Accu laptop sist / opgezwollen, fabrikant geeft niet thuis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.548 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15
Afgelopen maandag zat ik te werken toen ik ineens een sissend geluid hoorde. Omdat ik werk in een laboratorium, was m'n laptop niet het eerste waar ik aan dacht. Maar terwijl ik aan het zoeken was schoot de behuizing van m'n laptop opeens open (met behoorlijk wat kracht). Daarbij zijn zelfs schroeven gestript van het schroefdraad. Ik koop altijd laptops van een fabrikant die bekend staat om de degelijkheid, dus je kunt je voorstellen dat daar wat kracht voor nodig is.

Omdat ik in een lab was had ik mogelijkheden om de accu relatief veilig op te slaan, zij het tijdelijk. (Ivm lagere bezetting kon het eigenlijk al niet, maar zeker in het weekend moet hij weg zijn).

Daarna direct de fabrikant gecontacteerd. Omdat de laptop uit 2016 komt, had ik geen garantie verwacht. Echter, de accu (die vol was) bevindt zich momenteel in een zeer instabiele staat en kan op ieder moment intern sluiting maken. Daarbij komen gassen, steekvlammen en andere ongein kijken. Deze gevaarlijke situatie moet opgelost worden.

Het callcenter kon, omdat het 4 mei was, weinig doen. Eigenlijk wilde ze dat ik de accu naar ze zou opsturen (geniaal plan!). Dus maar door gaan zeuren: Ik zou de 6e (woensdag) teruggebeld worden. Woensdagmiddag heb ik gebeld om na te vragen wat er ging gebeuren. Toen waren de verschillende afdelingen daarover nog in overleg. Vanmorgen ben ik gebeld. Inderdaad, aan de laptop zelf gaan ze niets doen. (Kan wel, maar de kosten zijn voor mij).

Echter, dan de accu. De backoffice heeft wederom bevestigd dat dat ding gevaarlijk is (in ieder gesprek hebben ze dat al herhaald en mij op het hart gedrukt er veilig mee om te gaan, al wisten ze zelf ook niet helemaal wat 'veilig' is). Hij moet volgens de backoffice in een speciale box naar een recyclebedrijf gebracht worden. Maar dan het leuke: Omdat de laptop uit garantie is gaat de fabrikant dat niet doen!

Ik ben stomverbaasd. Volgens mij is de situatie als volgt:
De laptop ligt al tegen z'n technische levensduur aan en fabrieksgarantie is al ruim verlopen. Hoewel ik natuurlijk wel gehoopt had op wat coulance, verwacht ik daarin weinig. Echter, een fabrikant mag nooit een product leveren wat dergelijke gevaarlijke situaties kan opleveren. Zeker nu ze zelf meermaals hebben toegegeven dat de situatie verre van veilig is, is dit toch echt aan de fabrikant om op te lossen.

Bovenstaande heb ik aan de medewerker van het callcenter laten weten. Die gaat nu weer met de fabrikant overleggen. (callcenter is ingehuurd). Hij liet wel doorschemeren dat hij zich ook verbaasde over de situatie, maar kan daar natuurlijk ook niet veel mee.

Mijn vragen: Klopt mijn inschatting van de situatie? Moet de fabrikant dit oplossen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken? De callcenter medewerker doet z'n best, alle lof daarvoor. Maar het antwoord gaat natuurlijk weer hetzelfde zijn. "Zoek 't maar uit".

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 22-05-2020 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:47
Om wat voor laptop gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Ik vind het moeilijk om direct de fabrikant te noemen, dan zou 't naming & shaming worden. Is het merk/type belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 17:38
Graag zouden we willen weten:
  • Prive laptop @ work?
  • Werklaptop?
  • BOYD policy @ work?
  • Merk?
  • Support vanuit je werk?
Uit garantie = alles gaat op basis van coulance.
Mijn ervaring met een geplofte ASUS accu zijn goed (zou ruim buiten garantie vervangen worden op kosten van ASUS) :)

[ Voor 32% gewijzigd door SniperGuy op 07-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik weet niet wat het merk is, maar dit moet je gewoon met veel hoofdletters en uitroeptekens op Facebook en Twitter knallen, met foto's erbij en zo en dan mensen waarschuwen voor dit type laptop. Dan wordt het meestal vrij snel geregeld.

edit: @Nijn Waarom naming en shaming? Je huis had tot de grond af kunnen branden hierdoor. Dat zou mij in ieder geval zeer weinig interesseren.

[ Voor 23% gewijzigd door dehardstyler op 07-05-2020 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 06:37
De brandweer zegt: 112 bellen!
Gaat het mis? Bel 112

Is de batterij vervormd, komen er giftige gassen vrij of staat de batterij in brand? Bel 112 en verlaat de ruimte.
Stappenplan:
1) Accu veilig laten stellen (Brandweer)
2) Vervolgacties bepalen (indien zinvol)

[ Voor 58% gewijzigd door mcsluis op 07-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Dat was dan ook mijn reactie. Al is bij ons de regel dat je het interne nummer belt omdat de veiligheidsdiensten niet zomaar de campus op komen / de weg gaan vinden. Die zijn ook ter plaatsen geweest en hebben e.e.a. bevestigd. De accu ligt nu in een (verder ongebruikte) brandvertragende kast, waar we normaal gevaarlijke chemicaliën in opslaan. Dat zal gedurende de werkweek veilig zijn.

Het is een prive laptop. BYOD is toegestaan maar niet verplicht. Als ik er om zou vragen kan ik een computer krijgen. Ik gebruik m'n laptop omdat ik dat fijner vind werken.

Wat betreft het merk, deze lijn laptops is overgenomen van big blue. Tot afgelopen maandag was ik er een gigantische fan van. Nu... ik weet het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
Lenovo dus?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 12:14
Echter, een fabrikant mag nooit een product leveren wat dergelijke gevaarlijke situaties kan opleveren.
Dus er mogen geen laptops meer verkocht worden? Want alle lithiumaccu's hebben een kans om op den duur kapot te gaan.

Wat verwacht je van de producent? Dat er iemand langskomt om jouw accu weg te gooien? Met de post versturen is uit den boze. Ik zou deze instructies volgen en de accu in een veilige verpakking naar de gemeente brengen en daarna een nieuwe laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Dat was dan ook mijn reactie. Al is bij ons de regel dat je het interne nummer belt omdat de veiligheidsdiensten niet zomaar de campus op komen / de weg gaan vinden. Die zijn ook ter plaatsen geweest en hebben e.e.a. bevestigd.
Het lijkt mij dan nu zaak dat je interne verantwoordelijke de afstemming doet met de noodzakelijke diensten.
Als jou lab afbrand doordat jij niet de juiste procedures hebt bewandeld dan ben je heel wat verder van huis dan een enkel kapotte laptop. Mijn advies, direct bellen en zorgen dat dit vandaag nog wordt opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:51:

Daarna direct de fabrikant gecontacteerd. Omdat de laptop uit 2016 komt, had ik geen garantie verwacht. Echter, de accu (die vol was) bevindt zich momenteel in een zeer instabiele staat en kan op ieder moment intern sluiting maken. Daarbij komen gassen, steekvlammen en andere ongein kijken. Deze gevaarlijke situatie moet opgelost worden.

Het callcenter kon, omdat het 4 mei was, weinig doen. Ik zou de 6e (woensdag) teruggebeld worden. Woensdagmiddag heb ik gebeld om na te vragen wat er ging gebeuren. Toen waren de verschillende afdelingen daarover nog in overleg. Vanmorgen ben ik gebeld. Inderdaad, aan de laptop zelf gaan ze niets doen. (Kan wel, maar de kosten zijn voor mij).

Echter, dan de accu. De backoffice heeft wederom bevestigd dat dat ding gevaarlijk is (in ieder gesprek hebben ze dat al herhaald en mij op het hart gedrukt er veilig mee om te gaan, al wisten ze zelf ook niet helemaal wat 'veilig' is). Hij moet volgens de backoffice in een speciale box naar een recycle bedrijf gebracht worden. Maar dan het leuke: Omdat de laptop uit garantie is gaat de fabrikant dat niet doen!
Wat is je punt nu precies?

Dat de fabrikant jouw kapotte laptop met accu moet gaan verwijderen? Ik zal in dit geval ook bevestigen dat het ding nu gevaarlijk is. Daar heb ik geen backoffice of fabrikant voor nodig.

Er is geen fabrikant die jouw kapotte laptop komt ophalen om te recyclen. Dat zal je toch echt zelf moeten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 19:58

BCC

Emmer water

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
O88088 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Dus er mogen geen laptops meer verkocht worden? Want alle lithiumaccu's hebben een kans om op den duur kapot te gaan.
Het is inherent aan een lithium accu dat deze degradeert. De capaciteit wordt dan minder totdat het veiligheidscircuit hem helemaal blokkeert. Dat is verder niet erg onveilig.

Deze accu bevindt zich echter in een zeer gevaarlijke staat. Er heeft afgelopen maandag al een behoorlijk agressieve reactie plaatsgevonden, die gelukkig op tijd is gestopt. Anders had ik maandag al steekvlammen gehad om op FB te posten. (Dat is de traditie, toch?). De accu moet nu echter beschouwd worden als zeer instabiel en kan op ieder moment 'ontploffen'. Dat is een uiterst gevaarlijke situatie.
mcsluis schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Het lijkt mij dan nu zaak dat je interne verantwoordelijke de afstemming doet met de noodzakelijke diensten.
Als jou lab afbrand doordat jij niet de juiste procedures hebt bewandeld dan ben je heel wat verder van huis dan een enkel kapotte laptop. Mijn advies, direct bellen en zorgen dat dit vandaag nog wordt opgelost.
Afstemming heeft plaatsgevonden. Hij mag t/m vrijdag in de kast blijven liggen, maar moet in het weekend weg zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:13:
[...]
Deze accu bevindt zich echter in een zeer gevaarlijke staat. Hij kan op ieder moment 'ontploffen'. Dat is een uiterst gevaarlijke situatie.
Je bent je bewust van de ernst, maar onderneemt niet de juiste acties. Volgens mij moet je dan nu ook even niet meer reageren in je topic en actie ondernemen. Laats ons later maar weten hoe de afhandeling is gegaan.
Afstemming heeft plaatsgevonden. Hij mag t/m vrijdag in de kast blijven liggen, maar moet in het weekend weg zijn.
Dat is natuurlijk geen oplossing. De verantwoordelijk van interne organisatie neemt geen verantwoordelijkheid lijkt het. Die kast is er niets voor niets, wat is de normale interne procedure om gevaarlijk zaken uit die kast te laten verwijderen?

