There's no school like the old school and i'm the headmaster
Ik heb het niet zo op Asrock, heeft niet mijn voorkeur. Hoop dat de Gigabyte eerdaags aankomt in Europa.
M3P 24'
VRM is dik prima zolang je geen Prime95 SmallFFT gaat draaien

[ Voor 14% gewijzigd door N1craM op 02-12-2021 20:04 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/17v9AztYgljPPtQXSKHhDWtO.png?f=user_large)
Ik kan ook gaan bouwen
edit:
Korting geven ze niet, ik heb dan ook maar heel flauw de NR200 en CPU elders (goedkoper) besteld.
[ Voor 13% gewijzigd door dannbla op 02-12-2021 20:17 ]
Ze hebben er bij Proshop nu dit staanN1craM schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:02:
Bij Proshop zijn alle DDR5's uit hun aanbod verdwenen, het ziet er niet veelbelovend uit.
Krijg bijna het gevoel dat €950 voor 2x16GB Corsair 5200 C38 bij een scalper op Ebay nog niet zo'n slechte deal gaat worden))

Wel netjes dat ze dit zo aanpakken.
Mag ik vragen waar je de CPU besteld hebt? En wat je ervoor betaald hebt? Zit ook te azen op een i5-12600k. Maar vind de prijs van de CPU en Mobo nog wel pittig. Dus twijfel of ik moet wachten tot beschikbaarheid beter is en prijzen hopelijk iets dalen. Of dat ik beter nu kan kopen.dannbla schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:03:
[Afbeelding]
Ik kan ook gaan bouwen. Heb de klantenservice nog wel gemaild of er nog een korting op de CPU in zit, aangezien deze elders goedkoper te verkrijgen is.
edit:
Korting geven ze niet, ik heb dan ook maar heel flauw de NR200 en CPU elders (goedkoper) besteld.
Mooie case die NR200 MAX!dannbla schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:03:
[Afbeelding]
Ik kan ook gaan bouwen. Heb de klantenservice nog wel gemaild of er nog een korting op de CPU in zit, aangezien deze elders goedkoper te verkrijgen is.
edit:
Succes alvast met bouwen!
M3P 24'
Ik geloof dat de prijs eerder 269 was, maar dit was volgens mij een Cyber Monday actie.Rohem schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:46:
[...]
Mag ik vragen waar je de CPU besteld hebt? En wat je ervoor betaald hebt? Zit ook te azen op een i5-12600k. Maar vind de prijs van de CPU en Mobo nog wel pittig. Dus twijfel of ik moet wachten tot beschikbaarheid beter is en prijzen hopelijk iets dalen. Of dat ik beter nu kan kopen.
https://www.proshop.nl/CP...l-LGA1700-OEMtray/2993373
[ Voor 8% gewijzigd door dannbla op 02-12-2021 21:30 ]
Niet om offtopic te gaan maar een 12th gen zou ik zeker voor 32gb ram gaan, er is al een game die voordeel heeft bij meer dan 16gb ram.dannbla schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:03:
[Afbeelding]
edit:
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Zo te zien nog niks 😩Resouled schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:44:
Nou ben benieuwd of we morgen wat DDR5 setjes op voorraad gaan zien.
En als je op MP of hier te koop vraagt reageren er alleen maar oplichters.
Ik wou perse dit bord omdat ik het een geweldig mooi bord wind en is water gekoeld.
hopelijk kunnen we snel de boel gaan bouwen!
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
269 was black week actie was al op dinsdag of zo voor black friday uitverkocht.dannbla schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:30:
[...]
Ik geloof dat de prijs eerder 269 was, maar dit was volgens mij een Cyber Monday actie.
https://www.proshop.nl/CP...l-LGA1700-OEMtray/2993373
Idem hier, maar dan met een Z690 Hero. Welke setjes geheugen heb je in bestelling staan?mr.loepie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:16:
Ik heb hier nu de Asus ROG z690 Formula bord en de I9 12900K liggen samen met de EK waterblok voor 1700 socket. Maar ja we wachten met zijn allen op DDR5 geheugen. Ik heb wel al wat bestelt zodra het op de site van Azerty kwam, maar helaas nog niets binnen
Ik wou perse dit bord omdat ik het een geweldig mooi bord wind en is water gekoeld.
Heb zelf een Z690 Aorus pro en i7-12700k liggen. Corsair 5200 CL36 in bestelling bij Alternate staan. Oorspronkelijk Kingston Fury bij Megekko maar die geannuleerd omdat ze mij na 2 weken nog niks konden vertellen. Hoop toch echt wel deze maand iets te kunnen krijgen ergens.mr.loepie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:16:
Ik heb hier nu de Asus ROG z690 Formula bord en de I9 12900K liggen samen met de EK waterblok voor 1700 socket. Maar ja we wachten met zijn allen op DDR5 geheugen. Ik heb wel al wat bestelt zodra het op de site van Azerty kwam, maar helaas nog niets binnen
Ben zelf aan het twijfelen om nu mijn order te cancellen, ddr4 bordje te kopen en daar gewoon mee aan de slag gaan.
