• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Ik heb van familie in het buitenland gehoord dat mijn vader in het buitenland is overleden. Hij woonde in Nederland maar ik had al meer dan 10 jaar geen contact meer met hem, zeer slechte verhoudingen. Verder is er geen familie hier. Ik weet dat hij twee kamers in zijn sociale huurwoning had onderverhuurd volgens mij weten de mensen die nu in het huis zitten niet eens dat hij is overleden. Ze komen er vanzelf wel achter.

Mijn vraag gaat over het ontruimen van de woning. Mijn vader was een enorme hoarder. Het huis zit volgepropt met allerlei troep. Ik heb sowieso geen zin om dat te moeten gaan opruimen. Ik laat het dus over aan de woningbouwmaatschappij. Ze zullen van mij in ieder geval niks horen. Maar ik neem aan dat ze tot ontruiming over zullen gaan als de huur een tijdje niet is betaald. Ik ga verder ook geen andere instanties inlichting over z'n dood.

Weet iemand of de woningmaatschappij de kosten van de ontruiming van de woning op mij kan verhalen? Dan kan toch alleen als iemand daadwerkelijk geregistreerd is als overleden? Zolang niemand zijn dood ergens aangeeft ben ik veilig neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:26:
Ik heb van familie in het buitenland gehoord dat mijn vader in het buitenland is overleden. Hij woonde in Nederland maar ik had al meer dan 10 jaar geen contact meer met hem, zeer slechte verhoudingen. Verder is er geen familie hier. Ik weet dat hij twee kamers in zijn sociale huurwoning had onderverhuurd volgens mij weten de mensen die nu in het huis zitten niet eens dat hij is overleden. Ze komen er vanzelf wel achter.

Mijn vraag gaat over het ontruimen van de woning. Mijn vader was een enorme hoarder. Het huis zit volgepropt met allerlei troep. Ik heb sowieso geen zin om dat te moeten gaan opruimen. Ik laat het dus over aan de woningbouwmaatschappij.
En die gaat niet op zoek naar de erfgenamen om de kosten te verhalen denk je?
Ze zullen van mij in ieder geval niks horen. Maar ik neem aan dat ze tot ontruiming over zullen gaan als de huur een tijdje niet is betaald. Ik ga verder ook geen andere instanties inlichting over z'n dood.
De meeste instanties zullen die info al wel hebben, abonnementen, verzekeringen en zo lopen door (op kosten van de erfgenamen ben ik bang)
Weet iemand of de woningmaatschappij de kosten van de ontruiming van de woning op mij kan verhalen? Dan kan toch alleen als iemand daadwerkelijk geregistreerd is als overleden? Zolang niemand zijn dood ergens aangeeft ben ik veilig neem ik aan?
Zijn dood is vrijwel zeker doorgegeven, als het een westers land betreft in elk geval.
https://www.nibud.nl/cons...16019651705-85e27a48-2ee6

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Ik weet dat hij twee kamers in zijn sociale huurwoning had onderverhuurd volgens mij weten de mensen die nu in het huis zitten niet eens dat hij is overleden. Ze komen er vanzelf wel achter.
Afhankelijk van de manier waarop hij dit onderverhuurde lijkt mij dat inderdaad niet jou probleem. Eerder iets wat deze onderverhuurders met de woningbouwmaatschappij moeten uitzoeken inderdaad.
Dit hangt sowieso af van de wet- en regelgeving van dat betreffende land. In Nederland is het (wat ik kan vinden) wel zo dat bij overlijden de nabestaanden de rechten en plichten van het huurcontract overnemen. In dat geval kan een woningbouwmaatschappij dus zeker kosten voor ontruiming op jou verhalen. Again: ik weet natuurlijk niet hoe het in dat land zit, maar het lijkt mij dat dat enorm veel zal verschillen.

[ Voor 12% gewijzigd door n9iels op 11-11-2021 08:43 ]

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tip: verwerpen erfenis. Daarmee verwerp je de aansprakelijkheid voor alles wat je vader nalaat. Kost je eenmalig ~ € 130 (meer als je minderjarige kinderen hebt), maar dan ben je wel met zekerheid van alles af.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 20:24
Zoals Ardana inderdaad aangeeft de erfenis verwerpen. Dan ben je in 1 klap van alles af.

• MemeMaster
Tens schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:39:
[...]
En die gaat niet op zoek naar de erfgenamen om de kosten te verhalen denk je?

[...]

De meeste instanties zullen die info al wel hebben, abonnementen, verzekeringen en zo lopen door (op kosten van de erfgenamen ben ik bang)

[...]
Zijn dood is vrijwel zeker doorgegeven, als het een westers land betreft in elk geval.
https://www.nibud.nl/cons...16019651705-85e27a48-2ee6
Hij is niet overleden in een westers land. De familie wilde zijn dood wel gaan melden bij de Nederlandse ambassade maar ik heb dat tegengehouden.
Ik snap dat ik erfgenaam ben en zou graag de erfenis willen verwerpen maar ik heb heen overlijdensakte. Ik had de familie in het buitenland gevraagd die naar mij te sturen maar wat ze hebben gestuurd is niet geschikt en dient nog te worden gelegaliseerd bij een notaris, ministerie etc. lang verhaal de familie heeft gezegd dat ik dan maar zelf moet komen om dat te regelen. Daar heb ik echt geen zin in. Was al erg genoeg dat ik telefonisch contact moest hebben met die nare familie, laat staan daar heen geen. Zoveel moeite van mijn kant om zijn zaakjes te regelen na zijn dood verdient mijn vader niet eens. Ik denk nu alleen aan m'n eigen hachje en peace of mind.

Maar hoe gaan zijn schuldeisers zoals de woningmaatschappij dingen op mij verhalen als hij niet eens officieel overleden is? Misschien is hij gewoon naar het buitenland gegaan en nooit meer teruggekomen?

• Tens
Ardana schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:47:
Tip: verwerpen erfenis. Daarmee verwerp je de aansprakelijkheid voor alles wat je vader nalaat. Kost je eenmalig ~ € 130 (meer als je minderjarige kinderen hebt), maar dan ben je wel met zekerheid van alles af.
let wel: jij wel, volgens mij je schuift de verantwoordelijkheid door naar andere familieleden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tens schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:52:
[...]

let wel: jij wel, volgens mij je schuift de verantwoordelijkheid door naar andere familieleden.
Ja, daar is niks aan te doen. Tot de 6e graad gaat dat trouwens. (Ouder-kind is 1 graad, broer-zus is 2 graad).

https://www.erfwijzer.nl/groepen-van-erfgenamen.html

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 08:57 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Tens
MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:52:
[...]

Hij is niet overleden in een westers land. De familie wilde zijn dood wel gaan melden bij de Nederlandse ambassade maar ik heb dat tegengehouden.
is zelf melden bij ambassade de normale gang van zaken? Gaat het niet gewoon via de officiële instanties daar?
Maar hoe gaan zijn schuldeisers zoals de woningmaatschappij dingen op mij verhalen als hij niet eens officieel overleden is? Misschien is hij gewoon naar het buitenland gegaan en nooit meer teruggekomen?
je kunt het proberen, de kans dat het uitkomt blijft aanwezig natuurlijk.

• MemeMaster
Ardana schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:54:
[...]

Ja, daar is niks aan te doen. Tot de 6e graad gaat dat trouwens. (Ouder-kind is 1 graad, broer-zus is 2 graad).

https://www.erfwijzer.nl/groepen-van-erfgenamen.html
Helaas is erfenis verwerpen dud geen optie want ik heb geen overlijdensakte.

Wat gebeurt er met erfgenamen van mensen die gewoon verdwijnen en waarvoor er geen bewijs is dat ze zijn overleden?

• Tens
MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:01:
[...]

Helaas is erfenis verwerpen dud geen optie want ik heb geen overlijdensakte.

Wat gebeurt er met erfgenamen van mensen die gewoon verdwijnen en waarvoor er geen bewijs is dat ze zijn overleden?
Dat bewijs is er wel heb je zelf aangegeven, het is mogelijk alleen nog niet bij NL instanties. Welk land gaat het over?

• MemeMaster
Tens schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:58:
[...]
is zelf melden bij ambassade de normale gang van zaken? Gaat het niet gewoon via de officiële instanties daar?