[ Voor 28% gewijzigd door mcsluis op 07-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
Wat? Je gooit nooit, maar dan ook helemaal nooit, een lithium-ion batterij in water! Echt nooit doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dehardstyler schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Wat? Je gooit nooit, maar dan ook helemaal nooit, een lithium-ion batterij in water! Echt nooit doen!
Niet in dit geval maar de brandweer heeft tegenwoordig uitrusting geloof om elektrische auto's compleet in een container met water te laten zakken bij brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
mcsluis schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Je bent je bewust van de ernst, maar onderneemt niet de juiste acties. Volgens mij moet je dan nu ook even niet meer reageren in je topic en actie ondernemen. Laats ons later maar weten hoe de afhandeling is gegaan.
De accu is maandag al verwijderd uit de laptop en veilig opgeborgen in een stalen kast met erg ruime brandvertragende maatregelen. De accu ligt daar veilig. Echter, i.v.m. bezetting van het gebouw is men intern wel van mening dat hij uiterlijk vrijdag weg moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhh, nou:
https://www.saval.nl/accubranden/

Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven. Simpel, maar niet veilig! Een brandende Li-Ion accu wordt extreem heet en stoot schadelijke gassen uit.

En de brandweer gebruikt zelfs containerbakken, gevuld met water, om een complete elektrieken auto in onder te dompelen...

https://www.kluisstore.nl...r-lithium-ion-batterijen/

Afbeeldingslocatie: https://www.kluisstore.nl/wp/wp-content/uploads/2019/05/Elektrische-BMW-blussen-1024x250.png

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2020 12:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Niet in dit geval maar de brandweer heeft tegenwoordig uitrusting geloof om elektrische auto's compleet in een container met water te laten zakken bij brand.
Dan is het een gecontroleerde omgeving ja, maar nooit zelf met batterijen en water gaan klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 16:24

lasharor

7 december 2004

Je kan toch gewoon een lipo in een emmer water met zout gooien (30g per liter) om hem zo helemaal te ontladen? Daarna is hij ook niet meer "gevaarlijk".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06

Sebazzz

3dp

[...]

Precies. Je mag het in een emmer gooien, maar dan een emmer met zand. En buiten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:18:
Ehhh, nou:
https://www.saval.nl/accubranden/

Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven. Simpel, maar niet veilig! Een brandende Li-Ion accu wordt extreem heet en stoot schadelijke gassen uit.
Ow, dat verbaasd mij eigenlijk. Ik heb geleerd dat lithium en water niet echt goed samen gaan en dat dat een ontploffing kan veroorzaken.
Sebazzz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Precies. Je mag het in een emmer gooien, maar dan een emmer met zand. En buiten.
Precies, dat is een veel beter idee! :)

[ Voor 18% gewijzigd door dehardstyler op 07-05-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:17:
[...]

De accu is maandag al verwijderd uit de laptop en veilig opgeborgen in een stalen kast met erg ruime brandvertragende maatregelen. De accu ligt daar veilig. Echter, i.v.m. bezetting van het gebouw is men intern wel van mening dat hij uiterlijk vrijdag weg moet.
Nou haal dat ding op en breng hem naar de milieustraat. Die zorgen dat de accu gerecycled wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 19:54

Rmg

Je werkt in een lab, op een campus, die hebben vast procedures en manieren om er vanaf te komen. Regel het met je werkgever, kan die eventueel een rekening doorsturen naar lenovo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 15:09
Werkgever geeft aan dat hij tijdelijk in brandkast mag --> dat is nu gedaan dus kan je niet meer veranderen, en verantwoordelijkheid is handig verschoven naar werkgever.
Werkgever wil dat ie vrijdag weg is --> om dit te doen moet je de juiste veiligheidsprocedures volgen; dus even navragen bij de veiligheidsverantwoordelijke wat de correcte procedure is om dit veilig en milieuvriendelijk te doen. Verwacht niet binnen de eerste maanden een antwoord, maar blijf er af tot je een procedure hebt gekregen van de veiligheidsverantwoordelijke!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
SniperGuy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:20:
[...]
Nou haal dat ding op en breng hem naar de milieustraat. Die zorgen dat de accu gerecycled wordt :)
Die kast is daar veel te groot / zwaar voor en bovendien aangesloten op diverse systemen. Die kan niet verplaatst worden.
Rmg schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:21:
Je werkt in een lab, op een campus, die hebben vast procedures en manieren om er vanaf te komen. Regel het met je werkgever, kan die eventueel een rekening doorsturen naar lenovo
Ik werk in een lab, maar dat is omdat de ruimte hergebruikt is. Sommige faciliteiten (zoals zuurkast en brandvertragende kasten) zijn aanwezig, maar gebruik ik amper. Het is een incubator waar ik mijn eigen bedrijf probeer te starten maar ook voor een paar uur per week werk om anderen te ondersteunen in gebruik van 'ons' 'speelgoed' zoals 3d printer en laser cutter.

Er is iemand van de veiligheidsorganisatie langs geweest die heeft bevestigd dat ik er goed aan had gedaan om 'm in die kast te leggen. Maar verder is het wel mijn probleem. Zij wisten verder ook niet wat we er nu mee moesten. Gevaarlijke experimenten worden op dit moment niet gedaan op de campus (Corona), dus dat zal ook wel meespelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:38

page404

Website says no

dehardstyler schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Ow, dat verbaasd mij eigenlijk. Ik heb geleerd dat lithium en water niet echt goed samen gaan en dat dat een ontploffing kan veroorzaken.

[...]

Ik weet het van natrium en lithium in metallische vorm, dat je daar ...eehhmm interessante effecten mee krijgt omdat het een sterk exothermische reactie is. Maar volgens mij is het lithium in accu's al in een zoutvorm (Li-Ion toch?) dus daar speelt meer het probleem dat er veel energie is opgeslagen in de vorm van een potentiaalverschil.
Maar pin me er niet op vast, mijn scheikundeopleiding is van ruim 20 jaar geleden. 8)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Persoonlijk vind ik niet dat de leverancier verantwoordelijk is voor het ophalen van de accu.
ookal is deze in een gevaarlijke staat nu.

Recyclen en juist afvoeren van spullen is toch de verantwoording van de gebruiker.

nu heb je te maken met een bijzondere situatie. En het siert je dat je het niet gewoon in de grijze container gooit (zou me niets verbazen als de meerderheid van de mensen dit gewoon (onbewust) in de grijze container gooit).

Tenzij er echt een productiefout is (Samsung) zal je toch zelf voor oplossing moeten zorgen.
Nu heb ik geen idee. Maar ik zou verwachten dat een milieu straat bv iets zou hebben om dit te facaliteren.
Mogelijk even tijdelijk opslag ophalen en dan daar veilig inleveren.
Als ze dat niet hebben, zou het niet eens een slecht idee zijn omdat wel in te richten.

In jouw situatie zou ik ook kijken naar de mogelijkheden die je werkgever kan bieden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:56
Het is een werklaptop en is op werkterrein. waarom wordt het probleem bij jou neergelegd.
De werkgever moet dit op lossen en inderdaad de veiligheidspersoon van de organisatie.
Als ik bij ons die vraag stelt, was hij allang weg gehaald en geregeld op de correcte manieren.

Je werkgever zegt alleen dat hij voor vrijdag weg moet. Zeggen ze ook hoe je dat moet doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dus je eigen spullen gaan stuk, en nu verwacht je dat de fabrikant 4 jaar later even de boel bij je op komt halen?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Er wordt wel een beetje overtrokken gereageerd hoor. Simpel stappenplan:
1. Bel de gemeente en vraag wanneer/waar je dit af kunt afvoeren.
2. Stop de accu in een emmer met zand.
3. Breng hem weg.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 15:09
Arunia schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:33:
Het is een werklaptop en is op werkterrein. waarom wordt het probleem bij jou neergelegd.
De werkgever moet dit op lossen en inderdaad de veiligheidspersoon van de organisatie.
Als ik bij ons die vraag stelt, was hij allang weg gehaald en geregeld op de correcte manieren.

Je werkgever zegt alleen dat hij voor vrijdag weg moet. Zeggen ze ook hoe je dat moet doen?
Ik had begrepen dat het een prive laptop is; maar door de opdracht/toestemming van werkgever om deze in de brandkast te leggen is het wel idd het probleem van werkgever geworden.
Jungian schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:34:
Er wordt wel een beetje overtrokken gereageerd hoor. Simpel stappenplan:
1. Bel de gemeente en vraag wanneer/waar je dit af kunt afvoeren.
2. Stop de accu in een emmer met zand.
3. Breng hem weg.
En terwijl je hem wegvoert, begint ie weer te sissen in de auto, waardoor je zo afgeleid bent dat je een kind plat rijd 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 07-05-2020 12:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

naftebakje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:34:
En terwijl je hem wegvoert, begint ie weer te sissen in de auto, waardoor je zo afgeleid bent dat je een kind plat rijd 8)7
Ja hoor :z Je kunt eventueel ook de accu met twee man wegbrengen, dan ondervang je dit ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 07-05-2020 12:38 ]

0.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Even een belangrijk punt neerzetten:
@Nijn heeft geen formele relatie met de fabrikant, maar met de leverancier (winkel) die de notebook geleverd heeft. Alles wat vanuit Lenovo komt is coulance.

Neem contact op met de leverancier en laat die een aanbod doen om het probleem op te lossen/te betalen. Bij twijfel of weerstand schakel je rechtsbijstand in. Laat de werkgever (die BYOD toestaat en wiens probleem het is, omdat die een veilige werkplek moet garanderen) het veilig afvoeren eerst betalen en probeer dat via rechtsbijstand terug te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 07-05-2020 12:43 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Het verbaast me overigens wel dat je een instabiele accu in een brandvertragende kast mag bewaren.

Dat lijkt me bij uitstek bedoeld voor opslag binnen handbereik waarbij het uitgangspunt is dat het in principe niet gevaarlijk is, maar je wel enige zekerheid inbouwt. Voor onbeschadigde accu's dus.

Een beschadigde accu is wél gevaarlijk: hoort dat nog wel in zo'n kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:40

Yucon

*broem*

Wat doet een gemeentelijke milieustraat in zo'n geval? Zo'n ding moet toch op de een of andere manier af te voeren zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:20:
[...]

[...]