Waar zijn die dan allemaal? En het is niet dat je ETH kan minen op een latje DDR5 geheugen...
Ik heb de Corsair Dominator 5200mhz in bestelling.Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:35:
[...]
Idem hier, maar dan met een Z690 Hero. Welke setjes geheugen heb je in bestelling staan?
Op zich heb ik geen haast gezien mijn 10900K nog prima draait.
Maar zou het wel leuk vinden dat ik weer kan gaan bouwen.
Probeer eerst nog een issue op te lossen met mijn WC setup.
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Dankje! Gaan we daar maar eens naar kijken. Enig idee wat ik qua ram het beste kan pairen met een 12700k? Qua DDR4 is er zo veel keuze. Is 3200 CL14 voor intel nog steeds het "beste" voor gaming?Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:06:
Volgens mij zijn zowel de MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 als de MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 een prima keuze! Ook de ROG Strix Z690-A Gaming Wifi D4 van Asus is een goed bordje
https://nl.msi.com/Promot...mas-deals?link=Components
Op de goedkoopste PRO Z690-A DDR4 krijg je 30 euro terug waarmee de aanschafprijs zakt naar ~170-180 euro. Op duurdere bordjes krijg je natuurlijk wat meer terug.
Edit: Net zoals bij Asus doen niet alle winkels mee, dus controleer eventjes goed de voorwaarden qua deelnemende shops
[ Voor 16% gewijzigd door !mark op 03-12-2021 13:16 ]
Oh super! Dat scheelt weer, thanks voor de headsup!!mark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:14:
MSI heeft ook een cashbackprogramma voor aankopen tussen 1 en 31 December![]()
Op de goedkoopste PRO Z690-A DDR4 krijg je 30 euro terug waarmee de aanschafprijs zakt naar ~170-180 euro. Op duurdere bordjes krijg je natuurlijk wat meer terug.
In Duitsland kan je die bordjes ook wat goedkoper vindenResouled schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:11:
[...]
Dankje! Gaan we daar maar eens naar kijken. Enig idee wat ik qua ram het beste kan pairen met een 12700k? Qua DDR4 is er zo veel keuze. Is 3200 CL14 voor intel nog steeds het "beste" voor gaming?
Ook eens naar kijken! Een tijdelijk DDR4 bordje...!mark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:14:
MSI heeft ook een cashbackprogramma voor aankopen tussen 1 en 31 December![]()
Edit: Net zoals bij Asus doen niet alle winkels mee, dus controleer eventjes goed de voorwaarden qua deelnemende shops
Tja je moet toch wat. Helaas heb ik denk ik het geduld niet om nog een maand te wachten. Nu met de feestdagen acht ik de kans klein dat er een levering doorkomt. Dusver lijkt overal 15+ dagen aangegeven te worden dus ik denk eigenlijk dat ze zelfs nog niet in productie zijn. Waarschijnlijk door het PMIC tekort.Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:22:
[...]
Ook eens naar kijken! Een tijdelijk DDR4 bordje...
Nu een prima DDR4 bordje met een top setje DDR4 ram en dan over een jaartje misschien 8000mhz ddr5 kopen haha.
Ja, ik geef het nog wat dagen. Die cashback loopt nog een tijdje. Mijn G.Skill setje komt volgens LDLC toe rond 13/12 dus die 10 dagen wil ik nog wachten.Resouled schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:29:
[...]
Tja je moet toch wat. Helaas heb ik denk ik het geduld niet om nog een maand te wachten. Nu met de feestdagen acht ik de kans klein dat er een levering doorkomt. Dusver lijkt overal 15+ dagen aangegeven te worden dus ik denk eigenlijk dat ze zelfs nog niet in productie zijn. Waarschijnlijk door het PMIC tekort.
Nu een prima DDR4 bordje met een top setje DDR4 ram en dan over een jaartje misschien 8000mhz ddr5 kopen haha.
Indien dat niets wordt toch maar zo een DDR4 bordje halen. Ik heb nog een setje G.Skill 32GB DDR4-4000C16 liggen
Haha ik ben benieuwd! Hopelijk komt het dan ook werkelijk. Ik wacht denk ik nog een weekje maar ben bang als ze mij nu nog steeds niks kunnen vertellen dat het minimaal nog wel 2 weken + gaat duren.Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:32:
[...]
Ja, ik geef het nog wat dagen. Die cashback loopt nog een tijdje. Mijn G.Skill setje komt volgens LDLC toe rond 13/12 dus die 10 dagen wil ik nog wachten.
Indien dat niets wordt toch maar zo een DDR4 bordje halen. Ik heb nog een setje G.Skill 32GB DDR4-4000C16 liggen
Ik heb de rog strix z690-a gaming wifi besteld. Ik wacht er nog steeds op.. hopelijk morgen binnen.Resouled schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:03:
Dus.. iemand nog suggesties voor een Z690 DDR4 ATX bord en ram? Gaat voornamelijk om gaming performance.
