiten kunt brengen. Ik zie die echter nergens te koop.

https://www.saval.nl/accubranden/

Ik overweeg een brandveiligheidskast, maar ik kan niet overzien of dat nodig is of dat een brandveilig oppervlak en een brand/rookalarm ook volstaan. Een brandveiligheidskast in de gang is echter ook bepaald niet mooi.

https://www.kluisstore.nl...n-accu-s-m-onderbouw.html

Ik kan hierover nog geen draadje vinden, dus vandaar een nieuwe. Ik ben benieuwd naar ideeën van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Eens beginnen in de fabriek om geen elektronica in de accupack te stoppen, want nu maakt t weinig uit of die in het apparaat zit of er buiten ergens opgeborgen. Die stoppen ze alleen met 1 reden in de accupack dat men niet eenvoudig zn eigen packs gaat maken. Eigenlijk zouden verschillende soorten ook bij wet verboden moeten worden. Standaard maat voor bepaalde sterkte. 40Ah 36V, Huppake dan is deze maat etc etc. Niemand die daar vanaf mag wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

janklo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:32:
Eigenlijk zouden verschillende soorten ook bij wet verboden moeten worden. Standaard maat voor bepaalde sterkte. 40Ah 36V, Huppake dan is deze maat etc etc. Niemand die daar vanaf mag wijken.
Ik ben het zeker met je eens dat fietsaccu's gestandaardiseerd zouden moeten worden. En dat de fabrikant ze tegen een vaste prijs moet reviseren en/of onderdelen beschikbaar moet stellen aan reparatie centra.

Echter, dat heeft vrij weinig tot niets te maken met brandgevaar.

Ik heb zo'n kevlar zak om accu's in te bewaren, maar moet eerlijk zeggen dat ik nog geen idee heb waar ik die neer ga leggen.

Momenteel ligt ie in het midden van een lege kamer, als ik 'm in een kast zou leggen ben ik alsnog bang dat de hele kast afbrand. Daarnaast zitten in die zak al m'n accu's, waardoor je een soort 7-klapper maakt?

1. Zet de fietsen/accu's in een losstaand tuinhuis/garage (maar let daarbij wel op de minimum temperaturen voor deze accu's.)
2. Laat de fietsen niet veel/lang buiten staan, zeker niet met slecht weer om roest en degradatie van de accu tegen te gaan.
3. Laad de accu's niet op als je van huis bent.
4. Plaats de accu's elk in een eigen kevlar zak, het liefst in een metalen brandkluis.
5. Zorg dat er geen brandbare producten dichtbij staan. (Gordijnen, niet in kast met kleren, niet onder de bank)
6. Zorg dat je goed verzekerd bent tegen brandschade.
7. Hang rook+hitte melders op de plek waar je accu's opgeslagen zijn en koppel deze aan de melders in huis.
8. Persoonlijk heb ik ook nog altijd de wens om de melders te koppelen aan een app, zodat ik ook op mijn werk een notificatie krijg bij brand.
9. Recycle een accu die je niet (meer) vertrouwd, als hij bijvoorbeeld uitzet of beschadigigd is. Koop geen "te goedkope" accu's.
10. Zorg dat je vuurwerende handschoenen hebt in de buurt van de accu opslag (en dat de opslag in de buurt van een, maar niet de enige, uitgang is) zodat je bij een beginnend probleem de accu het gazon op kunt yeet-en).

(Zorg ook voor je eigen veiligheid, bijvoorbeeld een brandblusser en vluchtroute, al is het een touwladder bij je slaapkamerraam)

-----
Zelf heb ik geen elektrische fiets (dat is de beste bescherming), maar ik bezit hobbymatig wat accu's.

Daarnaast overweeg ik in huis de hoofdschakelaar om te gooien op het moment dat ik uit huis ga, maar ik doe dit eigenlijk nooit.

De vraag is echter hoeveel moeite je wil doen.
De kans dat je op je elektrische fiets een ongeval krijgt met een bestuurder die een appje aan het sturen is of jou snelheid verkeerd inschatte, is vele malen groter.

