Overweeg overstap van Ziggo > xDSL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na bijna 15 jaar Ziggo (3P) overweeg ik een overstap naar xDSL, en alleen voor internet en TV. Helaas is er geen glas in ons wijkje en volgens breedbandwinkel is de afstand tot de wijkcentrale: 3.571 meter

Nu zie ik door de xDSL varianten het bos niet meer en de sites waarop je de technische varianten kon zien zijn niet meer publiek toegankelijk.
Als ik op sites van aanbieders kijk dan zie ik ook verschillende maximale bandbreedtes voor up en down. Dat lijkt ook per aanbieder te verschillen, bijvoorbeeld KPN zegt:

Download: 131 Mb van 200 Mb
Upload: 13 Mb van 20 Mb

Andere aanbieders (online.nl, budgetalles-in-1) ongeveer de helft. Het lijkt er op dat KPN dus een dubbel aderpaar oid kan leveren en andere aanbieders niet. Kan dat zo zijn?

Verder zou ik graag een vrije ongefilterde internetverbinding hebben met eigen router. Ik heb nu een Asus ac86u op het kabelmodem dat in bridge modus staat. Maximale vrijheid dus en ik begreep dat (zeker in het verleden) die KPN Experiaboxen je het leven zuur maakten in het openzetten van poorten. Is dit tegenwoordig ook nog een issue of kan ik de Asus zo zorgeloos inpluggen op het ADSL modem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
Afstand tot centrale is niet relevant meer sinds KPN circa 20.000 straatkasten heeft omgebouwd en daarmee de afstand van jouw huis naar de actieve apparatuur flink heeft verkleind. Daarna is alles glasvezel dus dat maakt niet meer uit.
Je snelheid zal dus circa 65 Mbit zijn op basis van 1 aderpaar.
Dat je bij KPN het dubbele ziet komt inderdaad omdat zij 1 van de weinige providers zijn die pairbonding gebruiken. Iedere provider mag en kan dat maar uiteraard kost het meer en dus kiezen de meeste (goedkope) providers er niet voor. Er zijn er wel een paar hoor. Freedom en Cheapconnect schieten me zo even te binnen.

Het openzetten van poorten op de EB doe ik zelf nooit maar Google even op "poorten open zetten Box 12".
Of stel je vraag ook even in het KPN xDSL topic.

KPN heeft trouwens alle instellingen via haar website vrijgegeven die je nodig hebt om je eigen modem evt te gebruiken. Dus als je zelf een VVDSL modem koopt dat pairbonding aankan kun je ook de Experiabox vervangen nadat je de aansluiting geactiveerd hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 19-11-2021 21:53 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Dank @Barre73 , is me al wat duidelijker. Ik zie dat cheapconnect duurder is tov KPN (die 1e 6 mnd halve kosten rekent) en forse aansluitkosten heeft (~250€). Vreemd...

Mbt netwerkbeheer: ik heb de asus router voor maximale eigen controle (dus DNS, poorten, VPN, ontsluiting NAS) dus die prik ik het liefst zo in een nieuw xDSL modem in. Ik ga even zoeken of dat met de EB kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bij de eerste keer activeren van pairbonding berekent KPN WBA een eenmalig bedrag. Dat zal dus rond die 250 euro liggen. Als je van pairbonding bij provider X afkomt en migreert naar Cheapconnect is het wel een klein bedrag, zoals CC ook betaalt aan KPN.
CC berekent eigenlijk vrijwel alles door naar jou als klant. Is wel weer heel transparant maar ja, daar heb je nu niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Als ik op kpn.com kijk is het maar 25€ aansluitkosten bij het 200/20Mb abonnement:

Totaal eerste 6 maanden 40,00
Daarna per maand 65,00
Eenmalig
25,00

Activatiekosten
25,00

Dan kan ik beter KPN nemen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Wel vreemd dat KPN op mijn adres wel pairbondig aanbiedt, maar XS4All en Freedom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ynnoz schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:25:
Wel vreemd dat KPN op mijn adres wel pairbondig aanbiedt, maar XS4All en Freedom niet.
De providers willen het dan niet aanbieden omdat de kosten vrij hoog zijn vanuit KPN.
Kunnen ze nooit tegenop concurreren.

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Het lijkt er dan op of KPN voor linepairing hogere kosten doorbelast aan andere partijen. Zou dat niet concurrentievervalsend zijn?

Mbt het aansluiten van mijn Asus ac86u router op DSL / Experiabox 12 ben ik er nog niet uit.

Ik heb al jaren Merlin firmware draaien vanwege alle extra mogelijkheden zoals Skynet, Diversion Ad blocker, Router direct verbonden met VPN provider etc. In de LAN tab zie ik dat ik ook IPTV kan configureren en zelfs KPN NL is al genoemd.

Als ik het goed begrijp zorgt normaal die EB12 voor het splitsen van IPTV/Internet/Telefonie signaal in 3 VLANS. Dat lijkt de Merlin Firmware dan ook te kunnen kunnen doen, maar hoe sluit ik die Asus dan aan? Of kan dit alleen bij glas ipv VDSL? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:43:
Het lijkt er dan op of KPN voor linepairing hogere kosten doorbelast aan andere partijen. Zou dat niet concurrentievervalsend zijn?

Als ik het goed begrijp zorgt normaal die EB12 voor het splitsen van IPTV/Internet/Telefonie signaal in 3 VLANS. Dat lijkt de Merlin Firmware dan ook te kunnen kunnen doen, maar hoe sluit ik die Asus dan aan? Of kan dit alleen bij glas ipv VDSL? :?
Iedere provider betaalt het zelfde voor pairbonding aan KPN WBA Maar bij KPN als provider blijft het uiteindelijk binnen KPN BV. Dus onder aan de streep maakt het voor de winst van KPN BV niet veel uit. Het mag van de ACM dus daar kan je weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou die experiabox gewoon helemaal skippen en een eigen adsl modem gebruiken.

Draytek heeft nette modellen met alleen een modem en verder niets.als voorbeeld:

https://www.draytek.nl/pr...-165-serie/?tab=overzicht

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 20-11-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
@Barre73 : maakt onder de streep voor KPN en mij wel uit of ze die kosten aan mij doorbelasten, maar als ik het aansluittarief van 25€ zie dan doen ze dat blijkbaar niet. Qua maandtarieven en cashbacks liggen de aanbieders, waaronder KPN, niet enorm uit elkaar. Verschillen zitten dan evt ook in de TV pakketten.

@Sethro : ja dat is denk ik wat ik nodig heb, gewoon een plat ADSL modem.
Ik zie wel dat ik voor IPTV sowieso UTP kabels naar de Settop boxen moet trekken ivm de Vlans, of zijn er ook andere / draadloze opties. Zo veel bandbreedte is IPTV toch ook niet, of is het misschien toch nog te storingsgevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
Voorheen had je Fourstack om te kijken wat er op je adres voor verbinding mogelijk was. Helaas lijkt dit tegenwoordig allemaal dichtgezet te zijn.

Hier overigens Budget Alles-in-1 met een Experiabox V10. Heb m'n router (Edgerouter X) in DMZ gezet en dat werkt uitstekend. Afgezien van dat m'n router een 192.168.2.x adres krijgt op z'n WAN-interface merk ik verder geen verschil met port forwards en dat soort dingen. Thuisserver met VPN erop kan ik van buiten prima bij e.d.

Ben over Budget ook erg tevreden, het is eigenlijk gewoon KPN maar dan met een ander plakkertje erop en een stuk goedkoper. Het is bij mij wel zo dat ik op één aderpaar 100 down en 30 up kan halen, pairbonding is bij mij dus niet aan de orde.

TV-box heb ik een kabel rechtstreeks naar het modem lopen, ik had geen zin in gedoe met IGMP en VLANs daarvoor.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bij DSL is het TV signaal vrijwel altijd multicast. Dat gaat heel slecht over draadloze verbindingen en zeker niet via wifi. Powerline adapters werken soms goed, soms niet. Hangt helemaal af van je interne situatie. Kabels van router naar tv decoder is echt de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Waarom wil je overstappen van Ziggo naar DSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Budget-alles-in-1 levert bij mij dus geen pairbonding, dan zit ik maximaal op 69 Mb/s down en 16 Mb/s up.

Wij zijn geen enorme bandbreedte verbruiker, maar komende vanaf 300/30 van Ziggo ben ik wat huiverig om zo veel terug te gaan. Misschien onterecht, mar ik weet ook niet wat er in de praktijk van die maximaal beloofde bandbreedte overblijft.