[...]

je kunt het proberen, de kans dat het uitkomt blijft aanwezig natuurlijk.
Hij is overleden in een derde wereldland niks loopt daar via officiële regels. Van mij mag iemand best melden bij de gemeente in Nederland dat hij is overleden. Maar zolang niemand een overlijdensakte kan laten zien hebben schuldeisers geen poot om op te staan neem ik aan?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
Waarom heb je de melding bij de ambassade tegengehouden? Het lijkt mij dat de familie daar dan al moet bewijzen dat het om een overlijden gaat. Vervolgens gaat ambassade schakelen met Nederland en op zoek naar nabestaanden. Dan wijs jij erfenis af. (Al was het maar omdat je ook geen idee hebt van de schulden).
Omdat ze zijn adres wel zullen hebben, zullen ze zelf wel aankloppen bij woningbouw.

Zijn er meer nabestaanden in NL? Of alleen in het land waar hij is overleden? edit, slecht gelezen, sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 11-11-2021 09:08 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
Maar je hebt al 10 jaar geen contact? Woonde hij überhaupt nog wel in Nederland? Wellicht heeft hij allang geen huurhuis meer en is hij geëmigreerd?

EU DNS: 86.54.11.100

• MemeMaster
Tens schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:03:
[...]

Dat bewijs is er wel heb je zelf aangegeven, het is mogelijk alleen nog niet bij NL instanties. Welk land gaat het over?
West Afrika..... Documenten vanuit daar zijn niet zomaar geldig in Nederland en de Nederlandse overheid krijgt geen automatische melding van een overlijdensakte dat daar is uitgegeven. Het document moet eerst worden gelegaliseerd voordat het geldig is in Nederland, aan dat proces wil ik niet beginnen. Want ik moet dan daar zelf heen of veel geld betalen aan familie om het te doen. Dus zolang juridisch gezien zijn schuldeisers geen grond hebben om achter mij aan te gaan wil ik de boel laten voor wat het is en verder met m'n leven.

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Maar als je geen overlijdingsakte krijgt, weet de woningbouw toch ook niet dat hij overleden is?
Dus waarom zouden ze dan instanties/schuldeisers achter jou aan sturen?

Denk dat de schuldeisers beetje hetzelfde probleem hebben als jij, geen bewijs dat hij daadwerkelijk overleden is, dus kunnen ze geen stappen ondernemen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:09:
[...]

West Afrika..... Documenten vanuit daar zijn niet zomaar geldig in Nederland en de Nederlandse overheid krijgt geen automatische melding van een overlijdensakte dat daar is uitgegeven. Het document moet eerst worden gelegaliseerd voordat het geldig is in Nederland, aan dat proces wil ik niet beginnen. Want ik moet dan daar zelf heen of veel geld betalen aan familie om het te doen. Dus zolang juridisch gezien zijn schuldeisers geen grond hebben om achter mij aan te gaan wil ik de boel laten voor wat het is en verder met m'n leven.
Je kunt je ook "den domme" houden. Is wel lastig nu je hebt tegengehouden dat ze de ambassade zouden informeren. Staat dat zwart of wit? Anders is het wellens/niettes en kan je daar nog mee wegkomen.

Komt op een gegeven moment een instantie bij jou geld halen kan je altijd "in tranen uitbarsten" en zeggen "oh fuck...ik wist niet eens dat hij dood was. Oké, ik ga nu de erfenis verwerpen, wat moet ik doen?".

Kortom...houd je langs de zijlijn en laat je familie in WestAfrika het maar lekker regelen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Als jij de erfenis verwerpt, heb je er toch verder niets mee te maken? Let wel op dat je ook niet zijn huis betreedt etc.

Dan kan zijn overlijden ook gewoon gemeld worden etc. Lijkt me gek dat tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Toke_gt schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:07:
Waarom heb je de melding bij de ambassade tegengehouden? Het lijkt mij dat de familie daar dan al moet bewijzen dat het om een overlijden gaat. Vervolgens gaat ambassade schakelen met Nederland en op zoek naar nabestaanden. Dan wijs jij erfenis af. (Al was het maar omdat je ook geen idee hebt van de schulden).
Omdat ze zijn adres wel zullen hebben, zullen ze zelf wel aankloppen bij woningbouw.

Zijn er meer nabestaanden in NL? Of alleen in het land waar hij is overleden? edit, slecht gelezen, sorry.
Ik heb de melding bij de ambassade tegengehouden omdat ik eerst navraag had gedaan bij de gemeente (zonder m'n naam te noemen) toen vertelde ze mij dat een melding bij de ambassade niet genoeg is en er echt een gelegaliseerde overlijdensakte moet komen voordat hij officieel wordt geregistreerd als overleden in Nederland. Ik wil niet in allerlei trajecten worden gezogen om zo'n gelegaliseerde akte te moeten regelen.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:05
Aan de ene kant wil je er niks mee te maken hebben en aan de andere kant ga je je er wel actief mee bemoeien om melding bij de ambassade tegen te houden. Denk dat dat je nog wel eens in de staart kan bijten als je zo doorgaat. Of je bemoeit je er 100% mee en je gaat dingen regelen of helemaal niet.

• MemeMaster
TepelStreeltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:12:
Maar als je geen overlijdingsakte krijgt, weet de woningbouw toch ook niet dat hij overleden is?
Dus waarom zouden ze dan instanties/schuldeisers achter jou aan sturen?

Denk dat de schuldeisers beetje hetzelfde probleem hebben als jij, geen bewijs dat hij daadwerkelijk overleden is, dus kunnen ze geen stappen ondernemen.
Ja dit is ook mijn gedachtegang. Maar ik vroeg me af of het bij "vermiste" mensen na een paar jaar toch mogelijk is voor schuldeisers om achter erfgenamen te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is hij Nederlander van oorsprong of niet? Had hij AOW etc..? Anders kan het zijn dat de NL overheid namelijk dus bij jou uiteindelijk op de stoep staat.

Ik kan je trouwens alleen maar aanraden het juiste te doen, goed afsluiten, alle open eindjes afhandelen. Vroeg of laat komen zulke dingen toch weer terug, het zal dan altijd in je achterhoofd blijven ronddwalen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wellicht een gekkie gedachte, maar: helemaal niks doen? Waarom zou je wat doen? Zonder offciele papieren is er geen bewijs van overlijden. Wat kan er dan gebeuren richting jou? Wie zal er aanklopen bij jou dan? En waarvoor? Als zij claimen dat jouw vader is overleden en jij dus als erfgenaam zaken moet gaan regelen dan mogen ze met een officieel bewijs komen. Als ze die hebben dan doe je vervolgens afstand van alles op basis van de aangeleverde officiele documentatie. Niks ondernemen, niks doen lijkt mij het beste advies.

B.t.w.; is hij getrouwd? Heeft hij een geregistreerde partner daar in het buitenland? Zo ja, dan is het hun probleem, niet de jouwe.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
Niets doen en alle vragen om zaken te regelen, eventueel erfenis weigeren als er ooit officieel bericht komt dat hij is overleven lijkt me in dit geval voldoende. Maar goed, mocht je meer willen doen dan dat, even juridische bijstand inschakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door PatrickH89 op 11-11-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
erwn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:12:
Als jij de erfenis verwerpt, heb je er toch verder niets mee te maken? Let wel op dat je ook niet zijn huis betreedt etc.

Dan kan zijn overlijden ook gewoon gemeld worden etc. Lijkt me gek dat tegen te houden.
Zo makkelijk gaat dat niet. Je moet het ook bewijzen en als er kinderen zijn dan schuift het dus door naar de volgende graad en als deze minderjarige zijn dan is dat zeer lastig en zul je naar de rechter moeten.

Spreek uit ervaring.
Misschien even terug lezen is allemaal al beantwoord ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bartske schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:16:
Aan de ene kant wil je er niks mee te maken hebben en aan de andere kant ga je je er wel actief mee bemoeien om melding bij de ambassade tegen te houden. Denk dat dat je nog wel eens in de staart kan bijten als je zo doorgaat. Of je bemoeit je er 100% mee en je gaat dingen regelen of helemaal niet.
Zou me niet verbazen. TS lijkt niet helemaal zuiver te handelen.

• Tens
Vorkie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:19:
Is hij Nederlander van oorsprong of niet? Had hij AOW etc..? Anders kan het zijn dat de NL overheid namelijk dus bij jou uiteindelijk op de stoep staat.

Ik kan je trouwens alleen maar aanraden het juiste te doen, goed afsluiten, alle open eindjes afhandelen. Vroeg of laat komen zulke dingen toch weer terug, het zal dan altijd in je achterhoofd blijven ronddwalen.
lees ook net dat het niet melden van overlijden bij de bank strafbaar is. niet zeker of het voor TS geldt, maar lijkt me de moeite waard om even uit te zoeken.

Het niets doen ( en de verantwoordelijkheid en kosten bij anderen leggen) kan alleen goed gaan als zeker is dat de overlijdensakte nergens geregistreerd is. Anders kan de info toch naar NL doorsijpelen (als dat nog niet gebeurd is). Ook als de eventuele schulden groot genoeg zijn zal een schuldeiser toch eerder verder zoeken en al gauw via de onderhuurders bij de familie terechtkomen. En ik heb het gevoel dat de familie ter plekke de schuldeiser maar al te graag naar TS doorstuurt.

