Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Op zoek naar de juiste producten voor smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ramk1ng
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-11 18:08
Goedendag Demotic kenners.

Ik ben op zoek naar een x aantal producten. Mijn kennis over smarthomes is minimaal, maar ik zou desondanks graag het e.e.a. gaan integreren in mijn huis.

Momenteel heb ik nog geen smarthome producten.

De producten / functionaliteiten die ik wens te gaan gebruiken zijn:
Slimme deurbel
2 camera's voor buiten
Bij voorkeur geen abbonement voor de opslag van camerabeelden( geen must)

Slimme thermosstaat
Slim google home apparaat ( voor o.a. commando's geven, maar ook muziek afspelen)
Chromecast
Slimme stofzuiger
Ook wil ik op commando bepaalde apparaten aan/uit kunnen zetten. Zoals de televisie, computer,

Bij voorkeur wil ik ook alle producten op een fatsoenlijke wijze laten samenwerken en op een eenvoudige manier aansturen ( niet via 5 verschillende apps of systemen).

Ik heb gepoogd mij te laten adviseren op locaties bij de Mediamarkt bij hun smartliving afdeling en bij de Cooblue store. Beiden hebben mij in principe onvoldoende geholpen en ben ik met net zoveel vragen teruggestuurd naar huis.

Ik lijk een voorkeur te hebben voor Eufy voor wat betreft de deurbel en camera's, gezien de gelezen reviews, geen abbonement en ik heb begrepen dat dit zou kunnen samenwerken met google Home.

Over de Nest Learning Thermostat lees ik verschillende recensies over de werking en tevredenheid, maar ben zelf totaal niet bekend met andere merken.

Verder heb ik geen idee wat ik nodig heb en ben zoals gezegd een redelijke noob.

Ik hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen sturen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is nogal een lijst voor een topic of een bezoekje aan de mediamarkt.

Voor al die toestellen zijn al wel topics. Je moet dat per toestel bekijken en dan kijken wat je eisen zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ramk1ng
Marzman schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:36:
Het is nogal een lijst voor een topic of een bezoekje aan de mediamarkt.

Voor al die toestellen zijn al wel topics. Je moet dat per toestel bekijken en dan kijken wat je eisen zijn.
Begrijp ik. Probleem is echter dat ik niet goed begrijp hoe ik de juiste systemen met elkaar zou koppelen en hoe wat werkt.

Ik wil niet diverse producten die op basis van de losse specificatie aan mijn eisen voldoen kopen, om er vervolgens achter te komen dat het gebruiksvriendelijke deel niet goed is, omdat ik met 3 verschillende apps / systemen moet werken.

Netjuist daarom ging ik naar een mediamarkt die een hele aparte smartliving afdeling hadden. Dit met de hoop dat ze mij precies konden vertellen welke producten ik binnen welke set kon kopen zodat dit allemaal compatible was. Helaas was die expertise niet aanwezig ( op dat moment in ieder geval).

Vandaar de vrij uitgebreide vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramk1ng op 14-11-2021 23:43 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:45
De apparaten die je noemt zijn nogal verschillend. Ik begrijp niet zo goed wat je verwacht van de samenwerking tussen een slimme stofzuiger en een chromecast bijvoorbeeld. Hoe zie je dat zelf voor je?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Compatible met wat? Welke software wil je gebruiken en waarom moet een stofzuiger en een deurbel compatibel zijn? Als je het met een Google home wilt kunnen bedienen moet je dat vragen in de mediamarkt.

Je kan ook niet vragen of je een electrische fiets of auto moet kopen voor de route naar je werk en meteen welk merk en kleur zodat je niet met een niet compatibel voertuig bij een laadstation op de route naar je werk strandt. Je moet vragen afbakenen.

/▌

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
Wat je wil kan wel uiteraard, maar dat is niet iets wat zomaar even makkelijk ingeregeld is.
Met Home Automation software als Home Assitant of Domoticz kun je alles aan elkaar knopen, zodat je één centraal punt hebt waar alles bij elkaar komt. Dat kun je dan weer aan Google Assistant hangen zodat je het ook met Google Home kunt bedienen.

Echter is dat iets wat een hoop inspanning en tijd kost voordat je dat goed voor elkaar hebt. Wellicht dat Homey ook voor je zou kunnen werken als centraal punt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Home Assistant configuratie

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:00
Mediamarkt zal deze vraag jou ook niet kunnen beantwoorden behalve als je net een medewerker tegen komt die daar extreem goed mee is, of in geinterreseerd in is.

