Ik heb Hyundai Nederland via een post van hen op Facebook gevraagd om te reageren, mijn ervaring is dat publieke kritiek op social media effectief is in dit soort gevallen. Kreeg binnen een kwartier reactie. 😎 Ook ik werd doorverwezen naar de dealer maar die gaf aan hier ook mee geconfronteerd te zijn en dat verkoper niet wist dat automatische deurgrepen ontbraken. Ik heb dit weer via Facebook gemeld en het is nu intern binnen Hyundai nederland neergelegd, ik krijg deze week reactie. En anders krijgen ze weer een publieke opmerking. Overigens meldde een vriend van mij die werkt binnen automotive media dat vrijwel alles achteraf in te bouwen is tegenwoordig, dus ook automatische grepen. Dus ik zet niet in op korting of miscommunicatie, ik wil gewoon die grepen ingebouwd zodra de chips weer leverbaar zijn. En daar wil ik best even op wachten, Daar ga ik mij hard voor maken. Ik wil gewoon de auto die ik gekocht heb. En betaald heb. Punt.
Hier ook GEEN automatische deurgrepen op mijn IONIQ 5 LOUNGE.
Kost het 15 euro op de technische specificaties te bekijken op https://service.hyundai-motor.com?
Kost het 15 euro op de technische specificaties te bekijken op https://service.hyundai-motor.com?
[ Voor 53% gewijzigd door Dingess op 18-01-2022 11:16 ]
@Dingess gewoon vin nummer invullen, de informatie komt in een popup. Deze informatie is gratis.
- Besteldatum juli
- Leveringsdatum 2021-09-24
- Productiedatum 2021-06-22
- Leveringsdatum 2021-09-24
- Productiedatum 2021-06-22
Hallo allen,
In de eerste plaats mijn excuses voor een tijdje minder in de lucht te zijn geweest hier en het tabelletje niet te hebben bijgewerkt. Ik zie dat er inmiddels meerdere gedupeerden zijn gemeld en ook in de DM nog een aantal.
De eerste reden is dat ik het eventjes erg druk had op werk en de tweede reden is dat ik in afwachting was op verduidelijking van de zijde van de dealer over het aanbod dat hij me had gestuurd.
Het goede is dus dat er een aanbod is.
De dealer biedt aan om een bedrag, gelijk aan de kosten van de afneembare trekhaak, te restitueren ter compensatie van de ontbrekende Automatische Handgrepen. Dit is dus €1118 volgens de prijslijst.
Ik maak hieruit op dat het ook echt niet mogelijk is om de handgrepen achteraf te monteren. Verder is dit bedrag binnen de marge die ANWB jurist voorstelde (1000-1500 als redelijk bedrag) en waren er ook anderen hier die compensatie van de trekhaak als redelijk noemden.
Dus tenzij iemand een hogere compensatie aangeboden heeft gekregen ben ik geneigd om dit te accepteren. Hoewel ik toch echt liever de automatische handgrepen had gehad (en nog steeds iedere keer brokje in mijn keel krijg als ik weer een Amerikaanse review zie waar de deurgreepjes mooi naar buiten komen...) moet dit ook eens worden afgesloten.
Ik weet niet in hoeverre dit bod een regeling betreft die door Hyundai NL via de dealers wordt geboden aan gedupeerden. Het lijkt me lastig om hier een gezamenlijke casus van te maken, omdat iedereen met een andere dealer te maken heeft. Maar ik denk wel dat er nu een precedent is waardoor het voor iedereen makkelijker moet worden om een passende schadevergoeding te krijgen.
Indien je zelf aanspraak wilt maken op een vergoeding is dit het stappenplan:
1. Stel de dealer in gebreke door:
- erop te wijzen dat de uitrusting niet compleet is t.o.v. het contract en/of de prijslijst.
- Wijs erop dat je hierover niet voor de levering bent geïnformeerd. De Automatische handgrepen waren één van de redenen om voor de Lounge versie te kiezen, dus als je dit had geweten had je waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
- Wijs erop dat dit niet onder de disclaimer valt voor fouten in de prijslijst, aangezien er in andere landen om ons heen gewoon auto's worden aangeboden die de functionaliteit wel hebben. Je mag er als consument redelijkerwijs vanuit gaan dat je geleverd krijgt wat is afgesproken. Je kunt eventueel verwijzen naar de eerder gelinkte opinievan de ANWB-jurist en/of naar argumenten die hier eerder in het topic zijn genoemd.
- Vraag om een schadevergoeding: normaliter mag je ook nakoming vereisen, maar om het proces te versnellen kun je ook die stap overslaan onder verwijzing naar bronnen (of uitingen van de dealer zelf) dat nalevering niet mogelijk zou zijn.
- Qua bedrag zou je kunnen refereren aan "andere kopers die een vergoeding van €1.118 is aangeboden".
2. Stap 2 is afhankelijk van hoe de dealer reageert. Hoor ze desnoods even aan en vraag of ze dit al aanhangig hebben gemaakt bij de importeur. Ik heb zelf ook benoemd dat we allebei de dupe zijn van deze beslissing van Hyundai: ik krijg niet wat ik heb besteld en de dealer heeft er een hoop gedoe aan. Indien je echt nul op het rekest krijgt zou je ook je rechtsbijstand in kunnen schakelen voor ondersteuning hierin.
En de besef ook dat je rechtspositie kan verschillen afhankelijk van je persoonlijke situatie:
- Gold op het moment van de besteldatum de prijslijst met de vermelding van de Automatische handgrepen en/of was deze functie expliciet toegezegd of getekend?
- Was de aankoop particulier of zakelijk? In het laatste geval kan een schadevergoeding niet altijd worden afgedwongen als ik de ANWB jurist goed heb begrepen.
- De rechtspositie bij een lease auto is mij ook niet geheel duidelijk. In feite heb je een contract met de leasemaatschappij en zou die dus moeten claimen bij de verkopende partij. Aan de andere kant ben je wel gedupeerd, want je hebt niet gekregen wat je hebt besteld.
Ook hiervoor geldt: desnoods even contact opnemen met je rechtsbijstand.
Ik blijf hier graag beschikbaar voor als je een vraag hebt en hoor graag wat jullie aangeboden kregen/krijgen.
In de eerste plaats mijn excuses voor een tijdje minder in de lucht te zijn geweest hier en het tabelletje niet te hebben bijgewerkt. Ik zie dat er inmiddels meerdere gedupeerden zijn gemeld en ook in de DM nog een aantal.
De eerste reden is dat ik het eventjes erg druk had op werk en de tweede reden is dat ik in afwachting was op verduidelijking van de zijde van de dealer over het aanbod dat hij me had gestuurd.
Het goede is dus dat er een aanbod is.
De dealer biedt aan om een bedrag, gelijk aan de kosten van de afneembare trekhaak, te restitueren ter compensatie van de ontbrekende Automatische Handgrepen. Dit is dus €1118 volgens de prijslijst.
Ik maak hieruit op dat het ook echt niet mogelijk is om de handgrepen achteraf te monteren. Verder is dit bedrag binnen de marge die ANWB jurist voorstelde (1000-1500 als redelijk bedrag) en waren er ook anderen hier die compensatie van de trekhaak als redelijk noemden.
Dus tenzij iemand een hogere compensatie aangeboden heeft gekregen ben ik geneigd om dit te accepteren. Hoewel ik toch echt liever de automatische handgrepen had gehad (en nog steeds iedere keer brokje in mijn keel krijg als ik weer een Amerikaanse review zie waar de deurgreepjes mooi naar buiten komen...) moet dit ook eens worden afgesloten.
Ik weet niet in hoeverre dit bod een regeling betreft die door Hyundai NL via de dealers wordt geboden aan gedupeerden. Het lijkt me lastig om hier een gezamenlijke casus van te maken, omdat iedereen met een andere dealer te maken heeft. Maar ik denk wel dat er nu een precedent is waardoor het voor iedereen makkelijker moet worden om een passende schadevergoeding te krijgen.