En je eigen peace of mind.... ik ben bang dat het mij in mijn hoofd zou blijven achtervolgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:25:
[...]

TS heeft geen legitiem bewijs dat zijn vader is overleden behalve kennelijk een melding van familie uit West Afrika. Misschien leeft zijn vader nog wel en is het gewoon een gemene streek om TS met een hoop problemen op te zadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 15:40
[...]

Nou, ik denk dat TS in een moeilijke situatie zit. Als hij eenmaal gaat melden dat zijn vader dood is, dan moet hij dus eerst in West-Afrika een overlijdensakte regelen die voldoet aan Nederlandse wetgeving en vervolgens hier naar de gemeente en zijn erfenis verwerpen om uiteindelijk een woningbouwvereniging te helpen die het kennelijk niet door hebben dat iemand al 10 jaar niet in Nederland woont en zijn woning onderverhuurt.
Of hij kan zorgen dat er niks gemeld wordt en hoeft hij de hele administratieve draaimolen niet door, maar dat is natuurlijk ethisch niet helemaal verantwoord.

Het is de vraag, hoeveel moeite is het je waard om voor iemand anders iets op te lossen wat eigenlijk niet jouw probleem is.

• pietje63
  • Laatst online: 17:30

pietje63

RTFM

TS wordt toch pas aansprakelijk voor de schulden als hij de ergenis heeft aanvaard? Het lijkt erop dat hij sowieso drie maanden heeft na overlijden voor het maken van de keuze: https://www.erfrechtshulp.nl/aanvaarden-van-de-erfenis/

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Muismat1991 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:50:
[...]

Het is de vraag, hoeveel moeite is het je waard om voor iemand anders iets op te lossen wat eigenlijk niet jouw probleem is.
hij heeft actief voorkomen dat anderen de dood zouden melden toch? Verandert de zaak nogal imo

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Volgens mij kan TS gewoon open kaart spelen. Hij kan aan de ambassade en aan de verhuurder doorgeven dat hem ter ore is gekomen dat z'n vader met wie hij al lang geen contact meer had in West Afrika is overleden. Dan kunnen ze het verder zelf uitzoeken. TS is toch niet gehouden alles omtrent het overlijden te regelen? Wellicht dat TS ooit bericht krijgt dat hij erfgenaam is, maar die kan hij dan alsnog verwerpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurma op 11-11-2021 10:08 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
pietje63 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:56:
TS wordt toch pas aansprakelijk voor de schulden als hij de ergenis heeft aanvaard? Het lijkt erop dat hij sowieso drie maanden heeft na overlijden voor het maken van de keuze: https://www.erfrechtshulp.nl/aanvaarden-van-de-erfenis/
Even gaan zoeken op basis van die 3 maanden. (Wat gebeurt er na 3 maanden?):
https://www.erfrechtonline.nl/clients/aanvaarding/

Die termijn van beraad hoeft dus geen issue te zijn voor de TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

TS had volgens mij beter direct aan kunnen geven helemaal niets met de afhandeling te maken te willen hebben en vooral niet tegen mensen in het buitenland moeten gaan zeggen wat ze allemaal wel of niet moeten doen. Dat zoeken ze daar maar uit. Komt er nooit een overlijdensakte in NL? Niet het probleem van de TS. Komt men navraag doen bij TS? Geen idee... contact al meer dan 10 jaar verbroken. TS heeft van "horen zeggen" dat hij ergens in West Afrika woont.... Huurwoning in NL? O, wat raar!!!! Geen idee hoe dat zo komt.... TS weet niet beter dan dat hij geëmigreerd is.

Deze afhandeling wordt een flink wespennest. Als ik het verhaal zo lees, lijkt het erop dat we het over iemand hebben die ergens in Afrika als koning leefde met geld uit NL, o.a. illegale huurinkomsten. Dat wordt advocatenwerk.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kurma schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:07:
Volgens mij kan TS gewoon open kaart spelen. Hij kan aan de ambassade en aan de verhuurder doorgeven dat hem ter ore is gekomen dat z'n vader met wie hij al lang geen contact meer had in West Afrika is overleden. Dan kunnen ze het verder zelf uitzoeken. TS is toch niet gehouden alles omtrent het overlijden te regelen? Wellicht dat TS ooit bericht krijgt dat hij erfgenaam is, maar die kan hij dan alsnog verwerpen.
Tja. Ik zou het niet eens aan de verhuurder doorgeven. De ambassade zou een logische plek zijn, maar zonder overlijdensakte zeggen die waarschijnlijk ook "eh oké, goed verhaal".

Hoezeer moet TS zich inspannen op basis van, laten we eerlijk zijn, een mondeling overlijdensbericht?

Hoe groot is de kans dat de verhuurder via-via-via-via bij TS in Nederland uit komt?

Het is makkelijk om met west-Europese ogen naar de gang van zaken te kijken en de checklistjes van "zo hoort het formeel" af te lopen, maar in dit geval zou ik achterover leunen en afwachten of ze überhaupt bij TS uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

TMDC schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:11:
[...]

Hoe groot is de kans dat de verhuurder via-via-via-via bij TS in Nederland uit komt?
Als TS erfgenaam is dan lijkt die kans me vrij groot. Als ze er dan vervolgens achter komen dat hij willens en wetens een overlijdensbericht naar de ambassade heeft tegengehouden lijkt het me dat ze een redelijk sterke zaak hebben tegen hem.

Enige wat ik TS zou willen adviseren, volg de wet hierin. Je weet van het overlidjen, houd dergelijke berichtgeving niet tegen en zorg ervoor dat je zsm regelt dat je geen erfgenaam bent. Let op, ook je in gedrag gedragen als een erfgenaam kan er al voor zorgen dat je aansprakelijk wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door @r!k op 11-11-2021 10:19 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

[...]

Tja. Ik zou het niet eens aan de verhuurder doorgeven. De ambassade zou een logische plek zijn, maar zonder overlijdensakte zeggen die waarschijnlijk ook "eh oké, goed verhaal".

Hoezeer moet TS zich inspannen op basis van, laten we eerlijk zijn, een mondeling overlijdensbericht?

Het is makkelijk om met west-Europese ogen naar de gang van zaken te kijken en de checklistjes van "zo hoort het formeel" af te lopen, maar in dit geval zou ik achterover leunen en afwachten of ze überhaupt bij TS uitkomen.
Welke verhuurder? TS weet niets van de huidige situatie van die man. Hij had "vroeger" een huurwoning, maar of dat nog steeds zo is..... niet onmogelijk. Gewoon wegblijven daar. Als je nu allemaal dingen gaat doen, dan kom jij in beeld als "degene die het allemaal regelt". En dat is nou precies wat je niet wil.

Verwijderd

@r!k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:17:
[...]

Als TS erfgenaam is dan lijkt die kans me vrij groot.
Hoe dan? De man is volgens "de administratie" niet overleden. Zodra er geen huur meer binnenkomt, begint men zich af te vragen hoe dat zit en komt er iemand langs om verhaal te halen. Die treft hem dan "niet thuis". Dat betekent niet dat hij automatisch dat "toch wel dood zal zijn" en dat men dan op zoek gaat erfgenamen.

Sterker nog.... wat nou als de onderhuurders netjes elke maand blijven betalen en de huur daardoor ook gewoon netjes elke maand afgeschreven kan worden.... Dan hoor je van de verhuurder voorlopig helemaal niets, gok ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:52:
[...]

De familie wilde zijn dood wel gaan melden bij de Nederlandse ambassade maar ik heb dat tegengehouden.
Wat dacht je precies hier mee te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
[...]

Wat bedoel je precies met deze opmerking? :/

Die familie kan leuk naar de ambassade gaan daar, maar ik zit dan straks opgezadeld met alle gevolgen hier. Is het dan raar als ik hen vraag dit nog niet te doen zodat ik het een en ander kan uitzoeken?

Als hij in NL was overleden had ik de erfenis gewoon kunnen verwerpen en verder met m'n leven, maar aangezien dit niet het geval is en zaken doen met de autoriteiten waar hij is overleden geen pretje is heb ik deze keuze gemaakt.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:20:
[...]

Hoe dan? De man is volgens "de administratie" niet overleden. Zodra er geen huur meer binnenkomt, begint men zich af te vragen hoe dat zit en komt er iemand langs om verhaal te halen. Die treft hem dan "niet thuis". Dat betekent niet dat hij automatisch dat "toch wel dood zal zijn" en dat men dan op zoek gaat erfgenamen.