Als een lithium batterij aan het branden is of op het punt staat te ontbranden en je bent niet in een open, veilige plek, dan is een emmer water/vloeistof de beste (enige) oplossing. Wat je wil is dat de cel die aan het reageren (branden) is, niet de andere cellen zo heet maakt dat deze ook ontbranden.
Het enige wat je kan doen om de brand te stoppen is koelen en water is dé manier daarvoor.
Zand zal de batterij eerder isoleren waardoor de hitte alleen maar toeneemt wat de reactie (ontbranding) in de andere cellen versneld.

Dat lithium met water reageert is correct, maar dat lithium is al aan het reageren (in geval van brand). De overige cellen zullen nog intact zijn, waardoor dat lithium netjes afgeschermd is.

Is de batterij verder nog intact, als in niet dermate beschadigd dat brand al aan de gang is of elk moment kan beginnen, dan kan zand wel een optie zijn, maar alleen als de batterij nog niet heet geworden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 07-05-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

The Zep Man schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:39:
Even een belangrijk punt neerzetten:
@Nijn heeft geen formele relatie met de fabrikant, maar met de leverancier (winkel) die de notebook geleverd heeft. Alles wat vanuit Lenovo komt is coulance.

Neem contact op met de leverancier en laat die een aanbod doen om het probleem op te lossen/te betalen. Bij twijfel of weerstand schakel je rechtsbijstand in. Laat de werkgever (die BYOD toestaat en wiens probleem het is, omdat die een veilige werkplek moet garanderen) het veilig afvoeren eerst betalen en probeer dat via rechtsbijstand terug te krijgen.
De winkel is toch verantwoordelijk voor het afhandelen van garantie?
Nu is de garantie verlopen. Dan zeg je. Ja maar ik verwacht dat de accu niet binnen 6 jaar zo stuk gaat.
Goed zegt de winkel. Je krijgt van ons gratis een nieuwe accu. Wordt opgestuurd.

Maar waarom zouden zij er voor moeten zorgen dat de oude accu netjes en veilig wordt opgehaald.

Als er niets met de accu aan de hand wat. En de laptop was gewoon "op" Bel je dan ook de winkel om deze te laten recyclen?

Tenzij iemand echt kan aangeven dat de winkel daar verantwoordelijk voor is, is het toch echt eigen verantwoording om je spullen goed te recyclen.

Bellen van gemeente en of reclycestraat lijkt me de juiste weg om hierbij te helpen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DarkSide schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:50:
[...]

De winkel is toch verantwoordelijk voor het afhandelen van garantie?
Nu is de garantie verlopen. Dan zeg je. Ja maar ik verwacht dat de accu niet binnen 6 jaar zo stuk gaat.
Goed zegt de winkel. Je krijgt van ons gratis een nieuwe accu. Wordt opgestuurd.
Accu's zijn over het algemeen uitgesloten van de normale garantie. Zit meestal iets van een half jaar op of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@Anoniem: 93986 daar ging het mij niet specifiek om. je hebt gelijk.
Het ging er mij om dat TS naar de winkel moest. Die zou verantwoordelijk zijn voor het probleem?
Dat lijkt mij absoluut niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Een verwarming mag niet de rest van je huis afbranden. Een lamp mag geen 230V leveren bij aanraking. (Beunhazen uitgesloten natuurlijk). Zo'n product zou nooit op de markt gebracht mogen worden. Gebeurt dat wel, dan is dat volgens mij duidelijk een productiefout. Ook als de garantie al is afgelopen.

Lenovo bevestigd dat dit een zeer gevaarlijke situatie is. Een laptop waar ik verder gewoon goed mee omgegaan ben zou zo'n situatie nooit mogen veroorzaken. Tuurlijk mag een laptop kapot gaan. Na 5 jaar kun je daar op rekenen. In het geval van een accu zou die dan geen capaciteit meer hebben. Maar ook dan moet het ding gewoon veilig zijn, in plaats van d.m.v. exothermische reacties verder gebruik onmogelijk te maken.

Een elektrisch kacheltje mag toch ook niet na de x jaar garantie je huis in de fik steken?

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Maar wat geeft je gemeente aan? Grote kans dat zij dit kosteloos kunnen oplossen voor je.

En mocht er een rekening komen. Dat kan je die eventueel verhalen op de verkoper(er vanuit gaan dat hij je nu niet wil helpen). Maar dat kan ik niet terug vinden.

Gevolgschade moet gewoon vergoed worden door de verkoper. Uiteraard hangt de kosten af of je die ook daadwerkelijk gaat verhalen op de verkoper.

[ Voor 63% gewijzigd door loki504 op 07-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:22

Aganim

I have a cunning plan..

Normaal gesproken zou je de brandweer mogen bellen, zoals op hun website zelf staat aangegeven. Ik zou de veiligheidsverantwoordelijke hiermee om de oren slaan, die moet gewoon zijn/haar werk doen. Onzinnig om een potentieel onveilige situatie voort te laten duren omdat je niet weet wat je ermee aan moet, dan hoor je geen verantwoordelijkheid voor de veiligheid te dragen. En anders bel je zelf de regionale brandweer even voor advies, die weten ongetwijfeld wat de beste aanpak hierin is. De nummers kan je vinden via https://www.brandweer.nl/ons-werk/de-regios.

Beter dan door blijven discussiëren over wie waar verantwoordelijk voor is, daarmee komt die accu voor het weekend niet de brandkast uit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 07-05-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:07
Nee in een perfecte wereld gaat er nooit iets fout. Dat is alleen niet de discussie. De discussie is dat er iets fout is gegaan en hoe dit nu op te lossen. Als je het op de fabrikant wilt verhalen zal jij moeten bewijzen dat de fout daar bij ligt. Ik kan je wel een ding vertellen, dat proces duurt langer dan jij hebt om het af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Jungian schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Ja hoor :z Je kunt eventueel ook de accu met twee man wegbrengen, dan ondervang je dit ook.
Nou de TS lijkt wel rekening te houden met het scenario van totale catastrofe :X 8)7 |:(

Even logisch nadenken lijkt er niet bij.

Haal die accu op, flikker hem desnoods in een pan met zand als je bang bent op spontane zelfontbranding en lever de accu in bij de milieustraat. O vergeet je HazMat pakje niet aan te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:47
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Wat betreft het merk, deze lijn laptops is overgenomen van big blue. Tot afgelopen maandag was ik er een gigantische fan van. Nu... ik weet het niet.
... Too much information ;)

Je kunt er waarschijnlijk niet zo veel mee als je garantie is verlopen, maar als er een product recall is gedaan voor jouw specifiek model, maak je misschien toch kans op enige vergoeding (al was het maar korting op een nieuwe).

https://www.cpsc.gov/Reca...aptops-Due-to-Fire-Hazard

Dat je geen support krijgt voor afvoeren van de batterij is ook niet zo gek, het werk wat je er aan hebt kun je beter zelf bovenop zitten; dat gaat overal het algemeen het snelst. Dat heb je zelf aangetoond door de accu in overleg veilig tijdelijk op te slaan. Als het geld kost, kun je altijd nog naar de fabrikant gaan met een financiele claim. Die zou je dan kunnen vergoeden, of dat in dit geval buiten garantie ook gebeurt is maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 11:22
Neem contact op met het BHV team van de campus. Zij kunnen vervolgens contact met de brandweer opnemen die het komt ophalen. Lijkt mij niet jou probleem. Als mijn elektrische fiets in de fietsenstalling op kantoor in de fik vliegt hoef ik dat zelf toch ook niet op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Dus even recap @Anoniem: 37297 ;

- Je weet heel goed wat je moet doen. Namelijk 112 bellen. Dat is hier al eens gezegd.
- Je beweerd dat dat niet de normale gang van zaken is op de campus maar dat de campus daar zelf verantwoordelijken voor heeft
- Die verantwoordelijke zegt: Zoek het zelf maar uit.

Volgens mij moet je naar die verantwoordelijke gaan en het verhaaltje hierboven nog eens uitleggen. Of hij lost het op, of jij gaat om hem heen. Één van de twee.
Hij heeft gelijk dat jij verantwoordelijk bent maar jouw verantwoordelijkheid is wat hier boven staat, niet meer en niet minder. Doe dat dan ook.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit wordt een 'gebrekkig product' genoemd. Als je hier letselschade door had opgelopen, was de fabrikant daarvoor aansprakelijk geweest.
https://www.hetrechtenstu...aattaal-art-6185-6190-bw/

Hoe dan ook hoort dit niet te gebeuren. Zolang de laptop normaal is gebruikt, spreek je ook van een 'nonconform product', en heb je ook na 4-5 jaar nog steeds rechten. Je kunt de verkoper aanspreken voor het veilig opruimen en het repareren van je laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 07-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
In dit geval zijn verkoper en fabrikant dezelfde.

Ik wacht nog even af of Lenovo vandaag met een oplossing komt. Anders ga ik het morgen met de BHV ers bespreken in de hoop dat die toch iets kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Croga schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:35:
- Je weet heel goed wat je moet doen. Namelijk 112 bellen. Dat is hier al eens gezegd.
112 is voor spoedgevallen: de accu staat in de fik of is net (explosief) bol gaan staan. Niet een halve week later. Als je hier al 112 voor gaat lastigvallen...

Flikker dat ding in een emmer zand (in 't midden, zand eronder en erop) en voer 'm af.

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 07-05-2020 13:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:36:
Dit wordt een 'gebrekkig product' genoemd. Als je hier letselschade door had opgelopen, was de fabrikant daarvoor aansprakelijk geweest.
https://www.hetrechtenstu...aattaal-art-6185-6190-bw/

Hoe dan ook hoort dit niet te gebeuren. Zolang de laptop normaal is gebruikt, spreek je ook van een 'nonconform product', en heb je ook na 4-5 jaar nog steeds rechten. Je kunt de verkoper aanspreken voor het veilig opruimen en het repareren van je laptop.
Volgens puntje 2 van je link gaat je verhaal dus niet op.

2. het, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat het gebrek dat de schade heeft veroorzaakt, niet bestond op het tijdstip waarop hij het produkt in het verkeer heeft gebracht, dan wel dat dit gebrek later is ontstaan;

Na 4 jaar accu stuk. Niet heel aannnemelijk dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Levensgevaarlijke actie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 12:41
https://blog.iusmentis.co...ploft-wat-kun-je-claimen/

Oud, maar nog steeds actueel naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:07:
[...]