Helder @Barre73 , UTP it is. Is even lastig omdat ik dan de coax moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:54:
Waarom wil je overstappen van Ziggo naar DSL?
Terechte vraag. Ik baal een beetje van de lock-in en steeds weer prijsverhogingen van Ziggo. In een paar jaar tijd van €45 naar nu zelfs €66.
Ik wil dus keuzevrijheid hebben en ook net als tegenwoordig met verzekeringen en energiecontracten makkelijk switchen en kortingen mee kunnen pakken.
Dat F1 bij Ziggo weggaat is eigenlijk de laatste druppel.

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 20-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Weet niet of je het weet, naar als je een Ziggo internet only abonnement neemt heb je kabel (dvb-c) er gratis bij.
Vanaf 32,50pm te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Chris.nl schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:00:
Weet niet of je het weet, naar als je een Ziggo internet only abonnement neemt heb je kabel (dvb-c) er gratis bij.
Vanaf 32,50pm te doen.
Dat is 40/5 Mbit, dus wel erg krap. Ook voor de offsite backup die snachts loopt. Overigens vind ik het nu niet erg om voor een jaar op 60€ p/m te zitten met de eerste 6 mnd voor de helft o.i.d. Dan ga ik volgend jaar wel weer shoppen, wat dan een stuk makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35
Denk er nog een keer goed na. Ik ben zeker ook geen Ziggo liefhebber , maar de kwaliteit van de een xDSL verbinding is in de regel minder dan die van een coax verbinding.

In de regel is het zo: (van laag naar hoog)

xDSL -> Coax (Docsis) -> glasvezel

Als de kwaliteit van je verbinding belangrijk zou ik contact opnemen met Ziggo en laten weten weg te willen. Normaliter geven ze vaak een korting op je abonnement.

[ Voor 21% gewijzigd door stfn345 op 20-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:57:
[...]

Terechte vraag. Ik baal een beetje van de lock-in en steeds weer prijsverhogingen van Ziggo. In een paar jaar tijd van €45 naar nu zelfs €66.
Ik wil dus keuzevrijheid hebben en ook net als tegenwoordig met verzekeringen en energiecontracten makkelijk switchen en kortingen mee kunnen pakken.
Dat F1 bij Ziggo weggaat is eigenlijk de laatste druppel.
Tja, je kan je abonnement toch makkelijk aanpassen? Ik betaal 43,50 voor internet en TV Start. Heb wel nog 3 smartcards van vroeger. Toegegeven, ik heb wel maar 50/20 als snelheid maar echt nog geen moment gehad dat dit onvoldoende was. Thuiswerken, streamen etc kan daar makkelijk mee en ik denk dat dit voor heel veel huishoudens geldt. Bij DSL moet je maar afwachten of je zo'n uploadsnelheid krijgt, download zal ongetwijfeld hoger zijn.

https://www.ziggo.nl/pakketten/voordeelpakket-tvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:06:
[...]

Dat is 40/5 Mbit, dus wel erg krap. Ook voor de offsite backup die snachts loopt. Overigens vind ik het nu niet erg om voor een jaar op 60€ p/m te zitten met de eerste 6 mnd voor de helft o.i.d. Dan ga ik volgend jaar wel weer shoppen, wat dan een stuk makkelijker is.
In fZiggo gebied heb je 50/20 in fUPC idd 40/5

Trede(s) sneller nemen kan ook natuurlijk. Gezien je nu al ziggo hebt zou je DVB-C ongecodeerd kunnen proberen (lang niet alle zenders HD) om te zien of het een optie zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
stfn345 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:09:
Denk er nog een keer goed na. Ik ben zeker ook geen Ziggo liefhebber , maar de kwaliteit van de een xDSL verbinding is in de regel minder dan die van een coax verbinding.

In de regel is het zo: (van laag naar hoog)

xDSL -> Coax (Docsis) -> glasvezel

Als de kwaliteit van je verbinding belangrijk zou ik contact opnemen met Ziggo en laten weten weg te willen. Normaliter geven ze vaak een korting op je abonnement.
Dat is wel een hele oude manier van denken...
VVDSL is over het algemeen de betere internetverbinding t.o.v. coax. Qua stabiliteit, performance en latency.
Glasvezel is uiteraard het beste maar dat is hier niet relevant.
VVDSL is wat we hier bespreken, gezien de haalbare snelheid. Evt bonded als het bij KPN wordt.

En niet onbelangrijk aan je tip voor Ziggo gratis dvb-c: dat is niet interactief, en met maar vier zenders in HD. De rest in SD. Daarbij niet meer uit te breiden met extra zenders, geen opnemen etc..

Wat betreft die Fourstack site van voorheen: die informatie zit nu vrij behoorlijk goed in de postcode checkers. KPN geeft 130 Mbit aan, andere providers ca 65. Dat komt direct uit de Fourstack database die nu niet openbaar meer is. Gevolg van de ACM regels die stellen dat een provider direct transparant moet zijn over de haalbare snelheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 20-11-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35
Barre73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:29:
[...]

VVDSL is over het algemeen de betere internetverbinding t.o.v. coax. Qua stabiliteit, performance en latency.
VVDSL is wat we hier bespreken, gezien de haalbare snelheid. Evt bonded als het bij KPN wordt.

En niet onbelangrijk aan je tip voor Ziggo gratis dvb-c: dat is niet interactief, en met maar vier zenders in HD. De rest in SD. Daarbij niet meer uit te breiden met extra zenders, geen opnemen etc..

Wat betreft die Fourstack site van voorheen: die informatie zit nu vrij behoorlijk goed in de postcode checkers. KPN geeft 130 Mbit aan, andere providers ca 65. Dat komt direct uit de Fourstack database die nu niet openbaar meer is. Gevolg van de ACM regels die stellen dat een provider direct transparant moet zijn over de haalbare snelheden.
Wellicht heb je gelijk en is dat inderdaad een oude denkwijze, ik heb nooit een vvdsl verbinding gehad en heb geluk kom een 1G synchroon glaslijn hier te hebben.

Wat ik wel weet is dat het (net zoals bij coax) vooral technische trucs blijven om de verouderde koperinfrastructuur inzetbaar te houden.

Wat betreft dvb-c: die tip kwam niet van mij. (Overigens ben ik wel bekend met de televisiekant van zowel Ziggo als KPN omdat ik daar mede de ontwikkeling van heb gedaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
[...]

Ter info.

NPO zenders, Ziggo Sport, alle regionale, BBC One, BBC Two en AT5 zijn in HD tegenwoordig. Worden er steeds meer. Idd geen extra zenders, maar timeshift en opnemen gaat prima met een HHD aan de TV.

Persoonlijk valt mij de SD kwaliteit ook niet enorm tegen, ligt ook aan de grote van de TV enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Fijn zo alle reacties. Geeft idd wel weer wat dilemma's en overwegingen.
Zoals gezegd gaat het me ook om de keuzevrijheid en onderhandelingsruimte. Ook om Ziggo tot een jaarlijkse abonnementskorting te bewegen en als ze niet willen dan een alternatief te hebben dat ik ook werkelijk kan afnemen.
Het stoort me gewoon mateloos (en ongetwijfeld meer met mij) dat ik als zeer loyale klant in feite alle riante introkortingen van anderen loop te bekostigen. In die ruim 15 jaar dat ik nu bij ze zit gewoon helemaal nooit iets gezien om me ook graag als klant te houden.

TV is bij ons niet erg belangrijk qua zenderpakket, veel verder dan de NL zenders gaan we niet en ook sport is heel beperkt. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel zenders zonder smartcard werken. Op zich lijkt dat ongecodeerde pakket wel voldoende voor ons. Is zo'n pakket bij alle (IP)TV aanbieders zo aangeboden cq wettelijk verplicht?

Opnemen / terugkijken / Timeshift van programma's is wel een eis; ofwel via een mediabox of vanuit de cloud o.i.d. We hebben nu nog 2 Humaxen die ook wat antiek worden en zo uit zouden kunnen vallen.

HD beeld is op zich wel weer fijn, heb nu 50" die tzt zal worden vervangen door 65". 4k materiaal voor tv niet noodzakelijk; wel voor evt netflix of lokale mediaplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
stfn345 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:09:
[....]
xDSL is (als je niet in een buitengebied woont) praktisch al 95% glasvezel. Alleen de laatste 3-400m vanaf de straatkast tot je woning is nog koper, alles tot de straatkast is glas.

