Accu laptop sist / opgezwollen, fabrikant geeft niet thuis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.637 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:12

JBX

Raar verhaal
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:15:
Ik vind het ook een bijzondere safety officer die de kosten belangrijker vind als de veiligheid. Die laat dus een kapotte accu 3 weken lang liggen met, volgens jullie zelf, alle gevolgen van dien in plaats van kosten te maken om dat ding weg te brengen.

Bijzonder.
dat dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 19:54
Kheos schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:33:
[...]

ik snap absoluut jouw denkpatroon niet, vandaar mijn vraag: hoe zie jij dit dan opgelost worden? Wat is voor jou de meest ideale uitkomst?

Een van die kantoormedewerkers van Lenovo komt met een hazmat pak (en een doos bonbons om het goed te maken) die accu uit jouw kast halen en brengt die dan naar een labo waar ze accu's ontmantelen en recycleren?
Er zijn genoeg transport bedrijven die beschadigde li-ion accu's vervoeren. Dat moet echter wel in een daarvoor geschikte kist / bak en in een apart compartiment van de auto. (Bijvoorbeeld de laadruimte van een bestelbusje).

Een lab is er verder niet voor nodig, iedere respectabele reparateur heeft voorzieningen om deze accu's te neutraliseren. Helaas heb ik die echter niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:15:
Ik vind het ook een bijzondere safety officer die de kosten belangrijker vind als de veiligheid. Die laat dus een kapotte accu 3 weken lang liggen met, volgens jullie zelf, alle gevolgen van dien in plaats van kosten te maken om dat ding weg te brengen.

Bijzonder.
Misschien moet je even lezen. Naast twijfels over wie die kosten zou moeten dragen, omdat ik daar niet alleen werk maar ook een eigen bedrijf heb, ligt die accu nu volstrekt veilig. De kast waar die accu in ligt heeft wanden van rond de 10cm en een deur waar je U tegen zegt. Dat mag ik wel, want die dingen kosten een paar duizend euro.
Afbeeldingslocatie: https://www.denios.nl/media/products/119273-brandveiligheidsopslagkast-1touch-600-3legborden-geel.jpg

Men is totaal niet bang voor die accu zolang hij in die kast ligt. Waar men wel bang voor is is als ik 'm op eigen houtje door het gebouw ga verplaatsen. Naast dat ik dat onder geen voorwaarde van plan ben, denk ik dat ik dan ook wat uit te leggen heb aan de safety officer en/of BHV-ers.
De Nelis schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:45:
Dus je maakt een topic deels om advies te vragen wat je het beste kunt doen, deze krijg je, vervolgens geeft ook een medewerker van de klantenservice hetzelfde advies. Al deze adviezen sla je in de wind, accu ligt ondertussen al bijna 3 weken daar.

Een bak zout water of met zand had het probleem al verholpen en de accu had prima naar de milieu straat gebracht kunnen worden voor de juiste verwerking. Of het belletje met de brandweer op het juiste moment, dan was de accu al weg geweest.
Niet alleen ben ik mij zelf bewust van het gevaar van deze accu, ook Lenovo is dat. De manager van Lenovo die ik vandaag sprak benadrukte het gevaar nog is. Ik moest de accu vooral niet ter hand nemen om foto's voor hem te maken. Mensen van de 1e lijn zijn dat echter niet altijd, vandaar de goedbedoelde maar levensgevaarlijke 'adviezen' om 'm weg te brengen. Ook hij schrok daarvan.

Helaas komen ook hier die adviezen weer langs. Zo is een bak met zout water een techniek om de accu te neutraliseren nadat deze volledig ontladen is. Eerst ontlaad je de cellen volledig met de juiste apparatuur om dat gecontroleerd en veilig te kunnen doen (welke ik dus niet heb). Daarna scheid je de cellen van elkaar (heel belangrijk!) en plaats je ze minstens twee weken in zout water. Het gevolg is een chemische reactie die de lithium-zouten omzet in metalen. Doe je dat correct, dan is de accu verder veilig om mee te doen wat je wil.