Indien je zelf aanspraak wilt maken op een vergoeding is dit het stappenplan:
1. Stel de dealer in gebreke door:
- erop te wijzen dat de uitrusting niet compleet is t.o.v. het contract en/of de prijslijst.
- Wijs erop dat je hierover niet voor de levering bent geïnformeerd. De Automatische handgrepen waren één van de redenen om voor de Lounge versie te kiezen, dus als je dit had geweten had je waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
- Wijs erop dat dit niet onder de disclaimer valt voor fouten in de prijslijst, aangezien er in andere landen om ons heen gewoon auto's worden aangeboden die de functionaliteit wel hebben. Je mag er als consument redelijkerwijs vanuit gaan dat je geleverd krijgt wat is afgesproken. Je kunt eventueel verwijzen naar de eerder gelinkte opinievan de ANWB-jurist en/of naar argumenten die hier eerder in het topic zijn genoemd.
- Vraag om een schadevergoeding: normaliter mag je ook nakoming vereisen, maar om het proces te versnellen kun je ook die stap overslaan onder verwijzing naar bronnen (of uitingen van de dealer zelf) dat nalevering niet mogelijk zou zijn.
- Qua bedrag zou je kunnen refereren aan "andere kopers die een vergoeding van €1.118 is aangeboden".
2. Stap 2 is afhankelijk van hoe de dealer reageert. Hoor ze desnoods even aan en vraag of ze dit al aanhangig hebben gemaakt bij de importeur. Ik heb zelf ook benoemd dat we allebei de dupe zijn van deze beslissing van Hyundai: ik krijg niet wat ik heb besteld en de dealer heeft er een hoop gedoe aan. Indien je echt nul op het rekest krijgt zou je ook je rechtsbijstand in kunnen schakelen voor ondersteuning hierin.
En de besef ook dat je rechtspositie kan verschillen afhankelijk van je persoonlijke situatie:
- Gold op het moment van de besteldatum de prijslijst met de vermelding van de Automatische handgrepen en/of was deze functie expliciet toegezegd of getekend?
- Was de aankoop particulier of zakelijk? In het laatste geval kan een schadevergoeding niet altijd worden afgedwongen als ik de ANWB jurist goed heb begrepen.
- De rechtspositie bij een lease auto is mij ook niet geheel duidelijk. In feite heb je een contract met de leasemaatschappij en zou die dus moeten claimen bij de verkopende partij. Aan de andere kant ben je wel gedupeerd, want je hebt niet gekregen wat je hebt besteld.
Ook hiervoor geldt: desnoods even contact opnemen met je rechtsbijstand.
Ik blijf hier graag beschikbaar voor als je een vraag hebt en hoor graag wat jullie aangeboden kregen/krijgen.
Het blijft een heel wonderlijk verhaal. Ik ging er ook vanuit dat de handgrepen alsnog ingebouwd konden worden, maar de dealer blijft hier heel stellig in. Het is in elk geval niet zo dat die chips/motortjes of whatever niet beschikbaar zijn, want in andere landen worden ze wel daarmee afgeleverd.JanWillem74 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:15:
Ik heb Hyundai Nederland via een post van hen op Facebook gevraagd om te reageren, mijn ervaring is dat publieke kritiek op social media effectief is in dit soort gevallen. Kreeg binnen een kwartier reactie. 😎 Ook ik werd doorverwezen naar de dealer maar die gaf aan hier ook mee geconfronteerd te zijn en dat verkoper niet wist dat automatische deurgrepen ontbraken. Ik heb dit weer via Facebook gemeld en het is nu intern binnen Hyundai nederland neergelegd, ik krijg deze week reactie. En anders krijgen ze weer een publieke opmerking. Overigens meldde een vriend van mij die werkt binnen automotive media dat vrijwel alles achteraf in te bouwen is tegenwoordig, dus ook automatische grepen. Dus ik zet niet in op korting of miscommunicatie, ik wil gewoon die grepen ingebouwd zodra de chips weer leverbaar zijn. En daar wil ik best even op wachten, Daar ga ik mij hard voor maken. Ik wil gewoon de auto die ik gekocht heb. En betaald heb. Punt.
Mijn conclusie is dit:
Hyundai heeft een productie- en bestelsysteem dat voor importeurs heel flexibel is om een aanbod te kunnen maken dat voor de lokale markt geschikt is. Daardoor zie je allerlei verschillen in de uitvoering van de verschillende landen. Kennelijk heeft de NL importeur op enig moment besloten om de Automatische Handgrepen in geen enkele versie te configureren.
Mogelijk speelden onderdelentekorten hierbij wel een rol om de levertijd kort te houden en auto's nog voor de verhoging van de bijtelling af te kunnen leveren.
Ik vind het nogal een gedateerd systeem... Maak gewoon modellen die wereldwijd hetzelfde zijn.
Maar goed. Als je het voor elkaar krijgt hoor ik het hier graag terug. Dan heeft overigens iedereen die een schadevergoeding heeft geaccepteerd alsnog een casus, omdat deze onder valse voorwendselen tot stand is gekomen (namelijk dat nalevering niet mogelijk zou zijn).
Volgens mij heb je een loepzuivere casus. Zie mijn update hierboven.MB1962 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:04:
Zaterdag ga ik mijn Lounge ophalen, helaas handmatige handgrepen. De gegevens:
Tweak-ID MB1962
Kenteken N-089-ST
Besteldatum 24-6-2021
Leverdatum 8-1-2022
Productiedatum 13-10-2021
Bij mij stond nog in de pdf prijslijst van 23-4-2021 "Deurgrepen exterieur, automatisch". Het staat ook in mijn overeenkomst.
Pas 6-7-2021 kreeg ik de papieren prijslijst, daar staat het niet meer in.
Hi Hyundaimis,Hyundaimis schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:11:
T.a.v. Bilgy_01:
"Wel geleverd met Automatische Handgrepen:
Tiggy80 - Besteld op 10-07-2021 - Geleverd op 12-11-2021 - Productiedatum 23-08-2021
Dit laatste is mede relevant omdat mijn dealer heeft verklaard dat er na 23-05-2021 geen modellen meer met de automatische handgrepen zouden zijn geproduceerd. Dit is dus aantoonbaar niet correct."
Mijn Ioniq 5 is geleverd 19.11.21, productiedatum 25.08.21 en besteld 29.07.21 en lijdt onder hetzelfde euvel: GEEN automatisch handgrepen!
Opmerking dealer na reclameren: "Wij betreuren het dat de specificatie van uw auto, voor wat betreft de deurgrepen, afwijkt van uw verwachtingen. Echter wij wijzen erop dat kleine wijzigingen in de specificatie door de fabrikant van de auto worden voorbehouden."
Het voorbehoud voor kleine wijzigingen in de specificatie houdt geen stand onder het consumentenrecht. Zie ook de eerder gelinkte opinie van de ANWB-jurist: https://www.anwb.nl/exper...atische-deurgreep-ioniq-5
Ik kan je aanraden om de stappen in mijn post hierboven te volgen om een passende compensatie te claimen.
Veel succes!
Ik heb zojuist deze email losgelaten op mijn dealer: (eerste is reaktie op de stelling dat mijn verkoper mijn aanklacht van misleiding had vertaals als ware hijzelf. onbetrouwbaar)
Beste xxx,
welles nietes brengt niets en dus gaan we dit inderdaad niet doen.
Wel wil ik hier expliciet nogmaals stellen dat ik jou niet als onbetrouwbaar neerzet. Zeker niet nadat je zelf al hebt aangegeven ook niet te hebben geweten dat de handgrepen niet meer geleverd werden. Ik neem dit gevoegelijk aan omdat de wijziging blijkbaar vlak voor mijn aankoop heeft plaatsgevonden. Ik zou zelfs kunnen stellen dat we allebei de dupe zijn van de beslissing van de importeur: ik krijg niet wat ik denk te hebben besteld en jij hebt er mega gedoe van. Ik heb namelijk bewijs dat een andere auto besteld op 29-07-21 met productiedatum 23-08-21 gewoon wel is geleverd met automatische deurgrepen, dus is het logisch te veronderstellen dat dit feature valide is.