Ben erg tevreden met m'n 100/30 DSL-lijntje. Ping van 10ms naar 8.8.8.8. Met TV erbij betaal ik €45 p/m, stuk goedkoper dan Ziggo O-)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Chris.nl schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:50:
[...]

Ter info.

NPO zenders, Ziggo Sport, alle regionale, BBC One, BBC Two en AT5 zijn in HD tegenwoordig. Worden er steeds meer. Idd geen extra zenders, maar timeshift en opnemen gaat prima met een HHD aan de TV.

Persoonlijk valt mij de SD kwaliteit ook niet enorm tegen, ligt ook aan de grote van de TV enzo.
Nee hoor. Als je internet only neemt heb je in principe geen TV. Maar Ziggo sluit het standaard open signaal niet af dus heb je DVB-C ongecodeerd. Maar dat signaal is toch echt maar 4 HD zenders. NPO 1, 2 en 3 plus Ziggo Sport op 14.
Qua TV is het gelijk aan het KabelTV abonnent van €20,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:38:
Fijn zo alle reacties. Geeft idd wel weer wat dilemma's en overwegingen.
Zoals gezegd gaat het me ook om de keuzevrijheid en onderhandelingsruimte. Ook om Ziggo tot een jaarlijkse abonnementskorting te bewegen en als ze niet willen dan een alternatief te hebben dat ik ook werkelijk kan afnemen.
Het stoort me gewoon mateloos (en ongetwijfeld meer met mij) dat ik als zeer loyale klant in feite alle riante introkortingen van anderen loop te bekostigen. In die ruim 15 jaar dat ik nu bij ze zit gewoon helemaal nooit iets gezien om me ook graag als klant te houden.

TV is bij ons niet erg belangrijk qua zenderpakket, veel verder dan de NL zenders gaan we niet en ook sport is heel beperkt. Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel zenders zonder smartcard werken. Op zich lijkt dat ongecodeerde pakket wel voldoende voor ons. Is zo'n pakket bij alle (IP)TV aanbieders zo aangeboden cq wettelijk verplicht?

Opnemen / terugkijken / Timeshift van programma's is wel een eis; ofwel via een mediabox of vanuit de cloud o.i.d. We hebben nu nog 2 Humaxen die ook wat antiek worden en zo uit zouden kunnen vallen.

HD beeld is op zich wel weer fijn, heb nu 50" die tzt zal worden vervangen door 65". 4k materiaal voor tv niet noodzakelijk; wel voor evt netflix of lokale mediaplayer.
Je kan ook gewoon een HD ontvanger met harddisk op Marktplaats kopen. Ooit ook gedaan een jaar of 2 terug voor 2 tientjes ofzo. Kun je altijd opnemen en een smartcard is zoals gezegd niet verplicht. Als je netwerk id 5555 invoert in plaats van 4444 krijg je in je zenderoverzicht alle ongecodeerde zenders.

Regionale omroepen zijn tegenwoordig ook HD, BBC ook ongecodeerd. Alleen commerciële en andere buitenlandse zenders dus eigenlijk nog in SD.

Trouwens wel ervaringen op basis van oud ziggo gebied, wellicht is oud UPC iets anders. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar weet niet waar TS zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Hugo__Boss op 20-11-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Tweakez schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:48:
[...]

De providers willen het dan niet aanbieden omdat de kosten vrij hoog zijn vanuit KPN.
Kunnen ze nooit tegenop concurreren.
Snap ik. Maar XS4All valt toch onder KPN? Die bieden het ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:26:
Trouwens wel ervaringen op basis van oud ziggo gebied, wellicht is oud UPC iets anders. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar weet niet waar TS zit.
Ja dit is native Ziggo gebied.

Verder zie ik op https://vvdsl.robinflikkema.nl/ dat er twee straatkasten zijn in mijn buurt; beiden op ca 550m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:22:
[...]

Nee hoor. Als je internet only neemt heb je in principe geen TV. Maar Ziggo sluit het standaard open signaal niet af dus heb je DVB-C ongecodeerd. Maar dat signaal is toch echt maar 4 HD zenders. NPO 1, 2 en 3 plus Ziggo Sport op 14.
Dit is interessant om te weten! Dus als dat ongecodeerde pakket voor ons goed genoeg is dan kan een Ziggo internet only abonnement volstaan.
/update: ik zie net dat Internet Start (75/10 Mbit) ook nog wel op 42,50 p/m uitkomt.

[ Voor 7% gewijzigd door JPS op 20-11-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ThinkPadd schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:35:
Voorheen had je Fourstack om te kijken wat er op je adres voor verbinding mogelijk was. Helaas lijkt dit tegenwoordig allemaal dichtgezet te zijn.

Hier overigens Budget Alles-in-1 met een Experiabox V10. Heb m'n router (Edgerouter X) in DMZ gezet en dat werkt uitstekend. Afgezien van dat m'n router een 192.168.2.x adres krijgt op z'n WAN-interface merk ik verder geen verschil met port forwards en dat soort dingen. Thuisserver met VPN erop kan ik van buiten prima bij e.d.

Ben over Budget ook erg tevreden, het is eigenlijk gewoon KPN maar dan met een ander plakkertje erop en een stuk goedkoper. Het is bij mij wel zo dat ik op één aderpaar 100 down en 30 up kan halen, pairbonding is bij mij dus niet aan de orde.

TV-box heb ik een kabel rechtstreeks naar het modem lopen, ik had geen zin in gedoe met IGMP en VLANs daarvoor.
Deze werkt nog: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
Alleen niet via IPv6 :) Kwam ik laatst achter.

Via mijn mobiele verbinding kom ik er wel gewoon bij.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:59
Hugo__Boss schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:26:
[...]

Je kan ook gewoon een HD ontvanger met harddisk op Marktplaats kopen. Ooit ook gedaan een jaar of 2 terug voor 2 tientjes ofzo. Kun je altijd opnemen en een smartcard is zoals gezegd niet verplicht. Als je netwerk id 5555 invoert in plaats van 4444 krijg je in je zenderoverzicht alle ongecodeerde zenders.
Ik zou eerst kijken naar wat de TV kan, 99% van de TVs verkocht na 2008 hebben een DVB-C tuner en vaak zit er zelfs DVR functionaliteit in. De LG TV uit 2011 die ik had vroeg gelijk bij het insteken van een harde schijf of ik het voor DVR of voor afspelen van bestanden wou gebruiken, timeshift, programmas uit de gids opnemen werkte allemaal. Enige beperking was dat de TV maar één tuner had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vorig jaar had mijn wederhelft een brakke zakelijke laptop, jaar 300 abbo gehad van Ziggo. Jaar gratis upgrade voor zelfde prijs.
Had ook gelijk decos gehuurd bij Ziggo.

2 maanden geleden gevraagd wat de mogelijkheden waren om te kopen, om los te komen van koppelverkoop. Teruggestuurd en via marktplaats een goedkoop setje gescoord.

Hebben ze ook gelijk abbo omgezet naar 75/10. Voldoet prima, 2 teams thuiswerkers en regelmatig presentator. Heb ik geen verdere ruchtbaarheid aan Ziggo gegeven. Hoort niet deco / abbo stond apart.

Budget alles in 1 heeft nu de black Friday deal gepubliceerd, die is exact hetzelfde als de laatste maanden/voorwaarden. Was wel verbaasd.
Toch maar voor BAI gekozen. Maximaal 60/12. Oplevering begin december.

Via marktplaats al een fritzbox 7940 gescoord en een extra utp kabel getrokken vanuit isra (lasdoos). 5 jaar geleden hebben vorige bewoners xdsl gebruikt. 🤞

Tv alles Chromecast / androidtv via Ziggo go wordt dan ITV van KPN. Werkplekken/mesh zijn grotendeels bekabeld naar 1e etage.

Eerste half jaar 18,50 bij 100mbit max abonnement. Daarna gaan normale tarieven in 46,50 inclusief tv. Na een jaar kijken we wel

Tip zou niet gebruiken van overstap service van je nieuwe xdsl provider tenzij je zeker weet dat xdsl prima werkt. BAI gaf telefonisch aan dat er weinig mensen waren die er voor bedankten.
Als ik thuis dag uitval heb, kan niemand werken... Dan maar even paar dagen dubbel abbo.

Succes met de keuze!

[ Voor 2% gewijzigd door dr.nld op 20-11-2021 15:43 . Reden: bekabeld ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:22:
[...]