Daarnaast, zou ik toch zelf eerst wat zoeken zoals hier.

Daarna wat andere tweakers aangeven, afbakenen.

• ChrisBV69
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 22:34
ik ben langzaamaan ook voor het eerst mijn smart home aan het plannen en kan aanraden hier te beginnen om te zien wat de mogelijkheden zijn en vanuit daar je doelen te bepalen:
https://nl.hardware.info/...met-google-home-en-z-wave

na het zien van de video realiseer je je hoeveel er eigenlijk kan en dat het dus belangrijk is om stapje voor stapje je smarthome op te bouwen. of in een keer alles goed te doen en uitgebreid te plannen, maar daar heb je de kennis voor nodig die jij en ik nog niet hebben.

als vervolg is deze video handig met kijkersvragen:
https://nl.hardware.info/...limste-huis-van-nederland

mijn eerste conclusie is dat je er voor moet zorgen dat je basis goed moet zijn waar alles samen komt; bijvoorbeeld door het kiezen van je bassistation zoals ZipaTile 2 of Homey. Daarna lijkt het me een leuke klus en goed te doen om stap voor stap uit te breiden.

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Huisautomatisering is een (dure) hobby ;) waar vaak een hoop tijd in gaat zitten. In dit stadium is het dus belangrijk dat je het leuk vindt om dit soort dingen uit te zoeken en hier tijd in wilt en kunt investeren.

Zelf heb ik een setup waarbij ik via Z-wave en een Fibaro HomeCenter 2 mijn verlichting en sensoren aanstuur, deze is geintergreerd in HomeAssistant die ik een Docker container op mijn server draai. Hier knoop ik mijn verschillende Domotica producten mee aan elkaar. Ik heb een Neato stofzuiger (deze is trouwens direct geïntegreerd in Google Home (Assistant), ook heb ik Eufy cam's, deze zijn prima en voldoen aan je eisen. Ook zijn deze direct in Google te integreren. Ook heb ik een Nest (v3) thermostaat, voldoet ook prima en uiteraard ook direct te integreren in het Google eco systeem.

Je "uitdaging" is dus nog "Ook wil ik op commando bepaalde apparaten aan/uit kunnen zetten. Zoals de televisie, computer," dit kan afhankelijk van je apparatuur prima via Home Assistant maar vereist dus wel wat tijd. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/ voor alle mogelijkheden.

• Ramk1ng
upje schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:53:
De apparaten die je noemt zijn nogal verschillend. Ik begrijp niet zo goed wat je verwacht van de samenwerking tussen een slimme stofzuiger en een chromecast bijvoorbeeld. Hoe zie je dat zelf voor je?
Dat hoeft uiteraard niet. Ik wil bij voorkeur wel alle apparaten binnen één app kunnen beheren. Of de apparaten op commando met een soort google home kunnen activeren.

Dus dan heb ik het eerder over alle losse apparaten zoals stofzuiger, chromecast, apparaten aan / uit zetten, centraliseren naar een app / home apparaat die ik de commando's kan geven.
TheFes schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:42:
Wat je wil kan wel uiteraard, maar dat is niet iets wat zomaar even makkelijk ingeregeld is.
Met Home Automation software als Home Assitant of Domoticz kun je alles aan elkaar knopen, zodat je één centraal punt hebt waar alles bij elkaar komt. Dat kun je dan weer aan Google Assistant hangen zodat je het ook met Google Home kunt bedienen.

Echter is dat iets wat een hoop inspanning en tijd kost voordat je dat goed voor elkaar hebt. Wellicht dat Homey ook voor je zou kunnen werken als centraal punt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ja het lijkt erop, op basis van de informatie die ik heb verzameld, dat een systeem als home assistent hetgeen is waar ik naar zoek. Hierop de verschillende apparaten aansluiten om vervolgens vanuit dit systeem alles te bedienen.

Ik denk dat ik wel tot de conclusie kan komen dat het allemaal niet is lastiger is dan ik het mij had voorgesteld 8)7

Ik ga zelf dus verder aan de slag om te kijken of ik er wijs uit wordt. In ieder geval bedankt voor de eerste verwijzingen en hulp.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Begin dan simpel, met een Google home, die software (en de juiste gateway) en een paar lampen van de Ikea (staat niet in je post dat je lampen zoekt, maar dat is denk ik wel het simpelste en goedkoopste om te beginnen). En als dat dan werkt dan ga je kijken voor een camera die compatibel is en van daar ga je verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 15-11-2021 13:56 ]

/▌

Pagina: 1