Sterker nog.... wat nou als de onderhuurders netjes elke maand blijven betalen en de huur daardoor ook gewoon netjes elke maand afgeschreven kan worden.... Dan hoor je van de verhuurder voorlopig helemaal niets, gok ik zo.
Vroeg of laat zal deze persoon toch als overleden worden gezien, dan gaan schuldeisers echt wel achter de erfgenamen aan.

En bewust dit soort informatie achterhouden, ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat dit zelfs strafbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
[...]

Tja. Ik zou het niet eens aan de verhuurder doorgeven.
Waarom zou je dat niet doen?
De ambassade zou een logische plek zijn, maar zonder overlijdensakte zeggen die waarschijnlijk ook "eh oké, goed verhaal".

De juridische kant daarvan weet ik niet, maar naar mijn mening kan TS het op z'n minst even doorgeven. Dan kan hem achteraf in elk geval geen verwijt worden gemaakt.
Vóór het officiële overlijden: nihil. Na overlijden en verwerpen van de nalatenschap: nihil.
Uiteindelijk kan de rechter in Nederland ook een vermist persoon als "overleden" aanmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in PFSL, move daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 17:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vind het een risico om zo te laten doorsudderen. Ik snap dat het vervelend is, maar zou nu wel wat proactiever zijn om er ook definitief een punt achter te kunnen zetten. je zit er niet op te wachten dat het na een paar jaar ineens toch officeel wordt en er ineens allerlei grotere problemen zijn op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
@r!k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:23:
[...]

Vroeg of laat zal deze persoon toch als overleden worden gezien, dan gaan schuldeisers echt wel achter de erfgenamen aan.

En bewust dit soort informatie achterhouden, ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat dit zelfs strafbaar is.
Deze vraag heb ik gesteld aan de gemeente: wat gebeurt er als iemand niet als overleden is geregistreerd maar lange tijd onvindbaar is. Maar daar konden ze me ook geen anteoord op geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:22:
[...]

Wat bedoel je precies met deze opmerking? :/

Die familie kan leuk naar de ambassade gaan daar, maar ik zit dan straks opgezadeld met alle gevolgen hier. Is het dan raar als ik hen vraag dit nog niet te doen zodat ik het een en ander kan uitzoeken?

Als hij in NL was overleden had ik de erfenis gewoon kunnen verwerpen en verder met m'n leven, maar aangezien dit niet het geval is en zaken doen met de autoriteiten waar hij is overleden geen pretje is heb ik deze keuze gemaakt.
Helemaal niet waar. Familie meldt het bij ambassade, die zetten het door en de gevolgen zijn niet veel anders dan als hij in NL overleden was. Na het melden bij ambassade kun je net zo goed erfenis verwerpen.

Dat je als erfgenaam iets moet gaan regelen kom je niet onderuit.

Nu gaat de huur niet meer betaald worden, als hij toeslagen of AOW kreeg lopen die dood voor iemand die niet dood gemeld waren (en dat geld wordt waarschijnlijk in West-Afrika uitgegeven) en dan komen ze uiteindelijk alsnog bij jou terecht als ze hier in Nederland erachter komen dat hij dood is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
@r!k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:17:
[...]

Als TS erfgenaam is dan lijkt die kans me vrij groot.

....
Dat is me nogal een aanname. Wie zegt dat TS in de GBA geregistreerd staat als familie van deze vrolijke meneer?

Verder: ik zou als ik in jouw schoenen stond een redelijke poging doen om bij Nederlandse autoriteiten dit netjes te regelen m.a.w. schriftelijk melding maken naar ambassade en gemeente van vermoedelijk overleiden in buitenland (immers enkel mondeling gehoord en geen wettige overleidensakte) en vragen om bevestiging van deze twee instanties.
Op die manier kan jij later altijd aantonen dat je naar beste eer en geweten jouw burgerplicht in Nederland vervuld hebt.
Enig contact met buitenlandse instanties zou ik in dit geval compleet afwijzen, aangezien jij geen contact hebt met je vader, en de situatie in het vreemde land niet kan beoordelen.

[ Voor 52% gewijzigd door sebastiaan89 op 11-11-2021 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je kunt er ook even een belletje aan wagen voor vrijblijvend juridisch advies, wellicht kunnen zij jou verder helpen:
https://www.rechtstelefoo...GIimlWpt3iOxoCxCcQAvD_BwE

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

sebastiaan89 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is me nogal een aanname. Wie zegt dat TS in de GBA geregistreerd staat als familie van deze vrolijke meneer?
TS geeft zelf al aan dat het diens vader is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Ik zou als enige aangeven dat ze het daar kunnen regelen met de ambassade en dat je er verder niets mee te maken wilt hebben.
Mochten er hier instanties komen, aangeven dat je de erfenis verwerpt, wellicht met reden.

Door het tegen te houden heb je het al eigenlijk te veel eigen gemaakt.
Maar erfenis verwerpen kan volgens mij gewoon tot 3 maanden nadat ze met de erfenis bij je zijn gekomen. Maar zeker weten doe ik het niet. Schakel inderdaad zoals al gezegd is, juridisch advies in. Geef aan hoe en wat en wat je dus al gedaan hebt en vraag om raad. Wellicht is er een simpele oplossing en kun je het achter je laten.

• sebastiaan89
@r!k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:33:
[...]

TS geeft zelf al aan dat het diens vader is.
Maar we weten de nationaliteit en geboorteland van TS noch vader...
Familie relatie zal uiteindelijk wel aangetoond kunnen worden, maar of de Nederlandse overheid ergens een registratie heeft van deze erfgenaam is niet per se vanzelfsprekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@r!k schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:23:
[...]

TS heeft dus geen "informatie". Hij heeft een telefoontje gekregen ergens uit Afrika. Wat ik persoonlijk een groot risico vind, is dat TS toen een actieve houding aangenomen heeft en ervoor heeft gezorgd dat dit bericht niet bij de NL ambassade is terechtgekomen. TS was niet betrokken, maar die handeling zou je als "betrokkenheid" kunnen zien. TS had toen telefonisch direct aan moeten geven heel bewust al jaren geen contact meer te hebben en zich niet geroepen te voelen om hierin betrokken te worden. En als ze dan in Afrika besluiten om melding te doen bij de ambassade.... nou dan doen ze dat toch lekker. In het ergste geval gaan daar wat raderen draaien en komt er uiteindelijk toch een overlijdensakte naar NL. Dan kan TS op dat moment de erfenis verwerpen voor zichzelf en zijn eventuele kinderen.

Of je doet mee, of je doet niet mee. Je kunt niet zeggen: "Ik doe niet mee, maar jij moet nu even dit en dit wel of niet doen...." Dan doe je dus wél mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
sebastiaan89 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:28:
[...]

Helaas is hij wel officieel mijn vader. Anders zou ik me niet druk maken. Hij heeft nog twee minderjarige kinderen maar die waren gelukkig niet door hem erkend. Dit is ook de reden dat ik op de hoogte ben van de situatie van mijn vader ondanks dat ik hem 10 jaar niet had gesproken. Zijn andere twee kinderen hadden wel contact met hem en hen spreek ik regelmatig. Het zijn tieners en ik wil hen niet lastig vallen met de situatie (hun moeder wil er al helemaal niks mee te maken hebben). Ze hebben me gevraagd om naar het huis te gaan om foto's etc. voor ze te halen (ze willen niet zelf gaan ivm met de huurders) maar ik heb ze al gezegd dat ik het huis niet in ga en de gemeente alles vanzelf komt ontruimen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:37:
[...]

Helaas is hij wel officieel mijn vader. Anders zou ik me niet druk maken. Hij heeft nog twee minderjarige kinderen maar die waren gelukkig niet door hem erkend. Dit is ook de reden dat ik op de hoogte ben van de situatie van mijn vader ondanks dat ik hem 10 jaar niet had gesproken. Zijn andere twee kinderen hadden wel contact met hem en hen spreek ik regelmatig. Het zijn tieners en ik wil hen niet lastig vallen met de situatie (hun moeder wil er al helemaal niks mee te maken hebben). Ze hebben me gevraagd om naar het huis te gaan om foto's etc. voor ze te halen (ze willen niet zelf gaan ivm met de huurders) maar ik heb ze al gezegd dat ik het huis niet in ga en de gemeente alles vanzelf komt ontruimen.
Uh.... jij gaat NIET naar dat huis en gaat al HELEMAAL NIETS meenemen. Dat zou even bot gezegd wel het allerstomste zijn wat je zou kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
Arunia schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:33:
Ik zou als enige aangeven dat ze het daar kunnen regelen met de ambassade en dat je er verder niets mee te maken wilt hebben.
Mochten er hier instanties komen, aangeven dat je de erfenis verwerpt, wellicht met reden.