Ik heb het zelf, dus zal het wel het best weten @Barre73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Chris.nl schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:44:
[...]

Ik heb het zelf, dus zal het wel het best weten @Barre73
Oké. Dan heeft Ziggo dat niet aangepast op haar website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:46:
[...]

Oké. Dan heeft Ziggo dat niet aangepast op haar website.
HD zender aanbod is inmiddels uitgebreid (nog niet aangepast op site wellicht) en je koopt idd geen TV. Maar na afsluiten abonnement krijg je in netjes in je overzicht te zien dat je kabel televisie én internet geleverd krijgt.

-edit-
TS zegt dat ie in oud Ziggo gebied woont dus krijgt bij het basic abonnement 50/20 + DVB-C voor €32,50

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 21-11-2021 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]
Dat is wel een boude uitspraak. Er kunnen wat verschillen zijn qua latency maar om te stellen dat VVDSL per definitie stabieler is en beter is qua performance gaat wat ver. Beide media doen het prima mits de infrastructuur op orde is. En qua performance, ik heb nog geen VVDSL lijn gezien die 1Gbps down doet. Iets wat met speels gemak gehaald wordt op coax waar het netwerk naar Docsis 3.1 geupgraded is. Daar waar dit nog niet van toepassing is levert Ziggo alsnog 600 Mbps. Ook dat is niet haalbaar voor VVDSL. Alleen de upload blijft achter maar als je beetje de berichten volgt dan zie je dat daar al mee geëxperimenteerd wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-B op 20-11-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:02

fxs81

Julianadorp

Hier eigenlijk verplicht Ziggo aangezien KPN maar max 17Mbits down kan leveren, was al klant dat het nog Multiweb was. Ik bel ieder jaar even op en vraag dan om korting als ik weer een jaartje blijf, dat levert wel per jaar wisselende korting op (vorig jaar was het 60 euro, het jaar daarvoor 120 euro) maar dit jaar toch weer 9 x 10 euro korting. Scheelt toch weer.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jay-B schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:12:
[...]

Dat is wel een boude uitspraak. Er kunnen wat verschillen zijn qua latency maar om te stellen dat VVDSL per definitie stabieler is en beter is qua performance gaat wat ver. Beide media doen het prima mits de infrastructuur op orde is. En qua performance, ik heb nog geen VVDSL lijn gezien die 1Gbps down doet. Iets wat met speels gemak gehaald wordt op coax waar het netwerk naar Docsis 3.1 geupgraded is. Daar waar dit nog niet van toepassing is levert Ziggo alsnog 600 Mbps. Ook dat is niet haalbaar voor VVDSL. Alleen de upload blijft achter maar als je beetje de berichten volgt dan zie je dat daar al mee geëxperimenteerd wordt.
Performance is voor mij niet de snelheid. Het mag op Tweakers bekend worden geacht dat VVDSL max 110 Mbit haalt per aderpaar. Performance is voor mij meer algemene combinatie van bijvoorbeeld haalbare snelheid op alle uren van de dagen, en latency en stabiliteit. Mits de koperlijn fysiek in orde is uiteraard.

Maar goed, ik wilde alleen even tegengas geven op de opmerking dat coax eigenlijk altijd beter is dan xDSL. Laten we er geen oeverloze discussie van maken.
Als de DSL snelheid voldoende is voor je kunnen coax en xDSL prima met elkaar concurreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
OK ik blijft het een vaag gedoe vinden wat er precies geleverd wordt (VDSL, VPLUS, bonded VDSL). Als ik bijv KPN Hussel 'supersnel' kies dan staat er 200 up / 20 down.

Maar er staat ook: De maximaal haalbare snelheid op je adres is ↓ 131 Mbit/s ↑ 32 Mbit/s

De straatkast zou ook bonded VDSL aan moeten kunnen, maar begrijp ik goed (gezien de 20Mb down van het 'supersnel' contract) dat KPN dat dan gewoon niet levert op mijn adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
En volgens Cheapconnect zijn dit de opties. Bonded kan, maar dan tegen aanzienlijke installatiekosten van rond de 250€.

VDSL tot 100Mb
Verwachte snelheid op jouw adres is 67Mb
€ 29,95 per maand (€ 28,45 bij betaling per jaar)
inclusief BTW

Op basis van VDSL2+ vectoring techniek
Snelheid tot 100Mbit (Down) en 30Mbit (Up)
Eenmalige kosten:
€ 0,00 (24 maanden)
€ 35,00 (bij jaarcontract)

VPLUS tot 200Mb
VPLUS VDSL is helaas niet leverbaar op jouw adres.

Bonded VDSL tot 200Mb
Verwachte snelheid op jouw adres is 135Mb
€ 59,95 per maand (€ 56,96 bij betaling per jaar)
inclusief BTW

Op basis van Bonded VDSL2+ techniek (2 aderparen)
Snelheid tot 200Mbit (Down) en 60Mbit (Up)
Eenmalige kosten:
€ 230,00 (tweejaar contract) of € 265,00 (jaar contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:29:
OK ik blijft het een vaag gedoe vinden wat er precies geleverd wordt (VDSL, VPLUS, bonded VDSL). Als ik bijv KPN Hussel 'supersnel' kies dan staat er 200 up / 20 down.

Maar er staat ook: De maximaal haalbare snelheid op je adres is ↓ 131 Mbit/s ↑ 32 Mbit/s

De straatkast zou ook bonded VDSL aan moeten kunnen, maar begrijp ik goed (gezien de 20Mb down van het 'supersnel' contract) dat KPN dat dan gewoon niet levert op mijn adres?
vplus zal niet geleverd worden bij je.
je kan het pakket 200/20 wel kiezen maar dan krijg bonded vvdsl wat max uitkomt op 135 wat je aangeeft.
dan zal ik eerder pakket 100 pakken want profiel wat daar op staat is 120

en kopernetwerk is altijd snelheden tot

je mag pm sturen voor meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
@JPS Verwar haalbare snelheden niet met abonnementssnelheden.
Je kan technisch maximaal 131/32 halen met een bonded lijn. Of 65/16 met een enkele lijn.

KPN als provider kiest voor jou de techniek die qua snelheid het beste jouw aangevraagde abonnement kan leveren.
Vraag jij een 50/5 abonnement, dan krijg je geen pairbonding (want is al haalbaar met 1 lijn).
Vraag je een 100/10 abonnement aan dan is pairbonding nodig want anders haal je die 100 nooit.
Vraag je een 200/20 abonnement aan, dan uiteraard ook pairbonding maar je weet nu al dat je nooit hoger komt dan 131 Mbit.

Dankzij Jopoh hierboven weet je nu dat het profiel van een 100/10 abonnement stiekem wat hoger staat (indien technisch haalbaar) dus rond de 115 tot 120. Dat kan jouw lijn nog halen.

En in alle gevallen geldt dat de upload nooit gelimiteerd wordt en per lijn technisch max 30 Mbit bedraagt. In jouw geval 16 Mbit en bij pairbonding 32 Mbit.

Samengevat:
Bij KPN een 100/10 abonnement nemen levert jou thuis circa 120/32 op.
Bij Budget of andere goedkopere providers een (max) 100/30 abonnement nemen levert je 65/16 op. Keuze is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:26:
@JPS Verwar haalbare snelheden niet met abonnementssnelheden.
Je kan technisch maximaal 131/32 halen met een bonded lijn. Of 65/16 met een enkele lijn.
Nee dat is me geheel helder.
Vraag je een 200/20 abonnement aan, dan uiteraard ook pairbonding maar je weet nu al dat je nooit hoger komt dan 131 Mbit.
Snap ik ook, maar de vraag is/was of dan de upload gecapped is op 20Mbit, of die geschatte max van 32Mbit wordt geleverd
Dankzij Jopoh hierboven weet je nu dat het profiel van een 100/10 abonnement stiekem wat hoger staat (indien technisch haalbaar) dus rond de 115 tot 120. Dat kan jouw lijn nog halen.

En in alle gevallen geldt dat de upload nooit gelimiteerd wordt en per lijn technisch max 30 Mbit bedraagt. In jouw geval 16 Mbit en bij pairbonding 32 Mbit.
Ja precies, dit maakt het duidelijk nu. Ik maak er uit op dat er geen harde begrenzing is. Dus als ik een 200/20 afneem, dat ik dan (in optimale omstandigheden) ook 32Mbit up kan krijgen.
Samengevat:
Bij KPN een 100/10 abonnement nemen levert jou thuis circa 120/32 op.
Dit snap ik dan weer niet, want hoe kan ik weten/zien of er pairbonding wordt geleverd? En waarom wordt er dan met een 10Mbit upload geadverteerd, terwijl die wel op ca 30 max uit kan komen?