[ Voor 29% gewijzigd door N1craM op 03-12-2021 19:16 ]
Rog strix besteld maar nog niet binnen. Ik twijfel om toch de Edge te halen. Op dit moment loopt er ook een msi cashback actie.Skyline GT-R schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:06:
Volgens mij zijn zowel de MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 als de MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 een prima keuze! Ook de ROG Strix Z690-A Gaming Wifi D4 van Asus is een goed bordje
Zit er hier toch sterk overna te denken die Z690 Pro van MSI maar te bestellen.
Een slecht Z690 bord is er niet deze generatie, alle functionaliteit die je voor normaal gebruikt kunt wensen zit er op incl. 4 M.2 sloten en de VRM is ook meer dan voldoende voor een eventuele overklok op lucht (al lijkt me dat steeds meer onnodig te worden omdat het spul standaard al veel optimaler afgesteld geleverd wordt dan vroeger). Enige echte zwakte plek is de entry-level audiochip, maar - correct me if I'm wrong
Tuurlijk wil je 10gig lan of meerdere usb c aansluitingen of kies je deels ook voor de looks dan moet je iets anders kiezen.maar in de basis zit alles er op
En voor geluid moet je gewoon externe dac gebruiken.
Cashbak erbij ben je voor 170-180 eu klaar.
ATX voegt alleen iets toe als je SLI/Crossfire wil, in alle andere gevallen kiest men mATX of zelfs mITX omdat je bij ATX een lomp groot kast nodig hebt.Skybullet schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:35:
Mijn go to for moederbord keuze is altijd het youtube kanaal "actually hardware overclocking". Zijn mening is nu vrij simpel de msi z690-A kan alles nu, ook wat borden kunnen die 400 euro duurder zijn.
Tuurlijk wil je 10gig lan of meerdere usb c aansluitingen of kies je deels ook voor de looks dan moet je iets anders kiezen.maar in de basis zit alles er op
En voor geluid moet je gewoon externe dac gebruiken.
Cashbak erbij ben je voor 170-180 eu klaar.
Uhh.. geen enkele verkoopcijfers ondersteunen deze claim. Met afstand de meest gebruikte en verkochte form factor onder particulieren is nog gewoon ATX. Worden met afstand ook niet voor niks de meeste versies van ontwikkeld en uitgebracht per board partner.mr_evil08 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:03:
[...]
ATX voegt alleen iets toe als je SLI/Crossfire wil, in alle andere gevallen kiest men mATX of zelfs mITX omdat je bij ATX een lomp groot kast nodig hebt.
Asus pricewatch nu bijv voor z690
18 borden:
14atx
2 matx
1 eatx
1 mitx
[ Voor 6% gewijzigd door Skybullet op 04-12-2021 10:20 ]
Skybullet schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:16:
[...]
Uhh.. geen enkele verkoopcijfers ondersteunen deze claim. Met afstand de meest gebruikte en verkochte form factor onder particulieren is nog gewoon ATX. Worden met afstand ook niet voor niks de meeste versies van ontwikkeld en uitgebracht per board partner. (En sli/crossfire is al lang dood)
Mensen weten niet beter, omdat de consument denkt groter is beter en dus meestal voor ATX gaat, maar feitelijk in praktijk wordt er helemaal niks mee gedaan, je doet geen concessies behalve SLI/Crossfire bij mATX(welke het grote gros niet eens gebruikt).Skybullet schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:16:
[...]
Uhh.. geen enkele verkoopcijfers ondersteunen deze claim. Met afstand de meest gebruikte en verkochte form factor onder particulieren is nog gewoon ATX. Worden met afstand ook niet voor niks de meeste versies van ontwikkeld en uitgebracht per board partner.
Asus pricewatch nu bijv voor z690
18 borden:
14atx
2 matx
1 eatx
1 mitx
Dat er daarom meer ATX borden worden verkocht verbaast mij dus ook niks.
(ik zal er niet verder op doorgaan want offtopic).
@Koldur Airflow kan prima geregeld worden in een kleinere kast met high-end spul, dat ligt puur aan het ontwerp kast.
[ Voor 90% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2021 12:23 ]
Deze discussie hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar mATX is niet wenselijk als je met een high end GPU werkt. Je hebt dan echt veel baat bij de airflow van een volledige ATX kast.mr_evil08 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:11:
[...]
Mensen weten niet beter, omdat de consument denkt groter is beter en dus meestal voor ATX gaat, maar feitelijk in praktijk wordt er helemaal niks mee gedaan, je doet geen concessies behalve SLI/Crossfire bij mATX(welke het grote gros niet eens gebruikt).
Dat er daarom meer ATX borden worden verkocht verbaast mij dus ook niks.
(ik zal er niet verder op doorgaan want offtopic).
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Het doosje loop je ook mis.
Is er nog een ander verschil waar je rekening mee moet houden?