----
Daarnaast zijn er veel artikelen over te vinden:
https://www.fietsersbond....-de-fietsaccu-niet-vallen
https://www.anwb.nl/fiets/fietsaccu/fietsaccus-en-veiligheid
https://www.abnamroverzek...fietsaccu-brand-voorkomen
https://www.brandweer.nl/...ilig-gebruik-ebike-accus/

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 20-11-2021 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Eens beginnen in de fabriek om geen elektronica in de accupack te stoppen, want nu maakt t weinig uit of die in het apparaat zit of er buiten ergens opgeborgen. Die stoppen ze alleen met 1 reden in de accupack dat men niet eenvoudig zn eigen packs gaat maken. Eigenlijk zouden verschillende soorten ook bij wet verboden moeten worden. Standaard maat voor bepaalde sterkte. 40Ah 36V, Huppake dan is deze maat etc etc. Niemand die daar vanaf mag wijken.
Compleet mee eens, naar mijn idee gebeurd dit ook vaker met accus die in build in balance board etc. hebben (bms) zolang accus gewoon een balance lead hebben en een main plug met + & - maakt het t allemaal een stuk beter en goedkoper.

On topic:
Wat je kan gebruiken is een ammo box. Ik heb zelf een vrij uitgebreide hobby waar veel lipo accu's voor nodig zijn en ik bewaar deze hierin.

Zijn op marktplaats voor een €10 per stuk.
https://www.marktplaats.n...aria-algemeen/q/ammo+box/

Uiteraard moet je die ammo boxen niet dicht bij brandbare spullen plaatsen. Dus betonnen/ stenen omgeving.
Binnen in onze hobby (FPV racen) heeft het al voor meerdere mensen hun huis beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:01
Die boxen lijkt me wel een goed idee, want 2000 euro is ook nogal een uitgave.

Begrijp ik het goed dat daarin zo'n accu rustig uitbrandt en er verder niets gebeurt zolang de vlammen niet tegen andere brandbare dingen aan komen?

Het enige punt is dat je ze dan niet op vloerbedekking moet neerzetten, wat in mijn geval wat lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

DDDikkiedik schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:55:
Die boxen lijkt me wel een goed idee, want 2000 euro is ook nogal een uitgave.

Begrijp ik het goed dat daarin zo'n accu rustig uitbrandt en er verder niets gebeurt zolang de vlammen niet tegen andere brandbare dingen aan komen?

Het enige punt is dat je ze dan niet op vloerbedekking moet neerzetten, wat in mijn geval wat lastig is.
Brand gewoon uit inderdaad, mogelijk wel rook schade maar inderdaad niet op tapijt leggen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zou het nog helpen om zo'n munitie kistje te wikkelen in een blusdeken als extra laag ?
Die zijn ook niet zo duur (~€10 bij IKEA / action).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DukeBox schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:13:
Zou het nog helpen om zo'n munitie kistje te wikkelen in een blusdeken als extra laag ?
Die zijn ook niet zo duur (~€10 bij IKEA / action).
Een blusdeken zorgt voor het wegnemen van zuurstof, maar bij een accu "brand" is geen zuurstof nodig.

Ik durf niet te zeggen of de blusdeken zelf niet alsnog smelt o.i.d.

Zo'n kevlar "accu pouch" is d'r voor gemaakt, daar kun je de accu in doen en die vervolgens in zo'n munitie kistje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 13:20
Als het niet in het zicht is zou je er ook een paar simpele stoeptegels onder kunnen leggen. Of kistjes stapelen en de onderste leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom zou je de beschermingscircuits weg willen halen bij de accu? Lijkt mij niet iets wat de kans op brand gaat verkleinen.

En uiteraard zouden uitwisselbare accu's wel handig zijn. En dat moet kunnen, zolang je de accu onder de bagagedrager stopt. Maar alle andere locaties worden dan illegaal gezien ze niet binnen de standaard maat meer passen mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Sissors schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je de beschermingscircuits weg willen halen bij de accu? Lijkt mij niet iets wat de kans op brand gaat verkleinen.

En uiteraard zouden uitwisselbare accu's wel handig zijn. En dat moet kunnen, zolang je de accu onder de bagagedrager stopt. Maar alle andere locaties worden dan illegaal gezien ze niet binnen de standaard maat meer passen mogelijk?
die elektronica kan een eigen leven beginnen en zodoende de accus in staat van ontbranding brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:27
Ik reageer ook even, omdat ik voor m'n vader op zoek ben naar een oplossing voor zijn fietsaccu, zie:
E bike accu veilig opslaan in huis

Wat ik me afvraag bij het opslaan van de accu in een munitiekist is, hoe de kist reageert in geval van brand.
Het lijkt me dat er behoorlijk veel druk wordt opgebouwd in zo'n afgesloten kist.
Kan zo'n kist dat wel aan of gaat hij dan gewoon scheuren op een zwak punt?
Zou het verstandig zijn om preventief een paar ontluchtingsgaatjes te boren of het afsluitrubber in de deksel te verwijderen?
Pagina: 1