En wat is er technisch anders aan het 200/20 abonnement? Is daar dan een download cap vanaf gehaald? Of is er onderscheid tussen up- en download aderparen?
Bij Budget of andere goedkopere providers een (max) 100/30 abonnement nemen levert je 65/16 op. Keuze is aan jou.
OK, dus is dus omdat er geen bonding wordt gebruik, dat is me ook helder, dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
JPS schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:06:
[...]

Nee dat is me geheel helder.

[...]

Snap ik ook, maar de vraag is/was of dan de upload gecapped is op 20Mbit, of die geschatte max van 32Mbit wordt geleverd

[...]

Ja precies, dit maakt het duidelijk nu. Ik maak er uit op dat er geen harde begrenzing is. Dus als ik een 200/20 afneem, dat ik dan (in optimale omstandigheden) ook 32Mbit up kan krijgen.

[...]

Dit snap ik dan weer niet, want hoe kan ik weten/zien of er pairbonding wordt geleverd? En waarom wordt er dan met een 10Mbit upload geadverteerd, terwijl die wel op ca 30 max uit kan komen?

En wat is er technisch anders aan het 200/20 abonnement? Is daar dan een download cap vanaf gehaald? Of is er onderscheid tussen up- en download aderparen?

[...]

OK, dus is dus omdat er geen bonding wordt gebruik, dat is me ook helder, dank daarvoor.
De provider koopt een profiel in bij KPN netwerk NL. In dit geval is KPN ook gewoon een provider en klant bij KPN netwerk NL.

Een profiel is bijvoorbeeld 50/10. Maar dat is een commercieel profiel. Technisch bepaalt KPN netwerk NL wat er daadwerkelijk geleverd wordt en via welke techniek. De upload snelheid wordt gewoon nooit gelimiteerd. Geen idee waarom maar die is altijd de technisch hoogst haalbare. Wat jij ziet is het commerciele profiel van een upload van 10mbit/sec.

Je kan niet zien welke techniek er geleverd wordt behalve door bepaalde logica te volgen aangezien je weet wat er max haalbaar is per enkele lijn. Zit de geleverde snelheid hierboven dan krijg je dus pairbonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ja dank, ik snap 'm en is het nu dus meest logisch om nu 100/10 profiel te nemen. De budget providers leveren dan geen bonding en dan kom ik effectief op 69/16. KPN zal wel bonden om die 100Mbit te halen en dan krijg ik de dubbele upload erbij kado.

Wordt bij dit 100/10 profiel door KPN de download gewoon begrensd op 100Mbit en losgelaten bij 200/20? Technisch lijkt het dezelfde bonding oplossing namelijk.

Ik ga nu eens naar modems kijken; het liefst eentje waar ik zo de Asus n86u achter kan hangen, maar ik moet ook nu uitzoeken hoe ik de IPTV verdeel. In principe kan ik internet en IPTV toch over dezelfde kabel naar een switch op de bovenverdieping sturen? Via Vlan tagging pakt de settopbox toch het TV signaal eruit?

[ Voor 28% gewijzigd door JPS op 21-11-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
JPS schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:28:
Ja dank, ik snap 'm en is het nu dus meest logisch om nu 100/10 profiel te nemen. De budget providers leveren dan geen bonding en dan kom ik effectief op 69/16. KPN zal wel bonden om die 100Mbit te halen en dan krijg ik de dubbele upload erbij kado.

Wordt bij dit 100/10 profiel door KPN de download gewoon begrensd op 100Mbit en losgelaten bij 200/20? Technisch lijkt het dezelfde bonding oplossing namelijk.

Ik ga nu eens naar modems kijken; het liefst eentje waar ik zo de Asus n86u achter kan hangen, maar ik moet ook nu uitzoeken hoe ik de IPTV verdeel. In principe kan ik internet en IPTV toch over dezelfde kabel naar een switch op de bovenverdieping sturen? Via Vlan tagging pakt de settopbox toch het TV signaal eruit?
Dat denk ik wel. Tenzij er een profiel bestaat van 150 maar dat lijkt me niet.

De snelheid die je ziet staan zal je dus alleen halen bij KPN en wordt geleverd via bonding.
Er bestaat ook vplus wat betekent dat er 200mbit max over 1 lijn geleverd kan worden. Dus 400 over 2 lijnen. Dit is volgens mij maar heel weinig uitgerold en is dus vrijwel nergens leverbaar.

Overigens heb ik goede ervaringen met Draytek modem/routers in bridge icm een bonded lijn. Let wel dat je voor bonden een vrij prijzig exemplaar nodig hebt. Zyxel heeft nog vrij recent een modem op de markt gebracht geschikt voor bonded maar heb er geen ervaringen mee zelf.
De hardware keuze is vrij beperkt als je via bonded geleverd krijgt.

Wat het beste is weet ik niet. Aangezien je waarde hecht aan TV kan je kijken maar Canaldigitaal. Die hebben een (android tv) app. Werkt vrij aardig. Weet niet of opnemen kan maar terug kijken iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JPS schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:28:

Ja
Ja
Ja

Dus eigenlijk heb je nu alles door. Die Asus kan de Vlans splitsen (weet ik vanuit glasvezel) en daarachter kan je alles via switches splitsen zonder verdere instellingen

1 belangrijke tip: gebruik switches die IGMP snooping ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat het TV multicast signaal niet terecht komt bij andere aangesloten apparaten dan de decoder.
De meeste andere apparaten reageren daar heel raar op namelijk en vooral een wifi accesspoint, wat je wellicht boven zou aansluiten op dezelfde switch. Dan zakt je hele wifi in.

Goed aan te raden switch: Netgear SG105E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:59:
[...]

xDSL is (als je niet in een buitengebied woont) praktisch al 95% glasvezel. Alleen de laatste 3-400m vanaf de straatkast tot je woning is nog koper, alles tot de straatkast is glas.

Ben erg tevreden met m'n 100/30 DSL-lijntje. Ping van 10ms naar 8.8.8.8. Met TV erbij betaal ik €45 p/m, stuk goedkoper dan Ziggo O-)
FWIW, ik kan bovenstaande helemaal onderschrijven.

1 jaar geleden van Ziggo 250/50 naar Budget-Ai-1 gegaan, en wat een verademing!
Lage pings (zelfs op wifi van 8 a 9ms), strak lijntje op 110/30, en dat voor de helft van de kosten die Ziggo me leverde inclusief TV.

Ik ga nu wel naar KPN toe, en gebruik daar de pairbonding (omdat het kan :) ) , Breedbandwinkel heeft een mooie aanbieding voor 35 euro per maand12 maanden lang elke snelheid inclusief pairbonding via KPN.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:50:
[...]

Ja
Ja
Ja

Dus eigenlijk heb je nu alles door. Die Asus kan de Vlans splitsen (weet ik vanuit glasvezel) en daarachter kan je alles via switches splitsen zonder verdere instellingen

1 belangrijke tip: gebruik switches die IGMP snooping ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat het TV multicast signaal niet terecht komt bij andere aangesloten apparaten dan de decoder.
De meeste andere apparaten reageren daar heel raar op namelijk en vooral een wifi accesspoint, wat je wellicht boven zou aansluiten op dezelfde switch. Dan zakt je hele wifi in.

Goed aan te raden switch: Netgear SG105E.
Thx, ja sorry dat het zoveel posts nodig heeft maar moet zeggen dat de marketing voor veel verwarring zorgt over wat je nou precies krijgt.

Switch met IGMP snooping had ik idd gezien. Op de eerste verdieping heb ik een switch die vertakt naar de kamers en ook doorgaat naar zolder.

Op zolder heb ik een IPTV stb nodig en wil het liefst ook een non-mesh AP vervangen door een mesh-AP die ik via wired backbone aansluit. Ik heb dus die Asus ac86u, dus kan dan denk ik een tweede Asus dmv AiMesh worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:08:
[...]

FWIW, ik kan bovenstaande helemaal onderschrijven.

1 jaar geleden van Ziggo 250/50 naar Budget-Ai-1 gegaan, en wat een verademing!
Lage pings (zelfs op wifi van 8 a 9ms), strak lijntje op 110/30, en dat voor de helft van de kosten die Ziggo me leverde inclusief TV.