2. het, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat het gebrek dat de schade heeft veroorzaakt, niet bestond op het tijdstip waarop hij het produkt in het verkeer heeft gebracht, dan wel dat dit gebrek later is ontstaan;

De accu is voorzien van originele stickers en voor zover ik zo snel heb kunnen zien niet doorboord of wat dan ook. (Dan zou die ook niet bol gaan staan). Ik denk dat bewijzen dat ik er niet aan gerommeld heb dus wel goed zit. Bij kortsluiting of overvoltage zou het beveiligingscircuit moeten ingrijpen, dus ook van buiten kan ik het niet veroorzaakt hebben.

Het gebrek is dat deze accu klaarblijkelijk de potentie heeft tot zeer agressieve exotherme reacties. Daar zou een laptopaccu waar je met je handen boven zit, die vaak op je schoot ligt en 's nachts in huis aan de oplader hangt tegen beschermd moeten zijn.

Ik heb er niet aan gekloot, dus dat gebrek bestond al bij de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:47:
In dit geval zijn verkoper en fabrikant dezelfde.
De verkoper is vermoedelijk Digital River Ireland Ltd.
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Het gebrek hier is een accu die kan ontploffen (of de potentie heeft tot zeer agressieve exotherme reacties zoals Nijn het zegt). Vergelijk het met een zaagblad dat pas na vier jaar wegschiet uit een cirkelzaag. Dat mag gewoon niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:51:
Afgelopen maandag zat ik te werken toen ik ineens een sissend geluid hoorde. Omdat ik werk in een laboratorium, was m'n laptop niet het eerste waar ik aan dacht. Maar terwijl ik aan het zoeken was schoot de behuizing van m'n laptop opeens open (met behoorlijk wat kracht). Daarbij zijn zelfs schroeven gestript van het schroefdraad. Ik koop altijd laptops van een fabrikant die bekend staat om de degelijkheid, dus je kunt je voorstellen dat daar wat kracht voor nodig is.

Omdat ik in een lab was had ik mogelijkheden om de accu relatief veilig op te slaan, zij het tijdelijk. (Ivm lagere bezetting kon het eigenlijk al niet, maar zeker in het weekend moet hij weg zijn).

Het callcenter kon, omdat het 4 mei was, weinig doen. Ik zou de 6e (woensdag) teruggebeld worden. Woensdagmiddag heb ik gebeld om na te vragen wat er ging gebeuren. Toen waren de verschillende afdelingen daarover nog in overleg. Vanmorgen ben ik gebeld. Inderdaad, aan de laptop zelf gaan ze niets doen. (Kan wel, maar de kosten zijn voor mij).

Echter, dan de accu. De backoffice heeft wederom bevestigd dat dat ding gevaarlijk is (in ieder gesprek hebben ze dat al herhaald en mij op het hart gedrukt er veilig mee om te gaan, al wisten ze zelf ook niet helemaal wat 'veilig' is). Hij moet volgens de backoffice in een speciale box naar een recycle bedrijf gebracht worden. Maar dan het leuke: Omdat de laptop uit garantie is gaat de fabrikant dat niet doen!

Ik ben stomverbaasd. Volgens mij is de situatie als volgt:
De laptop ligt al tegen z'n technische levensduur aan en fabrieksgarantie is al ruim verlopen. Hoewel ik natuurlijk wel gehoopt had op wat coulance, verwacht ik daarin weinig. Echter, een fabrikant mag nooit een product leveren wat dergelijke gevaarlijke situaties kan opleveren. Zeker nu ze zelf meermaals hebben toegegeven dat de situatie verre van veilig is, is dit toch echt aan de fabrikant om op te lossen.

Bovenstaande heb ik aan de medewerker van het callcenter laten weten. Die gaat nu weer met de fabrikant overleggen. (callcenter is ingehuurd). Hij liet wel doorschemeren dat hij zich ook verbaasde over de situatie, maar kan daar natuurlijk ook niet veel mee.

Mijn vragen: Klopt mijn inschatting van de situatie? Moet de fabrikant dit oplossen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken? De callcenter medewerker doet z'n best, alle lof daarvoor. Maar het antwoord gaat natuurlijk weer hetzelfde zijn. "Zoek 't maar uit".
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Indien je batterij al verwijdert is, is er nu ook niet veel gevaar. als je angstig bent, kun je de batterij in een bak met zand naar de milieustraat brengen.(grootste gevaar was toen het gebeurde, aangesloten in laptopje)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GlowMouse schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:16:
[...]

De verkoper is vermoedelijk Digital River Ireland Ltd.

[...]

Het gebrek hier is een accu die kan ontploffen (of de potentie heeft tot zeer agressieve exotherme reacties zoals Nijn het zegt). Vergelijk het met een zaagblad dat pas na vier jaar wegschiet uit een cirkelzaag. Dat mag gewoon niet gebeuren.
Iedere accu kan dat gedrag vertonen. Die potentie hebben ze allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 12:41
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:20:
[...]

onbedoeld ontploffende airbags is ook niet de bedoeling. Daarvoor worden auto's uit 2000 nog voor terug geroepen!
ALMERA 22/05/2001 - 25/12/2008
TIIDA 13/11/2007 - 01/08/2014
ALMERA TINO 22/08/2001 21/11/2005
TEANA 05/04/2004 01/11/2007
MAXIMA QX 03/07/2000 11/06/2003
Hoewel de chemische componenten gebruikt in een accu deze eigenschappen hebben, dient het product voldoende mechanismen te hebben of defecten te detecteren en tijdig te stoppen met opladen voordat 't zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PROnline schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:27:
[...]

onbedoeld ontploffende airbags is ook niet de bedoeling. Daarvoor worden auto's uit 2000 nog voor terug geroepen!

[...]

Hoewel de chemische componenten gebruikt in een accu deze eigenschappen hebben, dient het product voldoende mechanismen te hebben of defecten te detecteren en tijdig te stoppen met opladen voordat 't zover komt.
Er word gesproken over potentie. Die airbags hebben ook de potentie om te ploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Dan is elk product met een accu gebrekkig. Als je een onveilig product in het verkeer brengt, ben je aansprakelijk voor de veroorzaakte schade. Elke fabrikant kan een afweging maken of ze dat risico willen nemen, rekening houdend met de kans op schade. Het feit dat letselschade ruimhartig wordt toegerekend zorgt ervoor dat de meeste producten veilig zijn om te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door GlowMouse op 07-05-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Dan is elk product met een accu gebrekkig. Als je een onveilig product in het verkeer brengt, ben je aansprakelijk voor de veroorzaakte schade. Elke fabrikant kan een afweging maken of ze dat risico willen nemen, rekening houdend met de kans op schade. Het feit dat letselschade ruimhartig wordt toegerekend zorgt ervoor dat de meeste producten veilig zijn om te gebruiken.
Nee, jij maakt dat er van. Met jouw redenering is iedere accu dus onveilig. Ik zeg dat die beredenering dus niet klopt.

Ik haal alleen maar puntje 2 aan uit jouw link. Alleen daaruit blijkt al dat er geen reden is voor de fabrikant om actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Nee, jij maakt dat er van. Met jouw redenering is iedere accu dus onveilig. Ik zeg dat die beredenering dus niet klopt.

Ik haal alleen maar puntje 2 aan uit jouw link. Alleen daaruit blijkt al dat er geen reden is voor de fabrikant om actie te ondernemen.
Zullen we het erop houden dat jij eerst maar eens een boekje moet gaan lezen over deze materie voordat je met zulke slimme beredeneringen komt?

In mijn link staat überhaupt niet dat de fabrikant 'actie moet ondernemen'.

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 07-05-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Zullen we het erop houden dat jij eerst maar eens een boekje moet gaan lezen over deze materie voordat je met zulke slimme beredeneringen komt?

In mijn link staat überhaupt niet dat de fabrikant 'actie moet ondernemen'.
Ja, whatever. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
[...]

Op technisch vlak weet ik wat er hier gaande is. Daar hoeft echt niet over gediscussieerd te worden.

Ja, iedere cel van zo'n accu kent de potentie om vuurwerk te produceren. Er zit enorm veel energie in opgeslagen. Die energie kan er via de normale weg uit, maar als je d'r een spijker doorheen slaat komt de energie op een iets meer agressieve wijze vrij. Echter, dan heb ik het toch echt zelf veroorzaakt.

Iets anders is het als de cel dat zonder mijn ingrijpen doet. Er is duidelijk een interne kortsluiting ontstaan waardoor er een reactie heeft plaatsgevonden die gas heeft geproduceerd. Daarom is de accu nu ook opgezwollen. De accu was ook behoorlijk heet toen ik 'm te pakken kreeg. Mijn geluk is dat het opzwellen waarschijnlijk die kortsluiting heeft verbroken voordat er een thermal runaway plaatsvond. Dat betekend echter niet dat de accu nu veilig is. Er is intern veel beschadigd. iedere tik kan een deeltje doen vallen wat weer kortsluiting veroorzaakt. Dat gevaar bestaat hoe dan ook. Of ik 'm nou in de laptop heb en aan de lader of niet. Ik ga niet hopen dat ik dan weer zoveel geluk heb dat de reactie de kortsluiting stopt.

Een li-ion accu heeft tussen cathode en anode een separator. Die zorgt er o.a. voor dat cathode en annode nooit in contact komen. Voor hoge capaciteit wil je die separator zo dun mogelijk hebben. Maar hoe dunner je 'm maakt, hoe preciezer je productieproces moet zijn. Er is minder ruimte voor fouten. Die afweging is vaker mis gegaan en heeft geleid tot recalls en heel wat kosten voor fabrikanten. (Lichtelijk versimpeld. Een aantal andere eigenschappen van de separator spelen ook nog een rol, maar de problemen komen uit de wens om die separator zo dun mogelijk te maken. )

Is je separator dik genoeg en zijn er geen fouten gemaakt bij de productie? Dan gaat je li-ion (of verwante techniek) accu langzaam afnemen in capaciteit totdat het protection circuit het gebruik volledig blokkeert. Wat de consument dan overhoud is een boekenlegger. Waardeloos, maar niet inherent gevaarlijk.

Is je separator niet dik genoeg ontworpen, is er een productiefout geweest of heb je je zaken op elektronisch vlak niet op orde (heel zeldzaam, iedereen gebruikt dezelfde protection IC's enzo), dan is dat toch echt een gebrekkig product. Dat het de laatste jaren een paar keer is voorgekomen doet daar niets aan af.

Deze accu had al een probleem toen hij de fabriek verliet. Dat probleem heeft zich nu geopenbaard. De rest van het verhaal is voor mij een stuk verder van huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:01
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:43:
Deze accu had al een probleem toen hij de fabriek verliet.
Kan je dat bewijzen of onderbouwen?