Gooi je echter een volledig geladen accu in een bak met zout water, dan is een explosie bijna gegarandeerd. Daar kon je in de begindagen nog mee weg komen, maar de capaciteit van huidige Li-ion / LiPo cellen is dusdanig dat dit advies behoorlijk gevaarlijk is.

Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd, ik ben vrij goed bekend met de gevaren van deze accu's. Dat is misschien ook wel de reden dat ik inderdaad als eerste ons interne 112 nummer heb gebeld en de reden dat ik 'm niet simpelweg op m'n achterbank heb gegooid en naar de milieustraat ben gereden. Ik vroeg dan ook niet om advies op technisch vlak.

[ Voor 37% gewijzigd door Nijn op 22-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:03

thijsco19

KTM 990 SMT

Toch, gewoon in een emmer water stoppen...

Wat denk je dat de brandweer zou doen als ze zouden komen op het moment dat het gebeurde? Juist bak vullen met water en accu erin.

Nu moet je dit advies niet zien als een officieel advies van de brandweer maar toch is dit wat ik geleerd heb.
Dit is een letterlijke tekst uit mijn leerstof:
"Blussen van lithium-ion batterijen doe je door lang te koelen, met heel veel water. Soms wel duizenden liters. "
Laatste stukje gaat dan voornamelijk over de grotere accu's van auto's bijvoorbeeld.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@thijsco19 Tja... Dat werd 2 weken geleden al gezegd tegen de TS.
Maar die vind dat allemaal veels te simpel blijkbaar... :X

ehtweak in "Accu laptop sist / opgezwollen, fabrikant geeft niet thuis"

Oftewel, ;) hoe maken we iets, wat in de praktijk vaker voorkomt, zo ingewikkeld mogelijk...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:17:

Misschien moet je even lezen. Naast twijfels over wie die kosten zou moeten dragen, omdat ik daar niet alleen werk maar ook een eigen bedrijf heb, ligt die accu nu volstrekt veilig.

(..)

Men is totaal niet bang voor die accu zolang hij in die kast ligt. Waar men wel bang voor is is als ik 'm op eigen houtje door het gebouw ga verplaatsen. Naast dat ik dat onder geen voorwaarde van plan ben, denk ik dat ik dan ook wat uit te leggen heb aan de safety officer en/of BHV-ers.
Er zijn hier een aantal zaken die hier qua acties goed mis gaan. Ik weet niet wat een "safety officer" is, maar de verantwoordelijke voor dit soort zaken is een KVM (kwaliteit-veiligheid-milieu) manager of in engelse termen een (Q)SHE of OSHA manager. Hij of zij moet de procedure in gang zetten om de batterij veilig af te voeren. Deze verantwoordelijkheid kan overigens gedelegeerd zijn (bijv. aan een facilitair manager).

Je lijkt in een soort bedrijfsverzamelgebouw te zitten. Jij als eigenaar zult samen met de KVM-manager naar een oplossing moeten werken.

De batterij in de kast laten liggen (en nota bene inmiddels 3 weken) is niet de juiste actie. De interne reacties van de beschadigde batterij gaan door, waardoor de kans dat er iets mis gaat alleen groter is. En wat ga je doen als dat gebeurd?

Jouw verantwoordelijkheid is om te zorgen dat de batterij afgevoerd wordt. Wie uiteindelijk voor de kosten opdraait is een exercitie achteraf. Je moet eerst het veiligheidsprobleem verhelpen. Dat kun je of laten doen, of zelf doen.

- Zorg voor voldoende afzuiging in de ruimte.
- Draag PPM: een gelaatscherm, vuurvaste jas (bijv witte labjas) en hittebestendige handschoenen.
- Gebruik eventueel tangen om de laptop vast te pakken.
- Zorg dat een tweede persoon in de buurt is voor eventuele brandbestrijding. (veel) water is goed.
- De laptop (ik neem aan dat de batterij er nog in zit), gaat in een container (bijv: zuurkoolvaatje) met dempend niet flambaar materiaal, bijvoorbeeld zand. De container wordt afgesloten.
- Deze container wordt vervolgens in een metalen of houten of stevig-plastic container gezet, afgesloten en voorzien van een label en gevaarstickers

That's it. En dat had je al drie weken geleden moeten doen.