Ik ga nu wel naar KPN toe, en gebruik daar de pairbonding (omdat het kan :) ) , Breedbandwinkel heeft een mooie aanbieding voor 35 euro per maand12 maanden lang elke snelheid inclusief pairbonding via KPN.
Ja ik kijk ook via breedbandwinkel, want dat geeft 12 maanden halve kosten en 40€ cashback ipv alleen 6 mnd korting direct via KPN. Volgens mij krijg je via bijv Cashbackxl ook nog wat terug. Ik ga eerst dus voor 100/10 (pairbonding) wat me in de praktijk hopelijk 130/30 gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JPS schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:27:
[...]

Ja ik kijk ook via breedbandwinkel, want dat geeft 12 maanden halve kosten en 40€ cashback ipv alleen 6 mnd korting direct via KPN. Volgens mij krijg je via bijv Cashbackxl ook nog wat terug. Ik ga eerst dus voor 100/10 (pairbonding) wat me in de praktijk hopelijk 130/30 gaat geven.
Met die laatste zin merk ik dat je het nog steeds verwarrend vindt:
Je lijn kan technisch maximaal 131 Mbit download ontvangen.
Jij neemt een 100 Mbit abonnement dus je krijgt 100 Mbit. Je wordt dus geknepen.
Maar.... KPN knijpt ook weer niet zo precies. Bij een 100 Mbit abonnement wordt je op circa 115 tot 120 Mbit geknepen (volgens @jopoh ) dus dat zou je dan daadwerkelijk binnenkrijgen.

De enige manier om de volle technische bandbreedte van jouw lijn te krijgen (die 131 Mbit) is om een abonnement te nemen dat daar boven zit. In dit geval dus het 200 Mbit abonnement. Maar dat is duurder en je wint er uiteindelijk niet heel veel mee. Als de technische max snelheid van jouw lijn 180 Mbit of zoiets zou zijn, dan wordt het al interessanter maar goed, dat is niet het geval

@jopoh Weet je heel zeker dat het ook bij koper op 120 Mbit is afgeregeld? Bij glas weet ik het wel (en merk ik het hier thuis) maar bij koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:43:
[...]

Ja je hebt gelijk ik ben niet duidelijk, ik bedoelde waar de lijn op gecapped is. Upload is dat blijkbaar niet maar download kan 100Mbit zijn of wat hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 21-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
Barre73 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:43:
[...]

Je lijn kan technisch maximaal 131 Mbit download ontvangen.
Jij neemt een 100 Mbit abonnement dus je krijgt 100 Mbit. Je wordt dus geknepen.
Maar.... KPN knijpt ook weer niet zo precies. Bij een 100 Mbit abonnement wordt je op circa 115 tot 120 Mbit geknepen (volgens @jopoh ) dus dat zou je dan daadwerkelijk binnenkrijgen.

De enige manier om de volle technische bandbreedte van jouw lijn te krijgen (die 131 Mbit) is om een abonnement te nemen dat daar boven zit. In dit geval dus het 200 Mbit abonnement. Maar dat is duurder en je wint er uiteindelijk niet heel veel mee. Als de technische max snelheid van jouw lijn 180 Mbit of zoiets zou zijn, dan wordt het al interessanter maar goed, dat is niet het geval

@jopoh Weet je heel zeker dat het ook bij koper op 120 Mbit is afgeregeld? Bij glas weet ik het wel (en merk ik het hier thuis) maar bij koper?
ja mits het haalbaar is.al meerdere malen gezien met het pakket 50 en 100 op koper dat die hoger uitvalt als haalbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
OK ik heb de knoop doorgehakt en via consumentenbond een KPN 100/10 VDSL (pairbonding) abonnement afgesloten.

Toen ik afgelopen vrijdag dit topic startte was het meer een principiele overweging om bij Ziggo weg te gaan, maar het loont financieel ook zoveel, dat ik Ziggo niet eens ga vragen wat voor korting ze hadden willen geven.
* 12 maanden €35 ipv 57,50 abonnementskosten
* €85 cashback (-/- €25 installatiekosten)

Dat is heel wat beter dan de huidige €67 p/m van Ziggo.

Nu dus nog nadenken over netwerkinrichting (managed switches met IGMP snooping) en evt een eigen DSL modem (zoals Draytek 2862b) zodat ik de Asus AC86u (Merlin firmware) met alle fancy routeropties gewoon kan inprikken. Dat lijkt lastig te zijn omdat ik las dat op dit model Asus nou net IPTV/IGMP snooping niet lekker wil werken.

Anyway, veel dank voor alle hulp en evt vervolgadvies over modem/switches/router is natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wijkcentrale moet je nooit meer naar kijken dat was in de ADSL tijd.
Als Fourstack/KPN zegt 131 Mb mogelijk dan zit er een straatkast rond 500 meter in de buurt.

En ja KPN is 1 van de weinige die pairbonding aanbied omdat KPN belachelijke hoge prijzen aan andere providers doorberekend en daarom willen ze niet aan pairbonding doen waardoor je snelheid gehalveerd is.

Let op indien KPN en pairbonding en je een eigen router wil dit mogelijk niet goed werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 21:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JPS schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:31:
OK ik heb de knoop doorgehakt en via consumentenbond een KPN 100/10 VDSL (pairbonding) afgesloten.

Toen ik afgelopen vrijdag dit topic startte was het meer een principiele overweging om bij Ziggo weg te gaan, maar het loont financieel ook zoveel, dat ik Ziggo niet eens ga vragen wat voor korting ze hadden willen geven.
* 12 maanden €35 ipv 57,50 abonnementskosten
* €85 cashback (-/- €25 installatiekosten)

Dat is heel wat beter dan de huidige €67 p/m van Ziggo.

Nu dus nog nadenken over netwerkinrichting (managed switches met IGMP snooping) en evt een eigen DSL modem (zoals Draytek 2862b) zodat ik de Asus AC86u (Merlin firmware) met alle fancy routeropties gewoon kan inprikken. Dat lijkt lastig te zijn omdat ik las dat op dit model Asus nou net IPTV/IGMP snooping niet lekker wil werken.

Anyway, veel dank voor alle hulp en evt vervolgadvies over modem/switches/router is natuurlijk welkom.
Managed switches zijn niet nodig. Koop gewoon 1 of 2 Netgears GS105e (extra goedkoop bij KPN Webshop) en je bent daar klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:35:
Wijkcentrale moet je nooit meer naar kijken dat was in de ADSL tijd.
Als Fourstack/KPN zegt 131 Mb mogelijk dan zit er een straatkast rond 500 meter in de buurt.
Ja dat begreep ik al, straatkast zit op ongeveer 600m.
En ja KPN is 1 van de weinige die pairbonding aanbied omdat KPN belachelijke hoge prijzen aan andere providers doorberekend willen ze niet aan pairbonding doen waardoor je snelheid gehalveerd is.
Ja dat begreep ik ook, maar hoe werkt dat dan bij een volgende overstap? Er is dan al sprake van pairbonding op mijn adres, dus kan een budgetprovider dat zonder meerkosten gaan aanbieden bij mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 23:52
mr_evil08 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:35:
En ja KPN is 1 van de weinige die pairbonding aanbied omdat KPN belachelijke hoge prijzen aan andere providers doorberekend en daarom willen ze niet aan pairbonding doen waardoor je snelheid gehalveerd is.

Let op indien KPN en pairbonding en je een eigen router wil dit mogelijk niet goed werkt.
ACM kijkt er echter op toe dat KPN intern dezelfde prijzen doorberekend. Blijkbaar wil de concurrentie meer marge maken dan KPN. Tweede, Zyxel heeft een bridge in het assortiment (Zyxel VMG4005-B50A) die VDSL en VPlus doet inclusief bonding EN een UTP koppelvlak heeft waarmee je elke router die PPPoE doet kan laten werken. De 7583 van Fritz doet ook bonding, maar bij mij blijft de upload behoorlijk achter t.o.v. die Zyxel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
JPS schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:39:
[...]

Ja dat begreep ik al, straatkast zit op ongeveer 600m.

[...]