Door het tegen te houden heb je het al eigenlijk te veel eigen gemaakt.
Maar erfenis verwerpen kan volgens mij gewoon tot 3 maanden nadat ze met de erfenis bij je zijn gekomen. Maar zeker weten doe ik het niet. Schakel inderdaad zoals al gezegd is, juridisch advies in. Geef aan hoe en wat en wat je dus al gedaan hebt en vraag om raad. Wellicht is er een simpele oplossing en kun je het achter je laten.
Als het inderdaad mogelijk is om de erfenis te verwerpen wanneer de schuldeisers al voor de deur staan met eigen bewijs dat hij is overleden vind ik het geen probleem om te melden dat hij is overleden (ik zal juridisch advies hierover inwinnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Helaas, dan zal het links of rechtsom ooit jouw kant opkomen.
Verstandig dat je de woning niet betreden hebt, dat zou pas echt problemen hebben opgeleverd. Ik zou nu echt juridisch advies inwinnen als ik jou was, die gemoedsrust is prima 500 a 1000 euro waard zou ik zeggen.
Zoals eerder geschreven zou ik met een advocaat oid overleggen wat de minimale inspanning is die je kan doen waardoor je op een later moment kan bewijzen dat jij naar eer en geweten gehandeld hebt voor een goede oplossing zonder de verantwoordelijkheid daarvoor op je te nemen.
Ik zou het zelf heel moeilijk vinden in een later stadium om aan een woningbouw of erger nog een rechter te moeten verkopen dat ik van niets wist terwijl dat wel zo was....

Dat is denk ik het belangrijkste, om binnen de juridische kaders het zo af te handelen dat jij er rustig van kan slapen. Het lijkt mij evident dat je daarvoor niet naar West Afrika zou moeten hoeven reizen, maar een bepaalde inspanning is helaas wel nodig waarschijnlijk.

Sterkte met de zaak iig, ik hoop voor je dat dit uiteindelijk meer rust in je leven brengt.

[ Voor 20% gewijzigd door sebastiaan89 op 11-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Hoe dan ook. Sterkte TS, een slechte band met je vader is al klote genoeg, dan dit soort dingen erbij kan voor flink wat stress zorgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

sebastiaan89 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:40:
Helaas, dan zal het links of rechtsom ooit jouw kant opkomen.
Verstandig dat je de woning niet betreden hebt, dat zou pas echt problemen hebben opgeleverd. Ik zou nu echt juridisch advies inwinnen als ik jou was, die gemoedsrust is prima 500 a 1000 euro waard zou ik zeggen.
Zoals eerder geschreven zou ik met een advocaat oid overleggen wat de minimale inspanning is die je kan doen waardoor je op een later moment kan bewijzen dat jij naar eer en geweten gehandeld hebt voor een goede oplossing zonder de verantwoordelijkheid daarvoor op je te nemen.
Ik zou het zelf heel moeilijk vinden in een later stadium om aan een woningbouw of erger nog een rechter te moeten verkopen dat ik van niets wist terwijl dat wel zo was....
Je moet alleen datgene doen waartoe je verplicht bent. Al het andere wat je doet, kan uiteindelijk alleen maar tegen je werken. Dat gaat er alleen maar voor zorgen dat er mogelijk juist extra verantwoordelijkheden op jouw bordje terecht gaan komen.

Zodra er een formele overlijdensaktie in NL is, komt men vanzelf bij de TS uit. Die kan op dat moment verwerpen en is dan dus niet aansprakelijk voor de schulden uit de erfenis. Heel sneu, maar deze erfenis wil je niet. Je moet alleen even het moment afwachten, waarop je dat formeel kunt aangeven en daarvoor 130 euro kunt aftikken.

Even illustratief:
Stel nou.... dat vader eigenlijk al ruim 2 jaar dood is en men daar in Afrika gewoon deed of men gek was en genoot van de inkomende cashflow tot daar iets begon te haperen en de bankpas het niet meer deed.... Op dat moment komt TS ineens in beeld met telefoontjes naar instanties rondom het "vermoedelijke overlijden" van zijn vader. In die context WIL je helemaal niet ineens "in beeld" komen. Je weet van niets, bent niet betrokken en als ze iets van je nodig hebben dan komen ze je maar zoeken via de formele weg.

Blijf daar ver uit de buurt. TS weet totaal niet wat er zich daar in Afrika heeft afgespeeld. Ga geen instanties lastigvallen met "informatie" die je niet kunt verifiëren. Iemand is pas formeel overleden als dat met een akte bevestigd is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Niks doen tot de akte er is, dan verwerpen voor jou en eventuele kinderen.
ook de akte niet regelen, ook niet praten met instanties, dat mogen anderen voor je doen.

ik heb er ervaring mee en wens je veel sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
@MemeMaster Naar het huis gaan en foto's ophalen staat gelijk aan het aanvaarden van de erfenis - zonder voorbehoud. Je eerste fout was om "advies" te geven aan de familie om geen aangifte te doen.

Of je wilt iets met de afhandeling te maken hebben of je wilt er niets mee te maken hebben. Bij niets is het belangrijk om ook werkelijk niets te doen. Niets dus. Als er een instantie is die wat van je wil komen die vanzelf langs. Als jij het huis ingaat en iets meeneemt ben je de klos. https://www.juridischloke...-aanvaarden-of-verwerpen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Maar dat huis staat dus in Nederland, terwijl je vader woonde in West-Afrika en daar dus ook *volgens familie* is overleden?

Sowieso zou ik het nu afwachten. Laat die familie in West-Afrika eerst maar bewijzen dat het legitiem is en geen morbide grap om erfenis op te strijken. Als je er daarna mee geconfronteerd wordt kan je alsnog de erfenis afwijzen en is er niets aan de hand. Niet mee bemoeien, niets doen, vooral niet langsgaan en niets meenemen.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 11-11-2021 11:00 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MemeMaster schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:14:
[...]

Ik heb de melding bij de ambassade tegengehouden omdat ik eerst navraag had gedaan bij de gemeente (zonder m'n naam te noemen) toen vertelde ze mij dat een melding bij de ambassade niet genoeg is en er echt een gelegaliseerde overlijdensakte moet komen voordat hij officieel wordt geregistreerd als overleden in Nederland. Ik wil niet in allerlei trajecten worden gezogen om zo'n gelegaliseerde akte te moeten regelen.
Ik denk dat je gewoon een keuze moet maken.

Je hebt er of niks mee te maken en dan laat je de familie in Afrika dingen regelen en dan verwerp je de erfenis als dat traject start of misschien komt het niet eens zo ver door bureaucratie en niet gelegaliseerde papieren. Je moet dan ook zeker niet de foto's ophalen in het huis.
Of je hebt er wel iets mee te maken (je bent je al aan het bemoeien met wat de familie in Afrika wel en niet moet doen).

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 11-11-2021 11:05 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:59:
Maar dat huis staat dus in Nederland, terwijl je vader woonde in West-Afrika en daar dus ook *volgens familie* is overleden?

Sowieso zou ik het nu afwachten. Laat die familie in West-Afrika eerst maar bewijzen dat het legitiem is en geen morbide grap om erfenis op te strijken. Als je er daarna mee geconfronteerd wordt kan je alsnog de erfenis afwijzen en is er niets aan de hand. Niet mee bemoeien, niets doen, vooral niet langsgaan en niets meenemen.
Precies dat. Hier klopt letterlijk helemaal NIETS van. Iemand die ergens in West Afrika "woont", maar hier in NL een sociale huurwoning heeft..... dat kan helemaal niet. Die man staat gewoon ingeschreven op het adres van die sociale huurwoning natuurlijk. Als je écht emigreert, dan mag je die sociale huurwoning natuurlijk direct inleveren. Hij verbleef waarschijnlijk min of meer illegaal in dat Afrikaanse land (en dat kan ze daar echt geen zak schelen, zolang je maar geld in het laatje brengt) en verhuurde zijn sociale huurwoning hier in NL illegaal.

Run, Forrest, Run!

• MemeMaster
Marzman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat je gewoon een keuze moet maken.

Je hebt er of niks mee te maken en dan laat je de familie in Afrika dingen regelen en dan verwerp je de erfenis als dat traject start of misschien komt het niet eens zo ver door bureaucratie en niet gelegaliseerde papieren. Je moet dan ook zeker niet de foto's ophalen in het huis.
Of je hebt er wel iets mee te maken (je bent je al aan het bemoeien met wat de familie in Afrika wel en niet moet doen).
Ja het is lastig ik wil er niks mee te maken hebben maar heb ook graag controle over wat er gebeurt in mijn lezen. Ik vind het zuur dat ik de komende jaren dan moet leven met de gedachte dat er opeens een deurwaarder voor mijn deur kan staan zijn vanwege zijn schulden terwijl ik zelf altijd mijn zaken op orde heb |:(

Het is eigenlijk raar dat je je niet bij voorbaat kunt onterven ook als je ouders nog leven zouden zijn.