edit: mensen die adviseren om de batterij in water te gooien weten niet waar ze over praten. Beschadigde batterijen kunnen, doordat zij mogelijk lek zijn, met het water reageren. Alleen batterijen die in thermal runway zijn of gaan mogen in water gedompeld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 22-05-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Skyaero schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:30:
[...]

edit: mensen die adviseren om de batterij in water te gooien weten niet waar ze over praten. Beschadigde batterijen kunnen, doordat zij mogelijk lek zijn, met het water reageren. Alleen batterijen die in thermal runway zijn of gaan mogen in water gedompeld worden.
Dus wat deze mensen allemaal beweren:
ehtweak in "Accu laptop sist / opgezwollen, fabrikant geeft niet thuis"
is onzin(nig)? :?

In casu https://www.saval.nl/accubranden/, https://www.kluisstore.nl...r-lithium-ion-batterijen/ en de brandweer zelf?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Nee, zeker niet. Bij een thermal runaway kun je schade beperken door hem in het water te flikkeren. Maar dat is op geen enkele wijze een situatie die je wilt bereiken. Outgassing van zeer giftige gassen is vrijwel zeker bij een thermal runaway, alsmede een hoop andere gevaren.

Maar die aanpak generaliseren naar iedere beschadigde accu is zeer zeker onzin(nig).
De reactie in mijn accu, hoewel aggressief, is gestopt vóór die fase. Waarschijnlijk is er maar weinig nodig om die fase alsnog te bereiken, maar vooralsnog is dat voorkomen. De accu nu in een emmer water gooien is een van de domste dingen die ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daar staat toch gewoon "Simpel, maar niet veilig!", of ben ik nou gek?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Skyaero schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:30:
[...]
En wat ga je doen als dat gebeurd?
Het lekker laten gebeuren. Sterker nog, zelfs al zou ik willen ingrijpen, kan dat niet.

Het horror scenario is dat er een thermal runaway plaatsvindt. Normaliter zou dat erg gevaarlijk zijn. En al helemaal als het gebeurt op m'n achterbank.

Maar op dit moment ligt de accu in een stalen brandvertragende kast voorzien van diverse lagen bescherming en isolatie, met afzuiging en volautomatische afsluiting daarvan bij hogere temperaturen. Zelfsluitende deur en al. De kast zit op slot en is een paar maanden geleden nog gekeurd. Deze kast is normaliter geschikt om de meest brandbare klassen vloeistoffen in op te slaan. (Al is dat met die accu erin niet zo heel handig)

Als er in deze kast een thermal runaway plaatsvindt, ga ik dat waarschijnlijk niet eens merken. Bij hogere temperaturen vergrendeld de deur, dus als ik toevallig 'm op dat moment probeer open te trekken zal dat niet gaan. De kans is echter groter dat ik er achteraf achter kom. Dan tref ik een stuk plastic met een krater daarin en zal ik zeker hier een foto posten om mensen te laten zien wat het gevaar is. En ik zal de kast natuurlijk even schoon moeten maken. Gassen zijn tegen die tijd al lang afgevoerd omdat de kast is aangesloten op een daarvoor ontworpen afzuigsysteem op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:17:
Waar men wel bang voor is is als ik 'm op eigen houtje door het gebouw ga verplaatsen. Naast dat ik dat onder geen voorwaarde van plan ben, denk ik dat ik dan ook wat uit te leggen heb aan de safety officer en/of BHV-ers.
Raam open zetten, kijken of er niemand beneden loopt en de accu gewoon uit het raam gooien... Dat lost dat probleem wel op. Even een uurtje voor de zekerheid laten liggen en daarna op je eigen manier vervoer klaar maken? :-)

Ik denk graag in oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
@Nijn wat gaat er nu verder gebeuren hij kan niet eeuwig in die kast blijven liggen.
Gaat de maker van de laptop nu toch stappen ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar men wilde toch niet dat dat ding tijdens het weekend zou blijven liggen? Wat is er veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me ook niet zo moeilijk, zorg gewoon dat de accu niet kan lekken en niet in iets brandbaars vervoerd wordt en breng hem weg.