Ja dat begreep ik ook, maar hoe werkt dat dan bij een volgende overstap? Er is dan al sprake van pairbonding op mijn adres, dus kan een budgetprovider dat zonder meerkosten gaan aanbieden bij mij?
Bij overstap naar budgetprovider wordt pairbonding uitgeschakeld, ze kunnen het wel afnemen maar gebeurd gewoon niet vanwege kostenkwestie, de poort waar je op zit wordt opnieuw geconfigureerd voor een ander provider of je moet heel veel geluk hebben dat de provider zelf apparatuur erin heeft zitten wat vrijwel nooit het geval is bij VVDSL straatkasten.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ok, als dat met een config vinkje aan/uitgezet kan worden verbaast het me we dat er zoveel aansluitkosten voor worden doorbelast. Maar goed, dit is nu niet zo van belang, eerst maar eens een jaar kijken hoe dit bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
JPS schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:32:
Ok, als dat met een config vinkje aan/uitgezet kan worden verbaast het me we dat er zoveel aansluitkosten voor worden doorbelast. Maar goed, dit is nu niet zo van belang, eerst maar eens een jaar kijken hoe dit bevalt.
De 1e keer moet de monteur nog een kruisdraad plaatsen in de straatkast en jouw afkoppelen van de wijkcentrale, dat is iets wat fysiek moet gebeuren.

Als je later overgezet wordt naar weer een andere provider moet er administratief meer gebeuren dan 1 vinkje, een engineer moet mogelijk de poort herconfigureren, Canvas moet bijgewerkt worden etc etc etc.

Het is niet 1 persoon die even op 1 knop drukt en klaar.

Dit is overgens ook heel normaal in het bedrijfsleven, gebeurd bij alles als je een goedkopere dienst afneemt worden er functionaliteiten softwarematig uitgezet, als iemand er niet voor betaald wordt het afgenomen, bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstanties.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Nee voor niets gaat de zon op @mr_evil08, maar bijv Cheapconnect rekent nu ongeveer 250€ door voor pairbonding. KPN zelf niet en voert die fysieke werkzaamheden gewoon uit. Blijkbaar rekenen ze dat dan door zodra je overstapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
JPS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:11:
Nee voor niets gaat de zon op @mr_evil08, maar bijv Cheapconnect rekent nu ongeveer 250€ door voor pairbonding. KPN zelf niet en voert die fysieke werkzaamheden gewoon uit. Blijkbaar rekenen ze dat dan door zodra je overstapt.
Ik heb al eerder aangegeven: Het gaat in dit geval om het gehele KPN bedrijf.

De provider KPN betaalt wel degelijk 250 euro voor die pairbonding aan KPN Wholesale, net als Cheap Connect.
Maar KPN Provider en KPN Wholesale zijn twee bedrijfsonderdelen binnen dezelfde BV. Vestzak-broekzak. Voor de jaarcijfers van KPN maakt het niks uit anders dan dat je wat lagere winst ziet bij KPN de provider en hogere winst bij KPN Wholesale. Onder de streep hetzelfde.

Cheap Connect daarentegen moet die 250 euro ook betalen maar kan dat nergens anders kwijt behalve bij de eindklant of zelf ophoesten. In het laatste geval maken ze nooit meer winst bij die eindklant. En winst is toch wel wat je nodig hebt in een bedrijf. Dus blijft alleen doorberekenen aan de eindklant over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Als je pairbonding wilt houden heb je over een jaar (met de kennis van nu) opties:
- XS4ALL (als die dan nog bestaat als merk)
- Freedom
-Cheapconnect

Netwerk inrichten: Voor modem Draytek of Zyxel. Heel veel meer opties zijn er niet als je bridge mode wilt. Er was een Fritzbox (7581) die met een soort hack in bridge mode kon maar die kan je niet meer krijgen via providers afaik. Misschien 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Dank @Kasper1985 . Ja ik kwam er met een beetje zoeken al achter dat het nog niet eenvoudig is om te bridgen, zeker niet inclusief routed IPTV.

Naast dat het me makkelijk leek om het bestaande netwerk & config gewoon over te prikken heeft mijn huidige AC86u router (met Merlin firmware) veel fijne en vrij eenvoudig te beheren opties, zoals:

* Diversion, ad- en trackerblocker op routernivo. Heerlijk voor alle clients die ik thuis laat verbinden
* Site-to-site VPN naar VPN provider, dus hoeft ook niet per client. De CPU van deze Asus is krachtig genoeg om voldoende bandbreedte (~200Mb) over te houden.
* Skynet firewall & intelligente IP blocker
* gastennetwerk

Ik denk dat eea vervangbaar/oplosbaar is, maar zal wel de nodige herinrichtingstijd en wat extra vervanging van hardware vragen (Pi-hole, wireless-mesh systeem, gastnetwerk). Wellicht hou ik het om die reden toch bij de EB, maar weet nog niet goed wat de beperkingen zijn waar ik tegenaan ga lopen.

Ik zal dit topic er verder niet gedetailleerd mee vervuilen (maar suggesties/tips zijn welkom!) en zo nodig in het Netwerken subforum verdere vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
* adblocking kan per client of met pihole
* Site to site VPN met een VPN provider zie ik persoonlijk het nut niet zo van op router niveau tenzij je hele gekke dingen uithaalt. VPN per client is dat niet voldoende?

* De Experiabox heeft neem ik aan ook een firewall
* gasten netwerk geen idee. Lijkt me dat de EB die ook wel heeft.

Ik heb de EB 8 en 10 een tijd gesupport op een helpdesk. Voornaamste beperkingen zaten in wifi bereik/kwailteit. Vooral als ie in de meterkast hangt bijvoorbeeld. Maar dat waren oude versies dat zal inmiddels wel verbeterd zijn?

Asus is ook niet zaligmakend. Als je toch overweegt dingen te vervangen kan je kijken naar Mikrotik of Edge routers van Ubiquiti. Wel een steile learning curve maar veel meer mogelijkheden (en vaak stabieler)( dan een Asus of Experiabox.

Zoals ik al eerder noemde is voor IPTV de canal digitaal app een redelijke vervanging. Niet perfect maar ook zeker niet heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Kasper1985 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:50:
* adblocking kan per client of met pihole
Per client veel gedoe. Diversion blokt enorm veel trackers en ads op de router waardoor je ook in-app ads op je smartphone niet meer krijgt. pihole misschien een waardig vervanger idd, maar ken ik nog niet.
* Site to site VPN met een VPN provider zie ik persoonlijk het nut niet zo van op router niveau tenzij je hele gekke dingen uithaalt. VPN per client is dat niet voldoende?
In beginsel gaat als privacymaatregel hier alles door de VPN tunnel, tenzij gebypassed. Bijv de Ziggo iTV box omdat die alleen binnen eigen domein werkt. Speelt ook mee dat een VPN provider vaak maar een x aantal gelijktijdige sessies ondersteunt (of je veel extra moet betalen) en je anders steeds weer de VPN op clients moet installeren/aanzetten/beheren.
* De Experiabox heeft neem ik aan ook een firewall
Onvergelijkbaar met Skynet denk ik...
* gasten netwerk geen idee. Lijkt me dat de EB die ook wel heeft.
Ja kan maar ik moet nog uitzoeken hoe dat dan gaat werken met een solide wireless mesh systeem (met wired backhaul)...
Asus is ook niet zaligmakend. Als je toch overweegt dingen te vervangen kan je kijken naar Mikrotik of Edge routers van Ubiquiti. Wel een steile learning curve maar veel meer mogelijkheden (en vaak stabieler)( dan een Asus of Experiabox.
Nee niet zaligmakend hoor, maar met Merlin firmware wel een hele fijne/complete en gewaardeerde prosumer router zonder gelijk profi spul te hoeven neerzetten. Ik gebruik het al een jaar of 10 stabiel en zonder veel omkijken.
Lang geleden had ik ook een dedicated servertje voor vanalles en nog wat. Kon veel en gaf ook veel gedoe/zorgen om het in de lucht te houden. Toen ik die vervangen had door een fraaie Synology hield ik zeeën van tijd over voor leukere dingen (opvoeden >:) ) . Zo zie ik die Asus ook; je hoeft er geen systeembeheerder voor te spelen maar kunt er wel veel meer mee dan met standaardspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkertini
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-12-2021
Hi Guys, lichtelijk off-topic maar dacht ik stel deze vraag toch even hier ipv een nieuw topic aanmaken.

Ik zit in dezelfde situatie, overweeg dezelfde overstap.
In een gesprek met een salesagent bij XS4All claimden ze dat de 100Mb/s DSL verbinding een even snelle en stabiele verbinding op zou leveren als mijn huidige 300Mb/s kabel verbinding

Ik heb een aantal speedtestjes gedaan en dit komen neer op ~80Mb/s Down en 27Mb/s up.

