Vraag

• KUMASAN
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05 14:18
Hello allemaal,

First off, ik ben geen elektro deskundig in anyway, mijn ervaring met electro gaat niet verder dan lampen monteren, en stopcontact maken. De enige ding dat ik snap met over de groepenkast is dat als omlaag is uit omhoog is aan. Ik kan wel schema lezen en dat werkelijk maken, maar ik zal niet weten wat de proper werkwijze zal zijn.

Dus het probleem, ik wil een vrijstaande inductie kookplaats halen voor ronde € 80 want ik gebruikt echte maar 2 zones tegelijkertijd en ik zie dat als ik vrijstaande en 2 zones wilt zijn ze allemaal 1 fase, probleem is bij mijn huur woning hebben ze de elektra vernieuwd en er zit nu een kookgroep op voor 2 fase.

Eerst wil ik gewoon dan direct op de 1 fase instoppen, maar dan zit ik misschien in het probleem met overbelast als ik alles aan doen zoals de oven, kookplaats alle 2 zones gebruiken, airfryer, koelkast en zo (vaatwasser zal eventueel op de wasmachine groep kunnen zitten omdat die gaat alleen aan voor slapen).

Ik heb foto van de kamer ook geüpload als goed is, op het tegelgedeelte is 2 normale stopcontact, recht ervan is de perilex en nog eventueel bij de switch is nog een normaal stopcontact maar die wil ik houden voor apparaten die ik niet altijd aangesloten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT4SutflbN2vlnpEhPbsQtYNYQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wq84Yh61mhxWhSkiDZvfhh5m.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst wil ik niet de origineel kabel afknippen maar een verloop gebruiken.

Wat zal voor me een goeie oplossing zijn?

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar ons klusforum.

Daarbij, ik denk niet dat het een probleem is wat je wilt doen, dat de kookplaat 1 fase heeft en de kookgroep 2 (2xl1).
De perilex is ongetwijfeld apart gezekerd van de WCD's waarop bijvoorbeeld de airfryer komt.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt een 2x 16a perilex stopcontact dus 2x 3,7kW maakt samen een aansluitwaarde van 7,4kW

De goedkoopste oplossing is de schuko eraf halen, en er een preilex stekker opzetten. Stekker zal je zo'n 10 euro kosten ongeveer.

Wil je een adapter maken zodat je kookplaat origineel blijft, komt daar een contra-schuko van ±5 euro bij, en dan heb je nog een stuk snoer nodig van 3x2,5mm2 die geschikt is voor 3680 watt (3,7kW)

En perilex in de keuken is geen standaard aansluitschema voor dus: meten is weten.Kan met een multimeter, maar met een spanningzoeker werkt het ook om te bepalen waar de spanning zit en waar de nul.

Nu heb ik zelf een 1 fase 4 pits inductie van 3,5kW aan mn perilex stopcontact hangen via een adapter, en heb ik daar ook mn oven bij zitten.

Dus
L1+N1+PE = 3,7kW = Kookplaat
L2+N2+PE = 3,7 kW = Oven

Op die manier gebruik ik dus de 7,4kW perilex kookgroep stopcontact en belast ik daardoor niet de groep van de huiskamer/keuken.

Klein sidenote: Dit is niet geheel volgens de NEN1010 norm. Ik heb het zelf gemaakt, maar je kan het ook kopen.

Dit is ook te koop:
Afbeeldingslocatie: https://kober-elektrotechnik.de/media/image/30/d2/96/20200302_142007.jpg

Hoe dan ook: Perilex koken is en blijft: Eerst meten, het is geen plug'n'play aansluiting!!

Ey!! Macarena \o/

• KUMASAN
Dus als ik het afsplits naar 2 contra-schuko wat moet dan doen met de aarde draad? Gewoon alle 2 aarde kabel die vanuit de contra-schuko komt aan de perilex aansluiten?