Tevens stel ik hier expliciet nogmaals vast dat bij mijn aanschaf de automatische deurgrepen wel degelijk zijn besproken en dat dit mijn keuze op de lounge uitvoering heeft beïnvloed. Ik ga zover dat ik, als ik het had geweten voor de connect plus zou hebben gekozen.
Verder onderzoek heeft mij deze uitspraak van een ANWB juridisch expert opgeleverd: https://www.anwb.nl/exper...atische-deurgreep-ioniq-5 In dit relaas wordt uitspraak gedaan over redelijkheid.
Ik weet vanuit een gebruikersgroep dat er meerdere, of beter gezegd vele klachten zijn over de wijziging die Hyundai NL (zoals eerder gezegd, de andere landen leveren nog gewoon de automatische deurgrepen, dus overmacht wegens chiptekort is niet aannemelijk) heeft doorgevoerd en dat er al meerdere malen sprake is van voorstellen voor compensatie waarvan Hyundai NL op de hoogte is.
Ook stel ik vast dat in de youtube filmpjes van autojournalisten en ook van Hyundai Nederland zelf gesuggereerd wordt dat de automatische deurgrepen onderdeel zijn van de levering. zie:
1. filmpje van Hyundai NL zelf. 2 maanden oud en geen project 45 model: YouTube: Haal het maximale uit Bluelink en LIVE Services in de IONIQ 5 | Hyundai ,
2. hier nog een filmpje van Hyundai NL zelf op 6 juli (rond mijn aankoopdatum) waarin een Ioniq5 is te zien die duidelijk geen project 45 is: YouTube: Hyundai IONIQ 5 POV: elektrisch rijden en opladen | IONIQ 5 | Hyunda...
3. filmpje van een autojournalist 26 juli (rond mijn aankoopdatum): YouTube: Review Hyundai IONIQ 5, de nieuwe generatie elektrische auto’s ,
4. hier een filmpje van autorai TV: en voor de duidelijkheid dat er wordt gemanipuleerd hier een filmpje van autovlogger 2 weken oud: YouTube: Dubbeltest | Hyundai Ioniq 5 VS Kia EV6 | Kiezen maar
Het moge overduidelijk zijn dat tot op de dag van vandaag zelfs Hyundai Nederland suggereert dat de automatische deurgrepen erop zitten en dus verantwoordelijk kan worden gesteld van misleiding.
Mijn onderzoek leverde ook op dat minstens 1 keer en waarschijnlijk meerdere keren een genoegdoening is voorgesteld om de afneembare trekhaak gratis te monteren danwel te restitueren zijnde een waarde van €1118,--
Ik ben schoorvoetend bereid met een vergelijkbaar restitutieaanbod accoord te gaan.
Beste xxx,
welles nietes brengt niets en dus gaan we dit inderdaad niet doen.
Wel wil ik hier expliciet nogmaals stellen dat ik jou niet als onbetrouwbaar neerzet. Zeker niet nadat je zelf al hebt aangegeven ook niet te hebben geweten dat de handgrepen niet meer geleverd werden. Ik neem dit gevoegelijk aan omdat de wijziging blijkbaar vlak voor mijn aankoop heeft plaatsgevonden. Ik zou zelfs kunnen stellen dat we allebei de dupe zijn van de beslissing van de importeur: ik krijg niet wat ik denk te hebben besteld en jij hebt er mega gedoe van. Ik heb namelijk bewijs dat een andere auto besteld op 29-07-21 met productiedatum 23-08-21 gewoon wel is geleverd met automatische deurgrepen, dus is het logisch te veronderstellen dat dit feature valide is.
Tevens stel ik hier expliciet nogmaals vast dat bij mijn aanschaf de automatische deurgrepen wel degelijk zijn besproken en dat dit mijn keuze op de lounge uitvoering heeft beïnvloed. Ik ga zover dat ik, als ik het had geweten voor de connect plus zou hebben gekozen.
Verder onderzoek heeft mij deze uitspraak van een ANWB juridisch expert opgeleverd: https://www.anwb.nl/exper...atische-deurgreep-ioniq-5 In dit relaas wordt uitspraak gedaan over redelijkheid.
Ik weet vanuit een gebruikersgroep dat er meerdere, of beter gezegd vele klachten zijn over de wijziging die Hyundai NL (zoals eerder gezegd, de andere landen leveren nog gewoon de automatische deurgrepen, dus overmacht wegens chiptekort is niet aannemelijk) heeft doorgevoerd en dat er al meerdere malen sprake is van voorstellen voor compensatie waarvan Hyundai NL op de hoogte is.
Ook stel ik vast dat in de youtube filmpjes van autojournalisten en ook van Hyundai Nederland zelf gesuggereerd wordt dat de automatische deurgrepen onderdeel zijn van de levering. zie:
1. filmpje van Hyundai NL zelf. 2 maanden oud en geen project 45 model: YouTube: Haal het maximale uit Bluelink en LIVE Services in de IONIQ 5 | Hyundai ,
2. hier nog een filmpje van Hyundai NL zelf op 6 juli (rond mijn aankoopdatum) waarin een Ioniq5 is te zien die duidelijk geen project 45 is: YouTube: Hyundai IONIQ 5 POV: elektrisch rijden en opladen | IONIQ 5 | Hyunda...
3. filmpje van een autojournalist 26 juli (rond mijn aankoopdatum): YouTube: Review Hyundai IONIQ 5, de nieuwe generatie elektrische auto’s ,
4. hier een filmpje van autorai TV: en voor de duidelijkheid dat er wordt gemanipuleerd hier een filmpje van autovlogger 2 weken oud: YouTube: Dubbeltest | Hyundai Ioniq 5 VS Kia EV6 | Kiezen maar
Het moge overduidelijk zijn dat tot op de dag van vandaag zelfs Hyundai Nederland suggereert dat de automatische deurgrepen erop zitten en dus verantwoordelijk kan worden gesteld van misleiding.
Mijn onderzoek leverde ook op dat minstens 1 keer en waarschijnlijk meerdere keren een genoegdoening is voorgesteld om de afneembare trekhaak gratis te monteren danwel te restitueren zijnde een waarde van €1118,--
Ik ben schoorvoetend bereid met een vergelijkbaar restitutieaanbod accoord te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door suffuhrt op 21-01-2022 17:01 ]
Zijn er nog updates? Het is een echt gemis dat de deurgrepen niet automatisch openklappen.
Is het later inbouwen van de deugrepen geen optie?
Heeft iemand dit wellicht al voorgelegd aan Hyundai?
[ Voor 16% gewijzigd door Dingess op 27-01-2022 16:00 ]
Ik heb van niemand definitief gehoord dat achteraf inbouwen een mogelijkheid is. De dealer is er erg stellig in dat dit niet kan. Als dat wel mogelijk was geweest had ik dat ook liever gehad.Dingess schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:53:
Zijn er nog updates? Het is een echt gemis dat de deurgrepen niet automatisch openklappen.
Heb je zelf wel antwoord van Hyundai?
Mijn dealer gaat dit bij Hyundai NL neerleggen. Ik vind het een enorm gemis. Ik ben daarom ook wel bereid hier een tijdje op te wachten..bilgy_no1 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Ik heb van niemand definitief gehoord dat achteraf inbouwen een mogelijkheid is. De dealer is er erg stellig in dat dit niet kan. Als dat wel mogelijk was geweest had ik dat ook liever gehad.
Heb je zelf wel antwoord van Hyundai?
Ik heb destijds een proefrit gehad in een IONIQ 5 die de features wel had. Ook stond het bij mij op de prijslijst en brochure.
[ Voor 11% gewijzigd door Dingess op 27-01-2022 16:29 ]
Ja, terecht dat je pissed off bent.Dingess schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:29:
[...]
Mijn dealer gaat dit bij Hyundai NL neerleggen. Ik vind het een enorm gemis. Ik ben daarom ook wel bereid hier een tijdje op te wachten..
Ik heb destijds een proefrit gehad in een IONIQ 5 die de features wel had. Ook stond het bij mij op de prijslijst en brochure.
