Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb al diverse topics gelezen maar kom er niet aan uit vanwege de hoeveelheid info die wordt gegeven. k ben ook maar een leek wat dat betreft. Ik ben voornemens om een warmtepomp aan te schaffen. De cv ketel is na 20 jaar ook aan vervanging toe en zoals het er nu naar uitziet zal het een nieuwe worden en dus geen all electric. De cv ketel zal een Intergas 36/48 worden zonder boiler. Ik wil graag een warmtepomp maar weet nog niet welke. Ik vroeg me af of ik als ik een wp neem ik ook een boiler er bij moet nemen? De wp gaat voor het verwarmen van het huis zorgen maar zorgt deze ook voor warm water uit de kraan? Als ik de douche aan zet heb ik snel warm water? Of moet de cv daarvoor zorgen. Is het dan handig een wpboiler er bij te nemen of moet het zonder een boiler ook werken dat er warm water uit de kraan komt. Het is de bedoeling dat de cv uiteraard zo min mogelijk bij springt.

Dank voor de reacties
Groet Re

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Begin bij het begin:

Beschrijf je huis, bouwjaar, isolatie, vloerverwarming, radiatoren, CV instellingen, gasverbruik... warmwatergebruik...

Nu is het teveel gissen wat jouw situatie is ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn hybride warmtepompen op gas en electriciteit, ik denk dat je je het beste kan laten adviseren door een installateur (of meerdere voor de zekerheid ;) )

Een warmtepomp kan ook sanitair warm water doen met een boiler of als doorstromer.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 10-11-2021 17:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Als de woning nu nog niet klaar is voor warmtepomp, dimensioneer hem dan in elk geval zo dat hij het aan kan na de aanpassingen. Anders koop je 2 keer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 07:31
Waarom kun je nu de stap naar warmtepomp niet maken? Misschien is het handig om je situatie qua verwarming, gasverbruik etc eens op te schrijven. Dan kun wij jou beter adviseren.

Heb je deze topicstart ook doorgelezen, het gaat over een Panasonic warmtepomp, maar het eerste gedeelte over het kopen van een warmtepomp is universeel: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

• ronwijn
Betreft een vrijstaande woning met ongeveer 750 m3 inhoud. Nog geen spouwmuur isolatie (wel in de planning). Dak isolatie grotendeels en overal hr ++ glas. Een nefit ketel van ruim 20 jaar die er denk ik mede voor zorgt dat ik 2300 m3 per jaar gas verbruik. Het elektra verbruik is totaal (dubbele meter) 6900. De woning is overal voorzien van radiatoren en op twee plaatsen (oa badkamer en deel woonkamer) van vloerverwarming. Ik weet niet welke wp ik bij dit verbruik het beste kan nemen en of het verstandig is om naast een nieuwe cv ketel een wp boiler te nemen. Ik lees ook dat sommige wp niet moduleren met een cv en niet afgestemd kunnen worden op zonnepanelen (die ook in de planning staan). All electric is nog een bruggie te ver denk ik. Dank alvast voor jullie geweldige reacties.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 09:41
Dat lijkt erger dan het is.
Isolatie is grotendeels op orde. Spouwmuur is vanwege vrijstaand wel aanteraden.
Belangrijkste vraag is nu hoe oud zijn je radiatoren en kan je die vervangen door exemplaren welke ook op lagere temperatuur werken. Anders de bekende 50 graden test.

Volgens de koevlaas methode kom ik uit op 11,11 dus een 12 KW warmtepomp.
Die moet wel op 3 fases worden aangesloten vanwege wattage en electrisch verwarmingselement.

Blijft over de boiler voor warm water. De grootte daarvan is afhankelijk van hoeveel personen, douche of bad en of er een wtw unit geplaatst kan worden. Die kan je warmtepomp wel verhitten tussen de bedrijven door.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 11-11-2021 20:31 ]

• Ronald
  • Nu online
@ronwijn Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Ik ben op bezoek geweest thuis bij de drukker van de boeken. Hij woont in een vrijstaande woning die ook van het gas af is.Tevens een klein deel medeauteur van de boeken van Theo van Lieshout.

Van Lieshout zelf heeft een jaren 70 woning van het gas gehaald...

Als je nu een nieuw energie contract zou moeten aflsuiten ga je naar €6000,= ... OUCH!

Stap 1: Dak vol leggen met panelen. 10.000, 12.000kWh is voor jouw geen overkill, meer misschien ook niet (WP, EV)... Letterlijk hoe meer hoe beter... want tot dat je de EV en WP hebt... ze bieden nu 18-26ct/kWh
teruglevering.. Die van 18 zelfs 3 jaar vast.

Daarmee kun je die 6K al terugbrengen naar 3K of minder. Terugverdientijd voor de volgende verkiezingen? Lucky you.

Stap 2: Warmteverliesberekening op basis van realistisch uit te voeren isolatiemaatregelen, in elk geval spouw, dak, vloer (Zeker met vloerverwarming). Wellicht glas.