Onderbouwen is het makkelijkst als je meer mensen kan vinden die dit probleem ook hebben gehad met een accub uit dezelfde productie... dan is het een stuk makkelijker om je gelijk te krijgen.

Kan je bewijzen dat het product al vanaf de verkoop aan jou een probleem had? En dat het niet komt door (extern) gedrag van jou? Bijvoorbeeld de laptop/accu laten vallen? Etc.

Het makkelijkst voor je is om mensen te vinden die hetzelfde probleem hebben gehad als jij, kan je die op google vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik had hem toch allang naar buiten gegooid ipv in een brandvertragende kast.. maar dat is ook omdat ik die laatste niet heb :)

zelf ook al eens een accupakketje (zo`n zakken pakketje, dus geen 18650s etc) die heb ik gewoon naar buiten gegooid, na een aantal dagen in een plastic bakje gedaan, deze in een metalen blik en hop zo naar de milieustraat gebracht.. daar hebben hoefden ze het bakje en blik er niet om te houden en flikkerden ze hem zo met een boog in de bak met andere batterijen / accus ...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hier wordt wel heel erg overtrokken gereageerd.
112 bellen, brandvertragende kast... Tjange wat een onzin.
Dat ding inderdaad in een emmer flikkeren (en ja, dat mag water zijn, ook in een 90 Wh accu zit bij lange na niet genoeg chemische energie om een deuk in een emmer water te slaan en als er dan toch iets vrij komt heb je in ieder geval nog de absorptie van het water.

Vaak genoeg met oude cellen zitten spelen hier en ook wel eens brand gehad door een cel maar je moet toch wel heel erg je best doen, zelfs met een 'geblazen' cel, om vuurwerk of i.d. te veroorzaken.
Niet zo bang zijn , zeker niet 112 bellen, gewoon een nieuwe cel kopen van lenovo en doorgaan.

p.s. zo nu en dan komen er terugroep acties van accus, ook van laptops. Een paar jaar geleden nog een actie van HP waar we op ons werk mee te maken hadden, we konden toen het serienummer op een wbsite checken. Wat toen opvile is dat het niet of nauwelijks in het nieuws komt (als je het wist kon je het op de site van HP terug vinden, organisaties met 1000 en laptops worden (natuurlijk...) wel actief benaderd.
Misschien is jouw exemplaar ook onderdeel van zon actie geweest?

p.p.s. de kans dat er iets in je laptop dit probleem veroorzaakt heeft (anders dan mechanisch falen door een val, of een dusdanig geblokkeerde koeling dat de accu tot boven de 50 graden opgewarmd is door de laptop), is uitermate onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:10:
p.s. zo nu en dan komen er terugroep acties van accus, ook van laptops. Een paar jaar geleden nog een actie van HP waar we op ons werk mee te maken hadden, we konden toen het serienummer op een wbsite checken. Wat toen opvile is dat het niet of nauwelijks in het nieuws komt (als je het wist kon je het op de site van HP terug vinden, organisaties met 1000 en laptops worden (natuurlijk...) wel actief benaderd.
Misschien is jouw exemplaar ook onderdeel van zon actie geweest?
Name of product:
ThinkPad X1 Carbon Laptops (5th Generation)
Hazard:

An unfastened screw can damage the battery causing ovearheating, posing a fire hazard.
Remedy:
Repair
Recall date:
February 6, 2018
Units:
About 78,000 (In addition, about 5,500 were sold in Canada)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:08

MsG

Forumzwerver

Zo'n accu kan je prima gecontroleerd laten uitbranden, ontploffen doen ze alleen als de druk echt niet weg kan. De meeste 18650's uit accu's hebben gewoon drukventielen. In een flinke emmer zand kieperen, dan kan er weinig gebeuren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:10:
Hier wordt wel heel erg overtrokken gereageerd.
112 bellen, brandvertragende kast... Tjange wat een onzin.
Als jij het expliciete advies van de brandweer onzin vind, prima. Maar zelf hoop ik dat mensen dat advies alsnog opvolgen.

Mijn laptop is geen onderdeel geweest van enige terugroepacties die ik kan vinden. Het betreft een Lenovo T550

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 07-05-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Als jij het expliciete advies van de brandweer onzin vind, prima. Maar zelf hoop ik dat mensen dat advies alsnog opvolgen.
Ja, net zoals mensen zouden moeten weten hoe om te gaan met zaken als bijvoorbeeld benzine, waar een groot deel van de bevolking vele 100 en leters per jaar door de handen krijgt, of gas bij een fornuis, ben ik van mening dat die basale kennis ook bij een accu geldt.
Mijn laptop is geen onderdeel geweest van enige terugroepacties die ik kan vinden. Het betreft een Lenovo T550
Wordt de laptop zelf idioot heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:39:

[...]

Wordt de laptop zelf idioot heet?
Nee, geen issues mee gehad. Ook niet rondom de (interne) accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:41:
[...]

Nee, geen issues mee gehad. Ook niet rondom de (interne) accu.
Dan zou ik het zonder enig voorbehoud aandurven een nieuwe accu te bestellen en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nijn Heb je de batterij nu al weggebracht, waar gaat het topic je nu eigenlijk over ?

Indien de laptop verder geen schade heeft, en je durft het aan het te gaan gebruiken https://www.replacedirect...bid=101031&prrel=15242883

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:44:
[...]Mijn laptop is geen onderdeel geweest van enige terugroepacties die ik kan vinden. Het betreft een Lenovo T550
Je hebt gelijk, maar als je geen reactie meer krijgt van Lenovo kun je je altijd nog op het Lenovo forum melden?

https://forums.lenovo.com...ptops/bd-p/tp01_en?page=1
https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/hf004122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Hackus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:02:
@Nijn Heb je de batterij nu al weggebracht, waar gaat het topic je nu eigenlijk over ?

Indien de laptop verder geen schade heeft, en je durft het aan het te gaan gebruiken https://www.replacedirect...bid=101031&prrel=15242883
Waar het topic over gaat staat duidelijk in mijn eerste post:
"Mijn vragen: Klopt mijn inschatting van de situatie? Moet de fabrikant dit oplossen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?"

En nee, zoals je in mijn posts kunt lezen heb ik de batterij niet weggebracht. Overigens klopt jouw stelling dat er niet veel gevaar is omdat de batterij uit de laptop is voor geen meter. Een batterij heeft een protection circuit. Dat zou hoe dan ook overvoltage, undervoltage enz. moeten stoppen. Bovendien zal m.b.v. de thermokoppel e.e.a. sowieso al afgesloten zijn. Kortom, stroom vanuit de laptop kan de situatie naar alle waarschijnlijkheid niet erger maken.

Wat wel gebeurt is, is een interne sluiting. Die is gelukkig door de gasvorming onderbroken maar kan op ieder moment weer ontstaan. Zeker als ik de accu ga bewegen.

Als Lenovo zelf aangeeft dat de accu alleen in een speciale daarvoor gebouwde kist vervoerd kan worden, ga ik niet met zand lopen kutten. Want als er dan iets mis gaat is alle schade voor mij. Zowel letselschade als bijvoorbeeld schade aan het gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:13:
[...]

Waar het topic over gaat staat duidelijk in mijn eerste post:
"Mijn vragen: Klopt mijn inschatting van de situatie? Moet de fabrikant dit oplossen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?"

En nee, zoals je in mijn posts kunt lezen heb ik de batterij niet weggebracht. Overigens klopt jouw stelling dat er niet veel gevaar is omdat de batterij uit de laptop is voor geen meter. Een batterij heeft een protection circuit. Dat zou hoe dan ook overvoltage, undervoltage enz. moeten stoppen. Bovendien zal m.b.v. de thermokoppel e.e.a. sowieso al afgesloten zijn. Kortom, stroom vanuit de laptop kan de situatie naar alle waarschijnlijkheid niet erger maken.

Wat wel gebeurt is, is een interne sluiting. Die is gelukkig door de gasvorming onderbroken maar kan op ieder moment weer ontstaan. Zeker als ik de accu ga bewegen.

Als Lenovo zelf aangeeft dat de accu alleen in een speciale daarvoor gebouwde kist vervoerd kan worden, ga ik niet met zand lopen kutten. Want als er dan iets mis gaat is alle schade voor mij. Zowel letselschade als bijvoorbeeld schade aan het gebouw.
Dan ben ik heel benieuwd welke stappen je gaat ondernemen om Lenovo zover te krijgen om die accu uit die kast te laten halen. En in welk tijdsbestek.
Laat je dat dan nog even weten? Glowmouse kan je daar vast wel bij helpen.

Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd welke stappen je gaat ondernemen om Lenovo zover te krijgen om die accu uit die kast te laten halen. En in welk tijdsbestek.
Laat je dat dan nog even weten? Glowmouse kan je daar vast wel bij helpen.

Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt. :)
Ik heb mijn vertrouwen in Lenovo wel verloren ja. Inmiddels is het callcenter alweer dicht, maar ik ben niet teruggebeld. Erg jammer, want het waren wel altijd goeie laptops.

Zoals al aangegeven, ik ga de situatie morgen met de BHV ers bespreken in de hoop dat die toch iets kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Ik heb mijn vertrouwen in Lenovo wel verloren ja. Inmiddels is het callcenter alweer dicht, maar ik ben niet teruggebeld. Erg jammer, want het waren wel altijd goeie laptops.

Zoals al aangegeven, ik ga de situatie morgen met de BHV ers bespreken in de hoop dat die toch iets kunnen doen.
Die gooien hem ook in een bak met zand en brengen het naar milieustraat. best wel laat dat je hen dit morgen pas meedeelt. (maandag is dit gebeurt en morgen is het al vrijdag) of 'je' koopt een bak met blusgranulaat https://www.vzbu.nl/index...hium-ion-transportbak-pp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Hackus schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Die gooien hem ook in een bak met zand en brengen het naar milieustraat. best wel laat dat je hen dit morgen pas meedeelt. (maandag is dit gebeurt en morgen is het al vrijdag) of 'je' koopt een bak met blusgranulaat https://www.vzbu.nl/index...hium-ion-transportbak-pp/
Ik denk dat je wat posts hebt overgeslagen. Afgelopen maandag is de accu al, in samenspraak met de veiligheidsorganisatie op de campus in een verder lege veiligheidskast geplaatst. Voor de volledigheid: De kast heeft een rating van 90 minuten. Knappe li-ion batterij die langer dan een paar minuten blijft branden, laat staan 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Ik denk dat je wat posts hebt overgeslagen. Afgelopen maandag is de accu al, in samenspraak met de veiligheidsorganisatie op de campus in een verder lege veiligheidskast geplaatst. Voor de volledigheid: De kast heeft een rating van 90 minuten. Knappe li-ion batterij die langer dan een paar minuten blijft branden, laat staan 90.
Dus nu moet ie weg, en daar geef ik je antwoord op. (in OP staat niets vermeld van wat je nu verteld)
'Omdat ik in een lab was had ik mogelijkheden om de accu relatief veilig op te slaan, zij het tijdelijk. (Ivm lagere bezetting kon het eigenlijk al niet, maar zeker in het weekend moet hij weg zijn).'