Hoewel ik die compensatie nu maar accepteer blijft het inderdaad een gemis. En als achteraf blijkt dat het toch nog gemonteerd kan worden hoor ik (en ik denk veel anderen hier ook) het graag.
Ik vind het een schandalige manier van zakendoen en ik kijk nog wel 2x uit voor ik weer een Hyundai koop.
Het is toch echt bizar dat Hyundai in de VS de Ioniq 5 wél met automatische handgrepen verkoopt!/f/image/f9an83kLamzUn0QZBrvGuwOO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IoQkxUPxyTj7nKUa1gqydGoY.png?f=fotoalbum_large)
Ook te zien op deze video:
https://www.hyundaiusa.com/us/en/vehicles/ioniq-5
/f/image/f9an83kLamzUn0QZBrvGuwOO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IoQkxUPxyTj7nKUa1gqydGoY.png?f=fotoalbum_large)
Ja, en ook als basisuitrusting voor iedere versie. Sowieso krijgen kopers in de VS een veel betere deal: grotere batterij, 2 jaar gratis snelladen bij het grootste netwerk (buiten Tesla), lagere prijzen. Maar dat geldt feitelijk voor alle auto's. Daar staat dan wel tegenover dat diverse dealers in de VS 'market adjustment fees' vragen voor populaire auto's. Dan willen ze (tien)duizenden dollars meer hebben boven de adviesprijs...maax schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:58:
Het is toch echt bizar dat Hyundai in de VS de Ioniq 5 wél met automatische handgrepen verkoopt![Afbeelding]
[Afbeelding]
Het onderstreept maar dat Hyundai NL een bewuste keuze heeft gemaakt en heeft verzuimd mensen te informeren over deze wijziging. Ik kan er nog kwaad over worden, maar laat het los wanneer de vergoeding binnen is.
Heb je nog gelukbilgy_no1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Ja, en ook als basisuitrusting voor iedere versie. Sowieso krijgen kopers in de VS een veel betere deal: grotere batterij, 2 jaar gratis snelladen bij het grootste netwerk (buiten Tesla), lagere prijzen. Maar dat geldt feitelijk voor alle auto's. Daar staat dan wel tegenover dat diverse dealers in de VS 'market adjustment fees' vragen voor populaire auto's. Dan willen ze (tien)duizenden dollars meer hebben boven de adviesprijs...
Het onderstreept maar dat Hyundai NL een bewuste keuze heeft gemaakt en heeft verzuimd mensen te informeren over deze wijziging. Ik kan er nog kwaad over worden, maar laat het los wanneer de vergoeding binnen is.
Mijn dealer verwijst naar Hyundai. En doet nada niks noppes.
Zelfs de beschadiging die hun gemaakt hebben moet ik zelf achteraan blijven gaan om het op te lossen.
Wow. Dat is wel heel klantonvriendelijk. En onterecht. Je hebt een koopcontract getekend met de dealer en die is verantwoordelijk voor de juiste levering.Vermeer10 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:10:
[...]
Heb je nog geluk
Mijn dealer verwijst naar Hyundai. En doet nada niks noppes.
Zelfs de beschadiging die hun gemaakt hebben moet ik zelf achteraan blijven gaan om het op te lossen.
Ik weet niet of je ze al formeel in gebreke hebt gesteld. Maar dat is de eerste stap als je er werk van wilt maken.
Wellicht heb je rechtsbijstand die je kan helpen? De dreiging van een advocaat doet soms wonderen...
Beste bilgy_no1, bijgaand mijn relaas aan mijn dealer verzonden 3 februari 2022:
Dit standpunt van Hyundai is mij bekend. Het geeft echter geen pas om een ‘Loungepakket’ tegen meerprijs te verkopen en het vervolgens te strippen.
Overigens is het achteraf inbouwen van de automatiek wel degelijk mogelijk (bron: Automotive Media).
Indien u bij uw standpunt blijft dan rest mij niets anders dan u in deze formeel in gebreke te stellen nn wel vanwege navolgende punten.
1. De omvang van het Loungepakket is niet compleet t.o.v. de aan het contract en/of de prijslijst ten grondslag liggende configuratie die ik u heb doen toekomen..
2. Ik ben over het ‘feit’ dat de automatische handgrepen op de te leveren auto zouden ontbreken niet voor levering geïnformeerd. De automatische handgrepen waren één van de redenen om voor de Lounge versie te kiezen; als ik dit had geweten, dan had ik zeer waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
3. Het ontbreken van de bedoelde automatische handgrepen valt niet onder de disclaimer voor fouten in de prijslijst, aangezien er in andere landen om ons heen nog steeds auto's worden aangeboden die wel over deze functionaliteit beschikken. Ik mag er als consument redelijkerwijs van uit gaan dat ik geleverd krijg, wat is afgesproken. Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...ische-deurgreep-ioniq-5Je en dan met name de argumentatie van de jurist van ANWB.
4. U kunt in deze een schadevergoeding voldoen ten bedrage van €1.118,-- zijnde het bedrag dat aan andere gedupeerde kopers is aangeboden.
Wellicht realiseert u zich, dat wij in deze kwestie béiden de dupe zijn van de ‘beslissing’ van Hyundai Nederland waar u aan refereert: ik krijg niet wat ik heb besteld en Herwers, u, heeft er een hoop sores van.
In afwachting van uw bericht, verblijf ik ,
Met vriendelijke groet,
R
Van:H
Verzonden: dinsdag 1 februari 2022 17:33
Aan: 'r
Onderwerp: RE: Reactie op uw mail
Goedemiddag heer ,
Ik zou u nog bericht doen omtrent uw vraag van de deurgrepen.
Hyundai behoudt zich het recht voor om modellen, kleuren en uitrustingen te wijzigen.
Dit is het antwoord wat we terug krijgen, helaas is het ook niet achteraf te monteren.
Dit standpunt van Hyundai is mij bekend. Het geeft echter geen pas om een ‘Loungepakket’ tegen meerprijs te verkopen en het vervolgens te strippen.
Overigens is het achteraf inbouwen van de automatiek wel degelijk mogelijk (bron: Automotive Media).
Indien u bij uw standpunt blijft dan rest mij niets anders dan u in deze formeel in gebreke te stellen nn wel vanwege navolgende punten.
1. De omvang van het Loungepakket is niet compleet t.o.v. de aan het contract en/of de prijslijst ten grondslag liggende configuratie die ik u heb doen toekomen..
2. Ik ben over het ‘feit’ dat de automatische handgrepen op de te leveren auto zouden ontbreken niet voor levering geïnformeerd. De automatische handgrepen waren één van de redenen om voor de Lounge versie te kiezen; als ik dit had geweten, dan had ik zeer waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
3. Het ontbreken van de bedoelde automatische handgrepen valt niet onder de disclaimer voor fouten in de prijslijst, aangezien er in andere landen om ons heen nog steeds auto's worden aangeboden die wel over deze functionaliteit beschikken. Ik mag er als consument redelijkerwijs van uit gaan dat ik geleverd krijg, wat is afgesproken. Zie ook: https://www.anwb.nl/exper...ische-deurgreep-ioniq-5Je en dan met name de argumentatie van de jurist van ANWB.
4. U kunt in deze een schadevergoeding voldoen ten bedrage van €1.118,-- zijnde het bedrag dat aan andere gedupeerde kopers is aangeboden.
Wellicht realiseert u zich, dat wij in deze kwestie béiden de dupe zijn van de ‘beslissing’ van Hyundai Nederland waar u aan refereert: ik krijg niet wat ik heb besteld en Herwers, u, heeft er een hoop sores van.
Met vriendelijke groet,
R
Aan: 'r
Goedemiddag heer ,
Hyundai behoudt zich het recht voor om modellen, kleuren en uitrustingen te wijzigen.
Dit is het antwoord wat we terug krijgen, helaas is het ook niet achteraf te monteren.