Als ik het goed heb is ook de lengte van de garantie anders. 3 jaar t.o.v. 1 jaar voor de tray.Vibonacci schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:49:
Betreft de 12900k: de tray versie is ~€40 goedkoper dan de boxed versie op het moment van dit bericht. Ik begrijp dat er een verschil is in directe hardware garantie via Intel: de tray versie heeft alleen een garantie bij de retailer waarvan je hem koopt.
Garantietermijn is exact hetzelfde voor beide Alder Lake's, 3 jaar. Intel heeft dit veranderd vanaf deze reeks. Was 1 jaar voor tray en 3 voor boxed. Is dus vanaf deze 12e generatie niet meer van toepassing en gelijk getrokken!Vibonacci schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:49:
Betreft de 12900k: de tray versie is ~€40 goedkoper dan de boxed versie op het moment van dit bericht. Ik begrijp dat er een verschil is in directe hardware garantie via Intel: de tray versie heeft alleen een garantie bij de retailer waarvan je hem koopt.
Voor Boxed processoren kun je direct bij Intel terrecht voor garantie, voor Tray niet. Maakt voor particulieren niet uit want je gaat voor garantie altijd naar het verkooppunt toe waar je hem hebt gekocht en die moeten garantie verlenen.
Verder alleen geen doosje. Lekker tray kopen dus!
[ Voor 26% gewijzigd door Vissa66 op 04-12-2021 20:16 ]
M3P 24'
Waar staat dit zwart op wit bij intel?Vissa66 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:15:
[...]
Garantietermijn is exact hetzelfde voor beide Alder Lake's, 3 jaar. Intel heeft dit veranderd vanaf deze reeks. Was 1 jaar voor tray en 3 voor boxed. Is dus vanaf deze 12e generatie niet meer van toepassing en gelijk getrokken!
https://www.intel.com/con...000024255/processors.html
Starting with the 12th Generation Intel® Desktop tray processors, limited warranty is extended to three years. The three-year limited warranty does not apply to previous generations of desktop SKUs that have only a one-year limited warranty.
Vandaag stond DHL onverwacht met de Be Quiet LGA-1700 Mounting Kit aan de deur. De mail die ik van ze gehad heb was dus iets aan de behoudende kant.eynickey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:13:
[...]
De be quiet! LGA-1700 Mounting Kit laat nog even op zich wachten begrijp ik...
Edit: in ieder geval voor de Dark Rock 4 Pro. Weet niet in hoeverre er verschillende kits zijn.
Denk ik wel, gezien DDR5 dan nog steeds erg prijzig is.Skyline GT-R schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:32:
Ik begin ook steeds meer naar zo een MSI Z690 DDR4 bordje te kijken met deze cashback in afwachting van DDR5. De vraag is natuurlijk; is er straks een markt voor jonge gebruikte Z690 DDR4 bordjes eens DDR5 goed leverbaar is..
ik heb tijdelijk een Asus TUF bord besteld.
Voor de snelle 6600+ DDR5 jongens heb je waarschijnlijk toch een 2xDIMM bord zoals de Unify-X, Tachyon of de Apex nodig om ze stabiel te houden. Het gaat nog 'even' duren voordat er echt goede DDR5 kits op de markt komen, maar tot die tijd kun je gerust goede DDR4 kopen.
Om tegenwoordig €300+ uit te geven voor die kale DDR5 4800MHz CL40/42 bankjes is waanzin, toch zijn er genoeg gekken die zelfs drievoud van dat bedrag voor over hebben. Er is onlangs een setje goedkope HyperX Beast 5200 voor ruim €900 verkocht en Trident Z5 ~5600MHz voor (trommelgeroffel) €1010! (ja echt waar: KLIK )
[ Voor 46% gewijzigd door N1craM op 05-12-2021 10:34 ]
Maar we zijn niet allemaal rationeel. Ik wil gewoon een 12900K (die meer rekenkracht heeft dan ik ooit ga gebruiken), een luxe bord (waarvan ik de meeste features nooit ga gebruiken) wat er gelikt uitziet en zich goed laat combineren met een waterkoeling set (die ik ook niet nodig heb, maar wel gewoon leuk is voor de hobby). Dus ja, dan hang je momenteel wel even aan DDR5. Alle DDR4 borden zijn het gewoon net niet. Alles benaderen vanuit het oogpunt van nut, performance en waar voor je geld is overrated. Een PC samenstellen is ook gewoon een emotie / hobby ding.
Zelf ben ik ook aan het wachten, DDR5 is niet leverbaar en DDR4 zijn geen moederborden beschikbaar.
Ik verwacht Q1 2022 dat er pas serieus onderdelen gaan komen gezien Intel Alder Lake had vervroegt.
(Ik zelf werk nog op een Hasswell met GTX1080, een oud ding van 7-8 jaar oud en die loopt nu wel op zijn eind maar doordat Intel jaren niks heeft gedaan heb ik de koop maar iederkeer uitgesteld, de 12th gen is daadwerkelijk verbetering).