• MemeMaster
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:10:
[...]

Precies dat. Hier klopt letterlijk helemaal NIETS van. Iemand die ergens in West Afrika "woont", maar hier in NL een sociale huurwoning heeft..... dat kan helemaal niet. Die man staat gewoon ingeschreven op het adres van die sociale huurwoning natuurlijk. Als je écht emigreert, dan mag je die sociale huurwoning natuurlijk direct inleveren. Hij verbleef waarschijnlijk min of meer illegaal in dat Afrikaanse land (en dat kan ze daar echt geen zak schelen, zolang je maar geld in het laatje brengt) en verhuurde zijn sociale huurwoning hier in NL illegaal.

Run, Forrest, Run!
ik heb nooit gezegd dat hij daar woonde. Volgens zijn andere kinderen was hij daar meestal een paar weken in het jaar op vakantie maar kwam altijd terug. Moet ook wel want hij was hartpatiënt dus alleen al vanwege zijn medische situatie kon hij daar niet wonen. Maar inderdaad hij staat gewoon ingeschreven in NL ontvangt uitkering etc..Geen idee wie nu toegang heeft tot z'n bankrekening. Hopelijk niet de familie in Afrika.

Hij woonde alleen in een grote woning met drie slaapkamers daarom kon hij twee kamers onderverhuren. Ik vind het wel sneu voor die onderhuurders.

[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 11-11-2021 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:40
@Verwijderd
Heb je een mogelijkheid die familie in Afrika te bereiken?
Zo ja, zeg ze alsnog de melding bij de ambassade te doen zoals ze wilden doen en trek erna je handen eraf.
Mochten de instanties ooit eens bij jouw komen als erfgenaam verwerp je de erfenis.

If not, stel de instanties hier schriftelijk op de hoogte dat je het gehoord hebt, maar verder niks kan bevestigen.
Erna ook weer handen vanaf trekken en niks ermee doen. En zeker niet dat huis in gaan.
Kost een klein beetje moeite, maar dan je heb je je "burgerplicht" gedaan en kan het niet terugslaan naar jouw.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Om het helemaal safe voor jezelf te houden, zou ik:

1. het vermoeden van overlijden melden bij de gemeente wara je vader in NL woont, afdeling Burgerzaken. Meer dan een gerucht of vermoeden is het niet, maar als jij het hebt gemeld dan kun jij je handen in onschuld wassen.
2. wanneer het overlijden inmiddels officieel is, en je wordt benaderd als erfgenaam, verwerp je de erfenis.
3. heel belangrijk: gedraag je niet als erfgenaam. Het binnengaan van de woning om spullen mee te nenen of bijvoorbeeld huur te incasseren van de onderhuurders, het gebruiken van de pinpas van de overledene, organiseren van een uitvaart, etc etc.

Als je je aan deze drie regels houdt, is er geen enkele reden dat iemand achter jou aan kan komen. In het begin zullen ze het proberen, er moet bijvoorbeeld een executeur testamentair worden aangewezen en als iemand Dela belt dan willen ze ook een handtekening van de opdrachtgever. Maar je kunt je poot stijfhouden en dan is er geen reden dat jij gevaar zou lopen.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 19:22
Wat @hackerhater , @t_captain en anderen al eerder schrijven. Familie het verder laten uitzoeken met de ambassade. Ik zou wel de gemeente in kennis stellen van een vaag telefoontje wat je gehad hebt waaruit zou blijken dat je vader (aangeven : met wie je al jaren geen contact hebt) zou zijn overleden. Woningbouw-vereniging etc zou ik niet eens doen, laat dat verder maar aan de gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 11-11-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
bvdbos schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:23:
Wat @hackerhater (en anderen al eerder) schrijven. Familie laten uitzoeken met de ambassade. Ik zou wel de gemeente in kennis stellen van een vaag telefoontje wat je gehad hebt waaruit zou blijken dat je vader (aangeven : met wie je al jaren geen contact hebt) zou zijn overleden. Woningbouw-vereniging etc zou ik niet eens doen, laat dat verder maar aan de gemeente.
Precies. Als je bezig gaat om de zaken van je vader te regelen, dan handel je namens je vader. Dan kan wordne opgevat als het gedragen als erfgenaam, waaruit het aanvaarden van de erfenis volgt. Dit is zeer riskant voor je positie.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hackerhater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:19:
@Verwijderd
Heb je een mogelijkheid die familie in Afrika te bereiken?
Zo ja, zeg ze alsnog de melding bij de ambassade te doen zoals ze wilden doen en trek erna je handen eraf.
Mochten de instanties ooit eens bij jouw komen als erfgenaam verwerp je de erfenis.

If not, stel de instanties hier schriftelijk op de hoogte dat je het gehoord hebt, maar verder niks kan bevestigen.
Erna ook weer handen vanaf trekken en niks ermee doen. En zeker niet dat huis in gaan.
Kost een klein beetje moeite, maar dan je heb je je "burgerplicht" gedaan en kan het niet terugslaan naar jouw.
Dat zou ik ook doen. En even advies inwinnen voor als je echt deurswaarders verwacht wat die wel en niet bij je mogen doen (ik vermoed niks, maar het schijnt wel voor te komen dat ze toch voor je deur staan). En als er dan op een dag een erfenis komt dan betaal je die 130 euro om hem te verwerpen.

/▌

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:40
Die deurwaarders mogen niks. Erfenis verwerpen == financieel niks mee te maken.

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 15:37
Jij hebt het overlijden niet zelf kunnen vaststellen en je bent officieel niet op de hoogte gesteld.
Je kunt dus niks doen zolang je het niet zeker weet.
Laat de overheden het maar lekker uitzoeken met hun burocratie. Als zij het weten dan zul je er wel wat van horen via de notaris.

Deurwaarders altijd wegsturen. Jij hebt geen contract getekend met de woning verhuurder dus niet jouw probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door veltnet op 11-11-2021 11:29 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
@MemeMaster Nogmaals: Jij doet niets, je weet niets anders dan "van horen zeggen", je bent er niet van. Er komt geen deurwaarder - behalve als je je als erfgenaam gedraagt, waarschijnlijk komt er tzt een notaris waarbij jij dan aangeeft dat je de erfenis verwerpt.

De controle behoudt je in deze situatie juist door niets te doen.

Alleen in geval er "meer" aan de hand is dan wat je hier beschreven hebt zal je risico omhoog gaan.

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:25:
[...]

Dat zou ik ook doen. En even advies inwinnen voor als je echt deurswaarders verwacht wat die wel en niet bij je mogen doen (ik vermoed niks, maar het schijnt wel voor te komen dat ze toch voor je deur staan). En als er dan op een dag een erfenis komt dan betaal je die 130 euro om hem te verwerpen.
Het kan zijn dat er iets misgaat bij bijvoorbeeld de SVB en dat die inderdaad brieven gaan sturen naar "de erven van" en daarbij een beetje met hagel schieten. Dan gaat het vaak om onterecht ontvangen uitkering. Die vorderen ze dan terug. Een enkele keer willen ze zich nog weleens vergissen in wie er nou precies erfgenaam zijn. Die sturen op een gegeven moment dan een deurwaarder, maar dat komt over het algemeen wel weer goed als de "zogenaamde erfgenaam" een advocaat in de arm neemt die terug gaat blaffen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor een deurwaarder (of welke 'geldeiser' dan ook) hier geld precies hetzelfde als voor jou om de erfenis te verwerpen, een officieel document is nodig. Wanneer zo'n instantie dan toch komt, heb je direct de offciele documenten en kan je alsnog verwerpen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
De belangrijkste vraag is of je zelf kinderen hebt. Als het antwoord daarop nee is hoef je niks te doen en je ook niet druk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:38

Basszje

Reisvaap!]

t_captain schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:23:
Om het helemaal safe voor jezelf te houden, zou ik:

1. het vermoeden van overlijden melden bij de gemeente wara je vader in NL woont, afdeling Burgerzaken. Meer dan een gerucht of vermoeden is het niet, maar als jij het hebt gemeld dan kun jij je handen in onschuld wassen.
2. wanneer het overlijden inmiddels officieel is, en je wordt benaderd als erfgenaam, verwerp je de erfenis.
3. heel belangrijk: gedraag je niet als erfgenaam. Het binnengaan van de woning om spullen mee te nenen of bijvoorbeeld huur te incasseren van de onderhuurders, het gebruiken van de pinpas van de overledene, organiseren van een uitvaart, etc etc.

