E bike accu veilig opslaan in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-04 16:42
Mijn vader heeft een e-bike waar alleen in de zomerperiode in de weekenden recreatief mee wordt gefietst.
De accu is een Phylion 36V 13AH 481Wh.
De fiets staat in een niet verwarmde, ongeïsoleerde koude schuur.

Na elke fietstocht legt hij de accu onder een kast in de woonkamer, omdat dit overeenkomt met de geadviseerde bewaartemperatuur tussen 10-20 graden.

Bij een kennis van hem is een accu in brand gevlogen en om die reden wil hij de accu opladen en bewaren in een daarvoor ontworpen zak (battery safe Michel).
Echter, deze tas is zo goed als luchtdicht. Aangezien hij de accu langdurig wil opslaan in die tas, lijkt het me dat daardoor juist corrosie kan ontstaan (en dus problemen/brandgevaar) in de accu.

Wat is jullie visie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:24
Grootste kans op ontbranden is tijdens/na het laden, dan zit hij niet in de zak. Als je de accu netjes verzorgd en met ongeveer 60% lading weglegt als hij lange tijd niet gebruikt wordt dan is de kans wel heel klein dat het misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Janderman schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:07:
Echter, deze tas is zo goed als luchtdicht. Aangezien hij de accu langdurig wil opslaan in die tas, lijkt het me dat daardoor juist corrosie kan ontstaan (en dus problemen/brandgevaar) in de accu.
Als de lucht in de tas erg vochtig is dan ja, is niet ideaal.
Je zou er rijstkorrels of silica gel zakjes bij kunnen doen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

de kans lijkt me vrij klein dat de accu gaat branden als hij niet aan het laden is. In een zak zou ik het eerder minder vertrouwen. Kan hij de accu niet gewoon op een plek zonder brandbare materialen leggen? Dus niet in een ikeakast of achter een gordijn, maar op een tegel of betonvloer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:41

Flo

Zo'n zak voor de batterij houd de gas/rook ontwikkeling niet tegen. Mocht de batterij dan ook in thermal runway komen heb je weliswaar geen steekvlammen in de woonkamer, maar staat de kamer binnen no-time vol met giftige rook. Vaak hoe dan ook paniek als het mis gaat, met of zonder zak.

Ik zou de batterij op grofweg 50% capaciteit (zoals hierboven al aangegeven) bewaren in de schuur. Niet vol, maar ook niet leeg. Koude temperaturen zijn niet ideaal voor een batterij. De effecten die optreden (elektrolyt word stropiger, potentiaal van anode veranderd iets, en algemene reactiesnelheid daalt) zijn vooral nadelig tijdens opladen, en tot op zeker hoogte ook tijdens ontladen. Als de batterij niet wordt gebruikt of opgeladen zijn de effecten beperkt. Bovendien: echte kou (richting -10) zien we niet veel in NL.

Mocht je pa echt bezorgd zijn om de levensduur kun je misschien 2-3x de batterij even bijladen, mits de lader een soort van indicatie geeft zodat je dan niet alsnog een compleet volle batterij in opslag legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janderman
Bedankt zover voor het meedenken. In het volgende filmpje is (vanaf 1 minuut 12) te zien wat er precies gebeurd bij kortsluiting met de accu in de tas:

YouTube: Ebike Battery Safe Michel promo video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janderman
Om welke reden mag de accu niet 100% volgeladen worden weggelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hij veroudert minder snel als hij ongeveer halfvol is.

Als je hem halfvol weglegt moet je er wel vaker aan denken om hem bij te laden [dan wanneer je hem vol weglegt], want hij veroudert pas echt snel als hij te leeg raakt.

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 27-03-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:21
Ik zou hem in een munitiekist stoppen. Daar heb ik m'n kleine lithiumcellen en andere brandgevaarlijke spulletjes ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 16:54
Zoals gezegd gebeurt zoiets voornamelijk tijdens gebruik/opladen of in de uren daarna.
In de koude schuur leggen is ook geen punt, maar zou ik hem wel ergens inleggen tegen het vocht (dat condenseert altijd in de schuur)

En inderdaad niet volledig opgeladen wegleggen. Kan wel hoor, maar dan gaat capaciteit iets achteruit.

Overigens wordt hij bij ons dagelijks gebruikt (allemaal Bosch spullen) waarbij de accu dus best vaak aan de lader ligt en wij er niet altijd bij zijn. 90% van de tijd wel of iig binnen hoorbare rookmelder afstand.

Om dan nog maar niet te spreken over de gemiddelde mens. Zo heb ik laatst iemand getipt dat het niet handig is de accu op te laden vol in de zon, in een lekker warme kas :+

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 31-03-2022 20:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1