Zand heeft zelfs bij de Chernobyl ramp (tijdelijk) geholpen dus dat zal inderdaad wel voldoende zijn voor een ritje naar de millieustraat ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:23

De Nelis

en anders maar niet...

Yucon schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:36:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar men wilde toch niet dat dat ding tijdens het weekend zou blijven liggen? Wat is er veranderd?
Lang weekend :+

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik snap nog steeds niet waarom jij van mening bent dat het opgelost moet worden door iemand anders dan jijzelf ?

Als jij aan een auto gaat klussen, is de fabrikant dan ook verantwoordelijk voor het afvoeren van de olie?
Als iemand je geparkeerde auto total-loss rijd, is de fabrikant dan verantwoordelijk voor de accu die erin zit?
Als je een pot hebt zitten schijten op de plee, bel je dan je moeder met de mededeling dat zij feitelijk nog steeds verantwoordelijk is voor de stront die net uit je lijf kwam?
Als je 's ochtends wakker word met een gigantische kater, met moeite de badkamer bereikt en vervolgens de wc onder kotst, bel je dan de barman van gisteravond met het verzoek de vele door jouw gekocht biertjes op te komen ruimen in de badkamer?

Ik kan echt totaal niet begrippen hoe jij van mening bent dat dit ook maar het probleem van een fabrikant kan zijn.
Persoonlijk had ik je allang al als terrorist aangemerkt die bij een internationaal bedrijf een bom wil planten na je achterlijke telefoontje.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik begrijp wel dat je zelf niet voor de kosten op wil draaien. Maar dat moet je in gevaarlijke situaties achteraf regelen en niet 3 weken bakkeleien.
Ik vind de Safety manager van de plek waar je zit ook totaal niet actief.
Ikzelf ben werkzaam op een grote MBO (meerdere locaties) van R'dam. Ik weet zeker dat onze Safety manager dit al op de eerste dag geregeld had en later naar kosten gekeken over het hoe en het wat.
Van voor het weekend moet die weg zijn naar 3 weken later ligt hij nog in de kast is totaal niet actief zullen we maar zeggen.

Weet even niet of je bepaalde dingen al gedaan hebt, maar heb je de millieustraat al gebeld om te vragen of zij de know-how hebben om die accu veilig te verwerken?
Heb je desnoods de brandweer al gebeld of whatever het lokaal politiebureau om te vragen hoe je dit het beste op kunt pakken? Ik noem even de tweede omdat ik niet weet of je de brandweer rechtstreeks kunt bellen en of ze daar blij van worden.

Denk dat je in eerste instantie 3 weken geleden beter dat ding in de kast had kunnen gooien en 112 had kunnen bellen. Dan was hij nu al verwijderd geweest even kosten buiten beschouwing laten. Daarna bakkeleien met Lenovo hierover en had je nu wellicht uitsluitsel gehad.

Bedoel het niet rottig overigens, maar dit duurt echt super lang voor iets wat naar eigen zeggen heel gevaarlijk zou zijn.
Als niemand actie onderneemt en ook de safety manager niet, lekker laten liggen in die kast. Als schoonmaak het ergste is wat er gebeurd voor jou, dan hoef je er verder weinig aan te doen dan afwachten. Zolang die kast niet nodig is voor andere zaken, why bother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:26:
Ik snap nog steeds niet waarom jij van mening bent dat het opgelost moet worden door iemand anders dan jijzelf ?

Als jij aan een auto gaat klussen, is de fabrikant dan ook verantwoordelijk voor het afvoeren van de olie?
Als iemand je geparkeerde auto total-loss rijd, is de fabrikant dan verantwoordelijk voor de accu die erin zit?
Als je een pot hebt zitten schijten op de plee, bel je dan je moeder met de mededeling dat zij feitelijk nog steeds verantwoordelijk is voor de stront die net uit je lijf kwam?
Als je 's ochtends wakker word met een gigantische kater, met moeite de badkamer bereikt en vervolgens de wc onder kotst, bel je dan de barman van gisteravond met het verzoek de vele door jouw gekocht biertjes op te komen ruimen in de badkamer?