Als je je aan deze drie regels houdt, is er geen enkele reden dat iemand achter jou aan kan komen. In het begin zullen ze het proberen, er moet bijvoorbeeld een executeur testamentair worden aangewezen en als iemand Dela belt dan willen ze ook een handtekening van de opdrachtgever. Maar je kunt je poot stijfhouden en dan is er geen reden dat jij gevaar zou lopen.
^^ Dit is precies wat je moet doen. Verder zou ik geen contact met die familie hebben ( wil je toch al niet geloof ik ) en alles afhouden.

Enige wat ik zou toevoegen is dat - als je de kans hebt - de onderhuurders *onofficieel* even een stootje geven dat ze moeten opletten en niets verder overmaken. MIsschien kunnen ze nog een dealtje doen met de woningbouw dat ze er niet uitgegooid worden wegens huurachterstand, dat zou wel zuur zijn nl

Maar nogmaals, dat zou ik alleen mondeling / anoniem doen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
alwind schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:31:
De belangrijkste vraag is of je zelf kinderen hebt. Als het antwoord daarop nee is hoef je niks te doen en je ook niet druk te maken.
bullshit, ook zonder kinderen moet TS verwerpen. en is niets doen echt een slecht advies.
met kinderen moet er ook verworpen worden voor de kinderen.

Verwijderd

Zodra je kunt verwerpen, trek je een sprintje naar de notaris om het allemaal goed te regelen (ook voor eventuele kinderen). Jammer dat je geld moet stoppen in het overlijden van iemand waarmee je geen contact had en wilde, maar dat zul je moeten accepteren als "minst slechte oplossing".

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

synoniem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:48:
[...]

TS heeft geen legitiem bewijs dat zijn vader is overleden behalve kennelijk een melding van familie uit West Afrika. Misschien leeft zijn vader nog wel en is het gewoon een gemene streek om TS met een hoop problemen op te zadelen.
Waarom zou je?

De huidige situatie is financieel waarschijnlijk veel voordeliger: er wordt een sociale huurwoning onderverhuurd, en zonder al te veel moeite stroomt er dus maandelijks geld op die rekening.

Met overlijden zou je die inkomstenbron juist missen, want dan komt de woningcorporatie erachter dat de woning al tijden niet meer wordt bewoond door de juiste bewoner.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bvdbos
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:36:
Zodra je kunt verwerpen, trek je een sprintje naar de notaris om het allemaal goed te regelen (ook voor eventuele kinderen). Jammer dat je geld moet stoppen in het overlijden van iemand waarmee je geen contact had en wilde, maar dat zul je moeten accepteren als "minst slechte oplossing".
Tsja, helemaal afscheiden van je ouders zal nooit kunnen. Dit is onderdeel van het leven, de makkelijkste manier om dit af te sluiten is idd aangeven dat je wil verwerpen zodra een notaris zich meldt.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
ansichtkaart schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:33:
[...]

bullshit, ook zonder kinderen moet TS verwerpen. en is niets doen echt een slecht advies.
met kinderen moet er ook verworpen worden voor de kinderen.
uiteindelijk wel. ik bedoel zonder kinderen hoeft hij zich nu niet druk te maken. Dan is het verwerpen en klaar tegen de tijd dat het zo ver is. Als hij wel jonge kinderen heeft kom je er veel minder makkelijk vanaf en zou ik er aan het begin meer op gaan zitten.

Vermoeden van overlijden melden en dan afwachten zou mijn advies zijn zonder kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn die onderhuurders legaal overigens? Hoor niet vaak dat woningbouwverenigingen van sociale huur dat grappig vinden.

Zou ook nog wel eens leuk worden als je de onderhuurders benadert. Komt daar woningbouw aan de deur, moeten die onderhuurders er uit. Eerste wat die gaan zeggen is dat TS van de dood van vader afwist maar dat niet doorgegeven heeft. Ga dan maar eens bewijzen dat je dat niet verzwegen hebt om zelf die onderhuur op te strijken. Of eventuele toeslagen van pa. Kun je wel roepen dat je niks met hem te doen hebt maar ga dat maar eens bewijzen als ze je verdenken.

• synoniem
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:38:
[...]

Waarom zou je?

De huidige situatie is financieel waarschijnlijk veel voordeliger: er wordt een sociale huurwoning onderverhuurd, en zonder al te veel moeite stroomt er dus maandelijks geld op die rekening.

Met overlijden zou je die inkomstenbron juist missen, want dan komt de woningcorporatie erachter dat de woning al tijden niet meer wordt bewoond door de juiste bewoner.
Daar kunnen tientallen redenen voor zijn die wij niet kennen. Als je al tien jaar niet met elkaar praat, gaat het meestal niet om een klein meningsverschilletje.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:36:
Verwerpen moet je bij de rechtbank doen. Zie ook: https://www.rechtspraak.n...vaarden-of-verwerpen.aspx

Verwijderd

Jeroenneman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:38:
[...]

Waarom zou je?

Garandeer je dat die keiharde fraude is.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:53
Wat @Verwijderd zegt, op het moment dat TS spullen meeneemt uit het huis van zijn vader, aanvaardt hij de erfenis. Dus voor TS is het beste om niets te doen. Máár, wat ik wel een beetje ingewikkeld vind, is dat er:
  • Minderjarige kinderen
  • Onderhuurders
betrokken zijn. Zij worden op een gegeven moment geconfronteerd met de gevolgen van het overlijden van vader / huisbaas. Ik begrijp dat TS de erfenis wil verwerpen en het liefst zo min mogelijk hiermee te maken wil hebben, de erfenis afwijzen is zijn goed recht. Maar wie ondersteunt de tieners bij het afhandelen van het overlijden van, ook hun, vader, wie vertelt hen dat ze een erfenis ook kunnen afwijzen? (of tóch aanvaarden óf beneficiair aanvaarden). TS doet wél iets door de melding van overlijden bij de ambassade door de familie in West Afrika tegen te houden. het lijkt me dat deze melding wél gedaan moet worden. Op het moment dat de melding van overlijden, via de ambassade, wordt gedaan, zal TS, uiteindelijk gecontacteerd worden, hij kan dán de erfenis verwerpen en verder gaan met zijn leven. Het zou chic van hem zijn om wél te zorgen dat de minderjarige halfboer(s) / halfzus(sen) goed ondersteund worden én dat de huurders in ieder geval geinformeerd zijn, zodat zij naar andere woonruimte kunnen omzien.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• synoniem
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:41:
Zijn die onderhuurders legaal overigens? Hoor niet vaak dat woningbouwverenigingen van sociale huur dat grappig vinden.

Zou ook nog wel eens leuk worden als je de onderhuurders benadert. Komt daar woningbouw aan de deur, moeten die onderhuurders er uit. Eerste wat die gaan zeggen is dat TS van de dood van vader afwist maar dat niet doorgegeven heeft. Ga dan maar eens bewijzen dat je dat niet verzwegen hebt om zelf die onderhuur op te strijken. Of eventuele toeslagen van pa. Kun je wel roepen dat je niks met hem te doen hebt maar ga dat maar eens bewijzen als ze je verdenken.
Omgekeerde wereld, zij moeten bewijzen dat hij voordeel heeft/had bij het niet melden.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:43:
[...]

Garandeer je dat die keiharde fraude is.
Oh, dat sowieso. Maar zolang niemand er naar kraait stroomt dat geld netjes naar Afrika. Het zou de familie daar juist slecht uitkomen dat hun gouden kip overleden is, want dan heb je kans dat de woningcorporatie opeens wel wakker wordt en eens gaat kijken wie er dan in hun woning zit, als de "echte" bewoner in West-Afrika is overleden.

Oftewel: wat is het financiële motief voor de familie? Op basis van de informatie die TS geeft zou ik namelijk denken dat juist zij het meeste te verliezen hebben als het familielid daadwerkelijk overleden wordt gemeld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

synoniem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:44:
[...]

Omgekeerde wereld, zij moeten bewijzen dat hij voordeel heeft/had bij het niet melden.
Geloof maar dat je als ergenaam in de eerste groep bewust het melden van een overlijden tegenhoudt en er ook maar een vlaag van fraude overheen hangt je in diepe shit raakt. Jij moet ook meewerken als de belastingdienst onderzoek doet om bewijs te verzamelen. Kun je stoer gaan doen met "ha dat moeten zij maar bewijzen en ik werk lekker niet mee want ik ben een grote jongen", maar geloof maar dat die instanties heel erg veel mogelijkheden hebben je leven zuur te maken.