De eerder genoemd bak is wat je nodig hebt, als je het officieel wilt transporteren !
(Neem aan dat je niet de veiligheidskast in zijn geheel wegbrengt)

Verder moet je bij de verkoper zijn voor een gekochte laptop uit 2016, Dat is je aanspreekpunt bij klachten.
dus ook als je laptop (bijna) 4j oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik hoop dat je dit snel af kunt sluiten op een manier die bij jou past en als dit achter de rug is, je nog eens terugdenkt aan mijn emmertje zand. Succes! O+

0.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
[...]

Dat geldt voor niet-oplaadbare lithium batterijen. Die bevatten het metaal lithium. De oplaadbare bevatten lithium-ionen. Dat is afkomstig van een lithium zout. Zoals lithiumcobaltoxide.
Ze hebben wel veel mensen bang gemaakt met die experimenten bij scheikunde op de middelbare school zeg.

Er is nog niet echt een goed gestandaardiseerd plan wat te doen. Het meeste vuur komt van het elektrolyt wat verdampt en ontsnapt. En die tijd duurt erg kort. Daarna is er voor enkelcellige batterijen niet zoveel gevaar meer.

Voor packs daarentegen, zoals in je auto of je laptop met verwisselbare accu, dan kun je een kettingreactie van ontploffingen maken.... Dat stop je alleen met heel veel water. Onderdompelen dus, zoals @ehtweak liet zien.

Je kunt dus prima oplaadbare batterijen onder water zetten. Dan blijft het koel, en krijg je geen vlammen.
Wel kans op giftig gas wat mogelijk explosief is in de juiste verhouding. Dat gas is immers wat brand in al die fimpjes op internet.

Zand helpt om de omgeving niet vlambaar te maken.

Dit is een interessante talk over het bestrijden van batterijbranden, en hoe weinig plannen er nog voor zijn.
YouTube: YouTube

Er bestaan speciale tassen voor batterijen. Die houden de wegspattende vonkenregen binnen, verpreiden het vuur niet en isoleren de warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-05-2020 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:07
Ik ben lui maar als je even google erbij pakt kan je wel uitrekenen hoeveel energie het kost om een emmer water één graad op te warmen.

Vergelijk dat even met de maximale lading van de batterij en dan kom je er denk ik achter dat het allemaal wel meevalt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nijn
assje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:36:
Ik ben lui maar als je even google erbij pakt kan je wel uitrekenen hoeveel energie het kost om een emmer water één graad op te warmen.

Vergelijk dat even met de maximale lading van de batterij en dan kom je er denk ik achter dat het allemaal wel meevalt.
De maximale lading van de batterij is anders nog heel wat anders dan de hoeveelheid opgeslagen chemische energie. Die ligt heel veel hoger dan dat.

De lading van de batterij is eigenlijk enkel interessant aan het begin van het proces. Dat begint doorgaans met kortsluiting. Die kortsluiting veroorzaakt hitte waardoor vanaf 60 graden capaciteitsverlies optreed. Dat is echter nog niet gevaarlijk, maar de kortsluiting zet door.

Tegen de 80°C ontstaat er een decompositie reactie in de SEI (solid electrolyte interphase) laag. Bij deze licht exotherme reactie ontstaat onder anderen zuurstof, wat later de rest van het feest zal voeden. Samen met de kortsluiting brengt deze reactie de cel naar de volgende stap. Dit is ook het laatste moment waarop de thermal runaway nog te voorkomen is en het enige deel van het proces waar water een grote impact kan hebben. Dit is het moment waarop koeling nog mogelijk is.

Vanaf 130 á 135°C voor cellen met HDPE separator, 160°C voor PP separator en tot 200°C voor separators met een keramische coating begint de lol. De separator smelt waardoor door de gehele cel kortsluitingen ontstaan. Vanaf dat moment is het proces niet meer te stoppen.

De temperatuur schiet omhoog. De volgende stap, decompositie van de kathode, bereik je in no-time flat. Afhankelijk van het type gebeurt dat tussen de 400°C en 700°C. Ook dat is weer een exotherme reactie waarbij zuurstof vrijkomt. Rond die temperaturen begint ook de decompositie van de elektrolyt. Wederom exotherm. Daarbij komen organische oplosmiddelen vrij die de brandstof van het feest gaan vormen.

Brandstof, zuurstof en een ontstekingsbron. Waar die laatste vandaan komt, dat hangt er vanaf. Het kan een vonk zijn. Of wrijving door de gigantische krachten van het gas wat de cel uit stroomt. In ieder geval begint rond dit moment het vuurwerk. De exotherme reacties blijven de temperatuur verhogen, waardoor die reacties zelf ook weer sneller plaats gaan vinden. Thermal runaway.

Binnen de kortste keren heb je te maken met een cel met een temperatuur ver boven de 1000°C. (Tegen de 2000°C en zelfs daar boven is niet ongewoon). Uit die cel spuwen brandbare gassen / flammen. Dat is het deel wat iedereen weet.

Wat veel minder mensen weten is dat er ook zeer giftige gassen in best grote hoeveelheden vrijkomen. Gassen zoals POF3, PF5 en HF.

HF is een sterke oxidator welke al in lage concentraties permanente schade aan ogen, slijmvliezen en longen veroorzaakt. Op de huid levert het brandwonden op die slechts heel traag zullen herstellen. De Fluoride ionen zullen vervolgens ook nog is systemische effecten veroorzaken die zich na 12 á 32 uur openbaren. Vreemd genoeg is HF wel een van de weinige stoffen die tegenwoordig nog niet geclassificeerd is als potentieel carcinogeen. So that's something... I guess...

PF5 en vooral POF3 zijn op zichzelf ook al behoorlijk gevaarlijk. POF3 dermate dat er zelfs nog maar weinig onderzoek naar gedaan is. Maar deze twee gassen zijn ook de reden dat je een li-ion cel niet met water blust. Alhoewel daar een discussie over gaande is. Beide reageren in een heftige reactie met water, waarbij je nog meer HF vormt.

Overigens bestaat de accu van een laptop uit meerdere cellen. Dus zelfs wanneer je denkt het feest gehad te hebben moet je nog een behoorlijke tijd uit de buurt blijven. En daarna heel goed luchten. 3ppm HF is voldoende voor permanente schade.

Lieve mensen, serieus, ik weet waar ik mee bezig ben op dit gebied. Dit topic gaat niet over de technische details. Ik ontwikkel een product wat gebruik maakt van li-ion batterijen en heb me stevig (iets te veel) verdiept in de failure modes. Ik ben bekend met de risico's en heb de emmer met zand ook al diverse keren aangeraden hier op dit forum. Al is dat wel met de toevoeging dat vervoeren in een auto in een apart compartiment of met geopende ramen moet en als laatste redmiddel. Het is veiliger dan de alternatieven, maar zeker niet veilig.

Lenovo heeft niets van zich laten horen. Ik had ontzettend veel vertrouwen in de Thinkpad lijn en Lenovo. Tragisch hoe diep een held kan vallen. Tegen sluitingstijd heb ik ze nog gebeld, maar 'het stond nog open' en ze konden niets. Uiteindelijk hebben ze me nu dus een hele werkweek laten zitten met een brandbom.

Wederom iemand van de veiligheidsorganisatie erbij gehaald. Deze keer een ander. Zij hebben ook totaal geen zin in de kosten om Lenovo's puinhoop op te ruimen dus hebben liever dat ik het Lenovo laat oplossen. Daarvoor mag ie nog een paar dagen in de kast blijven liggen. Uiteindelijk blijkt ook het weekend niet zo'n risico. "Al gaan er 10 van die accu's in één keer, die kast houd het wel". Z'n collega van maandag was wat overvoorzichtig.

Wat betreft de DIY oplossingen: Ik heb vaak genoeg risico's genomen op dat gebied, tot expres er eentje laten uitbranden aan toe. (Maar wel in een zuurkast op een explosion containment pie dish). Ik heb 18650 cellen lopen solderen, 18650 cellen daarbij heel snel voelen opwarmen, 18650 cellen uit het raam gegooid en gedaan alsof ik van niets wist O-). Ik heb troep uit China besteld wat al beschadigd aankwam enz. enz. Maar dat zijn situaties die ik zelf veroorzaakt heb. Situaties waar niemand anders (of een anonieme Chinees) de schuld aan heeft. En situaties die, eerlijk gezegd, best nog wel wat risico in zich hadden. Risico's die ik in deze tijd met overstressed medische zorg sowieso anders inschat.

In dit geval heb ik een duur product gekocht wat bekend stond om de degelijkheid en support. De fabrikant van dat product heeft iets geleverd wat nooit geleverd had mogen worden, waardoor ik nu in deze situatie zit. Kan het gebeuren? Duidelijk. We horen vaak genoeg recalls. Maar dan moet het wel netjes opgelost worden. In dit geval lijkt Lenovo totaal niet geïnteresseerd te zijn in het feit dat hun accu's dit doen. Ze willen het gewoon niet weten. En tegen mij zeggen ze simpelweg: Garantie voorbij, veel plezier met je brandbom.

Ik ben ronduit kwaad. Niet alleen door de situatie primair, maar ik ben ook gigantisch teleurgesteld in het bedrijf wat ik keer op keer verdedigd heb en aangeprezen heb. Slechte ervaring met een Lenovo laptop? Ja, dat is de consumentenlijn. Je moet de thinkpads hebben. Niet kapot te krijgen. Daar moet je naar kijken... Enz. enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 08-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou het eens bij de winkel proberen (Digital River Ireland Ltd, lenovo.nl.cs@digitalriver.com). Geef aan dat je voor woensdag een oplossing wilt. Op woensdag laat je anders een bedrijf komen om het veilig af te voeren en vorder je de kosten bij de winkel of de fabrikant.