[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2021 15:13 ]
Ik sluit me volledig aan bij je "niet rationeel" stuk.. Was er een Asus ROG Maximus Z690 Hero DDR4 geweest dan had ik geen seconde moeten twijfelen voor die te halen... Maar kijk, zoals @Afwezig al aanhaalt; alle leuke highend bordjes zijn DDR5...Afwezig schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:45:
Het is inmiddels al ruimschoots aangetoond dat momenteel DDR4 en DDR5 gewoon gelijkwaardig zijn op Alder Lake. Voor veruit de meeste toepassingen zijn de verschillen marginaal. Voor zover ik lees zijn de verschillen tussen de high end setjes en de stock 4800CL40 setjes ook beperkt. Iemand die nadenkt met z’n portemonnee koopt geen DDR5.
Maar we zijn niet allemaal rationeel. Ik wil gewoon een 12900K (die meer rekenkracht heeft dan ik ooit ga gebruiken), een luxe bord (waarvan ik de meeste features nooit ga gebruiken) wat er gelikt uitziet en zich goed laat combineren met een waterkoeling set (die ik ook niet nodig heb, maar wel gewoon leuk is voor de hobby). Dus ja, dan hang je momenteel wel even aan DDR5. Alle DDR4 borden zijn het gewoon net niet. Alles benaderen vanuit het oogpunt van nut, performance en waar voor je geld is overrated. Een PC samenstellen is ook gewoon een emotie / hobby ding.
LDLC blijft inderdaad volhouden in hun verwachte levering.. We gaan het zien.Afwezig schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:12:
Ik heb toch de hoop dat over 1,5 week het allemaal een beetje op gang komt. Ik heb ergens gelezen dat een regiomanager van Kingston zou hebben gezegd dat dat deze maand er meer beschikbaar zou komen. De tent waar Skyline GT-R z’n gskill heeft besteld blijft de verwachting uitspreken dat halverwege december ze kunnen gaan leveren. Allicht dat we over een maand nog steeds niet kunnen kiezen wat we willen kopen, maar heb wel de hoop dat er in ieder geval iets te koop zal zijn.
Ik begin toch steeds meer te twijfelen om in tussentijd een MSI DDR4 bordje te halen icm die cashback. Ik heb geen zin om lang te wachten op mijn 12900K build.. Ik zie nu als tussentijdse oplossing op mijn (zeer) oude i7 950 op het X58 platform, 12GB DDR3-1800C8 met een HD 7970 3GB...
Indien ik er voor ga en mijn DDR5 alsnog snel geleverd wordt, dan kan ik hier een tweaker gelukkig maken met een amper gebruikt MSI Z690 DDR4 bordje lol
[ Voor 3% gewijzigd door Skyline GT-R op 05-12-2021 20:48 ]
Ik denk omdat moederbord fabrikanten deze DDR5 shortage ook niet echt zagen aankomenSkyline GT-R schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:46:
Was er een Asus ROG Maximus Z690 Hero DDR4 geweest dan had ik geen seconde moeten twijfelen voor die te halen... Maar kijk, zoals @Afwezig al aanhaalt; alle leuke highend bordjes zijn DDR5...
Bij alleen een price premium voor DDR5 lijkt me de redenatie van moederbordfabrikanten ook prima te volgen dat mensen wie 400-500+ aan een moederbord willen uitgeven ook wel voor DDR5 zullen gaan. Alleen de praktijk is nu wat anders
Misschien off-topic, maar heb je een suggestie voor een goed (en betaalbaar) DDR4 kitje (2x16 GB)N1craM schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:30:
En weet je wat, ook al is DDR5 ooit uit voorraad leverbaar is het verschil in games vrijwel nihil, vergeleken met een goede Samsung B-Die kit.
De meeste G.Skill DDR4-3600C16-16-16-36 (F4-3600C16D-32GTZR) zijn goede opties. Je hebt ook DDR4-3600C16-19-19-39 (F4-3600C16D-32GTZRC). Ik weet ook niet hoe groot dat verschil is tussen C16-16-16-36 en C16-19-19-39 is op het intel Alder Lake platform.effem schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:08:
[...]
Misschien off-topic, maar heb je een suggestie voor een goed (en betaalbaar) DDR4 kitje (2x16 GB)
Wat vind je betaalbaar? En wat zoek je precies?
Je heb ook leuke Crucial setjes met DDR4-3600C16-18-18-38 (BL2K16G36C16U4B)
Als ik het zo lees denk ik dat je geluk hebt?Skyline GT-R schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:55:
Een update van LDLC over mijn DDR5 geheugen in bestelling
[Afbeelding]
Oh, mijn vraag was inderdaad wat incompleet. Jij refereerde aan Samsung B-Die, maar ik had dus geen idee welke memory modules die chips gebruiken.Skyline GT-R schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:19:
[...]
De meeste G.Skill DDR4-3600C16-16-16-36 (F4-3600C16D-32GTZR) zijn goede opties. Je hebt ook DDR4-3600C16-19-19-39 (F4-3600C16D-32GTZRC). Ik weet ook niet hoe groot dat verschil is tussen C16-16-16-36 en C16-19-19-39 is op het intel Alder Lake platform.