Ik heb eventje een schema op Paint gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPMQQJqxqgXnwr1Osq86DY1BD84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BehJuOHxnXzpAR7uVXyZYCzh.png?f=fotoalbum_large

Of zal ik gewoon deze kopen? kost € 45 incl btw en verzending:
https://www.goappoldro.nl...verloopstekker-230v-ip44/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guR-wvNOMB6DnKzYTFcPAr1Jktc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U2uBwiJGCE81G2Ex4wS2M6oy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Meten is weten, want de pinout van het Perilex stopcontact hoeft niet perse te zijn zoals je nu afbeeld. Is helaas niet echt een vaste standaard in waardoor het soms net een tikje anders is aangesloten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker als je er twee schuko's wilt zou ik die €45 nog overwegen. Twee kabels in een Perilex is wel een beetje proppen. En inderdaad, PE naar beide kanten.

Maar misschien nog even plaatje van je meterkast. Heb je echt een fornhuisgroep (gekoppelde 16A) of een krachtgroep (3x16A). In laatste geval zal anders op deze manier een van de twee stopcontacten 400V hebben :+

• KUMASAN
De woningbouw heeft een schema gemaakt van de meterkast maar die klopt voor geen meter, dus ik ga deze wekend (verhuizing) nog even kijken wat is wat.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:15:
Zeker als je er twee schuko's wilt zou ik die €45 nog overwegen. Twee kabels in een Perilex is wel een beetje proppen. En inderdaad, PE naar beide kanten.

Maar misschien nog even plaatje van je meterkast. Heb je echt een fornhuisgroep (gekoppelde 16A) of een krachtgroep (3x16A). In laatste geval zal anders op deze manier een van de twee stopcontacten 400V hebben :+
Uhm nee ;)

Check dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://ivan.goethals-jacobs.be/wp-content/uploads/2015/12/3fase400V.png

Je hebt gewoon 3x230v of 1x 400v met krachtstroom, en dan maakt het niet uit of het een 16a 3 fase perilex of een 3 fase 16a p5 cee is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png

Voor 400 volt heb je geen nul nodig. Wil je van die 400volt ook 230v aftakken heb je die nul wel nodig. Er zijn ook 4p cee stopcontacten met alleen L1, L2, L3 + PE

Ey!! Macarena \o/

• Septillion

Septillion

@RaZ Niet als je het correct aan sluit nee. Maar als je een Perilex naar 2x Schuko pakt bedoelt voor een fornhuisgroep (dubbel 16A) maar die vervolgens aan een krachtstroom Perilex hangt heb je één Schuko met 400V. Op de plek van N2 heb je dan namelijk opeens L2 zitten (en op L2 zit nu L3). De tweede Perilex hangt dus tussen L2 en L3 = 400V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:41:
@RaZ Niet als je het correct aan sluit nee. Maar als je een Perilex naar 2x Schuko pakt bedoelt voor een fornhuisgroep (dubbel 16A) maar die vervolgens aan een krachtstroom Perilex hangt heb je één Schuko met 400V. Op de plek van N2 heb je dan namelijk opeens L2 zitten (en op L2 zit nu L3). De tweede Perilex hangt dus tussen L2 en L3 = 400V.
Dat is juist het irritante van perilex. Je moet echt weten wat je doet.

De ene fabrikant zegt kookgroep (L2N2+PE) 2x fase 2x nul 1x aarde, een fornuisgroep is 3x fase, 1x nul, 1x aarde. De andere zegt precies wat jij ook zegt, het tegenovergestelde. Zolang men dat nog door elkaar blijft halen blijft het simpelweg eerst meten, dan aansluiten. En als men dat een perilexstekker met snoer koopt zit je met kleuren te hannesen als je een 2x16a hebt, dan klopt er helemaal niks meer van als je de kleurcode aansluit op je kookplaat/fornuis die zonder snoer en stekker geleverd wordt.

Sowieso moet je gewoon meten, en de kookgroep/fornuisgroep in de meterkast zegt vaak genoeg als je daar een foto van maakt en het hier even post.