Stap 3: Indien je het niet voor elkaar krijgt voor de CV aan zijn einde komt (of je het niet meer aandurft): WP op basis van die verliesberekening in hybride opstelling. Tegen de tijd dat de woning er klaar voor is sluit je het gas af.

• Ronald
  • Nu online
Ik was er nog een vergeten: dimensionering afgifte systeem bij temperaturen die WP efficiënt kan leveren. 45 absoluut max, 35 bij voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:59:
@ronwijn Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

Ik ben op bezoek geweest thuis bij de drukker van de boeken. Hij woont in een vrijstaande woning die ook van het gas af is.Tevens een klein deel medeauteur van de boeken van Theo van Lieshout.

Van Lieshout zelf heeft een jaren 70 woning van het gas gehaald...

Als je nu een nieuw energie contract zou moeten aflsuiten ga je naar €6000,= ... OUCH!

Stap 1: Dak vol leggen met panelen. 10.000, 12.000kWh is voor jouw geen overkill, meer misschien ook niet (WP, EV)... Letterlijk hoe meer hoe beter... want tot dat je de EV en WP hebt... ze bieden nu 18-26ct/kWh
teruglevering.. Die van 18 zelfs 3 jaar vast.

Daarmee kun je die 6K al terugbrengen naar 3K of minder. Terugverdientijd voor de volgende verkiezingen? Lucky you.
6k bij electrisch verwarmen? Ik heb een woning uit '71 (rijtjeshuis met spouwmuren, spouwmuurisolatie, hr++(+?) ramen maar in de nacht daalt de temperatuur wel drie graden nu in de woonkamer. Dan moet je gewoon anders verwarmen denk ik (de ruimtes verwarmen waar je aanwezig bent als je het koud hebt ipv 24/7 je hele huis) dan in een energieneutraal huis. Sowieso vraag ik me af of energieneutraal niet een papieren term is; Als je zonnepanelen vooral leveren in de zomer en je gebruikt vooral stroom in de winter in de koude nachten? Ben je dan energieneutraal? Er komt een moment dat je niet meer terug mag leveren en dat op een later moment gebruiken (zoals in Duitsland en Belgie al is).

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 12-11-2021 08:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Marzman TS stookt gas, woning van 750m³ inhoud... pak hem beet 170-200m² dus en vrijstaand... Niet helemaal te vergelijken met een rijtjeswoning?

offtopic:
Daarnaast jij hebt 3 graden verlies door de nacht? met al die isolatie die op alle punten beter is dan bij mij?
Ik verlies 1, soms 2...

Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
De radiatoren vervangen is momenteel vanwege de kosten geen optie. Als ik zo beluister is het dan zo dat een hybride wp van 12 kw moet volstaan om naast een normale gasgestookte cv de woning van warmte en warmwater te voorzien zodat eventueel later overgestapt kan worden op all electric? Want voor all electric heb ik speciale radiatoren nodig? Is het dan zo dat de wp voor warmte zorgt en de ketel bijspringt indien nodig en de ketel voor warmtapwater zorgt of is in dat licht bezien de wp boiler nog een optie?

Zeer bedankt alvast voor de bovenstaande antwoorden. Heb ik super veel aan al hoewel het lastig te doorgronden materie blijft voor een beetje leek. Misschien dan toch maar een installateur uitnodigen. Nog tips voor zo’n installateur in de beurt van Breda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Niet in alle woningen zijn speciale radiatoren nodig. Bij jouw ook niet zeker omdat je nog veel winst kan halen uit isolatie.

Als je dagelijkse meterstanden hebt: voer ze in op mindergas.nl. Zo niet, vraag mindergas ze uit de slimme meter te lezen (5 euro per jaar). Dat is een ontzettend goede manier om proefondervindelijk je warmteverlies te bepalen.

Hoeveel afgifte capaciteit bij welke watertemperatuur je huidige installatie heeft is te berekenen met de tool van radson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Radiatoren is een beetje aftasten.
Verwarm je nu met 60 graden en ga je met een warmtepomp naar 30 graden dan heb je de helft van de afgiftecapaciteit. Maar heb je nu in de praktijk de radiatoren maar voor de helft openstaan dan heb je capaciteit over om naar lagere temperaturen te gaan.

Dat is helaas berekenen wat je nodig hebt bij welke temperaturen. Een warmtepomp kan ook wel hogere temperaturen halen. 40 graden is ook wel mogelijk maar dat gaat al ten koste van het rendement.

Daarom ook het advies om eerst je isolatie op orde te brengen en te zorgen dat je met een zo laag mogelijke temperatuur je huis kan verwarmen. De meest simpele manier om dat te testen is je ketel qua temperatuur zo laag mogelijk instestellen. Gaat dat goed dan is een warmtepomp een optie.

Nadeel van Hybride is dat je altijd nog zit met een gas aansluiting (vaste lasten) Die kosten kan je in de praktijk wegstrepen tegen een een boiler die je dan gebruikt voor het warme water. Is wel een optie want misschien dat je het dan net op de meest koude dagen van het jaar net niet red en de cv moet bijspringen. Maar eigenlijk wil je nu al een warmtepomp die al goed genoeg gemodeleerd is voor je huis.