Om op je vragen terug te komen:
Betaalbaar: mwoah. Ik wil een systeem bouwen met een 12600K en een vrij low end moederbord, dus eur 300 uitgeven aan geheugen lijkt me wat overkill. (ik probeer de totale systeem kosten onder de eur 1000 te houden)
Ik heb in eerste instantie zitten kijken naar dit:
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32
Is op 3200 16-20-20
Andere optie is pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK
Dat is op 4000 18-22-22-42 Geen idee wat dat precies betekent voor 3200
Ik snap het. Dit zijn dan zeker ook leuke opties:effem schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:01:
[...]
Oh, mijn vraag was inderdaad wat incompleet. Jij refereerde aan Samsung B-Die, maar ik had dus geen idee welke memory modules die chips gebruiken.
Om op je vragen terug te komen:
Betaalbaar: mwoah. Ik wil een systeem bouwen met een 12600K en een vrij low end moederbord, dus eur 300 uitgeven aan geheugen lijkt me wat overkill. (ik probeer de totale systeem kosten onder de eur 1000 te houden)
Ik heb in eerste instantie zitten kijken naar dit:
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32
Is op 3200 16-20-20
Andere optie is pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK
Dat is op 4000 18-22-22-42 Geen idee wat dat precies betekent voor 3200
- https://www.amazon.de/dp/B07RW6Z692/
- https://www.amazon.de/dp/B082DH1FZR/
- https://www.amazon.de/dp/B083TRXZ98/ (beste optie uit het lijstje)
De 3600 16-16-16-36 is gegarandeerd Samsung B-Die, de GTZNC is Hynix C-Die, C-Die kan ook hoog klokken maar net zoals bij Micron E-Die zijn de secundaire timing beroerd vergeleken met Samsung chips.Skyline GT-R schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:19:
[...]
De meeste G.Skill DDR4-3600C16-16-16-36 (F4-3600C16D-32GTZR) zijn goede opties. Je hebt ook DDR4-3600C16-19-19-39 (F4-3600C16D-32GTZRC). Ik weet ook niet hoe groot dat verschil is tussen C16-16-16-36 en C16-19-19-39 is op het intel Alder Lake platform.
Ik had zelf het idee dat het verschil tussen 3200CL16 en 3600CL16 nog wel wat kon opleveren maar weet niet echt hoe het met die subtimings zit.
Ik ga wel de iGPU gebruiken want ik heb geen externe video card en ik doe niet aan zware gaiming en zo.mr_evil08 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:35:
Als je niet gaat overclocken en je gebruikt niet de Intel iGPU dan heeft sneller geheugen dan 3200 weinig zin, je ziet alleen voordeel bij geheugenintensief applicaties zoals virtualisatie.
Mijn use case is vooral software development. Ik wil dus b.v. de linux kernel of openwrt redelijk vlotjes kunnen compileren. Dat zijn vooral gcc compilaties.
Draai jij al met een DDR4 bordje ??Skyline GT-R schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:56:
Voor software development is een goede kit DDR4-3200C16 voldoende. Als DDR4-3600C16 past in je budget dan zou ik daar zeker voor gaan.
Neen, ik twijfelde er wel over maar nu LDLC aangeeft mijn DDR5 setje spoedig te ontvangen ga ik dat niet doen. Als straks blijkt dat ze toch niet kunnen leveren dan haal ik me er wel eentje..
Ik heb nu als tijdelijke oplossing mijn oude X58 bak van onder het stof gehaald. Een i7 950!!
[ Voor 9% gewijzigd door Skyline GT-R op 06-12-2021 12:38 ]
Ja, sowieso is alles een verbetering, ik heb nu nog een i7-2600 met 24GB DDR3 RAM en een SATA ssd.Skyline GT-R schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:56:
Voor software development is een goede kit DDR4-3200C16 voldoende. Als DDR4-3600C16 past in je budget dan zou ik daar zeker voor gaan.
Ik verwacht eigenlijk meer winst van een PCIe 4.0 SSD dan van 3200 vs 3600 Mhz memory, maar als ik voor een paar tientjes extra 10% van de latency af kan schaven lijkt me dat wel een interessante winst.
Vandaar mijn eerdere link aan dat 3600 Kingston Fury Renegade setje.
Dit kan nogwel eens niet uitpakken hoe je denkt dat het gaat.effem schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:09:
[...]
Ja, sowieso is alles een verbetering, ik heb nu nog een i7-2600 met 24GB DDR3 RAM en een SATA ssd.
Ik verwacht eigenlijk meer winst van een PCIe 4.0 SSD dan van 3200 vs 3600 Mhz memory, maar als ik voor een paar tientjes extra 10% van de latency af kan schaven lijkt me dat wel een interessante winst.
Vandaar mijn eerdere link aan dat 3600 Kingston Fury Renegade setje.
DDR4-3200 draait gegarandeerd op gear 1. Lage latency gegarandeerd. (in de orde van 55ns)
Daarboven is het een silicon lottery en handmatig overklokken.