Maak wel voldoende foto's zodat je later het standpunt dat jij de schade zelf hebt veroorzaakt te kunnen pareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wel grappig over die gassen die vrijkomen. Mijn opa heeft jaren geleden een (modelbouw) 3S lithium polymeerbatterij doorboord met een speld. Instant chaos natuurlijk. Hij met dat ding in een oude pan van zolder naar buiten, overal smeulplekken op het tapijt in huis.

Wat zegt de arts met betrekking tot de grote hoeveelheid mogelijke giftige damp?
"dat weten we niet, als u klachten krijgt mag u weer bellen"....

Ieder huishuiden heeft tientallen van die accu's in huis en niemand weet eigenlijk precies wat te doen als er iets mis is. Hier kunnen wel nog wel wat tv programma's over vullen volgens mij.

Maak eens een fototje van je laptop en probeer het hier eens:
https://twitter.com/Lenovo/
Dan kunnen wij tenminste ook ramptoerist spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja ik denk dat de toekomstige laptop lastig gaat worden voor TS. Want ik vermoed dat er geen enkel merk is waarbij dit nooit gebeurd. Dat doen Li-ion accu's nou eenmaal soms. En natuurlijk door goed ontwerp kan je die kans verminderen, maar nul maken is onrealistisch. Ik kan je verzekeren dat Dell laptops het ook weleens doen, en snelle Google leert dat ook Apple producten er niet vrij van zijn. Dus dan blijft de vraag over welk bedrijf na 4 jaar een speciaal bedrijf zou sturen om de accu af te voeren. Ik vermoed dat het antwoord daarop ook nul is. Misschien Dell als je 5 jaar on-site garantie hebt gekocht, al zou het me daar ook niet geheel verbazen als ze je gewoon laten zitten met de oude accu.

En laten we wel wezen, het is niet alsof het een handgranaat is die nu elk moment kan afgaan en daarbij iedereen in de buurt het ziekenhuis instuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:54
Hoe heb je die accu er uitgekregen terwijl je bang was voor ontploffing? Ik had dat risico / die tijd liever genomen door de laptop uit het raam te gooien🙈 maar kan me voorstellen dat je op dat moment nog dacht dat het gerepareerd zou worden.

112 bellen is misschien wat heftig na een paar dagen, maar misschien kun je het lokale brandweer nummer bellen? Ze kunnen op z'n minst advies geven

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:24:
[...]

De maximale lading van de batterij is anders nog heel wat anders dan de hoeveelheid opgeslagen chemische energie. Die ligt heel veel hoger dan dat.

De lading van de batterij is eigenlijk enkel interessant aan het begin van het proces. Dat begint doorgaans met kortsluiting. Die kortsluiting veroorzaakt hitte waardoor vanaf 60 graden capaciteitsverlies optreed. Dat is echter nog niet gevaarlijk, maar de kortsluiting zet door.

Tegen de 80°C ontstaat er een decompositie reactie in de SEI (solid electrolyte interphase) laag. Bij deze licht exotherme reactie ontstaat onder anderen zuurstof, wat later de rest van het feest zal voeden. Samen met de kortsluiting brengt deze reactie de cel naar de volgende stap. Dit is ook het laatste moment waarop de thermal runaway nog te voorkomen is en het enige deel van het proces waar water een grote impact kan hebben. Dit is het moment waarop koeling nog mogelijk is.

Vanaf 130 á 135°C voor cellen met HDPE separator, 160°C voor PP separator en tot 200°C voor separators met een keramische coating begint de lol. De separator smelt waardoor door de gehele cel kortsluitingen ontstaan. Vanaf dat moment is het proces niet meer te stoppen.

De temperatuur schiet omhoog. De volgende stap, decompositie van de kathode, bereik je in no-time flat. Afhankelijk van het type gebeurt dat tussen de 400°C en 700°C. Ook dat is weer een exotherme reactie waarbij zuurstof vrijkomt. Rond die temperaturen begint ook de decompositie van de elektrolyt. Wederom exotherm. Daarbij komen organische oplosmiddelen vrij die de brandstof van het feest gaan vormen.

Brandstof, zuurstof en een ontstekingsbron. Waar die laatste vandaan komt, dat hangt er vanaf. Het kan een vonk zijn. Of wrijving door de gigantische krachten van het gas wat de cel uit stroomt. In ieder geval begint rond dit moment het vuurwerk. De exotherme reacties blijven de temperatuur verhogen, waardoor die reacties zelf ook weer sneller plaats gaan vinden. Thermal runaway.

Binnen de kortste keren heb je te maken met een cel met een temperatuur ver boven de 1000°C. (Tegen de 2000°C en zelfs daar boven is niet ongewoon). Uit die cel spuwen brandbare gassen / flammen. Dat is het deel wat iedereen weet.

Wat veel minder mensen weten is dat er ook zeer giftige gassen in best grote hoeveelheden vrijkomen. Gassen zoals POF3, PF5 en HF.

HF is een sterke oxidator welke al in lage concentraties permanente schade aan ogen, slijmvliezen en longen veroorzaakt. Op de huid levert het brandwonden op die slechts heel traag zullen herstellen. De Fluoride ionen zullen vervolgens ook nog is systemische effecten veroorzaken die zich na 12 á 32 uur openbaren. Vreemd genoeg is HF wel een van de weinige stoffen die tegenwoordig nog niet geclassificeerd is als potentieel carcinogeen. So that's something... I guess...

PF5 en vooral POF3 zijn op zichzelf ook al behoorlijk gevaarlijk. POF3 dermate dat er zelfs nog maar weinig onderzoek naar gedaan is. Maar deze twee gassen zijn ook de reden dat je een li-ion cel niet met water blust. Alhoewel daar een discussie over gaande is. Beide reageren in een heftige reactie met water, waarbij je nog meer HF vormt.

Overigens bestaat de accu van een laptop uit meerdere cellen. Dus zelfs wanneer je denkt het feest gehad te hebben moet je nog een behoorlijke tijd uit de buurt blijven. En daarna heel goed luchten. 3ppm HF is voldoende voor permanente schade.

Lieve mensen, serieus, ik weet waar ik mee bezig ben op dit gebied. Dit topic gaat niet over de technische details. Ik ontwikkel een product wat gebruik maakt van li-ion batterijen en heb me stevig (iets te veel) verdiept in de failure modes. Ik ben bekend met de risico's en heb de emmer met zand ook al diverse keren aangeraden hier op dit forum. Al is dat wel met de toevoeging dat vervoeren in een auto in een apart compartiment of met geopende ramen moet en als laatste redmiddel. Het is veiliger dan de alternatieven, maar zeker niet veilig.

knip...
chemische energie van solid zut <= ~30 MJ/kg
1 kg water van 20 ~100 (niet kokend) 1000*80*4.2 J
Massa accu: 0.5 kg
emmer water: 9 liter

opwarming water in emmer: 20 to 100 : 9*80*4200: ~3Mj
over om te koken: 12 Mj: 1/2.2~5.5

dus na volledige chemische omzetting is er nog 3.5 liter water in de emmer om de gassen en zut op te lossen, en de temperatuur zal (globaal) nooit boven de 100 graden uit komen.

Ik zeg: geen zand maar een bodempje zand en de rest afvullen met water.

Ben je ook avn het merendeel van de gevaarlijke gassen af, zeker HF lost perfect op in water, als het uberhaupt al vrijkomt bij de sterk verminderde temperaturen tov laten uitbranden in zand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
GlowMouse schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:54:
Ik zou het eens bij de winkel proberen (Digital River Ireland Ltd, lenovo.nl.cs@digitalriver.com). Geef aan dat je voor woensdag een oplossing wilt. Op woensdag laat je anders een bedrijf komen om het veilig af te voeren en vorder je de kosten bij de winkel of de fabrikant.

Maak wel voldoende foto's zodat je later het standpunt dat jij de schade zelf hebt veroorzaakt te kunnen pareren.
Dat heb ik inderdaad gedaan, maar ik enkel een ontvangstbevestiging van deze mensen. Het telefoonnummer op hun site heb ik gebeld, maar is niet voor consumentenzaken, deze mensen weigerde mij door te verbinden.

Uiteindelijk kreeg ik van Lenovo een mailtje:
Via deze email delen wij u mee dat het hierna genoemde incident listed is gesloten.
Geen uitleg, geen oplossing, niets.

Maar weer gebeld, krijg ik te horen dat ze me niet terug hebben gebeld zoals afgesproken, maar wel op 8 mei al een mail hadden gestuurd met vragen. Ik ben op dat moment direct gaan zoeken maar kon niets vinden. Dus ik stel een simpele vraag: Kunt u mij die mail nogmaals sturen? Nee, de case is inmiddels gesloten, u moet maar een nieuwe case aanmaken. |:(

Toen ik uitlegde dat Lenovo dat ding moet ophalen maakte die duidelijk dat dat wel heel overdreven was. Hij gaf ook aan dat ie gewoon naar de milieustraat kon. Nou is het Lenovo kantoor in Nederland 15 minuten hier vandaan. Dus vertelde ik dat ik 'm dan wel naar het kantoor zou brengen. Toen was ie uitgesproken en verbrak ie uiteindelijk de verbinding omdat ik dreigde een bom bij Lenovo te plaatsen. Die beschuldiging heeft ie nog twee keer herhaald ook.

Dus de veiligheid van de consument is totaal niet belangrijk. Maar als het dichtbij komt, is het opeens levensgevaarlijk.

Edit: Laaiend als ik nu ben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik blijven bellen totdat iemand mij wilde doorverbinden met een supervisor. Toegeven, ik had niet verwacht dat het zou lukken, maar dan zouden ze in ieder geval wat motivatie hebben om van me af te komen door het probleem op te lossen? Yeah, I know.

Maar, wonder boven wonder krijg ik na de 4e of 5e keer iemand die me direct begint door te verbinden. _/-\o_. Het callcenter is blijkbaar van IBM, niet van Lenovo. Dit was de eerste keer dat ik iemand van Lenovo sprak. Hij kende mijn case al en heeft mij direct de mail nogmaals gestuurd. Toen bleek dat de mail is geweigerd i.v.m. een onveilige bijlage. :X Ik moet toegeven dat de mailserver hier nogal restrictief is, dus eerlijk is eerlijk, de vertraging heb ik nu ook aan meegewerkt. De bijlage was blijkbaar een Excel bestand met wat vragen. Dus die vragen heeft ie voor me in een nieuwe mail geplakt en deze keer kwam het wel direct aan.

