rgs19 schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:47:
Hoe dan ook; ik bedank iedereen hierbij voor al het advies en meningen.
Ik begrijp dat bij het plaatsen van camera's inderdaad in het verkeerde keelgat kan schieten. Daar heb ik ook rekening mee gehouden om de privacy van mijn buren te waarborgen door zo min mogelijk de openbare ruimte op beeld te hebben.
Als je de privacy zou willen waarborgen, dan film je helemaal niets van de openbare ruimte. Op dit moment film je nog altijd de weg tussen jullie woningen alsook een deel van de voordeur en zelfs nog altijd de vensters. Dat schendt de privacy van je buurvrouw nog altijd. Er is nog altijd registratie van wanneer er iemand binnengaat of buitenkomt of, met deze korte dagen, welke ruimtes aan de voorkant van de woning wanneer in gebruik zijn.
Dit is mij grotendeels gelukt. De enige camera die hier niet zo makkelijk in is is de deurbel camera. Deze camera laat zich niet makkelijk bewerken dus heb ik deze zodanig ingesteld dat deze zo min mogelijk opneemt. De ramen van de buren zijn bijvoorbeeld niet in beeld. Hooguit 10 a 15CM van hun voordeur omdat deze pal voor die van mij staat. Echter kun je hieruit niet zien wie er voor hun deur staat omdat je alleen maar de schoenen ziet.
Wie is zelfs niet belangrijk. Gewoon al het feit dat er een automatische registratie is van het feit wanneer mensen binnenkomen of buitengaan kan aanzien worden als een ernstige schending van de privacy. Met een deurbelcamera in een rijhuis zal je altijd problemen hebben om die goed te krijgen. De enige echte optie is een losse camera en deze hoog plaatsen zodat je eigenlijk naar beneden kijkt.
Ik heb voor mijn gevoel dus mijn best gedaan om zo min mogelijk inbreuk op hun privacy te maken.
Maar het is in deze natuurlijk vooral het gevoel van de buurvrouw wat belangrijk is. Zij is diegene die geklaagd heeft, zij is diegene die vindt dat haar privacy geschonden wordt. Zij is ook diegene die het jouw knap lastig kan maken.
Ook heb ik het nu zo ingesteld dat de beelden niet langer dan 72 uur bewaard worden. Dit lijkt mij voldoende tijd om, indien nodig, beelden te bekijken en op te slaan zoals bijvoorbeeld de beelden van een inbraak hier afgelopen week.
Feit is: ik voel mij gewoon veiliger met die camera's. Ik ga met een goed gevoel van huis wetende dat die dingen hun werk doen. Komt de bezorger langs en laat deze een pakketje achter voor de deur? Dan weet ik hoe laat en indien het pakketje er bij thuiskomst niet meer staat dan kan ik altijd kijken wat er aan de hand is. Er zijn, voor mij, gewoon veel meer voordelen van zo'n systeem dan nadelen.
Jij voelt je veiliger, maar dat maakt nog niet dat er een gerechtvaardigd belang is voor de schending van de privacy van anderen. De privacy wetgeving voorziet wel degelijk in die mogelijkheid, maar vereist wel dat je eerst alle andere mogelijkheden hebt onderzocht om tot eenzelfde effect te komen.
Heb je bijvoorbeeld een alarminstallatie in huis? Als het doel is om inbrekers af te schrikken dan gaat een alarminstallatie veel meer effect hebben dan camera's. Het eerste wil men niet laten afgaan want dat trekt aandacht, het tweede kunnen ze deels afvangen door gewoon al maar hun gezicht af te schermen.
Daarnaast lijkt het feit dat je buurvrouw niet wist dat er een camera hing erop te wijzen dat er ook geen signalering aanwezig is die aangeeft dat er een camera actief is. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om zich te onttrekken aan jouw cameratoezicht. Je hoort dus minstens een pictogram of een sticker op te hangen zodat mensen die aan jouw voordeur passeren weten dat er cameratoezicht is.
matthijst schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:55:
[...]
OK hij moet 't eens een keer aan de buurvrouw laten zien.
Uiteindelijk moet je als je zo dicht op elkaar woont geven en nemen.
Buurvrouw wil privacy, terecht, TS een deurbel. Als hij daarbij 15cm van de onderkant van de deur van z'n overburen (die vast geen 2 meter verder wonen) filmt wanneer er bij hém gebeld wordt. Tsja. Dat is dan maar zo (ook volgens de regels).
Tenminste. Als hij de deurbel camera als deurbel gebruikt en niet als non stop motion detector voor de straat.
En de TS mag een deurbel hebben, hij mag zelfs een slimme deurbel hebben. Maar een camera die continue elke beweging opneemt is nog iets anders. Want daar lijkt het in deze wel om te gaan. Als het puur een deurbel was die enkel maar de camera aanzet op het moment dat er gebeld wordt heb je vanuit beveiligingsoogpunt ook niet echt een meerwaarde.
Maar camera's zijn geen beveiliging. Ze verhinderen niet dat men komt inbreken, en de meeste inbrekers schrikken er ook niet van. Die zijn al weer 100km verderop nog voor jij weet dat er in je huis is ingebroken en mogelijks het land al uit tegen de tijd dat iemand eindelijk eens naar die beelden kan kijken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.