DDR4-3600CL16 draait bij mij dus vooralsnog niet op gear 1. (Na 2 uur prutsen met voltages enzo)
Dan zit ik dus aan gear 2 'vast', latencies in de orde van 77ns. (*)
Dus als je echt voor lage latencies gaat, ga dan maar voor een DDR4-3200 kitje met extreem lage CL.
* Er zijn wel mensen die gear 1 aan de praat hebben tot zelfs DDR4-4000, maar hier dus niet.
Gemeten met Intel MLC.
[ Voor 6% gewijzigd door Crew One op 06-12-2021 13:43 ]
Dit is de reden dat ik uiteindelijk besloten heb om een 14-14-14-34 Cl3200 setje te kopen. Kost een paar centen, maar ik haal (bijna) dezelfde benchmark scores als de tests op DDR5. Ik ga over 2 jaar wel een keer kijken naar wat er dan te koop is. Voorlopig is mijn nieuwe PC snel genoeg voor mij en die laatste theoretische 5% heb ik niet nodig.Crew One schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:42:
[...]
Dus als je echt voor lage latencies gaat, ga dan maar voor een DDR4-3200 kitje met extreem lage CL.
Maar ik wil zelf niet teveel tweaken met voltages etc. Stabiliteit is voor mij erg belangrijk.
@pipo1000 bedoelde je bv zoiets: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-32GVK
Is eigenlijk in verhouding tot de rest van het systeem relatief duur, maar zou ik toch zomaar eens kunnen doen.
Ja. Dat is een mooi setje.effem schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:30:
Ah ok, bedankt voor dit aanvullend inzchit. Ik had het idee dat 3600 via XMP dit wel goed zou gaan.
Maar ik wil zelf niet teveel tweaken met voltages etc. Stabiliteit is voor mij erg belangrijk.
@pipo1000 bedoelde je bv zoiets: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-32GVK
Is eigenlijk in verhouding tot de rest van het systeem relatief duur, maar zou ik toch zomaar eens kunnen doen.
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ andere snelle snelletjes waren uitverkocht, al zie ik dat deze nu ook niet goed meer leverbaar is.effem schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:30:
https://tweakers.net/pric...-z-f4-3200c14d-32gtz.html
Ik heb mijn PC nu een kleine week, en hij werkt snel en stabiel. Alleen XMP aangezet, en omdat mijn cooler de constante 220W+ van cinebench R23 niet aankan heb ik mijn TDP gelimiteerd op 170W/200W. In het dagelijks gebruik merk je hier niets van omdat je erg je best moet doen om boven de 150W uit te komen. Just be safe.
Heb je ondertussen jouw setje gekregen? Die staat op vandaag toch?Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:53:
Zo te zien verwachten ze bij LDLC weer een levering voor G.Skill DDR5 geheugen naar het einde van het jaar. Deze 4 hebben een verwachte leverdatum van 23/12/2021..
[Afbeelding]
Ik vraag me af of dit wilt zeggen dat we in de rest van de EU ook wat meer DDR5 beschikbaar gaan zien..
Neen, ik heb mijn order aangepast naar een DDR5-6000C36 setje. Ik heb vandaag nog bevestiging gekregen dat deze nog steeds voorzien is voor 13/12/2021. Nog een weekje wachten dusResouled schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:19:
[...]
Heb je ondertussen jouw setje gekregen? Die staat op vandaag toch?
Hoe is je ervaring met deze toko? Of woon je in France?Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:22:
[...]
Neen, ik heb mijn order aangepast naar een DDR5-6000C36 setje. Ik heb vandaag nog bevestiging gekregen dat deze nog steeds voorzien is voor 13/12/2021. Nog een weekje wachten dus
Ah okay, klinkt iig goed dusver. Zie verder nergens iets qua DDR5 dus wellicht dat alleen Gskill komende tijd beschikbaar is?Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:22:
[...]
Neen, ik heb mijn order aangepast naar een DDR5-6000C36 setje. Ik heb vandaag nog bevestiging gekregen dat deze nog steeds voorzien is voor 13/12/2021. Nog een weekje wachten dus
Neen, ik ben Belgmr.loepie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:26:
[...]
Hoe is je ervaring met deze toko? Of woon je in France?
Verder zou ik er geen hardware kopen omdat die in Frankrijk vele duurder blijkt te zijn dan in BE/NL/DE.. Vergelijk hun prijzen maar eens met die in de Pricewatch... Maar ze lijken momenteel de enige plaats waar je in de EU DDR5 kan kopen dusja...
Duidelijk ! zie alleen daar nog staan +15 dagen..Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:29:
[...]
Neen, ik ben Belg. Tot nu toe heb ik zeer goede ervaringen met LDLC. Als Belg is dat ook de plaats waar we nvidia FE kaarten kunnen kopen..