Ik kan echt totaal niet begrippen hoe jij van mening bent dat dit ook maar het probleem van een fabrikant kan zijn.
Persoonlijk had ik je allang al als terrorist aangemerkt die bij een internationaal bedrijf een bom wil planten na je achterlijke telefoontje.
Je hebt wel weer lekker vergelijkingen er bij gehaalt... Jij koopt een Laptop die conform wetgeving moet zijn. En dat is de accu duidelijk niet. En de verkoper is verantwordelijk voor eventuele vervolgschade. Nu is alleen de vraag om je mag verwachten dat je deze accu zelf vervoerd of gewoon even naar de miluestraat mag brengen met je auto.

Als je deze niet op een normale manier mag afvoeren zou de verkoper daar zeker verantwordelijk voor kunnen zijn. En als er een speciaal bedrijf voor komt kan dat best in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:46:

Ik weet niet of mijn milieustraat met die dingen om kan gaan.
En het is in die drie weken niet in je opgekomen om ze even te bellen om te vragen?
Nijn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:51:
Echter, de accu (die vol was) bevindt zich momenteel in een zeer instabiele staat en kan op ieder moment intern sluiting maken. Daarbij komen gassen, steekvlammen en andere ongein kijken. Deze gevaarlijke situatie moet opgelost worden.
Drie weken later.....

Ben je wel op zoek naar een oplossing?

[ Voor 45% gewijzigd door Tens op 23-05-2020 13:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Je hebt wel weer lekker vergelijkingen er bij gehaalt... Jij koopt een Laptop die conform wetgeving moet zijn. En dat is de accu duidelijk niet. En de verkoper is verantwordelijk voor eventuele vervolgschade. Nu is alleen de vraag om je mag verwachten dat je deze accu zelf vervoerd of gewoon even naar de miluestraat mag brengen met je auto.

Als je deze niet op een normale manier mag afvoeren zou de verkoper daar zeker verantwordelijk voor kunnen zijn. En als er een speciaal bedrijf voor komt kan dat best in de papieren lopen.
Die laptop is conform de wet. De batterij zit meestal 1 jaar garantie op. Dat ding is dus al 3 jaar uit de garantie.
TS loopt gewoon een beetje de Karen uit te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Die laptop is conform de wet. De zit meestal 1 jaar garantie op. Dat ding is dus al 3 jaar uit de garantie.
TS loopt gewoon een beetje de Karen uit te hangen.
Een laptop maar 1 jaar? En een laptop mag NOOIT maar dan ook NOOIT een potentiële bom worden Ook na 4 jaar niet. Anders moet je alles na x jaar weg doen omdat je er anders niet meer kostenloos vanaf komt...

Maar dan blijft alsnog dat je vergelijking kant nog wal slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Een laptop maar 1 jaar? En een laptop mag NOOIT maar dan ook NOOIT een potentiële bom worden Ook na 4 jaar niet. Anders moet je alles na x jaar weg doen omdat je er anders niet meer kostenloos vanaf komt...

Zie edit, essentieel woordje vergeten "batterij".

Een heleboel consumenten producten kunnen een potentiele bom worden.
Je telefoon? Potentiële bom
Je auto? Potentiële bom
Je CV ketel? Potentiële bom
etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 23-05-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Een accu kan altijd gebreken gaan vertonen, bol staan etc. Krijg regelmatig MacBooks met bolle accu's onder ogen. Loskoppelen en weg ermee. Deze mensen gaan ook niet bij Apple zeuren om hem te verwijderen en op te halen. TS had gewoon 3 weken geleden actie moeten ondernemen dan was dit gezeur niet nodig geweest. Het topic is dan ook enkel maar een klaagtopic i.p.v. een advies vraag topic.

[ Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 23-05-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
De Nelis schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Een accu kan altijd gebreken gaan vertonen, bol staan etc. Krijg regelmatig MacBooks met bolle accu's onder ogen. Loskoppelen en weg ermee. Deze mensen gaan ook niet bij Apple zeuren om hem te verwijderen en op te halen. TS had gewoon 3 weken geleden actie moeten ondernemen dan was dit gezeur niet nodig geweest. Het topic is dan ook enkel maar een klaagtopic i.p.v. een advies vraag topic.
Ben het met je eens dat het sneller en makkelijker kan. En de meeste zullen dit ook doen.