[ Voor 1% gewijzigd door Hyundaimis op 03-03-2022 14:30 . Reden: privacy ]
@Hyundaimis waar heb jij ergens gelezen dat het achteraf inbouwen van de handgreep automatiek wel mogelijk is? Jij geeft als bron Automotive Media, heb je misschien een linkje?
Volgens mij was het een opmerking van bilgy_no1 in de trant van 'bij defect moet dit toch vervangen/hersteld kunnen worden'?
Helaas bij mij ook geen automatische deurgrepen. Dealer heeft hem besteld in Juni, ik heb hem van de dealer gekocht in november (in de twee weken dat Hyundai wel weer zei dat je automatische deurgrepen had op de lounge) en nu uiteindelijk volgens het vin nummer niet. Ik krijg de auto binnen twee weken dus laat dan nog wel wat van me horen.
Dat was mijn logische gedachte, maar de dealer ontkent dat het mogelijk is op een auto die er niet mee is geconfigureerd.Hyundaimis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:00:
Volgens mij was het een opmerking van bilgy_no1 in de trant van 'bij defect moet dit toch vervangen/hersteld kunnen worden'?
Iemand anders met een kennis in de industrie noemde het een paar pagina's geleden ook.
Geachte heer ...., herinneringsmail aan dealer per 8 februari 2022 - De tweede kwestie ook bij anderen bekend?
Ik hoop dat uw mijn laatste mail in goede orde heeft ontvangen en zie uit naar uw reactie. N.B. Het in de mail genoemde bedrag is niet uit de lucht gegrepen
maar dat wat andere Ioniq 5 eigenaren, die geklaagd hebben over hetzelfde gebrek aan hun auto’s, door de importeur/hun respectievelijke dealers als schadeloosstelling is aangeboden.
De tweede lopende kwestie is de Bluelink telefoon App. Deze is momenteel gedeactiveerd maar wij hebben afgesproken – zeker nu de importeur u heeft verzekerd dat alles oké is –
dat ik aan het einde van mijn eerste gebruiksmaand zónder de App, weer gebruik ga maken van de faciliteit. Plandatum: 13 februari 2022. Ook is afgesproken dat de faciliteit
ter compensatie gedurende vijf jaren gerekend vanaf deze datum kostenloos ter beschikking wordt gesteld.
Ik hoop dat ik zonder de blokkade-problemen, die eerder optraden, gebruik van Bluelink zal kunnen maken. Zo niet dan zal ik in alle gevallen een beroep op u doen én de eerder
door mij aangegeven vervolgstappen zullen in werking worden gezet.
Ik hoop dat uw mijn laatste mail in goede orde heeft ontvangen en zie uit naar uw reactie. N.B. Het in de mail genoemde bedrag is niet uit de lucht gegrepen
maar dat wat andere Ioniq 5 eigenaren, die geklaagd hebben over hetzelfde gebrek aan hun auto’s, door de importeur/hun respectievelijke dealers als schadeloosstelling is aangeboden.
De tweede lopende kwestie is de Bluelink telefoon App. Deze is momenteel gedeactiveerd maar wij hebben afgesproken – zeker nu de importeur u heeft verzekerd dat alles oké is –
dat ik aan het einde van mijn eerste gebruiksmaand zónder de App, weer gebruik ga maken van de faciliteit. Plandatum: 13 februari 2022. Ook is afgesproken dat de faciliteit
ter compensatie gedurende vijf jaren gerekend vanaf deze datum kostenloos ter beschikking wordt gesteld.
Ik hoop dat ik zonder de blokkade-problemen, die eerder optraden, gebruik van Bluelink zal kunnen maken. Zo niet dan zal ik in alle gevallen een beroep op u doen én de eerder
door mij aangegeven vervolgstappen zullen in werking worden gezet.
reactie van mijn dealer op mijn mail van de 8ste j.l.
Geachte heer..,
Bedankt voor uw bericht.
Op 26 mei 2021 zijn wij door de importeur van Hyundai geïnformeerd dat de automatische deurgrepen alleen voorbehouden zijn aan de IONIQ 5 Project 45. Dit in tegenstelling tot hetgeen in de prijslijst op dat moment vermeld stond. De prijslijst is toen direct aangepast. Onze klanten met een lopende offerte en reeds bestelde IONIQ 5 Lounge hebben wij toen geïnformeerd.
Uw offerte dateert van 27-7-2021. Toen was al 2 maanden bekend dat er geen automatische deurgrepen in de Lounge uitvoering zijn opgenomen. In de Project 45 uitvoering die u heeft gezien/gereden zit deze optie inderdaad wel. Zowel op de offerte als op de aankoopovereenkomst staat de optie van automatische deurgrepen niet vermeld.
Zoals eerder gemeld, is achteraf inbouwen niet mogelijk. Voor de zekerheid heeft de importeur navraag gedaan bij Hyundai Motor Deutschland, en hebben gesproken met de Teamleiter Technik und Qualitatssicherung. Zij kennen de vraag, maar hebben ook geen oplossing. De auto is hier niet op voorbereid. In Duitsland hebben ze bij aanvang wel meer voorraad ontvangen van de uitvoering met automatische deurgrepen. Maar Duitsland is ook een groter land, met meer dealers.
De importeur heeft ook nog contact gehad met Hyundai Motor UK Limited, de importeur van het Verenigd Koninkrijk. Ook zij kennen dezelfde vraag, en hebben ook geen oplossing.
Vanwege uw stelligheid heeft de importeur in haar werkplaats in Sassenheim een IONIQ 5 Lounge en een IONIQ 5 Project 45 open gemaakt, en met elkaar vergeleken. De auto flush door handle heeft een aparte control unit voor deze functie, en loopt niet via de BMS van de centrale vergrendeling. Daarnaast is de bedrading hier niet op voorbereid, wat een nieuwe kabelboom zou betekenen. De portieren missen daarnaast de actuators om de hendel te bewegen. Deze actuatoren zouden wat betreft de ruimte wel ingebouwd kunnen worden. Maar zoals gemeld, de bedrading en de control unit ontbreken. Voor zowel de control unit als de kabelboom is nog geen onderdeelprijs afgegeven, deze zijn nog nooit vervangen. Of het daarmee wel achteraf ingebouwd kan worden, is onbekend. Er bestaat in ieder geval geen standaard oplossing, waarbij eenvoudig iets vervangen/ingebouwd kan worden en de deurgrepen wel automatisch werken.
Wij hebben ook gevraagd of er binnenkort wel uitvoeringen van de IONIQ 5 komen met automatische deurgrepen. Helaas is dat niet het geval.
Wij vertrouwen erop u hiermee te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
H.
Verkoopleider
Dit klinkt alles in elk geval overtuigender dan het obligate 'Hyundai kan ten allen tijden afwijken van etc.'
Geachte heer..,
Bedankt voor uw bericht.
Op 26 mei 2021 zijn wij door de importeur van Hyundai geïnformeerd dat de automatische deurgrepen alleen voorbehouden zijn aan de IONIQ 5 Project 45. Dit in tegenstelling tot hetgeen in de prijslijst op dat moment vermeld stond. De prijslijst is toen direct aangepast. Onze klanten met een lopende offerte en reeds bestelde IONIQ 5 Lounge hebben wij toen geïnformeerd.
Uw offerte dateert van 27-7-2021. Toen was al 2 maanden bekend dat er geen automatische deurgrepen in de Lounge uitvoering zijn opgenomen. In de Project 45 uitvoering die u heeft gezien/gereden zit deze optie inderdaad wel. Zowel op de offerte als op de aankoopovereenkomst staat de optie van automatische deurgrepen niet vermeld.
Zoals eerder gemeld, is achteraf inbouwen niet mogelijk. Voor de zekerheid heeft de importeur navraag gedaan bij Hyundai Motor Deutschland, en hebben gesproken met de Teamleiter Technik und Qualitatssicherung. Zij kennen de vraag, maar hebben ook geen oplossing. De auto is hier niet op voorbereid. In Duitsland hebben ze bij aanvang wel meer voorraad ontvangen van de uitvoering met automatische deurgrepen. Maar Duitsland is ook een groter land, met meer dealers.