Verder zou ik er geen hardware kopen omdat die in Frankrijk vele duurder blijkt te zijn dan in BE/NL/DE.. Vergelijk hun prijzen maar eens met die in de Pricewatch... Maar ze lijken momenteel de enige plaats waar je in de EU DDR5 kan kopen dusja...
Klopt, maar als je op de detail pagina gaat kijken dan zie je dat ze op 23/12/2021 verwacht worden (DISPO WEB: 23/12/2021)mr.loepie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:31:
[...]
Duidelijk ! zie alleen daar nog staan +15 dagen..
/f/image/4eLT8VKL2ARSOHiqh0dFiViJ.png?f=fotoalbum_large)
Als je deze overweegt kan je ze trouwens beter bestellen bij topachat.com; die zijn onderdeel van de LDLC group maar hebben alles 10EUR goedkoper staan en hun shipping is ook goedkoper
Thx man! zal eens kijken !Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:44:
[...]
Klopt, maar als je op de detail pagina gaat kijken dan zie je dat ze op 23/12/2021 verwacht worden (DISPO WEB: 23/12/2021)
[Afbeelding]
Als je deze overweegt kan je ze trouwens beter bestellen bij topachat.com; die zijn onderdeel van de LDLC group maar hebben alles 10EUR goedkoper staan en hun shipping is ook goedkoperOok daar verwachten ze deze op 23/12/2021.
Nice, Waar heb je het besteld ?Afwezig schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:32:
Heb vandaag de knoop maar door gehakt. Asus Z690 Maximus Hero + 12900K + G.Skill 32GB 6000C36 besteld. Het geheugen stond bij de leverancier op “binnenkort leverbaar” maar dat is natuurlijk allemaal heel relatief. Als het er half januari is zou het me eerlijk gezegd verbazen. Wilde eigenlijk het 6400C36 setje bestellen, die is ook al aangekondigd, maar daar was geen spoor van te bekennen in de systemen begreep ik. Ga het verschil gok ik toch niet merken, maar was leuk geweest als het wel te krijgen was.
Vriend heeft een eigen winkel, wie uiteindelijk zijn leverancier is weet ik eerlijk gezegd niet.
Netjes! Maar had je niet beter bij een van de Asus cashback shops besteld? Geeft je een refund van 120EUR op je Z690 Hero bordje.Afwezig schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:40:
[...]
Vriend heeft een eigen winkel, wie uiteindelijk zijn leverancier is weet ik eerlijk gezegd niet.
Ja was wel goedkoper geweest. Maar ach, tis ook wat waard om bij een vriend wat te kopen met bijkomend voordeel dat eventuele service goed geregeld is. Op zo’n systeem kijk ik ook niet meer op een paar tientjes.Skyline GT-R schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:44:
[...]
Netjes! Maar had je niet beter bij een van de Asus cashback shops besteld? Geeft je een refund van 120EUR op je Z690 Hero bordje.
/f/image/S0U7dC6t6glj6knqIGrniUxr.png?f=fotoalbum_large)
geen idee hoe ik dat moet bestellen gezien ik totaal geen frans spreek en lees.Skyline GT-R schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:52:
Het Franse Cybertek heeft moment Corsair DDR5-4800C40 op voorraad: https://www.cybertek.fr/memoire-pc/corsair/95205.aspx
[Afbeelding]
kan het niet eens naar NL laten versturen.. balen !
[ Voor 4% gewijzigd door mr.loepie op 08-12-2021 16:25 ]
Heb zelf 2x8GB besteld voor 150 euro dan heb ik in ieder geval iets tot 6000MHz overal te verkrijgen is.
En bij Megekko hebben ze nu een CPU, Mobo en RAM bundle op voorraad met "Kingston DDR5 Fury Beast 1x16GB 4800" geheugen voor 1499 euro:yoshmite schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:19:
Je kunt nog 10% korting krijgen bij Crucial met de code HELLO10
https://www.megekko.nl/pr...-12700K-1x16GB-4800-DDR5-
Intel Core i7 12700K = 449 euro
Gigabyte Z690 AORUS MASTER = 459 euro
Kingston DDR5 Fury Beast 1x16GB 4800 DDR5 = 591 euro
[ Voor 58% gewijzigd door dUMBIe op 09-12-2021 10:01 ]
To buy or to not buy..
Hmm Tegen dat deze kit hier geleverd is dan zou mijn setje 6000C36 er ook moeten zijn. Tenzij die natuurlijk vertraging oplopen...
Zonet ook maar wat geheugen besteld
Ik heb het maar gewoon besteld. 2x16gb met de HELLO10 code was het 255 euro en gratis verzenden naar Nederland. Dan koop ik over een paar maanden wel wat sneller geheugen met betere timings.Skyline GT-R schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:54:
Thanks voor de link naar Crucial..
To buy or to not buy..
Hmm Tegen dat deze kit hier geleverd is dan zou mijn setje 6000C36 er ook moeten zijn. Tenzij die natuurlijk vertraging oplopen...
Het zal toch niet zo zijn dat ik dadelijk mijn ddr5 eerder heb dan mn Asus maximus HERO moederbord hahaa