@Koffie mooi dat je cv ketel er bij haalt. Dat is namelijk ook 1 van de reden dat je ze regelmatig moet controleren. Maar als je cv ketel na 4 jaar(en netje onderhouden is) je huis met de grond gelijk maakt gaat de verzekering echt wel naar de fabrikant van de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Zie edit, essentieel woordje vergeten "batterij".
Dan blijft zijn argument nog steeds staan. Ik heb een 7+ jaar oude laptop en recent meldde deze netjes: Je accu is niet goed meer. Hij zal niet meer opgeladen worden en niet meer ontladen worden. Koop een nieuwe.

Al jaren was de capaciteit nagenoeg niets meer (< 5 minuten op accu). Die accu is niet opgezwollen en lijkt nu geen bom. Hij werkt niet meer, maar dit is mijn inziens netjes veilig gefaald. Zeker in een laptop verwacht ik eigenlijk dat die dat soort veiligheden gewoon bevat! Een 9 cell accu in mijn geval is niet niets!

Opgezwollen accu's wordt ik persoonlijk niet blij van, maar ik ben daar niet zo bang van. Ik weet alleen niet hoe dat zich zou verhouden als ik zo'n accu zou horen sissen en een hele laptop verbouwd tijdens dat sissen! Dat is een heel ander iets dan een accuutje dat iets opgezwollen is over een tijdje en dat nauwelijks merkbaar was in gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 23-05-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Groentjuh schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:09:
[...]
Opgezwollen accu's wordt ik persoonlijk niet blij van, maar ik ben daar niet zo bang van. Ik weet alleen niet hoe dat zich zou verhouden als ik zo'n accu zou horen sissen en een hele laptop verbouwd tijdens dat sissen! Dat is een heel ander iets dan een accuutje dat iets opgezwollen is over een tijdje en dat nauwelijks merkbaar was in gebruik.
Meestal blijft het bij opzwellen, maar in enkele gevallen kan er een sissend geluid uit bij een defecte lithium-ion batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Ben het met je eens dat het sneller en makkelijker kan. En de meeste zullen dit ook doen.

@Koffie mooi dat je cv ketel er bij haalt. Dat is namelijk ook 1 van de reden dat je ze regelmatig moet controleren. Maar als je cv ketel na 4 jaar(en netje onderhouden is) je huis met de grond gelijk maakt gaat de verzekering echt wel naar de fabrikant van de cv ketel.
En hoe vaak heeft de TS zijn batterij weggebracht voor onderhoud en inspectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:20:
[...]

En hoe vaak heeft de TS zijn batterij weggebracht voor onderhoud en inspectie?
Is dat volgens de fabrikant nodig dan? Klopt dat is niet nodig Bij je CV wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
Maar als je cv ketel na 4 jaar(en netje onderhouden is) je huis met de grond gelijk maakt gaat de verzekering echt wel naar de fabrikant van de cv ketel.
Weet je dat zeker? Als het een aantal keren gebeurt met een apparaat van dezelfde fabriek, anders niet ben ik bang. Het is een apparaat, en dingen kunnen stuk gaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Tens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Weet je dat zeker? Als het een aantal keren gebeurt met een apparaat van dezelfde fabriek, anders niet ben ik bang. Het is een apparaat, en dingen kunnen stuk gaan.
Er is al eens een link geplaats door GlowMouse(1ste pagina). Dat de fabrikanten gewoon aansprakelijk tenzij er een aantal voorwaarden is voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
loki504 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Er is al eens een link geplaats door GlowMouse(1ste pagina). Dat de fabrikanten gewoon aansprakelijk tenzij er een aantal voorwaarden is voldaan.
En normaal gesproken is dat het geval dus bij een éénmalig incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Voor we hier in rondjes blijven discussiëren over hetzelfde en rollebollend over het forum gaan, gaat deze op slot. Het meeste is onderhand wel gezegd.
@Nijn als je het topic toch open wil hebben, DM mij even of 1 van de SF mods

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.