De importeur heeft ook nog contact gehad met Hyundai Motor UK Limited, de importeur van het Verenigd Koninkrijk. Ook zij kennen dezelfde vraag, en hebben ook geen oplossing.
Vanwege uw stelligheid heeft de importeur in haar werkplaats in Sassenheim een IONIQ 5 Lounge en een IONIQ 5 Project 45 open gemaakt, en met elkaar vergeleken. De auto flush door handle heeft een aparte control unit voor deze functie, en loopt niet via de BMS van de centrale vergrendeling. Daarnaast is de bedrading hier niet op voorbereid, wat een nieuwe kabelboom zou betekenen. De portieren missen daarnaast de actuators om de hendel te bewegen. Deze actuatoren zouden wat betreft de ruimte wel ingebouwd kunnen worden. Maar zoals gemeld, de bedrading en de control unit ontbreken. Voor zowel de control unit als de kabelboom is nog geen onderdeelprijs afgegeven, deze zijn nog nooit vervangen. Of het daarmee wel achteraf ingebouwd kan worden, is onbekend. Er bestaat in ieder geval geen standaard oplossing, waarbij eenvoudig iets vervangen/ingebouwd kan worden en de deurgrepen wel automatisch werken.
Wij hebben ook gevraagd of er binnenkort wel uitvoeringen van de IONIQ 5 komen met automatische deurgrepen. Helaas is dat niet het geval.
Met vriendelijke groet,
H.
Verkoopleider
Dit klinkt alles in elk geval overtuigender dan het obligate 'Hyundai kan ten allen tijden afwijken van etc.'
Dat klinkt wel plausibel en ook goed om te horen dat het serieus is bekeken en onderzocht.Hyundaimis schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:59:
Geachte heer..,
Bedankt voor uw bericht.
Met vriendelijke groet,
H.
Verkoopleider
Dit maakt het ook meer plausibel dat ze waarschijnlijk een tekort hebben gehad van die betreffende onderdelen en dus voor NL hebben gekozen om zoveel mogelijk in 2021 te kunnen leveren (bijtelling).
Alleen wat ze schrijven dat uitvoeringen met auto flush handles niet bekend zijn is onzin. Ze hoeven maar even contact op te nemen met hun collega's in bijv Ierland (toch echt een kleiner land dan NL qua bewoners) of de VS.
Als ik de reactie van de dealer zo lees gaan ze jou niet verder tegemoet komen ivm de besteldatum eind juli?
Ik hoop dat je er vrede mee kunt hebben en verder wel kunt genieten van je auto.
de eerste zin gaat al fout want de auto flush handles zijn niet voorbehouden aan P45 exemplaren, mijn auto is daar een voorbeeld van, ondanks dat deze ook na 26 mei besteld is. mijn dealer was overigens (voor zover ze zeggen) toen nog niet geinformeerd. Dat de aansturing via een aparte controler loopt met een aparte kabelboom lijkt mij alleen maar een voordeel om later in te kunnen bouwen, dat er nog geen prijs voor bekend is zal jou toch een zorg zijn; dat is hun probleem, ga het maar uitzoeken, anders komt die prijs nooit boven water.Hyundaimis schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:59:
Geachte heer..,
Bedankt voor uw bericht.
Met vriendelijke groet,
H.
Verkoopleider
wat ik begrijp zijn er dus in Duitsland en UK ook gevallen bekend waarbij de beloofde auto flush handles niet geleverd zijn..... bijzondere strategie van Hyundai.
ik meen gelezen te hebben dan in 2022 de auto flush handles ook weer geleverd zouden gaan worden, maar wellicht dat ik nu een tweakers bericht herrinner iv een pers bericht.
Dus zolang ze dit niet aan je gemeld hebben na het proefrijden en bij aanschaf zou ik zeker blijven aansturen op een compensatie zoals die bij bilgy_no1 is aangeboden.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Het enige is dat in de prijslijst vanaf omstreeks 1 juli de Auto Flush Handles niet meer zijn genoemd als uitrusting op de Lounge. Als ze dan ook niet op het koopcontract staan is de rechtspositie lastig hard te maken. Het advies dat ik van de ANWB kreeg ging over het geval dat voor die wijziging in de prijslijst is besteld door een particulier. Voor andere situaties kan ik mensen alleen maar aanraden om ook een advies te vragen (hetzij bij de ANWB en/of eigen rechtsbijstand).Tiggy80 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
[...]
de eerste zin gaat al fout want de auto flush handles zijn niet voorbehouden aan P45 exemplaren, mijn auto is daar een voorbeeld van, ondanks dat deze ook na 26 mei besteld is. mijn dealer was overigens (voor zover ze zeggen) toen nog niet geinformeerd. Dat de aansturing via een aparte controler loopt met een aparte kabelboom lijkt mij alleen maar een voordeel om later in te kunnen bouwen, dat er nog geen prijs voor bekend is zal jou toch een zorg zijn; dat is hun probleem, ga het maar uitzoeken, anders komt die prijs nooit boven water.
wat ik begrijp zijn er dus in Duitsland en UK ook gevallen bekend waarbij de beloofde auto flush handles niet geleverd zijn..... bijzondere strategie van Hyundai.
ik meen gelezen te hebben dan in 2022 de auto flush handles ook weer geleverd zouden gaan worden, maar wellicht dat ik nu een tweakers bericht herrinner iv een pers bericht.
Dus zolang ze dit niet aan je gemeld hebben na het proefrijden en bij aanschaf zou ik zeker blijven aansturen op een compensatie zoals die bij bilgy_no1 is aangeboden.
Of ze weer in NL geleverd gaan worden weet ik niet, maar ik zie wel links en rechts reviews uit andere landen waar ze gewoon worden aangeprezen en ook op lagere modellen.
Qua achteraf inbouwen geloof ik wel dat dit lastig en kostbaar is. In dat geval is een compensatie redelijk. Mits de deurgrepen dus contractueel (prijslijst of op contract vermeld) expliciet zijn toegezegd.
Niet helemaal mee eensbilgy_no1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:24:
[...]
Het enige is dat in de prijslijst vanaf omstreeks 1 juli de Auto Flush Handles niet meer zijn genoemd als uitrusting op de Lounge. Als ze dan ook niet op het koopcontract staan is de rechtspositie lastig hard te maken. Het advies dat ik van de ANWB kreeg ging over het geval dat voor die wijziging in de prijslijst is besteld door een particulier. Voor andere situaties kan ik mensen alleen maar aanraden om ook een advies te vragen (hetzij bij de ANWB en/of eigen rechtsbijstand).
Of ze weer in NL geleverd gaan worden weet ik niet, maar ik zie wel links en rechts reviews uit andere landen waar ze gewoon worden aangeprezen en ook op lagere modellen.
Qua achteraf inbouwen geloof ik wel dat dit lastig en kostbaar is. In dat geval is een compensatie redelijk. Mits de deurgrepen dus contractueel (prijslijst of op contract vermeld) expliciet zijn toegezegd.
Zitten meer opties of accessoires die niet op koopcontract staan.
Sarcastisch. Ventieldopjes staan er op niet op.
Proefrit en showroom auto waar het wel op zit. Maar niet genoemd wordt dat het er niet meer op zit bij de koop.
Is misleiding.
Ja, het hangt dus af van de situatie. Als je de proefrit in een Lounge hebt gemaakt die het wel had en er is gezegd dat je exact die uitvoering krijgt, of expliciet hebt gesproken over de handgrepen met de verkoper, dan ontstaat er weer een andere situatie. Dan ben ik het met je eens dat er op zijn minst sprake is van dwaling.Vermeer10 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:54:
[...]
Niet helemaal mee eens
Zitten meer opties of accessoires die niet op koopcontract staan.
Sarcastisch. Ventieldopjes staan er op niet op.
Proefrit en showroom auto waar het wel op zit. Maar niet genoemd wordt dat het er niet meer op zit bij de koop.
Is misleiding.
In de gevallen van voor juli is de situatie echter anders, want toen stond het expliciet in de uitrustingslijst. Dat wordt geacht onderdeel te zijn van het koopcontract en kun je je makkelijker beroepen op niet-nakoming.