De enige installateur die misschien hier iets zinnigs over kan zeggen of misschien een goed bedrijf kent is @koevlaas2 Die is behoorlijk bekend in het warmtepompen topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@D-dark 35 in plaats van 60 is eerder een derde... met 30 houdt je helemaal niets over... ;)

En koevlaas2 lijkt me een erg snuggere installateur ja... Zit niet al te ver bij mij vandaan... dus misschien mag hij ook bij mij een keer klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:55:
@D-dark 35 in plaats van 60 is eerder een derde... met 30 houdt je helemaal niets over... ;)
Klopt, rekende even van boven naar benenen 60 % 2 maar moest bekijken van temperatuurverschil tov kamertemperatuur. Dan kom je op een derde uit. Maar in de praktijk stook je niet altijd 100% op maximum temperatuur. Alleen bij even snel verwarmen. Neem je dan stooktijd en afkoelen mee dan raakt het water zijn hoge temperatuur snel kwijt en kom je in het gebied van een warmtepomp welke dat wel zonder problemen uren lang kan volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
D-dark schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:59:
[...]

Klopt, rekende even van boven naar benenen 60 % 2 maar moest bekijken van temperatuurverschil tov kamertemperatuur. Dan kom je op een derde uit. Maar in de praktijk stook je niet altijd 100% op maximum temperatuur. Alleen bij even snel verwarmen. Neem je dan stooktijd en afkoelen mee dan raakt het water zijn hoge temperatuur snel kwijt en kom je in het gebied van een warmtepomp welke dat wel zonder problemen uren lang kan volhouden.
Een warmtepomp moet het hebben van lang achter elkaar verwarmen, kort en met hoge temperaturen liever niet want dat is een cop killer.
Maar de afgifte moet er natuurlijk wel zijn, je kan natuurlijk per radiator uitrekenen wat er bij 35 graden aan vermogen uitkomt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Dank iedereen voor de wijze woorden en prima tips. Echt top! Heeft Koevlaas2@ nog tips voor installateurs omgeving Breda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:06

Yucon

*broem*

ronwijn schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:43:
De radiatoren vervangen is momenteel vanwege de kosten geen optie. Als ik zo beluister is het dan zo dat een hybride wp van 12 kw moet volstaan om naast een normale gasgestookte cv de woning van warmte en warmwater te voorzien zodat eventueel later overgestapt kan worden op all electric? Want voor all electric heb ik speciale radiatoren nodig? Is het dan zo dat de wp voor warmte zorgt en de ketel bijspringt indien nodig en de ketel voor warmtapwater zorgt of is in dat licht bezien de wp boiler nog een optie?

Zeer bedankt alvast voor de bovenstaande antwoorden. Heb ik super veel aan al hoewel het lastig te doorgronden materie blijft voor een beetje leek. Misschien dan toch maar een installateur uitnodigen. Nog tips voor zo’n installateur in de beurt van Breda?
Ik vraag me af of dit allemaal wel zo verstandig is. Een vervangende CV ketel is relatief goedkoop vergeleken bij de investeringen die je boven het hoofd hangen. Als je op de middellange termijn naar all electric zou willen gaan vind ik die hybride warmtepomp helemaal niet zo logisch; het is handiger om later vanaf een wit vel papier te beginnen.

Misschien kun je beter gewoon een nieuwe goedkope ketel ophangen en de kosten daarvan in gedachten gewoon afschrijven. Dan kun je rustig kijken wat je nu echt wil. En vooral beginnen met je huis geschikt te maken.. veel van die maatregelen hebben namelijk ook al nut bij gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Dank voor je reactie. Ik denk ook gezien de middelen dat het bij isoleren blijft met zonnepanelen en een nieuwe cv ketel in de hoop het gas gebruik te beteugelen. Past een zonneboiler hier wel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:13

bert pit

asdasd

Als je nu al een HR ketel hebt (is dat zo?) dan is de besparing op gas bij een nieuwe HR ketel gering, eerder procenten dan tientallen procenten. Een traditionele vloerverwarming heeft een vrij hoge aanvoertemperatuur nodig, anders wordt het gewoon niet warm.

Dus de tip die hieronder ook al gegeven wordt: testen met een lage aanvoer temperatuur vanuit de CV (niet op de verdeler).

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Oke dus een nieuwe cv (de huidige is 20 jaar met boiler) gaat dus ook niet helpen. Terwijl die er eigenlijk wel uit moet.

Kwam dit artikel tegen op volkskrant.nl

https://www.volkskrant.nl...r-oude-woningen~b838fd25/

Misschien dat dit het ei gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ronwijn Helaas is het niet zo simpel als het daar geschetst wordt; Lees vanaf hier: CurlyMo in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en dan met name de posts van koevlaas2 (Hij is een goede installateur van Lucht/water warmtepompen, hij heeft de kennis)

Kort door de bocht: Dat ding heeft koel water nodig van max 31 graden om het CO2 te koelen... lukt dat niet; dan gaat hij door het ijs.

Pagina: 1