Nijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:17:
Misschien moet je even lezen. Naast twijfels over wie die kosten zou moeten dragen, omdat ik daar niet alleen werk maar ook een eigen bedrijf heb, ligt die accu nu volstrekt veilig.
(..)
Men is totaal niet bang voor die accu zolang hij in die kast ligt. Waar men wel bang voor is is als ik 'm op eigen houtje door het gebouw ga verplaatsen. Naast dat ik dat onder geen voorwaarde van plan ben, denk ik dat ik dan ook wat uit te leggen heb aan de safety officer en/of BHV-ers.
Er zijn hier een aantal zaken die hier qua acties goed mis gaan. Ik weet niet wat een "safety officer" is, maar de verantwoordelijke voor dit soort zaken is een KVM (kwaliteit-veiligheid-milieu) manager of in engelse termen een (Q)SHE of OSHA manager. Hij of zij moet de procedure in gang zetten om de batterij veilig af te voeren. Deze verantwoordelijkheid kan overigens gedelegeerd zijn (bijv. aan een facilitair manager).
Je lijkt in een soort bedrijfsverzamelgebouw te zitten. Jij als eigenaar zult samen met de KVM-manager naar een oplossing moeten werken.
De batterij in de kast laten liggen (en nota bene inmiddels 3 weken) is niet de juiste actie. De interne reacties van de beschadigde batterij gaan door, waardoor de kans dat er iets mis gaat alleen groter is. En wat ga je doen als dat gebeurd?
Jouw verantwoordelijkheid is om te zorgen dat de batterij afgevoerd wordt. Wie uiteindelijk voor de kosten opdraait is een exercitie achteraf. Je moet eerst het veiligheidsprobleem verhelpen. Dat kun je of laten doen, of zelf doen.
- Zorg voor voldoende afzuiging in de ruimte.
- Draag PPM: een gelaatscherm, vuurvaste jas (bijv witte labjas) en hittebestendige handschoenen.
- Gebruik eventueel tangen om de laptop vast te pakken.
- Zorg dat een tweede persoon in de buurt is voor eventuele brandbestrijding. (veel) water is goed.
- De laptop (ik neem aan dat de batterij er nog in zit), gaat in een container (bijv: zuurkoolvaatje) met dempend niet flambaar materiaal, bijvoorbeeld zand. De container wordt afgesloten.
- Deze container wordt vervolgens in een metalen of houten of stevig-plastic container gezet, afgesloten en voorzien van een label en gevaarstickers
That's it. En dat had je al drie weken geleden moeten doen.
edit: mensen die adviseren om de batterij in water te gooien weten niet waar ze over praten. Beschadigde batterijen kunnen, doordat zij mogelijk lek zijn, met het water reageren. Alleen batterijen die in thermal runway zijn of gaan mogen in water gedompeld worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
Skyaero op 22-05-2020 20:33
]