Ey!! Macarena \o/

• Septillion

Septillion

@RaZ Ja het blijft erg irritant dat Perilex in 2 (of eigenlijk 3 als je ventilatie meetelt) manieren gebruikt wordt. Dus of dubbel 16A (1-fase) of voor 3x16A (3-fase) :/ Gewoon een CEE stekker voor 3-fase zou naar mijn idee veel mooier zijn. Maar goed, die is net wat minder compact...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yup, en als @KUMASAN z'n schema die die hier heeft staan na z'n paint-skillz klopt, zit dat wel snor. Dat schema heb ik hier ook, en ik heb daar zelf een adapter/verloop van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0kKvwSnuVVxEQmlAavCP6wp9.webp

[ Voor 37% gewijzigd door RaZ op 02-09-2023 18:45 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthilde
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06-2022
Dag,
Mijn zoon gaat in een studentenstudio in Leiden wonen. Ik heb voor hem een inductiekookplaat gekocht, met een 'normale' (1-fase) stekker, via Marktplaats (€ 200).
Ik had geen idee van inductiekookplaten, zelf altijd op gas gekookt.
Nu blijkt die studio (is een heel nieuw gebouwd complex, uit 2014) een perilex-aansluiting te hebben.
Mijn vraag is of ik nu die kookplaat op de één of andere manier met een verloopstekker/adapter in die perilex-aansluiting kan stoppen. Ik kwam door Google-en dit gesprek tegen, ik zag dat er wel wat mogelijk is, maar ik ben totáál niet bekend met electriciteit.
Ik hoop dat iemand me hier verder op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Berthilde schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:15:
Ik kwam door Google-en dit gesprek tegen, ik zag dat er wel wat mogelijk is, maar ik ben totáál niet bekend met electriciteit.
Maar alle info die je vraagt staat wel in dit topic.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthilde
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06-2022
Ik zou graag willen weten wat ik precies moet hebben en hoe ik daaraan kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Team Welles

@Berthilde wat durf je te doen? Een nieuw snoer er op zetten?
Met een multimeter het perilexstopcontact door te meten?
Als dit allebei nee is, dan wordt helpen lastig en kan je het beste fysieke hulp inroepen.
Durf je dit wel aan, dan is een nieuw perilexsnoer erop zetten de beste oplossing.
Daar praten we je wel doorheen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Berthilde schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:15:
Ik zou graag willen weten wat ik precies moet hebben en hoe ik daaraan kom...
Dan zal je eerst moeten weten wat voor aansluiting je hebt, en dat kan je zien in je meterkast

Er zijn maar 2 varianten:
- Enkelfase dubbel uitgevoerd: 2x een fase, 2x een nul, 1x een aarde (2x 3,7kW = max 7,4kW), of
- 3 fase krachtstroom: 3x een fase, 1x een nul, en 1x een aarde (3x 3,7kW = max 11,1kW)

In een perilex stopcontact heb je dus sowieso genoeg power om een 3,7kW kookplaat aan te sluiten.

Daarbij is perilex per definitie geen plug en play, en zal je moeten weten wat je hebt voordat je het goed kan aansluiten.

Ik heb zelf een adapter gemaakt om een enkelfase kookplaat en oven op mn perilex aan te sluiten.

De meest eenvoudige optie is de stekker van je kookplaat afknippen en er een perilex-stekker op te zetten, en dan ben je voor zo'n 11 euro wel klaar. Die kan je bij elke bouwmarkt scoren.

Ik vond dat zelf een slecht plan, want ik heb nu een 3,5kW kookplaat en een 2,5kW oven op mn 7,4kW perilex stopcontact zitten zodat ik beide groepen kan gebruiken voor het koken.

Maar nogmaals, perilex is geen plug en play, meten is weten!!

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Team Welles

@RaZ -h :)
@Berthilde je kunt inderdaad in de meterkast kijken, maar aangezien je toch moet meten aan het perilex-stopcontact zelf lijkt me dat een zekerder manier.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1