Ook ik heb mijn Lounge RWD 73KW zonder automatische handgrepen ontvangen.
Dit werd vooraf niet door de dealer gecommuniceerd. Ik ging later terug omdat dit niet werkte.
- Tweak-ID: AVender
- Kenteken: N874GF
- Besteldatum: 17-09-2021
- Leveringsdatum: 22-10-2021
- Productiedatum: 19-07-2021
Dit werd vooraf niet door de dealer gecommuniceerd. Ik ging later terug omdat dit niet werkte.
Hi AVender, ja balen als je het wel verwachte, maar er toch niet op zit.AVender schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:20:
Ook ik heb mijn Lounge RWD 73KW zonder automatische handgrepen ontvangen.
Het issue is dat in de prijslijst vanaf omstreeks 1 juli de Auto Flush Handles niet meer zijn genoemd als uitrusting op de Lounge. Als ze dan ook niet op het koopcontract staan is de rechtspositie lastig hard te maken. Het advies dat ik van de ANWB kreeg ging over het geval dat voor die wijziging in de prijslijst is besteld door een particulier.
Voor andere situaties, zoals jij die in september hebt besteld, kan ik mensen alleen maar aanraden om ook een advies te vragen (hetzij bij de ANWB en/of eigen rechtsbijstand).
Het valt me overigens reuze tegen van Hyundai en de dealers dat er niet een nette gemeenschappelijke regeling wordt gemaakt voor alle gedupeerden.
Ik heb een I5 met handmatige deurgrepen. Ik vind dat niet zo erg maar wat me wel stoort is dat als ik bij de auto kom, de spiegels wel uitklappen maar dat ik de portieren moet ontgrendelen met de afstandsbediening. De vlakjes op de hendels lijken niet te werken of is het ergens een instelling?
Wie kan me duidelijkheid geven?
Iets harder doordrukken, er zit een schakelaar achter, ongeveer net zo'n idee als de laadklep.Adder12 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:48:
Ik heb een I5 met handmatige deurgrepen. Ik vind dat niet zo erg maar wat me wel stoort is dat als ik bij de auto kom, de spiegels wel uitklappen maar dat ik de portieren moet ontgrendelen met de afstandsbediening. De vlakjes op de hendels lijken niet te werken of is het ergens een instelling?
Dat moet toch op die meerdere vlakjes? Als ik daar hard op druk duw ik de handel in maar ontgrendelen ho maarcooper_s1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:19:
[...]
Iets harder doordrukken, er zit een schakelaar achter, ongeveer net zo'n idee als de laadklep.
Het is gelukt!
Toch op andere vlakje drukken
Ben er blij mee
[ Voor 9% gewijzigd door Adder12 op 21-02-2022 18:39 ]
Er zit 1 zo'n vierkantje, daar moet je op drukken:Adder12 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:31:
[...]
Dat moet toch op die meerdere vlakjes? Als ik daar hard op druk duw ik de handel in maar ontgrendelen ho maar
Het is gelukt!
Toch op andere vlakje drukken
Ben er blij mee
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7JociIUXYv2PqdxxuBatSD3m.jpg?f=user_large)
Edit: Ik zag niet dat het je al gelukt was
[ Voor 4% gewijzigd door cooper_s1 op 21-02-2022 19:09 ]
Hi, ik heb ook een lounge bij herwers besteld. Proefrit gemaakt met flush handles (geen p45) , in juli besteld en manual afgeleverd. Misleiding opgebracht en uiteindelijk 750 euro geaccepteerd. Echter 1 ding kwam wel naar voren en dat is in tegenstelling tot wat Hyundai NL dus claimt met alleen P45 en dat is dat verkoper meldde dat flush handles ook op de connect plus als optie stonden voordat het eraf werd gehaald........ allemaal boeven dus.Hyundaimis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:17:
Beste bilgy_no1, bijgaand mijn relaas aan mijn dealer verzonden 3 februari 2022:
Met vriendelijke groet,
Rob Toonen
Aan: 'rob.toonen@hetnet.nl' <rob.toonen@hetnet.nl>
Goedemiddag heer Toonen,
Dan tot slot, het is de importeur die bepaalt welke pakketsamenstelling wordt aangeboden, niet Korea.
klopt,de test auto in Almere was/is een connect+ met auto flush handles, dus dat verhaal van jouw dealer klopt wel en maakt het allemaal nog vreemdersuffuhrt schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Hi, ik heb ook een lounge bij herwers besteld. Proefrit gemaakt met flush handles (geen p45) , in juli besteld en manual afgeleverd. Misleiding opgebracht en uiteindelijk 750 euro geaccepteerd. Echter 1 ding kwam wel naar voren en dat is in tegenstelling tot wat Hyundai NL dus claimt met alleen P45 en dat is dat verkoper meldde dat flush handles ook op de connect plus als optie stonden voordat het eraf werd gehaald........ allemaal boeven dus.
Dan tot slot, het is de importeur die bepaalt welke pakketsamenstelling wordt aangeboden, niet Korea.
Er zijn landen waar de auto flush handles ook in lagere uitrustingsniveaus worden geleverd, zoals bijvoorbeeld Ierland en de VS. Wellicht zijn er dus demo auto's uitgeleverd die op specificatie voor andere landen zijn gebouwd, of heeft Hyundai NL deze auto's nog eerder besteld en was toen de gedachte de handles in meer auto's te leveren.Tiggy80 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:46:
[...]
klopt,de test auto in Almere was/is een connect+ met auto flush handles, dus dat verhaal van jouw dealer klopt wel en maakt het allemaal nog vreemder
Het is echt te belachelijk voor woorden dat dit zo per land kan verschillen. Totaal achterhaald vandaag de dag.
klopt, maar dan is het nog steeds vreemd dat een demo auto die de specificatie volgens de folder niet zou hebben wel beschikt over een een feature die vervolgens niet wordt geleverd op de auto die de feature wel zou moeten hebben. ik was tijdens de proefrit iig even de figuurlijke weg kwijt.....bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Er zijn landen waar de auto flush handles ook in lagere uitrustingsniveaus worden geleverd, zoals bijvoorbeeld Ierland en de VS. Wellicht zijn er dus demo auto's uitgeleverd die op specificatie voor andere landen zijn gebouwd, of heeft Hyundai NL deze auto's nog eerder besteld en was toen de gedachte de handles in meer auto's te leveren.
Het is echt te belachelijk voor woorden dat dit zo per land kan verschillen. Totaal achterhaald vandaag de dag.
Totaal achterhaald is ook het verschil in verlichting (off topic i know), maar halogene richtingaanwijzers op de versies onder Lounge...come on.. We leven in het LED tijdperkt..bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Er zijn landen waar de auto flush handles ook in lagere uitrustingsniveaus worden geleverd, zoals bijvoorbeeld Ierland en de VS. Wellicht zijn er dus demo auto's uitgeleverd die op specificatie voor andere landen zijn gebouwd, of heeft Hyundai NL deze auto's nog eerder besteld en was toen de gedachte de handles in meer auto's te leveren.
-Tweak-ID : FBye
- Kenteken: P-878-DK
- Besteldatum: 01-07-2021
- Leveringsdatum: 11-02-2022
- Productiedatum: 01-12-2021
Lounge AWD 73kWh
een week na aflevering heb ik contact gehad met de dealer omdat ik in het infotainmentsysteem de instelling niet kon vinden om het uitklappen in te schakelen bij nadering. Toen pas kreeg ik te horen dat Hyundai had besloten om vanwege chiptekort op mijn auto niet de automatische handgrepen te installeren.
Daarvoor eerst contact gezocht met de importeur, maar die verwees mij naar de dealer.
Lounge AWD 73kWh
een week na aflevering heb ik contact gehad met de dealer omdat ik in het infotainmentsysteem de instelling niet kon vinden om het uitklappen in te schakelen bij nadering. Toen pas kreeg ik te horen dat Hyundai had besloten om vanwege chiptekort op mijn auto niet de automatische handgrepen te installeren.