De vragen? Er zitten pareltjes tussen zoals "12.Full description, indicating the exact circumstances of the alleged incident:". Hmm.. ja... oke. Beetje een nasmaak. Maar ik snap dat Lenovo zich ook moet indekken. Ik houd het er maar op dat het betekend dat ze de situatie serieus nemen. (En ik besef me dat ik nu een beetje klink als een Apple fanboy)

[ Voor 45% gewijzigd door Nijn op 22-05-2020 13:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Toen ik uitlegde dat ik van hun bom af wilde maakte die duidelijk dat dat wel heel overdreven was. Hij gaf ook aan dat ie gewoon naar de milieustraat kon. Nou is het Lenovo kantoor in Nederland 15 minuten hier vandaan. Dus vertelde ik dat ik 'm dan wel naar het kantoor zou brengen. Toen verbrak ie de verbinding omdat ik dreigde een bom bij Lenovo te plaatsen. Die beschuldiging heeft ie nog twee keer herhaald ook.

Dus de veiligheid van de consument is totaal niet belangrijk. Maar als het dichtbij komt, is het opeens levensgevaarlijk.
Dus je bied, of hebt de intentie, een kapotte accu aan bij een kantoorpand die niet de faciliteiten of kennis aanwezig heeft om daarmee om te gaan en vind het dan vreemd dat ze de hoorn op de haak gooien. En je vind het vreemd dat ze voorstellen dat je de kapotte accu naar de milieu straat kan brengen waar ze vaker dit soort spul krijgen en waar ze wel voor ingericht zijn en waar wel de mensen met de juiste kennis en ervaring rondlopen?

Ik noem het het maar wereldvreemd. :X En gezien het feit dat je dat ding nu nog steeds daar hebt liggen begint het erop te lijken dat je het zelf alleen maar doet uit principe. Dat mag natuurlijk maar heel erg serieus kan ik het allemaal niet meer nemen. Voor zover ik dat al deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Dus je bied, of hebt de intentie, een kapotte accu aan bij een kantoorpand die niet de faciliteiten of kennis aanwezig heeft om daarmee om te gaan en vind het dan vreemd dat ze de hoorn op de haak gooien. En je vind het vreemd dat ze voorstellen dat je de kapotte accu naar de milieu straat kan brengen waar ze vaker dit soort spul krijgen en waar ze wel voor ingericht zijn en waar wel de mensen met de juiste kennis en ervaring rondlopen?

Ik noem het het maar wereldvreemd. :X En gezien het feit dat je dat ding nu nog steeds daar hebt liggen begint het erop te lijken dat je het zelf alleen maar doet uit principe. Dat mag natuurlijk maar heel erg serieus kan ik het allemaal niet meer nemen. Voor zover ik dat al deed.
Dat ik niet de intentie heb om met dat ding te gaan rijden lijkt me duidelijk. Of dat nou naar een milieustraat is of naar het Lenovo kantoor. Met mijn opmerking dat ik 'm dan wel naar het kantoor zou brengen heb ik vooral aangetoond hoe hypocriet die organisatie is. Een klant of de postbode mag gewoon met dat ding op pad, maar als ie in de buurt van een Lenovo kantoor komt is het een bom en directe bedreiging.

Ik weet niet of mijn milieustraat met die dingen om kan gaan. Vraag me ook af waarom de gemeenschap daarvoor zou moeten betalen. Maar dat alles maakt niets uit: Ik ga dat ding niet vervoeren, dus ik ga 'm ook niet naar de milieustraat brengen.

De kast waar die accu nu in ligt is veilig. Die is bestand tegen heel wat meer dan een Lenovo accu. Al laat ik 'm daar nog twee maanden liggen, dat is een stuk minder risico dan 'm zelf te gaan vervoeren. Als die accu nu in de fik zou vliegen levert dat enkel een vlek op de stalen bekleding van de kast op. Doet ie dat in mijn auto, dan kunnen de gevolgen heel wat groter zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 22-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Toen was ie uitgesproken en verbrak ie uiteindelijk de verbinding omdat ik dreigde een bom bij Lenovo te plaatsen. Die beschuldiging heeft ie nog twee keer herhaald ook.

...
Ehhh. heb je dat daadwerkelijk gedaan? Dreigen met een bom?

Ongeacht wat jij vindt dat dat bedrijf wel of niet had moeten doen, dat zijn GEEN grapjes. Ik denk dat je nog mazzel hebt dat de politie niet op de stoep staat... :|

Maar nogmaals, volgens mij is het al vele malen geopperd: jij wilt er vanaf, op een veilige manier, toch?
Dan kun je tot in het oneindige die computerfabrikant gaan lastigvallen, maar uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee.

Stop die accu in een emmer met zand; breng 'm naar de milieustraat en klaar!
tip:
https://www.rijksoverheid...lege-batterijen-inleveren

En, volgens mij had je aangegeven in een soortement van laboratorium omgeving te werken, daar zullen ze best mensen hebben die al eerder een chemisch 'probleemgeval' hebben moeten opruimen/wegwerken en/of weten hoe dat het beste aan te pakken. Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 22-05-2020 14:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
ehtweak schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Ehhh. heb je dat daadwerkelijk gedaan? Dreigen met een bom?

Ongeacht wat jij vindt dat dat bedrijf wel of niet had moeten doen, dat zijn GEEN grapjes. Ik denk dat je nog mazzel hebt dat de politie niet op de stoep staat... :|

Maar nogmaals, volgens mij is het al vele malen geopperd: jij wilt er vanaf, op een veilige manier, toch?
Dan kun je tot in het oneindige die computerfabrikant gaan lastigvallen, maar uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee.

Stop die accu in een emmer met zand; breng 'm naar de milieustraat en klaar!
tip:
https://www.rijksoverheid...lege-batterijen-inleveren
Deze medewerker beweerde dat ik die accu veilig kon vervoeren. Dan zou het dus ook veilig geweest zijn als ik die bij het kantoor zou afleveren. Ik was juist degene die probeerde duidelijk te maken dat die accu onveilig was. En blijkbaar wist deze medewerker dat uiteindelijk zelf ook. Dat het een bom is, is zijn uitspraak. Het is niet alsof de voorpui er uit ligt als die accu 'af gaat'. Maar ik zou er inderdaad niet naast willen staan / zitten. Al is dat precies wat hij mij adviseerde.

De emmer met zand is veiliger, maar niet veilig. Het is o.a. geen oplossing voor de giftige gassen die ontstaan. Ik ga de accu dan ook niet zelf verplaatsen.

Edit:
ehtweak schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:01:
[...]
En, volgens mij had je aangegeven in een soortement van laboratorium omgeving te werken, daar zullen ze best mensen hebben die al eerder een chemisch 'probleemgeval' hebben moeten opruimen/wegwerken en/of weten hoe dat het beste aan te pakken. Toch?
Zoals gezegd, de safety officer en BHV-ers die erbij zijn geweest vinden dat Lenovo dit mag oplossen omdat ze geen zin hebben in de kosten. Een standpunt wat ik heel goed kan begrijpen. Zolang die accu blijft liggen waar die nu ligt is er 0 gevaar. Het gevaar zit 'm in het afvoeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 22-05-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:13

Kheos

FP ProMod
Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Deze medewerker beweerde dat ik die accu veilig kon vervoeren. Dan zou het dus ook veilig geweest zijn als ik die bij het kantoor zou afleveren. Ik was juist degene die probeerde duidelijk te maken dat die accu onveilig was. En blijkbaar wist deze medewerker dat uiteindelijk zelf ook. Dat het een bom is, is zijn uitspraak. Het is niet alsof de voorpui er uit ligt als die accu 'af gaat'. Maar ik zou er inderdaad niet naast willen staan / zitten. Al is dat precies wat hij mij adviseerde.

De emmer met zand is veiliger, maar niet veilig. Het is o.a. geen oplossing voor de giftige gassen die ontstaan. Ik ga de accu dan ook niet zelf verplaatsen.

Edit:

[...]

Zoals gezegd, de 'safety officer' en BHV-ers die erbij zijn geweest vinden dat Lenovo dit mag oplossen omdat ze geen zin hebben in de kosten. Een standpunt wat ik heel goed kan begrijpen. Zolang die accu blijft liggen waar die nu ligt is er 0 gevaar. Het gevaar zit 'm in het afvoeren.
ik snap absoluut jouw denkpatroon niet, vandaar mijn vraag: hoe zie jij dit dan opgelost worden? Wat is voor jou de meest ideale uitkomst?

Een van die kantoormedewerkers van Lenovo komt met een hazmat pak (en een doos bonbons om het goed te maken) die accu uit jouw kast halen en brengt die dan naar een labo waar ze accu's ontmantelen en recycleren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59

De Nelis

en anders maar niet...

Dus je maakt een topic deels om advies te vragen wat je het beste kunt doen, deze krijg je, vervolgens geeft ook een medewerker van de klantenservice hetzelfde advies. Al deze adviezen sla je in de wind, accu ligt ondertussen al bijna 3 weken daar.

Een bak zout water of met zand had het probleem al verholpen en de accu had prima naar de milieu straat gebracht kunnen worden voor de juiste verwerking. Of het belletje met de brandweer op het juiste moment, dan was de accu al weg geweest.
Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:11:
Zoals gezegd, de 'safety officer' en BHV-ers die erbij zijn geweest vinden dat Lenovo dit mag oplossen omdat ze geen zin hebben in de kosten. Een standpunt wat ik heel goed kan begrijpen. Zolang die accu blijft liggen waar die nu ligt is er 0 gevaar. Het gevaar zit 'm in het afvoeren.
Waarom safety officer tussen aanhalingstekens? Toch geen echte safety officer? Iedereen kan ervan vinden wat ze willen natuurlijk, maar je kan hoog noch laag springen. De fabrikant is in deze helemaal nergens verplicht toe, tenzij er meerdere met dit probleem zijn geweest en er een call-back is geweest vanuit de fabrikant kunnen ze wellicht nog wat betekenen, maar dan niet meer dan het leveren van een vervangende accu.

Ik lees vooral wat nalatigheid en het niet tijdig nemen van actie. Kosten, tja de milieu straat is gratis, kan je zonder entree naar binnen rijden.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Ik vind het ook een bijzondere safety officer die de kosten belangrijker vind als de veiligheid. Die laat dus een kapotte accu 3 weken lang liggen met, volgens jullie zelf, alle gevolgen van dien in plaats van kosten te maken om dat ding weg te brengen.

Bijzonder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SniperGuy
Een TR aanmaken is voldoende, graag niet in het topic zelf vermelden

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 23-05-2020 13:35 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.