En terecht overigens, omdat er geen enkele legitieme reden is om het melden van het overlijden tegen te houden. TS zelf is dwars gaan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:47:
[...]

Oh, dat sowieso. Maar zolang niemand er naar kraait stroomt dat geld netjes naar Afrika. Het zou de familie daar juist slecht uitkomen dat hun gouden kip overleden is, want dan heb je kans dat de woningcorporatie opeens wel wakker wordt en eens gaat kijken wie er dan in hun woning zit, als de "echte" bewoner in West-Afrika is overleden.

Oftewel: wat is het financiële motief voor de familie? Op basis van de informatie die TS geeft zou ik namelijk denken dat juist zij het meeste te verliezen hebben als het familielid daadwerkelijk overleden wordt gemeld.
Toch wou familie het netjes melden, TS heeft dat tegengehouden. Als ik die zaak zou onderzoeken zou ik dus denken dat TS er profijt van heeft dat familie het niet gemeld heeft. Misschien krijgt hij wel deel van de winst.

Is dat zo? Vast niet, geloof niet dat TS slechte intenties heeft (anders zou hij hier niet posten). Maar damn wat heeft hij het zichzelf lastig gemaakt door dat overlijden niet te willen melden in het land van overlijden.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Jeroenneman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:47:
[...]

Oh, dat sowieso. Maar zolang niemand er naar kraait stroomt dat geld netjes naar Afrika. Het zou de familie daar juist slecht uitkomen dat hun gouden kip overleden is

Dit is niet gebaseerd op de verklaring van TS. Hij zegt nergens dat er geld van zijn vader naar de familie naar Afrika is gegaan. Vader was daar blijkbaar (vaker) voor vakantie. TS zegt nergens dat de huurinkomsten bij de familie in Afrika terecht kwamen.
Anders hadden ze nooit geprobeerd het overlijden te melden bij de ambassade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Bernard0343 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:44: Maar wie ondersteunt de tieners bij het afhandelen van het overlijden van, ook hun, vader, wie vertelt hen dat ze een erfenis ook kunnen afwijzen?
Hij heeft deze kinderen niet erkend, lees ik. Dus hoewel er een emotionele band is, is die formele band er niet.

Verder eens met aantal mensen hiervoor. Geef aan familie in West-Afrika door dat zij met formele documenten ambassade moeten informeren (je vader was immers te gast in het land, dus dat lijkt me gebruikelijke route), jij wilt er verder niet bij betrokken zijn en laat het proces zijn werk doen. Erfenis wijs je af.
Als je vader verder geen schulden heeft, is er ook helemaal geen probleem. Misschien heeft hij wel tegoeden in NL (huurinkomsten). Al het gedoe dat volgt mbt ontruimen huurwoning, uitkering, bank, maar ook instanties als ziekenhuizen etc; laat langs je heen gaan. Daar hebben we in Nederland prima instanties voor die dat regelen als er geen erfgenamen in beeld zijn of willen komen.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:53
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:51:
[...]

Toch wou familie het netjes melden, TS heeft dat tegengehouden. Als ik die zaak zou onderzoeken zou ik dus denken dat TS er profijt van heeft dat familie het niet gemeld heeft. Misschien krijgt hij wel deel van de winst.

Is dat zo? Vast niet, geloof niet dat TS slechte intenties heeft (anders zou hij hier niet posten). Maar damn wat heeft hij het zichzelf lastig gemaakt door dat overlijden niet te willen melden in het land van overlijden.
Het overlijden moet zsm door de nabestaanden in West Afrika gemeld worden bij de NL-ambassade. Hopelijk komt TS met de verklaring dat één en ander op een 'misverstand' (slechte Skype of telefoonverbinding?) weg. Overigens is het in het belang van TS dat het overlijden zsm gemeld wordt. Er worden geen nieuwe schulden gemaakt. Immers, de schuldenaar is overleden. Omdat TS de erfenis verwerpt, kunnen de schuldeisers verder niets doen mocht TS tóch een boos briefje van een schuldeiser krijgen, volstaat vlak mij een briefje waarin hij aangeeft dat de schuldenaar overleden is en dat de schuldeiser zich kan melden bij het Rijksvastgoedbedrijf.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Lastige situatie, maar wat mij betreft heb je je er nu al veel te veel in gemengd. Je had het overlijden voor kennisgeving moeten aannemen en klaar, nu heb je actief gehandeld en als dat aangetoond kan worden dan kan dit nog wel eens in de bips gaan bijten.

Ik zou mijn straatje proberen schoon te vegen. Familie vertellen dat ze moeten doen wat ze moeten doen. Dan hoor je vanzelf via de officiële wegen dat hij overleden is en kan je daarnaar handelen. Je bent in principe geen partij tot ze bij je aankloppen. Op dat moment verwerp je de erfenis en ben je er vanaf zover ik weet.

Maar het lijkt mij erg belangrijk om de actieve houding direct te stoppen en afstand te nemen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvdbos
Ik denk dat te negatief naar TS gekeken wordt. Het is niet raar dat hij tegen familie zegt dat hij eerst e.e.a. na zal kijken voordat ze naar de ambassade gaan. Nu heeft hij dat gedaan (hier nagevraagd) en de uitkomst is : inderdaad eerst naar de ambassade... Dus hij volgt de goede weg...

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
Voorkomen van een melding van overlijden. Dat is eigenlijk een vorm van misleiding.
Je houdt rekeningen open maar ook automatische betalingen gaan door die dus eigenlijk geen plaats mogen hebben. Uiteindelijk benadeel je personen en bedrijven. Tenslotte gaat er geld rond dat stil zou moeten staan.
Jij wilt wellicht niet erven. De familie in WA wellicht wel.
Laat melding doen bij de ambassade, en wacht tot je kan verwerpen.

Actief met besluitvorming en handeling rond overledene en de nalatenschap zullen voor eventuele schuldeisers reden genoeg zijn om de verwerping aan te vechten. Zeker als het om grote bedragen gaat.

Als er nu bijvoorbeeld na overlijden automatisch geld zou zijn overgemaakt ivm abonnement op een tijdschrift, internetprovider en ga zo maar door, zou een belastingdienst wel eens kunnen stellen dat je toegestaan hebt dat de belastingdienst niet kan terughalen wat ze toekomt.

En we weten inmiddels waar de belastingdient toe in staat is.

De fraudes met niet melden van overlijdens om AOW uitkeringen op te strijken zijn ook geen nieuwe.

Voor de schuldeisers ben je shooting target.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvdbos schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:17:
Ik denk dat te negatief naar TS gekeken wordt. Het is niet raar dat hij tegen familie zegt dat hij eerst e.e.a. na zal kijken voordat ze naar de ambassade gaan. Nu heeft hij dat gedaan (hier nagevraagd) en de uitkomst is : inderdaad eerst naar de ambassade... Dus hij volgt de goede weg...
Nou ja, de weg voor het openen van het topic was was advies geven niet naar de ambassade te gaan en in de TS staat een beetje dat hij hoopt dat de dood niet opgemerkt wordt in Nederland. Dat is verder niet negatief bedoeld naar de TS, maar wel onhandig en moet wel hersteld worden (gewoon de familie bellen dat je er over nagedacht hebt en zeggen dat ze moeten doen wat ze denken dat ze moeten doen en dat jij niks doet omdat je geen contact had met je vader lijkt me voldoende).

Overigens lijkt het me ook geen probleem als je het wel meldt bij de instanties. Als mijn buurman dood in zijn woning ligt mag ik dit toch ook melden? Alleen die dingen met die foto's enzo daar moet je mee uitkijken (want die zijn onderdeel van de erfenis en als je die pakt heb je al een deel van de erfenis).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MemeMaster
Bedankt voor alle tips.

Het is niet mijn intentie om fraude te plegen of op enige wijze te profiteren.

Ik wilde alleen weten wat voor mij de beste weg is. Ik heb de familie gevraagd even te wachten met de melding bij de ambassade tot ik meer wist over de gevolgen daarvan. Ze overvielen me nogal hiermee... Ik kreeg opeens een facebook bericht van een vage oom.

Ik heb nu al hoofdpijn hiervan. Ik vind het ook naar dat allerlei instanties zoals de woningbouw nu worden opgezadeld met alle rotzooi. Hopelijk komt de woning snel vrij voor een gezin dat het verdient.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@MemeMaster Ik denk dat het voor de woningbouw niet eens een unieke situatie is. Ontruimen zullen ze wel vaker meemaken, overleden huurders ook en onderhuur zal ook wel vaker voorkomen. Het zal ze wat geld kosten, maar ze lossen dat gewoon zakelijk op.

Sterkte ermee.

/▌

Pagina: 1 2 Laatste