Daarvoor eerst contact gezocht met de importeur, maar die verwees mij naar de dealer.
[ Voor 1% gewijzigd door FBye op 10-03-2022 21:41 . Reden: Type toegevoegd ]
Ja, balen is dat en ook dat het niet gewoon wordt verteld.FBye schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:14:
-Tweak-ID : FBye
Lounge AWD 73kWh
Je hebt een goede casus denk ik, aangezien je op 1 juli hebt besteld en als het goed is toen nog de prijslijst gold waar het wel in stond. Van belang is wel de vraag of je in privé hebt gekocht.
Zo ja, dan raad ik je aan om de dealer in gebreke te stellen. Er staat een paar pagina's terug een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken. Je kunt ook verwijzen naar de opinie van de ANWB jurist en het feit dat andere kopers ook een vergoeding hebben gekregen.
Ik had de hoop dat er een algemene regeling zou kunnen komen, maar dat is niet het geval. Het betreft kennelijk een klein aantal en de importeur (die het probleem heeft veroorzaakt) verwijst steevast naar de dealer.
Succes en mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om hier hulp te vragen.
Suffurth schreef op 22 februari dat hij met Herwers een regeling had weten te treffen...Heb ik ook geprobeerd bij Herwers Deventer - met het bericht van Suffurth - maar Herwers blijft ijzerenheinig bij z'n standpunt: "Jammer dan!"
Hoezo 'serviceorganisatie'?
He wat irritant. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Anders kun je een arbitrage vragen conform de branchevereniging (zoals @Stephan_haarlem voor de trillingen heeft gedaan).Hyundaimis schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:47:
Suffurth schreef op 22 februari dat hij met Herwers een regeling had weten te treffen...Heb ik ook geprobeerd bij Herwers Deventer - met het bericht van Suffurth - maar Herwers blijft ijzerenheinig bij z'n standpunt: "Jammer dan!"
Hallo bilgy_no1, een rechtsbijstandverzekering heb ik niet en welke arbitrage cie. bedoel je? Er zijn er vele, bv. die van de ANWB.
Als je nu een rechtsbijstandverzekering af moet sluiten ben je te laat: 9/10 is de voorwaarde dat je geen lopend of aankomend conflict mag hebben bij het afsluitenHyundaimis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
Hallo bilgy_no1, een rechtsbijstandverzekering heb ik niet en welke arbitrage cie. bedoel je? Er zijn er vele, bv. die van de ANWB.
https://www.rijksoverheid...ij-de-geschillencommissieHyundaimis schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:54:
In dit geval betreft het de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken: https://www.degeschillencommissie.nl/
Dat kost enkele tientjes. Het helpt wel als je bijstand hebt voor het opstellen van de klacht en het voeren van het betoog indien nodig, maar in principe is dit juist bedoeld om als consument laagdrempelig je gelijk te kunnen behalen.
De geschillencommissie kost iets meer dan een paar tientjes. Bij auto met de waarde van een Ioniq 5 gaat het om €127,50. Mocht je in het gelijk gesteld worden dan moet de dealer dit terug betalen aan jou.bilgy_no1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:58:
[...]
https://www.rijksoverheid...ij-de-geschillencommissie
In dit geval betreft het de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken: https://www.degeschillencommissie.nl/
Dat kost enkele tientjes. Het helpt wel als je bijstand hebt voor het opstellen van de klacht en het voeren van het betoog indien nodig, maar in principe is dit juist bedoeld om als consument laagdrempelig je gelijk te kunnen behalen.
Ik heb hem zakelijk gekocht, maar als ZZP'er die niet in de autohandel zit. Dus het consumentenrecht is dan ook voor mij van toepassing (zegt ook de ANWB).bilgy_no1 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:43:
[...]
Ja, balen is dat en ook dat het niet gewoon wordt verteld.
Je hebt een goede casus denk ik, aangezien je op 1 juli hebt besteld en als het goed is toen nog de prijslijst gold waar het wel in stond. Van belang is wel de vraag of je in privé hebt gekocht.
Zo ja, dan raad ik je aan om de dealer in gebreke te stellen. Er staat een paar pagina's terug een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken. Je kunt ook verwijzen naar de opinie van de ANWB jurist en het feit dat andere kopers ook een vergoeding hebben gekregen.
Ik had de hoop dat er een algemene regeling zou kunnen komen, maar dat is niet het geval. Het betreft kennelijk een klein aantal en de importeur (die het probleem heeft veroorzaakt) verwijst steevast naar de dealer.
Succes en mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om hier hulp te vragen.
Dealer geeft aan dat hij gemangeld wordt, maar het wel terecht vindt dat HNL mijn naar hem verwijst.
Ik ben ook in overleg met rechtsbijstand.
"Reparatie" naar juiste configuratie moet prijstechnisch wel in verhouding zijn. En naar wat ik lees en van de dealer gehoord heb wordt het een dure aangelegenheid en zal dat dus juridisch geen optie zijn.
Optie voor terugkoop wilde hij evt nog onderzoeken, maar huidige levertijd is tussen de 10 en 12 maanden en er worden nu ook als auto's afgeleverd zonder HDA-2....
De "vergoeding" die mij vandaag werd voorgelegd is de eerste onderhoudsbeurt gratis.
Ik ga dus weer overleggen met de jurist van de rechtsbijstand.
Mooi dat de dealer het gebrek wel toegeeft. Bij mij begonnen ze ook met een onderhoudsbeurt... Mijn antwoord was dat ik zonder de handgrepen waarschijnlijk niet voor Lounge had gekozen en dat ik dus €2200 terug vorderde. Je kunt evt verwijzen naar andere kopers waar effectief €1100 is vergoed. En de eerder gelinkte opinie van de ANWB jurist die 1000-1500 redelijk achtte.FBye schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:41:
[...]
Ik heb hem zakelijk gekocht, maar als ZZP'er die niet in de autohandel zit. Dus het consumentenrecht is dan ook voor mij van toepassing (zegt ook de ANWB).
Dealer geeft aan dat hij gemangeld wordt, maar het wel terecht vindt dat HNL mijn naar hem verwijst.
Ik ben ook in overleg met rechtsbijstand.
"Reparatie" naar juiste configuratie moet prijstechnisch wel in verhouding zijn. En naar wat ik lees en van de dealer gehoord heb wordt het een dure aangelegenheid en zal dat dus juridisch geen optie zijn.
Optie voor terugkoop wilde hij evt nog onderzoeken, maar huidige levertijd is tussen de 10 en 12 maanden en er worden nu ook als auto's afgeleverd zonder HDA-2....
De "vergoeding" die mij vandaag werd voorgelegd is de eerste onderhoudsbeurt gratis.
Ik ga dus weer overleggen met de jurist van de rechtsbijstand.
Ik hoop dat je er goed uit komt en fijn dat je ook rechtsbijstand hebt.
Is het ook mogelijk om die Auto Flush deurgrepen te importeren?bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:24:
[...]
Qua achteraf inbouwen geloof ik wel dat dit lastig en kostbaar is.
Dan kun je, mits de bedrading er al ligt, dat er zelf toch inbouwen?
Er is hier al eerder gerapporteerd dat de dealers dit niet achteraf kunnen inbouwen. Dan gaat het mij zeker niet lukken...BobDeRooy schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:00:
[...]
Is het ook mogelijk om die Auto Flush deurgrepen te importeren?
Dan kun je, mits de bedrading er al ligt, dat er zelf toch inbouwen?
En het punt was inderdaad dat de bedrading niet is voorbereid.
Duidelijk, bedankt voor dit bericht. Wel jammer dat de bedrading er niet zou zijn, was een leuk DIY project geweestbilgy_no1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:10:
[...]
Er is hier al eerder gerapporteerd dat de dealers dit niet achteraf kunnen inbouwen. Dan gaat het mij zeker niet lukken...
En het punt was inderdaad dat de bedrading niet is voorbereid.
[ Voor 3% gewijzigd door BobDeRooy op 11-04-2022 21:22 ]