Ik vind die claim van XS4all moeilijk te geloven, iemand een idee of die stand houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Makkertini schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:16:
Hi Guys, lichtelijk off-topic maar dacht ik stel deze vraag toch even hier ipv een nieuw topic aanmaken.

In een gesprek met een salesagent bij XS4All claimden ze dat de 100Mb/s DSL verbinding een even snelle en stabiele verbinding op zou leveren als mijn huidige 300Mb/s kabel verbinding

Ik heb een aantal speedtestjes gedaan en dit komen neer op ~80Mb/s Down en 27Mb/s up.

Ik vind die claim van XS4all moeilijk te geloven, iemand een idee of die stand houd?
Als je de xDSL verbinding niet hebt, hoe kan je dan speedtesten doen?

In het algemeen kan een VVDSL verbinding zeker zo snel en stabiel werken als een Ziggo kabelaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkertini
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-12-2021
Als je de xDSL verbinding niet hebt, hoe kan je dan speedtesten doen?
Speedtest is op mijn huidige (kabel) verbidnding
In het algemeen kan een VVDSL verbinding zeker zo snel en stabiel werken als een Ziggo kabelaansluiting.
Ook als het verschil in abonnement 200Mbit/s is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

JPS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:56:
[...]

Dit is interessant om te weten! Dus als dat ongecodeerde pakket voor ons goed genoeg is dan kan een Ziggo internet only abonnement volstaan.
/update: ik zie net dat Internet Start (75/10 Mbit) ook nog wel op 42,50 p/m uitkomt.
Internet Start is gewoon een goede optie. Je weet dat je die snelheid zeker haalt.

Mocht je wel naar DSL gaan kun je de experiabox altijd vervangen door een Fritz!box, afhankelijk van het abonnement wel checken of pairbonding beschikbaar is en je bent van de EB af. Marktplaats is een goede bron. Dan heb je minder aan je Merlindoos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Makkertini schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:16:

Onzin! Grote kans dat je iemand sprak die bij een extern bedrijf werkt, ingehuurd door KPN die dat soort sprookjes vertelt.

Stabiliteit: Afhankelijk van zeer veel factoren en bij DSL vooral de "infra in de straat." Het kan heel stabiel zijn. Kabelverbinding zijn in de meeste gebieden uiterst stabiel, maar ook daar kan het wel eens mis gaan. Dus hooguit net zo stabiel, maar een grotere kans op minder stabiel dan kabel

Snelheid: Een 100 MBit/s DSL verbinding net zo snel als een 300 Mb/s kabelverbinding? 8)7 |:( :F Laat dat even inzinken.... Het zit toch simpel in de definitie dat daar een enorm verschil aan snelheid is. Of je dat nodig hebt is een hele andere vraag. Daarbij komt ook nog: Bij kabel is de kans dat je daadwerkelijk die maximale snelheid haalt zeer groot. In de meeste Ziggo gebieden is dat nooit een probleem. Bij DSL is het maar afwachten wat de werkelijke snelheid is.

Helaas zijn verkopers maar wat aan het roepen.

Voor mijn overstap wilde ik wat technische vragen stellen, maar kwam bij de verkopers terecht die ook allerlei onzin probeerde te verkopen. Toen heb ik het hem even uitgelegd. De beste man leek oprecht geinteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Makkertini schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:22:
[...]

Speedtest is op mijn huidige (kabel) verbidnding

[...]

Ook als het verschil in abonnement 200Mbit/s is ?
Hoho.. wat ik bedoelde was de gehaalde snelheid binnen je abonnement. Dus dat je bij DSL de snelheid haalt die vooraf is afgesproken. Dat hoeft niet altijd de 100 Mbit te zijn (als je te ver van de straatkast woont haal je dat niet) maar dat wordt wel vooraf met je gecommuniceerd en die snelheid wordt eigenlijk altijd wel gehaald.
En qua stabiliteit: ik ga af op alle Tweakers hier met VVDSL en ik hoor veel meer tevredenheid dan ontevredenheid. Er is ook een algemeen xDSL topic als je vragen hebt over VVDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:22:
[...]

Internet Start is gewoon een goede optie. Je weet dat je die snelheid zeker haalt.

Mocht je wel naar DSL gaan kun je de experiabox altijd vervangen door een Fritz!box, afhankelijk van het abonnement wel checken of pairbonding beschikbaar is en je bent van de EB af. Marktplaats is een goede bron. Dan heb je minder aan je Merlindoos :)
Ja ik ben met BF naar 100Mbit Hussel KPN gegaan, de deal was simpelweg te goed. Ik heb 2ehands een Draytek 2862B op de kop getikt en dia kan pairbonding aan. Ook in full bridge en dan zou ik de Asus 86u & Merlin wellicht gewoon kunnen houden. Maar het is nog niet duidelijk of routed IPTV op deze 86u ook goed werkt, dat ga ik zien als de VDSL lijn eind vd maand wordt opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

JPS schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:16:
[...]

Ja ik ben met BF naar 100Mbit Hussel KPN gegaan, de deal was simpelweg te goed. Ik heb 2ehands een Draytek 2862B op de kop getikt en dia kan pairbonding aan. Ook in full bridge en dan zou ik de Asus 86u & Merlin wellicht gewoon kunnen houden. Maar het is nog niet duidelijk of routed IPTV op deze 86u ook goed werkt, dat ga ik zien als de VDSL lijn eind vd maand wordt opgeleverd.
Werkt iptv niet hetzelfde als met glasvezel? Dan is daar een mooi topic voor op tweakjes hoe je de iptv ondersteund krijgt met je 86U met Merlin.

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 14-12-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Ja dank @Hann1BaL , ik zit al in dat topic. Er is alleen nog niemand die mij kan bevestigen dat Internet & IPTV ook werkt op de 86u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik kan je dat helaas ook niet bevestigen. Ik heb mijn KPN aansluiting zelf nog niet en heb de 87U waar het op zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Even een update: Vandaag is KPN aangesloten en ik heb een kleine 140 Mbps DOWN en ruim 40 Mbps UP; bonded VDSL profiel 17a. (Abo = Hussel 100/10, dus boven verwachting)

Het lijkt mooi stabiel te draaien en gelukkig maar want de overstapservice was strak afgeregeld. Om 10u was de monteur vertrokken en 11u vrij stipt viel het Ziggo signaal weg.

Nu maar eens klooien met herinrichting van het netwerk. IPTV en de Asus n86u lijk ik te kunnen vergeten, dus misschien toch maar op een andere modem/router over.

[ Voor 17% gewijzigd door JPS op 27-12-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLkaiser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-08 13:53
Ik heb een halfjaar geleden ook de overstap gemaakt van ziggo naar dsl van t-mobile. En in een half jaar tijd alle hardware van t-mobile de deur uit gewerkt.
Ik heb nu:
- DrayTek Vigor 165 als modem in full bridge
- ubiquiti dream machine pro als router met internet tagged vlan
- Apple tv's als tv box
Beste keuze ooit!

Ik zou met een vigor beginnen als modem, en ik zie dat een andere tweaker er nog eentje in de aanbieding heeft ;) V&A aangeboden: DrayTek Vigor 130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
NLkaiser schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:03:
Ik heb een halfjaar geleden ook de overstap gemaakt van ziggo naar dsl van t-mobile. En in een half jaar tijd alle hardware van t-mobile de deur uit gewerkt.
Ik heb nu:
- DrayTek Vigor 165 als modem in full bridge
- ubiquiti dream machine pro als router met internet tagged vlan
- Apple tv's als tv box
Beste keuze ooit!

Ik zou met een vigor beginnen als modem, en ik zie dat een andere tweaker er nog eentje in de aanbieding heeft ;) V&A aangeboden: DrayTek Vigor 130
Vanwege pairbonding werkt de Vigor 130 voor mij niet, maar ik heb net een 2862B op de kop kunnen tikken om wat te spelen en te zien of ik van de Experiabox af kan komen. Want daar kun je niet veel mee.

Voor TV heb ik 2 van die KPN Arris STB's, dus routed Vlan moet geconfigureerd worden. Switches zijn Netgear GS108e, dus ondersteunen IGMP snooping en Vlans.

Daarnaast nog zaken als Gasten en IoT VLAN, VPN server, PiHole/DNS server. Ook wil ik nog een keurig Wifi netwerk kopen en aansluiten.

Kortom, toch eea te doen. Ik ben nog niet erg thuis in VLANs en Roaming Wifi setjes (wired backhaul, gewoon inprikken op elke verdieping), dus tips zijn welkom.
Pagina: 1